گره گشایی چالش های ایفای تعهد ارزی

رئیس اداره کل عملیات ارزی بانک توسعه صادرات ایران با بیان اینکه، مشاوره کارشناسی گره گشای چالش های ایفای تعهد ارزی ،گفت: این بانک تلاش دارد با ایجاد ارتباط موثر بین نهادهای مرتبط با امر تجارت، ارتباط کارآمد بین صادرات و واردات را شکل داده و فرایند بازگشت ارزحاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور را تسهیل کند.

رحیم فرامرزی با اشاره به نقش این بانک توسعه ای در حمایت از صادرات غیر نفتی، اظهار داشت: این بانک با تشدید نیاز کشور به ارز حاصل از صادرات غیر نفتی با طراحی برنامه های عملیاتی و نیز تغییر ساختار تلاش می کند تا خدمات خود را متناسب با شرایط روز به مشتریان ارائه دهد. صادرکنندگان با مشکلاتی چون عدم آشنایی درست با سامانه ها، فروش ارز به شکل اسکناس به صرافی ها و عدم درج آن در سامانه سنا و نیز ابهام در نرخ گذاری ها مواجه هستند که با مشاوره و راهنمایی کارشناسان می توانند از آن عبور کرده و تعهد ارزی خود را ایفا نمایند. از سوی دیگر بر این باوریم که بسیاری از صادرکنندگان متعهد به بازگرداندن ارز حاصل از صادرات خود هستند اما به دلایلی که بخشی از آن شرح داده شد نتوانسته اند آن را اثبات کنند.

 

اعطای لوح «مدیر ارشد تعالی گر» به بیمه "ما"

حجت بهاری فر مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت بیمه "ما" در شانزدهمین سمپوزیوم بینالمللی روابط عمومی ایران؛ با موضوع بررسی تأثیر کرونا ویروس بر ساختار و عملکرد رسانهای روابط عمومی؛ به انتخاب هیئتداوران بهعنوان «مدیر ارشد تعالی گر» برگزیده شد. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومی بیمه "ما" در شانزدهمین دوره سمپوزیوم بینالمللی روابط عمومی و هفدهمین جشنواره برترینهای روابط عمومی ایران که با حضور دکتر سیما سادات لاری، سخنگو و معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دکتر سلیمانی امیری رئیسکل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و جمعی از مدیران برگزیده جشنواره روابط عمومی برگزار شد، از حجت بهاری فر مدیرعامل شرکت بیمه "ما"، با اعطای لوح و نشان «مدیر ارشد ارتباط گستر و تعالی گر ارتباطی » شانزدهمین سمپوزیوم بینالمللی روابط عمومی ایران تقدیر به عمل آمد. شانزدهمین سمپوزیوم بینالمللی روابط عمومی ایران؛ بهعنوان مهمترین رویداد در عرصه روابط عمومیهای کشور محسوب میشود، بهصورت سالانه و با هدف ارتقاء دانش دست اندرکاران روابط عمومی، معرفی الگوهای موفق، شناسایی استعدادها، ایجاد رقابت سالم، تشویق و ترغیب به امر فعالیت علمی-تخصصی در روابط عمومی و نیز کمک به ارتقاء کیفی فعالیتهای روابط عمومی در کشور برگزار می شود.

نشست مشترک بیمه دانا و گروه مپنا

نشست مشترک مدیران ارشد شرکت بیمه دانا و گروه مپنا با بررسی روند خدمات ارائه شده به این بیمهگذار در ساختمان مرکزی این شرکت برگزار شد.

در این نشست که دکتر کاردگر نایب رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل بیمه دانا، منصور حسینی معاون فنی بیمه های اموال و مسئولیت، مدیران فنی، رئیس مجتمع خدمات بیمه ای فردوسی و نیز مدیران گروه مپنا حضور داشتند، درباره روند خدمات ارائه شده از شروع قرارداد درمان و راههای گسترش همکاریهای فیمابین بحث و تبادل نظر شد.

انعقاد قرارداد با مراکز درمانی اعلام شده از سوی گروه مپنا در استانها، رضایت مدیریت مپنا از سرعت عملکرد بیمه دانا در حوزه بیمههای اموال و مسئولیت از جمله بیمه نیروگاهها، بیمه آتش سوزی، مسئولیت و حمل و نقل، طراحی و ارائه طرح های مربوط به بیمه های آتش سوزی منازل مسکونی کارکنان، بیمه های عمر و پس انداز کارکنان و تسهیلات ویژه بیمه شخص ثالث و بدنه برای کارکنان مپنا، از جمله مباحثی بود که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حفظ روند افزایشی سود سهام تجارتنو

بیمه تجارتنوکه توانسته در شش ماهه نخست امسال سود قابل توجهی را برای سهامداران خود کنار بگذارد، این روند را با شتاب بیشتری در نیمه دوم امسال ادامه خواهد داد.

این شرکت در دوره ۶ ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۹، به ازای هر سهم خود یک هزار و ۶۲۱ ریال سود کنار گذاشت که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته که سود هر سهم ۱۳۱ ریال بود، از افزایش چشمگیر سود در هر سهم حکایت دارد.

یقینا با سرمایه گذاری های انجام شده، «بنو» در زمان باقیمانده ازسال موفق خواهد شد تا سود بیشتری را برای سهامداران خود کنار بگذارد.

در کنار افزایش سود از طریق سرمایه گذاریهای متنوع، ایجاد پلتفرم بیمهگری باز، راهکاری دیگر برای تضمین آینده کاری درخشان شرکت است. پلتفرم بیمهگری باز این امکان را در اختیار شرکت تجارتنو قرار داده تا بتواند محصولات بیمهای موجود و جدید را در اختیار کسب و کارهای غیربیمهای قرار دهدکه با این روش، کسب و کارها قادر هستند محصولات و خدمات خود را با ارزش افزوده بیشتری به مشتریان ارائه کنند.

حجت اله صیدی اعلام کرد؛

گروه بانک و بیمه: حجتاله صیدی، مدیر عامل بانک صادرات ایران با تشریح شیوهنامه مقابله با کرونا از آمادگی این بانک برای همراهی با برنامه ویژه دولت در دو هفته اول آذرماه برای مقابله با بیماری کرونا خبر داد.

به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابطعمومی بانک صادرات ایران، حجتاله صیدی، در نشست هفتگی شورای مدیران این بانک، شیوهنامه چگونگی حضور کارکنان صف و ستاد، نحوه ارائه خدمات بانکی به مشتریان و مصونسازی و رعایت نکات بهداشتی در دو هفته اول آذر ماه را تبیین کرد.

مدیرعامل بانک صادرات ایران با تاکید بر اجرا شدن ضوابط و مقررات اعلامی از سوی دولت برای حضور حداکثر یک سوم کارکنان در استانها و مناطق قرمز، حضور حداکثر نیمی از کارکنان در مناطق نارنجی و حضور حداکثر دو سوم کارکنان در مناطق زرد از نظر آلودگی به ویروس کرونا در سطح شعب و ستاد بانک، گفت: شیوهنامه مورد نظر در دو هفته اول آذر ماه با توجه به شرایط ویژه کشور از سوی بانک صادرات ایران با جدیت به کار گرفته خواهد شد و تمامی امکانات بانک برای ارائه خدمات غیرحضوری به مشتریان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی ابراز کرد: نحوه حضور همکاران در شعب، نحوه ارائه خدمات بانکی و نحوه پشتیبانی و در عین حال تمرکز بیشتر بر ظرفیتهای بانکداری الکترونیک در شرایط پیش آمده مورد تاکید است. صیدی با اشاره به اینکه خدمات پرداخت و نقل و انتقال وجوه حتی در ساعات نیمهشب نیز صورت میگیرد، گفت: موظف هستیم در شرایط ویژه نیز چراغ شعب بانک را روشن نگاه داریم و اینجاست که وجود نظام بانکی حتی در سختترین شرایط اهمیت خود را نشان میدهد. در تعطیلی احتمالی دو هفته پیش رو بانکها شرایط تعطیلی ندارند و بار زحمات آن عمدتا بر دوش همکاران در شعب است.

مدیرعامل بانک صادرات ایران با تاکید بر تدوین چگونگی پذیرش مشتریان در شعب اظهار کرد: ارائه خدمات بانکداری الکترونیک و استفاده از قابلیتهای «صاپ»، «همراه بانک» و «سامانه شمس» برای کاهش هر چه بیشتر نیاز به مراجعه حضوری مشتریان به شعب، مورد تاکید است و باید تلاش کرد تا خدمات از طریق نرمافزارها و اپلیکیشنهای پرداخت بانک به صورت کامل در اختیار مشتریان قرار گیرد.

صیدی همچنین بر تداوم ضدعفونی کردن شعب، رعایت فاصله اجتماعی و در عین حال تسهیل شرایط مناسب فضای کار کارکنان و نظارت لازم در شعب تاکید کرد.

در این نشست موارد مختلف تسهیل خدمات رسانی به مشتریان از سوی مدیران ارشد بانک برای انتخاب بهترین راهکارها در اجرای دقیق پروتکلهای بهداشتی و ارائه خدمات به مشتریان به بحث و بررسی گذاشته شد.

در پایان این نشست مراسم تکریم محمد درودگر، مدیر سابق امور پیگیری و وصول مطالبات بانک صادرات ایران برگزار و از خدمات وی قدردانی شد.

شرکت بیمه پاسارگاد به عنوان تنها شرکت بیمه ، بیمه نامه عمر و تأمین آتیه را برای نابینایان ، با توجه به شرایط خاصی ارائه می دهد. خدمات بیمه عمر و تأمین آتیه بیمه پاسارگاد برای افراد نابینا و معلول با شرایط خاص و دستورالعمل های داخلی شرکت قابل ارائه است که بنابر وضعیت جسمانی افراد، ارائه برخی پوشش های بیمه ای محدودیت دارد.

بیمه نامه عمر و تأمین آتیه برای متقاضیانی که مشکل بینایی شدید دارند و به عبارتی نابینا هستند با امکان ارائه پوشش های حادثه توسط شرکت بیمه پاسارگاد قابل ارائه می باشد. پوشش فوت و نقص عضو در اثر حادثه تا حداکثر سرمایه ۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال و پوشش هزینه پزشکی در اثر حادثه تا حداکثر سرمایه ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال از ابتدای آذرماه سال جاری به متقاضیان روشندل بیمه نامه عمر و تأمین آتیه ارائه می شود. در این بیمه نامه عمر و تأمین آتیه میزان پرداختی برای همه افراد عادی و معلول یکسان است. همچنین پرسشنامه های افراد معلول با ارائه کارت معلولیت به رویت پزشک معتمد شرکت رسیده و مورد بررسی قرار می گیرد که این مورد طی دستورالعملی به همه نمایندگان بیمه پاسارگاد اطلاع رسانی شده است. سپس بعد از تشخیص پزشک معتمد بیمه با فرد نابینا یا معلول قرارداد منعقد می شود. نحوه پوشش های بیمه برای معلولان در زمان صدور بیمه نامه مشخص می شود و هر گونه تعهد که در این زمان ارائه شده باشد، غرامت آن به بیمه شده قابل پرداخت است.

 

در گفت وگوی تجارت با "کمال اطهاری" پژوهشگر توسعه مطرح شد؛

طیبه قهرمانی کوشان- پس از گذشت بیش از ۹ ماه از شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران و آسیب دیدن بسیاری از اصناف و مشاغل کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا که از همان روزهای نخست به ریاست محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رییس جمهوری تشکیل شد، پس از شناسایی خانوارهای کمدرآمد و کسبوکارهای آسیبدیده، بستههای چندگانه حمایتی متشکل از وامهای بلاعوض یا بیبهره معیشتی، تسهیلات کمبهرهی حمایتی از کسبوکارها و مستاجران و همچنین حقوق بیمه بیکاری بیکارشدگان بحران کرونا را تدوین و به مشمولان پرداخت کرد. کمال اطهاری جزو آن دسته از اقتصاددانانی است که از روشنفکران جامعه مدنی عصبانی، اما امیدوار به طبقه متوسط است. او راه نجات از شرایط فعلی در همه عرصهها از اقتصاد تا سیاست و جامعه را اول تدوین برنامه توسعه، دوم بازگشت روشنفکران جامعه مدنی به انجام وظایف تاریخی خود و سوم توجه بیشتر به طبقه متوسط میداند. کمال اطهاری پژوهشگر توسعه در گفتگو با تجارت مدیریت اقتصادی دولت در شرایط کرونا را نا مناسب ارزیابی کرده و آن را نتیجه نبود یک الگوی مناسب توسعه ای می داند. در ادامه مشروح صحبت های وی را بخوانید.

کارنامه دولت در مدیریت کرونا را چگونه ارزیابی می کنید ؟

در اقتصاد ایران هیچ یک از دولت هایی که تا کنون بر سر کار آمده اند دارای الگوی توسعه نبوده اند و هیچ دولتی را نمی توان به عنوان یک دولت توسعه بخش نامید. دولت توسعه بخش کشورهایی همانند کره ، ژاپن ، چین و مالزی هستد به این کشورها دولت های توسعه بخش می گویند که نقش دولت در این کشورها این است که می توانند امور را ساماندهی کنند و به اصطلاح فعالیت بخش خصوصی را آنالیزه کنند. دولتها در کشورهای توسعه بخش، بخش خصوصی را جهت دستیابی به بیشترین حد از توسعه و آن هم با جهت گیری های حضور در بازارهای جهانی و عمدتاً برای تولیدات صنعتی و خدماتی اما اساساً صنعتی سوق می دهند.

این توسعه چگونه شکل گرفته است؟

چون کشورهای مرکزی فقط تولید کالا را براساس کشورهای پیرامونی و نیمه پیرامونی انجام می دهند. دولت های توسعه بخش از این موضوع استفاده کرده اند چون الگوی توسعه داشته اند و همچنین کاری که انجام داده اند به تدریج توانسته اند رفاه اجتماعی با یک سیاست اجتماعی خوانا با این برنامه اقتصادی پیش ببرند اینکه بتدریج مسائل پایه ای و رفاه اجتماعی را حل کرده اند مثل مسکن . در واقع الگوی توسعه شامل یک برنامه جامعی است که در آن رشد اقتصادی تضمین می شود و یک سیاست اجتماعی می تواند همراه با این رشد اقتصادی باشد رفاه اجتماعی را هم به ارمغان بیاورد .وقتی کشوری فاقد این باشد نه رشد اقتصادی دارد و گاهی اوقات رتبه شان رقم زده می شود اینها بیشتر وابسته به درآمد نفت بوده است. در اقتصاد ایران گاهی رشد اقتصادی مقدم و گاهی عدالت مقدم تر است و هیچ زمینه ای برای هیچ کدام فراهم نیست نتیجه می گیریم که سیاست اجتماعی وجود نداشته و برنامه ای هم برای توسعه اقتصادی نداشته اند و اینها در تخالف هم با یک سند مانوی عملکرده اند و هیچ گاه نتوانسته اند به یک هم افزایی و وحدت توسعه بخش برسند .

چرا در ایران الگوی توسعه ای موفق نبوده است؟

برخی افراد به جای تدوین الگوی توسعه اقتصادی همچنان به مقولاتی میپردازند که در اولویتهای کشور نیست و اصلا سودی ندارد؛ به عنوان مثال به جای همایشی برای بررسی برنامههای اقتصادی، همایش استیضاح برگزار و فکر میکنند که با چنین برخوردهایی که در حد فحاشی نیز هست میتوانند با جامعه سخن بگویند. رای دادن مردم به روحانی به خصوص در سال ۹۶ نیز از ترس روی کار آمدن همین جماعتی است که واکنشهای بسیار تند و بدون منطق دارند. و اگر این واکنشها تکرار شود رویگردانی مردم از آنها بیشتر میشود. مشکلی که داریم نبود گفتمان توسعهای در حاکمیت است و به یک نوع تقلیلگرایی دچار شد که همه چیز اعم از اقتصاد و جامعه به بازار واگذار شده و به نوعی بازارسپاری جامعه رخ داده که تا کنون نیز موفق نبوده است. بازارسپاری بازار به انحصارسپاری اقتصاد منتج شد و در نهایت نیز بازارسپاری جامعه رخ دادکه این نیز ابداع مبتذل بخشی از تیم اقتصادی دولت است که نمونهاش را در هیچ جای دنیا نمیبینیم . زمانیکه کرونا می آید با وجود تحریم ها و قطع شدن مجرای درآمد نفتی رشد حداقلی هم از دست می رود چون اقتصاد به شدت تک محصول است و از لحاظ اینکه بتواند گردش داشته باشد وابسته مانده است و دوم اینکه چون سیاست اجتماعی وجود ندارد دولت نمی تواند هیچ عمل موثری را انجام دهد بودجه اختصاص می دهد ولی نمی تواند بیکاری را پوشش دهد در واقع تقریباً حدود ۸۰ درصد نیروی کاراز بیرون است از حوزه ای که بتواند بیمه بیکاری تعلق بگیرد بیرون است و حدود نصف آنهایی هم که بیمه بیکاری تقاضا کرده اند توانسته اند از آن بهره بگیرند و بهره مند شوند چون صندوق بیکاری بوجود نیامده است

چرا این مسئله رخ داده است ؟

چون نظام رفاه اجتماعی ما تقلیل پیدا کرده است به تامین اجتماعی که در دوره احمدی نژاد یک واژه به اصطلاح دهن پر کن به نام سه لایه تامین اجتماعی وجود داشت که این سه لایه بیمه و مددکاری را هدف می گرفت در صورتی که رفاه اجتماعی فراتر از آن است و سیاست اجتماعی باید مسکن ، آموزش و ... را در بر بگیرد مثلاً موضوع آموزش اقتصاد رقابتی اصل بزرگی است ولی همان موقع شروع می کنند در حالی که همه کشورها پیرو سیاست های اجتماعی جدید از اروپا گرفته تا چین ، کره و غیره اینها آموزش را در سطح خانوار پیش می برند و حمایت های لازم را فراهم می کنند در ایران بصورت کودکانه ای آموزش هم خصوصی سازی می شود . همه اینها در واقع ناشی از سلطه تفکر راست مبتذل است من این واژه را مخصوصاً بکار می برم چون راست می تواند غیر مبتذل باشد و رشد ایجاد کند مثلاٌ آلمان راست به صلاح سیاسی حاکم است ولی سیاست هایش جامع است مبتذل نیست من واژه مبتذل را برای تفکیک راست دارای برنامه از راست شعار گونه صحبت می کند مثلاً راست از برنامه های جایزه نوبل استفاده می کند برای ساماندهی و بازار و نوبل اقتصاد را هم به همین دلیل می دهند و راست مبتذل می گوید همه چیز را به بازار بسپارید حتی می گوید جامعه را هم به بازار بسپارید. راست دارای برنامه می گوید اقتصاد را با بازار رقابتی کنیم و هیچ وقت راست رقابتی نمی گوید که جامعه را به بازار بسپارید ولی در ایران چنین نیست در واقع با رفاه اجتماعی همانند پسماند برخود می کنند. در اروپا هم خود راست اروپا همین واژه را بکار می برند وقتی شما فاقد اینها هستید و یک چنین تفکر ابتدایی هم در دولت حاکم است مسلماً اتفاقی که می افتد نه می تواند بخش تولید را پشتیبانی کند و نه بخش اجتماعی را پشتیبانی کند و در این شرایط تنگنا های مالی هم وجود دارد ولی خوب شما اگر برنامه داشته باشید همین منابع هم می تواند از بدتر شدن جریان و ایجاد ناهماهنگی جلوگیری کند.

از منظر اقدامات حمایتی از کسب و کارها با هدف مقابله با رکود و تقویت سمت عرضه عملکرد دولت را چگونه ارزیابی می کنید ؟

دولت تا کنون نتوانسته سیاست های پولی را با سیاست ها بخش واقعی اقتصاد هماهنگ کند و تا کنون گسیخته بوده است. بانک مرکزی سیاست های پولی را درست می کند و آن بخش واقعی اقتصاد سیاست هایش گسیخته و رانتی است و گفتمانی را هم در دستور کار قرار نمی دهند گفتمانی که به ثمر بنشیند البته اخیراً صحبت هایی از وزیر اقتصاد می شنویم که صحبت های بدی نیست ولی نمی داند تا چه حد به آن اعتقاد دارند یا اجازه آن را داشت باشد که به سمت جلو پیش ببرد و برای همین نمی توان گفت که این دولت کارنامه ای برای پیشا کرونا داشته است که بتواند کارنامه ای برای پسا کرونا داشته باشد البته کارنامه مثبتی داشته باشد