اصولگرایان و اصلاح طلبان روی فاز مذاکره با بایدن

دبیرکل جبهه جهادگران ایران مذاکره اصولگرایان با دولت بایدن را محتمل دانست و گفت: هیج جریان سیاسی نمیتواند باب مذاکره را برای همیشه ببندد به این دلیل که مذاکره و گفتوگو از ملزومات اساسی حکمرانی و سیاستورزی است. وهاب عزیزی در گفتوگو با ایلنا افزود: البته مذاکره در انحصار یک جریان نیست ولی جناحهای مختلف در ساختار و چارچوب مذاکره با یکدیگر متفاوت هستند. از این رو قطعا محتوا و شیوه مذاکره اصولگرایان با اصلاحطلبان یکسان نخواهد بود. وی با بیان اینکه مذاکره در روند و نتیجه انتخابات ۱۴۰۰ تاثیرگذار است گفت: با توجه به اینکه شکلگیری دوگانه مذاکره-مقابله در سرنوشت انتخابات ۱۴۰۰ تاثیر جدی خواهد داشت، اصولگرایان نگران ایجاد چنین دوگانهای هستند، لذا سعی میکنند مانع از تولد دوگانه مذاکره-مقابله در انتخابات شوند.وی افزود: شانس پیروزی اصولگرایان در سرد بودن فضای انتخابات و کاهش مشارکت است، زیرا با سبد رای سنتی، پیروز انتخابات خواهند بود. در مقابل اصلاحطلبان می توانند با برجستهسازی و پررنگ کردن مساله مذاکره با دولت جدید آمریکا، فضای انتخابات را به سود خود تغییر دهند.

 

تحرکات ترامپ برای محدود کردن دولت بایدن

تحلیلگر مسائل جهان عرب با تاکید بر اینکه سفر پمپئو به بلندیهای جولان و عربستان و دیدار با مقامات سعودی و اسراییل یک وجه منطقهای و یک وجه داخلی آمریکا دارد گفت: در شکل منطقهای این اقدامات ایالات متحده در ادامه سیاستهای ایران هراسی است که از ابتدای حکومت ترامپ با طرح یا برنامه فشار حداکثری و خروج از برجام آغاز شد . رضا میرابیان در گفتوگو با ایلنا ادامه داد: پمپئو به پایان راه رسیده و میخواهد از این فرصت باقیمانده در وزارت خارجه دولت ترامپ حداکثر استفاده را برای فشار یا طراحی برنامهای برای ایران فراهم کند. اینکه این طراحی چه خواهد بود و چه خواهند کرد در آینده روشن میشود اما همه کارها و اقداماتشان در راستای ایران هراسی است.این تحلیلگر مسائل منطقهای با اشاره به وجه داخلی اقدامات تیم ترامپ در آمریکا، خاطرنشان کرد: آنها میخواهند بایدن را در مقابل یک بحران جدیدی قرار دهند که با آغاز دوره مدیریتش، آمریکا نتواند به برجام بازگردد یا اینکه باب گفتوگو برجامی را باز کند. آنها حتی تلاش میکنند با فشار سیاست حداکثری که آمریکا علیه ایران اعمال میکند، مسیر را قطع نکنند و سیاست گذشته مد نظر ترامپ ادامه یابد.

وضعیت تعطیلی تمام ادارات در هفته آینده

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: اصل بر این است که هفته آینده ادارات تعطیل هستند، مگر آن عده که حضورشان با تشخیص بالاترین مقام دستگاه، ضروری تشخیص داده شود.به گزارش ایسنا، جمشید انصاری گفت: این تصمیمی است که در جلسه اتخاذ شد و رئیسجمهور آن را ابلاغ کردند و من از همه از جمله همکاران خودم در دولت و دستگاههای اجرایی درخواست میکنم که این دستور را به طور جدی عملی کنند.وی افزود: از مردم نیز درخواست میکنم که اگر کاری با ادارات دارند، این کار را یک یا دو هفته عقب بیاندازند و به خاطر سلامتی خود و جلوگیری از شیوع ویروس، از مراجعه به ادارات خودداری کنند.

اروپاییها خواهان کاهش تحریمها

کشورهای اروپایی نمیخواهند «بایدن» را برای بازگشت فوری به توافق هستهای با ایران تحت فشار قرار دهند. به گزارش ایلنا از وال استریت ژورنال، دیپلماتهای ارشد فرانسه، انگلیس و آلمان گفتند: بازگشت کامل آمریکا به برجام قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در ماه ژوئن، نه ممکن است و نه اصلا گزینه خوبی است. کشورهای اروپایی همچنان نگران فعالیتهای هستهای ایران بوده و خواهان این هستند که «بایدن» با کاهش تحریم ها علیه ایران زمینه را برای کاهش تنش فراهم کند و بتواند دولت جدید ایران را برای مذاکره ترغیب کند.

تمایل اروپا به احیای برجام

وزیر خارجه ایتالیا بر ضرورت احیای برجام تاکید کرد.به گزارش ایلنا از اردوپوینت،لوئیجی دی مایو گفت:ما و کشورهای اروپایی خواهان آن هستیم که اجرای توافق برجام را از سربگیریم اما ایران منتظر است تا دولت بعدی آمریکا موضعاش را در این باره مشخص کند.

نگرانی اوبرایان از رویکرد بایدن

مشاور امنیت ملی آمریکا هشدار داد که هرگونه تلاش رئیس جمهور منتخب جو بایدن برای "مماشات" با ایران می تواند روند صلح در خاورمیانه را به خطر بیندازد. به گزارش ایلنا از بلومبرگ، رابرت اوبراین گفت که توافقی که امارات متحده عربی ، بحرین و سودان را با اسرائیل امضا کردند ، به دلیل "عدم اعتماد مشترک" به ایران پیش بینی شده است. شرم آور خواهد بود که ببینیم این روند صلح جوانه زده با بازگشت به "مماشات" با ایران متوقف شده است.

عده ای بدون نماینده در عرصه سیاست

سخنگوی حزب اتحاد ملت در خصوص ائتلاف با سایر احزاب گفت: مایل هستیم که در چارچوب ائتلاف پیش برویم اما در این ائتلافها باید نقاط تمایز و نقاط اشتراک مشخص باشد و عناصر و قلمرو گفتمانی هر یک از عناصر ائتلاف برای جامعه مشخص باشد. حسین نورانینژاد در گفتوگو با ایلنا افزود: در سالهای گذشته دچار در هم ریختگی گفتمانی و عدول از گفتمانهای ائتلافی شدیم که این عدولها باعث شد به مرور زمان جامعه نسبت به تمایزها دچار ابهام شود. به نحوی که ما دچار بحران نماینده سیاسی در کشور هستیم یعنی بخش بزرگی از عناصر و نیروهای اجتماعی و مردم احساس میکنند که در حوزه سیاست و قدرت نماینده ندارند. وی افزود: باید تلاش کرد که این نمایندگی را کسب کرد و در چارچوب باورهایی که جریان دارد سعی داریم به این نمایندگی دست یابیم.

اعتراض پکن به واشنگتن درباره تحریم

سخنگوی وزارت خارجه چین از اعتراض این کشور به واشنگتن پس از مطرح کردن اتهاماتی مرتبط با ایران علیه چهار نهاد چینی و تحریم آنها خبر داد.به گزارش ایسنا از رویترز، چین پس از این که واشنگتن اعلام کرد تحریم هایی مرتبط با ایران را علیه چهار نهاد چینی اعمال می کند، سرسختانه به این موضوع اعتراض کرد. لیجیان ژائو گفت: چین از آمریکا خواسته اشتباهاتش را اصلاح کند. اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پی این مطرح می شود که الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و ونزوئلا روز چهارشنبه در رویداد مجازی موسسه بیروت برخی نهادهای واقع در چین و روسیه را به کمک به ارتقای موشکهای بالیستیک ایران متهم کرد.

تذکر به رییس جمهور برای احقاق حق مردم

نماینده نقده و اشنویه در مجلس گفت: کجای تذکرات اینجانب توهین تلقی میشوند و واقعا دفاع از حقوق مردم توهین بوده؟ بنابراین رئیس جمهور بایستی ظرفیت خود را بالا ببرند. علی زنجانی حسنلوئی در گفتوگو با خانه ملت، در واکنش به اقدام عجیب دولت مبنی بر اینکه اظهارات برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را توهین تلقی کرده گفت: آنچه را در تذکر به رئیس جمهور خطاب کردم چیزی جز حق مردم نبوده و قطعا به جد پیگیر این مسائل و موضوعات خواهم شد.نماینده نقده افزود: لطفا! رئیس جمهور بگویند در این هفت سال اخیر ۷ چه خدماتی را به حوزه انتخابیهام ارائه کرده و هر آنچه را که بنده در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی پیگیر شده بودم و حتی بخشی از آنها نیز کلید خورده بود، اما هیچ کدام از این پروژهها به سرانجام نرسیدند.

غارت نفت و ثروت مردم سوریه

نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: برخی کشورها با تحمیل تحریمهای یکجانبه علیه مردم سوریه، ممانعت از تلاشهای بینالمللی برای بازگشت پناهندگان و آوارگان سوری و نیز کارشکنی در فرآیند سیاسی، در صدد طولانیتر کردن بحران سوریه و تحمیل ارائه خود بر مردم آن هستند.به گزارش ایسنا، مجید تخت روانچی در نشست شورای امنیت درباره سوریه ادامه داد: این اقدام غیرقانونی و غیرانسانی بوده و محکوم به شکست است.

روحانی تبعات ایستادگی در برابر جنگ اقتصادی را تشریح کرد

رئیس جمهور با اشاره به جنگ اقتصادی سه سال اخیر علیه دولت و ملت ایران، بیان کرد: ایران همواره با تحریم مواجه بود و در مقابل آن مقاومت کرد. در این سه سال جنگ اقتصادی که در مقابل آن ایستادگی کردیم؛ یک جنگ کامل بود که دیدیم دشمنان با همه توان به مصاف ملت ایران آمدهاند اما شکست مفتضحانه خوردند. آنهایی که در سال ۹۷ میخواستند ایران ۲۲ بهمن را نبیند تا چند وقت دیگر به زباله دان تاریخ ریخته میشوند.

به گزارش ایلنا، حسن روحانی در سی و چهارمین هفته افتتاح طرحهای ملی کشور با عنوان پویش «الف-ب ایران» که در آن طرحهای بزرگ و ملی وزارت نفت در سه استان خوزستان، چهارمحال وبختیاری و بوشهر افتتاح شد گفت: شاهد سه افتتاح بسیار مهم بودیم و این در حالی است که در سه سال گذشته یک جمعی میخواستند ما را تحریم و ایران را منزوی کنند و در واقع با خیال خام خود با این تحریمها میخواستند ما را نسبت به آینده کشور مایوس کنند. اما در مقابل مردم ما مشاهده کردند که ما در یک سه افتتاح آن هم با سرمایهگذاری ۳۰ هزار میلیارد تومانی داشتیم. همه این افتتاح ها دارای اهمیت بودند مخصوصا طرح اوره و آمونیاک که عمدتاً صادراتی هستند و این افتتاح هم جهش تولید و هم جهش صادرات است.

وی با اشاره به افتتاح مخازن متمرکز ذخیره سازی میعانات گازی پارس جنوبی در استان بوشهر اظهار کرد: بهره برداری از این مخازن از این حیث دارای اهمیت است که ما مخازن کافی برای ذخیره ظرفیت تولیدی نداشته و از این رو دچار مشکلاتی بودیم که با افتتاح امروز، در این مسیر هم قدم مناسبی برداشته شد.

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران در این سالها نشان داد که یک اقتصاد بزرگ و مقام است، اظهار کرد: فکر نمیکنم در منطقه هیچ کشوری چنین قدرتی داشته باشد و بتواند طی سه سال جنگ اقتصادی رو در روی دشمن بایستد و موفق شود.

رییس شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه این امر تحقق پیدا نمیکرد مگر در سایه خودباوری و تاب آوری مردم ایران، گفت: در این خصوص شرایط ژئوپلیتیک ایران هم نقش بسزایی داشت. ایران از جایگاه جغرافیایی مهم برخوردار است و کسی نمیتواند ایران را از معادلات منطقه یا جهان حذف کند و علت آن هم جایگاه خاص و ژئوپلیتیک این کشور و مقاومت بلندی است که در طول تاریخ داشته است. بسیاری در گذشته آمدند که ایران را از بین ببرند اما نتوانستند و این گروهی که تا چند وقت دیگر کارش تمام میشود جزو آخرین گروهها است.

روحانی با بیان اینکه اگر بخواهیم در صنعت جهش داشته باشیم رکن نخست آن سرمایه است و اگر سرمایه نباشد کاری نمیتوان کرد، اظهار داشت: ما هم به سرمایه داخلی نیاز داریم و هم سرمایه خارجی؛ طرحی که امروز افتتاح شد و حتی بخش بزرگی از پروژه لردگان با سرمایه گذاری خارجی انجام شده است. پروژههای عظیمی داریم که اگر سرمایه داخلی و خارجی کنار هم قرار بگیرد میتواند تحولات بزرگی را در صنعت، خدمات، کشاورزی و ... رقم بزند.

وی به اهمیت وجود مواد اولیه برای جهش تولید اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در بسیاری از موارد به ویژه در بخش پتروشیمی و گاز، مواد اولیه در اختیار ما است. این که بخواهیم از جای دیگر مواد اولیه را بیاوریم مشخص نیست که به صرفه باشد. در صنعت پتروشیمی، نفت، گاز، فولاد و آلومینیوم و بسیاری از سرمایهگذاریهای بزرگ کشور، مواد اولیه در اختیار ما بوده و در داخل کشور موجود است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: نکته بسیار مهم دیگر برای جهش تولید، تکنولوژی است. اگر تکنولوژی نباشد حداقلها با قیمت گران و گاهی غیر رقابتی انجام میشود. یعنی کالایی تولید میکنیم که قابل رقابت با دنیا نیست. ما باید کالایی تولید کنیم که بتوانیم با جهان در حال رقابت باشیم.

روحانی با بیان اینکه تکنولوژی باید هم داخلی باشد و هم خارجی، ادامه داد: شرکتهای دانش بنیان پیشرفتهای بسیار خوبی در همه زمینهها دارند. در کنار آن باید از تکنولوژی های خارجی نیز استفاده کنیم. آمریکا و دشمنان خارجی ما نتوانستند مانع استفاده ما از تکنولوژی شوند. البته وجود تحریمها باعث شد، تکنولوژی را کمی گرانتر به دست بیاوریم اما کسی نمیتواند مانع ورود تکنولوژی به کشور شود.

وی پایه چهارم جهش تولید را بازار دانست و گفت: اگر بخواهیم کالایی تولید کنیم باید بازار وجود داشته باشد. گاهی بازار در داخل است اما بخش بزرگی نیز در خارج از مرزها است که باید بتوانیم کالاهای خودمان را به بازاری با ظرفیت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیونی ارسال کنیم. ما باید بازار چند میلیاردی و متنوع را نیز ببینیم و اینجاست که باید تعامل سازنده با سایر کشورها داشته باشیم.

رئیس دولت دوازدهم تعامل سازنده در کنار قدرت ملی را مهم و مفید خواند و گفت: اگر کشوری ضعیف باشد در کنار تعامل سازنده باید التماس کند. التماس تعامل، سازنده نیست. تعامل سازنده یعنی قدرت ملی ما در یک جایگاه قرار بگیرد. آنها به ما نیازمند هستند و ما هم علاقهمند هستیم که با آنها تجارت و تعامل داشته باشیم.

وی افزود: امروز این چهار رکن در کشور ما وجود دارد و ملت ما در یک مسیر صحیح و درست قرار گرفتهاند. کسی هم نمیتواند از افکار عمومی ملت فاصله گیرد. خوشبختانه در جمهوری اسلامی ایران حرکتهای ساختاری بر مبنای مردمسالاری و رای مردم است. اگر مردم افکار کسی را قبول نداشته باشند آن فرد کنار می رود و افراد بعدی میآیند.

روحانی ادامه داد: مردم سالاری از این حیث بسیار مهم است که افکار را در مسیر درست قرار میدهد و میتواند نسل دانشگاهی، جوان، صنعتگران و کشاورزان را جذب کند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه همه باید به فکر مردم، آینده ایران، آینده و رفاه ملت ایران باشند، اظهار داشت: بد اخلاقی و بددهنی را رها کنیم؛ چه خاصیتی دارد؟ علیرغم اینکه ما به بد دهنی و بداخلاقی دیگران اعتنا نمیکنیم و خللی در اراده ما ایجاد نمیکند اما پیغمبری داریم که فرمود من برای تکمیل اخلاق آمده و فقط برای همین مبعوث شدهام. ما جمهوری اسلامی ایران هستیم و افتخار ما مکارم اخلاقی است و ادب است.

روحانی افزود: به یکدیگر احترام کنیم و این به معنای آن نیست که انتقاد نکنیم. حتما باید انتقاد کنند و اشکالات را بگویند اما انتقاد غیر از بددهنی و فحاشی است، ملت ما فحاشی را برنمیتابد همه ما باید برای خدمت به مردم، افتخار و سرافرازی ایران تلاش کنیم

حکیمی پور اعلام کرد

فعال سیاسی اصلاحطلب در خصوص احتمال مذاکره مجدد با آمریکا گفت: باید دید که نظام چه تصمیمی دارد و اگر تصمیم نظام بر مذاکره است، طبیعتاً کاندیداهایی که قابلیت و صلاحیت چنین کاری دارند را باید در نظر بگیرد و افکار عمومی نیز از آن استقبال میکنند اما ممکن است تصمیم نظام این باشد که کماکان ما باید این وضعیت تقابل را پیش ببریم و همچنان مقاومت و تحمل سختیها را در پیش بگیریم. احمد حکیمی پور در گفتوگو با ایلنا افزود: این سیاستها، سیاستهایی است که در اختیار یک قوه و شخص رئیس جمهور نیست بلکه سیاستهای کلان نظام است و باید تدابیری اندیشیده شود و براساس آن رقابت شکل بگیرد.

وی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری سال آینده گفت: اصولگرایان اسامی زیادی را مطرح کرده و فکر میکنند که پیشاپیش رقابت را بردهاند. در میان اصلاح طلبان نیز برخی در حال ارزیابی شرایط هستند و در حلقههای محدود نشستهایی برگزار کردهاند اما جریان اصلاحات هنوز تصمیم جدی در خصوص نحوه ورود به موضوع انتخابات نگرفته است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب بیان کرد: در طیف اصلاحات به دنبال کاندیداهای حداکثری هستیم که اگر صلاحیتها تأیید نشد، دچار مشکل نشویم.

حکیمیپور اظهار کرد: بحث اصلی این است که آیا ارادهای هست که مردم به انتخابات اقبال نشان دهند یا خیر؟ طیفی در کشور معتقد است که حضور مردم در انتخابات اهمیتی ندارد و مهم این است که ما انتخابات بی درد سری داشته باشیم و این مرحله را با هر نتیجهای پشت سر بگذاریم. این تفکر و رویکرد باعث تضعیف جمهوریت نظام میشود. باور دیگری نیز در حاکمیت است که برخی معتقدند هر چه حضور مردم پای صندوقهای رأی بیشتر باشد، سرمایه برای نظام است و به مشروعیت و تداوم نظام کمک میکند. این فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص میزان مشارکت مردم در انتخابات گفت: تمایل مردم در انتخابات ضعیف است اما مشخص نیست که در ماههای آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد. در امر سیاست هیچ چیز مطلق نیست و نمیتوان قطعی حکم داد مخصوصاً در ایران که سیاست دقیقه نودی است. یعنی نمیتوان گفت که قطعاً چه اتفاقی خواهد افتاد. در حال حاضر پیش بینی از حضور مردم در انتخابات مناسب نیست و فضای انتخابات را فضای سردی میدانم مگر اینکه در ماههای آینده وضعیت تغییر کند. بنابراین تحلیل‎های واقع بینانه را بعد از دهه فجر و اوایل اسفند ماه باید انجام داد.

ذبیح الله اعظمی از شروط آمریکا و ایران خبرداد

نماینده جیرفت و عنبر آباد گفت: ایران و دولت بایدن، برای برگشت به شرایط قبل از خروج ترامپ شروطی دارند. ایران خواهان جبران خسارت وارده به ایران به دلیل خروج غیرقانونی آمریکا و رفع تحریمهای غیرقانونی است. در مقابل، دولت آمریکا، خواهان توقف غنی سازی بالای سه و نیم درصد، کاهش میزان اورانیوم غنی سازی، کاهش میزان آب سنگین و مهمتر از همه موضوع اضافه کردن توافق تکمیلی به برجام در مورد رفع محدودیت هستهای ایران بعد از برجام است. ذبیح الله اعظمی در گفتوگو با ایسنا با تاکید بر اینکه بین رفتار، بینش و سیاستهای ترامپ و بایدن تفاوتهای اساسی وجود دارد گفت: برای برون رفت از وضعیت و کاهش فشار بر مردم، فرایند مذاکرات میتواند به چند فاز و مرحله تقسیم شود. فاز اول، متوقف کردن برخی از اقدامات و سیاستها توسط هر دو کشور بعد از خروج آمریکا از برجام باشد. یعنی ایران و آمریکا اقدامات و سیاستهای خود را که مغایر مفاد برجام است و بعد از خروج آمریکا از برجام اتخاذ شده، متوقف میکنند. ایران، برخی اقدامات مثل افزایش سطح و میزان غنی سازی را متوقف میکند و در مقابل آمریکا، اعمال تحریمها را متوقف کرده و به برجام برمی گردد. وی افزود: در مرحله بعدی، ایران اجرای برخی تعهدات برجامی خود را که معلق کرده، از سر می گیرد. در مقابل، آمریکا هم تحریمهای غیرقانونی را که توسط دولت ترامپ بر ایران تحمیل شدند، لغو کرده و دسترسی ایران را به پولها و اموال بلوکه شده که ناشی از تحریم های غیرقانونی هستند، در برخی از کشورها را میسر میکند. با توجه به مذاکرات و گامهای برداشته شده و پیشرفتهای حاصله برنامه ریزی می شود. بدون بازگشت دولت آمریکا به برجام و رفع تحریمهای ظالمانه آمریکا، نباید در مورد هیچ موضوعی با دولت بایدن مذاکره کرد. عضو کمیسیون کشاورزی گفت: اولویت اول دستگاه سیاست خارجی، باید رفع تحریم های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا در مرحله اول باشد. برداشتن گامهای بعدی برای مذاکره با دولت بایدن، با توجه به حسن نیت دولت بایدن در رفع تحریم های غیرقانونی، عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی ایران با دنیا، تغییر در سیاست حمایت از رژیم صهیونیستی و عربستان و خروج نیروهای آمریکایی از منطقه، باید با اجماع در سطح ملی و تصمیم نظام از جمله مجوز مقام معظم رهبری، شورای عالی امنیت ملی و با نظارت مجلس شورای اسلامی برداشته شوند.

از سوی معاون سیاسی وزیر خارجه تشریح شد

بنا بر اعلام سفارت ایران در بانکوک، بیستمین مرحله انتقال محکومین ایرانی محبوس در تایلند اجرا شد. در این مرحله و با هماهنگی مقام های ذی ربط دو کشور و بر اساس موافقتنامه انتقال محکومین، چهار زندانی طبق ماده ۴ موافقتنامه فوق به ایران منتقل شدند. بر اساس مفاد ماده مذکور، هر تبعه دولت دریافت کننده که دارای محکومیت مبنی بر حبس، توقیف و یا هر شکل دیگر محرومیت از آزادی باشد می تواند به کشور متبوع خود باز گردد.بر این اساس تاکنون تعداد یکصد و چهل و دو نفر از محکومین به کشور منتقل شده اند و این روند همچنان ادامه خواهد داشت. در این رابطه معاون سیاسی وزیر خارجه نوشت: «روز چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۹ در نتیجه یک کار فشرده دیپلماتیک با دو کشور تایلند و استرالیا که بیش از یک سال به طول انجامید، سه زندانی ایرانی در تایلند با یک زندانی استرالیایی در تهران تبادل شدند. این تبادل در نوع خود منحصر به فرد می باشد چرا که سه کشور در این تبادل دخیل بودند و یک تعامل سه جانبه صورت گرفت.سیدعباس عراقچی با اعلام اینکه سه ایرانی در برابر تنها یک خارجی آزاد شدند گفت: تبادل در فرودگاه تهران صورت گرفت. یعنی اول سه ایرانی آزاد و به تهران وارد شدند، بعدا زندانی استرالیایی از کشور خارج شد. معاون سیاسی وزیر امورخارجه با اعلام اینکه تبادل با یک هواپیمای اختصاصی استرالیایی انجام شد که ابتدا زندانیان ایرانی را به تهران منتقل کرد ادامه داد: اینجانب در لحظه انجام تبادل برای آخرین هماهنگیها و نیز ایجاد اطمینان از به ثمر رسیدن یک سال تلاش همکارانم و صدها ساعت رایزنی سیاسی، در فرودگاه حضور پیدا کردم و افتخار داشتم که از سه هموطن عزیز خود استقبال نمایم. پس از ورود این سه نفر و ابراز اطمینان از سلامتی آنها دستور عزیمت زندانی استرالیایی داده شد. گفتنی است که تبادل زندانی یک امر مرسوم و پذیرفته شده در عرف بین المللی است و به هیچ وجه ناقض استقلال قوه قضائیه نیست. در همه کشورها بعد از آن که مسیر قضایی به پایان رسیده و فرد به زندان محکوم شد، امکان تبادل او بر اساس منافع ملی ایجاد می شود. در کشور ما این امر با تصویب شورای عالی امنیت ملی میسر می شود. کشورهای دیگر هم روال خود را دارند. در طول تقریبا یک سال گذشته وزارت امور خارجه حداقل پنج مورد تبادل زندانیان را با کشورهای آمریکا (دو نوبت)، فرانسه، تایلند و استرالیا (دو نوبت) انجام داده و طی آن ۸ نفر از هموطنان (شامل اساتید دانشگاه و فعالین مقابله با تحریم ها) در مقابل ۶ زندانی خارجی در ایران آزاد شده اند.