مهم نیست طرح کمک معیشتی به نام چه کسی تمام شود!

قالیباف با بیان اینکه مشکلات کشور پیچیده است، افزود: برای حل آنها باید به ریشه مشکلات نظیر نظام بروکراسی، سوءمدیریت، فقر و تبعیض پرداخت، اما این نباید باعث شود که از پیگیری مشکلات روزمره مردم باز بمانیم. ما هم در مجلس هر دو رویکرد را پیگیری می کنیم. رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مهم نیست که طرح کمک معیشتی به مردم به نام چه کسی تمام شود، گفت: جلب اهتمام دولت به مسئله کمک معیشتی به مردم هر چند دیرهنگام ولی نشانه خوبی است و مجلس از آن استقبال می کند.

به گزارش خانه ملت، محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور مجلس شورای اسلامی گفت: شجره طیبه بسیج در این سال ها بر مبنای آرمان انقلاب اسلامی، خدمات بی نظیری در پیشبرد اهداف انقلاب و خدمت به انقلاب اسلامی ارائه کرده است. امام راحل بسیج را از میان مردم کوچه و از کوچه های دورترین شهرها و روستاهای کشور پدید آورد، بسیج چشمه جوشان انقلاب اسلامی بود و نشان داد که چگونه انقلاب با تکیه به مردم و با استفاده از ظرفیت همه مردم بخصوص مستضعفین، پابرهنگان و محرومان می تواند تهدیدات مختلف علیه مردم را خنثی کند، محرومیت زدایی وسیع سال های پس از انقلاب را محقق ساخته و بر مشکلات فائق آید.وی افزود: امروز جوانان انقلابی متخصص، متعهد، خوش فکر و خلاق در بسیج توانسته اند در همه عرصه های فرهنگی و جهادی دانش بنیان، فضای مجازی، اجتماعی و... بارهای زیادی از دوش حاکمیت بردارند و در فعالیت های اخیر خود به طور منسجم و تشکیلاتی با ایجاد هسته های مسئله محور، ظرفیت های مردمی را در مسیری جدید برای حل مسائل مردم قرار دادند. این حرکت ان شالله آغازگر فعالیتی است که در آن جوانان سراسر کشور ، حل معضل ریشه دار سوءمدیریت و انفعال مدیریتی را هدف قرار خواهند داد.

قالیباف با بیان اینکه مشکلات کشور پیچیده است، افزود: برای حل آنها باید به ریشه مشکلات نظیر نظام بروکراسی، سوءمدیریت، فقر و تبعیض پرداخت، اما این نباید باعث شود که از پیگیری مشکلات روزمره مردم باز بمانیم. ما هم در مجلس هر دو رویکرد را مدنظر قرار داده ایم و برای حل مشکلات ریشه ای به اصلاح ساختار بودجه، اصلاح نظام بانکی، طرح شفافیت و رفع قوانین زائد پرداخته ایم و در مشکلات روزمره مسائلی از قبیل بورس، مسکن و نظارت بر اجرای پروژه های نیمه تمام را در دستور کار قرار داده ایم.

رئیس قوه مقننه کشور گفت: در این مقطع نیز با توجه به گرانی ها، شرایط کرونا و سایر مشکلات به دنبال طرح معیشت بودیم، برخی در کشور به دنبال زدن برچسب سیاسی به این قانون هستند، اما این واقعیت امروز جامعه ماست که به دلیل انبوهی از ناکارآمدی ها به این وضع رسیده ایم و باید برای مشکلات روزمره مردم راه حل داشت، خوشحالیم که دولت هم بعد از مدتی به همین نتیجه رسید و امیدواریم با استفاده از فرصت قانون حمایت معیشتی از مردم ، به کمک مردم بیاید. جلب اهتمام دولت به مسئله کمک معیشتی به مردم هر چند دیرهنگام ولی نشانه خوبی است و مجلس از آن استقبال می کند.وی بیان کرد: مهم نیست که این طرح به نام چه کسی قرار است که به انجام برسد، مهم این است که این طرح هر چه زودتر اجرایی شود، باید با اجرای سریع و دقیق قانون، تاخیرهای چندماهه در حمایت معیشتی از مردم را جبران کنیم. از طرفی درخصوص موضوع کرونا نیز لازم به ذکر است که علاوه بر لزوم رعایت همه جانبه پروتکل ها و به مقررات تعیین شده توسط مردم عزیز، باید در سطح مدیریت نیز اقدامات لازم برای مقابله با ویروس انجام شود.

قالیباف افزود: یکی از ملزومات اثربخشی قرنطینه افزایش تعداد تست های رایگان و یا با قیمت های کنترل شده به خصوص در مناطق قرمز است، توجه ویژه به مشکلات شغلی مجاهدان عرصه سلامت و کادر درمان و همچنین تخصیص همه گیر و بدون استثناء هزینه های تخصیص یافته برای پرداخت مطالبات کادر درمان و تامین تجهیزات لازم برای این عزیزان به طور ویژه مدنظر دستگاه های اجرایی قرار گیرد.وی اظهار کرد: تاکید بر این نکته ضروری است که به منظور جلب اعتماد عمومی و تامین امنیت روانی جامعه، باید همه دست اندرکاران کشور برای مقابله با ویروس هماهنگ و بدون کوچکترین اختلافی در اجرای سیاست ها حرکت کند.

همچنین قالیباف در پیامی به مناسبت هفته بسیج گفت: در تمامی سالهای انقلاب به عینه دیدیم که هر گاه مردم را به معنای واقعی در کارها دخیل دادیم و از نیروهای مردمی برای حل مشکل استفاده کردیم در هر عرصهای موفق شدیم.

وی افزود: سوءمدیریت و ناکارآمدی به اندازه بی اعتقادی و وادادگی و التقاط فکری آسیبزا است، این موضوع میتواند در مسیر پیشرفت انقلاب اسلامی مانع ایجاد کند؛ ماموریت امروز همه جوانان ما در سراسر کشور شکستن حلقههای تو در توی سوء مدیریت در کشور است و بیگمان موتور تمامی حرکتهای مردمی، جوانان ایران زمین هستند و در بسیج نیز جوانان حزب الهی در همه این سالها پای کار بودند و پیشرفت حقیقی را رقم زدند؛ جوانان بسیجی سراسر کشور وظیفهای بر عهده دارند و آن هم رفع مشکلات مردم در راستای اهداف انقلاب اسلامی و تبدیل شدن به موتور پیشران هستند. رییس مجلس افزود: بدون پرده پوشی باید گفت امروز نظام بروکراسی و اداری در کشور حتی بیشتر از دشمن خارجی یعنی آمریکای جنایتکار مانع پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی است جوانان حزب الهی باید منطق خداباوری و مردم باوری را به تمام عرصههای اداره جامعه بیاورند و همانطور که ما توانستیم نشان دهیم که چگونه این منطق به حفظ امنیت مردم در کشور خودمان و در سراسر منطقه کمک می کند چگونه خواهد توانست در معیشت مردم نیز موثر باشد و همین منطق اگر وارد عرصه محرومیت زدایی هم شود کاری می کند که نظام های جهانی آن را باور نخواهند کرد.

قالیباف گفت: امروز جوانان ما همانگونه که در مقابل زیاده خواهیها، ظلم و خوی استکباری آمریکا ایستادهاند، همانطور که در آرمان مقدس فلسطین قدمی عقب ننشستهاند و با تمام توان در مقابل غده سرطانی رژیم صهیونیستی قد علم کردهاند باید برای تغییر نظام بروکراسی حاکم بر کشور نیز خود را در خط مقدم قرار دهند. باید برای احصای نظام مسائل کشور نیز پیشقراول اول باشند. شما ماموران تحقق اهداف گام دوم انقلاب اسلامی هستید، ما میدانیم و مطمئنیم که راهکارهای متعددی برای پیشرفت کشور وجود دارد به شرط آن که هم انگیزه عمل کردن به آنها وجود داشته باشد و هم بتوانیم با جلب مشارکتهای مردمی مانند سالهای دفاع مقدس تحقق عملی آنها را در سطح جامعه ممکن سازیم.

وی افزود: در مجلس از همه جوانان عزیز به ویژه از جوانان بسیجی و حزب الهی سراسر کشور خواهشمندیم تا به ما برای تحقق چهار هدف اصلی مجلس که همان شفافسازی، مردمیسازی، هوشمندسازی و کارآمدسازی است کمک کنند، سازوکارهای جلب مشارکت نیازمند تدوین است و ساختار مجلس و سایر نهادهای تصمیم گیر در کشور باید از وضعیت بسته فعلی تغییر پیدا کنند و جوانان هستند که به طور عملیاتی در پیشبرد این امور موثر واقع میشوند مخصوصا با حرکتهای دانش بنیاد که امروز در محیط جوانان و دانشگاه فراهم شده است.

تجارت اظهارات فرهاد دژپسند در خصوص استمرار وابستگی به ارز را بررسی میکند

گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: سالهاست بر قطع وابستگی و رسیدن به خودکفایی تاکید می کنیم و تمامی مسوولان ادعای نزدیک شدن به این هدف را بارها مطرح کرده اند، اما واقعیت چیز دیگری است. بسیاری از بخشهای تولیدی کشور توان پاسخگویی به بازار را ندارند و معلوم نیست چرا نمی توانیم به اهداف تعیین شده دست پیدا کنیم. مهندسی معکوس، تولید کالاهای مورد نیاز، قطع وابستگی، مقابله با تهاجم و بسیاری ادبیات دیگر بارها از سوی مسوولان مطرح شده اما هنگامی که با چشم باز به شرایط نگاه می کنیم، وابستگی را با تمام وجود لمس می کنیم. اظهارات برخی مسوولان نشان می دهد که بسیاری از اهداف ما در اندازه حرف باقی مانده و باعث شده از شعار زدگی آقایان دچار بحران روحی شویم.

وابستگی اقتصاد به دلار

زمانی پی به عمق فاجعه می بریم که وزیر اقتصاد در برابر دیدگان جامعه درباره دلیل افزایش تورم اعتراف به وابستگی می کند به نوعی که فرهاد دژپسند گفت: در دورههای مختلف افزایش تورم علل متفاوتی داشته است. علت عمده را باید ناشی از افزایش هزینه دانست. ۷۰ تا ۸۵ درصد واردات مربوط به کالاهای واسطهای، مواد اولیه بوده است که وقتی قیمت این قبیل کالاها متاثر از افزایش قیمت ارز افزایش مییابد این افزایش در پروسه تولید مینشیند و قیمت کالاهای تولید شده را زیاد میکندکه به دلیل دلاریزه بودن اقتصاد ایران متاثر از آن قیمت کالاها نیز افزایش مییابد. وزیر اقتصاد افزود: فاصله گرفتن از دلاریزه بودن اقتصاد ایران منوط به توسعه شرکتهای دانش بنیان و ایفای نقش محوری آنها در اقتصاد است. یکی از برنامههای ما برای جهش تولید بهبود فضای کسبوکار است با اقداماتی که در زمینه کاهش زمان ثبت شرکتها انجام دادهایم اکنون فردی را داشتیم که در عرض ۲۰ دقیقه شرکت خود را ثبت کرده است.

تکمیل۲ هزار پراید

دلمان نمی خواهد به این واقعیت تاسف بار اعتراف کنیم، اما وقتی قائم مقام فروش گروه خودروسازی سایپا اعلام می کند که کمتر از ۲ هزار خودرو پراید ناقص وجود دارد که پس از تامین قطعه به مشتریان تحویل می شود، افسرده می شویم و این سوال در ذهنمان نقش می بنند که چرا خودرو بی کیفیتی که سالها قبل از خط تولید خارج شده، هنوز نمی توانیم برخی قطعات آن را تولید کنیم. مجید باقری گفت: خودروهای ناقص به دلیل اینکه از مجموع قطعاتی که دارند یک یا ۲ قطعه ناقصی داشتند، در پارکینگ نگه داشته می شد و قرار بود هر زمانی قطعات تامین شد، خودرو تکمیل و تحویل مردم شود.وی گفت: یک سری خودرو ناقص پراید داشتیم که به مرور قطعات آن به دستمان رسیده و وقتی کامل شود به کسانی که تعهد داشتیم خودرو را تحویل می دهیم. وی درباره تحویل خودورهای ناقص به مشتریان و شایعه ادامه دار بودن تولید پراید، گفت: در مراسم رسمی آخرین پراید تولیدی شرکت سایپا به نمایش گذاشته شد و بعد از آن خطوط تولید این خودرو به طور کامل جمع شد.

دلار بلای جان اقتصاد

در این رابطه یک اقتصاددان وابستگی به دلار را بلای اصلی جان اقتصاد دانست و گفت: سالهاست زیر سلطه اقتصاد دلار و یورو قرار داریم، یا به عبارت دیگر اقتصاد ایران از دو جهت زیر سلطه آمریکا قرار دارد، سلطه پولی و دلار و سلطه تحریمی، هر چند که اروپا هم با یورو بر اقتصاد ما به اشکال مختلف سلطه دارد. عبدالمجید شیخی افزود: آمریکا از دو ابزار دلار و تحریمی که البته به کمک مدیران و سیاست گذارانی که با اشتباهات خود شمشیر ابزارهای دشمن را علیه اقتصاد تیزتر میکنند، به نفع تحمیل خواستههای خود استفاده میکند. این استاد دانشگاه افزود: آمریکا با سلطه تحریمی با جلوگیری از مبادلات کالا و فروش نفت بر ایران فشارهای مختلفی وارد میکند، آمریکا با سلطه فیزیکی تحریم تمام شرکتها، بنگاهها، سرمایه گذاران و تجارت ایران را تحت فشار خود قرار داده است. اگر استقلال اقتصادی در بسیاری از حوزههای اقتصادی برای مسوولین مهم است حذف ارتباط ما با دلار و یورو یک ضرورت است. در حالی که دولتها و دولت آقای روحانی باید وابستگی به دلار و یورو را با برنامه ریزیهای مدیریتی به حداقل ممکن میرساندند، بی عملی و بی توجهی دولت به این موضوع تبدیل به نقطه ضعفی برای ما در برابر دشمنان شده است.

نقشآفرینی ارزهای خارجی در اقتصاد

وی افزود: وقتی دلار فرماندار و سکان دار اقتصاد میشود، دشمن با محدودیتهایی مثل عدم فروش نفت ایران و تحریمهای بانکی اقتصاد وابسته به دلار ایران را به شدت تحت تاثیر قرار میدهد، از سوی دیگر عوامل داخلی دشمن با دلالی و پول بازی با ارز اقتصاد را تحت تاثیر خود قرار میدهند، بنابراین همهی این عوامل دست به دست هم میدهند تا روی هزینههای تولید به شدت اثر بگذارند. با توجه به اینکه بخشی از هزینهی تولید مستقیما وابسته به وارداتی است که ارز بر است، قطعا هزینههای تولید تحت تاثیر قرار میگیرد، بخش مستقیم همان افزایش نرخ مواد اولیه و مواد واسطهای است که باز هم قیمت نهایی را گران و تولید و تولید کننده را با مشکلات عدیدهای رو به رو میکند. دلار و تحریمهای آمریکا به صورت غیر مستقیم روی ستاندهها و کالاهای نهایی اثر میگذارد، بخشی هم از این تأثیر غیرمستقیم تاثیر حبابی و روانی موضوع است.

حفظ ارزش پول با دلار

وی گفت: وقتی مردم با گرانی دلار مواجه میشوند اقدام به خرید میکنند تا سرمایه خود را حفظ کنند، در حالی که باعث گران ترشدن نرخ دلار و یورو و در نتیجه تورم و گرانی میشوند. شیخی افزود: میتوانیم بسیاری از مواد اولیه مورد نیاز تولید را در داخل تهیه کنیم. بسیاری از نیازهای بخش کشاورزی از طریق امکانات داخلی قابل تهیه و برداشت است. ما میتوانیم روغن خوراکی خود را از طریق کشت زیتون در دامنههای تپهها و دشتها تامین کنیم، میتوانیم کنجاله خود را در داخل تهیه کنیم، میتوانیم با آماده سازی الگوی کشت و بهبود آبیاری مزارع و با تجهیز کردن زمینهای کشاورزی به روشهای آبیاری تحت فشار و قطرهای بسیاری از نیازهای داخلی را برطرف کنیم. نیازهای خوراک دامی در داخل به راحتی قابل تولید است، ما میتوانیم مرغ نژاد آرین داخلی را به جای مرغ وارداتی انگلیسی پرورش دهیم، بنحوی که با همین فناوری موجود کشاورزی میتوانیم غذای ۳۰۰ میلیون نفر جمعیت را تهیه کنیم و برای این جمعیت غذا تولید کنیم، اما متاسفانه بخش کشاورزی به حال خود رها شده، الگوی آبیاری و کشت به صورت درست پیاده نمیشود. متاسفانه ما حدود ۶ میلیون تن کنجاله ذرت سویا خوراکی دام و علوفه وارد میکنیم، در حالی که از داخل قابل تامین است، اگر دولت به این موارد توجه میکرد و برای رسیدن به این برنامه هدف گذاری میکرد از تمام بخشهای اشاره شده ارزش افزوده قابل توجهی به دست دولت میرسید که در عوض آن میتوانست به جای ارز نیاز خود را برای تامین کسری بودجه از داخل تهیه کند، ضمن اینکه برای واردت این اقلام نیازی به انتقال و خروج ارز از کشور نبود.

بی توجهی به سیاست گذاری کلان

سالهاست مقام معظم رهبری بر توجه به ظرفیت داخلی و فاصله گرفتن از نیاز به خارج تاکید کرده اند. ایشان فرمان اقتصاد مقاومتی را صادر کردند تا همگان بدانند در چه شرایطی قرار داریم و چگونه باید با آن مقابله کنیم اما در عمل اتفاق خاصی را شاهد نیستیم. گویا هنوز باور نداریم که ایرانی تا چه اندازه توانمند است و تا چه اندازه می تواند به خواسته های خود دست یابد.

پرداخت ٤٤ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرضالحسنه ازدواج در هشت ماه اول سال ٩٩
 

بانک صادرات ایران با پرداخت ٤٤ هزار میلیارد ریال وام قرضالحسنه ازدواج و تهیه جهیزیه، بیش از ٨٥ هزار نفر را طی هشت ماه اول سال ٩٩ به خانه بخت فرستاد.

به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی بانک صادرات ایران، تعداد ٨٥ هزار و ١٥٣ عروس و داماد از ابتدای فروردین تا پایان آبان ماه سال ٩٩ از بیش از ٤٤ هزار و ١٨٧ میلیارد ریال وام قرضالحسنه ازدواج و تهیه جهیزیه این بانک برخوردار شدند.

طی مدت یادشده، به ترتیب استانهای تهران، اصفهان، خراسان رضوی، خوزستان، آذربایجان شرقی، مازندران، هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی ١٠ استان دارای بیشترین میزان دریافت وام قرضالحسنه ازدواج و تهیه جهیزیه بانک صادرات ایران بودهاند.

بر اساس این گزارش، در استان تهران، ١١ هزار و ٣٦٦ عروس و داماد در ٨ ماه آغازین سال ٩٩ درمجموع نزدیک به ٦ هزار میلیارد ریال از شعب بانک صادرات ایران وام قرضالحسنه ازدواج و تهیه جهیزیه دریافت کردهاند.

روند پرداخت وام قرضالحسنه ازدواج و تهیه جهیزیه در بانک صادرات ایران طی سالهای گذشته بهصورت مستمر انجامشده و نقش مهمی در عمل به مسئولیت اجتماعی و حمایت از تشویق ازدواج جوانان داشته بهنحویکه این بانک از ابتدای سال ٩٧ تا پایان سال ٩٨ با پرداخت ٥٣ هزار میلیارد ریال وام قرضالحسنه، زمینه ازدواج ٢٢٩ هزار و ٢٥١ عروس و داماد را فراهم کرده بود.

تجارت از آخرین وضعیت محموله بزرگ لوازم خانگی بوش گزارش میدهد

صنعت و تجارت: ماجرای واردات لوازم خانگی بوش در شرایطی مطرح شد که از دو سال پیش واردات کالاهای گروه چهار که عمدتا مصرفی و غیرضرور هستند از جمله لوازم خانگی، ممنوع شده و تحت هیچ شرایطی این کالاها امکان ورود به کشور را نداشته اند، حتی برای ترخیص حدود ۷۰ میلیون یورو از این کالاها با وجود رایزنیهای صورت گرفته در نهایت طی مهلتی که براساس مصوبه هیات وزیران تعیین و در ۲۶ شهریور امسال به پایان رسید بخش زیادی از این کالاها ترخیص نشد و با اعلام گمرک متروکه شدند.

اما در حالی ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی بوش در زمان ممنوعیت وارد شده و مجوز گرفته بود که پیش تر اعلام معاون فنی گمرک ایران، اعلام کرده بود که این کالاها با صدور رای دیوان عدالت اداری امکان واردات پیدا کرده بودند اما گمرک از ترخیص محموله ها جلوگیری و موضوع تحت بررسی است. از سوی دیگر منشأ ارز این کالاها به ضوح مشخص نیست و شائبههایی در رابطه با واردات این کالا با ارز نیمایی و حتی دولتی وجود دارد که وزارت صنعت، معدن و تجارت(صمت) مدعی شده کانتینرهای لوازم خانگی بوش با ارز متقاضی تامین ارز شده است، هرچند که بانک مرکزی تاکنون در این رابطه توضیحی اعلام نکرده است.

در اولین واکنش به این خبر بود که سعید عباسپور، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت در مورد گفت: ثبت سفارش محموله لوازم خانگی شرکت "بوش" آلمان مربوط به قبل از ممنوعیت واردات بوده و تمدید ثبت سفارش صاحب کالا نیز بعد از ممنوعیت واردات لوازم خانگی، حسب شکایت ایشان به دیوان عدالت اداری و صدور آرای قضایی (بدوی و قطعی) از سوی دیوان، ناظر بر لزوم به واردات کالای ثبت سفارش شده صورت گرفته است.

ضبط کانتینرها به سود دولت

اولین روز از آذرماه سال جاری بود که مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک خبر داد که ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی با برند بوش قطعاً به نفع دولت ضبط خواهد شد. به گفته ارونقی، واردات این کانتینرها در شرایطی مطرح شد که از دو سال پیش واردات کالاهای گروه چهار که عمدتاً مصرفی و غیرضرور هستند از جمله لوازم خانگی، ممنوع شده و تحت هیچ شرایطی این کالاها امکان ورود به کشور را نداشتهاند، حتی برای ترخیص حدود ۷۰ میلیون یورو از این کالاها با وجود رایزنیهای صورت گرفته در نهایت طی مهلتی که براساس مصوبه هیأت وزیران تعیین و در ۲۶ شهریور امسال به پایان رسید بخش زیادی از این کالاها ترخیص نشد و با اعلام گمرک متروکه شدند. معاون گمرک همچین گفته که منشأ ارز این کالاها نیز از سوی دیگر به وضوح مشخص نیست و شائبههایی در رابطه با واردات این کالا با ارز نیمایی و حتی دولتی وجود دارد تا جایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) مدعی شده کانتینرهای لوازم خانگی بوش با ارز متقاضی تأمین ارز شده است، هرچند که بانک مرکزی تاکنون در این رابطه توضیحی ارائه نکرده است. طبق قانون، آندسته از کالاهای وارداتی که به نفع دولت ضبط شود، بعنوان کالای متروکه برای تعیین وضعیت در اختیار سازمان جمع اوری و فروش اموال تملیکی قرار میگیرد.

جزئیات فروش لوازم خانگی بوش توسط دولت

از طرف دیگر روز گذشته خبرگزاری مهر از قول یک مقام مسئول در سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی بدون ذکر نام، درباره ضبط ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی بوش به نفع دولت اعلام کرد که هنوز کالایی به این سازمان تحویل نشده اما اگر تحویل شود به مزایده گذاشته میشود. این مقام مسئول گفت: هنوز کالایی به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی اعلام و تحویل نشده اما اگر تحویل شود همگی اقلام به مزایده گذاشته میشود. وی که خواست نامش در خبر ذکر نشود، افزود: طبق اعلام معاون گمرک، این اقلام هنوز ضبط نشده بنابراین وقتی به نفع دولت ضبط شود، در زمره اقلامی قرار میگیرد که باید تحویل سازمان جمع اوری و فروش اموال تملیکی شود و پس از تحویل به سازمان، درباره فروش این اقلام به شیوه مزایده تصمیم گیری خواهد شد.

وی گفت: فرایند اعلام کالا به سازمان تملیکی زمان بر است. هنوز کالایی به سازمان امور تملیکی ارائه نشده است باید منتظر ماند تا وضعیت این کالاها مشخص شود چراکه ممکن است صاحب کالا مدرک جدیدی ارائه کند. وی ادامه داد: در صورتی که کالا متروکه اعلام شود، گمرک کالا را به سازمان تحویل میدهد؛ این سازمان هم ابتدا با استعلام از دستگاههای ذیربط، مجوزهای لازم برای عرضه این اقلام در داخل کشور را دریافت میکند و سپس نسبت به برگزاری مزایده اقدام خواهد کرد. به گفته وی، پس از اینکه این اقلام از طریق مزایده به فروش برود، مقداری از پول کالا به صاحب کالا پرداخت میشود. این مقام مسئول همچنین گفت: اما اگر مجوزهای لازم درباره استاندارد بودن دریافت نشود، کالاها امحا میشوند.

تهدید تولید داخل در حوزه لوازم خانگی

در همین حال محمدحسین اسلامیان، نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفتگو با ایلنا در مورد واردات ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی از یک برنده خاص به کشور اظهار کرد: پاسخگوی این موضوع وزارت صمت و گمرک است که اجازه ترخیص این نوع کالاها را در سال حمایت از تولید و جهش تولید میدهند. بازار ما به خاطر شیوع کرونا و تغییر قیمت ارز در رکود کامل به سر میبرد.

از طرفی هم قدرت خرید مردم بسیار کاهش پیدا کرده و ما چیزی حدود ۸۰ درصد از تقاضا را در چند ماه اخیر از دست دادهایم، ورود این کالاها به کشور قطعاً فروش کالاهای ایرانی را کاهش خواهد داد و سهمی از بازار را میگیرد. وی در مورد تاثیر واردات این کالاها بر قیمت لوازم خانگی گفت: با توجه به تغییر قیمت ارز و کاهش تقاضا، خود به خود قیمت لوازم خانگی به خصوص لوازم خانگی خارجی شکسته و پایین آمده است، بطوریکه کالاهای خارجی حداقل ۲۰ درصد ارزان شدهاند، یعنی کالاهای وارداتی هم به بازار بیایند قیمت لوازم خانگی به خصوص لوازم خانگی خارجی بیشتر کاهش خواهد یافت، چراکه تقاضایی وجود ندارد. وی افزود: باید دید کالایی که وارد میشود مشابه داخلی دارد یا خیر، اگر مشابه داخلی داشته باشد در قیمت آن کالای داخلی هم تاثیر میگذارد و آن را کاهش میدهد.

نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تصریح کرد: ما مخالف واردات کالا نیستیم اما کالایی باید وارد شود که مشابه با کیفیت ایرانی نداشته باشد، چرا باید کالایی را با ارز گران وارد کنیم درحالی که مشابه باکیفیت آن در داخل تولید میشود؟ وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این کالاهای وارداتی شامل چه اقلامی میشوند گفت: بیشتر صحبت از یخچال و ماشین لباسشویی است، هنوز به طور شفاف گفته نشده که چه کالاهایی وارد شده است، تنها گفته شده که ۴۲۰ کانتینر برند «بوش» وارد شده؛ یعنی فقط برند آن را اعلام کردند. اما معمولا برند بوش یخچال، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و جاروبرقی دارد. اسلامیان افزود: باید به ذائقه همه مصرفکنندگان احترام گذاشت. اگر قرار است رقابتی ایجاد شود حتماً باید کالای باکیفیت و از طریق مراجع قانونی و رسمی وارد کشور شود. اگر کالایی در داخل کشور با کیفیت بالا تولید میشود، دیگر نیاز نداریم که در این شرایط اقتصادی مشابه همان کالا را وارد کنیم که ارزبری داشته باشد و از طرف دیگر تولیدکننده هم نتواند کالای تولیدی خود را بفروشد.

در گفتوگوی رئیس خانه اقتصاد با تجارت مطرح شد

رئیس خانه اقتصاد مشکلات کنونی تولیدکنندگان را عدم تأمین منابع دانسته و آن را یکی از چالشهای اصلی تولیدکننده عنوان کرد و گفت: در شرایط کنونی بهتر است بانکها نیمنگاهی به پروژههای نیمهتمام داشته باشند و آنها را در اولویت قرار دهند.

ابراهیم جمیلی، رئیس خانه اقتصاد در گفتوگو با تجارت گفت: بسیاری از تولیدکنندگان بر این باورند که بانکها آنچنانکه باید از بخش تولید حمایت نمیکنند از سوی دیگر بانکها با افزایش روزبهروز مطالبات غیر جاری با چالشهای جدی روبهرو هستند. در این میان تولید با کمبود منابع روبهرو شده و نظام بانکی هم با افزایش ریسک روبهرو است. همین موضوع رابطه میان بانکها و تولیدکنندگان را در مواقعی شکر آب کرده است.

وی افزود: شرایط فعلی شرایط خاصی است. بانکها شاید با توجه به شرایط تورم علاقهی چندانی به دادن تسهیلات ندارند. اینها باعث میشوند که این رابطه یک رابطهی درست و منطقی نباشد. از طرف دیگر با توجه به تورم بعضی از شرکتها بهشدت دچار کمبود نقدینگی هستند.چه سرمایه در گردش چه طرحهای دیگر اجرا میکند. شرایط سختی به وجود آمده و میشود گفت نه بانکها مقصر هستند و نه کسانی که درخواست تسهیلات دارند تقصیردارند. شاید باید در وضعیت کنونی به طرحهای نیمهتمام توجه کرد و آنها را در اولویت قرارداد و اقداماتی انجام شود تا با واردکردن منابع این طرحها وارد چرخهی تولید شوند.

وی ادامه داد: بهعبارتدیگر بانکها میتوانند در طرحهای نیمهتمام مشارکت کنند و از آنها حمایت کنند. این حمایتها میتواند بهصورت مشارکتی و یا اعطاء تسهیلات باشد. به روشهای مختلفی میتوان این مشکلات را حل کرد.الآن ما طرحهای زیادی داریم که میشود با مقداری کمک روند راهاندازیشان تسریع شود. برای برطرف کردن این مشکل نهادهای مختلفی میتوانند وارد عمل شوند. وزارتخانههای مربوطه باید وارد عمل شوند و این دو را به هم وصل کنند. مثلاً کسانی که کارشان در رابطه با کشاورزی است باید در وزارت کشاورزی پیگیری شود.یا کسانی که مربوط به مسکن و شهرسازی هستند باید از طریق وزارتخانهی مربوطه اقدام کنند. ولی این اقدامات باید اولویتبندی شده باشد و منابع به ترتیب و برحسب اولویت توزیع شوند.میشود کمیتههایی در این روابط تشکیل داد اما با دستورالعملهای شفاف و واضح.

جمیلی با اشاره به اینکه، درهرصورت راههای مختلفی وجود دارد. پس باید برحسب اولویت عمل کنیم. چون ما الآن در شرایطی نیستیم که بتوانیم همهی منابع موجود را بیحساب وارد چرخهها بکنیم، اظهار داشت: از طرفی در بیشتر مواقع بانکها به شرکتهای تحت نظر خود تسهیلات ارائه داده و خواهند داد و دراینبین تولیدکننده واقعی از دستیابی به تسهیلات عاجز میماند.

این فعال بخش خصوصی بابیان اینکه سیستم بانکی کشور باید کمکرسان تولید باشد نه اینکه بیش از ۷۰ درصد تولیدکنندگان اولین مشکل خود را "بانک" عنوان کنند، تصریح کرد: احتمال خروج پول از بانکها و سوق یافتن به سمت تولید کم است، اینکه بانک مرکزی تنها خود را مکلف به "جریمه" متخلفان کند مشکلات حل نمیشود بلکه باید یک نظارت دقیق و کنترل کامل بر بازار پولی و مالی کشور داشته باشد. ما باید با اهتمام به تولید و صادرات غیرنفتی نیاز ارزی کشور را تأمین کنیم. در برخی از مواقع نمیتوانیم منشأ ارز را افشا کنیم، چراکه منابع خارجی ما در این شرایط بهواسطه
آمریکا قفل میشوند. بانک مرکزی ایران باید در فضای کارشناسی شده مشکلات متعدد را برطرف کند و نمیشود مشکلات اقتصاد را در فضای مطبوعاتی حل کرد. بخشنامههای اقتصاد کشور باید به دست افرادی نوشته شوند که در حوزه اجرایی توانایی و تجربه دارند.

عبارتدیگر بانکها میتوانند در طرحهای نیمهتمام مشارکت کنند و از آنها حمایت کنند. این حمایتها میتواند بهصورت مشارکتی و یا اعطاء تسهیلات باشد. به روشهای مختلفی میتوان این مشکلات را حل کرد.الآن ما طرحهای زیادی داریم که میشود با مقداری کمک روند راهاندازیشان تسریع شود. برای برطرف کردن این مشکل نهادهای مختلفی میتوانند وارد عمل شوند

وزارت راه و شهرسازی از ظرفیت بافت های فرسوده در حل مشکلات مسکن غفلت می کند؟

گروه راه و مسکن: به نظر می رسد وزارت راه و شهرسازی با توجه بیش از حد به طرح اقدام ملی مسکن، سایر بخش های مهم در ساخت و ساز از جمله نوسازی بافت های فرسوده را به فراموشی سپرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در حال حاضر بخش مسکن با ورود دیرهنگام دولت جهت تأمین مسکن اقشار متوسط، آرام آرام به سمت تجمیع نیروها و ظرفیتها در اجرای طرح اقدام ملی مسکن سوق داده میشود. اگرچه دولت در ماههای پایانی خود به سر میبرد و از سوی دیگر، ساخت و ساز یک فرآیند زمان بر است، اما دولت دیرهنگام به یاد راه اندازی نهضت مسکن سازی افتاده است. تا قبل از اجرای دو طرح «دولتی مسکن مهر» و «تقریباً دولتی اقدام ملی»، تمام ساخت و سازها در اختیار بخش خصوصی بود؛ این بخش نیز با توجه به میزان نیازی که احساس میشد و همچنین حجم تقاضا و درخواستی که وجود داشت، برای متقاضی احداث میکرد و به فروش میرساند. اما ساخت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر و بیش از ۴۰۰ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن، الگویی جدید در ساخت و ساز دولتی ارائه داد. بر اساس برآوردها، در تهران تا ۷۰ درصد ارزش ملک را زمین تشکیل میدهد؛ بنابراین اگر سازندهای قصد ساخت و ساز مسکونی در تهران داشته باشد، میبایست پس از خرید زمین مربوطه، اقدام به شروع ساخت کند. به خصوص در کلانشهرها که با توجه به اتمام حجم اراضی در اختیار مردم و باقی ماندن اراضی دولتی محدود، عمده پیمانکاران و انبوه سازان به سمت اجرای طرحهای وابسته به دولت حرکت کردهاند. از همین رو است که وزارت راه و شهرسازی چاره کار را در افزایش حریم و محدوده شهرهایی دیده است که اراضی دولتی در آنها برای احداث طرح ملی مسکن با محدودیت روبه رو است. به گفته محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، اراضی طرح اقدام ملی مسکن به روشهای مشارکتی و ۹۹ ساله به متقاضیان واگذار میشود که در هر دو حالت، در هنگام تحویل مسکن، از متقاضیان هزینه زمین دریافت نمیشود؛ بلکه به صورت اقساط هزینه اراضی دولتی از مالک واحدهای طرح اقدام ملی اخذ خواهد شد. محمودزاده پیش از این نیز رقم ساخت هر متر مربع طرح اقدام ملی مسکن در قراردادهای با پیمانکاران را ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام کرده بود که با انتقاد بخش مهمی از سازندگان مواجه شده است.برخی کارشناسان مسکن بر این اعتقادند که دولت میتوانست به جای آنکه همه هدف گذاری خود در بخش مسکن را به اجرای طرح ملی مسکن معطوف کند، به سایر بخشها از جمله نوسازی بافت فرسوده خصوصاً در پایتخت توجه داشته باشد؛ همان توصیهای که درباره تخصیص خط اعتباری ۵۰ هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی به طرح مسکن مهر در دولت نهم مطرح شد و گفته شد
در برخی مناطقی که جانمایی درستی برای طرح مسکن مهر صورت نگرفته، دولت می توانسته با این خط اعتباری، اقدام به خرید واحدهای فرسوده و سپس ساخت و ساز اصولی در بافتهای نابسامان شهری کند؛ هر چند که این پیشنهاد نیز با مخالفتهایی روبه رو شد و ویژگیهای این بافتها، مساعد برای انبوه سازی تشخیص داده نشد. با توجه به روند افزایش ماهانه قیمت مسکن در دو سال و نیم گذشته که از اسفند ۹۶ آغاز شد

سرمقاله

کورش شرفشاهی

روزنامه نگار

از هنگامی که شمارش آرای انتخابات آمریکا به نفع بایدن تغییر کرد، شعارهای انتخاباتی بایدن مبنی بر بازگشت آمریکا به برجام به عنوان یکی از گزینههای جدی و تاثیرگذار بر اقتصاد کشورمان مطرح شد. اما عدهای تندرو به پیش بینی هایی می پردازند که معلوم نیست دنبال چه اهدافی می گردند. این افراد آنچنان اظهار نظر می کنند که با هیچ سیاستی همخوانی ندارد. بدترین اظهار نظر برداشتن تحریمها بدون مذاکره است. البته برجام حرف آخر ایران است اما بازگشت آمریکا و تشکیل دوباره گروه ۱+۵ لازمه دستیابی ایران به خواسته های برحق خود است. اگر هدف اظهار نظرهای تندروها، ادامه کینه توزی و عداوت باشد، بهتر است چنین مطرح کنند که تحریمها ادامه داشته باشد و مذاکره هم نمی کنیم. اما تقبیح مذاکره و گرفتن امتیاز رفتار درستی به نظر نمی رسد. این اظهارات نشان می دهد که ایران از مذاکره واهمه دارد، در حالی که سابقه تاریخی ایران در مذاکره نشان داده همواره خواسته های خود را از دل مذاکره بیرون آورده است. بیشک ملی شدن صنعت نفت یکی از جدی ترین مذاکره ها برای مردم ایران بود و در شرایطی که شرکت های انگلیسی چاههای نفت ما را به نفع خودشان غارت می کردند، در قالب اعتراض، مذاکره و شکایت در دادگاههای بین المللی، توانستیم حق خود را بگیریم. هشت سال جنگ تحمیلی را با سخت ترین شرایط پشت سر گذاشتیم و همواره تاکید ما بر این بود که می بایست عراق به عنوان متجاوز شناخته شود، اما در نهایت قطعنامه ۵۹۸ پذیرفته شد تا مفهوم دیگری از دیپلماسی و مذاکره مطرح شود تا به جنگ خانمان سوز پایان دهد. آن مذاکره شرایط را مانند امروز ایجاد کرد که بتوانیم با عراق مبادلات تجاری و مناسبات سیاسی داشته باشیم. در جدیدترین اقدام نیز رهبر انقلاب نرمش قهرمانانه را مطرح کردند و برجام به تصویب رسید. مدت ها پس از تصویب برجام تحولات غیر قابل انکاری در عرصه اقتصادی شاهد بودیم، اما با روی کار آمدن ترامپ و تفکر جنگ افروزی و فاصله گرفتن از مذاکره، کار بجایی رسید که امروز وضعیت اقتصادی را مشاهده می کنیم. آن گونه که بسیاری از نمایندگان مجلس، کارشناسان و منتقدان مطرح می کنند، گویا مذاکره، تابوی ترسناکی برای ایران است که هیچکس حق و جرات نزدیک شدن به آن را ندارد و نباید داشته باشد. این تاکید نشان می دهد که تا چه اندازه از مذاکره وحشت داریم. آقایان آنچنان در مورد مذاکره صحبت می کنند که گویا سیاستمداران ما با دستهای بسته و ناتوان در عرصه دیپلماسی، پای میز مذاکره مینشینند که هرگز این گونه نیست. قبل از آنکه بخواهیم بر طبل عداوت و دشمنی بکوبیم، لازم است شرایط کشور را بررسی کنیم. کشوری که در شرایط بحران شیوع کرونا قرار دارد، از رقم بالای بیکاری، تورم ۵۰ درصدی و چالش های بزرگ اقتصادی رنج میبرد، کشوری که ۵۰ درصد مردم آن زیر خط فقر هستند و برای تامین معیشت خود سخت ترین شرایط را می گذرانند، نیازمند تدبیر هستند و دیپلماسی میتواند به یاری این اقتصاد بشتابد و چالشها را برطرف کند. در این شرایط چه دلیلی دارد که ترس از مذاکره تحمیل شود؟ باید بپذیریم که در مذاکره دست بالا داریم، میتوانیم باج ندهیم و جایگاه خودمان را با مذاکره به جهانیان اثبات کنیم. اگر برجام از سوی ترامپ امضا نشد، تنها و تنها جایگاه آمریکا را به عنوان کشوری قانون گریز و بی تعهد به جهانیان اثبات کرد و آبروی دیپلماسی آمریکا فرو ریخت. در مقابل ایران با پایبندی به برجام اثبات کرد که به عنوان یک متعهد به مذاکره و دیپلماسی، می توان بر تصمیمات او اعتماد کرد. تعهد به برجام می تواند به جهانیان اثبات کند که ایران هرگز بدنبال ساخت سلاح هسته ای نیست چرا که بارها اعلام کرده چنین نظری ندارد.

یادداشت

مهدی عسگری

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس

در شرایط کنونی، لزوم اصلاح فرآیندها بیش از پیش اهمیت دارد. از آنجایی که اصلاح فرآیندها لازمهی بهبود فضای کسب و کار است، هیات مقررات زدایی باید اقدامات مشخصی را برای تحقق این مهم انجام دهد، یکی از این فعالیتها باید در راستای ایجاد ضوابط لازم به منظور سرمایه گذاری در شرکتهای دانش بنیان باشد چراکه استانداردهای حسابرسی موجود تنها سرمایهگذاری بر دارایی های مشهود را شامل میشود. از سوی دیگر با تحریم های ناجوانمردانه ای رو به رو هستیم که نیاز داریم با هر ابزاری نسبت به آن و اکنش نشان دهیم و این تحریم ها دور بزنیم یا آنها را بی اثر کنیم. با توجه به شرایط تحریمی، ارزهای دیجیتال و صرافیهای مرتبط با آنها میتواند نقش مهمی را در اقتصاد داشته باشد، بر این اساس تدوین دستورالعملهای لازم جهت صدور مجوز فعالیت به صرافیهای مربوط به ارزهای دیجیتال باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. عدم اعطای مجوز جهت تاسیس صرافی جدید باعث ایجاد نوعی انحصار و خرید و فروش اینگونه مجوزها با قیمت بالا در بازار شده که این امر میتواند مشکلات عدیده اقتصادی را به دنبال داشته باشد که در این زمینه نیز راهکارهای لازم باید در نظر گرفته شود.

بالا بودن میزان سرمایه اولیه موردنیاز برای تاسیس بانکهای فراساحلی از دیگر موضوعاتی است که باید تدابیری اتخاذ شود تا تامین سرمایه اولیه برای تاسیس اینگونه بانکها در کشور (مشابه سایر کشورها) کاهش پیدا کند که این مهم نیز در شرایط تحریمی، اهمیت و کارکرد مضاعفی دارد.

معاون اول رییس جمهور طی پی نوشتی بر گزارش تخریب خانه یک زن در بندرعباس، ضمن ابراز تاسف از وقوع این حادثه، در دستوری به استانداران سراسر کشور تاکید کرد لازم است کلیه دستگاه های استان قبل از تامین سرپناه مناسب برای افراد ساکن، نباید اقدام به تخریب نمایند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، متن کامل دستور معاون اول رییس جمهور به شرح ذیل است:
استانداران محترم متاسفانه گاهی شاهد اینگونه حوادث دردناک می باشیم که روح و جان انسان را آزار می دهد. لازم است به کلیه دستگاه های استان ابلاغ شود که قبل از تامین سرپناه مناسب برای افراد ساکن، نباید اقدام به تخریب نمایند. یادآور می شود علاوه بر اعتبار دستگاه های ذیربط، همه ساله سازمان برنامه و بودجه کشور، کمیته امداد امام خمینی(ره) و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اعتباراتی را به مسکن محرومان اختصاص می دهند که می توان از آنها استفاده نمود.

سخنگوی وزارت خارجه مطرح کرد :

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه سیاست خارجی امری جناحی نیست گفت: مثل بسیاری از کشورهای با سابقه در ایران نیز صداهای متعددی وجود دارد و شکوه ایران در چند صدایی بودن آن است و البته شکوه سیاست خارجی مان نیز در تک صدایی بودن آن است. به گزارش ایسنا، سعید خطیب زاده در نشست مطبوعاتی روابط ایران آمریکا را ساده ندانست و گفت: رژیم فعلی آمریکا بهتر از هر کس دیگری می داند که دیگر نمی تواند به سیاست شکست خورده خود علیه ایران ادامه دهد و ما گفته ایم که ایالات متحده آمریکا اگر میخواهد مسیر غلط خود را اصلاح کند، چاره ای ندارد که به تعهدات خود به عنوان عضوی از جامعه ملل و به این روند بازگردد.