پاسخ ایران به یاغی گری آمریکا، کوبنده است

سخنگوی وزارت خارجه گفت: بر اساس حق "دفاع مشروع" که یک حق شناخته شده در حقوق و نظام بینالملل است، پاسخ ایران به هرگونه سرکشی و یاغیگری آمریکا علیه کشورمان، کوبنده و بدون لحظهای تردید خواهد بود.سعید خطیب زاده، در مصاحبه با ایسنا در پاسخی به سوالی در مورد استفاده ایران از ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد در برابر اقدامات احتمالی آمریکا علیه کشورمان با توجه ادعا و اصرار این کشور مبنی بر بازگشت تحریم های پیشین شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران، با بیان این که حق دفاع مشروع یک حق شناخته شده در حقوق و نظام بینالملل است، اظهار کرد: اگر حاکمیت ملی و کیان کشوری به هر نحوی از انحاء مورد تعرض قرار بگیرد، قطعا هر کشوری از جمله ایران میتواند از این حق مشروع که یک حق مسلم شناخته شده است برای دفاع از خود استفاده کند.بر اسا بند ۵۱ منشور سازمان ملل در صورت وقوع حمله مسلحانه علیه یک عضو ملل متحد تا زمانیکه شورای امنیت اقدام لازم برای حفظ صلح و امنیت بینالمللی را به عمل آورد هیچیک از مقررات این منشور به حق ذاتی دفاع از خود، خواه فردی یا دسته جمعی لطمهای وارد نخواهد کرد.

 

 

آمریکا حق استناد به هیچ یک از مفاد برجام را ندارد

استاد دانشگاه شیکاگو در مورد فعالسازی مکانیزم ماشه توسط آمریکا گفت: جهان با این اتفاق مخالف است و مطمئناً باید با آن مخالف باشد زیرا با خارج شدن از برجام، ایالات متحده اکنون حق استناد به هیچ یک از مفاد آن توافق را ندارد. ادعای فعالسازی اسنپ بک یک کلاهبرداری از سوی ترامپ است.پروفسور «ماروین زونیس» در گفتوگو با ایلنا در مورد تهدیدهای واهی دونالد ترامپ گفت: این نکته مهم است که هرگز در مورد حمله هستهای چیزی گفته نشده و ترامپ فقط هشدار داده است. او اعلام کرد که هر حملهای صورت بگیرد هزاران برابر واکنش نشان میدهد این گونه تهدیدها بسیار بد است البته آنها این کار (تهدید) را میکنند و لازم به یادآوری است که وی قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خود را ناچار از این لفاظیها میبیند. متأسفانه، ایران قربانی اصلی استراتژی انتخاباتی ترامپ است. در نتیجه این یک دوره بسیار خطرناک برای ایران است.وی گفت: ترامپ خیلی دوست دارد که ایران قبل از انتخابات با مذاکرات موافقت کند تا بتواند یک پیروزی بزرگ دیپلماتیک را ادعا کند. اما تصور اینکه سران ایران از چنین گفتوگوهایی با ترامپ یا پمپئو استقبال کنند، بسیار دشوار است.

توییت ظریف به مناسبت روز جهانی «صلح »

وزیر امور خارجه کشورمان به مناسبت فرارسیدن «روز جهانی صلح» توییتی در صفحه خود به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر کرد.به گزارش ایسنا ، محمدجواد ظریف با انتشار عکسی به مناسبت روز جهانی صلح نوشت :تو مگو همه به جنگند و ز صلح من چه آید/تو یکی نهای، هزاری، تو چراغ خود برافروز

لغو تحریم تسلیحاتی در تاریخ مشخص

وزیر امور خارجه روسیه گفت: روز ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ تحریم ارسال تسلیحات به ایران و از این کشور متوقف خواهد شد. تحریم تسلیحاتی وجود ندارد و هیچ گونه محدودیتی پس از این تاریخ وجود نخواهد داشت. به گزارش ایلنا سرگئی لاوروف افزود: هنگامی که دونالد ترامپ رئیسجمهوری آمریکا دستور خروج از برجام امضا کرد، از آن لحظه حق رأی آمریکا که قبلاً به عنوان عضو برجام بود، لغو شد. اما آمریکاییها با این واقعیت مخالفت میکنند که قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل بر اساس بند هفتم منشور این سازمان است و به همه اعضای سازمان ملل ارتباط دارد.

لاوروف ادامه داد: حتی اگر آنها از برجام خارج شده باشند هم نمیتوانند از بند هفتم منشور سازمان ملل خارج شوند. آمریکا از برجام به طور رسمی خارج شده است. در قطعنامه ۲۲۳۱ بیان شده است که تلاش برای احیای تحریم فقط میتواند از سوی اعضای برجام انجام گیرد، اما آمریکا عضو این توافق نیست.وزیر خارجه روسیه گفت: همه به استثنای آمریکا معتقدند که مکانیسم احیای تحریمهاوجود ندارد. این موضوع در شورای امنیت بررسی شد و ۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت اعلام کردند که دلایل حقوقی، سیاسی و اخلاقی برای احیای تحریمها در مورد ایران وجود ندارد.

حمایت انگلیس از برجام با قدرت

معاون پارلمانی وزیر کار، انرژی و استراتژی صنعتی انگلیس با تاکید بر حمیات از توافق هستهای، خواستار بازگشت ایران به تعهدات برجامیاش شد.به گزارش ایلنا از پایگاه اینترنتی دولت انگلستان، «ندیم زهاوی» گفت: انگلستان با قدرت از برجام حمایت میکند و برای حفظ این توافق با توجه اهمیت آن برای امنیت و عدم اشاعه، تلاش میکند و از ایران میخواهد به تعهدات خود در برجام بازگردد.

لزوم رفع نگرانی مردم از اطاله دادرسی

رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: یک چهارم کاهش میزان موجودی پروندههای قضایی کل کشور متعلق به دادگستری تهران است و عملکرد موجود از نظر کمی و عملی قابل قبول است اما از نظر کیفی باید ارزیابی کنیم تا نگرانی و گلایهمندی مردم از موضوع اطاله دادرسی و سرعت در رسیدگی رفع شود.

به گزارش ایلنا، محمد جواد حشمتی گفت: به واسطه مراجعان با وفور نعمت مواجه هستیم و این فرصت که امروز برای خدمت به مردم عزیز میهن اسلامی فراهم شده باید غنیمت شماریم و با روی گشاده با آنان برخورد کنیم؛ همین رفتارها و توجه ها در نامه اعمال ما ثبت و ضبط و فردای قیامت باعث نجات ما خواهد شد.وی ادامه داد: باید با همه وجود مشکلات مردم را مورد توجه و پیگیری قرار دهیم و دلیل حضور ما در این مسئولیت و مسندها رفع نیازمندیهای مردم و مراجعان است و غیر از این حضور ما فلسفه ای ندارد.

اصلاح قانون انتخابات یک دغدغه سیاسی

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: بر سر کار آمدن مدیران شایسته از طریق اصلاح قانون انتخابات یک دغدغه سیاسی برای فعالین حزبی و سیاسی محسوب می شود.علی صوفی در گفتوگو با ایسنا گفت: دغدغه اصلی فعالان سیاسی امروز انتخابات آتی است چراکه سرنوشت کشور و حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خود با انتخابات به انجام می رسد. وی ادامه داد: با توجه به تمام مشکلات سیاسی و اقتصادی سر راه زندگی، مردم احساس می کنند کشور در دست کسانی است که شایستگی لازم را ندارند.

معیشتشان در دست مدیرانی قرار گرفته که شایسته نیستند و کلا امر شایسته سالاری مخدوش شده است و حق مردم از این نظر ضایع شده است.این فعال سیاسی گفت: مردم درگیر مشکلات معیشتی می شوند و می بینند برخی کسانی که بر مردم حاکم شده اند صلاحیت ندارند و این افراد هر روز مردم را با مشکلات جدیدی رو به رو کردهاند. پس مشخص است که دغدغه اصلی ما این است که این مشکل بر طرف شود.

اعتقاد به صلح با لباس رزم

فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش با بیان اینکه با تمام قدرت آمادهایم تا در مقابل تهدیدات دشمن بایستیم، گفت: لباس رزم بر تن داریم اما اعتقاد ما صلح است ولی اینطور نیست که در مقابل دشمن کوتاه بیاییم.به گزارش ایسنا، امیر سرتیپ حسین ولیوند زمانی گفت: ۳۱ شهرریور روز بسیار مهمی در تاریخ انقلاب اسلامی است و این روز یاد آور آن است که ملت ایران و نیروهای مسلح هشت سال جنگیدند و مقاومت کردند تا ذره ای از خاک میهن و شرف خود را به کسی ندهند.وی تصریح کرد: برابر دشمنی که دنبال اشغال تهران در یک هفته و دشمن صلح جهانی بود ایستادیم، لذا امروز زمان خوبی برای حرف از صلح در سالروز گرامیداشت دفاع مقدس است و صحبت از صلح در آغازین روز جنگ خیلی مهم و قابل اهمیت است.

فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش ادامه داد: به همان نسبت که افراد تأثیر گذار در شعلهورکردن جنگ موثر هستند، خیلیها در زمینه برپا کردن صلح میتوانند موفق باشد و اینجاست که کمبود و فقدان سند جامع صلح جهانی خود را نشان می دهد

دستور معاون اول رئیس جمهور به وزرا و مسئولان دستگاه های اجرایی:

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری در جلسه کارگروه رفع موانع جهش تولید از هدایت نقدینگی به سمت تولید به عنوان یکی از دغدغه های همیشگی مقام معظم رهبری، رییس جمهور و سایر مسئولین کشور یاد کرد و گفت: لازمه هدایت نقدینگی موجود در کشور به سمت تولید، تدوین راهکارهایی اجرایی و عملیاتی و نیز رفع موانع پیش روی تولید است.

معاون اول رئیس جمهور سرمایه گذاری را یکی از نیاز اصلی کشور برای نیل به توسعه برشمرد و گفت: بهبود فضای کسب و حذف مقررات دست و پاگیر از نیازهای اصلی سرمایه گذاری در کشور و تحقق توسعه است.

جهانگیری با تاکید بر ضرورت حذف مقررات زاید و دست و پاگیر که بر سر راه فعالان اقتصادی قرار دارد، اظهار داشت: وزرا و روسای دستگاه های اجرایی باید شجاعانه نسبت به حذف مقررات زائد که لازمه بهبود فضای کسب و کار است اقدام کنند و اجازه ندهند مقاومت های درون دستگاهی مانع از این تصمیم مهم و راهگشا شود.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه متاسفانه گاهی همزمان با حذف مقررات دست و پاگیر و زائد شاهد وضع مقررات متعدد دست و پاگیر جدید در دستگاههای اجرایی هستیم، گفت: نباید اجازه دهیم مقررات زائد جدید وضع شود و باید سازوکاری اندیشیده شود تا هر دستگاه اجرایی مکلف شود به ازای هر قانون و مقررات جدید، دو قانون و مقررات هم سطح که قبلا وضع شده را حذف کند

وی با تاکید بر اینکه باید بسترهای لازم را برای فعالیت بخش خصوصی و فعالان اقتصادی فراهم کنیم، خاطرنشان کرد: مهمترین اقدام برای حل مشکلات فراروی بخش تولید، شناسایی و احصاء موانع و چالش های فعلی است که لازم است وزارتخانه های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی در جلسه بعدی کارگروه، گزارشی جامع از وضعیت موجود و چالش های فراروی بخش تولید کشور را دسته بندی و برای رفع این موانع راهکار پیشنهاد کنند.

معاون اول رئیس جمهور از معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی خود خواست جلساتی را در قالب اتاق فکر کارگروه جهش تولید با صاحبنظران بخش تولید برگزار کند تا علاوه بر موضوعات و مسائل مرتبط با دستگاه های اجرایی، سایر موانع و چالش های پیش روی بخش تولید نیز شناسایی و برای طرح در جلسات بعدی کارگروه پیشنهاد کند.

در این جلسه که وزرای امور اقتصادی و دارایی، جهاد کشاورزی، سرپرست صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، مشاور اقتصادی رئیس قوه قضاییه و رئیس اتاق بازرگانی ایران حضور داشتند، نماینده وزارت امور اقتصادی و دارایی گزارشی از عملکرد هیئت مقررات زدایی و برخی اقدامات این هیئت را ارایه کرد و گفت:تسهیل در صدور گواهی ها، پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار، تسهیل در فرایند صدور مجوز گلخانه، آبزی پروری و دام و طیور، تسهیل در شرایط فرایند واگذاری زمین و تغییر کاربری اراضی از جمله اقدامات انجام شده توسط هیئت مقررات زدایی است.

وی همچنین گزارشی از اقدامات انجام شده در راستای سامان دهی نظام مجوزدهی در کشور ارایه کرد و گفت: کاهش مراحل، مدارک و هزینه ها به عنوان برنامه کوتاه مدت، ایجاد و راه اندازی درگاه ملی صدور مجوزها به عنوان برنامه میان مدت و تغییر پارادایم مجوزدهی به عنوان برنامه بلندمدت در چارچوب ساماندهی نظام مجوزدهی دنبال می شود.

در این گزارش همچنین به سامانه صدور مجوزهای کشور (سام) و وضعیت استعلامات مجوزهای کشور اشاره شد و گزارشی از میزان اجرای مصوبات هیئت مقررات زدایی توسط دستگاه ها ارایه گردید.

در ادامه این جلسه برخی پیشنهادات از سوی وزرات امور اقتصادی و دارایی برای حذف مقررات زاید و دست و پاگیر مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت که پس از اعمال برخی اصلاحات به تصویب کارگروه جهش تولید رسید.

در این جلسه مقرر شد هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار حداکثر ظرف ۳ ماه مجوزهای ثبت شده توسط مراجع صدور مجوزها را بر روی درگاه ملی مجوزهای کشور با اولویت مجوزهای پرتکرار و هزینه بر محیط کسب و کار به سه طبقه اظهارنامه یا اعلان، موافقت نامه یا گواهی و اجازه نامه قرار دهد.

همچنین در این جلسه مقرر شد در اجرای ماده ۹ قانون حدنگار (کاداستر کشور) کلیه دستگاه هایی که مرجع قانونی استعلام حرائم و زیرساخت ها هستند، ظرف مدت ۴ ماه از ابلاغ این مصوبه پس از تهیه لایه های اطلاعات مکانی عارضه های خود بر اساس آیین نامه اجرایی ماده ۹ قانون مذکور، نسبت به پاسخ به استعلامات مذکور به صورت الکترونیکی، هوشمند و بدون نیاز به دخالت کاربر اقدام نمایند. مسئولیت بروز رسانی (حداقل شش ماه یکبار) و نگهداری لایه های اطلاعات مکانی به عهده دستگاه اجرایی مربوط است.

در این جلسه همچنین مراجع صدور مجوز موظف شدند در صورت عدم اجرا، تأخیر در اجرا و یا عدم پیشرفت قابل توجه مطابق با طرح توجیهی مصوب و یا تعطیلی بیش از یک سال، منابع طبیعی یا ملی دارای محدودیت (مانند آب، گاز، برق و ...)، تخصیص آن منبع را برای دیگر متقاضیان آزاد نمایند.

همچنین مقرر شد، کارگروه استانی «تسهیل سرمایه گذاری و مقررات زدایی» به ریاست استاندار و دبیری مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان به منظور تسریع در شروع و توسعه کسب و کارها، تسهیل در سرمایه گذاری و شناسایی و انعکاس مقررات مخل و پیشنهاد آن به هیئت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار جهت رفع آنها با برگزاری حداقل یک جلسه در ماه تشکیل شود.

وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز مکلف شد حداکثر سه ماه پس از ابلاغ این مصوبه نسبت به طراحی، پیاده سازی، تکمیل و نگهداری به روز اطلاعات پایگاه اطلاعات قوانین و مقررات مرتبط با محیط کسب و کار اقدام نماید. دستگاه های اجرایی نیز مکلفند هرگونه پیشنهاد ایجاد، تغییر و حذف قانون و مقرره ای خود را در قالب طراحی شده توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی (شامل پشتیبان پیشنهاد، قوانین و مقررات مرتبط)با این شرط که به ازای هر قانون و مقرره ورودی، دو قانون و مقرره هم سطح حذف می شود، در پایگاه مذکور ثبت نمایند.

در این جلسه همچنین دبیر کمیسیون اقتصادی دولت بعنوان دبیر کارگروه رفع موانع جهش تولید تعیین گردید تا از طریق هماهنگی با دستگاه های مختلف نسبت به تنظیم دستور جلسات و ابلاغ مصوبات کارگروه رفع موانع جهش تولید اقدام کند.

معاون ارتش از افزایش تهدیدات خبرداد

معاون هماهنگ کننده ارتش با اعلام اینکه از پیروزی انقلاب تا کنون در مقابل دشمن ایستاده ایم و دشمن نه تنها تهدیدات خود را کم نکرده بلکه بیشتر کرده گفت: جنگ با شیطان بزرگ و استکبار جهانی تمام نشده و اکنون در جنگ نرم و جنگ اقتصادی با آن هستیم و می خواهند از این طریق به ما آسیب وارد کنند. گفت: همه تحرکات دشمن در زمین، دریا و هوا را در منطقه و فرامنطقه رصد می کنیم. به گزارش ایسنا، امیر دریادار حبیب الله سیاری با بیان اینکه ارزیابی دقیق از توانایی دشمن داریم گفت: تهدید را خوب می شناسیم و جهت و امکانات آن را می دانیم.وی افزود: برای مقابله با دشمن راهکارهای کوتاه مدت و بلندمدت مشخص کرده ایم و آمادگی مقابله با هر تهدیدی را داریم. سیاری با بیان این که درسی که از دفاع مقدس آموخته ایم این است که دشمن شناس باشیم افزود: نیروی انسانی الهی محور؛ حرف نخست را در آمادگی رزمی ما می زند و این نیرو، آموزش و مهارت دیده بر اساس ارزش های حاکم بر جامعه است. وی گفت: تجهیزاتی که نیروهای مسلح کشورمان از آن استفاده می کنند ساخته شده در شرکت های دانش بنیان داخلی و صنایع دفاعی خودمان است.

معاون هماهنگ کننده ارتش افزود: در دفاع مقدس برای پدافند هوایی فقط یک نوع موشک داشتیم اما اکنون سامانه پدافند هوایی کشور را نمی توانیم شمارش کنیم و همه آسمان کشور تحت کنترل است.

امیر دریادار سیاری گفت: اکنون همه تجهیزات ازجمله هواپیما، رزمناو و ناوشکن ها را می سازیم.

وی افزود: نیروی انسانی الهی محور در کنار تسلیحات ساخته شده داخلی با تاکتیک های خودمان و پشتیبانی خوب ملت ایران، آمادگی مقابله با هر تهدیدی را برای ما ایجاد کرده است. امیر دریادار سیاری با بیان اینکه ادعای اختلاف بین سپاه و ارتش از شبهاتی است که دشمن به وسیله عملیات روانی و استفاده از رسانه های خود انجام می دهد گفت: اطمینان داشته باشید چنین اتفاقی نه افتاده است و نه می افتد و دشمن کورخوانده که چنین آرزویی داشته باشد.

وی افزود: این که دشمن جرأت حمله به کشورمان را ندارد به این دلیل است که ارتش و سپاه بر ضد دشمن؛ یک مشت هستند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به درج نام پنج تن از افراد و مقامات سازمان انرژی اتمی در لیست جدید تحریمهای آمریکا اظهار کرد: این اقدام آمریکا هیچ تاثیری در روند فعالیتهای هستهای سازمان انرژی اتمی ندارد و بیشتر برای فضاسازی رسانهای است. بهروز کمالوندی در گفتوگو با ایسنا گفت: برخی افراد معرفی شده مرتبط با سازمان انرژی اتمی قبلا نیز تحت تحریم آمریکا بودند. به علاوه اگر آمریکا مدعی بازگرداندن تحریمهای گذشته است چه نیازی داشت که این اسامی را جداگانه در لیست تحریم قرار دهد؟! این رفتار نشان میدهد بیشتر از آنکه این اقدام به منظور تاثیرگذاری بر روند کار هستهای ایران انجام شده باشد، برای فرار آمریکا از شکستهای پی در پی سیاسی در صحنه بینالمللی و انزوای بینالمللی بعد از تلاشهای بی فرجامش برای بازگردندان تحریمهای بینالمللی طراحی شده باشد.

وی در پاسخ به اینکه آمدن نام شما در لیست تحریم آمریکا چه تاثیری بر روند کار یا سفرها و غیره میگذارد؟ اظهار کرد: سفرها و کارهای ما متاثر از این موضوع نیست چرا که اساسا کار ما ارتباطی با آمریکا نداشته و هیچیک از ما حساب بانکی در این کشور و اصولا در خارج از کشور نداریم. معاون امور بینالملل، حقوقی، مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به اینکه برنامه هستهای ایران با وجود تحریمها و محدودیتهای ایجاد شده از جمله از طریق قطعنامههای شش گانه تعلیق شده در گذشته چه پیشرفتهای داشته است؟ گفت: شرایط صنعت هستهای کشورمان با وجود محدودیتهای هستهای ایجاد شده توسط قطعنامههای تعلیق شده با آنچه امروز در صنعت هستهای شاهد هستیم، بسیار فاصله دارد. آمریکا سعی دارد به هر شکلی این روند و پیشرفت را از بین برده یا کند نماید اما موفق نمیشود. اساسا آمریکا در حوزه هستهای هیچگونه همکاری با ایران نداشته است که حالا با تحریمهای مورد ادعایش، آن همکاریها از بین برود! کمالوندی خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته که آمریکا از برجام خارج شده است اقدامات زیادی برای اعمال محدودیت بر روند فعالیت هستهای ایران انجام داد، مثلا در رابطه با آب سنگین تلاش کرد تا مانع صادرات این محصول شود اما در این مدت ایران موفق به فروش آب سنگین و تولید آن به طور همزمان شده است.

روحانی بر ایجاد توازن در بودجه، بدون خلق نقدینگی تاکید کرد

در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، پس از ارائه گزارش دستگاه های مرتبط در خصوص تامین گندم کشور و اقدامات صورت گرفته برای تداوم خودکفایی و ارائه به صرفه تر نان به مردم، قیمت خرید تضمینی گندم که پیش از این در شورای اقتصاد مورد تایید قرار گرفته بود، برای سال زراعی آینده، ۴ هزار تومان تعیین شد.به گزارش ایسنا، حسن روحانی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، هدایت و مدیریت نقدینگی را به عنوان اولویت اول اقتصاد کشور مورد تاکید قرار داد و گفت: همه بخش های دولت از تمامی روش ها و ظرفیت ها در این موضوع برای کنترل تورم و هدایت منابع به سمت تولید استفاده کنند.رئیس جمهور به موضوع تامین ارز برای کالاهای ضروری و معیشتی مردم و مواد اولیه کارخانجات، در راستای استمرار جریان تولید اشاره کرد و افزود: با توجه به اقدامات انجام شده در جهت تحقق اهداف صادراتی و بازگشت ارز حاصل از آن به چرخه اقتصاد کشور، همکاری نزدیک تر با همسایگان و بازارهای هدف صادراتی، در راستای تامین نیازهای ارزی تولیدکنندگان مورد توجه قرار گرفته است.روحانی همچنین ایجاد توازن در بودجه، بدون خلق نقدینگی و پولی کردن کسری را یکی از سیاست های مهم دولت برشمرد و با اشاره به هدف دشمنان برای بر هم زدن توازن بودجه از طریق فشار حداکثری و کاهش درآمدهای نفتی تاکید کرد: با تدابیر اتخاذ شده، خصوصا فروش اوراق خزانه به عنوان یک روش منطقی و مقبول در اقتصادهای جهان اجازه ندادیم کسری بودجه باعث افزایش نقدینگی و تورم بر جامعه در سال جاری شود.در این جلسه همچنین گزارش وزارت صمت در خصوص تولید فولاد در کشور ارائه و مقرر شد بر اساس تصمیمات ستاد هماهنگی اقتصادی، کلیه محصولات تولیدکنندگان در بورس کالا عرضه و فولاد مورد نیاز کارخانجات بزرگ نظیر خودروسازان به قیمت بورس کالا تامین شود. در عین حال وزارت صمت موظف شد با هماهنگی سایر دستگاه های مرتبط در دولت زنجیره تولید، توزیع و قیمت فولاد را مدیریت کند.

بصیرت، ثمره چهل سال ایستادگی

همچنین رئیس جمهور در پیامی به مناسبت هفته دفاع مقدس تاکید کرد: چهلمین سالگرد دوران دفاع مقدس فرصتی برای بازاندیشی در معارف دفاع مقدس، مجاهدت شهدا، ایثار جانبازان و صلابت آزادگانی است که از گرانبهاترین سرمایه زندگی خویش گذشتند تا حقانیت اسلام و انقلاب و عشق یه ایران را به جهانیان نشان دهند. هفته دفاع مقدس یادآور پایمردی، آزادگی و جانفشانی ملتی است که با ایمان و عشق توانستند سالها در برابر تهاجم و توطئههای دشمنان اسلام و ایران، مقاومت جانانه نمایند و پیروزی پرشکوه ‏شان را در صفحه تاریخ ماندگار نمایند. روحانی در این پیام افزود: در جبهه ‏های جهاد و مقاومت شهدا و ایثارگران راه حق طلبی، عدالت‏ خواهی و آزادی را ترسیم کردند و با شهادت و ایثار خود، مفاهیم و ارزشهای متعالی اسلامی را تعمیق و ترویج نمودند.