نتانیاهو میخواهد بازگشت بایدن به برجام را سخت کند

دستیار پیشین امنیت ملی کاخ سفید گفت: تردیدی نیست که نخست وزیر اسرائیل نتانیاهو دوست دارد برای پیوستن مجدد بایدن به برجام شرایط دشوارتر شود و میخواهد تهران را به اقداماتی تحریک کند که این کار را دشوارتر کند.فرانک هیپل در گفتوگو با ایلنا گفت: رسانهها در آمریکا ترور فخریزاره را به اسرائیل نسبت میدهند. ممکن است زمان آن تصادفی بوده باشد. بر اساس سابقه ترور سایر دانشمندان هستهای ایران، اسرائیل احتمالا سالها در پی فخریزاده بوده است. وی اظهار کرد: من با ترور هر شخصی مخالفم، جز افرادی که مرتکب جنایت قتل شدهاند. برخی ادعا میکنند که فخریزاده در حال کار روی طراحی سلاحهای هستهای بوده، درحالی که رهبری ایران بارها آن را حرام توصیف کرده است.وی این مقام سابق کاخ سفید در ادامه گفت: امیدوارم ایران با این اقدامات تحریک نشود چرا که ورود مجدد هر دو کشور را به برجام از نظر سیاسی دشوارتر میکند. اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم، امیدوارم بتوانیم بر اساس برجام به سمت آیندهای صلحآمیز و مرفهتر برای هر دو کشورهایمان و یک خاورمیانه با آرامش بیشتر تلاش کنیم.

 

هدف از ترور واداشتن ایران به اقدام حسابنشده و عجولانه است

کارشناس ارشد مسائل استراتژیک ترور شهید فخریزاده را اقدامی سیاسی، نمادین و تحریکآمیز خواند و تصریح کرد: هدف این ترور واداشتن ایران به انجام یک اقدام فوری، حسابنشده، احساسی و عجولانه است تا در شرایطی که امید احیای برجام و بهبود مناسبات میان ایران و آمریکا ایجاد شده، لطمه وارد کند. دیاکو حسینی در گفتوگو با ایرنا، ادامه داد: ترور شهید فخریزاده ترور دیپلماسی برای ماههای آینده بود و اسرائیلیها بیشتر از هر کسی دیگری از این موضوع آگاه بودند و به همین خاطر، دست به چنین اقدامی زدند.وی در تشریح اهداف اسرائیل از این ترور گفت: تندروهای آمریکایی و متحدان منطقهای آنها به دنبال آن هستند تا پایان دولت دونالد ترامپ، هر اقدامی که چهار سال گذشته بنا به ملاحظاتی انجام نمیدادند را انجام دهند چراکه در چهار سال آینده ترامپ دیگر رییسجمهور آمریکا نیست و کسی رییسجمهور است که چندان با این افراد میانهای ندارد.وی با بیان اینکه هدف تندروها از بین بردن چشمانداز دیپلماسی است، عنوان کرد: آنها با انجام اقدامات ایذایی و تحریکآمیز میخواهند فضای روابط ایران و آمریکا را برای دولت آینده آمریکا را تحت تاثیر قرار دهند تا بایدن نتواند آمریکا را در مسیر درست قرار دهد.

پیگیری مقابله با اقدامات ناامن کننده

رئیس جمهور دستور پیگیری لازم برای مقابله با اقدامات ناامن کننده را صادر کرد. حسن روحانی در جلسه فوق العاده هیأت وزیران، همچنین درگذشت روحانی خدمتگزار حجت الاسلام والمسلمین آقای شهیدی را تسلیت گفت.رئیس جمهور ضمن تسلیت و تبریک به مناسبت ترور ناجوانمردانه و شهادت سرافرازانه دکتر محسن فخری زاده، دستور پیگیری لازم جهت پیشگیری و مقابله با این قبیل اقدامات ناامن کننده را صادر کرد.اعضای دولت در ادامه، لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور را مورد بحث و بررسی قرار دادند.این جلسه نیز همچون جلسات پیشین با رعایت مصوبه ستاد ملی کرونا و توامان به شکل حضوری و مجازی برگزار شد.

جنگ طلبی عاملان ترور

وزیر خارجه کشورمان در پی ترور شهید محسن فخریزاده، خطاب به آلمانیزبانها گفت: ایران جامعه بینالمللی به ویژه اتحادیه اروپا را به دست برداشتن از استانداردهای دوگانه و محکومیت این اقدام ترور دولتی فرامیخواند.به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف در توییتی به زبان آلمانی نوشت: تروریستها یک دانشمند برجسته ایرانی را به قتل رساندند. این بزدلی که در آن نشانههایی جدی از نقش اسرائیل وجود دارد، بیانگر جنگ طلبی عاملان این اقدام از سر استیصال است. ایران جامعه بینالمللی به ویژه اتحادیه اروپا را به دست برداشتن از استانداردهای دوگانه و محکومیت این اقدام ترور دولتی فرامی خواند.

ادامه مسیر اقتدار کشور با قدرت

سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: دانشمندان صنعت هستهای بر مبنای تدابیر و راهبرد نظام جمهوری اسلامی ایران و بر اساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت، مسیر اقتدار کشور را با قدرت مضاعف طی خواهند کرد.به گزارش ایلنا، در پیام سازمان انرژی اتمی در توئیتر آمده است: هشتم آذر ۱۳۸۹ یادآور اقدام سخیفانه دشمنان جمهوری اسلامی ایران در ترور تئوریسین و پایهگذار غنیسازی بیست درصدِ صنعت هستهای ایران است.شهید شهریاری با علم و ایمان وصفناپذیر خود، استیصال بدخواهان این سرزمین در تضعیف ایران سرفراز را به ارمغان آورده بود.مستکبران جهانی بدانند که دانشمندان صنعت هستهای بر مبنای تدابیر و راهبرد نظام جمهوری اسلامی ایران و بر اساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت، مسیر اقتدار این کشور را با قدرت مضاعف طی خواهند کرد. راه این شهید بزرگوار و سایر شهدای گرانقدر ادامهدار خواهد بود.

منتظر روشن شدن حقایق ترور

وزیر امورخارجه انگلیس با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت منطقه پس از ترور شهید فخریزاده گفت: ما همچنان منتظر روشن شدن تمام حقایق درباره آنچه در ایران روی داده است، هستیم.به گزارش ایسنا، دومینیک راب گفت: ما نگران وضعیت در ایران و همچنین در منطقه پس از قتل یک دلنشمند هسته ای برجسته در ایران هستیم.این مقام انگلیسی افزود: ما خواهان این هستیم که شاهد کاهش تنش ها باشیم.وی تصریح کرد: ما همچنان منتظر روشن شدن تمام حقایق برای رسیدگی کامل به آنچه که در ایران اتفاق افتاد، هستیم. وزیر خارجه انگلیس گفت: تاکید می کنم که به قوانین بین المللی بشردوستانه پایبند هستیم که بطور کاملا شفاف با هدف قرار دادن غیرنظامیان مخالف می کند.

حفظ فضای گفت و گو با ایران

سخنگوی وزارت امورخارجه آلمان پس از ترور محسن فخری زاده دانشمند برجسته ایرانی گفت: چند هفته پیش از روی کار آمدن دولت جدید آمریکا بسیار حائز اهمیت است که فضای گفت وگو با ایران حفظ شود تا بحث ها درباره برنامه هسته ای این کشور بتواند از طریق مذاکره حل وفصل شود.وی افزود: بنابراین ما از تمام طرف ها می خواهیم که از هر اقدامی که می تواند به تشدید وضعیت کنونی منجر شود، پرهیز کنند.

آمریکا قطعنامه ۲۲۳۱ را اجرا می کند

نماینده دائم روسیه در سازمانهای بینالمللی مستقر در وین در مورد برجام نوشت: اظهارات مقامهای ایرانی در مورد برجام قابل توجه و جالب است. به گزارش ایلنا، میخائیل اولیانوف در فیس بوک افزود: آنها معتقدند که امکان بازگشت بدون مذاکره در مورد برجام به شرایطی که در سال ۲۰۱۶ بود، وجود دارد. درواقع آمریکا قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را اجرا می کند و ایران هم اجرای کامل برجام را شروع می کند.

سازمان ملل ترور فخریزاده را محکوم کرد

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل ضمن محکوم کردن ترور شهید فخری زاده،خواستار پرهیز از هرگونه اقدامی شد که "باعث افزایش تنشها در در منطقه میشود."به گزارش ایسنا، به نقل از کانادا نیوز، استفان دوجاریک در پاسخ به درخواست برای اظهار نظر دبیرکل سازمان ملل در خصوص ترور دانشمند هستهای ایران گفت: ما قطعا هرگونه ترور یا قتل نامشروعی را محکوم میکنیم.

رییس بنیاد شهید درگذشت

رئیس جمهور در پیامی درگذشت سیدمحمدعلی شهیدی رییس بنیاد شهید را تسلیت گفت به گزارش ایسنا، در پیام حسن روحانی آمده است:درگذشت عالم پارسا و خدوم حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی شهیدی، موجب تأثر و تأسف فراوان شد.این روحانی دلسوز و فداکار در طول عمر با برکت خود در صحنه انقلاب و مبارزه، در میدان وعظ و خطابه و در عرصه خدمت به مردم در سنگر مجلس شورای اسلامی، نیروهای مسلح و به ویژه در خدمتگزاری به خانواده شهدا و ایثارگران، همه توان خود را بکار گرفت و کارنامه پربار و ارزشمندی از خود به یادگار گذاشت که بیتردید در خاطر مردم قدرشناس ایران باقی خواهد ماند.

تجارت از واکنش ها به ترور شهید فخری زاده گزارش میدهد

گروه سیاسی : از دست دادن شهید محسن فخری زاده برای مردم دردآور بود. تعداد کمی از مردم نام این شهید را شنیده بودند یا از جایگاه ایشان خبرداشتند، درحالی که شهادتش خشم عمومی را بر انگیخت. اظهارات مردم نشان میدهد که از این اقدام بسیار خشمگین هستند که البته حقی ملی است. نکته مهم اینجاست که تاکنون هیچ گروهک تروریستی یا کشوری مسوولیت این اقدام را نپذیرفته اما در داخل کشورمان به ابزاری در دست جناح ها قرار گرفته تا به تسویه حساب های سیاسی بپردازند. اقدامی تاسف آور که سالهاست در همه عرصه ها صورت می گیرد. هرگاه فسادی اتفاق می افتد یا اختلاسی می شود یا اقدامی همچون ترور شهید فخری زاده پیش می آید، بازار بازی های سیاسی داغ می شود که متاسفانه اکنون نیز شاهد هستیم. اما در این شرایط اظهار نظر هر فرد یا شخصیتی بیانگر درایت و پختگی اوست.

از پیام رهبری درس بگیریم

از آنجا که هنوز معلوم نیست پشت پرده این اقدام تروریستی چه کسانی قرار دارند، اتهام زدن می تواند تبعات بدی داشته باشد، به ویژه آنکه بعدها گروهک یا افرادی مسوولیت این ترور را بر عهده بگیرند که هیچ ربطی به اظهار نظر نداشته باشد. از همان لحظه ترور، تمامی مسوولان آمریکا و اسراییل را متهم به این ترور کردند بدون آنکه هیچ سند یا مدرکی ارایه کنند. البته در دشمنی و کینه توزی آمریکا و رژیم صهیونیستی شکی نیست و در گذشته نیز بارها دست آنها در اقدامات تروریستی و کینه توزی علیه مردم و نظام رو شده . اکنون نیز تحریم ها حتی در زمینه دارو و غذا که مردم بی گناه را نشانه گرفته، نشانگر پلید بودن آمریکا و تمامی کشورهایی است که از آنان حمایت می کنند، اما عرصه سیاست عرصه ای بسیار ظریف و دقیق است و باید مراقب اظهارات به ویژه از جایگاه یک مسوول باشیم. برای اثبات این ادعا کافی است به پیام مقام معظم رهبری و کلماتی که با دقت بکار رفته است باشیم، ایشان در پیامی درایت خودشان را به رخ تمامی مسوولان و صاحب نظران در داخل و خارج کشیدند. حضرت آیت الله خامنه ای در پیامی که به همین مناسبت صادر کردند، پس از تسلیت به مناسبت شهادت دانشمند برجسته و ممتاز هستهای و دفاعی کشور به دست مزدوران جنایتکار و شقاوتپیشه، تاکید کردند: دو موضوع مهم را همه دستاندرکاران باید به جِدّ در دستور کار قرار دهند، نخست پیگیری این جنایت و مجازات قطعی عاملان و آمران آن، و دیگر پیگیری تلاش علمی و فنی شهید در همه بخش هایی که وی بدانها اشتغال داشت. رهبر انقلاب ترور را متوجه مزدوران جنایتکار و شقاوت پیشه دانستند فرمایشی که تمامی جهان به این امر اعتراف دارند. مهمتر اینکه ایشان فرمان رسیدگی و شناسایی عاملان و آمران را صادر کردند تا پس از شناسایی آنها با صراحت اعلام نظر کنند.

آغاز سیاسی کاری با توهم توطئه

در حالی که مردم در شوک این ترور ناجوانمردانه بسر می بردند و خواهان شناسایی و مجازات عاملان و آمران بودند، جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در واکنش به شهادت رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع در جریان عملیات تروریستی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت:«‏جناب روحانی در زمان ریاست شما بر قوه مجریه و با اصرار دشمن و تاکید شخص جنابعالی دانشمند هستهای کشورمان دکتر ‎محسن فخریزاده با آمانو ملاقات داده شد، قطعاً روزی باید در محکمه عدالت پاسخگو باشید که این چنین راحت سرمایههای کشور را در دسترس جاسوسان و قاتلان ‎موساد قرار دادید. پس از آن فیلمی در شبکه های مجازی منتشر شد که محمود احمدی نژاد در دوره ریاست جمهوری از مراکز هسته ای بازدید کرده و دانشمندان هسته ای نیز او را مشایعت می کنند که برخی از آنها شهید شدند. همچنین بخشهایی از این فیلم مورد سواستفاده علیه تاسیسات هسته ای قرار گرفته است.

ادامه بازی با پاسخ دادن

پس از آن علیرضامعزی معاون ارتباطات و اطلاعرسانی دفتر رئیس جمهوری در حساب کاربری خود در توئیتر با انتشار ادعای جواد کریمی قدوسی نماینده مجلس شورای اسلامی درباره دیدار شهید محسن فخری زاده با مدیرکل پیشین آژانس بینالمللی انرژی اتمی و ارتباط دادن این ادعا به ترور وی و همچنین پاسخ استعلام از سازمان انرژی اتمی مبنی بر اینکه «شهید فخری زاده هیچگاه در هیچ ملاقاتی با مدیر کل پیشین آژانس بینالمللی انرژی اتمی و یا هیچ بازرس و مقامی از آژانس دیدار، مصاحبه، ملاقات و مذاکرهای نداشته است»، نوشت: ‏دروغ بستن بیپروا و بازیچه کردن بیشرمانه خون شهیدی که فراتر از نامها و رنگها، سرمایهی یک ملت بود، ‎ترور «انسجام ملی» است. اینچنین فروغلتیدن در تلهی قاتلان، حتی اگر خیانتی آگاهانه هم نباشد نیازمند پیگیری دقیقتر انگیزههاست. اصرار چندساله بر دروغگویی، اصلا عادی نیست.

جنگ نمی شود

این بازی های داخلی در خارج از کشور نیز بازتابهای عجیبی داشت و حتی ایران را در آستانه جنگ پیش برد، به نوعی که یک سناتور برجسته روس با تاکید بر اینکه ترور دانشمند ایرانی با هدف تشدید تنش ها انجام گرفته است، گفت: من معتقدم که این اقدام منجر به درگیری نظامی نخواهد شد. الکسی پوشکوف عضو ارشد شورای فدراسیون روسیه با انتشار توئیتی به اقدام تروریستی که منجر به شهادت محسن فخری زاده دانشمند برجسته کشورمان شد، واکنش نشان داد و تاکید کرد که این کار با هدف افزایش تنش ها انجام گرفته است.وی در پیام خود نوشت: واضح است که هدف از این اقدام افزایش تنش ها و اجرای چنین سناریویی بوده است. ایران بهانه ای برای جنگ نمی دهد؛ چراکه این دقیقا همان چیزی است که دشمنان این کشور منتظرش هستند.این سناتور روس افزود: من بر این باورم که این قتل منجر به درگیری نظامی نخواهد شد. بعید است که پاسخ ایران تحریک کننده باشد زیرا منافع تهران در بازگشت آمریکا به توافق هسته ای است.

ترور غیرقانونی و تحریکآمیز

از سوی دیگر سناتور ارشد آمریکایی در توییتی نوشت: ترور محسن فخریزاده، عملی غیرقانونی، تحریکآمیز و بیملاحظه بود. این ترور، آشکارا با هدف تضعیف دیپلماسی آمریکا-ایران، در آستانه روی کار آمدن دولت جدید بود. برنی سندرز اضافه کرده است: ما باید اجازه ندهیم این اتفاق بیفتد. دیپلماسی، نه قتل، بهترین مسیر حرکت به جلو است. این در حالی است که یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، با تاکید بر اینکه هیچ اطلاعاتی وجود ندارد که نشان دهد آمریکا در این اقدام دخالتی داشته به روزنامه واشنگتن پست گفت: تقریبا هیچ تردیدی نیست که اسرائیل پشت این حمله قرار داشته است.

در دام صهیونیست ها گرفتار نشویم

از سوی دیگر یک فعال سیاسی با بیان اینکه دولت ایران یک دولت تروریست نیست، گفت: ما نباید در دامی که صهیونیست ها گذاشته اند، گرفتار شویم.حسین مرعشی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به ترور شهید فخری زاده، با اشاره به لزوم جبران ضعف سیستم اطلاعاتی و رفع خلأ های امنیتی برای مقابله با نفوذ دشمن در کشور، افزود: ما مثل دولت هایی نیستیم که اساس آنها بر ترور است. ما یک دولت تروریست نیستیم و باید براساس صبر، حوصله، بدون عجله و با سنجش شرایط کشور و براساس منافع ملی خود و به دور از احساسات اقدام کنیم.سخنگوی حزب کارگزاران ادامه داد: ما باید کاملا متوجه عصبانیت و ناراحتی صهیونیست ها باشیم. شرایط منطقه ای در حال تغییر است که خوشایند رژیم صهیونیستی نیست.

ولایتمدار واقعی باشیم

اگر براستی ولایتمدار هستیم، دنباله رو مقام معظم رهبری باشیم. ایشان با وجود آنکه همه کینه توزیهای دشمنان را پیش بینی می کنند و آنقدر یقین مبتنی بر آگاهی دارند که عاملان هر تحرکی را شناسایی کنند، تا اطمینان از یک امری، اظهار نظر نمی کنند که این رویکردشان را در پیامهایی که پس از تحرکات دشمنان از جمله ترورها، صادر می کنند، شاهد هستیم. همچنین با وجود آنکه نسبت به سومدیریتها و کمکاری ها اطلاع جامع و کاملی دارند، هرگز کلامی بر زبان نمی آورند که دستاویز یک گروه یا جناح قرار گیرد. اینکه ترور یک شخصیت باعث پنجه کشیدن سیاسیون به چهره های یکدیگر باشد، به هیچ وجه درست نیست و باید مورد تجدید نظر قرار گیرد، چرا که در مورد خون شهدا حق نداریم سیاسی کاری کنیم.

با تصویب دو فوریت طرحی در مجلس صورت گرفت

نمایندگان مجلس شواری اسلامی دو فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریمها را با ۲۳۲ رای موافق تصویب کردند.

به گزارش ایرنا، در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان دو فوریت طرح اقدام راهبردی ایران برای لغو تحریمها را تصویب کردند. مجتبی ذوالنوری به عنوان نماینده درخواست کننده دوفوریت برای طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریمها گفت: پیش از این جمهوری اسلامی ایران به تمام تعهدات برجامی خود عمل کرده و گزارشهای مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز تاکید بر این ادعا است. اما آمریکا به عنوان یکی از طرفین برجام تحریمهای بانکی را به صورت کاغذی لغو کرد، اما سایه سنگین تهدید و تحریم را به روی نظام بانکداری دنیا حفظ کرد و در ادامه از برجام خارج شد.

نماینده قم با یادآوری اینکه ۸ طرحی که سایر نمایندگان در رابطه با خروج از NPT و اصلاحات برجام داشتند، دراین طرح دیده شده است، گفت: در جلسات تدوین طرح، نمایندگان، صاحب نظران مجلس، مرکز پژوهشها، سازمان انرژی اتمی، وزارت امور خارجه، سپاه، ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و دستگاههای مختلف حضور داشتند و این طرح در ۹ ماده تدوین شد.

ذوالنوری به تفاوت این طرح با طرحهای دیگر اشاره کرد و گفت: این طرح مسیری برای تعطیل کردن تعهداتی که تاکنون اجرا کردهایم، پیش بینی کرده و در پایان نیز طبق ماده ۹ جرم انگاری شده تا این قانون ضمانت اجرایی داشته باشد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه در جرم انگاری طرح از درجات یک تا ۸ طبق قانون مجازات اسلامی پیش بینی شده است، یادآور شد: کف جرم درجه ۴ تا درجه ۷ است که ۲۰ سال زندان دارد و برای افرادی که امتناع یا استنکاف یا ممانعت از اجرای این قانون دارند، ضمانت اجرایی در نظر گرفته شده است.

ربیعی اهداف ترور شهید فخری زاده را تشریح کرد

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه ترور شهید فخری زاده منطقهای ناامن و جهانی آشوبزده را دنبال میکند گفت: فضای بینالملل بعد از ترامپیسم به نوعی به نفع آینده جمهوری اسلامی است و این ترور ایجاد منطقهای بهمریخته، تشدید کینهتوزیها و برهم زدن آرامش جهانی پساترامپی را دنبال میکند.

به گزارش ایرنا، علی ربیعی به تشریح ترور شهید محسن فخریزاده پرداخت و گفت:این ترور نشان داد که کاملا حسابشده و با برنامهریزی قبلی برای دستیابی به چند هدف طراحی و اجرا شد.

وی یکی از اهداف را به هم زدن آرامش روانی جامعه، ناامید کردن مردم از دستیابی به پیروزی و به عقب راندن فشار حداکثری توصیف کرد و گفت: هدف دوم ایجاد سردرگمی در استراتژی ایران و واداشتن به بازی در زمینی که دشمن طراحی کرده و سناریوهای پی در پی را در آن دنبال میکند. سخنگوی دولت هددف سوم را بر هم زدن امنیت منطقه و پیشبرد اهداف ایرانهراسی و گرفتن امتیاز از صاحبان منابع نفتی در خاورمیانه و توسعهطلبی بیسروصدا با شکستن مقاومت در منطقه توصیف کرد و گفت:هدف چهارم به هم خوردن فضای امنیت جهانی با توجه به تغییرات احتمالی آتی در سیاستهای بینالمللی در صورتی که جهان پساترامپیسم به دنبال نظمی جدید و احتمال جهانی کمتنشتر باشد که بازندگان اصلی این مساله رژیم صهیونیستی و یا برخی حاکمان منطقهای بودند که با هدف به ثمر ننشستن حقانیت و ایجاد فرصتی برای احقاق حقوق ملت ایران دست به کار شدند.

وی گفت: اینکه دشمن با ددمنشانهترین نحوه و ابزار دست به ترور میزند و در کمین سرداران ما چه در بغداد و چه در دماوند نشسته تا انتقام خود را از شکست در عرصه فشار حداکثری و ایجاد نارضایتی اجتماعی بگیرد، نشان میدهد ایران در رسیدن به اهداف صلحآمیز خود در مسیر موفقی قرار گرفته است.

رییس مجلس مطرح کرد
 

رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به ترور شهید محسن فخری زاده گفت: دشمن جنایتکار پشیمان نمی شود مگر با واکنشی قوی که هم در مقابل خطاهای احتمالی آینده دشمن بازدارندگی ایجاد کند و هم بابت این جنایات از آنها انتقام بگیرد.

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی ترور دانشمند شهید محسن فخری زاده را ناجوانمردانه دانست و گفت: دل مردم ایران به درد آمد و غمی سنگین بر قلب همه دغدغه مندان پیشرفت و عزت کشور گذاشته شد. دشمنان مردم ایران باز هم با استفاده از شیوه هایی مثل ترور به عنوان یکی از غیر انسانی ترین ابزارها نشان دادند که از افزایش قدرت ایران به هراس افتاده و حذف دانشمندان ما را برای مقابله با ملت برگزیدند. وی با بیان اینکه دشمن جنایتکار پشیمان نمی شود مگر با واکنشی قوی اظهار کرد: واکنش قوی هم در مقابل خطاهای احتمالی آینده دشمن بازدارندگی ایجاد می کند و هم بابت این جنایات از آنها انتقام می گیرد. در همین راستا علاوه بر انتقام بازدارنده از عاملان و آمران شهادت شهید فخری زاده وظیفه همه قوا و نهادهای مربوطه است که تهدید این ضایعه اسفناک را به فرصتی برای قوی شدن در عرصه های مختلف اقتصادی، امنیتی، دفاعی و هسته ای تبدیل کند.

وی با تاکید به عدم امکان اعتماد به سیستم سیاسی آمریکا اذعان کرد: همه نهادها باید از فرستادن هر گونه سیگنال ضعف یا اعتماد به این سیستم پرهیز کنند. پیش از این نیز گفته شده بود که تغییر برآورد دشمن از محاسبات و اقدامات ایران ضرورتی انکار ناپذیر برای کاهش فشارها بر مردم ایران است. این مهم میسر نخواهد شد جز با برداشتن گام های بلند و معنی دار در حوزه هایی که دشمن به آنها توجه می کند و درباره آنها نگرانی دارد. امروز بیش از گذشته این امر به اثبات رسیده است. بعضی گفت وگوها چه قبل و چه بعد از ترور، حاکی از این نکته بدیهی است که از نظر دشمن بالا بردن دست نیاز به مذاکره حاوی این پیام اشتباه است که ایران عزیز خدای نکرده ضعیف است.