حمایت از مرکز رشد نوآوری در منطقه سرخس

دکتر محمد مهدی شریفی زاده دبیر ستاد توسعه و فناوری های حوزه آب و انرژی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در بازدید از مرکز رشد نوآوری شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد در سرخس گفت: ایجاد این مرکز در نقطه صفر مرزی و حمایت از شرکت های نوپا باعث رونق کسب و کارها در قالب مسئولیت اجتماعی شرکتی در سرخس شده است.

به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومی شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد، دکتر محمد مهدی شریفی زاده افزود: با توجه به عملکرد پالایشگاه خانگیران در حوزه فناوری های نوین و استفاده از استعداد جوانان نخبه کشور و خلق ایده های جدید، باید مراکز رشد در سایر مناطق کشور نیز راه اندازی گردد و تکنولوژی باید در خدمت محرومیت زدایی قرار بگیرد.

دبیر ستاد توسعه و فناوری های حوزه آب و انرژی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه به شرکت های دانش بنیان و شتاب دهنده ها مبلغ ۳۰۰ تا ۸۰۰ میلیون ریال وام اعطاء می شود تاکید کرد: در حال حاضر پنج هزار و ۴۵۴ شرکت دانش بنیان در حوزه های مختلف در سطح کشور ثبت و شناسایی شده اند که حدود یک هزار شرکت در حوزه انرژی فعالیت دارند.

 

امهال حق بیمه سهم کارفرمایی کسب و کارهای حوزه گردشگری!

مدیرکل تامین اجتماعی استان ایلام از امهال حق بیمه سهم کارفرمایی کسب و کارهای حوزه گردشگری خبر داد. سهیلا ملکشاهی اظهار داشت: با صدور بخشنامه ای،از سوی سالاری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی امهال حق بیمه سهم کارفرمایی مهر لغایت اسفند سال ۹۹ کسب و کارهای حوزه گردشگری را اعلام کرد. ، ملکشاهی افزود : بر اساس این بخشنامه، کلیه کارگاه هایی که فعالیت آنها منطبق با جدول فعالیتهای اقتصادی حوزه گردشگری است، میتوانند از تسهیلات پیش بینی شده در مصوبات مذکور (امهال بیست درصد حق بیمه سهم کارفرمایی لغایت پایان سال ۹۹) بهره مند شوند. همچنین کارفرمایان کارگاههای مذکور که با ارسال لیست کارکنان شاغل در کارگاه نسبت به پرداخت حداقل ده درصد حقبیمه متعلقه اقدام می کنند، میبایست حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ نسبت به تعیین تکلیف حقبیمه معوق شده سهم کارفرمایی دوره مهر ماه لغایت اسفند ماه سال ۹۹ (پرداخت یکجای آن در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ و یا ترتیب پرداخت آن حداکثر در ۶ قسط) اقدام نمایند. بدیهی است در صورت پرداخت یکجای بدهی مربوطه و یا ترتیب پرداخت آن به شرح فوق، بدهی مزبور از شمول جرائم تاخیر تادیه پرداخت حق بیمه معاف خواهد بود.

رتبه دوم کشوری مخابرات منطقه قزوین

مخابرات منطقه قزوین در شاخص میانگین مدت زمان پاسخگویی به درخواست و شکایات مردمی در آبانماه جاری، رتبه دوم را در بین مناطق مخابراتی کشور کسب کرد.

به گزارش روابط عمومی مخابرات منطقه قزوین، مطابق گزارش اعلام شده در خصوص شاخصهای عملکردی مربوط به شکایات ثبت شده در سامانه ۱۹۵ در آبانماه ماه ۹۹ مخابرات منطقه قزوین، با میانگین .۹۱ درصد ( میانگین زمان پاسخگویی در واحد روز) توانست رتبه دوم را در بین مناطق مخابراتی بدست آورد.

بر اساس ارزیابی کمیته راهبرد و توسعه کسب و کار مخابرات ایران در خصوص ارزیابی شاخصهای مختلف، اداره بازرسی و رسیدگی به شکایات مخابرات منطقه قزوین در شاخص پاسخگویی به شکایات مردمی در بین مخابرات مناطق کشور، رتبه نخست را به خود اختصاص داد.

شایان ذکر است هدف تعیین شده در این ارزیابی کمتر از ۴۸ ساعت تعیین شده است که اداره بازرسی مخابرات منطقه قزوین به طور میانگین .۹۱ از روز (معادل کمتر از ۲۲ ساعت) به در خواستها و شکایات مردمی پاسخ داد.

گفتنی است مشترکان مخابرات منطقه قزوین میتوانند هرگونه پیشنهاد، مشکل و شکایات خود را در سامانه bazresi.tci.ir ثبت نمایند، تا به آنها در کوتاهترین زمان رسیدگی شود.

پالایش گاز ایلام نخستین دیدار لیگ
را با شکست آغاز کرد

تیم فوتبال بانوان پالایش گاز ایلام در هفته نخست رقابت های لیگ برتر کشور مقابل وچان کردستان نایب قهرمان فصل گذشته لیگ، با نتیجه سه بر یک شکست خورد.

دیدار بین تیم فوتبال پالایش گاز بانوان ایلام و وچان کردستان نایب قهرمان فصل گذشته لیگ برتر در ورزشگاه عدالت ایلام برگزار شد.

تیم پالایش گاز بانوان ایلام موفق شد نیمه نخست در دقیقه ۱۴ با پنالتی زهرا حاتم نژاد تک گل خود را به ثمر برساند.

در نیمه اول تیم پالایش با حملات خود چندین موقعیت گل را از دست داد.

در دقایق پایانی نیمه اول این دیدار تیم وچان کردستان موفق شد گل دوم این نیمه را در دقیقه ۴۲ به ثمر برساند و نیم اول با تساوی یک، یک به پایان رسید.

نیمه دوم نیز ۲ تیم بازی خوبی از خود به نمایش گذاشتند اما تیم وچان با حملات خود موفق شد ۲ گل دیگر را در دقایق ۸۳ و ۹۲ به ثمر برسانند.

عاطفه ایمانی و محدثه زلفی ۲ کارت زرد از داور دریافت کردند و طاهره آزادی و سمیه فیضی با طاهره منصوری و ستاره عبدالهی تعویض شدند.

تیم فوتبال پالایش گاز بانوان ایلام هفته آینده مهمان تیم شهرداری سیرجان است.

گفتنی است مسوولان شرکت پالایش گاز ایلام حامی تیم فوتبال بانوان ایلام از نزدیک شاهد این دیدار بودند.

خط لوله جی آر پی ٤٠٠ اندیمشک تعمیر شد

اهواز : فرج-سرپرست آب وفاضلاب منطقه اندیمشک گفت: خط لوله جی آر پی ۴۰۰ اندیمشک با تلاش شبانه روزی کارکنان شبکه و عملیات آبفا تعمیر شد.

کریم ملک خدایی با اعلام این خبر گفت: خط لوله جی آر پی ۴۰۰ اندیمشک با تلاش شبانه روزی کارکنان شبکه و عملیات آبفا تعمیر شد. وی افزود: با اجرای این عملیات مشکل افت فشار آب برخی مناطق شهر که به دلیل این عملیات ایجاد شده بود، رفع و آب شرب مناسب در اختیار شهروندان شهر اندیمشک قرار گرفت و مشکل افت فشار آب در برخی مناطق شهر اندیمشک رفع شد. سرپرست آب وفاضلاب منطقه اندیمشک بیان کرد: این خط لوله به صورت ناخواسته و در یک عملیات غیر قابل پیش بینی دچار حادثه شده بود که با تلاش شبانه روزی کارکنان شبکه و عملیات آب و فاضلاب منطقه اندیمشک تعمیر شد.

وی خاطر نشان کرد: با تلاش کارکنان شبکه و عملیات آب وفاضلاب منطقه اندیمشک رفع شکستگی معابر و مناطق مختلف سطح شهر مورد توجه قرار گرفته و به زودی خدمات این حوزه تقویت می شود.

وی با اشاره به توسعه خدمات غیر حضوری در آبفا اندیمشک ، افزود: شهروندان برای تسریع در رسیدگی به خدمات حوزه آب و رفع شکستگی لوله های توزیع آب بدون نیاز به مراجعه حضوری تنها از طریق سامانه اطلاع رسانی ۱۲۲ اقدام و آدرس های خود را ثبت کنند تا کارکنان شبکه و عملیات آب وفاضلاب منطقه اندیمشک در این زمینه اقدامات لازم را به اجرا برسانند. شهردار: دوربین های پایش تصویری در ۱۲ نقطه ایلام نصب می شود

 

دوربین های پایش تصویری بزودی
در ایلام نصب می شود

طالب صادقیان اظهار داشت: این دوربین ها با اعتبار شش میلیارد ریال خریداری شده است و در راستای پایش تصویری شهر بزودی نصب می شوند. وی افزود: اکنون سه میلیارد ریال برای نصب دکل این دوربین ها نیاز است که تامین شده است و تا یک ماه آینده کار نصب و فعالسازی آنها انجام می شود. شهردار ایلام از تهیه و انجام مطالعات ۱۱ طرح مهم در شهر ایلام خبر داد و گفت: مجوز بی نام این ۱۱ طرح با حمایت معاونت اقتصادی استاندار صادر شده است و در آستانه اجرایی شدن هستند. صادقیان، اجرای طرح پارکینگ طبقاتی در شهر ایلام را یکی از این طرح ها برشمرد و تاکید کرد: این طرح جزو مطالبات مردم است و همه مجوزهای آن صادر شده است که به محض صدور تاییدیه ماده پنج توسط راه و شهرسازی به پیمانکار بخش خصوصی واگذار می شود.

مدیر عامل « مجتمع فولاد خراسان» تأکید کرد:

مدیر عامل «شرکت مجتمع فولاد خراسان» از تقویت نظام پاسخگویی و شفافیت در معاملات این مجتمع با الکترونیکی کردن سامانه و فرآیند استعلام های مرتبط با خرید و تأمین خبر داد.

به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومی فولاد خراسان ، کسری غفوری با اشاره به ابلاغ بخشنامه وزیر «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» در خصوص ارتقای پاسخگویی، شفافیت و سالم سازی فرآیندها، گفت: یکی از مهمترین اقدامات قانونی جمهوری اسلامی ایران در مسیر مبارزه با فساد، تصویب «قانون ارتقای سلامت نظام اداری» است که ابعاد مختلف پیشگیری از فساد و مقابله با آن را مد نظر قرار داده و الگوهایی را نیز برای رسیدن به اهداف آن ارائه کرده است.

وی «شفاف سازی فرآیندها»، «شناسـایی نقاط حساس»، «پاسخگویی»، «شایسته سالاری» و «تکریم ارباب رجوع» و... را از اصول و ضرورت¬های سلامت نظام اداری دانست و افزود: مجتمع فولاد خراسان به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه¬های صنعتی کشور و به عنوان یک شخصیت حقوقی بخش خصوصی قواعد موضوعه و سیاست-های نظام سلامت اداری کشور را، به ویژه به خاطر ارتباط تنگاتنگ این مجموعه با وزارت «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» به کار گرفته و در این زمینه جزو سازمان¬های پیشرو در عمل به این دستور وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده است.

دکتر غفوری یادآور شد: ما معتقدیم سالم سازی و صیانت از حقوق مردم در همه بخش های فعال اقتصادی کشور، اعم از دولتی، عمومی یا خصوصی، در بلندمدت ضامن منافع عمومی مردم است.

قائم مقام مدیر عامل فولاد خراسان نیز با بیان این که عملکرد سازمان ها در جایی که با منافع عمومی و بیت المال مرتبط است باید به نحوی باشد که خود را در یک اتاق شیشهای ببینند، عنوان نمود: فرایندهایی که نظارت همگانی را امکان پذیر می کنند، علاوه بر افزایش بهرهوری و بازدهی کاری، ایجاد کننده اعتماد در بازار کسب و کارند.

شاهین صالح محمدزاده افزود: مجتمع فولاد خراسان، با هدف «شفاف سازی» و ایجاد «فرصت برابر» برای همه اشخاصی که در امر تامین تجهیزات، ماشین¬آلات و مواد اولیه فعالیت دارند اقدام به راه اندازی «سامانه ارتباط با تامین کنندگان» کرده است.

وی بر به کارگیری و به روزآوری امکان های موجود بر روی سامانه «مدیریت ارتباط با تأمین کنندگان» به آدرس https://SRM.khorasansteel.ir برای تسهیل فرآیند شفاف سازی از سوی فولاد خراسان تأکید کرد.

صالح¬محمدزاده در تشریح جزییات این خبر با اشاره به ایجاد پنجره استعلام های الکترونیکی و مناقصات بر روی سامانه SRM شرکت، گفت: کلیه تأمین کنندگان، اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، حتی اگر عضو سامانه تأمین کنندگان شرکت نباشند، می توانند ضمن مشاهده استعلام¬ها و مناقصه¬های شرکت در بر روی سامانه SRM فولاد خراسان، با ثبت اطلاعاتی اولیه و ساده، به راحتی در استعلام یا مناقصه شرکت کنند.

وی با اشاره به بارگذاری کلیه مختصات فنی، کمی و کیفی اقلام تأمینی در سامانه مذکور، اضافه کرد: تأمین کنندگان محترم از این پس می توانند ضمن مشاهده استعلام¬ها، با سهولت و سرعت بیش تری در استعلام ها و مناقصات شرکت کرده و نتیجه استعلام ها و مناقصات هم در سامانه و نیز از طریق پیامک به شخص مخاطب ابلاغ می گردد و حتی در صورت تصمیم به انصراف شرکت کننده مزبور نیز مهلتی سه روزه برای پاسخ قطعی در نظر گرفته شده که روزانه با پیامک به طرف قیمت دهنده اعلام می شود.

قائم مقام مدیرعامل فولاد خراسان، اعلام شفاف شرایط، مختصات و اوصاف کالا یا خدمت مورد نیاز را بر روی سامانه از تغییرات ایجاد شده در نحوه اخذ استعلام ها برگزاری مناقصه ها عنوان کرد و افزود: با اعلام شفاف شرایط مختلف کمی، کیفی و حتی تعیین طرف عهده دار هزینه های اجرای قرارداد نظیر قیمت حمل و نقل از همان ابتدای فرآیند، همه اشخاص شرکت کننده می توانند به صورت یکسان و برابر در جریان اطلاعات مربوطه قرار گیرند و مشخصات کالایی را که قادر به تأمین آن هستند اعلام کنند.

وی شفاف بودن اطلاعات، مختصات و شرایط مورد معامله، کاهش بروکراسی و گردش کار کاغذی و نیز انجام کار در «بازه زمانی متناسب و معقول» و درنتیجه کاهش تاثیر نوسانات و ناپایداری قیمت ها بر روند کار را از مزایای تغییرات ایجاد شده در راستای سلامت و شفافیت اداری برشمرد و افزود: در این روش، امکان به نتیجه رسیدن کار نیز بسیار بالاتر می رود.

جلیل کریمی- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز،در نشست هم اندیشی با مدیران عامل شهرک های صنعتی استان البرز که در محل اتاق بازرگانی استان برگزار شد،گفت: مشکلات واحدهای تولیدی مستقردر شهرک های صنعتی استان را با نگاه ویژه و جدی پیگیری خواهیم کرد. پرهام رضایی با بیان اینکه مشکلات واحدهای صنعتی استان و صاحبان بخش اقتصادی بارها شنیده و مورد بررسی قرار گرفته است، افزود: اکنون بحث تعامل بیشتر اتاق بازرگانی البرز با شهرک های صنعتی البرز مطرح است. وی با اشاره به اینکه طی ۵ ماه گذشته بررسی مسائل شهرک های صنعتی استان البرز با نگاه تخصصی پیگیری شده است، افزود: در این مورد بحث آمایش سرزمینی البرز و ایرادات و خلاء های آن از جمله نبود مذاکره کافی با بخش خصوصی را مطرح کرده ایم چرا که این طرح برای ۲۰ سال آینده استان پایه ریزی شده و سرنوشت آینده صنعت، کشاورزی و دیگر بخش های البرز در آن نهفته است. رضایی با اشاره به اینکه موضوع وجود بیش از سه هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی در البرز باید به درستی احصاء و کارشناسی شود، گفت: قرار است بحث تهیه نقشه جی آی اس (GIS) استان در خصوص محل استقرار واحدهای صنعتی البرز آماده سازی شود و علاوه بر موقعیت هر واحد صنعتی، تعداد نیروی شاغل در آن، میزان واردات و صادرات و سهمی که هر کدام در تولید ناخالص داخلی (GDP) دارد، مورد ارزیابی قرار داده می شود و این موارد تا پایان فعالیت دوره سوم اتاق البرزعملیاتی خواهد شد. رئیس اتاق بازرگانی البرز اظهار کرد: در حال حاضرآماده سازی فضای ۵ هزار متری برای برپایی سالن های نمایشگاهی در منطقه ویژه اقتصادی پیام در دستور کار قراردارد و در هفته های پیش رو قرارداد آن با پیمانکار اجرای کار بسته می شود. رضایی به موضوع تشکیل انجمن شهرک های صنعتی البرز اشاره کرد و گفت: در این مورد داشتن طرح توجیهی مناسب که در کمیته راهبردی اتاق ایران مطرح شود و به تصویب برسد، بسیار مهم است چراکه راه اندازی انجمن شهرک های صنعتی استان البرز یک تریبون واحد برای طرح مشکلات صاحبان صنایع استان است و در کنار اقدامات اتاق بازرگانی می تواند بسیار موثر واقع شود.

استاندار خوزستان: نفس اقدام سازمان منطقه ویژه پتروشیمی و شورای راهبردی شرکت های پتروشیمی، نیک و قابل تقدیر است. در آیین پویش هر تبلت یک مدرسه استاندار و رئیس شورای آموزش و پرورش خوزستان، ضمن تبریک هفته بسیج و تسلیت سالروز وفات حضرت معصومه (س) گفت: نفس انفاق و کمک به همنوع، نزد خداوند و بندگانش اقدامی شایسته بوده، بویژه آنکه این امر، در رابطه با مقوله تعلیم و تربیت و علم اندوزی باشد. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از دبیرخانه مسولیت اجتماعی شورای راهبردی شرکتهای منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، دکتر غلامرضا شریعتی افزود: این امر نیک، تقویت کمال انسانی را بهمراه داشته که با کسب علم و دانش و نزدیک شدن به خداوند در جامعه اسلامی موجبات آن را فرآهم می سازد. دکتر غلامرضا شریعتی در ادامه تصریح کرد: در هر جامعه پیشرفته و توسعه یافته ، توجه به علم و دانش اندوزی مهمترین زیرساخت بشمار رفته و نبود آن در هر جامعه ای موجب از بین رفتن دیگر سرمایه های مادی آن جامعه خواهد شد. رئیس شورای آموزش و پرورش خوزستان، در خصوص جایگاه این نهاد در جامعه ما گفت: اگر به آموزش و پرورش و نیروی انسانی بعنوان یک بخش هزینه بر نگاه کنیم، موجبات عقب ماندگی کشور را فرآهم ساخته ایم؛ اما در صورتی که نگاهمان به این امر، دیدگاهی اصولی و بعنوان یک زیرساخت باشد، توانسته ایم گام موثری برداریم و میبایست حداقل امکانات برای تحقق و رسیدن به توسعه را ایجاد نمائیم.

استاندار خوزستان در پایان عنوان داشت: هرچه به رشد و شکوفایی نیروی انسانی بویژه دانش آموزان در شهرستان بندرماهشهر توجه شود، توانسته ایم زیر ساخت پیشرفت و توسعه آینده شهرستان را فرآهم سازیم و از سایر دست اندرکاران و مدیران محلی میخواهم با جدیَّت در این راه گام بردارند؛ ضمن آنکه لازم است از نقش آفرینی و مشارکت بی نظیر سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و شرکتهای پتروشیمی منطقه در خدمت رسانی به شهرستان و سایر نقاط خوزستان بویژه در سیل سال گذشته و شیوع ویروس کرونا بطور خاص تقدیر و تشکر نمایم.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس:
 

سخنگوی کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس با اشاره به اختصاص ۲۶ درصد از تسهیلات آبخیزداری کل کشور به این استان، گفت: این اعتبارات پاسخگوی نیاز کشاورزان گیلانی نیست.

سید کاظم دلخوش در جمع خبرنگاران با تاکید بر ضرورت حمایت قانونی از جنگلها و منابع طبیعی، اظهار کرد: در قانون، بهطور شفاف موضوع حفاظت از جنگلها بیان شده و علاوه بر آن در قرآن نیز به موضوع انفال که بخشی از آن به منابع طبیعی مربوط میشود تاکید شده است که باید توسط حاکمیت مدیریت شود.

سخنگوی کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس با اشاره به قانون برنامه ششم توسعه، افزود: در این قانون به مبحث بیابان زدایی و همچنین ضرورت آبخیزداری تاکید شده است و پیشبینی کردهایم که باید ۱۰ میلیون هکتار در سراسر کشور آبخیزداری شود و ۱۸۵ هزار هکتار در کشور جنگلکاری باید صورت گیرد.

وی با بیان اینکه بودجههای سالانه کفاف اجرای طرحهای مربوط به حفاظت از منابع طبیعی را نمیدهد، بیان کرد: طی سالهای گذشته آسیبهای فراوانی به جنگلها وارد شده و عدم آبخیزداری درست، عدم ساماندهی زراعت چوب و همچنین عدم اختصاص تسهیلات مناسب به زارعان مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورد.

دلخوش با اشاره به اینکه برای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی باید مردم را وارد این عرصه کنیم، تصریح کرد:

یک مقام مسئول با اشاره به صدور دستوراتی از سوی مدیرعامل پتروشیمی کارون برای تشکیل کمیته خودکفایی از بومیسازی و ایرانیسازی تجهیزات پیچیده، فنی و تکنولوژیکی دوار در این زنجیره ایزوسیانات خبر داد و اعلام کرد: با حمایت شرکتهای دانش بنیان، تجهیزات و قطعات وارداتی پتروشیمی کارون ایرانیسازی شده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل شرکت پتروشیمی کارون، مهندس «میثم یوسفی» در تشریح دستاوردهای تشکیل کمیته خودکفایی این زنجیره ایزوسیانات کشور از سوی مدیرعامل پتروشیمی کارون از سال ۹۵ تاکنون، گفت: اکثر تجهیزات و ماشینآلات موجود در پتروشیمی کارون خاص و دارای پیچیدگیهای فنی و تکنولوژیکی است .

رئیس کمیته خودکفایی پتروشیمی کارون با اعلام اینکه با تشکیل کمیته خودکفایی با صدور دستوراتی از سوی مدیرعامل پتروشیمی، طراحی و ساخت مرحله به مرحله و مطابق با یک برنامه زمانبندی و گروه بندی کالایی در این شرکت پتروشیمی آغاز شد، تصریح کرد: در گام نخست بومیسازی و ایرانیسازی تجهیزات دوار شامل انواع پمپ ها، توربوکمپرسور، کمپرسور، راکتورها و ... در دستور کار قرار گرفت.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی با اجرای سیاستهای حمایتی از شرکتهای دانش بنیان و سازندگان تجهیزات صنعتی در داخل کشور حدود یکهزار و ۴۰۰ قطعه و تجهیز مرتبط با ماشین آلات دوار در پتروشیمی کارون به طور کامل بومی سازی شده و نیازی به واردات تجهیزات از شرکتهای خارجی نیست.

یوسفی با اشاره به تدوین قراردادهای حمایتی و خرید تضمینی، ارائه بانک جامع اطلاعات نیازمندیها، شناسایی سازندگان دست اول و حذف واسطهها، برنامهریزی برای نقشه برداری و انتقال دانش به روش مهندسی معکوس و ... از مهمترین اقدامات در راستای اجرای برنامههای خودکفایی در پتروشیمی کارون نام برد و افزود: هم اکنون بالغ بر ۹۰ درصد کالا، تجهیزات و قطعات ماشینآلات دوار بومیسازی شده و سالانه از خروج حدود ۳۰ میلیون یورو جلوگیری میشود.