بایدن بحران اقتصادی ایران را کاهش میدهد

استاد علوم سیاسی دانشگاه بیرمنگام گفت: حضور بایدن و فضایی که به دنبال آن ایجاد میشود، تا حدودی بحران اقتصادی را برای ایران کاهش میدهد؛ از نرخ ارز میکاهد و تجارت و سرمایهگذاری را افزایش میدهد. ویلیام اسکات لوکاس در گفتوگو با ایلنا افزود: ورود بایدن به برجام، به سرعت رخ نمیدهد. عناصر ضدمعامله و توافق با ایران در کنگره و اطراف بایدن ممکن است مانع از این امر در مدت کوتاهی شوند. با این حال، دولت آمریکا و ایران میتوانند با بحثی آرام و تدریجی، احتمالاً از طریق کانالهای برگشت به مذاکره و واسطه، راه بازگشت به مذاکرات را آغاز کنند.این استاد دانشگاه اظهار کرد: با توسعه این موارد، کاهش تحریمهای آمریکا امکانپذیر است. اما این امر نیاز به تعدیل مواردی از سوی ایران هم دارد که در صورت از سرگیری مذاکرات درباره آن هم گفتوگو خواهد شد.ویلیام لوکاس در مورد چشمانداز رابطه با ایران گفت: اگرچه با وجود بایدن هم روابط ایالات متحده و ایران به موقعیت ژوئیه ۲۰۱۵ باز نمیگردد، اما وضعیت به وضوح متفاوتتر از شرایط غالباً آشفته و پر هرج و مرج در سالهای ریاستجمهوری ترامپ خواهد بود.

 

بی برنامگی دولت آشفتگی اقتصادی را تشدید می کند

عضو هیئت رئیسه مجلس از افزایش قیمت یکباره ۲۰قلم کالای مورد نیاز مردم در ستاد تنظیم بازار انتقاد کرد.علی کریمی فیروزجایی در گفتوگو با تسنیم گفت: با افزایش یکباره قیمت کالاهای پرمصرف مردم مانند کره و لبنیات شوک قیمتی جدیدی به بازار وارد میشود.وی با نکوهش عدم همراستایی برنامهها و سیاستهای تنظیمی دولت در حوزه اقتصاد، افزود: بیبرنامگی و بیعملی دولت در حوزه اقتصاد به نابسامانی و آشفتگی سامانههای تصمیمسازی و مدیریت بهینه امور منجر میشود.نماینده بابل تصریح کرد: نقص کلی در حوزه اقتصاد کشور، ضعف تیم اقتصادی دولت و فقدان مبانی ایدئولوژی در این حوزه است. وابستگی شدید کشور به واردات و بیتوجهی به مؤلفههای اقتصاد مقاومتی رویکرد ضدتوسعهای است که باید متوقف شود.کریمی با تأکید بر اهمیت همپوشانی سیاستهای اقتصادی دولت در قبال مردم گفت: دولت در تصمیمسازیهای راهبردی نباید بهگونه ای عمل کند که منافع عمومی مردم بویژه اقشار ضعیف جامعه آسیب ببیند. وی تصریح کرد: نمایندگان خانه ملت در شرایط دشوار اقتصادی با اتخاذ سیاستهای اصولی و برنامههای مدون در کنار مردم خواهند بود.

حمله آمریکا به ایران فضاسازی رسانهای

عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی گفت: مطرح کردن حمله به ایران توسط آمریکا فقط فضاسازی رسانهای است، ما کشوری نیستیم که از تهدید یا حتی اقدامات کشورهای بیگانه ترسی به خود راه دهیم.عباس مقتدایی در گفتوگو با ایلنا گفت: برخی حرفهای رسانهای، گمانهزنیها و یا ادعاهایی که مطرح میشود از اساس صحت ندارد. ادعاهایی که برخی از موارد عنوان میشود صرفاً در حد بهرهبرداری سیاسی است و یا بُرد داخلی دارد. عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی گفت: ایران قدرت سطح بالای منطقهای محسوب میشود، قدرتی که از نظر بنیه دفاعی، تجهیزات، امکانات و اقدامات بازدارنده رتبه بالایی دارد و اصولا تهدید پذیر نیست.

ترس نتانیاهو از بازگشت به برجام

نخستوزیر رژیم صهیونیستی با تکرار برخی ادعاهای بیاساس در خصوص ماهیت برنامه هستهای ایران، گفت که نباید به برجام قبلی بازگشت.به گزارش ایلنا، «بنیامین نتانیاهو» با تکرار برخی یاوهگوییها، گفت که برای اطمینان از اینکه ایران به سلاح هستهای دست نخواهد یافت، باید سیاستهای سازسناپذیر ادامه دهیم.برخی رسانههای رژیم صهیونیستی، سخنان نتانیاهو را نوعی پیام وی به «جو بایدن» رئیسجمهوری منتخب آمریکا دانستهاند.

دخالت های بی جای عربستان

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در اظهارنظری مداخلهجویانه، ویژگیهای برجام جدید را برشمرد.به گزارش ایلنا از ان.بی.سی، فیصل بن فرحان در مورد برجام گفت: برجام جدید باید نگرانیها در مورد ایران در زمینه ارسال سلاح به شبه نظامیان انصارالله در یمن، یا گروهایی در عراق، سوریه یا لبنان را رفع کند. همچنین مذاکره با ایران باید برنامه موشکی ایران را نیز شامل شود.وی افزود: ایران خواهان صدور انقلاب خود به همسایگان و فراتر از همسایگان خود است.

پاره شدن غل و زنجیرهای تحریم

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: عربستان معتقد است بازگشت آمریکا به برجام غل و زنجیرهایی که تحریمها و فشارهایی که ترامپ بر بازوهای ایران انداخته بود را پاره میکند و در پی آن قدرت و نفوذ منطقهای ایران بیشتر میشود.«داود هرمیداس باوند» در گفتوگو با ایرنا گفت: در زمان ریاست جمهوری اوباما که جو بایدن، معاون او بود، مذاکرات ایران با گروه ۱+۵، پس از سالها گفتوگو به نتیجه رسید و تهران و واشنگتن و به همراه چهار کشور دیگر توانستند به توافقی برسند که به برجام شهرت یافت.وی افزود: کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به رهبری عربستان سعودی برجام را توافقی برای کاهش تنش ایران با غرب از جمله آمریکا قلمداد میکردند و معتقد بودند توافق هستهای موجب از بین رفتن فشارها بر تهران، لغو تحریمها و افزایش سرمایهگذاری در ایران شده و میتواند روابط خصمانه میان تهران و واشنگتن را پس از نزدیک به چهار دهه ترمیم کند و به همین خاطر، این کشورها تلاش کردند تا این توافق به نتیجه نرسد.

ادامه فشار ترامپ علیه ایران

یک مقام آمریکایی گفت: رئیسجمهوری فعلی این کشور تا ۲۰ ژانویه بر سر کار است و تا پایان دولت خود، سیاست فشار حداکثری علیه ایران را دنبال خواهد کرد.به گزارش ایلنا، یکی از مقامهای آمریکایی که «مایک پمپئو» وزیر خارجه این کشور را در سفر خاورمیانهای همراهی میکند، گفت که «دونالد ترامپ» رئیسجمهوری فعلی ایالات متحده تا ۲۰ ژانویه بر سر کار است و تا پایان دولت خود، سیاست فشار حداکثری علیه ایران را دنبال خواهد کرد. این مقام آمریکایی که به نام وی اشارهای نشده، با تکرار برخی ادعاهای بیاساس درباره رویکردها و همچنین سیاستهای منطقهای ایران، گفت که امیدوارم اهرمی که دولت فعلی آمریکا به سختی در حال کار روی آن است، در دولت آینده این کشور نیز برای اعمال فشار علیه ایران مورد استفاده قرار گیرد.

حمله به ایران اوضاع را بدتر می کند

شورای آتلانتیک نوشت: گزارش اخیر نیویورک تایمز و تحولات در پنتاگون ایننگرانی را ایجاد کرد که ممکن است ترامپ به دنبال حمله به ایران باشد، در حالی که دلایل زیادی وجود دارد که حمله به ایران را تصمیم وحشتناکی میکند. به گزارش ایلنا، شورای آتلانتیک ادامه میدهد: اول این که مراکز هستهای ایران از نظر جغرافیایی پراکنده و تجهیزات اصلی آن در اعماق زمین قرار داده شده است، نابودی برنامه هستهای ایران به یک درگیری نظامی وسیع نیاز دارد که ممکن است چندین هفته طول بکشد.این بررسی میافزاید: همچنین چنین حملهای به حضور کشورهای اروپایی یا منطقه خلیج فارس نیازمند دارد که بعید است برای چنین اقدامی اعلام آمادگی کنند. آمریکا میتواند بدون استفاده از پایگاههای متحدین یا حریم هوایی، با استفاده از موشکهای زیردریایی یا هوایی را علیه ایران آغاز کند، اما تهران به دنبال تلافی خواهد بود.

اروپا به دنبال آمریکای بایدن

تحلیلگر مسائل آمریکا گغت: اولین گام آمریکا برای فراهم کردن بستر مذاکرات، این است که دوباره توافق برجام را بازگردانده و انجام دهد. اگر آمریکا به تعهدات خودش به طور کامل عمل کند در آن صورت امکان کار و بستر لازم برای رفتن به سوی موضوعات دیگری که مورد اختلاف ایران و آمریکا است نیز فراهم خواهد شد. دیاکو حسینی در گفتوگو با ایلنا درباره بیانیه اخیر تروئیکای اروپایی درباره انجام تعهدات برجامی ایران گفت: اروپاییها شتاب زده از ترامپ عبور کردند و جهتگیریهای کلی اروپاییها در حال انطباق سریع با آمریکایی است که بایدن رهبری آن را به دست دارد.

در نشست شورای عالی قوه قضاییه مطرح شد؛

رئیس قوه قضاییه گفت: بسیج حقوقدانان میتواند با آموزش همگانی و افزایش اطلاعات حقوقی مردم دستگاه قضا را در پیشبرد ماموریت هایش کمک کند.

آیتالله سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه از ایمان، اخلاص، صداقت، بصیرت، مردمداری، دشمن شناسی و دشمن ستیزی و تلاش برای تحقق شعار «ما میتوانیم» به عنوان شاخصههای فرهنگ بسیج یاد کرد و گفت: امروز کادر درمان و پرستاری ما با روحیه بسیجی به مبارزه با ویروس منحوس کرونا و یاری مردم برخاسته اند.

رئیس قوه قضاییه توجه به فرهنگ بسیج را برای پیشبرد مأموریتهای دستگاه قضا ضروری دانست و اظهار داشت: روحیه بسیجی و استفاده از نیروهای قدرتمند، متدین و انقلابی میتواند ما را در پیشگیری و کشف جرم و همچنین آسیب شناسی و آسیب زدایی و حل اختلافات و اصلاح مجرمین یاری دهد و مشکلات‎مان را بکاهد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به قطعنامه ضد ایرانی حقوق بشر سازمان ملل که با هدایت کانادا و حمایت رژیم صهیونیستی و آمریکا و برخی کشورهای اروپایی صادر شده است، اظهار داشت: امروز بر همگان ثابت شده غربیها از قطعنامهها به عنوان ابزاری سیاسی علیه کشورهای مستقل استفاده میکنند.

رئیسی متذکر شد: این که اکثریت کشورها از میان ۱۹۳ کشور موافق این قطعنامه به اصطلاح حقوق بشری نبودند، نشانگر رو شدن دست طراحان این قطعنامه برای آنهاست و کشورها متوجه شده اند که حقوق بشر دستخوش سیاست زدگی جدی شده است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به برخورد دوگانه غربیها با عملکرد ایران در مبارزه با قاچاق مواد مخدر، گفت: سازمان ملل از سویی از عملکرد ایران در مبارزه با مواد مخدر تقدیر میکند و میگوید صداقت شما در این زمینه بیشتر از دیگر کشورهاست و در این راه خسارتهای مالی و جانی زیادی متحمل شدید، اما از سوی دیگر علیه ما قطعنامه میدهند.

رئیسی با بیان این که اگر ایران راه ترانزیت مواد مخدر را باز بگذارد، تمام اروپا و آمریکا را مواد مخدر فرا میگیرد، افزود: جوانان ما با ازخودگذشتگی در برابر قاچاق مواد مخدر و باندهای قاچاق میایستند و ما قربانی این مسأله هستیم و این که به جای تقدیر علیه ما قطعنامه میدهند، پدیده عجیبی است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به آشفتگی وضعیت اجتماعی آمریکا تصریح کرد: امروز به خاطر آزادی سلاح گرم در آمریکا هزاران نفر به خاک و خون کشیده میشوند و فضای آنجا ناامن است، اما کسی برای این مسأله و بسیاری از کارهای ضد حقوق بشری در آمریکا و اروپا قطعنامه صادر نمیکند.

رئیسی ادامه داد: کانادا به عنوان بانی قطعنامه ضد ایرانی از بزرگترین ناقضان حقوق انسان است که هم حقوق مردم خودش را تضییع میکند و هم به پناهگاهی برای مفسدان و تبهکاران تبدیل شده است و باید علیه آن قطعنامه بدهند.

رئیس دستگاه قضا استفاده از فنّاوریهای نوین و هوشمندسازی دستگاه قضا را از ضرورتهای دوره تحول قضایی عنوان کرد و آن را گامی بلند در جهت تسهیل دسترسی مردم به دادرسی الکترونیک و تحقق عدالت قضایی دانست.

عبداللهی رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه از اقدامات صورت گرفته برای مقابله با تخلفات کارکنان و مرتبطین با دستگاه قضا از جمله وکلای رسمی دادگستری گزارشی ارائه کرد و گفت: در ماههای اخیر ۱۲ نفر از کارکنان دستگاه قضا در بخشهای مختلف به اتهام ارتشاء دستگیر شده اند. همچنین با ۱۸ نفر از وکلایی که در بخشهای مختلف قضایی برای اعمال نفوذ در پروندهها با پرداخت رشوه تلاش میکردند بازداشت شدند و در همین زمینه یک کارچاق‎کن حرفهای که به صورت علنی در مقابل یکی از مجموعههای قضایی فعالیت داشت، دستگیر شد.

رئیس قوه قضاییه در واکنش به این گزارش با تأکید بر لزوم برخورد با افراد فاسد در مجموعه مرتبطین با دستگاه قضا، تصریح کرد: مفسدین باید بدانند که وضعیت برای هر گونه فعالیت ناسالم در قوه قضاییه قرمز است. ما اجازه نمیدهیم چهره دستگاه کارآمدی که قضات آن بعضاً به صورت شبانه روزی در آن مشغول خدمت هستند و با اجاره نشینی و سختی زندگی خود را میگذرانند، با این نوع اقدامات موردی به گونه دیگری نشان داده شود. انتظار این است که جریان وکالت خودش نظارت داشته باشد تا فسادی در این مجموعه رخ ندهد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز با اشاره به دستور رئیس قوه قضاییه مبنی بر ایجاد واحد واکنش سریع در بخشهای مختلف نظارتی و قضایی دستگاه قضا برای رسیدگی به موضوعاتی که به‎دلیل برخی حساسیتهای اجتماعی باید با فوریت پیگیری شوند، اظهار داشت: در موضوع تخریب آلونک در بندرعباس، اداره کل بازرسی استان به صورت شبانه شهردار و ۱۳ نفر از افراد دخیل و مرتبط با این موضوع را دعوت کرد و موضوع مورد بررسی قرار گرفت.درویشیان خاطر نشان کرد: در جریان بررسی این موضوع مشخص شد که اقدام صورت گرفته از سوی مأموران شهرداری برای تخریب این آلونک، هیچ یک از تشریفات قانونی نظیر کسب مجوز مقام قضایی یا حضور نیروی انتظامی را طی نکرده که این کار واجد وصف کیفری تشخیص داده شده و برخورد قانونی با مقصران حادثه در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس سازمان بازرسی با اشاره به افزایش قیمت مرغ از ۲۳ به ۳۵ هزار تومان در روزهای اخیر، اعلام کرد: از ابتدای سال چندین گزارش هشدار به بخشهای مربوطه ارائه شده و راهکارهای کارشناسی کنترل و کاهش قیمت مرغ نیز در این گزارشها به مسئولان مربوطه پیشنهاد شده است. درویشیان افزود: یکی از علل این افزایش قیمت کمبود نهادهها بود که مقدار قابل توجهی از آن در گمرک رسوب کرده بود که هفته گذشته با پیگیریها ترخیص شد. عدم افزایش قیمت جوجه یک روزه با وجود افزایش قیمت مرغ نیز عملاً تولید این محصول را به شدت کاهش داده که همین مسأله موجب افزایش قیمت شده است.

رئیس سازمان بازرسی با اشاره به تکلیف قانون برنامه برای تعیین تعرفه خدمات دندانپزشکی بخشهای غیردولتی و خصوصی اعلام کرد: عدم اجرای بند الف احکام دائمی برنامه به عنوان یک ترک‎فعل مورد پیگیری قرار گرفت و با اقدامات این سازمان شورای عالی بیمه سلامت در وزارت بهداشت در تاریخ چهاردهم مرداد ماه اقدام به تصویب تعرفه مذکور کرده که هیأت وزیران ۲۵ آبان آن را تأیید و اول آذر ماه برای اجرا ابلاغ کرده است.

وی از بررسی «ادعای آزمایش برخی داروهای وارداتی بر روی ۳ هزار نفر از مبتلایان به کرونا در کشور» خبر داد و گفت: بر اساس بررسیهای صورت گرفته از سوی سازمان بازرسی در یک طرح تحقیقاتی با نظارت سازمان بهداشت جهانی ۳۰ کشور با بیش از ۱۱ هزار بیمار کرونایی مورد مطالعه قرار گرفته اند که تحقیق درباره حضور ایران در بین این کشورها، نحوه عقد قرارداد احتمالی با سازمان بهداشت جهانی و رعایت یا عدم رعایت اصول اخلاق پزشکی از جمله اطلاع بیمار در هنگام تحقیقات، نحوه دریافت و هزینه‎کرد اعتبارات احتمالی مربوط به طرح و شفافیت آن در دستور کار قرار دارد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به پخش گزارشی درباره قاچاق سیگار از رسانه ملّی گفت: مردم وقتی این گزارشها را میبینند، سؤال میکنند که چگونه قاچاق با این حجم و با تریلی وارد کشور میشود؟ این مسأله حتماً باید پیگیری جدی شود. وقتی چنین حجمی قاچاق وارد کشور میشود، یعنی این کالا از مبادی رسمی وارد شده که این خیلی مایه تاسف است و نیاز به ورود فوری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز دارد.

صادقی عملکرد مجلس یازدهم را قابل توجه ندانست

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: تا اینجای کار ما اقدام خاصی را از مجلس یازدهم مشاهده نکردیم.

محمود صادقی در گفتوگو با ایلنا گفت: نگاهی در کشور ما وجود دارد که منافع ملی را در درجه چندم قرار میدهد و بیشتر منافع جناحی برایشان مطرح و مهم میشود. در این مدت هم بیشتر به نظر میآید تلاشهایشان برای بهره برداری سیاسی از اوضاع فعلی است نه اوضاعی که بیش از شخص دیگری خودشان در رسیدن به آن نقش داشتند.وی ادامه داد: عدهای در وضعیتی که امروز پیش آمده مانند فشارها و تحریم نقش داشتند اما بازهم برای رسیدن به مطامع سیاسی و جناحی خود هرکاری میکنند و اغلب طرحهایی میدهند که بیشتر جهتگیریشان بهره برداری سیاسی و جناحی است. نماینده مردم تهران در مجلس دهم با بیان اینکه برخی از مصوبات مجلس یازدهم با وجود همسویی زیاد این مجلس با شورای نگهبان با ایرادات این شورا مواجه شده است، عنوان کرد: ادعاهایی که بعضاً میشود فراتر از اختیارات مجلس و مداخله در امور اجرایی است. قانون اساسی محدودیتهایی برای مجلس در نظر گرفته است از جمله اصل ۷۵ که نمایندگان نمیتوانند طرحهایی را بدهند که مستلزم بار مالی باشد. با این وجود در این مجلس طرحهایی ارائه شده که به بحث تامین بار مالی آن توجه لازم صورت نگرفته و قاعدتا شورای نگهبان آن را برمیگرداند.وی در پاسخ به اینکه باتوجه به فضای کشور و نزدیک شدن
انتخابات ریاست جمهوری برخی از بزرگان مسئله گفتوگو و تعامل را مطرح میکنند تا مردم در مواجهه با صندوقهای رأی منفعل عمل نکنند، گفت: من که چنین چیزی را احساس نمیکنم و شواهد نشان میدهد که خیلی توجهی به این کاهش مشارکت وجود ندارد.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قرینه و احساس نیاز چندانی وجود ندارد تا جلب اعتماد مردم را برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ به دست بیاورند و آن کاهش حضور مردم را در انتخابات سال ۹۸ را جبران کنند.

پالیزدار تشریح کرد

رئیس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، دولت الکترونیک را موثرترین اقدام در راستای ایجاد شفافیت و مقابله واقعی با فساد دانست و بیان کرد: در سالهای گذشته اقدامات موثر و مفیدی در راستای تکمیل پروژه دولت الکترونیک انجام شده که البته کافی نبوده است. تا پایان امسال همه دستگاههای اجرایی موظف به اقدامات موثر برای تکمیل، راهاندازی و بهرهمندی مردم از شبکه دولت الکترونیک هستند.هرچند دولتیها معتقدند تا آغاز این دولت تنها ۱۰ درصد خدمات دولت بهصورت الکترونیکی درآمده بود که این میزان تا سال گذشته به ۶۵ درصد افزایش یافته و تا پایان امسال مرز ۸۰ درصد را رد میکند؛ اما ایران در شاخص جهانی نزول سه پلهای داشته و از جایگاه ۸۶ به ۸۹ در میان ۱۹۳ کشور رسیده است. در این رابطه دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: اگر امروز اخباری منتشر میشود
که قوه قضاییه در برخورد با مفاسد اقتصادی به خوبی عمل میکند به دلیل این است دستگاههای اجرایی با این قوه همکاری میکنند و نقش مهمی را در شناسایی مفاسد اقتصادی دارند، به طوری که اگر دستگاهای اجرایی نباشند قوه قضایی به تنهایی قادر به شناسایی مفاسد اقتصادی نیست؛ مثلا در موضوع رقمهای بالای مالیاتی که جلوی آن گرفته شد توسط سازمان مالیاتی و دستگاههای نظارتی این متخلف رصد و به مراجع قضایی معرفی شد.

کاظم پالیزدار بیان کرد: برخورد با متخلفان فقط از سوی مرجع قضایی صورت نمیگیرد، چرا که شناسایی مفاسد اقتصادی کار مشترک قوه قضاییه و حوزه اجرایی کشور است. پالیزدار با اعتقاد بر اینکه قاچاق یکی از عوامل موانع تولید در کشور است، بیان کرد که محدودیت در حوزه ارز باعث جلوگیری از قاچاق شده است و فقط برخی از شبکههای زیر زمینی که از گذشته در حوزه قاچاق مشروبات الکلی و
کالاهای غیر مجاز فعال بودند، هنوز هم به کار خود ادامه میدهند زیرا آنها شبکههای هستند که شناسایی و برخورد با آنها کار سختی است؛ اما آنها هم به واسطه نبود ارز و مشکلات تحریمی در قاچاق قدری محدود شدند.

معاون وزیر کشور از وجود تشکلهای متعدد انتقاد کرد

معاون سیاسی وزیر کشور با تاکید بر اینکه اعتقاد به ۱۲۰ حزب ندارم گفت: در یک نظام سیاسی باید بتوانیم ۵-۶ حزب قوی و فراگیر داشته باشیم و بهمعنای واقعی کارکرد حزبی داشته باشند.

جمال عرف با اعلام اینکه ۱۲۰ حزب و تشکل سیاسی داریم که خودشان را با قانون سال ۱۳۹۵ تطبیق دادند گفت: در گذشته، بیش از ۲۵۰ حزب و تشکل ثبت بودند و از این۱۲۰ حزب و تشکل، نسبت قابل قبولی از هر دو جریان سیاسی، پروانه حزب دارند و این طور نیست که یک جریان سیاسی پشت در باشد و برای یک جریان سیاسی فرش قرمز پهن شده باشد.

وی با اعلام اینکه در عمل بیش از نیمی از آن ها نتوانستند خود را با قانون جدید تطبیق بدهند گفت: این نکته مهم است که نظام حزبی ما انعکاسی از نظام سیاسی و انعکاسی از نظام اجتماعی است. اگر نظام ما پارلمانی بود، احزاب نقش کلیدی داشتند؛ هرچند در نظامات ریاستی هم احزاب نقش دارند.

معاون سیاسی وزیر کشور گفت: در قانون جدید از مقولهای با عنوان «جبهه» صحبت شده است. در این قانون آمده که چند حزب میتوانند در مقاطع مختلف یک جبهه درست کنند. ما در انتخابات گذشته هم به بهانه انتخابات مجلس، البته نمیگویم همهشان برای مجلس بودند ولی نصف این ۱۲۰ حزب در قالب ۱۴ جبهه تشکل یافتند و فکر میکنم این مسیر، مسیر خوبی است و اگر همه این احزاب که فعالیت میکنند در چتر بزرگ تری بیایند و مثلاً ۱۰ - ۱۵ حزب به قالب بزرگتری بهنام جبهه در بیایند، شاید تأثیرگذاری آن در جامعه نیز بیشتر باشد.

وی گفت: در بحث فعالیت احزاب در شرایط کرونایی هم برنامه داریم. احزاب تقاضایی داشتند که تمهیداتی اندیشیده شود تا بتوانند مجامع خود را بهصورت مجازی برگزار کنند و دستورالعمل آن تنظیم و ابلاغ شده و تعدادی از احزاب، مجامع عمومی خود را در قالب این دستورالعملها برگزار کردند. در خصوص فعالیت احزاب سعی کردیم در شرایط کرونا فعالیتشان متوقف نشود و مکانیزمی ایجاد شود و افراد را بهصورت مجازی جمع کنند و کارشان انجام شود. عرف در مورد اینکه وزارت کشور باید اماکنی برای برگزاری تجمعات اعلام کند گفت: در خردادماه سال ۱۳۹۸ این موضوع در هیأت دولت مصوب شد و مکانهایی را مشخص کردند و یکی دو نفر به دیوان عدالت اداری شکایت کردند و دیوان نیز آن رأی را ابطال کرد و این وظیفه را به کمیسیون ۱۰ احزاب محوّل کردند.