رئیس جمهور از لغو محدودیت ها برای خریدوفروش سلاح خبر داد

رییس جمهور اعلام کرد: یکشنبه هفته آینده - ۲۷ مهرماه - تحریم تسلیحاتی ۱۰ ساله ایران لغو خواهد شد. ما برای این موضوع چهار سال با آمریکا جنگیدیم و آنها به این در و آن در میزدند که چنین اتفاقی نیفتد، اما به خاطر ایستادگی مردم و تلاش مسئولان و دیپلماتها این تحریم کنار خواهد زده شد.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی در جلسه هیات دولت ادامه داد: آنها که میگویند برجام چه خاصیتی داشته، این یکی از کارهای برجام است که از این به بعد میتوانیم اسلحه را به هر کشوری که خواستیم بفروشیم یا از هر کشوری که خواستیم بخریم. این تنها یکی از اقدامات دولت است. ما برای آنکه به نکات و برنامههای مورد نظرمان برسیم بعضی مواقع نیاز به صبر و حوصله داریم.

روحانی با بیان اینکه در چند سال اخیر شری به عنوان حاکمان جدید کاخ سفید ایجاد شده است، تصریح کرد: این شر نه فقط گریبان ما که گریبان همه دنیا را گرفته است. شما افغانستان را ببینید چه خبر است و شرق و غرب آن در دست کیست؟ و در آنجا با چه شرایط خطرناکی مواجه است یا اینکه ببینید آنهایی که ادعای نابودی داعش را داشتند در منطقه با داعش چه کردند و در مقابل آنها مردم منطقه و عزیزان رزمنده ما توانستند داعش را کنار بزنند.

رییس جمهور ادامه داد: از مسئولان آمریکایی میخواهیم که فقط یک موفقیت خود را در سیاست خارجیشان بگویند. آنها در تمام موارد شکست خوردهاند. در مقابل مردم فلسطین، عراق و سوریه شکست خوردهاند و جز با زور نمیخواهند کاری را انجام دهند. آن لحن بیادبانهای که حتی یک مدیر در جمع کوچک از آن کلمات استفاده نمیکند را از مسئولان آمریکا دیدیم. اینها نشان میدهد که ملت ایران آنها را عصبانی کرده و به زانو در آورده است.

وی با بیان اینکه در تاریخ ۹۹.۹.۹ سامانه جامع تجارت افتتاح خواهد شد، عنوان کرد: من سالها و ماههاست که به دنبال این موضوع هستم تا از روزی که کسی ثبت سفارش میکند تا زمانی که جنس در مغازه به فروش میرسد بتوانیم همه مسائل آن را در این سامانه دنبال کنیم. از گمرک و انبارداری تا اینکه جنس کجا رفته و برای مقابله با احتکار تمام انبارها زیر سلطه این سامانه قرار میگیرند و باید تمام اقدامات بانک مرکزی در این سامانه قرار گیرد.

رییس جمهور اضافه کرد: برای کسانی که در کامل شدن این سامانه تلاش کردهاند تقدیرنامه ارسال خواهد شد و از آنها که از برنامه عقب هستند سوال میشود که چرا عقب هستند. کسی نباید فکر کند که این سامانه اختیاری است. دولت الکترونیک وظیفه ماست و آموزش، بهداشت، کسب و کار، خدمات و ... همه باید در داخل این سامانه بیایند. دیگر آب و برق و گاز به صورت کاغذهای جداگانه نخواهد بود و همه در این سامانه جمع میشود این کار بزرگی است که برای شفافیت، مبارزه با فساد و آرامش و رفاه مردم خواهد بود.

رییس جمهور در ادامه بیان کرد: ما در این ایام تلاش زیادی کردیم تا اقتصادمان مسیر دیجیتالی را طی کند به خصوص در این شرایط کرونایی امروز که باید تا جایی که میشود اقدامات حضوری را به مجازی تبدیل کنیم. ما در این هفته سامانهای را افتتاح کردیم که همه مدارک دانشگاهی محصلین ما در این سامانه ثبت و ضبط شده است که از سال ۱۳۹۲ آمده است و به تدریج تکمیل میشود. روحانی ادامه داد: با این سامانه دیگر نیازی نیست که هر کسی چندین کپی از مدارک خود را همراه داشته باشد و مشکلاتی که تاکنون وجود داشته از بین خواهد رفت. این سامانه در اختیار همه است و هر کسی میخواهد می تواند تحصیلات دانشگاهی را در این سامانه ببیند. ما مدتها به دنبال ایجاد این سامانه بودیم که خوشبختانه در این هفته افتتاح شد. وی با اشاره به اینکه روز دوشنبه اقداماتی که برای سیل فروردینماه ۱۳۹۸ انجام شده بود تکمیل شد اظهار کرد: ۲۵ استان ما در سال ۱۳۹۸ گرفتار سیل شدند و مردم با مشکلات عظیمی روبهرو بودند. باید این خبر را بدهم که تمام خانهها، مراکز تجاری و جادهها ساخته شده است ۱۵۷ هزار خانه با خرابی مواجه شده بود که ۶۶ هزار خانه از اول ساخته شده و حدود ۹۹ هزار خانه دیگر هم ترمیم و تحویل داده شدهاند.

روحانی با اشاره به اینکه در سه سال اخیر سه امتحان بزرگ برای مردم ایران رخ داده است، خاطر نشان کرد: امتحان اول جنگ تحمیلی اقتصادی سال ۱۳۹۷ بود که همچنان ادامه دارد. آزمایش دوم سیل ۱۳۹۸ در ۲۵ استان بود و امتحان بعدی کرونایی است که از پایان سال ۱۳۹۸ آغاز شده و در سال ۱۳۹۹ ادامه دارد. این سه آزمایش بزرگ برای مردم و مسئولین نیز که مردم در کنار هم از آن سربلند بیرون آمدند.

رییس دولت دوازدهم با بیان اینکه میداند مردم ایران در فشار اقتصادی هستند، تاکید کرد: میخواهم به مردم اطمینان بدهم که دولت همه توان خود را برای تامین ارز و کالاهای مورد نیاز به کار برده و خواهد برد و لحظهای از درد و مصائب و مشکلات مردم غافل نیست.

روحانی اظهار کرد: برای اینکه مشخص شود فقط شعار نمیدهیم تنها به چند نکته آماری اشاره میکنم. امسال خرید گندم از کشاورزان هفت درصد افزایش داشته و حتی در تولید گندم نسبت به پارسال جلوتر هستیم. در تولید و فروش مخصوصا در صنعت رشد داریم. در این یک ماه نسبت به مدت مشابه پارسال تولید هفت درصد و فروش ۱۴ درصد رشد داشته است. در شش ماهه اول امسال در صنعت ۶.۴ درصد رشد و در فروش هشت درصد رشد داشتهایم. در بخش فولاد از سه تا ۹ درصد رشد کرده و در این شش ماهه نسبت به سال گذشته تولید اضافه داشتهایم.

رییس جمهور اضافه کرد: در صادرات غیرنفتی در خردادماه نسبت به اردیبهشتماه ۲۵ درصد افزایش داشتهایم و به مردم میگویم که در شش ماهه دوم سال شرایط ما از نظر اقتصادی بهتر خواهد شد. آنهایی که میگویند مردم خسته هستند و میخواهند بروند و از این حرفهای ناروا میزنند، این آمار را هم ببینند. تقاضای سرمایه گذاری در شش ماهه امسال نسبت به پارسال ۳۷ درصد رشد داشته است و پروانه بهره برداری هشت درصد رشد دارد. درست است که مردم احساس فشار میکنند و مشکلات دارند اما به این آمار هم توجه کنند. دولت در سال جهش تولید تمام تلاش خود را برای تولید انجام داده و میدهد. ما وقتی میتوانیم در تولید و یا در مقابله با ویروس کرونا موفق شویم که دست به دست هم دهیم و به هم کمک کنیم.

تجارت از یک راهکار ویژه برای فرار مالیاتی در نظام اقتصادی گزارش میدهد

گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: برای انجام هر کار رسمی که نیاز به استفاده از خدمات یا مزایای دولتی باشد، می بایست شرایط و مدارک قانونی داشت که یکی از مهمترین موارد، ثبت شرکت رسمی است. با وجود آنکه تخلفات و سواستفاده های بسیاری از شرکت های صوری و کاغذی مشاهده می شود و لازم است در این خصوص مطالعه و بررسی بیشتری صورت گیرد، اما ثبت شرکت بسادگی و بدون کمترین مشکل صورت می گیرد. بی شک برای داشتن هر حرفه و یا کسب و کاری، داشتن طرحی از پیش تعیین شده، همراه با برنامه ریزی دقیق و حرفه ای از نظر مالی و اجرایی، ثبت شرکت می تواند ابتدایی ترین و اساسی ترین گام ها باشد. ثبت شرکت در حال حاضر شرایط پیچیده ای ندارد، تا سال ۹۸ برای ثبت شرکت باید اعضا مدارک شناسایی را برابر اصل کرده و از مراکز پلیس +۱۰ گواهی عدم سوء پیشینه دریافت می کردند. اما در حال حاضر نیاز به هیچکدام از اینها نیست. فقط با داشتن تصویر شناسنامه و کارت ملی می توان از طریق سامانه مرکز ثبت شرکتها و بدون مراجعه حضوری شرکت خود را ثبت کرد. البته یک اقدام بازدارنده وجود دارد بدین معنا که با اتصال سامانه ثبت شرکتها به مراکز اعلام سوپیشینه، چنانچه فرد متقاضی دارای سوابق محکومیت باشد به صورت آنلاین سامانه اخطار عدم ثبت خواهد داد.

۲۵۰۰ شرکت کاغذی در ۲ ماه

برای آنکه به عمق فساد ناشی از ثبت شرکتهای صوری و کاغذی پی ببریم، اظهارات معاون فنی سازمان امور مالیاتی بسیار راهگشا خواهد بود. محمود علیزاده در گفتوگو با فارس از شناسایی ۲۵۰۰ شرکت کاغذی در ۲ ماه خبر داد و گفت: براساس اطلاعات به دست آمده ۲۰۰ شرکت با یک آدرس پستی شناسایی شد. وی با اشاره به برخورد جدی سازمان امور مالیاتی کشور با شرکتهای کاغذی اظهار داشت: با همکاری دستگاههای ذی ربط و دادهها و اطلاعات در سامانه تعریف شده و در دو ماه گذشته بالای ۲۵۰۰ شرکت صوری شناسایی کردیم که با استفاده از مکانیزم گرافیک است. معمولا افرادی که در شرکتهای کاغذی قرار دارند، زنجیرهای در شرکتهای دیگر نیز حضور دارند. مثلاً اگر یک فردی در یک شرکتی شناسایی شده این فرد در شرکتهای دیگر رصد خواهد شد.معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: دومین موضوع برای شناسایی مکان ثبتی شرکتها است. به وجود آمدن این شرکتها معمولاً با نیت اقتصادی نیست و بیشتر به دنبال فرار مالیاتی و اخلال در نظام اقتصادی هستند. مثلاً در یک مکان ۲۰۰ شرکت با یک آدرس پستی ثبت شده است، بنابراین تمامی فعالیتهای آنها زیر نظر قرار میگیرد.وی با بیان اینکه در گذشته حدود ۴۵۰۰ شرکت کاغذی شناسایی کردیم، گفت: این شرکتها در عالم واقع موجودیت فیزیکی ندارند. صورتهای معاملات واهی ایجاد می کنند و در کنار فروشنده یا خریدار واقعی قرار گرفته و اقدام به صدور فاکتور واهی میکنند.

شرکت کاغذی چیست؟

برای آنکه به خطرات شرکت کاغذی پی ببریم، باید تعریفی از این شرکتها داشته باشیم. شرکت کاغذی فقط بر روی کاغذ وجود دارد و هیچ دفتر یا کارمندی ندارد، اما ممکن است دارای حساب بانکی بوده، در سرمایهگذاری غیرفعال مشارکت داشته باشد یا مالک اموال و داراییهای ملموس یا ناملموس(مالکیت معنوی)باشد.این شرکتها میتوانند به عنوان ابزاری برای نقل و انتقالات مالی بدون آنکه خود وظیفه خاص یا دارایی قابل توجهی داشته باشند استفاده شوند. گاهی اوقات شرکتهای کاغذی برای فرار از مالیات، پولشویی یا ناشناس ماندن استفاده میشوند. هدف از ناشناس بودن میتواند حفاظت از اموال شخصی در برابر دیگران برای مثال در برابر همسر بعد از طلاق و تقسیم اموال یا در برابر بدهکاران یا مقامات دولتی باشد.شرکتهای کاغذی دارای مقاصد تجاری مشروع هم میتوانند باشند. ممکن است برای مثال نقش امانتدار در یک تراست را داشته باشد و درگیر هیچ فعالیت دیگری بر روی حسابهای خود نباشد. این ساختار مسئولیت طرف امانت دار در تراست را محدود میکند. شرکتهای کاغذی همچنین میتواند در یک شراکت از بار مسئولیت شرکاء یا سرمایه گذاران بکاهد یا بخشی از یک تجارت را در مقابل ریسک باقی قسمتهای آن مصون بدارد. این شرکتها میتوانند برای انتقال اموال و دارایی از یک شرکت به شرکتی جدید برای فرار از مسئولیت و بدهیهای شرکت قبلی استفاده شوند.

فاکتور صوری دستاورد شرکت کاغذی

یکی از عواقب شکل گیری شرکت کاغذی، گسترش معضلی به نام فاکتور صوری است. این فاکتور نوعی ابزار غیرقانونی برای عملیات حساب سازی مودیان مالیاتی است که این مودیان، فاکتورهای صوری را از شرکت های کاغذی دریافت می کنند تا بتوانند از مزایای آن از جمله دریافت وام، دریافت اعتبار (بستانکاری) از مالیات بر ارزش افزوده، پولشویی و … استفاده کنند که موارد فوق از مصادیق جرم مالیاتی محسوب می شود که این فاکتور معمولا توسط شرکت های کاغذی صادر میشود.

برخورد با ثبت شرکتهای صوری برای فرار مالیاتی

اما برای جلوگیری از هر گونه تخلف یا گسترش آن، لازم است جرایمی برای آن در نظر گرفته شود که در این رابطه نیز قوانین بازدارنده وجود دارد. به نوعی که مدیر کل دفتر حقوقی و قراردادهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی، با هشدار به افراد سودجویی که به منظور فرار مالیاتی مبادرت به ثبت شرکت صوری میکنند، گفت: ثبت و استفاده از شرکت صوری در انجام معاملات غیرواقعی، مطابق ماده ۲۷۴ قانون مالیاتهای مستقیم جرم محسوب میشود. حسین تاجیر ریاحی اظهار کرد: طی سالهای اخیر، اشخاصی فرصت طلب با ثبت شرکت صوری (کاغذی) به نام افراد فاقد صلاحیت و اهلیت، اقدام به اعمال مجرمانه از قبیل فرار مالیاتی، پولشویی، قاچاق کالا یا اخذ تسهیلات بانکی به صورت غیرمجاز کردهاند که با توجه به اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم مصوب ۳۱ تیرماه ۱۳۹۴ و به استناد بند (۵) ماده ۲۷۴ قانون مذکور، این اشخاص تحت تعقیب قضایی و اعمال مجازات کیفری قرار میگیرند.وی ادامه داد: بررسیهای انجام شده حاکی از آن است که افراد سودجو، اشخاص بیبضاعت و فاقد صلاحیت و اهلیت را اجیر کرده و حتی بدون حضور آنان در مراجع ثبت شرکتها و صرفا از طریق تنظیم وکالت نامه های با حق توکیل بلاعزل، اقدام به ثبت شرکت کرده و از اشخاص مذکور در سمت های مدیرعامل، رئیس هیات مدیره یا نایب رئیس استفاده میکنند؛ بدون اینکه آن اشخاص خودشان اطلاعی از موضوع داشته باشند.مدیر کل دفتر حقوقی سازمان مالیات، با بیان اینکه ثبت اینگونه شرکتها، معمولا به منظور عدم امکان شناسایی صاحبان واقعی درآمد و نهایتا فرار از پرداخت مالیات انجام میشود، گفت: به دلیل خلاهای قانونی، رویههای غلط موجود و سایر عوامل، ثبت اینگونه شرکتها در سال های گذشته رشد قارچ گونه داشته است.وی افزود: با ثبت اینگونه شرکتها و سوء استفاده از عدم اطلاع و آگاهی افراد فاقد شرایط و بیبضاعت مانند کارتن خوابها، دست فروشان و غیره، معاملات کلانی به نام آنان انجام و فرار مالیاتی در سطح گستردهای شکل میگیرد.وی تاکید کرد: به منظور پیشگیری از ثبت شرکتهای صوری، باید اقدامات لازم در هنگام ثبت شرکت از قبیل راستی آزمایی و بررسی اطلاعات موجود در بانک های اطلاعاتی به عمل آید تا به نام اشخاص فاقد شرایط، شرکت به ثبت نرسد.

در پنجمین اجلاس سراسری با حضور مقامات و مسئولان دولتی؛

گروه بانک و بیمه: اجرای طرح های تازه و ابداع شیوه های نوین مدیریتی با عملکردی درخشان و سودآور سبب شد تا مدیریت بانک صادرات ایران روز گذشته با دریافت دو نشان ویژه مورد تقدیر قرار بگیرد.

«نشان عالی مدیر سال» در پنجمین اجلاس سراسری با حضور عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست، علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی، داود دانش جعفری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، معاونان وزرا، مدیران عامل بانکها و فعالان اقتصادی و صاحبان کسب و کار به بانک صادرات ایران اعطا شد. به گزارش تجارت به نقل از روابطعمومی بانک صادرات ایران، در این اجلاس، نائب رئیس هیئتمدیره بانک صادرات ایران با برشمردن موانع و مشکلات تامین مالی واحدهای تولیدی کشور به تشریح طرحها و راهکارهای بانک صادرات ایران در حمایت از تولید و قابلیتهای طرحهای طراوت «تولید» و «توسعه» پرداخت و برای کمک به واحدهای تولیدی کشور اعلام آمادگی کرد.

امیر یوسفیان با بیان اینکه بانک صادرات ایران به دنبال احیای فروش اعتباری با استفاده از اعتبارات اسنادی ریالی است، اظهار کرد: طرحهای طروت «تولید» و «توسعه» بانک صادرات ایران برای کالاهای مختلف و طرحهای و پروژههای توسعهای قابل استفاده است.

وی افزود: تحریمها موجب شد تا استفاده از اعتبارات اسنادی ارزی برای تولیدکنندههای داخلی غیرممکن شود. افزایش تورم نیز به کاهش شدید و از بین رفتن فروش نسیه و اعتباری در بین فعالان اقتصادی و صنعتی کشور دامن زد و به همین دلیل، نیاز به سرمایه در گردش در واحدهای تولیدی افزایش حداقل ١٠٠ درصدی یافته و این در حالی است که منابع نظام بانکی در سال گذشته تنها ٤٠ درصد رشد کرده و برای رفع این نگرانیها، بانک صادرات ایران از ابتدای سال ٩٨ طرح طراوت را برای حل این مشکل با هدف کاهش هزینه تولید، افزایش قدرت اعطای تسهیلات در نظام بانکی و کمک به تداوم و استمرار تولید ارائه کرد که سال گذشته، ٢٠ هزار میلیارد تومان در قالب طرح طراوت سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی تامین شده است. نائب رئیس هیئتمدیره بانک صادرات ایران تاکید کرد: در تلاش هستیم تا با استفاده از توسعه اعتبارات اسنادی ریالی تابآوری فعالان اقتصادی و واحدهای تولیدی در برابر شرایط دشوار زودگذر افزایش یابد.

دریافت نشان ٢٠٢٠ OILEX در همایش ملی نفت و معرفی بانک صادرات ایران به عنوان بانک برتر

دریافت نشان ٢٠٢٠ OILEX در همایش ملی سالانه نفت نیز یکی دیگراز موفقیت های روز گذشته بانک صادرات ایران بود و در این همایش بانک صادرات به عنوان بانک برتر در ارائه طرحهای تسهیلاتی به صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی کشور معرفی شد. نائب رئیس هیئتمدیره بانک صادرات ایران در این راستا گفت: بانک صادرات ایران با استفاده از ظرفیتهای طرح طراوت «تولید» و «توسعه» به دنبال احیای فروش اعتباری در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی است.

امیر یوسفیان در «همایش ملی سالانه نفت ایران (٢٠٢٠ OILEX) با بیان این مطلب اظهار کرد: چهار عامل تحریم، تورم، افزایش ۱۰۰ درصدی نیاز به سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و کمبود منابع بانکها موجب شد تا طرح طراوت با هدف کاهش هزینه تولید و افزایش توان تسهیلات دهی نظام بانکی از طریق امکان تنزیل اعتبارات اسنادی ریالی توسط بانک صادرات ایران ارائه شود.

وی اظهار کرد: پیشبینی افزایش قابل ملاحظه قیمت مواد اولیه و افزایش شدید نیاز به منابع مالی و همچنین تداوم خریدهای نقدی در بازار و افزایش بهای تمام شده در تمامی بخشهای اقتصادی کشور اصلیترین مشکل موجود بود که استمرار تولید را در بنگاهها تهدید میکرد و بانک صادرات ایران با تدوین «طراوت» (طرح اعتباری ویژه تولید)، مجددا اعتبار را به بازار برگرداند، به طوری که میتوان با استفاده از ظرفیت اعتبارات اسنادی ریالی بانک صادرات ایران در قالب این طرح در هر دو بخش طراوت «تولید» و طراوت «توسعه» و افزایش فروش اعتباری در زنجیره تولید تا مصرف این مشکل را برطرف کرد.

نائب رئیس هیئتمدیره بانک صادرات ایران افزود: این بانک با هدف کمک به ایجاد و توسعه واحدهای جدید تولیدی و خدماتی و همچنین افزایش ظرفیت تولید یا خدمات این واحدها از طریق نوسازی و جایگزینی ماشینآلات و تأسیسات، علاوه بر طرح «طراوت تولید»، طرح «طراوت توسعه» را با استفاده از مکانیسم اعتبارات اسنادی ریالی در دستور کار دارد و برای حمایت از صنعت نفت کشور و توسعه دستاوردهای نفت، گاز و پتروشیمی از تمام ظرفیت خود استفاده خواهد کرد.

وی در این همایش که با حمایت بانک صادرات ایران و حضور مدیران عامل و فعالان صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و نمایندگان بانکها و بیمهها برگزار شد، افزود: بر اساس طرح طراوت «توسعه»، صاحبان و مدیران شرکتها، صنایع و واحدهای فعال تولیدی و خدماتی میتوانند برای ایجاد، توسعه، نوسازی، بهسازی و جایگزینی ماشینآلات در خطوط تولیدی و گسترش تولیدات خود، منابع مالی مورد نیاز را به صورت نسیه از طریق گشایش اعتبارات اسنادی داخلی مدتدار در شعب بانک صادرات ایران به نفع پیمانکار یا فروشنده تامین کنند.

نائب رئیس هیئتمدیره بانک صادرات ایران با اشاره به اینکه طرح «طراوت توسعه» نسخه جدید طرح اولیه «طراوت» بوده و به صورت ویژه، تامین مالی اجرای طرحهای توسعهای واحدهای تولیدی را از طریق گشایش اعتبارات اسنادی ریالی مدتدار تسهیل میکند، افزود: با استفاده از قابلیتهای این طرح، پیمانکاران و فروشندگان ماشینآلات، تجهیزات و تأسیسات که از طریق اعتبار اسنادی داخلی مدتدار (فروش به صورت نسیه حداکثر ٣٦٠ روزه در قبال گشایش اعتبارات اسنادی داخلی ریالی مدتدار بانک صادرات ایران)، اقدام به فروش محصولات و خدمات خود کردهاند، میتوانند اسناد یاد شده را در قالب عقد خرید دین نزد شعب بانک صادرات ایران تنزیل و یا مواد اولیه مورد نیاز خود را از طریق گشایش اعتبار اسنادی داخلی به پشتوانه اعتبار اسنادی داخلی گشایش شده به نفع آنها، خریداری کنند.

وی با بیان اینکه طرح طراوت یک طرح عملیاتی است، افزود: بانک صادرات ایران در سال گذشته در قالب طرح طراوت و به منظور تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبارات اسنادی ریالی صادر کرد که ۱۰ هزار میلیارد تومان آن تنزیل شده و در این میان تامین مالی سه شرکت پتروشیمی بزرگ کشور در قالب این طرح توسط بانک صادرات ایران انجام شده است.

یوسفیان از عملیاتی شدن طرح طراوت در بیش از ٥٢٠ شعبه بانک صادرات ایران خبر داد و تاکید کرد: کمک به کاهش هزینه تولید و هزینههای مالی بنگاهها، تسهیل دریافت تسهیلات و کمک به اشتغال و استمرار تولید از مهمترین اهداف این طرح است و بر اساس مکانیسم این طرح، نقدینگی تخصیص یافته در جای ویژه خود در بنگاهها هزینه خواهد شد و به بازارهای موازی ورود نخواهد کرد.

صادرات ایران به اتحادیه اوراسیا ٦ درصد رشد کرد

گروه صنعت و تجارت: براساس جدیدترین گزارش سازمان توسعه تجارت ایران از تجارت با اتحادیه اقتصادی اوراسیا حجم واردات و صادرات در بازه زمانی ۵ آبان ۹۸ تا ۳۱ مرداد ۹۹ نسبت به مدت مشابه (۵ آبان ۹۷ تا ۳۱ مرداد ۹۸) رشد ۶ درصدی داشته است. بیشترین میزان صادرات به پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا طی دوره مورد بررسی و مدت مشابه آن به روسیه و کمترین میزان صادرات به بلاروس انجام شده است. همچنین بیشترین واردات از روسیه و کمترین واردات از قرقیزستان انجام شده است. براساس آمارهای گمرک ایران، حجم تجارت خارجی کشورمان با مجموع پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا طی پنج ماه اول سالجاری ۲ میلیارد و ۷۹۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل (۲ میلیارد و ۶۳۵ میلیون و ۱۵۰ هزار دلار) رشد ۶ درصدی داشته است.

همچنین میزان کل صادرات ایران به اتحادیه اوراسیا از ۵ آبان ۹۸ تا ۳۱ مرداد امسال، ۸۲۳ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل (۶۷۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار) رشد ۲۱ درصدی را نشان میدهد. موافقتنامه موقت تشکیل منطقه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا مشتمل بر دو فهرست کالایی شامل ترجیحات اعطایی اتحادیه اقتصادی اوراسیا به ایران (۵۰۴ کد کالا) و ترجیحات اعطایی ایران به آن اتحادیه (۳۹۰ کد کالا) است. این ترجیحات بهصورت تخفیف تعرفهای یا تثبیت تعرفه در سال پایه (عدم افزایش تعرفه برای طرف مقابل) است. مقایسه تجارت در اقلام این موافقتنامه پس از اجرایی شدن آن (۵ آبان ۹۸تا ۳۱ مرداد ۹۹) حکایت از آن دارد که ۳۷ قلم کالا در این لیست مشمول تثبیت تعرفه و ۳۵۴ قلم کالا نیز مشمول تخفیف تعرفه شدهاند.

کارنامه صادرات ایران به اوراسیا

صادرات ۳۷ قلم کالای مشمول تثبیت تعرفه ایران به اتحادیه اوراسیا در بازه زمانی ۵ آبان ۹۷ تا ۳۱ مرداد ۹۸ معادل ۵۹ هزار و ۲۳۰ تن به ارزش ۵۲ میلیون و ۳۰ هزار دلار بوده است. حال آنکه پس از اجرایی شدن این موافقتنامه ارزش کالاهای صادر شده به اتحادیه اروپا در بازه زمانی ۵ آبان ۹۸ تا ۳۱ مرداد ۹۹ به ۵۳ میلیون و ۶۶۰ هزار دلار و وزن آن به ۶۶ هزار و ۷۷۰ تن رسیده است. این امر بیانگر رشد ۳ درصدی ارزشی و افزایش ۱۵ درصدی وزنی است. علاوه بر این، ارزش صادرات ۳۵۴ قلم کالا که مشمول تخفیف تعرفهای بودهاند، از ۲۱۲ میلیون و ۳۶۰ هزار دلار در بازه زمانی ۵ آبان ۹۷ تا ۳۱ مرداد ۹۸ با رشد ۸۰ درصدی به ۳۸۱ میلیون و ۴۸۰ هزار دلار در بازه زمانی ۵ آبان ۹۸ تا ۳۱ مرداد ۹۹ رسیده است. وزن این کالاها در بازههای مورد بررسی نیز از ۳۳۸ هزار و ۷۵۰ تن با رشد ۹۸ درصدی به ۵۴۷ هزار و ۶۸۰ تن افزایش یافته است. در مجموع صادرات ایران به اوراسیا در فهرست اقلام ترجیحی اوراسیا به ایران، از زمان اجرای موافقتنامه (۵ آبان ۹۸) تا ۳۱ مرداد ۹۹ به ۴۳۵ میلیون و ۱۴۰ هزار دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه قبل ۶۵ درصد رشد داشته است.

براساس آمارهای اعلام شده ازسوی گمرک، بیشترین میزان صادرات در اقلام ترجیحی به روسیه و کمترین میزان صادرات به بلاروس بوده است. میزان صادرات ایران در اقلام ترجیحی به تفکیک کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا نشان میدهد ارزش صدور این گروه از کالاها به ارمنستان با رشد ۱۱ درصدی نسبت به بازه مشابه (۵ آبان ۹۷ تا ۳۱ مرداد ۹۸) به ۲۵میلیون و ۸۵۰ هزار دلار در بازه زمانی ۵ آبان ۹۸ تا ۳۱ مرداد ۹۹ رسیده است. بلاروس در همین مدت زمان خریدار ۱۱ میلیون و ۴۷۰ هزار دلار کالای ایرانی بوده که نسبت به مدت مشابه (۵ آبان ۹۷ تا ۳۱ مرداد ۹۸) رشد ۲۱۰ درصدی را در صادرات به این کشور شاهد هستیم. بیشترین رشد صادراتی نیز مربوط به صدور کالا به بلاروس است. ارزش صادرات به روسیه در بازه زمانی ۵ آبان ۹۷ تا ۳۱ مرداد ۹۸ معادل ۱۴۹ میلیون و ۲۵۰ هزار دلار بوده که در بازه ۵ آبان ۹۸ تا ۳۱ مرداد ۹۹ به ۲۶۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار رسیده و نشان از رشد ۷۷ درصدی در ارزش صادرات به روسیه دارد. ارزش صادرات اقلام ترجیحی به قرقیزستان از ۲۶ میلیون و ۶۳۰ هزار دلار در بازه زمانی ۵آبان ۹۷ تا ۳۱ مرداد ۹۸ با رشد ۴۲ درصدی به ۳۷ میلیون و ۷۱۰ هزار دلار در بازه زمانی ۵ آبان ۹۸ تا ۳۱ مرداد ۹۹ رسیده است. صادرات به قزاقستان نیز رشد ۵۷ درصدی داشته و به ۹۶ میلیون و ۴۱۰ هزار دلار رسیده است. در بازه مشابه ایران صادراتی معادل ۶۱ میلیون و ۵۷۰ هزار دلار به این کشور داشته است.

مقایسه کل صادرات ایران به اوراسیا با میزان صادرات ایران به اوراسیا در اقلام ترجیحی نشان میدهد صادرات ایران در اقلام ترجیحی طی بازه زمانی ۵ آبان ۹۸ تا ۳۱ مرداد ۹۹ تقریبا ۵۳ درصد کل صادرات به این اتحادیه را به خود اختصاص داده است. نکته مهم این است که از ۱۵ قلم عمده صادراتی ایران به اوراسیا در فهرست مذکور طی دوره مورد بررسی ۱۴ ردیف تعرفه از جمله پسته، سیب، فلفل فرنگی، خیار و خیارترشی، خرما مضافتی، خرمای کبکاب، پرتقال، رب گوجه فرنگی، کاهوی کروی، سایر سبزیجات، سایر کلم و گل کلم بروکلی، انگور تازه و مغز پسته مشمول تخفیف تعرفهای به کشورمان شدهاند و تنها کیوی برای ایران تثبیت شده است.

کاهش ٢٠ درصدی فهرست اقلام ترجیحی واردات

فهرست ارائه شده ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل ۳۹۰ کد هشترقمی براساس کتاب تعرفه سال ۱۳۹۹ است که از این تعداد ۱۵۰ ردیف تعرفه بدون تخفیف تعرفهای به اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ۲۴۰ ردیف تعرفه مشمول کاهش تعرفه هستند. بررسی میزان واردات ایران از اوراسیا در فهرست اقلام ترجیحی ایران به اوراسیا نشان میدهد از زمان اجرای موافقتنامه (۵ آبان ۹۸) تا ۳۱ مرداد۹۹ به یک میلیارد و ۳۱۹ میلیون دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه قبل (۵ آبان ۹۷ تا ۳۱ مرداد ۹۸) ۲۰ درصد کاهش یافته است. همچنین درخصوص کالاهای مشمول تثبیت تعرفه کاهش ۱۲ درصدی در میزان واردات ایران از اوراسیا و کالاهای مشمول تخفیف تعرفه ۴۰ درصد کاهش را نشان میدهند. از مجموع یک میلیارد و ۳۱۹ میلیون دلار کل واردات ایران از اوراسیا در اقلام ترجیحی از ۵ آبان ۹۸ تا ۳۱ مرداد ۹۹، فقط میزان ۲۹۹ میلیون و ۶۸۰ هزار دلار معادل ۲۳ درصد واردات ایران از این اتحادیه، در اقلام ترجیحی مشمول تخفیف تعرفهای (۲۴۰ قلم) به آن اتحادیه شدهاند و یک میلیارد و ۱۹ میلیون و ۳۷۰ هزار دلار یعنی معادل ۷۷ درصد واردات در اقلامی بوده که هیچ تخفیف تعرفهای به اتحادیه اوراسیا تعلق نگرفته است (۱۵۰ قلم). یکی از دلایل کاهش واردات از آن اتحادیه نیز مربوط به محدودیتهای صادراتی اوراسیا به دلیل شیوع ویروس کرونا بوده است.

گزارش تجارت از وضعیت رهن و اجاره خانه در نیمه دوم سال

گروه راه و مسکن- هر ساله و با پایان یافتن فصل مدارس فصل جابه جایی مستاجران کلید می خورد. اوج جا به جایی ها تیر و مرداد و شهریور هر سال است و مستاجران اوصل تابستان پر التهابی را پشت سر می گذارند . از این رو با اوج گرفتن گرمای تابستان بازار اجاره مسکن و قیمت ها داغ می شود اما نیمه دوم سال به دلیل استقبال کمتر اجاره نشینان فصل آرام تری برای جابه جایی و تب قیمتی هم همزمان با فصل سرد سال کاهش پیدا می کند.بازار مسکن بهطور معمول در نیمه دوم سال آرامتر است. در کنار این سنت هرساله آمارها نشان میدهد سرعت رشد قیمت مسکن کاهش پیدا کرده و این اتفاق میتواند در بازار اجاره تاثیر بگذارد. افزایش اشتیاق صاحبخانهها برای امضای قرارداد بهصورت رهن کامل از دیگر تغییرات جدید بازار اجاره مسکن است. این اتفاق در سالهای قبل کاملا برعکس بود، اما حالا افراد ترجیح میدهند با دریافت پول رهن بهصورت یکجا در بازارهای سرمایهگذاری حاضر شوند. از طرف دیگر زوجهای جوان که با دریافت وام ازدواج، دستشان پر است میتوانند با امضای قرارداد بهصورت رهن کامل برد کنند.

افزایش کرایهها بدون توجه به مصوبه دولت

شاخص کرایه مسکن در شهر تهران و در کل مناطق شهری در آخرین گزارش بانک مرکزی به ترتیب حدود ۲۷ و ۳۰درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش پیدا کرده است، اما گزارشهای میدانی نکته دیگری را نشان میدهد؛ به طوری که میتوان گفت در برخی مناطق تهران، اجارههای نزدیک به دو برابر رشد داشتهاند. این در شرایطی است که از ابتدای امسال تاکنون بارها دولت روی ممنوعیت افزایش بیش از ۲۵درصد اجارهبها در تهران و بیش از ۲۰درصد در کلانشهرها و بیش از ۱۵درصد در سایر شهرها تاکید کرده بود. این یعنی برخلاف انتظار صاحبخانهها زیاد حرف مصوبه دولت را گوش ندادهاند و قیمتها را هرطور دوست داشتهاند افزایش دادهاند. واکنش مستاجران هم احتمالا پاسخ منفی و تخلیه ملک بوده است.

شرایط فعلی بازار مسکن از تغییر ذائقه موجران و مستاجران نسبت به شکل اجاره خبر میدهد. دلیل این اتفاق را تا حدی میتوان به میزان سوددهی بازار سرمایه ارتباط داد. اگرچه شهریورماه آنچنان برای سهامداران خوشیمن نبود، اما در کل در طول شش ماه گذشته شاخص کل بورس از رشدی در حدود ۲۰۰درصدی برخودار بوده که چنین سودی را در هیچیک از بازارهای دیگر شاهد نبودیم و نهایتا در بازار طلا ۸۲درصد، بازار سکه ۸۸درصد و بازار دلار ۵۰درصد سود نصیب سرمایهگذاران شده است. همین شرایط، در طول ماههای گذشته تمایل مالکان را رهن کامل و در مقابل، مستاجران را به سمت اجاره ماهانه سوق داده است. این در شرایطی است که این وضعیت معمولا کاملا برعکس بود. مشاوران املاک میگویند جذابیت بیش از پیش بازار بورس در ماههای گذشته باعث شد خانوادهها با دست زدن به اقدامهای عجیبی همچون تعویض ملک خود به ملک کوچکتر و واگذاری آن به مستاجر رهن کاملی، همه تلاش خود را برای ورود به این بازار انجام دهند. به گفته آنها این موضوع با استقبال مناسبی از سوی متقاضیان واحدهای رهنی بهخصوص زوجهای جوان که با دریافت وام ازدواج از نقدینگی اولیه مناسبتری نسبت به درآمد ماهانه برخوردار هستند، مواجه شد.

سرعت رشد قیمت مسکن کم شده

به نظر میرسد هر چقدر در نیمه ابتدای سال ۹۹ کمترین آرامش در بازار اجاره مشاهده میشود، از نیمه دوم سال آرامش به بازار بازگردد. گزارش اخیر بانک مرکزی با اشاره به متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در نیمه اول شهریور امسال، به این موضوع اشاره کرده است. اگرچه در میان آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، گزارشی از معاملات اجاره در شهریورماه دیده نمیشود، اما با توجه به اینکه تغییر رقم اجاره از قیمت مسکن تبعیت میکند، این موضوع به بازار اجاره نیز تسری پیدا خواهد کرد. اطلاعات برگرفته از سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور در نیمه اول شهریور ماه سال جاری حاکی از این است که پس از یک دوره التهاب در بازار مسکن، نشانههایی از بازگشت آرامش به این بازار مشاهده شده است. بر اساس اطلاعات سامانه یاد شده، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران در نیمه اول شهریورماه سال جاری به حدود ۲۳.۵میلیون تومان رسیده که در مقایسه با رقم مشابه ماه قبل تنها ۱.۹درصد رشد داشته است. کاهش قابل توجه رشد قیمت مسکن در شهر تهران در شرایطی بوده که تعداد معاملات مسکن شهر تهران پس از ثبت افت ۳۵.۴درصدی در مردادماه سال جاری (نسبت به رقم تیرماه)، در نیمه اول شهریورماه نسبت به مدت مشابه ماه قبل نیز به میزان ۳۷.۷درصد کاهش داشته که حاکی از تداوم افت معاملات مسکن در شهریورماه است. بنا به گزارش بانک مرکزی، بازار مسکن در طول چند ماه گذشته روند پرالتهابی را طی کرده و رشد ماهانه قیمت مسکن در شهر تهران طی اردیبهشت تا مرداد سال جاری ارقام بالایی را تجربه کرده بود.

منع عبور و مرور در تهران، مشهد، ارومیه، اصفهان و کرج؛

وزیر بهداشت گفت: رئیس جمهور اجازه اعمال محدودیت در پنج کلانشهر تهران، اصفهان، ارومیه، کرج و مشهد را داده و در روزهای تعطیل پیش رو محدودیت ها اجرا می شوند.

به گزارش ایسنا،سعید نمکی وزیر بهداشت در حاشیه جلسه هیات دولت ، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: روز سه شنبه خدمت رئیس جمهور محترم درخواستی را تقدیم کردم و از ایشان خواستم اجازه دهند در پنج شهر مهم که میزان شیوع ویروس بالا است و ممکن است گرفتاری های بیش تری پیش آید مثل کلانشهر تهران، کرج، مشهد، اصفهان و ارومیه در سه روز تعطیلی منع عبور و مرور و محدودیت اعمال کنیم و ایشان بلافاصله موافقت کردند. امیدواریم با اجرای این موضوع در سه روز تعطیلی در کاهش تردد ها در راستای کاهش بیماری قدم هایی برداریم.وی یادآور شد: استراتژی هایی تنظیم کردیم که علاوه بر اعمال محدودیت های جدید در قسمت های پرخطر ، برنامه های سنگین تری مثل بیماریابی و انجام تست ها صورت دهیم. همکاری های جدیدی هم با سازمان بسیج و سازمان های مردم نهاد را شروع کردیم.نمکی گفت: با توجه به فصل سرما برنامه های جدیدی را برای مبارزه با کرونا تدوین کردیم که یکی از اضلاع آن سخت گیری های بیشتر است. دکتر کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت نیز اظهار داشت: طرح منع رفت و آمد در ۵ کلانشهر از ساعت ۲۴ چهارشنبه، ۲۳ مهر تا ظهر روز یکشنبه، ۲۷ مهر اجرا خواهد شد. براین اساس ورود وخروج به کلانشهرهای تهران، کرج، مشهد، ارومیه و اصفهان ممنوع است.جهانپور ادامه داد: کمیته امنیتی اجتماعی ستاد مقابله با کرونا مسئول اجرا و راهبری این طرح را بر عهده دارند، علاوه بر آن وزارت کشور و نیروی انتظامی نیز بر اجرای این طرح نظارت خواهند داشت.او ادامه داد: این ۵ شهر قطعی نیست و بسته به شرایط کشور ممکن است شهرها و استانهای دیگری به این لیست اضافه شوند.مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت بیان کرد: فعلا حداقل درخواست ما ممنوعیت تردد به این شهرهاست. ترددهای بین شهری شامل این محدودیتها نمیشود و محدودیتهای قانونی فعلا منحصر به این ۵ شهر است.

 

 

سرمقاله

کورش شرفشاهی

خبرنگار

در اینکه دولت با کسری بودجه رو به رو شده و برای جبران این کسری بودجه به هر دستاویزی متوسل شده و می شود، شکی نیست. اما اشکال اصلی اینجاست که دولت از ظرفیت های ممکن برای جبران این کسری بودجه استفاده نمی کند و تنها به فکر فروش اوراق به منظور بدهکار کردن دولت بعدی یا فروش سهام شرکتها و اموال

و املاک دولتی است که در این صورت نیز دولت را در موضع ضعف قرار می دهد. برای آنکه دولت بتواند درآمد داشته باشد، نیاز به مجوز مجلس شورای اسلامی دارد که خوشبختانه این مجوز به وفور داده شده اما معلوم نیست چرا دولت در برخی موارد به اندازه ای سهل انگاری می کند که هم به زیان خودش و هم به زیان مردم تمام می شود.

یکی از این موارد، دریافت مالیات از خانه های لوکس و خانه های خالی است که به صورت یک ضرورت مطرح و به قانون تبدیل شده است. اما متاسفانه حدود ۷ ماه است که دولت در تدوین آیین نامه اجرایی دریافت مالیات از خانه های لوکس و خالی کم کاری می کند. اینکه دولت در اجرای برخی تصمیمات با چالش مجلس رو به رو می شود، شکی نیست اما وقتی دریافت مالیات از خانه های خالی در بودجه ۹۹ منظور شده و مجلس، دولت و سازمان امور مالیاتی را مکلف به دریافت مالیات از خانه های لوکس بالای ۱۰ میلیارد تومان به تناسب قیمت ملک کرده است، معلوم نیست دلیل تعلل دولت در اجرای این قانون چیست. جالب توجه اینکه با افزایش قیمت مسکن در چند ماه اخیر، تعداد خانه هایی که مشمول پرداخت این مالیات می شوند، رشد چشمگیری پیدا کرده و اگر دولت بخواهد در اجرای قانون همت کند، بسادگی می تواند درآمد قابل توجهی از این قانون بدست بیاورد. نکته ای که در نتیجه کم کاری دولت باعث تاسف بیشتر می شود، نادیده گرفتن استفاده از ابزار مالیات برای جلوگیری از سفته بازی و نگاه سرمایه ای به مسکن است. از آنجا که عده ای دلال با داشتن نقدینگی کلان وارد بازار مسکن شده و با خرید و احتکار ملک، تقاضای کاذب به وجود می آورند و هیچ راهکاری برای مقابله با این افراد وجود ندارد، دریافت مالیات می تواند ابزار بسیار موثری در این زمینه باشد و به همین دلیل طرح مالیات بر خانه های لوکس و خانه های خالی تدوین و تصویب شد.

آنچه در توجیه قانون دریافت مالیات از خانه های لوکس و خالی مطرح می شود، توجه بیشتر کشورها به این ابزار برای مقابله با دلال بازی و سوداگری در بازار مسکن است. بنابر این منتقدان بهانه ای ندارند که از این قانون انتفاد کنند چرا که در جهان به عنوان یک ابزار از آن یاد شده و به کار گرفته می شود. نکته دیگر این است که دولت روحانی در تمامی ۷ سال گذشته در امر ساخت و ساز کوتاهی کرده و کار را بجایی رسانده که امروزه بیش از ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار مستاجر در کشور ناچار هستند بخشی از درآمد خود را به اجاره اختصاص دهند که گرانی خانه و اجاره، باعث ناامیدی و دلسردی جوانان برای تشکیل خانواده شده است.

بنا بر این اگر دولت اصرار دارد که نیازی به دریافت این مالیات ندارد، می تواند به سرعت این مالیات را دریافت کند و با درآمد مالیات خانه های لوکس و خالی، به سرمایه گذاری در بخش تولید انبوه مسکن اقدام کند تا هم جبران گذشته را کرده باشد و هم در ماههای پایانی دولت، سندی از خود در امر ساخت وساز برجای بگذارد.

نکته بعدی سابقه بدی است که از دولت برجای می ماند. بسیار جای تاسف خواهد داشت که قانونی در دولت روحانی تصویب شود اما در دولت بعدی اجرایی شود آن هم قانونی که می تواند برای دولت درآمدزا باشد و برای ملت مفید.

یادداشت

سیدغنی نظری خانقاه

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی

به دنبال رشد بی رویه قیمت ارز و آشفتگی که در این بازار شاهد بودیم، نیاز به اقدامی برای ساماندهی این بازار بسیار ضروری بود، این اقدام می بایست به اندازه ای مهم باشد که بر شرایط بازار اثر بگذارد. بدین منظور سفر همتی رئیس کل بانک مرکزی به کشور عراق را شاهد بودیم که اقدامی مثبت و البته تاثیرگذار بود

این سفر با هدف مذاکره با مقامات بانکی و اقتصادی عراق صورت گرفت و طبق گفته های رئیس کل بانک مرکزی نتایج و دستاوردهای قابل قبولی در حوزه آزادسازی منابع ارزی و رفع محدودیت ها داشته است.

اکنون شاهد توقف رشد قیمت ارز هستیم که بیانگر تاثیرگذاری این سفر است بنابر این باید بپذیریم که این سفر به کشور عراق با تأخیر صورت گرفت، این سفر باید خیلی زودتر انجام می شد، البته آقای همتی باید در چند ماه اخیر برای آزادسازی پول های بلوکه شده کشورمان به کشورهای بسیاری سفر می کرد که متأسفانه این مسئله محقق نشد.

نکته مهم اینجاست که این مطالبات تنها مربوط به عراق نیست و در سال اخیر بسیاری از درآمدهای کشورمان در قبال ارائه خدمات و کالا به کشور بازنگشته و این مسئله موجب کمبود ارز و افزایش قیمت ها در بازار داخلی شده است، ازاین رو بانک مرکزی و دستگاه های مرتبط باید از ظرفیت های موجود برای دیپلماسی اقتصادی با کشورهای مربوطه استفاده کنند.

اتفاقی که در بازار شاهد هستیم نشان می دهد که آزادسازی منابع ارزی کشورمان در کشورهای مختلف از جمله عراق تأثیر گسترده ای در اقتصاد کشورخواهد داشت و این مسئله می تواند به ثبات بازار کمک شایانی کند. البته باید به فکر چاره اندیشی برای آینده باشیم و اساسی ترین و مهم ترین راه کار برای تبادلات اقتصادی میان کشورمان با کشورهای دیگر و بازگشت درآمدهای ارزی، ایجاد و انعقاد پیمانهای پولی دوجانبه و چندجانبه میان کشورها است، قطعا کشورها باید خود را از سلطه دلار رها کرده و به سمت استفاده از پول های ملی حرکت کنند. در سال اخیر موضوعات بسیاری درباره انعقاد پیمان های پولی میان ایران با کشورهای مختلف مطرح شده، اما متأسفانه تاکنون این امر به درستی محقق نشده است.

از سوی سخنگوی گمرک اعلام شد
 

سخنگوی گمرک ایران درباره این شایعه که «به تازگی ۱۰۴۸ دستگاه خودروی پورشه از گمرکات کشور با مجوز خاص هیات وزیران از گمرکات کشور ترخیص شده است»، گفت: بر اساس مصوبه سال ۹۷ هیات وزیران و اصلاحیههای بعدی آن، بخشی از خودروهای وارداتی دپو شده در گمرکات به تدریج ترخیص شده که پورشه جزو آنها نیست.

روح الله لطیفی در گفتگو با مهر توضیح داد: پس از محدودیت ترخیص و ممنوعیت ثبت سفارش خودرو درسال ۹۷ حدود ۱۲ هزار و ۲۶۱ دستگاه خودروی سواری وارد شده که در گمرکات متوقف بودند تعداد ۷۱۵۳ دستگاه خودرو به استناد مصوبه ۱۶ دیماه ۱۳۹۷ هیئت وزیران و اصلاحیههای بعدی آن تا ۱۶ تیرماه ۹۸ ترخیص و نزدیک به ۵۱۰۸ دستگاه خودروی سواری در گمرکات کشور دپو شده بود. که در دو مرحله دیگر از بهمن تا ۲۶ شهریور ۹۹ نیز با مصوبه هیئت دولت برای تعیین تکلیف ۵۱۰۸ خودروی باقی مانده مهلت تعیین شد که وضعیت آن تا پایان مهلت مصوبه به شرح زیر است:

۱- از تعداد ۱۰۴۸ دستگاه خودروی سواری پروانه شده و ترخیص نشده، نسبت به ترخیص ۱۰۰۰ دستگاه خودرو اقدام و ۴۸ دستگاه از این خودروها بدلیل وجود پرونده و لزوم رسیدگی بیشتر توسط مراجع رسیدگی کننده، موفق به خروج از گمرک نشدند این هزار دستگاه النترا بوده است.

۲- از تعداد ۳۴۰ دستگاه خودروی سواری اظهار شده لیکن پروانه نشده تا پایان مصوبۀ مربوطه، ۳۴۰ دستگاه با رعایت مقررات مربوطه ترخیص شده است؛ همچنین نسبت به ترخیص ۱۷۰ دستگاه خودروی سواری دیگر حائز شرایط که دارای ثبت سفارش معتبر و تأیید منشأ ارز بودند توسط گمرکات اقدام شده است.

۳- از تعداد ۲۲۷ دستگاه خودروی موجود در گمرک خرمشهر (منطقۀ آزاد اروند) که با توجه به آمار قبلی، ۷۳ دستگاه سفارش آمریکا و ۱۵۴ دستگاه بالای ۲۵۰۰ سی سی بودهاند، نسبت به ترخیص ۱۴۴ دستگاه خودرو که هیچکدام اینها نیز پورشه نبودند برای تردد در منطقۀ مزبور و با رعایت مقررات مربوطه اقدام شده و خودروی دیگری از این گروه ترخیص نشده است.

۴- در خصوص خودروهای موجود در گمرکات قبل از تاریخ ۲۳ شهریورماه ۱۳۹۳ به تعداد ۱۰۴ دستگاه، صرفاً سه دستگاه ترخیص و در خصوص مابقی، صاحبان کالا جهت انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا، به گمرک مراجعه نکردهاند.

۵- از تعداد ۲ هزار و ۲۸۹ دستگاه خودروی مطرح رسیدگی در مرجع قضایی، با توجه به صدور رای برای ترخیص ۶۶۸ دستگاه خودروی سواری تیوولی شرکت رامک خودرو، نسبت به ترخیص این تعداد خودرو و تحویل آن به معاونت پلیس پیشگیری فاتب برای تعیین تکلیف مقام قضایی به دلیل داشتن شاکی خصوصی اقدام شد

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد:

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه اصحاب فرهنگ و هنر در ایران مظلوم هستند، بر ضرورت توجه هر چه بیشتر به این قشر فرهیخته تأکید کرد و گفت: دولت در حد توان دغدغه ها و نگرانی های اصحاب فرهنگ و هنر را مرتفع خواهد کرد. به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در دیدار اعضای شورای عالی خانه هنرمندان ایران و مدیران خانه های سینما و تئاتر با بیان اینکه اصحاب فرهنگ و هنر سرمایه هایی بزرگ برای کشور هستند و می توانند عامل همبستگی، انسجام و امید به آینده باشند گفت: درگذشت استاد شجریان و حضور پرشمار مردم در مراسم تشییع و خاکسپاری این استاد بزرگ نشان داد که هنرمندان بزرگ، سرمایه هایی نمادین برای کشور هستند. جهانگیری ادامه داد: فعالان عرصه فرهنگ، هنر و رسانه در کشور مجموعه ای چند ده هزار نفری هستند که در استانهای مختلف در حال خدمت هستند و به جز تعدادی اندک از این عزیزان که از تمکن مالی خوبی برخوردارند، اکثریت این قشر فرهیخته بویژه در ایام شیوع کرونا با مشکلات اقتصادی و معیشتی مواجه شده اند و با حداقل امکانات زندگی می کنند.جهانگیری با یادآوری اینکه بخش خدمات در دوره کرونا بیشترین آسیب ها را متحمل شده است افزود: متاسفانه در حوزه گردشگری و فرهنگ و هنر شاهد مشکلات بیشتری نسبت به سایر بخش ها بوده ایم و شاهد ریزش تعداد قابل توجهی از نیروی کار در این بخش ها هستیم

ظریف در گفت وگو با همتای ژاپنی خود از تحریم های آمریکا انتقاد کرد

وزیر امور خارجه محدودیتهای غیرقانونی آمریکا در استفاده از منابع ارزی خود در کشورهای دیگر و جلوگیری این رژیم برای خرید دارو و غذا برای مردم ایران را جنایت علیه بشریت عنوان کرد.

محمد جواد ظریف در گفت و گو با همتای ژاپنی خود درباره تحولات بینالمللی، منطقه و روابط دوجانبه تبادل نظر کردند.وزیر امور خارجه انتخاب آقای سوگا به سمت نخست وزیر و همچنین انتصاب مجدد آقای موته گی به سمت وزیر امور خارجه را تبریک گفت و اظهار امیدواری کرد سیاست پیشین این کشور در تلاش برای ایفای نقش ژاپن در کمک به ثبات منطقه در دولت سوگا نیز ادامه یابد. ظریف با اشاره به لزوم استفاده جمهوری اسلامی ایران از منابع ارزی خود در ژاپن، اعمال محدودیتهای غیرقانونی توسط رژیم آمریکا در این مسیر را محکوم کرد و جلوگیری از خرید دارو و غذا برای مردم ایران را جنایت علیه بشریت دانست.رییس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: از دولت ژاپن توقع داریم در چارچوب تعهد عام کشورها به اجرای قطعنامههای شورای امنیت از جمله قطعنامه ۲۲۳۱ مانع از این اقدام غیرقانونی آمریکا شود.ظریف از حمایتهای ژاپن از ایران در مبارزه با کرونا تشکر و اظهار امیدواری کرد همکاریهای دو کشور در روابط دوجانبه گسترش یابد.وی در خصوص برجام تاکید کرد: بسیار مهم است که تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا طرفهای دیگر هم تعهدات خود ذیل این توافق را انجام دهند.وزیر امور خارجه بر نقش فعال و سازنده جمهوری اسلامی ایران در ایجاد صلح و ثبات در منطقه تاکید کرد و افزود: حضور نیروهای بیگانه نه تنها کمکی به منطقه نمیکند بلکه موجب پیچیدگی و تشدید مشکلات میشود. موته گی هم در این گفت و گو از ارسال پیام تبریک ظریف تشکر کرده و بر تقویت همکاریها در مبارزه با کرونا و ارسال تجهیزات پزشکی با استفاده از منابع مالی ایران تاکید کرد. این دیپلمات ژاپنی با تاکید بر اینکه موضع ژاپن در تلاش برای ثبات سازی در خاورمیانه تغییر نکرده است، گفت: ژاپن همواره از برجام حمایت کرده و میکند.