متقاضیان مسکن ملی پای کار آمدند

مدیرعامل بانک مسکن با ارایه گزارش جدید خود به دولت و مردم درباره بزرگترین طرح ملی تولید و عرضه مسکن، از افزایش مشارکت متقاضیان این طرح طی یک ماه گذشته خبر داد.به گزارش بانک مسکن محمود شایان در گزارش جدید خود اعلام کرد: براساس آخرین وضعیت افتتاح حساب­ توسط واجدین شرایط طرح اقدام ملی مسکن، ۱۱۵ هزار و ۷۴۴ نفر در شعب بانک مسکن در سراسر کشور افتتاح حساب انجام داده ­اند. از این تعداد، تاکنون ۶۶ هزار و ۸۰۸ نفر نسبت به پرداخت مرحله اول آورده نقدی اقدام کرده­ اند که مجموع منابع مالی حاصل از این حجم واریزی­­ ها رقمی در حدود ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است.وی با تاکید بر افزایش نسبت افراد پرداخت­ کننده آورده نقدی به کل افراد افتتاح ­کننده حساب طی ماه­ گذشته در مقایسه با این نسبت در ماه­ های قبل­ تر افزود: پیش­ خریداران مسکن ملی تحت تاثیر سه عامل، پای کار آمده ­اند و مشارکت­ شان را با پروژه­ هایی که برای خودشان در حال ساخت است افزایش داده ­اند. این سه عامل شامل «اطلاع­ رسانی گسترده دولت و بانک مسکن درباره ضرورت همکاری مالی متقاضیان»، «تعیین مهلت ۱۵ روزه واریز آورده نقدی» و همچنین «پیامک­ های مرتبط با این موضوع به افراد» است که توانست باعث ترغیب افراد برای پرداخت آورده­ نقدی مرحله اول شود.

 

امضای تفاهمنامه پستبانک و کمیته امداد امام خمینی (ره)

درراستای کمک به توانمندسازی محرومان با محوریت اشتغال و توسعه طرحهای تولیدی و خانگی توسط مددجویان کمیته امداد امامخمینی(ره)، تفاهمنامه همکاری برای پرداخت وام قرضالحسنه تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال، طی مراسمی به امضای بهزاد شیری مدیرعامل پستبانکایران و سیدمرتضی بختیاری رییس این کمیته رسید. براساس این تفاهمنامه و با استناد بند "ب" تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۳۹۹ کل کشور جمعاً اعتباری معادل ۲ هزار میلیارد ریال برای آن دسته از مددجویانی که به دنبال ایجاد طرحهای توسعهای و خوداشتغالی در مناطق محروم و کمبرخوردار روستایی هستند حداکثر تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال وام قرضالحسنه با تنفس یکساله و بازپرداخت حداکثر ۷ ساله پرداخت میشود.دکتر شیری گفت:این بانک گسترده ترین بانک کشور است و دارای بیش از ۶۵۰۰ هزار شعبه و باجه بانکی روستایی است و جامعه هدف آن روستایی است که مددجویان میتوانند از خدمات ان بهرهمند شوند.وی افزود: پست بانک ایران شکاف بین شهر و روستا در زمینه ارائه خدمات بانکی را کاهش داده و ضمن کاهش هزینههای تردد روستاییان صرفه های زیادی در اقتصاد ملی ایجاد کرده است.شیری تصریح کرد: روزانه در باجههای بانکی روستایی بیش از ۲ میلیون تراکنش مالی و بانکی انجام میشود که اگر این ظرفیتها ایجاد نمیشد به همین اندازه، سفر بین شهر و روستا انجام میشد و هزینههای زیادی بر اقتصاد روستا و کشور تحمیل میکرد.

رفع ١٥ هزار فقره احتیاجات ضروری
توسط بانک ملی ایران

در نیمه نخست امسال بیش از ۱۵ هزار فقره تسهیلات قرضالحسنه رفع احتیاجات ضروری توسط بانک ملی ایران به متقاضیان پرداخت شده است.به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران، این بانک بهمنظور رفع احتیاجات ضروری مشتریان از محل منابع قرضالحسنه با کمترین کارمزد اقدام به پرداخت تسهیلات می کند و این تسهیلات راهی است تا با حفظ و تقویت سنت پسندیده قرضالحسنه در مواقع ضروری در کنار مشتریان ارجمند باشیم.تسهیلات قرضالحسنه رفع احتیاجات ضروری عموما برای تامین هزینه درمانی، کمک هزینه تحصیلی، تعمیر و تأمین مسکن و... با کارمزد ۴ درصد به متقاضیان پرداخت می شود و بانک ملی ایران در شش ماه نخست امسال بالغ بر ۷۱۶ میلیارد و ۸۳۷ میلیون ریال از این تسهیلات در ۱۵ و ۳۵۹ فقره اعطا کرده است.در سال گذشته نیز بانک ملی ایران بالغ بر دو هزار و ۵۹۵ میلیارد و ۸۰۸ میلیون ریال تسهیلات رفع احتیاجات ضروری پرداخت کرده است.

 

جشنواره شگفتانگیز بیمه کوثر

جشنواره شگفتانگیز بیمه کوثر همزمان با دهمین سالروز شرکت از ۲۷مهرماه تا ۱۳آبان برگزار میشود.به گزارش روابط عمومی بیمه کوثر، در این جشنواره بیمهنامههای بدنه اتومبیل، صندوق عقب خودرو، حوادث انفرادی و گروهی، آتشسوزی، مهندسی و مسئولیت با تخفیفهای ویژه به آحاد جامعه ارایه میشود.براساس این گزارش، متقاضیان میتوانند با مراجعه به نمایندگیها، شعب و سرپرستیهای سراسر کشور از این تخفیفها بهرهمند شوند و همچنین از طریق تارنمای شرکت به نشانی www.Kins.ir علاوه بر کسب اطلاعات بیشتر درباره جشنواره، انواع بیمهنامهها را به صورت برخط بخرند.گفتنی است، کارشناسان شرکت با شماره ارتباطی ۸۹۳۸۲-۰۲۱ پاسخگوی مشتریان خواهند بود.

 

مستمری ماندگار ؛ محصول جدید بیمه "ما"

شرکت بیمه "ما" به منظور ارائه خدمات بهینه و متمایز به مشتریان بیمه های عمر و سرمایه گذاری خود، از طرح قرارداد پرداخت مستمری صلح عمری رونمایی کرد.به گزارش روابط عمومی بیمه "ما"، در مراسم افتتاح ساختمان سپهبد شهید قاسم سلیمانی بیمه "ما" و با حضور دکتر سلیمانی رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، دکتر بیگدلی مدیرعامل و عضوهیات مدیره بانک ملت، دکتر کریمی دبیرکل سندیکای بیمه گران از طرح مستمری ماندگار شرکت بیمه "ما" رونمایی شد.

چقازردی خبر داد:

گروه بانک و بیمه: مدیرعامل بانک سپه از اتمام فاز نخست طرح انتقال آب از سواحل هرمزگان تا اردکان خبر داد و اعلام کرد: با نقش محوری این بانک، رؤیای انتقال آب خلیجفارس به مرکز ایران به واقعیت تبدیل شد.

به گزارش بانک سپه، محمدکاظم چقازردی ضمن اعلام این خبر، افزود: برای عملیاتی شدن پروژه ملی شیرین سازی و انتقال آب خلیجفارس، شرکت تأمین و انتقال آب خلیجفارس با سرمایهگذاری سه واحد بزرگ صنعتی و معدنی گل گهر، چادرملو و مس سرچشمه که بانک سپه سهامدار عمده گل گهر و چادرملو است، تأسیس شد.

وی ادامه داد: برای اجرای طرح انتقال آب خلیجفارس علاوه بر آورده اولیه شرکت متولی، ۱۸ هزار و ۱۰۱ میلیارد ریال منابع از طریق مشارکت نامه سندیکایی با حضور ۹ بانک کشور تأمین مالی شد.

چقازردی گفت: بانک سپه با پرداخت ۳ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال تسهیلات بیشترین میزان منابع موردنیاز پروژه انتقال آب خلیجفارس را تأمین کرد.

وی در مورد همکاری سایر بانکهای کشور در تأمین مالی پروژه انتقال آب خلیجفارس، اظهار داشت:۴۰ درصد از ۱۸ هزار و ۱۰۱ میلیارد ریال تسهیلات سندیکای شرکتهای مجری طرح را سه بانک سپه، ملی و کشاورزی و ۶۰ درصد مابقی را بانکهای تجارت، توسعه تعاون، رفاه، صادرات، صنعت و معدن و ملت تأمین کردند.

وی افزود: با عملیاتی شدن پروژه شیرین سازی و انتقال آب خلیجفارس، آب شرب بخشی از ساکنان استانهای هرمزگان، کرمان و یزد و آب موردنیاز واحدهای صنعتی و معدنی بزرگ مستقر در این استانها نظیر چادرملو، گل گهر و مس سرچشمه تأمین خواهد شد. مدیرعامل بانک سپه خاطرنشان کرد: اجرای موفقیتآمیز طرح انتقال آب خلیجفارس به مرکز ایران علاوه بر کمک به بهبود شرایط آبهای زیرزمینی استانهای هرمزگان، کرمان و یزد، مسیر را برای اجرای طرحهای مشابه باز کرد و از این تجربه میتوان در سایر نقاط کشور استفاده کرد.وی اظهار داشت: بانک سپه شش سال پیش پروژه شیرین سازی و انتقال آب خلیجفارس را با ۵۴ هزار میلیارد ریال هزینه آغاز کرد و در حال حاضر اجرای چنین طرحی ۲۴ هزار میلیارد ریال هزینه نیاز دارد.

نائب رئیس هیئتمدیره بانک صادرات ایران گفت: بانک صادرات ایران با استفاده از ظرفیتهای طرح طراوت «تولید» و «توسعه» به دنبال احیای فروش اعتباری در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی است.به گزارش روابطعمومی بانک صادرات ایران، امیر یوسفیان در «همایش ملی سالانه نفت ایران (٢٠٢٠ OILEX) با بیان این مطلب اظهار کرد: چهارعامل تحریم، تورم، افزایش ۱۰۰ درصدی نیاز به سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و کمبود منابع بانکها موجب شد تا طرح طراوت با هدف کاهش هزینه تولید و افزایش توان تسهیلات دهی نظام بانکی از طریق امکان تنزیل اعتبارات اسنادی ریالی توسط بانک صادرات ایران ارائه شود.وی اظهار کرد: پیشبینی افزایش قابل ملاحظه قیمت مواد اولیه و افزایش شدید نیاز به منابع مالی و همچنین تداوم خریدهای نقدی در بازار و افزایش بهای تمام شده در تمامی بخشهای اقتصادی کشور اصلیترین مشکل موجود بود که استمرار تولید را در بنگاهها تهدید میکرد و بانک صادرات ایران با تدوین «طراوت» (طرح اعتباری ویژه تولید)، مجددا اعتبار را به بازار برگرداند، به طوری که میتوان با استفاده از ظرفیت اعتبارات اسنادی ریالی بانک صادرات ایران در قالب این طرح در هر دو بخش طراوت «تولید» و طراوت «توسعه» و افزایش فروش اعتباری در زنجیره تولید تا مصرف این مشکل را برطرف کرد.نائب رئیس هیئتمدیره بانک صادرات ایران افزود: این بانک با هدف کمک به ایجاد و توسعه واحدهای جدید تولیدی و خدماتی و همچنین افزایش ظرفیت تولید یا خدمات این واحدها از طریق نوسازی و جایگزینی ماشینآلات و تأسیسات، علاوه بر طرح «طراوت تولید»، طرح «طراوت توسعه» را با استفاده از مکانیسم اعتبارات اسنادی ریالی در دستور کار دارد و برای حمایت از صنعت نفت کشور و توسعه دستاوردهای نفت، گاز و پتروشیمی از تمام ظرفیت خود استفاده خواهد کرد.

معاون مدیرعامل اکتشاف نفت از وضعیت منابع نفت و گاز شیل در ایران خبر داد

معاون مدیر عامل اکتشاف نفت با اعلام این خبر که در خلیج فارس یک دکل در میدان یلدا در حال حفاری و نزدیک است که به هدف برسد، گفت: ما ممکن است از نظر تکنولوژی عقب باشیم اما بخاطر نیروهای متخصصی که داریم از کشورهای دیگر جلوتر هستیم، کلا در حفاری از هر سه چاه دو چاه به نتیجه میرسد، حتی سال گذشته در ایران هر دو چاهی که حفر شد به نتیجه رسید.

سیدعلی معلمی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره تفاوت فرایند اکتشاف در ایران و سایر کشورهای دارای منابع هیدروکربوری اظهار داشت: اکتشاف یک فرایند زمانبر و نیاز به سرمایهگذاریهای طولانیمدت داشته و ممکن است ۵ تا ۷ سال طول بکشد و با موضوع تولید متفاوت است. در مورد فرآیند تولید میتوانیم تصمیم بگیریم که افزایش و یا کاهش داشته باشیم، بنابراین کشورهای حوزه خلیجفارس که منابع هیدروکربوری دارند برنامههایشان را طولانیمدت طرحریزی میکنند، در ایران هم به همین منوال است. در کشور ما بر اساس سیاستهای ابلاغی در برنامههای ۵ ساله، مشخص میشود که چه حجمی هیدروکربور نفت و گاز در طی ۵ سال باید کشف کنیم، فعالیتهایمان برنامهریزی و اجرا میشود.

وی افزود: در کشور ما علیرغم تمام مشکلات تحریمی و محدودیتهای فنی با توجه به برنامههایی که از قبل در فعالیتهای اکتشافی طراحی کرده بودیم، توانستیم به اهداف خود برسیم و آنچه را در برنامه پنجساله در بحث نفت و گاز برایمان مشخص شده بود، محقق کردیم.

معاون مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: در منطقه لرستان مطالعاتی داشتیم و مشخص شد که پتانسیل خوبی در منطقه سرگلو و گرو به لحاظ شیل گازی وجود دارد، در منطقه قالیکوه نیز در همین استان شیل نفتی شناسایی شده که حجم خوبی داشته و کاملا آماده توسعه است. اما در هر حال منابع غیرمتعارف فعلا مقرون به صرفه نیست ضمن اینکه فناوری هم نداریم.

پارسال هر دو چاهی را که حفر کردیم به نفت رسیدیم

وی گفت: در دنیا همچنان اکتشاف را قمار بازی میگویند یعنی هر قدر مطالعات اولیه و زمین شناسی و ژئوفیزیک خوب انجام شود از هر سه چاهی که حفر میشود یک چاه به هیدروکربن میرسد، البته در کشورهای صاحبنام هم تا زمانی که حفاری نشود نمیتوان با اطمینان گفت که نفت و گاز وجود دارد یا خیر. ما ممکن است از نظر تکنولوژی عقب باشیم اما بخاطر نیروهای متخصصی که داریم از کشورهای دیگر جلوتر هستیم، کلا در حفاری از هر سه چاه دو چاه به نتیجه میرسد، حتی سال گذشته در ایران هر دو چاهی که حفر شد به نتیجه رسید، یعنی ریسک اکتشافی ما پایین است اما این موضوع هم در اکتشاف معمول است که چاه حفر شود و به هیدروکربن نرسیم.

در حاشیه خزر هم نفت و گاز کشف کردیم

وی همچنین به فعالیتهای اکتشافی در حاشیه خزر اشاره و اظهار داشت: یکی از برنامهها این است که صرفاً روی مناطق نفتخیز جنوب متمرکز نباشیم، در گرگان اولین چاه در سال ۱۹۷۰ حفاری شد اما مطالعات آن انجام نشد، چند سال گذشته مطالعاتی انجام و به نتیجه رسید، اکنون در ماموریت اکتشافیِ حاشیه خزر در دشت گرگان به مرحله حفاری رسیدیم که تا ۲ ماه دیگر حفاری چاه هیرکان شروع میشود، اگر مخزن گازی کشف شود از لحاظ استراتژیک برای ما اهمیت دارد، زیرا نزدیک بازار مصرف است و به تامین نیاز داخلی کشور کمک میکند. در دشت مغان هم مطالعات قبل از انقلاب انجام شده بود
که شرکتهای بین المللی روی آن کار کردند اما پروژه را ترک کردند، ما کار را ادامه دادیم و حفاری چاه در این منطقه با هدف دسترسی به نفت است که زمستان امسال شروع میشود.

وضعیت کشفیات در مناطق مرزی

معلمی درباره اکتشاف در مناطق مرزی و همکاری با همسایگان تصریح کرد: فعلا هر کشوری کار اکتشاف در مرز را به تنهایی انجام میدهد، فعلا ما چاه اکتشافی مرزی نداریم چند سال گذشته یک میدان مرزی بنام آریا هممرز با عربستان در یکی از لایههای قابل تولید کشف شد.

وی در مقایسه روند اکتشاف در ایران و در مقایسه با دیگر کشورها اظهار داشت: هر کشوری سیاست خاص خود را دارد و فعالیتهای اکتشافی بسته به برنامههایشان در سالهای مختلف، متغیر بوده، کشورهایی مثل عراق، عمان و قطر در قالب بلوک اکتشافی به شرکتهای بینالمللی معرفی میکنند و کار از A تا Z یکجا انجام میشود، طی یک فرایند پروتکل مالی تعریف و به نوعی برونسپاری میکنند، یعنی هم جذب سرمایه میکنند و هم ریسک را تقسیم میکنند.

اکتشاف در شرایط تحریم و فروش نرفتن نفت لازم است؟

وی درباره جایگاه اکتشاف در شرایط کنونی تحریم و محدودیت مالی توضیح داد: بسیاری مطرح میکنند حال که نمیتوانیم تولید کنیم چرا باید اکتشاف کنیم؟ در این شرایط اکتشاف به چه درد میخورد؟ پاسخ اینکه اتفاقا شرکتهای بزرگ نفتی و کشورهای صاحبنام فعالیتهای اکتشافی را زمانی که قیمت نفت پایین آمده و تولید کم میشود، انجام میدهند، چون هم زمانبر است و هم اینکه بتوانند حجم ذخایر خود را بالا ببرند، زیرا حجم ذخایر قابل استحصال یک کشور مبنای بحث مهم تولید است. بنابراین افزایش میزان ذخایر مهم است، اگر تصمیم بگیریم یک میدان را توسعه دهیم ۵ تا ۶ سال دیگر به نتیجه میرسیم، بنابراین باید از قبل کار اکتشاف را شروع کرده باشیم، ما برنامه امروز را تنظیم نمیکنیم، برنامهها برای شرایط نرمال و زمانی است که کشور امکان تولید داشته باشد، آن زمان نمیتوان منتظر ماند که تازه شروع به اکتشاف کنیم، زیرا باید تولید را بالا ببریم.