تجارت از واکنش ها به ترور شهید فخری زاده گزارش میدهد

گروه سیاسی : از دست دادن شهید محسن فخری زاده برای مردم دردآور بود. تعداد کمی از مردم نام این شهید را شنیده بودند یا از جایگاه ایشان خبرداشتند، درحالی که شهادتش خشم عمومی را بر انگیخت. اظهارات مردم نشان میدهد که از این اقدام بسیار خشمگین هستند که البته حقی ملی است. نکته مهم اینجاست که تاکنون هیچ گروهک تروریستی یا کشوری مسوولیت این اقدام را نپذیرفته اما در داخل کشورمان به ابزاری در دست جناح ها قرار گرفته تا به تسویه حساب های سیاسی بپردازند. اقدامی تاسف آور که سالهاست در همه عرصه ها صورت می گیرد. هرگاه فسادی اتفاق می افتد یا اختلاسی می شود یا اقدامی همچون ترور شهید فخری زاده پیش می آید، بازار بازی های سیاسی داغ می شود که متاسفانه اکنون نیز شاهد هستیم. اما در این شرایط اظهار نظر هر فرد یا شخصیتی بیانگر درایت و پختگی اوست.

از پیام رهبری درس بگیریم

از آنجا که هنوز معلوم نیست پشت پرده این اقدام تروریستی چه کسانی قرار دارند، اتهام زدن می تواند تبعات بدی داشته باشد، به ویژه آنکه بعدها گروهک یا افرادی مسوولیت این ترور را بر عهده بگیرند که هیچ ربطی به اظهار نظر نداشته باشد. از همان لحظه ترور، تمامی مسوولان آمریکا و اسراییل را متهم به این ترور کردند بدون آنکه هیچ سند یا مدرکی ارایه کنند. البته در دشمنی و کینه توزی آمریکا و رژیم صهیونیستی شکی نیست و در گذشته نیز بارها دست آنها در اقدامات تروریستی و کینه توزی علیه مردم و نظام رو شده . اکنون نیز تحریم ها حتی در زمینه دارو و غذا که مردم بی گناه را نشانه گرفته، نشانگر پلید بودن آمریکا و تمامی کشورهایی است که از آنان حمایت می کنند، اما عرصه سیاست عرصه ای بسیار ظریف و دقیق است و باید مراقب اظهارات به ویژه از جایگاه یک مسوول باشیم. برای اثبات این ادعا کافی است به پیام مقام معظم رهبری و کلماتی که با دقت بکار رفته است باشیم، ایشان در پیامی درایت خودشان را به رخ تمامی مسوولان و صاحب نظران در داخل و خارج کشیدند. حضرت آیت الله خامنه ای در پیامی که به همین مناسبت صادر کردند، پس از تسلیت به مناسبت شهادت دانشمند برجسته و ممتاز هستهای و دفاعی کشور به دست مزدوران جنایتکار و شقاوتپیشه، تاکید کردند: دو موضوع مهم را همه دستاندرکاران باید به جِدّ در دستور کار قرار دهند، نخست پیگیری این جنایت و مجازات قطعی عاملان و آمران آن، و دیگر پیگیری تلاش علمی و فنی شهید در همه بخش هایی که وی بدانها اشتغال داشت. رهبر انقلاب ترور را متوجه مزدوران جنایتکار و شقاوت پیشه دانستند فرمایشی که تمامی جهان به این امر اعتراف دارند. مهمتر اینکه ایشان فرمان رسیدگی و شناسایی عاملان و آمران را صادر کردند تا پس از شناسایی آنها با صراحت اعلام نظر کنند.

آغاز سیاسی کاری با توهم توطئه

در حالی که مردم در شوک این ترور ناجوانمردانه بسر می بردند و خواهان شناسایی و مجازات عاملان و آمران بودند، جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در واکنش به شهادت رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع در جریان عملیات تروریستی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت:«‏جناب روحانی در زمان ریاست شما بر قوه مجریه و با اصرار دشمن و تاکید شخص جنابعالی دانشمند هستهای کشورمان دکتر ‎محسن فخریزاده با آمانو ملاقات داده شد، قطعاً روزی باید در محکمه عدالت پاسخگو باشید که این چنین راحت سرمایههای کشور را در دسترس جاسوسان و قاتلان ‎موساد قرار دادید. پس از آن فیلمی در شبکه های مجازی منتشر شد که محمود احمدی نژاد در دوره ریاست جمهوری از مراکز هسته ای بازدید کرده و دانشمندان هسته ای نیز او را مشایعت می کنند که برخی از آنها شهید شدند. همچنین بخشهایی از این فیلم مورد سواستفاده علیه تاسیسات هسته ای قرار گرفته است.

ادامه بازی با پاسخ دادن

پس از آن علیرضامعزی معاون ارتباطات و اطلاعرسانی دفتر رئیس جمهوری در حساب کاربری خود در توئیتر با انتشار ادعای جواد کریمی قدوسی نماینده مجلس شورای اسلامی درباره دیدار شهید محسن فخری زاده با مدیرکل پیشین آژانس بینالمللی انرژی اتمی و ارتباط دادن این ادعا به ترور وی و همچنین پاسخ استعلام از سازمان انرژی اتمی مبنی بر اینکه «شهید فخری زاده هیچگاه در هیچ ملاقاتی با مدیر کل پیشین آژانس بینالمللی انرژی اتمی و یا هیچ بازرس و مقامی از آژانس دیدار، مصاحبه، ملاقات و مذاکرهای نداشته است»، نوشت: ‏دروغ بستن بیپروا و بازیچه کردن بیشرمانه خون شهیدی که فراتر از نامها و رنگها، سرمایهی یک ملت بود، ‎ترور «انسجام ملی» است. اینچنین فروغلتیدن در تلهی قاتلان، حتی اگر خیانتی آگاهانه هم نباشد نیازمند پیگیری دقیقتر انگیزههاست. اصرار چندساله بر دروغگویی، اصلا عادی نیست.

جنگ نمی شود

این بازی های داخلی در خارج از کشور نیز بازتابهای عجیبی داشت و حتی ایران را در آستانه جنگ پیش برد، به نوعی که یک سناتور برجسته روس با تاکید بر اینکه ترور دانشمند ایرانی با هدف تشدید تنش ها انجام گرفته است، گفت: من معتقدم که این اقدام منجر به درگیری نظامی نخواهد شد. الکسی پوشکوف عضو ارشد شورای فدراسیون روسیه با انتشار توئیتی به اقدام تروریستی که منجر به شهادت محسن فخری زاده دانشمند برجسته کشورمان شد، واکنش نشان داد و تاکید کرد که این کار با هدف افزایش تنش ها انجام گرفته است.وی در پیام خود نوشت: واضح است که هدف از این اقدام افزایش تنش ها و اجرای چنین سناریویی بوده است. ایران بهانه ای برای جنگ نمی دهد؛ چراکه این دقیقا همان چیزی است که دشمنان این کشور منتظرش هستند.این سناتور روس افزود: من بر این باورم که این قتل منجر به درگیری نظامی نخواهد شد. بعید است که پاسخ ایران تحریک کننده باشد زیرا منافع تهران در بازگشت آمریکا به توافق هسته ای است.

ترور غیرقانونی و تحریکآمیز

از سوی دیگر سناتور ارشد آمریکایی در توییتی نوشت: ترور محسن فخریزاده، عملی غیرقانونی، تحریکآمیز و بیملاحظه بود. این ترور، آشکارا با هدف تضعیف دیپلماسی آمریکا-ایران، در آستانه روی کار آمدن دولت جدید بود. برنی سندرز اضافه کرده است: ما باید اجازه ندهیم این اتفاق بیفتد. دیپلماسی، نه قتل، بهترین مسیر حرکت به جلو است. این در حالی است که یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، با تاکید بر اینکه هیچ اطلاعاتی وجود ندارد که نشان دهد آمریکا در این اقدام دخالتی داشته به روزنامه واشنگتن پست گفت: تقریبا هیچ تردیدی نیست که اسرائیل پشت این حمله قرار داشته است.

در دام صهیونیست ها گرفتار نشویم

از سوی دیگر یک فعال سیاسی با بیان اینکه دولت ایران یک دولت تروریست نیست، گفت: ما نباید در دامی که صهیونیست ها گذاشته اند، گرفتار شویم.حسین مرعشی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به ترور شهید فخری زاده، با اشاره به لزوم جبران ضعف سیستم اطلاعاتی و رفع خلأ های امنیتی برای مقابله با نفوذ دشمن در کشور، افزود: ما مثل دولت هایی نیستیم که اساس آنها بر ترور است. ما یک دولت تروریست نیستیم و باید براساس صبر، حوصله، بدون عجله و با سنجش شرایط کشور و براساس منافع ملی خود و به دور از احساسات اقدام کنیم.سخنگوی حزب کارگزاران ادامه داد: ما باید کاملا متوجه عصبانیت و ناراحتی صهیونیست ها باشیم. شرایط منطقه ای در حال تغییر است که خوشایند رژیم صهیونیستی نیست.

ولایتمدار واقعی باشیم

اگر براستی ولایتمدار هستیم، دنباله رو مقام معظم رهبری باشیم. ایشان با وجود آنکه همه کینه توزیهای دشمنان را پیش بینی می کنند و آنقدر یقین مبتنی بر آگاهی دارند که عاملان هر تحرکی را شناسایی کنند، تا اطمینان از یک امری، اظهار نظر نمی کنند که این رویکردشان را در پیامهایی که پس از تحرکات دشمنان از جمله ترورها، صادر می کنند، شاهد هستیم. همچنین با وجود آنکه نسبت به سومدیریتها و کمکاری ها اطلاع جامع و کاملی دارند، هرگز کلامی بر زبان نمی آورند که دستاویز یک گروه یا جناح قرار گیرد. اینکه ترور یک شخصیت باعث پنجه کشیدن سیاسیون به چهره های یکدیگر باشد، به هیچ وجه درست نیست و باید مورد تجدید نظر قرار گیرد، چرا که در مورد خون شهدا حق نداریم سیاسی کاری کنیم.

ربیعی اهداف ترور شهید فخری زاده را تشریح کرد

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه ترور شهید فخری زاده منطقهای ناامن و جهانی آشوبزده را دنبال میکند گفت: فضای بینالملل بعد از ترامپیسم به نوعی به نفع آینده جمهوری اسلامی است و این ترور ایجاد منطقهای بهمریخته، تشدید کینهتوزیها و برهم زدن آرامش جهانی پساترامپی را دنبال میکند.

به گزارش ایرنا، علی ربیعی به تشریح ترور شهید محسن فخریزاده پرداخت و گفت:این ترور نشان داد که کاملا حسابشده و با برنامهریزی قبلی برای دستیابی به چند هدف طراحی و اجرا شد.

وی یکی از اهداف را به هم زدن آرامش روانی جامعه، ناامید کردن مردم از دستیابی به پیروزی و به عقب راندن فشار حداکثری توصیف کرد و گفت: هدف دوم ایجاد سردرگمی در استراتژی ایران و واداشتن به بازی در زمینی که دشمن طراحی کرده و سناریوهای پی در پی را در آن دنبال میکند. سخنگوی دولت هددف سوم را بر هم زدن امنیت منطقه و پیشبرد اهداف ایرانهراسی و گرفتن امتیاز از صاحبان منابع نفتی در خاورمیانه و توسعهطلبی بیسروصدا با شکستن مقاومت در منطقه توصیف کرد و گفت:هدف چهارم به هم خوردن فضای امنیت جهانی با توجه به تغییرات احتمالی آتی در سیاستهای بینالمللی در صورتی که جهان پساترامپیسم به دنبال نظمی جدید و احتمال جهانی کمتنشتر باشد که بازندگان اصلی این مساله رژیم صهیونیستی و یا برخی حاکمان منطقهای بودند که با هدف به ثمر ننشستن حقانیت و ایجاد فرصتی برای احقاق حقوق ملت ایران دست به کار شدند.

وی گفت: اینکه دشمن با ددمنشانهترین نحوه و ابزار دست به ترور میزند و در کمین سرداران ما چه در بغداد و چه در دماوند نشسته تا انتقام خود را از شکست در عرصه فشار حداکثری و ایجاد نارضایتی اجتماعی بگیرد، نشان میدهد ایران در رسیدن به اهداف صلحآمیز خود در مسیر موفقی قرار گرفته است.

تجارت از پیامدهای تزریق هزار میلیارد تومان نقدینگی به بازار سرمایه گزارش میدهد

گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: بی برنامگی باعث شده بود تا بازارها بر هم بریزد، به نوعی که قیمت ها لحظه ای تغییر می کرد و از آنجا که دلیلی برای آن متصور نبودیم، تحریم ها و سومدیریت را بهانه گرانی و آشفته بازارها معرفی می کردیم. روند گرانی که با انتقادهای بسیاری رو به رو می شد، در برخی موارد از آن به عنوان رونق نام برده شد. موافقان گرانی دلار و بی ارزش شدن پول ملی همواره اعتقاد داشتند باید دلار در یک شیب ملایم گران شود زیرا مانند فنری خواهد بود که در یک مقطع با شدت رها می شود و آنگاه تبعات بسیار بدی برجای می گذارد. به هر حال دلار بر بازار سرمایه نیز تاثیر گذاشت به نوعی که شاخص از کانال ۲ میلیون نیز عبور کرد و در این وضعیت، آنهایی که خواب یک شبه پولدار شدن را می دیدند، به بورس هجوم آوردند. در این شرایط هشدارهای نگران کننده ای از سوی فعالان بازار به گوش می رسید اما گوش شنوایی نبود تا آنکه روند نزولی آغاز شد و آنهایی که تجربه فعالیت بورسی را نداشتند، زیان را نتوانستند تحمل کنند و اعتراض های گسترده شروع شد. در این هنگام بحث حمایت از بورس به اشکال گوناگون مطرح شد که یکی از آنها، برداشت از حساب ذخیره ارزی بود که سهامداران در انتظار تحقق آن بودند.

تخصیص اعتبار به بورس

در نهایت انتظارها به سر آمد و رییس هیئت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت: مبلغ یک هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شده است.محمد ابراهیم آقابابایی در گفت و گو با ایرنا افزود: قراردادی که از چند وقت گذشته با موضوع سپرده گذاری صندوق توسعه ملی در صندوق تثبیت بازار سرمایه مطرح شده بود با برخی از مشکل ها و ابهامها از طرف صندوق توسعه ملی همراه بود که منجر به تاخیر در زمان اجرای آن شد.وی با بیان اینکه صندوق توسعه ملی قرار شد تا در چند بخش منابع را به صندوق تثبیت بازار سرمایه اختصاص دهد، گفت: منابع اختصاص داده شده به صندوق تثبیت بازار سرمایه به نوعی تسهیلات است که بازپرداخت آن به صورت سالانه و با نرخ بهره ۱۲ درصد است.آقابابایی خاطرنشان کرد: صندوق توسعه ملی در بخش نخست یک هزار میلیارد تومان نزد صندوق تثبیت بازار سرمایه با نرخ سود ۱۲ درصد و به مدت پنج ساله سپرده گذاری کرده است که زمان تعیین شده قابل تمدید خواهد بود.

ابزار افزایش نقدشوندگی

رییس هیئت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت: این تسهیلات میتواند برای بازار سرمایه مثبت باشد و در شرایط ضروری، برای افزایش نقدشوندگی و بازارگردانی سهام استفاده شود، همچنین صندوق تثبیت بازار سرمایه تعهد به بازپرداخت اصل منابع در پایان سررسید و سود حاصل از آن را دارد. وی گفت: صندوق تثبیت بازار سرمایه درخواست رقم بیشتری را به صندوق توسعه ملی داده است و در صورت موافقت به زودی مبالغ جدیدی هم واریز خواهد شد.وی به تاثیر انتقال این منابع به صندوق تثبیت بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: این منابع روز پنج شنبه ۶ آذرماه به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شد و هنوز نقشی در رشد بازار سرمایه نداشته است.آقابابایی اضافه کرد: سازمان بورس با تصویب شورای عالی بورس مقرر کرد مبلغ یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را به صندوق تثبیت بازار سرمایه تخصیص دهد، این موضوع که در هفتههای قبل محقق شد، منجر به فعالیت صندوق در بازار و کمک به بازگشت روند صعودی به بازار شد.

نگرانی از بازپرداخت

سابقه پرداخت تسهیلات و ناتوانی گیرندگان این تسهیلات در بازپرداخت آن، به عنوان یکی از نگرانی های اساسی همواره مطرح بوده که اکنون در این مورد نیز به شدت احساس می شود. اکنون سوال اینجاست که اگر سهام شرکتهای بورس زیان کرد، چگونه می توان اصل تسهیلات و سود صندوق توسعه را پرداخت کرد. مساله اینجاست که سازمان بورس، صندوقی را تحت عنوان صندوق تثبیت بازار سرمایه در اختیار دارد که درصدی از کارمزد معاملات و درآمد سازمان به منظور حفظ نقدشوندگی وارد این صندوق میشو، بنابر این صندوق به اندازه ای درآمد دارد که بتواند اصل و سود تسهیلات را بپردازد. نکته قابل توجه برای استفاده از این صندوقها این است که در شرایط عادی و طبیعی بازار نمیتوان از منابع این صندوق استفاده کرد، بلکه استفاده از آن بیشتر برای روزهایی است که اتفاق پیشبینی نشدهای رخ میدهد که به شدت بر روند کوتاهمدت بازار تاثیرگذار باشد و قیمت سهام با کاهش شدید مواجه شود، با توجه به وضع پیش آمده منابع این صندوق در این موقعیت بنا بر صلاحیت مدیریت، وارد سمت تقاضا در بازار میشود و از طریق جمعآوری صفهای فروش، قیمتها را به ثبات میرسانند.

ابزاری برای ثبات

سازمان بورس برای حمایت از بازار در برخی مواقع که اتفاق بحرانی در این بازار رخ میدهد و نیازمند نقدینگی میشود از منابع موجود در این صندوق استفاده میکند و از این طریق، معاملات بازار را به ثبات میرساند.نقدینگی موجود در این صندوق ممکن است از طریق صندوق توسعه ملی و صندوق توسعه ارزی تامین شود و در آخر، سازمان بورس به واسطه این صندوقها معاملات بازار را کنترل خواهد کرد، این اقدام و استفاده از منابع این صندوق نیازمند ارزنده بودن قیمت سهام و دور بودن آن سهم از قیمت حبابی است در غیر این صورت نمیتوان از سهم مورد نظر حمایت کرد.

تأثیر تسهیلات بر بورس

اگرچه هنوز این تسهیلات وارد معاملات نشده اما خبر آن تاثیر لازم را بر بورس گذاشته است. در همین رابطه کارشناس بازار سرمایه گفت: واریز یک درصد از صندوق توسعه ملی بر بورس تاثیر حداکثری را بر بازار سرمایه میگذارد همانطور که با شنیده شدن این خبر شاخص به بالای یک میلیون و ۴۰۰ هزار رسید.محمد جواد شیخ کارشناس در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران، در رابطه با میزان اثر گذاری واریز یک درصد از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت و توسعه بازار سرمایه بیان کرد: این امر تاثیر حداکثری خود را بر بازار سرمایه می گذارد همانطور که امروز شاهد بودیم شنیده شدن این خبر سبب شد که شاخص به بالای یک میلیون چهارصد برسد.او بیان کرد: ذات بازار بدین نحو است که اتفاقات گوناگون بر آن تاثیر می گذارد به طور مثال خبر های مثبت اقتصادی یا سیاسی روند شاخص را صعودی می کند اما خبر های منفی به راحتی سبب کاهش شاخص کل و هم وزن می شود.این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: از آنجایی که این مبلغ برای امر بازار گردانی در نظر گرفته شده و باتوجه به تاکید سازمان بورس به مسئله بازار گردانی می توان امید داشت که شاخص همچنان مثبت بماند و تا یک ماه آینده به یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد برسد.

در گفت و گوی تجارت با سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه مطرح شد
 

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می گوید تا کنون کسی به مجلس گزارشی از پولشویی در بانک ها ارائه نکرده است تا نمایندگان به سرعت به آن ورود و منافذ پولشویی را ببندند.

پولشویی از جمله خط قرمزهای اقتصادی است که دولت با قوانین مختلف در تلاش است از این فساد اقتصادی جلوگیری کند، اما بررسیها نشان میدهد که اخیرا حوزه فنآوری بانک مرکزی گزارشهایی در خصوص تخلفات جدی چند بانک در عدم رعایت مصوبات ابلاغی درخصوص ضوابط و سقف تراکنشها به رییس کل بانک مرکزی ارائه داده است. در جلسه دورهای رییس کل بانک مرکزی با مدیران عامل بانکها و موسسات اعتباری بهمنظور تبیین برنامهها و سیاستهای بانک مرکزی و نظام بانکی برای مقابله با فعالیتهای پولشویی و همچنین موضوع نرخ سود بانکی، به موضوع شفافیت تراکنشها و مبارزه با پولشویی پرداخته شد. عبدالرضا همتی رئیس کل بانک مرکزی کشور تاکید داشته که توجه به ساختار ادارات مبارزه با پولشویی و تقویت آنها در بانکها منطبق با مصوبات هیئتعامل بانک مرکزی و ضرورت اهتمام جدی مدیران عامل بانکها بر این موضوع، ارتقای سطح مبارزه با پولشویی در سطح استانها و همچنین افزایش اختیارات بیشتر و ایجاد دسترسیهای کافی به سامانههای مربوطه از سوی حوزههای مبارزه با پولشویی بانکها ضروری است. وی همچنین، با توجه به نوسانات و تلاطم نرخ ارز ناشی از عملکرد شبکههای ارز فردایی که در تلاش برای بر هم زدن تعادل نرخ ارز هستند، بانکها را موظف کرد که تمهیدات لازم بهمنظور جلوگیری از سوءاستفاده از زیرساختهای بانکی برای اهداف پولشویی و معاملات مخرب در بازارها را از طریق تعبیه سیستمها و سازوکارهای مورد نیاز برای این موضوع با جدیت بیشتر پیگیری کنند. گفته می شود با اشاره به گزارش تخلفات جدی چند بانک، این موضوع با دستور همتی در حال رسیدگی است و صحبتهای اخیر رئیس کل بانک مرکزی خطاب به مدیران عامل بانک ها در خصوص مراقبت بانک ها برای جلوگیری از سوء استفاده از زیر ساخت ها و تراکنش های بانکی برای اهداف پول شویی و فعالیت مبادلات فردایی ارز در این راستا بوده است. مجلس در سال ۹۷ اصلاح قانون مبارزه با پولشویی حدو ۱۰ سال پیش تدوین شده بود را با هدف جلوگیری از درج نام ایران در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی یا FATF را رقم زد اما به نظر می رسد در اجرای این قانون کوتاهی هایی رخ می دهد. با این حال سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می گوید گزارشی از پولشویی در بانک ها به قوه مقننه نرسیده است. محمدمهدی مفتح که بیش از سه دوره نماینده مردم در مجلس است، در گفتوگو با تجارت درباره شایعه پولشویی در بانک ها گفت: تا به حال گزارشى درمورد خلاء قانونى پولشويى به مجلس داده نشده است. نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی تاکید دارد: ما تصور مي كنيم قانونى كه درمورد پولشويى در مجلس تصويب شده است سال ها از عمر تصويب آن مي گذرد و بخش هايى از آن در سيستم بانكى كشور اجرا مي شود به خوبى مي تواند به ما اطمينان دهد كه در مقابله با پولشويى به درستي درحال اجرا است. وی در این باره گزارش هایی از پولشویی در برخی بانک ها رقم می خورد، بیان کرد: اگر این موارد به دلیل خلاء ها و كمبود هايى در آن قانون است و چنین کمبود و ضعفی در حال حاضر دیده می شود بايد دوستانى كه در اين حوزه فعال و به آن آشنا هستند گزارش دهند تا مجلس به سرعت اين كار را انجام خواهد. مفتح در ادامه گفتوگو بیان کرد: مجلس با ورود به اصلاح قانون، آن منافذی که اجازه پولشویی به بانک ها را می دهد را به سرعت خواهد بست. عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس همچنین گفت: حتی اگر كسى احتمال مي دهد كه منافذى وجود دارد كه از آن منافذ احتمال پولشويى ديده مي شود و در قانون اين منافذ پيش بينى نشده است حتما مجلس آن منفذ را به سرعت خواهد بست. این نماینده مجلس در عین حال از مصوبه مجلس دفاع کرد و گفت: بنده بعید می دانم که خلاء قانونی وجود داشته باشد و احتمال وجود منافذ در قانون را خيلى ضعيف می دانم، فكر مي كنم قانون مبارزه با پولشویی بسيار خوبى بوده و سالها است كه درحال اجرا بوده اما با اين وجود اگر كسى خلاءی می بیند آن را به مجلس ارائه کند. سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در این باره که ممکن است قانون به درستی اجرا نمی شود که زمزمه ای از پولشویی وجود دارد، بیان کرد: جزئيات قانون پولشویی در کمیسیون اقتصادی مجلس تدوین شده است و این کمیسیون می تواند به طور تخصصی در خصوص نحوه اجرای قانون اظهار نظر کند. این نماینده مجلس با این حال گفت: بنده به عنوان يك شهروند ايرانى كه با بانك درارتباط هستم و براى انجام كارهاى روزمره به بانك مراجعه م يكنم مشاهده مي كنم كه نظارت خوبى برقرار است اما اين موضوع كه آيا قانون به طور دقيق اجرا می شود يا خير بايد از كميسيون اقتصادى مجلس سوال کرد. در شرایط سخت اقتصادی بانک ها نقش مهمی در ایجاد ثبات و تعادل در بازارهای مختلف و جامعه را دارند، با این حال به نظر می رسد که بانک ها بر خلاف فلسفه وجودی خود تامین مالی مورد نیاز کشور عمل می کنند و با اقداماتی قانونی یا غیرقانونی صرفا به دنبال کسب منافع بیشتری است از این جهان باید در قانون بانکداری کشور بازنگری شود تا هر چه زودتر بانک ها از بنگاه داری، حضور در بازارهای موازی و پولشویی به مسیر اصلی، قانونی و اثرگذار خود برگردند.

تراز تجاری تهران و آنکارا منفی شد

صنعت و تجارت: تراز تجاری ایران با ترکیه در هفت ماه نخست سال ۲۰۲۰ (تا انتهای شهریورماه سال ۹۹) به شدت تضعیف شده و به منفی ۳۶۹ میلیون دلار رسیده بود. عامل اصلی این کاهش، افت شدید صادرات کالاهای نفتی ایران به این کشور در مقایسه با واردات ایران از ترکیه بوده است. همان زمان معاونت بررسیهای اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی با استفاده از آمارهای منابع رسمی کشور ترکیه، با مروری بر روند تجارت کالایی این دو کشور بهصورت ماهانه، تغییرات در صادرات و واردات کالاهای نفتی و غیرنفتی را طی هفت ماه نخست سال ۲۰۲۰ بررسی کرده و به معرفی اقلام عمده صادراتی و وارداتی آن پرداخت.

بررسی روند ماهانه ارزش صادرات کالایی ایران به ترکیه از ابتدای سال ۲۰۱۹ نشان میدهد، با وجود آنکه در ۵ ماه نخست سال ۲۰۱۹ ارزش صادرات ایران به ترکیه بالاتر از واردات ایران از ترکیه بوده (بیش از دو برابر) اما در ماه ژوئن ۲۰۱۹همزمان با کاهش ۷۰ درصدی صادرات ایران به ترکیه در این ماه، ارزش صادرات ایران از ارزش واردات آن از ترکیه کمتر شده و این روند تقریبا تا پایان جولای ۲۰۲۰ ادامه یافته است ( به جز در ماه مارس ۲۰۲۰ که صادرات ایران اندکی از واردات به ترکیه بیشتر بوده است). با وجود افزایش صادرات ماهانه ایران به ترکیه در دو ماه ابتدایی سال ۲۰۲۰ در ماههای مارس تا آوریل، ارزش صادرات ایران به ترتیب کاهش ۵۵ درصدی و ۶۲ درصدی را تجربه کرده که یکی از علل اصلی آن، شیوع ویروس کرونا بوده است. با این حال، از ماه مه تا جولای ۲۰۲۰ روند صادرات ایران به ترکیه مجددا صعودی شده، بهطوریکه در ماه جولای به حدود ۹۲ میلیون دلار رسیده است. واردات ایران از ترکیه نیز که از ابتدای سال ۲۰۲۰ روند نزولی در پیش گرفته بود، در دو ماه ژوئن و جولای ۲۰۲۰ صعودی شده است. تجارت کالایی ایران و ترکیه در ماههای مارس و آوریل ۲۰۲۰ در کمترین رقم طی سالهای اخیر قرار دارد.

از طرف دیگر مدتی قبل بود که بلومبرگ در گزارشی نوشت که تحریم های دولت آمریکا و شیوع همه گیری ویروس کرونا تغییرات چشمگیری را در روابط تجاری ترکیه و ایران به همراه داشته است. براساس این گزارش مرزهای زمینی میان دو کشور برای دسترسی ایران به کالاهای خارجی به خصوص در دوران تحریم ها حائز اهمیت بوده است. ترکیه به مدت چندین دهه مشتری نفت و گاز ایران بوده است و به نوبه خود مقصد محبوب گردشگری ایرانی ها بوده و ایران نیز یکی از بازارهای منطقه ای کالاهای این کشور بوده است. اما ترامپ در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته ای که در دوران اوباما امضا شده بود، خارج شد و تحریم های اقتصادی علیه ایران را مجددا وضع کرد. سال بعد از آن ترکیه تحت فشارهای آمریکا خرید نفت از ایران را که بزرگترین تامین کننده نفت این کشور بود، متوقف کرد. واردات گاز ترکیه از ایران هم با تلاش این کشور برای کاهش وابستگی به ایران و روسیه، کاهش پیدا کرد.

اکنون تجارت دوجانبه میان دو همسایه کاهش پیدا کرده و همزمان سرمایه های ایرانی در ترکیه افزایش پیدا کرده است. از زمان خروج از برجام آمریکا و کاهش صادرات نفت ایران، هزاران ایرانی دارایی هایشان را به بخش املاک ترکیه منتقل کرده اند و امسال برای نخستین بار ایرانی ها از عراقی ها به عنوان بزرگترین خریداران خانه در ترکیه پیش افتاده اند و چندین ماه است که این جایگاه برتر را حفظ کرده اند. ایران معمولا مازاد تجاری با ترکیه داشته است اما از زمان خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸، حجم مازاد تجاری کاهش پیدا کرده و ایران امسال برای نخستین بار از سال ۲۰۱۶ در مسیر ثبت کسری تجاری با ترکیه قرار دارد. طبق آمار وزارت بازرگانی ترکیه، مجموع تجارت دو کشور از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ به میزان ۳۸ درصد کاهش پیدا کرده است.

در همین حال رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه اظهار کرد: در بازرسیهای ترکیه نیز به بارهای ترانزیتی ما آسیبزده میشود. مهرداد سعادت با بیان این مطلب افزود: ما این حق را به گمرک ترکیه میدهیم که بارها را بازرسی کند اما نباید به بهانه بازرسی کالا آسیب بخورد. در بعضی موارد حتی با آسیب وارد شده کالا نمیتواند صادر شود و باید به کشور بازگردد. وی اظهار کرد: در هفتههای گذشته مشکلاتی با گمرک ترکیه داشتیم که این موضوع را به ارگانهای مربوط با تجارت دو کشور اعلام کردیم. اما متاسفانه توجهی نشده است از همین روی خواهش میکنم؛ کمیسیون مشترک ایران و ترکیه، گمرک ایران و سازمان توسعه تجارت به این مسئله توجه کنند. وی افزود: کامیونهای ما به طور بلندمدت در گمرک ترکیه میمانند، بطوری که کامیونی در گمرک گل بولاغ ترکیه ۷۰ روز است که منتظر ترخیص مانده؛ آن هم به دلایلی که کاملاً غیرمنطقی بوده و استعلام از وزارت تجارت ترکیه نیز بیپاسخ مانده است.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه تصریح کرد: من این موضوع را به همه مسئولان ذیربط اطلاع داده و همینطور نامهای به مسئولان ترکیه ارسال کردهام. بار این کامیون ترانزیتی روغن موتور است، هیچگونه مشکل قانونی ندارد و فقط از ترکیه عبور میکند. با این شرایط ما نمیتوانیم بارهایمان را به کشورهای هدف برسانیم. یک بازرگان نمیتواند هزینههای این معطلی را بپردازد؛ بطوریکه اگر کل بار آن کامیون هم فروخته شود هزینه این ۷۰ روز تامین نمیشود. وی با اشاره به آسیب به کالاهای ایرانی در گمرک ترکیه گفت: علاوه بر این حتی در بازرسیهای ترکیه نیز به بارهای ترانزیتی ما آسیب زده میشود. برای مثال نامهای از انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور به من رسیده که موضوع آن آسیب به محمولههای ترانزیتی کاشی و سرامیک در بازرسیهای ترکیه است، این مورد استثنا نیست و به بیشتر کالاهای ترانزیتی ما در گمرک ترکیه آسیب وارد میشود. ما این حق را به گمرک ترکیه میدهیم که بارها را بازرسی کند اما نباید به بهانه بازرسی، کالا آسیب بخورد. در بعضی موارد حتی با آسیب وارد شده، کالا قابل صادرات نیست و باید به کشور بازگردد. وی افزود: با این روش دیگر صادرات به ترکیه دیگر معنا ندارد و به همه توصیه میکنم در فکر صادرات به ترکیه نباشند چراکه با این روند فقط ضرر میکنند. با این روشهایی که ترکیه در پیش گرفته امکان توسعه تجارت با این کشور وجود ندارد.

سعادت با تاکید بر مشکلات داخلی خاطرنشان کرد: مسائل داخلی کشور ما مانند تحریم، مشکلات ارزی، حمل و نقل و غیره نیز موثر هستند. نوع برخوردها در ترکیه و این مشکلات عواملی هستند که باعث شدهاند دیگر صادرات به ترکیه معنای خود را از دست بدهد. رییس اتاق بازرگانی ایران و ترکیه افزود: واردات از ترکیه نیز با مشکلاتی مواجه هستند. بارهای ترانزیتی که از طریق ترکیه به کشور وارد میشوند با محدودیتهای داخلی مواجه میشوند که رغبت صادرات به ایران را کاهش میدهد. واقعیت این است که تجار ترکیهای نمیتوانند به ایران صادرات داشته باشند. وی اضافه کرد: در زمانی که مرزها به علت شروع کرونا بسته بود ۹۰ درصد صادرات ما به ترکیه کاهش یافته بود، پس از مدتی شرایط بهبود یافت که باز با مشکلاتی همراه است

علیرضا رزمحسینی بعد از ماهها بلاتکلیفی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) با رای اعتماد نمایندگان مردم حدود دو ماه قبل راهی ساختمان خیابان سمیه شد تا برای مدیریت این مجموعه عظیم راه سختی را در پیش گیرد. به گزارش تجارت از ایسنا، رزمحسینی همان روزهای شروع به کارش اعلام کرد «حذف امضاهای طلایی » را به عنوان یکی از اولویت هایش به کشور و اقتصاد هدیه خواهد کرد.وی در روز رای اعتماد به نمایندگان ملت تعهد داد با هدف جلوگیری از تضییع حقوق ملت، هر هزینهای ولو آبرویش را خواهد داد. در گام نخست و در راستای شفافسازی، مدیرعامل یکی از صندوقهای مهم زیرمجموعه این وزارتخانه تودیع شد تا خون تازهای به رگهای صادرات کشور دمیده شود که بلافاصله با موجی از تخریبها در رسانه های مجازی مواجه شد. حوزه «فولاد» دیگر حوزه مهم اقتصادی زیر مجموعه وزارت صمت است. برخی کاسبان این حوزه که منافعشان را در مقابل سیاست های رزم حسینی در خطر دیدند، با فضاسازیهای ناحق، تصمیمات جسورانه و کارشناسی وزارت صمت را مورد نقد قرار داده و به تخریب خادمان ملت در این وزارتخانه مهم اقتصادی می پردازند. بی شک رزمحسینی در ادامه، راه پر پیچ و خمی پیش روی خواهد داشت و کاسبان اقتصادی برای نیل به اهدافشان هم از ابزار قدرت استفاده خواهند کرد و هم از ظرفیت رسانههای رسمی و غیررسمی.

هدف نهایی این نوع تلاشها، ایجاد هزینه برای تغییرات احتمالی در مدیریتهای ارشد و میانی وزارتخانه است! روشی که منفعتطلبان برای جلوگیری از تحول در وزارت صمت همواره در دستور کار داشتهاند. در وزارتخانهای که ۱۴ معاون وزیر، ۵۰ مدیرکل ستادی در تهران و صدها مدیرعامل و هزاران عضو هیات مدیره دارد، رزمحسینی در مدت دو ماه پس از شروع به کارش، تنها دو معاون وزیر، دو مدیرعامل، یک مدیرکل و سه مشاور منصوب کرده است. یکی از معاونان وزارتخانه را نیز در معاونت دیگری بهکار گرفته تا ثابت کند ملاک برای او کار و تخصص افراد است. مقابله با مافیای فولاد، خودرو، ارز، معادن و ... هزینه دارد و نیازمند عزمی راسخ است. رزم حسینی در مسئولیت های پیشین خود ثابت کرده مرد عمل است و از هزینه دادن به خاطر کشور، مردم و انقلاب نمیهراسد.

راستی آزمایی ادعای کاهش قیمت مسکن

در حالی که برخی مقامات ارشد وزارت شهرسازی اواخر آبان،ادعای کاهش قیمت مسکن را مطرح می کردند، بررسی ها نشان می دهد این ادعا تنها در چند منطقه تهران صحت دارد و میانگین قیمتها افزایش داشته است. به گزارش خبرنگار مهر، اگرچه مسئولان وزارت راه و شهرسازی و اتحادیه املاک اواخر ابان ماه از کاهش قیمت مسکن خبر داده بودند اما بررسی امار رسمی منتشر شده نشان میدهد کاهش قیمت فقط در معدودی از مناطق تهران رقم خورده و میانگین قیمتها همچنان با افزایش همراه بوده است؛ ضمن اینکه این کاهش قیمت نیز عمدتاً ناشی از افت شدید تعداد معاملات و کاهش انتظارات تورمی، ناشی از افت قیمت ارز، بوده و نمیتوان این کاهش قیمت را به اثرگذاری سیاستهای دولت در حوزه مسکن نسبت داد.

وزیر راه (۲۰ آبان): قیمت مسکن نزولی است

وزیر راه و شهرسازی ۲۰ آبان ماه در حاشیه مراسم الحاق ۱۲۲ دستگاه ناوگان تولید داخل به شبکه ریلی در جمع خبرنگاران درباره تأثیر کاهش قیمت ارز بر قیمت مسکن، بیان کرد: از سال ۹۷ تا کنون قیمت مسکن نظیر سایر کالاها متأثر از تحولات ارزی افزایش یافت و با ریزش قیمت ارز و طلا، باید قیمتهایی که با ارز افزایش قیمت داشتهاند، برگردند اما متأسفانه چسبندگی قیمتی هم وجود دارد. وی تأکید کرد: همان طور که قیمت خودرو با کاهش قیمت ارز برگشت، باید دیگر قیمتها هم که بی دلیل بالا رفته بودند و متأثر از عرضه و تقاضا نبودند، برگردد؛ اخبار و رویدادهایی را مشاهده میکنیم که حاکی از آن است که قیمت مسکن روند نزولی را طی میکند. رئیس اتحادیه املاک: قیمت مسکن افت ۱۵ درصدی داشت پس از این اظهار نظر وزیر راه و شهرسازی، مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز ۲۷ آبان ماه در گفت وگو با شبکه خبر از کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت مسکن در پایتخت خبر داده بود. وی گفته بود: در روزهای اخیر شاهدیم که قیمتهای پیشنهادی ملک، بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته و انتظار افت بیشتر هم دور از ذهن نیست.

رد ادعای کاهش شدید قیمت مسکن با آمار اعلامی بانک مرکزی

با این حال انتشار گزارش بازار مسکن در آبان ماه امسال از سوی بانک مرکزی که منبع آن، سامانه املاک و مستغلات وابسته به اتحادیه مشاوران املاک بوده، چندان با این ادعا همسو نیست.(جزئیات گزارش بانک مرکزی) بر اساس این گزارش، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران، ۲۷ میلیون و ۱۹۳ هزار و ۱۰۰ تومان بود ولی در مهر ماه امسال، ۲۶ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان بود که سبب شد این شاخص با رشد ۱.۸ درصدی همراه شود. ضمن اینکه متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در آبان ماه سال گذشته، ۱۲ میلیون و ۴۶۳ هزار و ۷۰۰ تومان بود که با این حساب، قیمتها در آبان ماه امسال نسبت به آبان پارسال رشد ۱۱۸.۲ درصدی داشته است.

تعداد معاملات ناگهان نصف شد

آنچه سبب شده تا از رشد فزاینده قیمت مسکن در آبان ماه امسال کاسته شود، کاهش ۴۸ درصدی معاملات مسکن نسبت به مهر ماه است که نشان دهنده کاهش شدید عطش خریداران برای سرمایه گذاری در مسکن برای جلوگیری از کاهش ارزش نقدینگی آنهاست که به گفته کارشناسان اقتصاد مسکن، این موضع در پی کاهش قیمت دلار رخ داده است. به گفته کارشناسان اقتصاد مسکن، افت قیمت اوراق تسهیلات مسکن به کانال ۶۰ هزار تومان در یک هفته اخیر نیز حاکی از کاهش تقاضای خرید مسکن بوده است. از بین رفتن تورم انتظاری و پیش بینی احتمال ادامه رکود غیر تورمی در بازار مسکن از دیگر دلایل عدم تمایل خریداران مسکن به حضور فعالانه در این بازار است. برخی کارشناسان بازار مسکن معتقدند بروز نشانههای رشد در بازار سرمایه و افزایش شاخص بورس در هفتههای اخیر و ادامه روند نزولی سکه و ارز - هرچند با شیب بسیار ملایم- میتواند نمایشگر افزایش اقبال به بازار سهام و خروج تدریجی سرمایه گذاران از بازارهای سکه و ارز و مسکن باشد. تعدادی از کارشناسان بازار مسکن هم بر این اعتقادند که اگرچه افت ۴۸ درصدی معاملات مسکن برای نخستین بار بود که در سال جاری رخ داد، اما به نظر میرسد در ماههای پیش رو، تعداد معاملات مسکن با همین روند ادامه یابد یا حتی اندکی صعودی باشد ولی با توجه به روند کاهشی قیمت ارز، کارشناسان احتمال افزایش قیمت مسکن را بعید میدانند؛ به خصوص که در حال حاضر قیمت مسکن با قیمت ارز گره خورده و سایر مؤلفهها - غیر از تورم انتظاری - اثرگذاری کمتری در بخش مسکن دارند.

سرمقاله

کورش شرفشاهی

روزنامه نگار

از هنگامی که محسن فخری زاده به شهادت رسید، همه چیز را تحت تاثیر خود قرار داد. اما مهمترین نکتهای که در این مدت شاهد بودیم، هجمه هایی است که از سوی برخی افراد مدعی ولایتمداری و انقلابی علیه نهادهای امنیتی و اطلاعاتی کشور صورت می گیرد. در این مدت کوتاه، بسیاری از آنها که خود را که از قضا از دلسوزان نظام نیز تلقی می شوند مباحثی را مطرح می کنند که خواسته و ناخواسته به تضعیف نهادهای امنیتی کشور منجر می شود. این در حالی است که دوست و دشمن به اقتدار و اشراف اطلاعاتی نهادهای امنیتی ایران معترف هستند. واقعیت این است که کشور ما به دلیلی شعار مبنایی استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی همواره مورد طمع استکبار و در کانون توطئه ها و نقشه های ترور سرویس های خارجی دشمنان قرار داشته است. اما با این وجود کشور ما از امنیتی مثال زدنی در بین کشورهای منطقه برخوردار است. بدیهی است در موضوعات امنیتی وقتی یک طرح تروریستی از بین هزاران طرح خنثی شده به مرحله اجرا می رسد همراه با انواع خبرسازی ها و پروپاگاندا همراه می شود. اما در مقابل عملکرد موفق نهادهای امنیتی در بسیاری از توطئه های خنثی شده به دلایل امنیتی مجال رسانه ای شدن نمی یابد و دیده نمی شود.
لذا اتفاقات انگشت شمار اگر چه تلخ است و از آنها باید برای پیشگیری و برطرف کردن ضعف های اطلاعاتی و امنیتی بهره جست نمی تواند شاخصی برای ارزیابی دستگاه های امنیتی باشد. شاهد مثال این ماجرا هم کشف چندین باره توطئه های ترور شهید فخری زاده در سالهای قبل و دیگر دانشمندان هسته ای است که به شکست پروژه های متعدد سرویس های خارجی در این خصوص منجر شده است.این یک واقعیت تلخ است که از پیروزی انقلاب تا به امروز، همواره در معرض انواع تهدیدها و دشمنی ها بوده ایم. در تمامی سال های گذشته، اقدامات تروریستی آسایش و امنیت ما را مورد هدف قرار داده، اما از ناامنی ها و ترورهای سال های اول انقلاب فاصله معناداری گرفتهایم. امروزه در حالی که کشورهای جهان به ویژه کشورهای همسایه با انواع بمب گذاری ها و عملیات انتحاری دست به گریبان هستند و در هر عملیات دهها و صدها نفر از مردم عادی و مسوولان حتی نظامی جان خود را از دست میدهند، در کشور ما امنیت و آرامش مثال زدنی برقرار است. در تمامی سال های اخیر از مقام معظم رهبری تا دیگر مسئولان در تمامی رده ها، وجود امنیت را تنها گزینه ای دانسته اند که هرگز نمیتوان آن را زیر سوال برد. امروزه سربازان گمنام امام زمان در سازمانهای امنیتی و وزارت اطلاعات عملکرد بسیار قابل قبول و تاثیرگذاری دارند. کشف سلاح ها، جلیقه های انتحاری، مواد منفجره و عوامل تخریب کننده دلیلی بر عملکرد مثبت این نیروهای تاثیرگذار نظام است. از این رو ضرورت دارد همه آگاه باشیم که اگر چه ترور دانشمند هسته ای ضربه جبران ناشدنی است اما می توان خاطرنشان ساخت تضعیف نهادهای امنیتی و اطلاعاتی توطئه پنهان دشمنان است و ممکن است این اتفاق زمینه بروز اتفاقات تلخ و ناگوار دیگری را رقم بزند.

یادداشت

جلیل رحیمی جهان آبادی

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس

مدتی است شاهد اظهارات کشورهای اروپایی طرف برجام درباره لزوم بازگشت جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خودهستیم در حالی که معلوم نیست تعهد و اجرای آن تا چه اندازه باید دو طرفه باشد. نکته مهم این است که ایران در قالب برجام به تعهدات خود عمل کرده است اما یک قرارداد و معاهده بین المللی، اطرافی دارد و همه طرفها به همان میزان که تکالیفی دارند،از حقوقی هم برخوردار هستند. اروپاییها و آمریکاییها به تکالیف خود در قالب برجام عمل نکردند و ایران در واکنش به نقض تعهد اروپاییها و آمریکا درایفای تکالیف خود اقداماتی را در راستای کاهش تعهدات انجام داد. بنابراین هر زمان که تحریمهای اعمال شده از طرف آمریکاییها لغو شود و اروپاییها به تعهدات خود درقالب برجام بازگردند، ایران هم قطعا مشکلی برای بازگشت به تکالیف و تعهدات برجامی خود ندارد.

البته شاهد زیاده خواهی طرف های برجام نیزهستیم به نوعی که اروپاییها توقع دارند جمهوری اسلامی ایران قبل از اینکه آنها به تعهدات خود (رفع تحریمها و جبران خسارتی که به ملت زدند) عمل کنند، به تعهدات برجامی برگردد. این خواسته محالی است.

نکته جالب توجه این است که پیمان شکنی طرف های دیگر برجام هیچ تاثیری برای آنها نداشته اما جمهوری اسلامی ایران خساراتی به دلیل عدم اجرای تعهدات اروپاییها و آمریکا متحمل شده که باید ابتدا و قبل از توقف کاهش تعهدات طلب کند. هر توافقی وقتی منعقد میشود، برای هر کدام از طرفین منافعی را ایجاد کرده است اما ما در قبال اقداماتی که انجام دادیم ازجمله محدود کردن فعالیتهای هستهای و غنی سازی
و تعطیلی راکتورها منافعی از برجام نصیبمان نشده است حتی در این زمینه متضرر هم شدیم.

بنابر این اگر کسی در این معامله طلبکار باشد، جمهوری اسلامی ایران است و قبل از آنکه طرف های دیگر بدنبال بازگشت ایران به برجام باشند، لازم است عواقب پیمان شکنی بررسی شود.