رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت:

رییس جمهور با تاکید بر اینکه جنگ اقتصادی شوخیبردار نیست گفت: امروز میتوانیم و آماده هستیم در جنگ اقتصادی به موفقیت برسیم البته ما آغازگر این جنگ نبودیم همچنانکه در جنگ تحمیلی هشت ساله ایستادگی کردیم و به پیروزی رسیدیم.

به گزارش ایلنا، حسن روحانی در جلسه هیات دولت با اشاره به سالروز آغاز دفاع مقدس و بیان خاطراتی درخصوص شروع جنگ و اتفاقات و اقدامات ابتدایی در آن دوران، گفت: در طول دوران هشت سال دفاع مقدس روزهای تلخ و شیرینی داشتند، در طول سالهای جنگ تحمیلی و دفاع مقدس بعضی از روزها برای مردم ما و جایگاه ملت ما بسیار غرورآفرین بود تا ایستادگی ملت ما را به جهانیان به خوبی نشان دهد اما برخی روزها هم روز سختی بود.

وی با بیان اینکه دو سال و نیم پیش نیز آمریکا جنگ اقتصادی علیه ما را شروع کرد آن هم بر مبنای توهم و محاسبات غلط کرد، تاکید کرد: آنها اظهار کردند که تمام راههای اقتصادی به ایران را میبندیم؛ تحریم اقتصادی ما از سال ۵۹ بوده است اما جنگ اقتصادی از سال ۹۷ شروع شد. امروز بحث تحریم نیست در یک جنگ اقتصادی هستیم، جنگ اقتصادی که آمریکا با همه امکانات خود، از دلار گرفته تا رابطه بانکی، روابط اقتصادی و شرکتهای چند ملیتیاش وارد جنگ با ایران شده است.

رئیس دولت دورازدهم گفت: همانطور که صدام در مصاحبه خود گفت هفته آینده ادامه مصاحبهاش را در اهواز انجام میدهد، آمریکاییها نیز وقتی این جنگ را علیه ما در سال ۹۷ تحمیل کردند گفتند چند ماه دیگر ما وارد تهران میشویم و ما چهل سالگی پیروزی انقلاب را نخواهیم دید.

روحانی اظهار کرد: هدف صدام سرنگونی نظام و مخدوش کردن تمامیت ارضی کشور و حداقل پاره کردن یک عهدنامه بود؛ هدف آمریکا هم سرنگونی نظام، ایجاد بلوا در کشور و از بین بردن یک توافق بود که به هیچ کدام از اهدافشان نرسیدند، چون آنها در تمام محاسباتشان اشتباه کردند.

وی افزود: همانطور که دو سال پیش گفتند که توافق را از بین بردیم، همان توافق در برابر آنها ایستاد و آنها را در شورای امنیت مفتضح کرد. در تاریخ بیسابقه است که آمریکاییها چند نوبت به شورای امنیت مراجعه کنند، شورای امنیتی که آن را حیاط خلوت خود میدانستند و طرحی را مطرح، ماهها مقدمهچینی کنند، وزیر خارجه آمریکا در جهان گدایی کند تا در شورای امنیت قطعنامهای علیه ایران تصویب کنند.

رییسجمهور بیان کرد: آمریکا با این همه ادعا تصور نمیکرد که اروپایی که متحد آنهاست، با آنها مخالفت کند، حتی روسیه و چین روبروی آنها ایستادند، اندونزی، نیجر و تونس در مقابل آمریکا ایستادند و همین موضوع باعث فروریختن ابهت آمریکا شد.

وی با بیان اینکه آمریکا تصور نمیکرد که ۱۳ کشور در مقابل او بایستند، گفت: این پیروزی و موفقیت ملت بزرگ ایران است؛ همانند ایستادگی در ۴۰ سال قبل و هشت سال دفاع مقدس؛ امروز هم بعد از ۴۰ سال این موفقیت بزرگ حقوقی، سیاسی و دیپلماتیک را در سازمان ملل به دست آورد. علت پیروزی ما چیست؟ فقط باور مردم و ایستادگی آنها دلیل پیروزی ماست.

روحانی گفت: در چهل سال پیش مردم ایران باور کردند که به آنها ظلم و به کشورشان تجاوز شده است و ارتش خائنی به دستور اربابانش بدون هیچ دلیلی به ایران حمله کرده است لذا اولا خودِ جنگ برای مردم ملموس شد و در مرحله بعدی احساس کردند که بار جنگ بر دوش همه قرار دارد.

رئیس جمهور افزود: همه مردم به خوبی تشخیص دادند که این جنگ علیه منافع و شرف ملی است لذا مسوولیت جنگ را بر عهده خود احساس کرده و همه به میدان آمدند.

وی گفت: گوشهای از مظلومیت ملت ایران در دوران دفاع مقدس این بود که طرف مقابل را با انواع سلاحها و امکانات نظامی تجهیز میکردند اما وقتی توپ پدافند ضدهوایی را که ساخت مشترک دو کشور اروپایی بود، به این کشورها ارسال کردیم نه تنها از تعمیر آن خودداری کردند بلکه حتی آن را به ما پس ندادند در حالی که مطابق قرارداد موظف بودند آن را تعمیر کنند و این از جمله کارهایی بود که اروپا و غرب در برابر ملت ایران انجام داد و در مقابل هواپیماهایی در اختیار رژیم بعث قرار داد که کشتیها و شهرهای ما را بمباران کنند اما ملت ایران روی پای خود ایستاد و خداوند پیروزی را نصیب این ملت کرد.

روحانی با اشاره به شرایط جنگ اقتصادی گفت: امروز هم باید همه باور کنیم که در جنگ اقتصادی هستیم و مردم ایران بدانند که مسئولان اقتصادی و بسیاری از بخشهای خصوصی و عمومی غیردولتی در دو سال و نیم گذشته مشغول فداکاری هستند.

رئیس جمهور گفت: امروز در وهله اول همه باید باور کنیم که در شرایط جنگ هستیم و دوم اینکه باور کنیم بار این جنگ تنها بر دوش دولت نیست و در این عرصه همه مسوولیت دارند و بی تردید اگر مردم باور کنند که در جنگ هستیم - که البته باور دارند - و همه مسوولین و قوا در کنار هم و دست به دست هم بدهیم، بدون تردید پیروز و موفق خواهیم شد و امروز به فضل الهی همه قوای سه گانه، نیروهای مسلح و تمام ارکان کشور یکصدا هستند.

رئیس جمهور به وحدت و یکپارچگی همه ارکان کشور در مقابله با کرونا اشاره کرد و گفت: امروز موفقیت ما در مقابله با کرونا با کشورهای پیشرفته دنیا قابل مقایسه است و از این موضوع خارجنشینها و کانالهای ضدانقلاب ناراحت هستند که چگونه با وجود کرونا فعالیتهای اقتصادی و مناسک دینی و مذهبی در کشورمان برقرار است چرا که آنها علاقه داشتند که در فضای کرونا همه امور کشور تعطیل شود.

روحانی گفت: امروز به رغم همه مشکلاتی که وجود دارد کشاورزان با نشاطتر از هر سال خودشان را برای کشت آماده میکنند و دولت هم در کنار آنها و تسهیل کننده تلاش آنان است ضمن اینکه در جریان جنگ اقتصادی تمام طرحهای توسعهای خود را ادامه میدهیم و هیچ طرح اقتصادی را متوقف نکردیم و همه خارجنشینها و کانالهای ضدانقلاب بدانند که امسال متقاضی برای فعالیت صنعتی در شش ماهه گذشته نسبت به پارسال ۳۳ درصد بیشتر شده است.

رئیس جمهور با اشاره به تصمیم دولت در تعیین ۴هزار تومان برای خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم گفت: در نهادههای دامی نیز دولت علیرغم مشکلات در شش ماهه امسال ۴.۵ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت کرده است و آن را ادامه خواهد داد. امروز به رغم وجود کرونا شاهد رشد در تولید خودرو، لوازم خانگی و در بسیاری از حوزههای صنعتی هستیم و این نشاندهنده تلاش و فداکاری تولیدگران و مردم است.

بررسی های تجارت نشان میدهد «رزم حسینی» با رأی بالا به ساختمان سمیه میرود

گروه سیاسی: نزدیک به چهار ماه از نبود وزیر در وزارت صمت می گذرد. ۲۲ اردیبهشت ماه امسال با دستور رئیس جمهور رحمانی از سمت وزارت صمت برکنار و سرپرستی این وزارت خانه بر عهده مدرس خیابانی قائم مقام وزیر در امور بازرگانی قرار گرفت . هر چند مدرس در طول ۳ ماه مسئولیت خود در وزارت صنعت تلاش کرد تا کارنامه قابل قبولی به نمایندگان مجلس ارائه دهد اما در نهایت نمایندگان برنامه او را برای وزارت صمت قانع کننده ندانستند و مدرس خیابانی نتوانست از مجلس رأی اعتماد دریافت کند. پس از رای نیاوردن مدرس خیابانی در مجلس یازدهم، رئیس جمهور که قانونی مجاز به معرفی سرپرست دیگر برای وزارتخانه صمت نبود و باید بلافاصله گزینه بعدی خود را برای تصدی مسئولیت این وزارتخانه به مجلس معرفی میکرد، با استجازهای که گفته شد گرفته شده، زمینه را برای رایزنی و بررسی بیشتر مهیا کرد و در حقیقت این فرصتی بود که بتواند گزینه اصلی و نهایی خود را متقاعد و سپس او را معرفی کند.

در این مدت سرقینی سرپرستی وزارت صمت را بر عهده گرفت . اما این روزها گزینه های متعددی برای وزارت صمت از سوی رسانه ها و افراد مختلف گمانه زنی می شدند که در نهایت علیرضا رزم حسینی به عنوان گزینه اصلی وزارت صمت به مجلس معرفی شد. «علیرضا رزمحسینی» استاندار ۵۹ ساله و کرمانی خراسان رضوی است . چهرهای که از ابتدای شروع به کار دولت دوازدهم، نامش برای وزیر شدن در وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح بود؛ اما همواره از پذیرش این مسئولیت امتناع میکرد. تا بالاخره نام او رسما به عنوان وزیر پیشنهادی صمت به مجلس یازدهم معرفی شد. دور رزو قبل حسینعلی امیری با اعلام این خبر که رزم حسینی به عنوان وزیر پیشنهادی صمت از سوی دولت به مجلس معرفی شده است، گفت: آقای روحانی در نامهای به مجلس، آقای علیرضا رزم حسینی را به عنوان وزیر پیشنهادی صمت به مجلس معرفی کرد و طبق آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، قاعدتاً یک هفته پس از اعلام وصول این موضوع، جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی باید برگزار شود. ارتباط خوب رزم حسینی با بدنه هر دو جریان سیاسی حکایت از تعیین تکلیف سرنوشت این وزارتخانه پس از گذشت بیش از چهار ماه دارد و پیش بینی می شود این بار رزم حسینی به عنوان وزیر صنعت و معدن و تجارت از بهارستان نشینان کلید ورود به ساختمان سمیه را بگیرد. رزم حسینی هم اکنون استاندار خراسان رضوی در دولت دوازدهم است. وی روز چهارشنبه نوزدهم دی ماه ۱۳۹۷ با حکم وزیر کشور در مشهد به عنوان استاندار خراسان رضوی منصوب شد. او همچنین استاندار استان کرمان در دولت یازدهم و سال ابتدایی دولت دوازدهم بوده و تحصیلکرده کارشناسی علوم اقتصادی و بازرگانی از دانشگاه شهید باهنر کرمان است.

از رفاقت با حاج قاسم تا دریافت نشان فتح از رهبر معظم انقلاب

رزمحسینی طی سالهای جنگ ایران و عراق در عملیات امام مهدی (عج) در سال ۱۳۵۹ جبهه سوسنگرد و عملیات ثامن الائمه، بیتالمقدس، فتحالمبین، رمضان، بدر و خیبر حضور داشتهاست. وی از بنیانگذاران مهندسی مخابرات عملیات جنگ در جبهههای جنوب و از همرزمان سرداران شهید احمد کاظمی، حسین خرازی، احمد متوسلیان و همرزم و دوست شهید حسن باقری بوده است. او همچنین قائممقام فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله کرمان به فرماندهی شهید حاج قاسم سلیمانی و جانشین عملیات قرارگاه خاتمالانبیا در دوران جنگ بود و در عملیات خیبر جانباز شد. گزینه معرفی شده از سوی دولت برای تصدی کرسی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین نشان فتح از سوی رهبر معظم انقلاب دریافت کرده و پس از جنگ نیز، اقدام به پایهگذاری بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس کرده است.

جلسه رأی اعتماد به رزمحسینی چهارشنبه هفته آینده برگزار میشود

روز گذشته سخنگوی هیأت رئیسه مجلس از برگزاری جلسه رأی اعتماد وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در چهارشنبه هفته آینده خبر داد.

محمدحسین فرهنگی گفت: جلسه رأی اعتماد به علیرضا رزمحسینی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت چهارشنبه هفته آینده ۹ مهر ۹۹ برگزار میشود.

وی افزود: در این جلسه، دولت اعم از رئیس جمهور و وزیر پیشنهادی جمعاً یک ساعت و نیم فرصت دارند تا از برنامههای وزیر پیشنهادی دفاع کنند که یک ساعت آن قبل از صحبتهای موافقان و مخالفان و نیم ساعت آن بعد از صحبتهای نمایندگان موافق و مخالف خواهد بود.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: طبق روال در یک ساعت قبل از صحبتهای موافقان و مخالفان وزیر رئیس جمهور یا معاون اول وی به دفاع از وزیر پیشنهادی میپردازند و در نیمساعت پایانی وزیر پیشنهادی به ابهامات و سؤالات نمایندگان موافق و مخالف پاسخ میدهند.

فرهنگی خاطرنشان کرد: همانطور که گفتم نمایندگان در این جلسه در موافقت و مخالفت با وزیر پیشنهادی
مطالب خود را مطرح میکنند و طبق برنامه دو نفر موافق و دو نفر مخالف به قید قرعه مطالب خود را در این باره مطرح میکنند که هر یک از موافقین و مخالفین پانزده دقیقه برای ارائه مطالب خود فرصت دارند و میتوانند
بخشی یا همه وقت خود را در اختیار نماینده دیگری هم قرار دهند.

وی افزود: پس از صحبتهای موافقان و مخالفان و صحبتهای وزیر پیشنهادی رأیگیری درباره وزیر انجام میشود.

رزم حسینی توانایی حل مشکلات صنعت و معدن را دارد

معرفی رزم حسینی با استقبال بسیاری از نمایندگان مجلس رو به رو شده و آنان معتقدند او می تواند به مطالبات مردم و نمایندگان به خوبی پاسخ دهد.

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان و نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس با اشاره به ویژگیهای وزیر صمت، افزود: از آنجایی که وزیر پیشنهادی صمت تجربه استانداری در استان های کرمان و خراسان رضوی را در کارنامه کاری خود داشته و به عنوان رئیس ستاد تنظیم بازار، رئیس کارگروه اشتغال، رئیس کارگروه تولید و... خدمت کرده، می تواند با اخذ تدابیر ویژه زمینه ساماندهی بازار را فراهم کند.

وی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت از نظر کارشناسان در تصمیمگیریها استفاده میکند، اضافه کرد: وی میتواند از طریق گفتوگو و تعامل با رئیس کل بانک مرکزی و سایر وزرای اقتصادی دولت بسیاری از موانع پیش روی تولیدکنندگان مانند تامین مواد اولیه و... را برطرف کند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است در مجلس نسبت به وزیر پیشنهادی صمت دیدگاههای
موافق و مخالف وجود دارد، ادامه داد: جلسهای در کمیسیون آئین نامه مجلس با حضور وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برگزار شد و برنامههای ایشان برای تصدی
در این منصب مورد بررسی قرار گرفت.

برنامه های رزم حسینی یکشنبه در کمیسیون صنایع برررسی می شود

سید جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم در گفتگو با روزنامه تجارت عنوان کرد: روز یکشنبه جلسه ای در کمیسیون صنایع با حضور آقای رزم حسینی گزینه پیشنهادی وزارت صمت برگزار خواهد شد و
در این جلسه برنامه های وی برای وزارت صمت بررسی می شود.

وی افزود: در شرایط فعلی تعامل و توجه به امور کارشناسی و هماهنگی با مجلس میتواند بسیاری از مشکلات و موانع پیشروی صنعت و معدن را رفع کند و آقای رزم حسینی وزیر پیشنهادی صمت از این ویژگی برخوردار است.

وی خاطر نشان کرد: به نظر می رسد پس از بررسی برنامه های رزم حسینی در کمییسیون صنایع نمایندگان مشورتی در این زمینه داشته و نسبت به برنامه های وی اعلام نظر کنند.

تجارت از بحران آفرینی با هدف سوءاستفاده در بازار سهام گزارش میدهد

گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: مدتی است بازار سهام دستخوش بی ثباتی شده و به هیچ وجه نمی توان به ثبات در این بازار دلخوش بود. دیگر سخن از سقوط یا رشد ۱۰۰۰ واحدی نیست، بلکه یک روز ۵۰ هزار واحد سقوط و روز دیگر ۴۰ هزار واحد رشد می کند و در این بین افرادی که تجربه و تخصص لازم را ندارند، ویران می شوند. اما آنچه مطرح می شود، وجود فرصت طلبانی است که در بازار سرمایه بحران آفرینی می کنند تا تازه واردهای بورس را قانع به فروش سهامشان کنند و آنهایی که تجربه و تخصص لازم را دارند، از این خوش باوری ها سودهای کلانی به جیب می زنند.

آینده خوب بورس

در این رابطه وزیر اقتصاد با تاکید بر این که نظرسنجیهایمان برآوردهای خیلی خوبی نسبت به آینده بورس دارد، گفت: من این نگرانی را دارم که عدهای با برنامهریزی قصد دارند سهامداران را وادار به فروش سهام خود کنند تا با ایجاد فضای روانی، مشکلاتی را ایجاد کنند. فرهاد دژپسند گفت: من همیشه از همه سرمایهگذاران در بورس که قصد ورود یا خروج از این بازار را دارند این سه خواهش را داشته و دارم؛ مطالعه، مشاوره و معامله.وزیر اقتصاد افزود: الان که بحث خروج از بازار سرمایه مطرح است این تاکید را دارم که سهام، دارایی شما است و این دارایی را نباید در معرض "بیا بخر" قرار داد. عبارت بیا بخر سبب می شود ارزش واقعی دارایی و سهام آنها مشخص نشود.وی با تاکید بر این که من هیچگونه اختیاری ندارم که به سهامداران بگویم بخرید یا بفروشید؛ اما خواهش میکنم در مورد فروش دارایی خود حداکثر دقت خود را بکنند؛ چون سهام دارایی سرمایهگذاران است و باید به قیمت مناسب دادوستد شود.وزیر اقتصاد خطاب به آن دسته از سهامدارانی که در صفهای فروش قرار میگیرند، تصریح کرد: چرا سهام و دارایی خود را در معرض فروش قرار میدهید که عرضه زیاد شود و خریداران فکر کنند هنوز موقعیت آن را دارند که در قیمتهای پایینتر سهام سرمایهگذاران را در تور بندازند.

ضرر مفهومی ندارد

از سوی دیگر کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به وضعیت قیمت ارز و قیمتهای جهانی سهامهای صادرات محور یا سهام شرکتهایی که قیمت محصولات آنها به دلار بستگی دارد؛ بسیار شرایط خوبی خواهند داشت. اروجلو در رابطه زیان سهامداران طی هفته های اخیر گفت: « ضرر در بازار سهام و کالا تا زمانی که آن دارایی را دارید، مفهوم ضرر را ندارد. ممکن است سهام یک شرکت پایین بیاید اما تا وقتی آن سهام به فروش نرفته ضرر متحمل شما نشده است، در بازار کالا هم به همین نحو است.» کارشناس بازار سرمایه در رابطه با عدم سنخیت شاخص کل با پرتفوی افراد حاضر در بورس، گفت: «شاخص کل یک فرمول خاصی دارد که اگر چند شرکت بزرگ بازار که معاملات بالایی دارند، سبز باشند، شاخص کل را نیز به سمت مثبت بودن میبرند. برای همین موضوع بهتر است شاخص هموزن را در تحلیلها به کار برد؛ مثبت یا منفی بودن شاخص هموزن باعث درک دقیقتری از بازار سرمایه میشود.» وی با اشاره به موضوع ارزندگی و سودآوری بازار سرمایه در زمان کرونا و امکان حباب بودن آن، گفت: « بازار سرمایه در حالت تعادل اقتصاد، به سمت P/E محور بودن میرفت، یعنی اینکه اگر یک شرکت سود خوبی داشت و P/E آن کمتر از ۷ بود شرکت خوبی برای سرمایهگذاری بود. اما در حال حاضر و در شرایط تورمی فاکتور تاثیرگذار بر قیمت سهام، تغییر کرده است و تورم بسیار اثرگذار است. چه از نظر داراییها چه از نظر فروش. البته باید واقعیت ارزش بازار یک شرکت دانست. در رشد بازار در دو سال گذشته یک سری شرکتها بالاتر از ارزش ذاتی خود رسیده بودند و در همین اصلاح بازار نیز کلی شرکت داریم که در حال حاضر پایینتر از ارزش ذاتی خود هستند.»

حمایت های نوسانی از بورس

از سوی دیگر کارشناس بازار سرمایه درباره آخرین وضعیت بازار سرمایه و بررسی حمایتهای وعده داده شده در این بازار گفت: سوالی که ذهن سهامداران و فعالان بازار سرمایه را مشغول کرده این است که آیا حمایت واقعی به بازار سرمایه برمیگردد یا خیر. هنوز پولهای بلوکه شده و خارج شده از بازار برنگشتهاند چون معتقدم حمایتهای انجام شده از نوع نوسانی بوده است. شایان زهراکار در گفتوگو با ایلنا گفت: روز سهشنبه، حقوقیها با جو روانی درباره سهام شاخصساز، بازار مناسبی را برای امروز رقم زدند اما باز هم نیازمند به حمایتهای قویتری هستیم تا صفهای فروش جمع شوند.زهراکار با تاکید بر اینکه حمایت باید به گونهای باشد که صفهای خرید پی در پی و در چند روز ایجاد شوند، گفت: در چند روز باید حمایت قوی از صنعت خودرویی و پالایشی به عنوان لیدرهای بازار و شاخصسازها شود.این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: پولهای خارج شده از بازار منتظر هدایت قدرتمند هستند تا سریعا به بازار برگردند، در این صورت حتی شاهد کاهش قیمتها در بازارهای موازی خواهیم بود و پول از بازارهای مسکن، طلا، ارز و خودرو به بازار سرمایه برمیگردد.وی با بیان اینکه مهمترین اصل بازار سرمایه قدرت جریان نقدینگی است، گفت: نقدینگی بسیاری از سهام به دلیل عدم حمایت مسدود و بلوکه شدهاند، از این رو انتظار حمایت قوی را داریم نه یک حمایت بیهوده، نوسانی و مقطعی.

ادعای حباب در بورس

بی شک جریان سازی در همه عرصه های اقتصادی تاثیر گذار است و در بورس نیز شاهد این ماجرا هستیم. یکی از دلایل عقبگرد شاخص در حداقل ۶ هفته گذشته، تاکید چندین باره برخی تریبونداران بر حبابی شدن بازار سرمایه و غیرارزنده بودن سهام شرکتها با قیمتهای فعلی است. با این حال، بنا بر محاسبات بسیاری از کارشناسان و خبرگان بازار سرمایه، قیمتهای امروز سهام نه تنها بالا نیستند بلکه در بورس، ارزانفروشی هم انجام میشود.رشد قیمت دلار از ۱۵۷۰۰ تومان در انتهای خرداد ماه تا ۲۲ هزار تومان در پایان شهریور در سامانه نیما، ابلاغیه جدید بانک مرکزی و اجازه عرضه ارز توسط صادرکنندگان به قیمت بازار آزاد که مرزهای ۲۷ هزار تومانی را درنوردیده است، تخفیفات اعمال شده از سوی دولت روی خوراک شرکتهای پتروشیمی و پالایشی که حاشیه سود این صنایع را به شدت افزایش داده است، رشد قیمتهای جهانی اقلامی چون مس، فولاد، اوره، متانول و... ازجمله دلایلی است که این عده، با بیان آنها، معتقدند که با انتشار گزارشهای سه ماه دوم سال توسط شرکتهای فعال در بازار بورس، نشان میدهد که نه تنها بازار دچار حباب نیست، بلکه سهام با قیمتهای امروز، در حال ارزانفروشی هستند. این کارشناسان معتقدند کسانی که حبابی بودن ارزش سهام را تبلیغ میکنند، عموما آشنایی کافی با اقتصاد و بازار سرمایه ندارند. البته برخی نیز با بدگمانی معتقدند که برخی از چهرههای مطرح اقتصادی که بارها از حبابی بودن بورس سخن گفتهاند، سرمایههای خود را در بازارهای موازی چون مسکن، ارز و طلا سرمایهگذاری کردهاند و از این رو تلاش دارند تا با ایجاد رکود در بازار سرمایه، نقدینگی سرگردان مردم را به سمت بازارهای مدنظر خود سوق دهند

سرمقاله
 

شهباز حسن پور بیگلری

نماینده سیرجان در مجلس شورای اسلامی

مدتی است مهمترین و تاثـــیرگــذارترین وزارتخانه کشور بدون وزیر است و همین امر باعث شده تا شاهد روزمرگی در این وزارتخانه باشیم. آشفته بازار خودرو، گرانی کالاهای اساسی، مشکلات تولید، صنایعی که از نبود متولی گلایه دارند، اعتراض اعضای اتاق بازرگانی، کارشناسان، نمایندگان مجلس بیانگر اهمیت وزارت صنعت، معدن و تجارت است. از سوی دیگر نمی توان سکان این وزارتخانه را به هر کسی سپرد. رای عدم اعتماد مجلس به آقای خیابانی گزینه پیشنهادی دولت بسیار معنا دار بود. آقای خیابانی در شرایطی به مجلس معرفی شد که دوره سرپرستی اش به پایان رسیده بود و برای ادامه سرپرستی بر وزارت صمت، نیاز به اجازه رهبری بود. با این وصف نمایندگان به آقای خیابانی رای ندادند زیرا معتقد بودند فردی باید سکان این وزارتخانه را بدست بگیرد، که از همه نظر مورد قبول باشد. پس از آن دولت بشدت تحت فشار قرار گرفت، زیرا از یک سو زمان زیادی از عمر دولت باقی نمانده که بخواهد یک وزارتخانه مهم را با سرپرست اداره کند و از سوی دیگر آشفتگی بازارها و ضعف نظارتی بر اهمیت وزیر صمت می افزود. با توجه به همه این مباحث، رییس جمهور می بایست فردی را معرفی کند که مدیری توانمند باشد، فردی فراجناحی و مورد اقبال هر دو جناح باشد، با توجه به شرایط کنونی، بسیار جدی باشد و سابقه اجرایی خوبی نیز داشته باشد. معرفی آقای علیرضا رزم حسینی خیال همه را راحت کرد، زیرا تمامی این شرایط را داشت. ایشان از ابتدای دولت دوازدهم به عنوان گزینه مدیریت بر وزارت صمت مطرح بود چرا که در زمینه علوم اقتصادی و بازرگانی تحصیل کرده بود. ایشان سابقه استانداری کرمان و خراسان رضوی را در کارنامه خود دارد.علاوه بر این، از جان گذشتگی و ایثارگری در دوران دفاع مقدس و همرزمی با سرداران بزرگی را در سوابق خود دارد. آقای رزمحسینی به دلیل آشنایی زیاد با علوم اقتصاد و تجارت، توان رسیدگی به مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان را نیز دارد و از آنجا که رییس جمهور به دنبال احیای وزارت بازرگانی بود تا برای این چالش چاره اندیشی کند، آقای رزم حسینی بخوبی می تواند مشکلات بخش بازرگانی را نیز حل کند و پس از مدتها، وزارت صمت را به درمانگری برای مشکلات فعالان اقتصادی کشور تبدیل کند. اگرچه از معرفی ایشان به عنوان وزیر صمت بسیار خرسند شدیم، اما از سوی دیگر آرزو داشتیم ایشان به عنوان گزینه ای تاثیرگذار برای دولت بعدی ذخیره می شد، زیرا با توجه به شناختی که از ایشان داریم، معتقد هستیم توان مدیریتی ایشان برای چند ماه باقیمانده دولت دوازدهم کافی نیست و علاقه داشتیم ایشان در دولت بعدی و به مدت ۸ سال اداره وزارت صمت را بر عهده بگیرد. با این وصف معتقد هستیم فراجناحی بودن و توان مدیریتی بالای ایشان به اندازه ای است که دولت بعدی نیز ایشان را در پست وزارت صمت ابقا خواهد کرد و هر کس که ریاست دولت سیزدهم را بر عهده بگیرد، اگر به مدیریت، تجربه و تخصص معتقد باشد، هرگز گزینه ای همچون آقای رزم حسینی را از دست نخواهد داد. نکته دیگر اینکه تعامل آقای رزم حسینی با تمامی جناح ها به اندازه ای بالاست که امکان کارشکنی در مدیریت ایشان به هیچ وجه متصور نیست وهمین امر نوید می دهد که ایشان آشفته بازار کنونی را در عرصه های صنعت و تجارت ساماندهی می کند.

نشست شورای هماهنگی مدیران بازرسی دستگاه های وزارت اقتصاد در برج سپهر برگزار شد؛

گروه بانک و بیمه: یازدهمین نشست شورای هماهنگی مدیران بازرسی دستگاههای تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی با حضور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و تاکید بر شفافیت اطلاعات اقتصادی و سالمسازی اداری برای دستیابی به اقتدار اقتصادی در برجسپهر بانک صادرات ایران برگزار شد.

به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابطعمومی بانک صادرات ایران، محمدرضا پورابراهیمی در این نشست که با حضور مدیرکل دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت امور اقتصادی و دارایی، قائممقام مدیرعامل و اعضای هیئتمدیره و مدیر امور بازرسی و تطبیق بانک صادرات ایران و مدیران کل بازرسی دستگاههای زیرمجموعه وزارت اقتصاد برگزار شد، از میزبانی و تلاشهای مدیران و کارکنان بانک صادرات ایران برای ارتقای بانک در سالهای اخیر تشکر کرد و جایگاه نظارت و بازرسی را در اقتصاد کشور مورد بحث و بررسی قرار داد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: برای داشتن نظام سالم اداری و اقتصادی دو نگاه وجود دارد. از یک سو، اساساً سلامت اداری یک تکلیف دینی و اعتقادی ماست. بر اساس آموزههای دینی، هرکس از اقدام خلاف قانون و اقدام خلاف شرع، انتفاع مالی و غیر مالی بدست آورد، نامشروع است. از این رو تکلیف ما حفظ و ارتقای سلامت ساختار اداری و اقتصادی کشور است.

وی اظهار کرد: نتایج تحقیقات و مدلهای علمی در دنیا این است که کشوری که در آن سلامت و شفافیت اطلاعات اقتصادی وجود نداشته باشد، رفتار منطقی بر ای تخصیص بهینه منابع اتفاق نخواهد افتاد، کارایی نظام اقتصادی کاهش پیدا میکند و انتفاع مردم از سرانه اقتصادی کاهش مییابد. نرخ رشد اقتصادی کاهش خواهد یافت و سرانه رفاه کم میشود. پس مبارزه با فساد اقتصادی با رویکرد شفافیت اطلاعات اقتصادی قبل از هرچیز نرخ کارایی نظام و اثرگذاری در نظام اقتصادی کشور را افزایش میدهد.

پورابراهیمی گفت: نمیتوان به حداکثر نرخ رشد اقتصادی رسید، مگر اینکه شفافیت اطلاعات اقتصادی در بهترین شرایط قرار گیرد. نتیجه سالمسازی اقتصادی دستیابی به ثروت و اقتدار اقتصادی و رسیدن به نرخ بازده بالا در اقتصاد کشور است. از این رو است که در دنیا مرتبا در حال ارائه مدلهای مختلف در این زمینه هستند.

وی FATF را نیز مورد اشاره قرار داد و افزود: ماهیت FATF ماهیت قابل قبولی است اما غرب به عنوان یک ابزار سیاسی از آن علیه کشور ما استفاده میکنند.

پورابراهیمی تاکید کرد: در جمهوری اسلامی ایران دو نگاه اعتقادی و علمی مبنای سیاستگذاری است. برای رسیدن به اقتدار اقتصادی راهی جز شفافیت اطلاعات اقتصادی و سالمسازی اداری و اقتصادی نداریم هر کس در این رویکرد اخلال ایجاد کند، منافع ملی و نرخ رشد اقتصادی را هدف گرفته و عملا کار دشمن را در نظام اقتصادی انجام میدهد. جهت و سمت و سوی نظام اقتصادی در مجلس و دولت این است که باید با پدیده فساد روبرو نشویم تا نیاز به مبارزه با آن باشد. راه مناسب مبارزه با فساد همان پیشگیری است.

هادی عبداللهی مدیرکل دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز در این نشست، از میزبانی بانک صادرات ایران جهت برگزاری این نشست قدردانی کرد و گزارشی از اقدامات و برنامههای حوزه بازرسی و نظارتی دستگاههای تابعه وزارت اقتصاد را ارائه داد.

عضو هیئتمدیره بانک صادرات ایران نیز در این نشست، عملکرد و دستاوردهای بانک صادرات ایران طی سالهای اخیر و فعالیتهای انجام شده در حوزه بازرسی در این بانک را ارائه کرد.

ایرج نیکاختر در این نشست با معرفی ظرفیتها و قابلیتهای بانک صادرات ایران، گفت: این بانک با دارا بودن بیش از دو هزار و ٢٠٠ شعبه و باجه در داخل و ٢٤ شعبه در خارج از کشور، نقش مهمی در نظام اقتصادی کشور دارد. طی دو و نیم سال گذشته با کاهش تدریجی و از بین رفتن زیان به سودآوری رسیده و در این جهت، با افزایش ١٥٨ درصدی منابع ارزان قیمت، روند سودآوری را تسریع بخشیده به نحوی که سهم بازار سپردههای بانک با سیر صعودی خود، به مرز ٩ درصد در سال ٩٩ رسیده است. عضو هیئتمدیره بانک صادرات ایران با اشاره به اهمیت قیمت تمام شده پول در بانکها تاکید کرد: با اعمال مدیریت مناسب و تلاش همه مدیران و همکاران بانک، بهای تمام شده پول از سال ٩٦ تا کنون از رقم ٢٠.٧ درصد به ١٣.٩ درصد کاهش یافته که موفقیت قابل توجهی برای بانک صادرات ایران به حساب میآید.

مصرف آب ٦٠ درصد مشترکان در پایتخت زیر الگوی مصرف است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: طرح برق مجانی برای مشترکان کم مصرف امری بسیار پسندیده بود که حدود یک تا دو سال مورد مطالعه و ارزیابی قرار گرفت، اما با توجه به اینکه شرایط برای بخش آب متفاوت است وزارت نیرو اکنون به ما تکلیف کرده که این مسئله را مورد ارزیابی قرار دهیم.

محمدرضا بختیاری دیروز در نشستی خبری در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه آیا طرح آب مجانی نیز در دستور کار قرار دارد؟ اظهار کرد: این موضوع اکنون در حال بررسی قرار دارد اما از آنجایی که ۶۰ درصد مشترکان در تهران زیر الگو مصرف میکنند اجرای این طرح با مسئله برق کمی متفاوت است لذا باید تمام جوانب آن بررسی شود.

وی هزینه تمام شده تأمین و توزیع هر مترمکعب آب در تهران را ۲۵۰۰ تومان عنوان کرده و افزود: این در شرایطی است که تنها ۷۰۰ تومان از مشترکان اخذ میشود و اکنون شرکتهای آب و فاضلاب و آب منطقهای جزو شرکتهای زیان ده هستند. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه در تهران زیان انباشته شده بالای سه تا چهار هزار میلیارد تومان است، تصریح کرد: اکنون ۶۰ درصد مشترکان تهرانی زیر ۲۰ هزار تومان قبض آب پرداخت میکنند که با توجه به کیفیت آب و هزینهای که پرداخت میشود میتوان گفت که تقریبا آب مجانی در اختیار مشترکان قرار میگیرد.

بختیاری افزود: این در شرایطی است که کشور کانادا که ۷۰ درصد آب شیرین دنیا را در اختیار دارد هزینه آب شرب آن ۷۰ برابر ایران است. باید گفت که آب شهر تهران جزو بهترین آبهای دنیا است و اگر میخواهیم میزان مصرف آب مدیریت شود باید دو مولفه فرهنگسازی و اقتصاد را در نظر بگیریم در غیر این صورت کاهش مصرف نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر برخورد با مشترکان پرمصرف گفت: قانون اجازه قطع آب را نمی دهد اما در سالهای قبل در بخشهایی از شهر تهران که مصرف بیرویه وجود داشت مجوزهای خاصی را اخذ و نسبت به قطع آب چند روزه مشترکان اقدام کردیم. اما امسال این کار انجام نشد ولی فشار آب را برای این دسته از مشترکان به شدت کاهش دادیم.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، در تهران ۶۰ درصد مردم زیر خط نرمال، ۲۰ درصد در حد نرمال و کمی بیشتر و ۱۵ تا ۲۰ درصد در دسته پرمصرفها و ۵ درصد در دسته بسیار پرمصرف قرار دارند.

بختیاری با بیان اینکه در فصل تابستان و در زمان پیک مصرف میزان افزایش مصرف مشترکان در شهر تهران از ۲۵ درصد نسبت به آغاز شیوع ویروس کرونا به ۷ تا ۸ درصد کاهش یافت، گفت: این مسئله جای تشکر دارد چرا که مردم در زمان پیک همکاری بسیار خوبی با ما داشتند که اگر این همکاری صورت نمیگرفت با مشکلات جدی مواجه میشدیم.

وی مناطق ۱، ۲ و ۳ تهران را جزو مناطق بسیار پرمصرف دانست و افزود: برای کاهش مصرف نیازمند فرهنگسازی و توجه به مقوله اقتصاد هستیم چرا که اگر این دو مسئله رعایت شود، این مشترکان پرمصرف نیز وارد دسته کم مصرفها خواهند شد. بختیاری با بیان اینکه در ابتدای اسفندماه شاهد افزایش ۲۵ درصدی مصرف آب در تهران به دلیل شیوع بیماری کرونا بودهایم، گفت: حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار مترمکعب در روز در پیک امسال افزایش مصرف نسبت به سال قبل صورت گرفت که این عدد معادل مصرف شهر اصفهان است که همین مسئله تنش جدی را برای ما ایجاد کرد اما توانستیم این وضعیت را پشت سر بگذاریم. وی با تأکید بر اینکه در شهر تهران حتی یک ساعت قطع آب نداشتهایم، گفت: تنها در غرب تهران آن هم به دلیل قطع برق و تأمین آب آن مناطق از چاهها با قطع آب مواجه شدیم اما به جز آن هیچ کجای تهران قطعی ناشی از کمبود آب نداشتیم و حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب در پیک مصرف آب شرب تهران ثبت شد که این عدد یک سوم بیشتر از دریاچه چیتگر تخمین زده میشود. بختیاری افزود: امسال نه تنها قطع آب در تهران وجود نداشت اما آن طور که پیشبینی میشد شاهد کاهش فشار آب نیز نبودیم که این مسئله به دلیل تلاشهای شبانه روزی صنعت آب برای ایجاد رفاه مشترکان بوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به ادغام شرکتهای آب و فاضلاب شهری و روستایی گفت: ۱۰ سال بود که قرار بود این دو شرکت با یکدیگر ادغام شوند. اکنون که این مسئله اتفاق افتاده شاهد اثرات بسیار مثبت آن هستیم تا جایی که در جنوب شرق تهران توانستیم سه سال اعتبار را دریافت کنیم و در استان تهران طی دو تا سه سال آینده دیگر مشکلی به نام آب وجود نخواهد داشت. وی با اشاره به ورود فاضلاب خام برخی از روستاهای اطراف تهران به پشت سدها گفت: متأسفانه برخی از روستاها برای تحویل مقاومت دارند اما روستاهایی را که به مرحله بحران رسیدهاند با کمک شورای تأمین تحویل میگیریم و برای برخی از روستاهایی که در مرحله بحران هستند نیز اقداماتی را در نظر داریم تا بتوانیم آنها را نیز تحویل بگیریم.

آب مجانی برای تهرانیها در حال بررسی است

بختیاری با اشاره به بررسیهای صورت گرفته در فاضلاب شهر تهران برای وجود ویروس کرونا در فاضلاب گفت: در تهران کوچکترین نشانههایی از کووید ۱۹ نه در آب شرب و نه پساب خروجی وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در خصوص اقدامات صورت گرفته برای بازسازی شبکه آب تهران نیز گفت: ۴۰ درصد شبکه تهران بالای ۵۵ سال قدمت دارد به گونهای که حدود ۹۰۰۰ کیلومتر شبکه آب شرب و تقریبا همین میزان فاضلاب در تهران موجود است و براساس بررسیهای صورت گرفته قصد داریم که امسال نیز همانند سال گذشته پروژه اصلاح و بازسازی شبکه را دو برابر بیشتر انجام دهیم.

وی در خصوص امکان نصب کنتور به صورت جداگانه برای هر واحد در تهران گفت: در برخی از مناطق که فشار آب پایین است و یا فضای کافی وجود ندارد نمیتوانیم برای هر واحد یک کنتور جدا در نظر بگیریم اما با رایزنیهایی که با نظام مهندسی تهران انجام شده قرار است قبل از ساخت، هر واحد مسکونی یک کنتور جداگانه داشته باشد.

بختیاری در خصوص قرائت کنتور از راه دور در تهران نیز اظهار کرد: این مسئله در برخی روستاها در حال انجام است ولی در تهران به دلیل موارد امنیتی تا زمانی که بستر آن فراهم نشود نمیتوان این کار را اجرایی کرد البته در منطقه ۲ این کار آغاز شده اما برای گسترش آن نیازمند ایجاد بسترهای لازم هستیم. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به پیشرفت فاضلاب در استان تهران نیز گفت: میانگین کشوری پیشرفت طرح فاضلاب ۴۸ درصد است اما در استان تهران این عدد تنها ۱۲ درصد بود که با اقدامات صورت گرفته توانستیم در ابتدای سال این عدد را از ۱۲ به ۲۳ درصد افزایش دهیم و قرار شده که تا پایان سال نیز این عدد به ۳۸ درصد برسد

صادرکنندگان از واگذاری اختیارات صدور کارت بازرگانی به سامانه جامع تجارت انتقاد کردند؛

گروه صنعت و تجارت: از اول مردادماه ۱۳۹۹ روند صدور کارت بازرگانی به سامانه جامع تجارت سپرده شد؛ دو هفته بعد، پانزدهم مردادماه قرار شد تمدید کارتها هم از طریق این سامانه صورت بگیرد. اما این سامانه به گفته فعالان اقتصادی نواقص جدی دارد که بارها مورد اعتراض فعالان اقتصادی و رئیس اتاق ایران قرار گرفته است. تا اینکه در نهایت در مکاتبات و مذاکرات رئیس اتاق ایران با معاون اول رئیسجمهور، سرپرست وقت و فعلی وزارت صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، به ایرادهای موجود در سامانه و اخلالهای ناشی از آن در روند تجارت خارج تاکید شد. نتیجه این تلاشها این بود که مقرر شد فرآیند صدور و تمدید کارتهای بازرگانی برای مدت دو ماه به سامانه قبلی بازگردد.

در واقع، به استناد قوانین و مقررات و اسناد بالادستی از جمله ماده ۳ قانون مقررات صادرات و واردات، بند (ت)، ماده ۶، ماده ۳ آئیننامه اجرایی و مواد ۵ و ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، فرآیند جدید صدور کارت بازرگانی تغییر یافت و روند صدور یا تمدید کارت بازرگانی، از «سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند» به «سامانه جامع تجارت» منتقل شد اما به گفته فعالان اقتصادی به خاطر عدم رفع ایرادات و نواقص سامانه جامع تجارت، کار در مرحله اجرا با نواقص فراوانی همراه بود و مشکلات متعددی رقم خورد. مشکلات و ایرادات سامانه جامع تجارت در فرایند تمدید و صدور کارتهای بازرگانی به همراه موارد عینی و مصداقی، طی ماههی گذشته بارها از سوی اتاقهای شهرستانهای مختلف به سازمان توسعه تجارت اعلام شده است. اتاقهای سراسر کشور که به طور مستمر با فعالان اقتصادی در ارتباط هستند، با مراجعه و گلایههای متقاضیان مواجه شدهاند به همین دلیل بر اساس وظیفه خود، نابسامانیهای این سامانه را دستهبندیکرده و به اطلاع سازمان توسعه تجارت و سازمانهای صنعت، معدن و تجارت رساندهاند. سازمانهای صمت در استانهای مختلف نیز بارها نسبت به مشکلات و ایرادات رویه جدید تمدید و صدور کارت بازرگانی واکنش نشان دادهاند و مراتب را به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کردهاند.

کارتهای بازرگانی یک بار مصرف جمع میشود

در همین حال روز گذشته و در حاشیه جلسه هیات دولت، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: کارتهای بازرگانی بهاصطلاح یکبار مصرف که صاحبان آنها تجار واقعی نیستند و فقط از آنها سوء استفاده میشود، جمعآوری خواهد شد. جعفر سرقینی افزود: همواره مشکلات متعددی در استفاده از این کارتها بهویژه در بازگشت ارز حاصل از صادرات توسط آنها وجود داشت. وی خاطرنشانکرد: با سامانه جدیدی که به همین منظور از حدود دو ماه پیش تعریف شده، تجار رتبهبندی شده و بر اساس رتبهشان کارت بازرگانی میگیرند. سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت یادآورشد: به دلیل برخی مشکلات سامانه جدید، دستور دادیم تا سامانههای قبلی و جدید به مدت دو ماه به موازات یکدیگر کار کنند تا مشکلات سامانه جدید برطرف شود. وی ادامهداد: به این ترتیب، کارتهای بازرگانی یکبار مصرف جمع آوری خواهند شد.

سامانه کارت بازرگانی محل آزمون و خطا نیست

در همین حال مدتی قبل بود که دبیر کل اتاق ایران طی نامهای به ریاست سازمان توسعه و تجارت با اشاره به اینکه فرار به جلوی سازمان توسعه تجارت برای پوشش ضعفهای سامانه جدید کارت بازرگانی است، گفت:ایرادات و ضعفهای سامانه جامع تجارت به قدری است که صدور اولین کارت بازرگانی در این سامانه، ۴۶ روز پس از آغاز به کار آن رقم خورده است. محمدرضا رمضانی طی نامهای که درپی پاسخ حمید زادبوم به اشکالات و ابهامات مطرح شده از سوی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در زمینه فرایند جدید تمدید و صدور کارت بازرگانی، صادر شده است، مجموع مکاتبات و توصیههای پارلمان بخشخصوصی درباره سامانه جامع تجارت را بازگو کرد. دبیرکل اتاق ایران تاکید کرده است که اتاقهای سراسر کشور از همان ابتدا همکاری همه جانبه خود را برای تغییر شیوه تمدید و صدور کارت بازرگانی انجام دادهاند اما ایرادات و ضعفهای سامانه جامع تجارت به قدری است که صدور اولین کارت بازرگانی در این سامانه، ۴۶ روز پس از آغاز به کار آن رقم خورده است.

نظر فعالان اقتصادی چیست؟

در همین ارتباط علیرضا عزیزی، سرپرست خدمات بازرگانی اتاق مشهد، درباره نقایص موجود در سامانه جامع تجارت میگوید: مشکلات این سامانه مانع از آن شد تا برای حدود ۵۰ روز کارتی صادر یا تمدید شود. به گفته عزیزی با وجود دستور سرپرست وزارت صمت، برای مدت دو ماه آینده، روند تمدید و صدور از سامانه قبلی پیگیری میشود، باز مشکلات به قوت خود باقیست؛ در مسیر انتقال بحث صدور و تمدید کارت بازرگانی به سامانه جامع تجارت، بحث استعلام ماده ۱۸۶ قانون مالیاتهای مستقیم برای سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند مسدود و این اقدام در سامانه جامع تجارت میسر شد؛ لذا تا آن استعلام برای سامانه مجدداً فعالسازی نشود، نمیتوان نسبت به صدور کارت بازرگانی اقدام کرد. وی تاکید میکند: سازمان توسعه تجارت باید توجه داشته باشد که آییننامه صدور کارتهای بازرگانی یکسان است، لذا تفاوتی ندارد صدور این کارتها توسط سازمان صنعت، معدن و تجار انجام بگیرد و یا از جانب اتاق ایران. منتها قابلیتهای موجود در دو سامانه قبلی و فعلی، میتواند وجه تمایز کار باشد و به این نتیجه رسیدهایم که قابلیت سامانه جامع تجارت بالاتر از سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند نیست. عزیزی با انتقاد از تصمیمات خلق الساعه در روند صدور و تمدید کارت بازرگانی میگوید: برخی از مسئولان به دلیل نگرش اشتباه بر این باورند که اگر روند صدور کارت بازرگانی دشوارتر باشد، میتوانند از ارتکاب تخلفات جلوگیری کنند. در صورتی که اگر قوانین و مقررات صحیح در حوزه صدور کارتهای بازرگانی تدوین شود و نظارت به موقع انجام بگیرد، با هیچ مشکلی در حوزه تجارت خارجی مواجه نخواهیم بود.

ضعف پشتیبانی در سامانه جامع تجارت

در مجموع به نظر می رسد ضعف پشتیبانی سامانه جامع تجارت و تعلل در پاسخگویی به متقاضیان از نواقص مهم سامانه مذکور است چنان که کارشناسان ذی ربط به سامانه دسترسی نداشتند و قادر به پیگیری پرونده نبودند. علاوه بر این هیچ آموزشی به کارشناسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استانها و شهرستانها داده نشده بود و اجرای این پروسه برای آنان هم تازگی داشت. در مجموع پروسه صدور و تمدید کار بازرگانی از طریق سامانه جامع تجارت نه تنها بهبودی نیافته بلکه همان پروسه با پیچیدگی و دشواری بیشتری در سازمان توسعه تجارت طی میشود. با این حال متاسفانه بازرگانانی که در چارچوب قانون در حال فعالیت هستند به مدت یک ماه است که فعالیتشان متوقف شده است. به طوری که کالاهای بسیاری از بازرگانان در گمرک دپو شده و بابت دیرکرد تحویل این کالاها باید به مشتریان خود جریمه پرداخت کنند و منطقی نیست در شرایطی که تجار برای کشور ارزآوری دارند با چنین مشکلاتی مواجه شوند.

یادداشت

سیداحمد آوایی

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس

امروزه آمریکا در انزوای کامل قرار دارد که عدم همراهی غربیها با فضاسازیهای بینالمللی دولت ترامپ در فعال کردن مکانیسم ماشه بهترین دلیل بر انزوای آمریکاست. اروپاییها خواستار حفظ برجام هستند اما تلاشی جهت عمل به تعهدت خود نمیکنند. اروپاییها بعد از خروج آمریکا از برجام علیرغم تظاهر به پایبندی و همراهی با ایران، هیچ اقدام عملی انجام ندادند.اروپایی ها در ظاهر وانمود میکنند که با سیاست های ایالات متحده آمریکا همراه نیستند اما این به تنهای کافی نیست. کشورهای اروپایی عضو برجام باید تعهدات خود را در مقابل ایران عملیاتی کنند. جمهوری اسلامی ایران نیز در مقابل باید منسجمتر عمل کند. سیستم اداری، اجرایی و مجموعه نظام جمهوری اسلامی ما با سلامت، اراده بیشتر و چابک سازی میتواند از این مرحله عبور کند.

آنچه در این بین بسیار اهمیت دارد این است که تحریمها کشور ما را از پا در نمیآورد زیرا منشاء آسیبها داخلی است. متاسفانه امروز مشکلاتی بر سر راه واردات برخی کالاها ایجاد شده که منشأ آنها داخلی است بنابراین همراهی و سلامت اداری نهادهای مختلف مانند گمرک و سایر سیتم های اجرایی لازم و ضروری است.

سرمایه گذاران داخلی باید از سوی سیستم داخلی حمایت شوند، بانکها در موارد مختلفی کارآفرینان را زمین زدند لذا بانکها با استناد به مبانی اسلامی و ملی میتوانند به بهبود شرایط اقتصادی کمک کنند.

نکته مهم این است که تحریمها موجب شفاف شدن ضعفهای داخلی شده است. ما باید این تهدیدات را به فرصت تبدیل کنیم. فرار از پرداخت مالیات و قانون گریزی قطعا آسیبزا است. مجلس یازدهم نیز در تصویب قوانین از تصمیمات و برخوردهای جناحی پرهیز میکند و مصالح ملی را در نظر دارد.

بحث دیگر نفوذ دشمن در داخل کشور به ویژه در زمان جنگ است. دشمنان عموما از نقطه ضعفها در داخل نفوذ میکنند بنابراین انسجام و سلامت سیستم موجب رفع بسیاری از مشکلات میشود البته معتقدیم تحریم و خروج آمریکا از برجام بیاثر نبوده اما عامل اصلی مشکلات معیشتی مردم هم نبوده است.

قالیباف از دراز کردن دست نیاز به سوی دشمن انتقاد کرد
 

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر در زمینه اقتصادی کارنامه قابل قبولی در کشور نداریم به این خاطر است که دست نیاز سوی دشمن دارز میکنیم. وقتی مردم را از عرصه تاثیرگذاری دور میکنیم سرنوشتی جز آسیب پذیر بودن نخواهد داشت. در این هفته دفاع مقدس باید درس بگیریم و خداباوری و مردم محوری را اصل قرار دهیم. به گزارش ایسنا، محمد باقر قالیباف در مراسم افتتاح نمایشگاه دستاوردهای دفاع مقدس گفت: اسرا و شهدایی داریم که جز حرکت سر و چشم هیچ حرکتی نمیکنند و ۳۹ سال است که در حال مقاومت هستند. به همه آنها میگوییم که وفادار شما هستیم و تا جان داریم مسیر انقلاب را پیش خواهیم برد و از آنها میخواهیم برای ما دعای عاقبت بخیری کنند و عاقبت بخیری چیزی جز شهادت نیست. رئیس مجلس گفت: ما در روزهای جنگ روزهای تلخ و سخت زیاد داشتیم ممکن است فکر کنید که مزاح میکنم اما گاهی اوقات در زیر آتش سنگر میگفتیم خدایا از خیر کربلای تو گذشتیم فقط یک فرصت به ما بده تا مجروحین و شهدا را از صحنه نبرد خارج کنیم. سنتهای الهی این گونهاند.

خداوند تا جانها را به گلو نرساند و صف مومنین از مشرکین جدا نشود خبری از پیروزی نیست. رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روایت و قصه برای درک دفاع مقدس مهم است، اظهار کرد: ما به موزه نمیآییم که قصه و داستان تعریف کنیم، هر چند که همانطور که قرآن قصه و داستان تعریف میکند قصه مهم است، اما باید بگویم موزهها محل نمایش تحقق سنتهای الهی هستند این موزهها به ما نشان میدهند که جنگ تمام شده، اما جهاد ادامه دارد.

محمدباقر قالیباف با اشاره به اوضاع اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ایران گفت: سنتهای الهی فقط در حوزه جنگی و امنیتی نیست بلکه در مسئله اجتماعی، فرهنگی و محیط زیستی هم وجود دارد. موزه برای ما نماد فرهنگ دفاع مقدس است به نظرم مهمترین محورهایی که رزمندگان به آن
وفادار بودند خداباوری و مردم محوری بود. رزمندگان سپاهی نبودند بلکه مردم بودند اصلا خود سپاه را مردم به وجود آوردند شرایطی به وجود آمد که مردم به خود اعتماد کردند.