رئیس جمهور در ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد؛

رییس جمهور با اشاره به اینکه در نظر داریم با اقدامات حمایتی مردم را در شرایط فعلی کمک کنیم، اعلام کرد: امروز مصوب شد که برای نزدیک به ۳۰ میلیون نفر تا پایان سال در هر ماه، ۱۰۰ هزار تومان بلاعوض بدهیم و هم برای ۱۰ میلیون خانوار وام یک میلیون تومانی در نظر گیریم که بازپرداخت ۳۰ ماهه دارد.به گزارش ایسنا، حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه امروز آغاز طرح جامعی است که باید در شهرهای قرمز، زرد و نارنجی اجرایی و عملیاتی شود، اظهار کرد: ما دوره بسیار سختی در کرونا داشتیم که اسفند پارسال و فروردین امسال بود اما از اردیبهشت که شرایط بهتر شد تا الان، مواجه با موج دوم کرونا و بعد موج سوم کرونا شدیم و تصمیم به تعطیلی هوشمند شهرها گرفتیم.وی افزود: هدف اصلی از این کار این است که شیوع ویروس را کنترل کنیم و افرادی که مبتلا میشوند را زودتر شناسایی کنیم و آنانی که باید قرنطینه شوند هم در این مسیر قرار گیرند.

رییس جمهور با بیان اینکه ما باید همه پروتکلها را رعایت کنیم تا فشار اقتصادی بر کسبوکارهایی که از امروز ممنوع میشوند، زودتر برطرف شود، اظهار کرد: اگر در این دو هفته هم خدای نکرده به نتیجه مطلوب نرسیم. ممکن است باز هم این تعطیلی ادامه یابد. پس علاوه بر رعایت پروتکلها برای سلامتی خود و خانواده و کاهش فشار بر کادر درمان، باید برای رفع تعطیلی مشاغل هم به رعایت پروتکلها توجه کنیم.روحانی با انتقاد از افزایش دورهمیهای خانوادگی در ماههای اخیر، گفت: قبلاً مطرح بود که اگر کسی مبتلا باشد و در جمع خانوادگی که معمولاً با استفاده نکردن از ماسک هم همراه میشود، عطسه یا سرفه کند، میتواند پنجاه نفر را مبتلا کند. به خصوص که ممکن است در خانهها سیستم تهویه مناسبی هم وجود نداشته باشد. حتی گفته میشود حرف زدن فردی که مبتلاست نیز میتواند منجر به انتقال ویروس شود.

وی با تاکید بر اینکه همه دستگاههای انتظامی باید در رعایت پروتکلهای بهداشتی در دو هفته اخیر همکاری لازم را داشته باشند، اظهار کرد: همه دستگاههای دولتی و غیردولتی باید در امر انجام این کار همکاری کنند و فقط به نیروهای انتظامی یا دولتی سپرده نشود. همه نیروهای بسیج و معتمدان محلی نیز باید برای هدایت افراد مبتلا به مراکز تستگیری کمک کنند و نیز نیازهای روزمره کسانی که در خانه بستری هستند را با کمک خود برطرف سازند.روحانی یادآور شد: اطلاعرسانی به موقع و شفاف و روشن تصمیمات ستاد ملی کرونا و قرارگاه و خود وزارت بهداشت باید به سرعت در اختیار مردم قرار گیرد تا بدانند شرایط چگونه است. همچنین باید مردم را اقناع کنیم که هیچ راهی جز رعایت توصیه و پروتکل وجود ندارد.

رییس جمهور با بیان اینکه به سمت انجام تست ۱۰۰ هزار نفری در روز میرویم، تاکید کرد: باید تجمع و تردد را کاهش دهیم؛ در بعضی مناطق ناچار به تعطیلی شدیم تا شدت تجمع و تردد کمتر شود. همچنین امروز صحبت شد و قرار است قرارگاه بررسی کند که تمام افرادی که بیرون میآیند حتما کارت شناسایی همراهشان باشد تا کسانی که مبتلا هستند از ورود به اماکن عمومی باز داشته شوند.وی با بیان اینکه صداوسیما باید برای ساعات فراغت مردم و در خانه ماندنشان برنامههای مفرحی داشته باشد، گفت: همچنین باید فرزندان ما که در خانهها هستند امر آموزش را از طریق صداوسیما دنبال کنند و با معلمان خود در ارتباط باشند.

روحانی با اشاره به اینکه در نظر داریم با اقدامات حمایتی مردم را در شرایط فعلی کمک کنیم، تصریح کرد: امروز مصوب شد که برای نزدیک به ۳۰ میلیون نفر تا پایان سال در هر ماه، ۱۰۰ هزار تومان بلاعوض بدهیم و هم برای ۱۰ میلیون خانوار وام یک میلیون تومانی در نظر گیریم. همچنین برخی موارد حمایتی دیگر نیز وجود دارد.رییس جمهور در پایان گفت: اگر مردم رعایت کنند و با مدارا نسبت به این ویروس عمل کنند حتی به یک ساعت تعطیل نیز نیاز نداریم. امیدوارم که در دو هفته پیشرو نتایج مثبتی به دست آید و شرایط بهتر شود.

این در حالی است که رییس جمهور در جلسه هیات دولت به تصمیمات اخیر ستاد اقتصادی دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا اشاره کرده و گفته بود: در ستاد اقتصادی دولت و هیات دولت تصویب کردیم که دولت به دنبال محدودیتهای جدید و تعطیلاتی که به مردم فشار اقتصادی وارد میکند باید به مردم کمک کند تا بخشی از این فشارها کاهش یابد. آنهایی که حقوق ثابت میگیرند در حال تعطیل هم حقوقشان ثابت است و امروز کسانی که حقوق ثابت نمیگیرند و باید با کسب و کار و خدمات خود درآمد داشته باشند ممکن است با مشکل مواجه شوند.

وی اضافه کرد: طبق برآورد باید به یک سوم جامعه برای ۴ ماه آینده بسته کمک معیشتی ارائه کنیم. روز شنبه در ستاد کرونا این موضوع را تصویب میکنیم و افرادی که مشمول این کمک میشوند در ماههای آذر، دی ، بهمن و اسفند ماهانه به ازای هر نفر صد هزار تومان کمک بلاعوض دریافت می کنند. برای همین خانوادهها که حدود ۱۰ میلیون خانواده میشوند وام یک میلیونی هم در نظر گرفتهایم که مثل وام قبلی پرداخت میشود. البته این وام برای همه دریافت کنندگان یارانه نیست. در بخش درمان کرونا اگر کسی بیمه نیست تحت پوشش قرار میگیرد و داروهایی هم که برای این بیماری توصیه میشوند مشمول بیمه خواهد شد.

روحانی افزود: باید از شرکتهای دانش بنیان به خاطر تلاشهایشان تشکر کنم به طور مثال آنها کیتهای تشخیص سریع آماده کردند که ظرف ۲۰ دقیقه نتیجه آن مشخص میشودو ما به کمک شرکتهای دانش بنیان در سی تی اسکن و ونتیلاتور نیازی به خارج نداریم و برخی داروهایی هم که برای این بیماری توصیه میشود در داخل تولید میشود . ما تلاشهای لازم را برای خرید واکسن از کشورهای دیگر انجام دادهایم. اما در عین حال شرکتهای دانش بنیان هم تلاش میکنند که به واکسن دست پیدا کنیم و امیدوارم این اتفاق بیفتد.

رئیس جمهور با اشاره به محدودیتهای جدید کرونایی که از اول آذر اعمال خواهد شد عنوان کرد: به دلیل اوج گیری کرونا در آستانه مرحله جدیدی از مسئولیت پذیری اجتماعی هستیم در این مرحله جدید شهرهای قرمز به حالت تعطیل و شهرهای نارنجی به حالت نیمه تعطیل درمیآیند. البته همه ما میدانیم که تعطیلیها و محدودیت شدید راه حل اصلی مشکل کرونا نیست و صرفا از طریق تغییر سبک زندگی اجرای پروتکلهای بهداشتی، رعایت فاصله فیزیکی ، عدم رفت و آمد خانوادگی و مراسم عزا، شادی، مناسک دینی ، مذهبی و ملی مشکل کرونا کمتر میشود واگر مردم این سبک زندگی را تغییر ندهند با تعطیلی تغییر چندانی ایجاد نخواهد شد.

جوزپ بورل برجام را توافق دوجانبه توصیف کرد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدگاهش را درباره مسیر جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا برای تعامل با ایران و بازگشت به توافق هسته ای بیان کرد.

به گزارش ایسنا، مجله تایم درباره انتخابات آمریکا و تاثیر آن بر تعاملات این کشور نوشت: بایدن گفته است که دوباره به توافق هستهای ۲۰۱۵ ایران که شامل ۱۲ سال مذاکره با ایالات متحده، اتحادیه اروپا، سازمان ملل، روسیه و چین است، خواهد پیوست. ترامپ در سال ۲۰۱۸ ایالات متحده را از توافق بیرون کشید و درواقع کل توافق را نابود کرد. سپس ایالات متحده تحریمهای سختگیرانهای را اعمال کرد، صادرات نفت ایران، مایه حیات اقتصادی آن را متوقف کرد و هر شرکتی را که در ایران سرمایهگذاری انجام میدهد را تهدید به ممانعت از فعالیت تجاری و اقتصادی در آمریکا کرد. این تهدید شرکتهای عظیم اروپایی، از جمله خودروساز فرانسوی پژو- سیتروئن و توتال غول انرژی را مجبور به رها کردن سرمایهگذاریهای بزرگ در ایران کرد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وجود تعهد بایدن به توافق هستهای ایران در گفتوگو با مجله تایم میگوید که احیای آن اکنون آسان نخواهد بود، به این دلیل که امضاکنندگان میتوانند در مورد لغو مجدد آن توسط رئیسجمهور آینده ایالات متحده محتاط باشند .

مجله تایمز مینویسد: از زمان خروج ترامپ در سال ۲۰۱۸، ایران برنامه هسته ای خود را تسریع کرده که لغو تحریمهای ایالات متحده را برای دولت بایدن دشوار خواهد کرد، چیزی که ایران به عنوان پیششرط توقف دوباره برنامه غنی سازی اورانیوم به آن نیاز دارد. بورل میگوید: این توافق فقط یک توافق هستهای نیست. این یک توافق اقتصادی است و ایران انتظار دارد مبادلهای برای متوقف کردن برنامه هستهای خود داشته باشد.

او گفت: مذاکرات مقدماتی میتواند به سرعت پس از تحلیف بایدن اتفاق بیفتد. این توافق تنها راه ممانعت ایران از تبدیل شدن به یک قدرت هسته ای است. فکر نمی کنم راهکار دیگری باشد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار کرد: شما هرگز تاریخ را به عقب نخواهید برگرداند. طی چهار سال رئیس جمهوری دونالد ترامپ، که اتحادیه اروپا را« دشمن» توصیف کرد و تعرفههایی بر کالاهای اروپایی وضع کرد، این احساس دائمی را برای اروپاییها بهجای گذاشت که حمایت ایالات متحده لزوماً قابل اعتماد نیست. ترامپ نوعی بیدارکننده بوده و من فکر میکنم ما باید بیدار بمانیم، ما نمیتوانیم بگوییم خوب ترامپ دیگر نیست، ما میتوانیم به حالت قبلی خود برگردیم. تایم مطرح کرد: تقریباً همه رهبران اتحادیه اروپا با ارسال پیامهای حسن نیت، پیروزی بایدن را جشن گرفتند. اما در پشت صحنه، در روزهای اخیر مقامات اتحادیه اروپا همچنین در مورد محتاط بودن در مورد ایالات متحده هشدار داده اند، زیرا نظرات ملیگرایانه ترامپ آشکارا در میان آمریکاییها از حمایت قوی برخوردار است و این نظرات می تواند در انتخابات ریاست جمهوری بعدی در سال ۲۰۲۴ مجددا مطرح شوند.

تجارت از اعداد و ارقام رؤیایی سند دخل وخرج کشور گزارش میدهد

گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: هنگامی که سخن از اقتصاد می شود، باید همه چیز با عدد و رقم روی کاغذ بیاید و به اندازه ای واقعی و منطقی باشد که امکان تحقق آن وجود داشته باشد. یکی از مهمترین بخشهای اقتصاد در اداره کشور، بودجه است که همه ساله در قالب لایحه از سوی دولت به مجلس تقدیم می شود. لایحه بودجه در قالب دو بخش درآمد و هزینه نوشته می شود و همچون ترازویی دقیق باید هر آنچه در کفه هزینه نوشته می شود، در کفه درآمد معادل آن را تعیین کرد. اما در تمامی سالهای گذشته به اندازه ای این ترازو نامتعادل بوده که همه ساله با کسری بودجه رو به رو شدیم و کار بجایی رسیده که دولت متمم بودجه به مجلس ارایه کرده یا در قالب بازی با دلار و دیگر ابزارهای مالی، از جیب مردم جبران مافات شده است. امسال نیز لایحه بودجه اما و اگرهای بسیاری دارد که توجیهات غیر منطقی بر عجیب بودن آن افزوده است.

دلار١١٥٠٠ تومانی و نفت ٤٠ دلاری

اولین اظهارات عجیب از زبان رییس سازمان برنامه و بودجه درباره نرخ ارز و نفت در بودجه ۱۴۰۰ شنیده شده به نوعی که محمدباقر نوبخت گفت: نرخ ارز را در لایحه بودجه سال آینده حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفتیم و برآوردهای اولیه برای نفت نیز برای هر بشکه ۴۰ دلار است.وی افزود: فروش نفت، دریافت مالیات و فروش اوراق مالی منبع درآمدی دولت برای سال آینده خواهد بود و سال آینده اوراق کمتری نسبت به امسال واگذار شده و طبق قانون برنامه ششم توسعه عمل میشود.نوبخت اضافه کرد: ظرفیت مالیاتی کشور نیز به گونهای است که به ما اجازه میدهد بجای اتکا به نفت، از محل مالیات درآمد کسب کنیم. درباره نفت هم بر اساس میزان صادرات امسال تا صادرات در شرایط مطلوب برنامهریزی کردهایم و هرچه درآمد مازاد بهدست بیاوریم صرف طرحهای بزرگ، دولت الکترونیک، شرکتهای دانش بنیان، طرحهای نیمهتمام و تقویت طرح تحول سلامت شده و صرف هزینههای جاری نمیشود.

تضاد بازار با لایحه دولت

تعجب از این بودجه نویسی در شرایطی رخ می دهد که صرافی های چهارراه استانبول دلار را بیش از ۲۶ هزار تومان می فروشند و بدتر اینکه صرافی های دولتی تنها ۳۰۰ تومان با بازار آزاد تفاوت قیمت دارند و بدتر اینکه در شرایط روند سقوط دلار در بازار آزاد، صرافی های دولتی ۲ هزار تومان دلار را گرانتر خریدند که همین امر باع گرانی دوباره دلار شد. نکته دیگر اعلام نرخ نفت ۴۰ دلاری در بودجه است. اگرچه با اعتراف نوبخت مبنی بر کاهش شدید فروش نفت که کمتر از ۶ درصد پیش بینی شد، اعلام ۴۰ دلار برای هر بشکه نفت ایران، یکی دیگر از انحرافات بودجه است. هنگامی که نفت جهانی قیمتی کمتر از ۴۵ دلار دارد و همواره تفاوت چشمگیری بین نفت ایران و جهان وجود داشته، چگونه دولت به خود اجازه می دهد نفت را بشکه ای ۴۰ دلار پیش بینی کند؟

تبعات روانی اعداد واقعی

در حالی که معلوم نیست چرا قیمت ها در بودجه بدین اندازه پایین دیده شده، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بودجه باید به صورت واقعی بسته شود و قیمتهایی که برای نرخ ارز و هر بشکه نفت گفته میشود واقعی نمیآید.جعفر قادری در گفت و گو با ایلنا گفت: بودجه باید واقعی شود؛ تصور این که ما اگر بودجه را کم ببندیم تحرک و پویایی دولت برای وصول درآمدهای مالیاتی کم میشود قابل قبول نیست. عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: هزینههای اضافی تعریف نمیشود زیرا هر چه ما سقف بودجه را بالاتر ببریم هزینههای اضافی بیشتر میشود. در صورتی که بودجه محقق نشود، عملاً دولت ناچار میشود که کسریهایش را از طریق استقراض از مردم و بانک مرکزی تامین کند یا اینکه اموال و دارایی هایش را واگذار کند که هر سه این روش غلط است.وی خاطر نشان کرد: ممکن است تبعات بعضی روشها نسبت به روشهای دیگر کمتر باشد ولی اینکه محل فروش داراییها، استقراض از مردم و بانک مرکزی را محل تامین هزینههای جاری قرار دهیم هیچ کدام توجیه ندارد.نماینده شیراز با اشاره به اینکه شاید روش هزینهها و تبعاتش کمتر باشد ولی همه اینها دارای تبعات منفی است که برای جامعه قابل قبول نیست، بیان کرد: عقل تدبیر و منطق ایجاب میکند که ما بودجه را تا جایی که امکان دارد واقعی ببندیم که اگر در طول سال قیمت نفت اضافه شد و امکان فروش بیشتری را به ما داد بتوانیم با ارائه متمم عملاً بودجه بیشتری را در اختیار دولت بگذاریم و بالتبع امکان کار بیشتری را هم فراهم کنیم البته اگر این اتفاق نیفتاد، ضرری هم نکردهایم.وی درباره اینکه آیا اعدادی که برای بودجه سال ۱۴۰۰ عنوان شده است واقعی هستند و میتوان بودجه را با این اعداد و ارقامها بست، گفت: فکر نمیکنم نرخ ارز واقعی باشد اما اگر نگاه کنید نرخ ارز در بودجه نمیآید بلکه درآمدهای ارزی دولت تبدیل به ریال میشود. عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: اگر دولت به جای دلار ۱۱ هزار تومان بودجه را با دلار ۲۰ هزار تومان میبست این کار آثار و تبعات روانی خودش را داشت. از طرف دیگر عدهای میگویند باید قیمت هر بشکه نفت را پایین تر در نظر بگیریم اما مشکلی که پیش میآید این است که ممکن است با قیمتهای بسیار پایین امکان بستن بودجه وجود نداشته باشد و تعادل و توازن بین درآمدها با هزینهها برقرار نشود.

بودجه ابزار رضایتمندی نیست

اگر تمامی دست اندرکاران بپذیرند بودجه ابزار تنظیم دخل و خرج دولت است و برای رضایتمندی ظاهری جامعه نیست، بهتر می توان این سند را تنظیم کرد. در شرایطی که دلار ۱۱۵۰۰ تومانی در شرایط کنونی به شوخی شبیه است، چه دلیل وجود دارد که دولت بودجه را بر مبنای این عدد تنظیم کند؟ امروزه مردم صبح که از خواب بیدار می شوند اولین سوالی که بدنبال جواب آن هستند، قیمت دلار است که با گوش دادن به اخبار یا جستجو در اینترنت بسادگی می توانند به عدد روزانه برسند. بنابر این اعلام دلار ۲۶ هزار تومانی به ۱۱ هزار تومان آن هم در سند دولتی، توهین به شعور مردم است، مگر آنکه دولت برای رساندن دلار به ۱۱۵۰۰ تومان قبل از آنکه با پاستور خداحافظی کند، برنامه داشته باشد. نفت ۴۰ دلاری نیز مدیریت تیم اقتصادی دولت را زیر سوال می برد. در حالی که امروزه فروش نفت صورت نمی گیرد و اگر هم فروش داشته باشیم، بسیار کمتر از قیمت بازار جهانی است، اعلام قیمت ۴۰ دلار هیچ توجیهی ندارد، زیرا بودجه ای که نفت ۴۰ دلاری بسته شود، بی شک با کسری بودجه رو به رو خواهد شد.

منطق، شرط بودجه نویسی

از آنجا که هر خرجی برای یک سال آینده مشروط به مراجعه به سند بودجه است، می بایست منطقی ترین سند دولت باشد. اما اینکه بودجه را با اعداد غیر واقعی بنویسیم تا بازار داخلی را تحت تاثیر قرار دهیم یا در عرصه جهانی خودنمایی کنیم، کار درستی نیست. مردمی که با گرانی دست و پنجه نرم می کنند و شرمندگی را بین اعضای خانواده در سفرههایشان تقسیم می کنند، وقتی می بینند دولت دولت قیمت دلار را ۱۱۵۰۰ تومان اعلام می کند اما در صرافی های دولتی ۲۶ هزار تومان می فروشد اولین سوالش این است که ۱۵ هزار تومان بقیه کجا می رود؟ مردمی که برای تهیه ساده ترین کالاهای اساسی همچون روغن باید در صف بایستند، از خودشان سوال می کنند پول فروش نفت بشکه ای ۴۰ دلار کجا می رود؟ اگر بتوانیم به مردم این را تفهیم کنیم که هدف از بکار بردن این اعداد، تاثیر روانی بر بازار داخلی است، باید به این سوال پاسخ بدهیم که قیمت های کاذب دلار و نفت در بودجه سال گذشته تا چه اندازه توانست بازار را کنترل کند؟ رویاپروری در بودجه بزرگترین اشتباه اقتصادی است که باعث بی اعتمادی جامعه به دولت و مدیریت اقتصادی کشور می شود.

پورابراهیمی تغییرات ظاهری را بی تأثیر دانست

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت به دنبال ایجاد فضای روانی در کشور با کمرنگ کردن صفرها در پولهای ملی است.

محمدرضا پورابراهیمی در گفتگو با تسنیم، با اشاره به آخرین وضعیت بررسی لایحه حذف ۴ صفر از پول ملی در این کمیسیون، گفت: این لایحه از سوی دولت به مجلس دهم ارائه و تصویب شد و از سوی شورای نگهبان ایراداتی به آن وارد شده است که در کمیسیون در حال بررسی و رفع آنها هستیم.

وی با بیان اینکه لایحه ای که دولت به مجلس ارائه کرده بود دارای ۲ سرفصل بود، ادامه داد:دولت اعتقاد دارد که حذف چهار صفر از پول ملی به صورت شکلی و ساختاری دارای اثرات مثبتی است، در همه کشورها که آثار تورم شدید می شود این کار صورت می گیرد.

نماینده کرمان تصریح کرد: یکی از راهکارهایی که میتوان از طریق آن حسابهای ملی را نگهداری کرد و از کاهش ارزش پول ملی جلوگیری کرد حذف صفر است که بر این اساس دولت لایحهای را به مجلس ارائه کرده بود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه حذف صفر از پول ملی به سادهسازی حسابها و نحوه محاسبات حسابهای ملی کمک میکند، عنوان کرد: دلیل اصلی که باعث می شود تورم به صورت مستمر در کشور وجود داشته باشد و ارزش پول ملی کاهش پیدا کند و منجر به حذف صفر شود بیتوجهی به سیاستهای پولی و مالی است.

پور ابراهیمی با بیان اینکه دولت باید به دنبال خاموش کردن موتور تولید صفر که تورم است، باشد، اظهار داشت: یکی از دلایلی که منجر به تولید صفر در اقتصاد کشور میشود به طور نمونه شوک ارزی است که به دلیل ناکارآمدی ها در حوزه ارزی است که باید این موضوعات را کنترل کرد.

وی درباره کمرنگ شدن صفرها در اسکناس هایی که جدیداً از سوی بانک مرکزی منتشر شده است نیز، گفت: دولت به دنبال ایجاد فضای روانی در کشور با کمرنگ کردن صفرها در پولهای ملی است تا فضایی را ایجاد کند تا در آینده بتواند به راحتی این موضوع را اجرایی کند.

سرمقاله

فرهاد بشیری

نماینده پاکدشت در مجلس

اگر بپذیریم که دشمنی گسترده ای علیه ایران وجود دارد و امروزه روش مبارزه از جنگ نظامی به اقتصادی تغییر داشته، باید به این نکته ایمان بیاوریم که ضروری است تمام نهادها و دستگاه های دولتی در عرصه داخلی و منطقه ای، به خصوص در شرایط فعلی، دارای برنامه باشند. هنگامی که تمامی دستگاه ها را موظف به داشتن برنامه می دانیم، نمی توانیم و نباید یک دستگاه یا نهاد را مجزا بدانیم، اتفاقی که متاسفانه در خصوص برخی نهادها رخ می دهد که وزارت امور خارجه یکی از آن دستگاههاست که عده ای اعتقاد دارند کارکرد یکجانبه ای دارد و تنها در عرصه سیاسی باید نقش آفرین باشد. این در حالی است که از چند سال قبل بر موضوع دیپلماسی اقتصادی در کنار همه حوزه های امنیتی، سیاسی، فرهنگی و غیره در وزارت امور خارجه تأکید شد تا ضمن برنامه ریزی دقیق، تعامل ویژه ای در حوزه اقتصادی با سایر کشورها داشته باشیم.

اینکه وزارت امور خارجه در کجا می تواند، تاثیرگذار باشد، باید خودش بررسی کند، اما ضرورت توسعه و گسترش روابط اقتصادی کشورمان با سایر کشورها به خصوص همسایگان بیش از پیش احساس می شود. جمهوری اسلامی از شرایط مناسبی در حوزه اقتصادی برخوردار است لذا دستگاه دیپلماسی باید با توجه به تأکیدات رهبری و نیازهای جامعه، معاونت اقتصادی خود را فعال می کرد اما تا کنون نتوانسته از این معاونت به خوبی استفاده کند.

امروزه گوشه نشینی برای هیچ کشوری سود ندارد زیرا دنیا محل تعامل است، بنابر این جمهوری اسلامی در چارچوب های خود با همه کشورها به جز آنها که خط قرمز ماست، ارتباط برقرار می کند که در این راستا روابط اقتصادی بسیار مهم است.

هنگامی که در تعامل با دنیا بخصوص کشورهای همسایه کمکاری می کنیم، یعنی ظرفیت تعامل به ویژه همسایگان کشورمان به دلیل دارا بودن نقاط مشترک فرهنگی را نادیده می گیریم. از آنجا که کشورمان به لحاظ اقتصادی دچار تحریم و فشار است، می توان از طریق ارزهای منطقه ای با این کشورها تجارت کرد لذا ظرفیت هایی وجود دارد که معاونت اقتصادی وزارت خارجه باید به آن توجه کند.

یادداشت

مهدی مجیدی

نایب رییس کانون بازنشستگان تهران

مدتی است کرونا همه گیر شده و شیوع گسترده آن دولت را ناچار به صدور فرمان خانه نشینی مردم کرده است. اما نکته مهم اینجاست که برای خانه نشینی مردم باید جذابیت ایجاد کرد. امروزه دستگاههای مختلف از جمله رسانه ها و صداوسیما به مردم توصیه می کنند که برای مقابله با شیوع کرونا بیشتر در خانه بمانند و به صورت گسترده نهضت در خانه بمانیم را ترویج می کنند

اما چقدر می توان در خانه ماند، بهتر است همانطور که مردم را تشویق می کنند در خانه بمانند، امتیازها و شرایط خاصی هم برای آنان در نظر بگیرند تا بتوانند در خانه بمانند. یک انسان چقدر می تواند تلویزیون تماشا کند یا چقدر کتاب بخواند، البته اگر اهل مطالعه باشد که آمارها نشان می دهد بیشتر مردم رغبتی به مطالعه ندارند. بنابر این باید برنامه های دیدنی تولید کرد. اما نهاد متولی تولید برنامه های دیدنی، صدا وسیماست که متاسفانه برنامه های آن به هیچ عنوان جذابیت ندارد، به ویژه آنکه صداوسیما دوره گذاشته تا سریالهای تکراری را برای بار چندم پخش کند که این رویکرد نه تنها جذابیتی ندارد، بلکه دافعه دارد و باعث می شود مردم نسبت به صداوسیما بی علاقه شوند. خانه ماندن بدون برنامه برای مردم مشکل ایجاد می کند. در خانه ماندن مشکلات روحی روانی ایجاد می کند و بدتر اینکه اعضای خانواده به جان هم می افتند، زیرا تحمل یک جا ماندن و هیچ کاری نکردن بسیار سخت است و همین بی برنامگی چالش درست می کند. مسوولان باید باور کنند که یک انسان وقتی در خانه می ماند، نه تنها اعصاب خودش بلکه اعصاب اعضای خانواده اش را نیز به هم می ریزد. بنابر این همانطور که مردم را تشویق به خانه ماندن می کنید، همانطور هم باید به نوعی برنامه ریزی هایی داشته باشید که آستانه تحمل مردم را بالا ببرید. درخانه ماندن یک بعد تاثیرات روحی روانی دارد و بعد دیگر ماجرا مسایل اقتصادی است. اکنون بیشتر مردم حقوق بگیر هستند. با این وضعیت، گرانی و مشکلات اقتصادی به مردم اجازه نمی دهد در خانه بمانند و دست روی دست بگذارند. بنابر این ناچار هستند برای تامین هزینه های خانواده به چندین شغل دست بزنند. بسیاری از مردم به عنوان شغل دوم مسافرکشی می کنند یا در بنگاههای معاملات املاک یا اتوموبیل به کارهای خدماتی مشغول هستند و حتی بسیاری از آنها دستفروشی می کنند. در این شرایط نیاز به حمایت های مالی بشدت احساس می شود که دولت پرداخت وام را برای عده ای خاص در نظر گرفته اما وام کرونایی که در دوره قبل پرداخت شد، امروز بابت اقساط وام کرونا، بخشی از یارانه مردم را کم می کنند، بنابر این با شدت بیشتری در کمبود و مشکلات هستند. به همین دلیل کمکها باید بدون برگشت باشد تا جذابیت داشته باشد. مسوولان باید پاسخ بدهند براستی چه جذابیتی برای مردم ایجاد کرده اند که دستور می دهند در خانه بمانید؟ امروزه یک روزنامه حداقل ۲ هزار تومان است و قیمت کتاب کمتر از ۵۰ هزار تومان نیست. بنابر این چگونه می خواهیم فردی برای نان سفره اش مشکل دارد، فرمان بدهیم که کتاب بخرد و مطالعه کند تا در خانه ماندن را تحمل کند؟

بازار سرمایه پس از سه ماه ریزش مستمر بالاخره هفت روز سبزپوش ماند

گروه بورس: بورس بعد از ۳ ماه ریزش مستمر که بسیاری از افراد را با زیان بسیار زیادی مواجه کرده بود، بالاخره یک هفته سبزپوش شد تا فعالین بازار سرمایه به آینده آن خوشبین باشند.

بورس تهران بعد از ۳ ماه ریزش بالاخره یک هفته مثبت به خود دید و نماگر اصلی این بازار در روندی صعودی که طی ۶ روز کاری که از چهارشنبه هفته گذشته آغاز شده است، حدود ۱۳۰ هزار واحد رشد داشته که شاخص کل را به عدد یک میلیون و سیصد و چهل و پنج هزار واحدی رسانده است. بررسی نحوه داد و ستد در روزهای گذشته نشان می دهد تا حدودی اعتماد از دست رفته به بازار سرمایه در میان معامله گران حقیقی در حال بازگشت است و افزایش میزان ورود پول های حقیقی به بورس این مساله را نشان داده است. نحوه ورود و خروج پول حقیقی به بازار نشان می دهد، معامله گران خرد به روند فعلی اعتماد کرده و می خواهند در این بازار حضور داشته باشند. البته باید در این زمینه به کاهش هیجانات نیز اشاره کرد. روند معاملات نشان می دهد برخی نمادهای غیر ارزنده تا حدودی از سبد خرید سهامداران حذف شده و این نشان می دهد سهامداران تا حدودی به سمت بلوغ حرکت کرده اند.

رشد بازار بعد از کاهش ٤٥ درصدی

برخی تحلیلگران بازار سرمایه روند فعلی را آغاز دور جدید رشد بورس می دانند. این تحلیلگران اصلاح بیش از ۷۰ درصدی بورس را دلیل این موضوع می دانند. افت ۴۵ درصدی بورس طی ۳ ماه بسیاری از افراد حقیقی را تشویق به خروج از بورس کرد. در حال حاضر بازار با یک روند مناسب در حال ادامه روند خود است. باید دید این روند می تواند همسو با بازارهای جهانی ادامه مسیر دهد و در سایه این مساله میتوان به رشد معقول قیمتها حداقل در کوتاهمدت امیدوار بود یا نه. طی روزهای اخیر فشار فروش در بسیاری از گروهها کاهش یافته و نمادها یا در حال نوسان بوده اند و یا صف خرید با حجم مناسب برای آنها تشکیل شده است. ورود قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی و دخالت آنها در امور سازمان بورس در راستای برخورد با متخلفان این سازمان نیز نقش بسزایی در بازگشت اعتماد به شدت کمرنگ شده به بازار سرمایه داشته است. جلسات متعدد نمایندگان مجلس به صورت علنی و غیرعلنی با مسوولین بازار سرمایه از وزیر اقتصاد گرفته تا رئیس سازمان بورس برای پیگیری دلایل اتفاقات ۳ ماه گذشته، این حس اطمینان را در بازار پررنگتر کرده است که علاوه بر دولت، سایر قوا نیز روندهای بازار سرمایه را پیگیری می کنند و این مساله نیز با برخورد با متخلفان در سازمان و شرکت های حقوقی ادامه پیدا کرده است. به گزارش ایرنا، بازار سهام بعد از مدت ها افت و روند اصلاحی پرشتابی که در پیش گرفته بود، هفته گذشته به سهامداران روی خوش نشان داد و وارد فاز صعودی شد، این روند تا پایان هفته ادامه دار بود و در نهایت با ١٠ درصد بازدهی مثبت به معاملات هفته آخر آبان ماه پایان داد.

چنین رشدی در بازار توانست تا حدودی اقبال سرمایه گذاران را نسبت به ورود سرمایه های خود در بورس افزایش دهد، در جریان این اتفاق ارزش معاملات بورس در روزهای پایانی هفته گذشته به بیش از ٢٠ هزار میلیارد تومان افزایش یافت و این موضوع نشان دهنده ایجاد اعتماد دوباره سهامداران به سرمایه گذاری در بازار سهام بوده است. اکثر کارشناسان حاضر در بازار معتقدند که با وجود بازگشت دوباره رشد به معاملات بورس، سهامداران نباید در انتظار رشدهای پرشتابی که بازار در ابتدای سال تجربه کرد، باشند بلکه رشد چند ماه نخست سال جاری اتفاقی تاریخی بود که به دلیل هیجان های ایجاد شده در بازار شاهد چنین روندی بودیم.

کارشناسان در کنار صحبت های مطرح شده معتقدند که بورس به نقطه ای جذاب برای سرمایه گذاری رسیده است و قیمت سهام بعد از اصلاح های سنگینی که برای مدتی طولانی تجربه کرده اکنون به بهترین موقعیت برای سرمایه گذاری رسیده است، این در حالی است که بارها این موضوع مورد تاکید فعالان حرفه ای بازار قرار گرفته است که سهامداران باید براساس تحلیل های انجام شده سرمایه خود را وارد بورس کنند و نباید صف های خرید و فروش ایجاد شده در بازار را ملاک تصمیم گیری برای نحوه سرمایه گذاری خود قرار دهند.

با توجه به روزهای امیدوارکننده ای که بازار در معاملات هفته گذشته پشت سر گذاشت اکنون سهامداران چشم انتظار روند معاملات هفته جاری هستند که به نظر می رسد با توجه به تعطیلی کسب و کارها به مدت دو هفته شاهد افزایش اقبال سرمایه گذاری برای ورود سرمایه های خود به این بازار و تداوم روند صعودی شاخص بورس باشیم.

علت بازگشت روند صعودی به معاملات بورس

«امیرعلی امیر باقری» در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه بازار هفته گذشته طبق پیشبینیها پیش رفت و شاهد افزایش تقاضا در معاملات بازار و شاهد دست به دست شدن حجم مناسب سهام در قیمتهای کنونی بودیم، افزود: این روند بازار می تواند کف کوتاه مدتی را در بازار ایجاد کرده و در میان مدت و بلندمدت بازار را برای رشد معقول و منطقی آماده کند.

وی رشد هفته گذشته شاخص بورس را ناشی از چند عامل دانست و گفت: در ابتدا قیمتها به لحاظ تکنیکالی به سطوحی مناسب برای سرمایهگذاری رسیدهاند که این سطوح برای پولهای جدید و هوشمند، قدری جذاب بود.

امیرباقری خاطرنشان کرد: در بازگشایی نمادهای متوقف شده شاهد ورود پول حقیقیها به بازار بودیم و کاهش دخالت حقوقی ها در بازار بودیم. این کارشناس بازار سرمایه به دومین عامل تاثیرگذار در بازگشت روند صعودی به شاخص بورس اشاره کرد و گفت: سرمایههای موجود در بازار به خصوص سرمایههایی که در شش ماه نخست سال وارد بازار شده بودند از جنس سرمایههای هیجانی هستند، بنابراین بازار سرمایه همچنان در فاز هیجانی به سر میبرد. وی خاطرنشان کرد: این موضوع به عنوان یکی از آفات بازار سهام در زمان صعود و نزول بازار محسوب میشود که بازار در این برهه از زمان به صورت هیجانی تصمیمگیری می کند و وارد عمل میشود. به گفته امیرباقری، تا زمانی که بازار به لحاظ منطقی به ثبات نرسد نمیتوان در انتظار رشد معقول و منطقی در این بازار بود. این کارشناس بازار سرمایه نرخ ارز را به عنوان یکی از پارامترهای مهم در بازار سرمایه عنوان کرد و گفت: اکنون روند معاملات در بازار ارز به ثبات رسیده است و بازار سهام در انتظار روند نزولی فرسایشی در بازار ارز است.

وی اظهار داشت: معاملات بورس اکنون در انتظار صعود نرخ ارز نیست و به طور قطع این موضوع به عنوان عاملی تلقی میشود که در بدنه بازار سرمایه تاثیرگذار خواهد بود.

امیرباقری با بیان اینکه یکی از مهمترین سوالاتی که در بازار سرمایه ذهن سهامداران را به خود مشغول کرده این است که به چه دلیل بازار سرمایه با توجه به روند اصلاحی و نزولی ایجاد شده در نرخ ارز با رشد مواجه شده است، گفت: نخستین نکته که باید در این مورد به آن توجه کرد، وابستگی زمانی نرخ ارز و شاخص بورس است که این وابستگی در یک دورهای رخ میدهد، زمانی که بازار ارز با روند صعودی پرشتابی همراه شد بازار سرمایه رشد چندانی را تجربه نکرد و حتی حرکت آن به صورت درجا بود.

تجارت گزارش میدهد

صنعت و تجارت: تقریبا تمامی کارشناسان و فعالان اقتصادی معتقدند که صنایع کوچک، متوسط و زودبازده در مسیر تقویت تولید و اشتغال بویژه برای حفظ و تقویت بنیه اقتصادی کشور در شرایط سخت اقتصادی؛ نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند. پیش از این بارها وزیر صنعت، معدن و تجارت و مسئولان این وزارتخانه اعلام کرده اند که در شرایط فعلی اقتصاد کشور نیز حفظ اشتغال موجود و حمایت از شرکت های کوچک و متوسط و واحدهای صنفی از اولویت های وزارت صمت و با هدف شناسایی نیازهای این واحدها و رفع مشکلات آنها برنامه های مختلفی تدوین شده است.

توسعه پایدار همراه با توانمندسازی صنایع کوچک و متوسط از اهداف مهم اقتصادی کشور در وضعیت فعلی است. جایگاه صنایع کوچک و متوسط در اقتصاد و تولید کشور مدت هاست مورد توجه تصمیم سازان و سیاست گذاران حوزه های مختلف اقتصادی و صنعتی قرار گرفته و براساس سیاستهای تدوینی توسط وزارت صمت است که بنگاه های تولیدی در جهت رشد و بالندگی صنعت کشور گام برمی دارند. حقیقت این است که امروز بیش از گذشته نیاز به ایجاد اشتغال پایدار، افزایش ظرفیت تولید، رقابت پذیری تولیدات، توسعه فناوری و محصولات دانش بنیان، توسعه و تعمیق نهضت ساخت داخل احساس می شود و تلاش های قابل توجهی برای توسعه صنایع کوچک به کار گرفته شده است. از طرف دیگر در شرایط فعلی بسیاری از تولیدکنندگان معتقدند که پیاده سازی و تدوین برنامه های عملیاتی مبتنی بر توسعه فرهنگ حمایت از تولیدات باکیفیت داخلی و در راستای دستیابی به اهداف جهش تولید در کشور، می تواند موجبات توسعه رقابت پذیری و صادرات محصولات واحدهای تولیدی را فراهم کند. در چنین شرایطی انعطاف پذیری برابر نوسانات اقتصادی، تنوع تولید، سلیقه های متغیر بازار و تغییر محصول تولید در حداقل زمان، از مهمترین مزایای صنایع کوچک و متوسط نسبت به دیگر بخش های اقتصادی کشور است. با تمام این احوال فعالان بخش خصوصی همچنان منتقد برخی سیاست های وزارت صمت و مجموعه دولت هستند و خواستار تسهیلگری فرآیندها شده اند.

اهمیت تعیین اولویت های تولید در کشور

موضوع حمایت دولت ها از صنایع داخلی یکی از مباحث چالش برانگیز در سیاست گذاری اقتصادی است. با پیچیده تر شدن فضای اقتصادی و متغیرهای تاثیرگذار بر رشد اقتصادی و نیز بیشتر شدن چالش های سیاسی میان کشورها همچنان این بحث در میان اقتصاددانان مطرح است که کشورها بدون اتخاذ سیاست های حمایتی نمی توانند مسیر صنعتی شدن را طی کنند. حمایت از صنایع داخلی به منظور رشد و توسعه آنها یکی از اهداف هر دولتی است. ولی انتخاب صحیح سیاست حمایت از تولید داخلی بسیار پیچیده است چراکه معمولا این سیاست ها موجب افزایش قیمت ها و افزایش هزینه ها در اقتصاد شده و منجر به کاهش رفاه می شوند اما از سوی دیگر دولت ها به دلایلی از جمله حفظ اشتغال، توسعه صنایع نوپا، حفظ صنایع مرتبط با امنیت ملی، مقابله با سیاست های تعرفه ای دیگر کشورها و مسائل محیط زیستی به اتخاذ سیاست های حمایتی که یکی از مهمترین آنها ایجاد تعرفه های گمرکی است، می پردازند. کارشناسان اقتصادی معتقدند که در شرایط فعلی اقتصاد کشور تنها راهکاری که می تواند برای حمایت از واحدهای تولیدی فعال و گام گذاشتن در مسیر جهش تولید پیشنهاد شودُ انتخاب و اولویت گذاری صنایع براساس شرایط مختلف کشور و جهان برای سرمایه گذاری و رسیدن به سطح توان صادراتی است. این یک فرایند گام به گام و زمان بر بوده و بعد از رسیدن هر صنعت به این سطح می توان صنایع در اولویت بعدی را برای طی این مسیر انتخاب کرد. امروزه سیاست های حمایتی دولت ها به جز صنایعی با اهمیت استراتژیک برای امنیت ملی بر مبنای توسعه صادرات است که حرکت در این مسیر برای اکثر کشورها سخت و زمان بر بوده و این امر نیازمند برنامه ریزی و انتخاب صنایع اولویت دار برای سرمایه گذاری و رشد گام به گام آنها برای حضور در بازارهای جهانی است.

راهکار دولت برای حمایت از صنایع مشخص شود

در همین ارتباط یک عضو هیات رئیسه اتاق ایران معتقد است که دولت باید برای حمایت از صنایع، به خصوص صنایع کوچک و متوسط، پلتفرمی که متشکل از تجارب کشورهای موفق در مقابله با کروناست، به کار گیرد. کیوان کاشفی در گفتگویی می گوید: شیوع ویروس کرونا مختص ایران نیست و شاهدیم که این ویروس اقتصاد جهان را متاثر کرده است. همانطور که مطالعات هم نشان داده، جز تعطیلیهای گسترده، راهکار دیگری فعلا برای مقابله با این ویروس وجود ندارد. اما فرق تعطیلی کسب و کارها در کشور ما و سایر کشورها این است که عمده مطالعات و بررسی ها نشان میدهد، کشورهای مختلف با بهرهمندی از تسهیلات ارزان قیمت یا سایر ذخایری که وجود دارد، مشکلات اقتصادی مردم را حفظ کنند. کاشفی با بیان اینکه با توجه به اقتضایات فعلی اقتصاد نباید انتظار حمایتهای مالی از دولت داشت، ادامه داد: اما حداقل برخی اقدامات سنجیده میتواند در این شرایط حامی کسبوکارها به خصوص کسب و کارهای کوچک باشد. در کشورداری آدابی وجود دارد و همیشه شرایط باثبات نیست. به همین دلیل است که همیشه افقهای دور در اداره کشور باید مورد توجه قرار گیرد تا اگر با شرایطی مانند امروز مواجه شدیم، بتوانیم به راحتی آن را مدیریت کنیم. اما متاسفانه یکی از ضعفهای موجود در سیستم مدیریت کشور این است که ما به لحاظ آیندهپژوهی بسیار ضعیف هستیم و زمانی که بحرانی پیش میآید، ناتوان از حل آن هستیم.

این عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: تنها راهکار قابل لمسی که میتواند اثربخش باشد، «تسهیلگری» است. اگر قرار است بازارها یک ماه بسته شوند، مسالهای نیست اما برای نمونه سازمان مالیات از الان مشخص کند که چه رویکردی در مقابل این تعطیلی‎های گسترده دارد. برنامه مالیات سال ۹۹ قرار است به چه شکل باشد؟ حداقل مردم از لحاظ روانی آسوده خاطر باشند. در شرایط فعلی، صندوقهای کشور بیش از هر زمان دیگری باید برای حمایت از اشتغال نقشآفرینی کنند. مردم سالهای زیادی حق بیمه پرداخت میکنند برای همچین روزهایی که صندوقها حمایتهای لازم را از آنها به عمل بیاورند.

رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه تصریح کرد: از طرف دیگر، نباید از وظیفه بانکها در شرایط فعلی غافل شد و آنها باید از محل منابعی که در اختیار دارند، یا دولتی با خصوصی اقدام به ارایه تسهیلات ارزانقیمت کنند. زمانی گفته شد که این بحران گذراست. اما الان حرف از ماندگاری حداقل ۲ سال وضعیت فعلی است که بیش از ده ماه آن گذشته اما برنامهای نداریم و نحوه مدیریت و تامین نقدینگی ما برای گذر از این بحران مشخص نیست. کاشمی با اشاره به تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ که قرار است ۱۲ آذرماه تقدیم مجلس شود، تاکید کرد که بودجه سال آینده باید به نحوی تدوین شود تا حداقل بخشی از خسارتهای ناشی از شیوع ویروس کرونا جبران شود. او در همین زمینه خاطرنشان کرد: زمزمه سختگیریهای مجلس برای تصویب بودجه سال آینده از الان به گوش میرسد و به نظر نمیرسد که مجلس یازدهم تحت فشار یا هر مقتضیات دیگری بخواهد به هرنحوی بودجه را تصویب کند. دولت هم نباید با این فرض که سال آخر فعالیت خود را میگذراند، با سهلانگاری بودجهای را تنظیم کند. به خصوص اینکه قطعا بخشی از درآمدهای دولت در بودجه از جمله درآمدهای مالیاتی با ریزش سنگین مواجه خواهند شد. نایب رییس اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: یکسال را با کرونا گذراندیم و اثرات مخرب این ویروس را بر اقتصاد لمس کردیم، بنابراین در بودجه سال آینده باید محتاطتر عمل کنیم تا با محدودیتهای سال جاری مواجه نباشیم. اعتماد به بخشخصوصی گام اول در رونق و توسعه اقتصاد کشور است و دولت باید در تدوین بودجه سال آتی شجاعانهتر عمل و بخش خصوصی اجازه دهد تا آزادانهتر عمل کند.

موج کاهش قیمت خانه به شهرک های اطراف تهران رسید

گروه راه و مسکن: بر اساس آخرین گزارش ها بازار مسکن در شهرهای اطراف تهران در وضعیت رکود قرار گرفته و نرخها در شهرهای پردیس، هشتگرد و پاکدشت بین ۵ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است.
گزارش ها نشان می دهد قیمت مسکن در شهرهای اطراف تهران به تبعیت از پایتخت مقداری افت کرد.

بررسیهای میدانی حاکی است نرخهای پیشنهادی در شهرهای جدید پردیس و هشتگرد ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است. در شهر پاکدشت نیز معاملات کساد شده و دیگر از نرخهای کاذب خبری نیست. در عین حال در هر سه شهر یاد شده حدود نیمی از فروشندگان و حدود ۹۰ درصد خریداران عقب نشینی کرده و تمایلی به انجام معامله ندارند. به همین لحاظ خرید و فروش راکد شده است.
از سوی دیگر هیجانات سیاسی در برداشت از آینده تاثیر گذاشته و برخی دلالان برای فروش به تکاپو افتادهاند. البته برخی دلالان از ارایه وضعیت واقعی بازار خودداری می کنند و سعی دارند چشم انداز آینده را افزایشی نشان دهند. با این وجود افزایش عرضه مسکن نشان می دهد نگرانی هایی نسبت به کاهش قیمت در افق پیش رو وجود دارد.
یکی از مشاوران املاک در شهر جدید هشتگرد به ایسنا گفت: قیمت واحدهایی که تا دو هفته قبل حدود ۴۰۰ میلیون تومان فروخته می شد به ۳۷۰ میلیون تومان رسیده اما خریدار نیست. البته برخی مالکان هم در این شرایط تمایلی برای فروش ندارند اما تعدادی دیگر برای فروش عجله دارند. وضعیت کلی بازار به نفع خریداران است. از سوی دیگر به دلیل اینکه قیمتها در هشتگرد به اندازه پردیس رشد نداشته، هنوز ظرفیت قیمتی آن تکمیل نشده و نمی توان انتظار افت قیمت بیش از این مقدار را داشت.
از شهر جدید پردیس هم خبر می رسد که نرخهای پیشنهادی ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است. افت قیمت در برخی واحدهای میلیاردی تا ۱۵۰ میلیون تومان می رسد. چند روز پیش نیز مهدی هدایت، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید از کاهش ۱۰ درصدی قیمت مسکن در پردیس خبر داد.
در شهر پاکدشت معاملات به حالت تعلیق درآمده است. واسطه های ملکی در پاکدشت می گویند که خریداران انتظار افت قیمت دارند و فروشندگان در انتظار افزایش قیمت هستند. با این حال دیگر از نرخهای کذایی خبری نیست و قیمتها واقعی شده است. در برخی فایلها قیمت تا ۵ درصد کاهش نشان می دهد. به طور کلی بازار مسکن پاکدشت در رکود به سر می برد. برخی امیدوارند کاهش قیمت مسکن و اجرای طرح ملی مسکن بتواند حباب قیمت ها را بترکاند. محمد اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا طرح ملی مسکن میتواند مشکل مشکل ایران و مستاجران را حل کند، اظهار کرد: تحولات بخش مسکن تقریبا بی ارتباط با بحث عرضه و تقاضاست. در سال ۹۱ که بالاترین عرضه مسکن در کشور روی داده رشد جهشی قیمت مسکن اتفاق افتاده است. وی افزود: بر اساس منحنی آمار بانک مرکزی و تحلیلهای اقتصادی بخش اقتصاد مسکن در وزارت راه و شهرسازی از اوایل دهه هفتاد به این سو میبینیم نرخ دلار، طلا و یک مترمربع واحد مسکونی همپای هم افزایش یافته است. یعنی مسکن خیلی شدید از بازارهای موازی تاثیر میگیرد. نه تنها مسکن بلکه بسیاری از بازارهای اقتصادی متاثر از قیمت دلار است. وی تصریح کرد: در ارتباط با تحولات اقتصادی کشور مهمترین کاری که باید انجام دهیم این است تقاضا غیرمصرفی را از بازار مسکن خارج کنیم. این مسئله نیاز دارد که قوانینی را ایجاد کنیم تا فقط تقاضا در بازار مسکن مصرفی باشد. بخشی از تقاضا هم که برای حفظ ارزش پول به این حوزه میآید که از گذشته تا امروز اکثر افزایش قیمتها متاثر از هجوم منابع در اختیار بانکها و موسسات مالی بوده که چند صد واحد مسکن را خریداری کردهاند تا حفظ ارزش پول را انجام دهند. وی با بیان اینکه از این طریق بانکها توانستهاند در کسب و کارهای خود سیستم ذخیرهسازی برای توانمندسازی ایجاد کنند، اظهار کرد:از این رو مهمترین نیاز شرایط کنونی کشور این بوده که بحث ساخت و ساز مسکن را حمایت کنیم. وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: نکته حائز اهمیت برای ما از لحاظ فلسفه وجودی و وظیفه ذاتی این است که بر اساس قانون اساسی و شرح وظایف قانونی وزارت راه و شهرسازی با برنامهریزی زمینه خانهدار شدن مردم فراهم شود و آنها بتوانند به سهولت صاحبخانه شوند. اسلامی اضافه کرد: این برنامهریزی در قالب طرح جامع مسکن دنبال شده است. در مطالعات این طرح، خروجی آن بوده که در ارتباط با رشد تقاضا یا عقبماندگی در این بخش بتوانیم مطالعات انجام شده را در قالب یک برنامه پابرجا تنظیم کنیم تا مردم در مدت معین خانهدار شوند. وی ادامه داد: سالانه حدود ۷۰۰ هزار ازدواج بدون در نظر گرفتن عاقبت برخی ازدواجها، در کشور ثبت میشود. تعدادی از این زوجهای جوان به دلیل آن در دهکهای بالا هستند و خانوادههای آنها استطاعت مالی دارد میتوانند خانه مورد نیاز خود را تهیه کنند. وی یادآور شد: حدود ۳۰۰ هزار واحد مسکونی طی سالهای اخیر ساخته شده است، تفاضل این عدد صورت مسئله ایران برای تامین مسکن است. مطابق مطالعات عدد عرضه ۴۰۰ هزار واحد را استحصال کردهایم که طرح ملی مسکن نیز بر این اساس طراحی شده است.