۷۰۰ هزار نفر برای دریافت وام ودیعه مسکن ثبت نام کردند

معاون وزیر راهوشهرسازی گفت: مشکل اصلی در کند بودن پرداخت وام ودیعه مسکن این است که متقاضیان مدارک خود را تکمیل نمیکنند.

محمود محمودزاده معاون وزیر راهوشهرسازی در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه ۷۰۰ هزار نفر برای دریافت وام ودیعه مسکن ثبت نام کرده بودند، گفت: از این تعداد متقاضی تنها ۲۹۰ هزار نفر اطلاعات خود را در سامانه بارگذاری کردهاند که این موضوع باعث تشدید مشکلات در این حوزه شده است. او ادامه داد: پالایش اطلاعات متقاضیان انجام شده است و آنان به سیستمهای بانکی معرفی شدهاند و از این تعداد هم حدود ۱۳۰ هزار نفر تشکیل پرونده دادهاند و تسهیلات برای بیش از ۱۰۰ هزار نفر هم پرداخت شده است. معاون مسکن و ساختمان وزیر راهوشهرسازی توضیح داد: مشکلات در پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن مربوط به متقاضیانی میشود که اطلاعات خود را در سامانه بارگذاری نمیکنند و برای تکمیل مدارک خود در سامانه اقدامات لازم را انجام نمیدهند. محمودزاده تصریح کرد: باید مدارک در سامانه بارگذاری شود تا امکان پالایش آنها وجود داشته باشد و تا زمانی که متقاضیان در این زمینه همکاریهای لازم را انجام ندهند، بنابراین پرداخت تسهیلات هم به موقع انجام نمیشود.

 

قیمت بلیت هواپیما واقعی نیست

ابوالقاسم جلالی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار کرد: آزادسازی قیمت بلیت هواپیما واقعی نبوده و ما به دنبال آن هستیم آزادسازی واقعی انجام شود. با انجمن شرکت های هواپیمایی در خصوص قیمت بلیت هواپیما مذاکراتی داشتیم و اعلام کردیم که در زمان حاضر روی سازمان هواپیمایی این فشار است که قیمت ها را تعیین کند.

وی افزود: این کار در اختیار سازمان هواپیمایی نیست و هر ایرلاین ناوگان خاص خودش را دارد. هزینه تمام شده هر صندلی پروازی شرکت هواپیمایی که MD دارد با ایرلاینی که ATR یا ایرباس دارد، خیلی متقاوت است.

وی تصریح کرد: در کنار اینها، دیدیم که از حدود ۴ ماه قیمت ارز افزایش قیمت وحشتناکی داشت و حداقل دو برابر شد. معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه با اشاره به این که بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا باید در پروازهای داخلی حداکثر از ۶۰ درصد صندلی ها استفاده شود، گفت: این موضوع هزینه تمام شده هر صندلی پروازی برای ایرلاین ها بیش از ۱۰ درصد اعلام شده، افزایش می یابد.

دلایل تأخیر در تصویب طرح
جهش تولید و تأمین مسکن

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: به نظر میرسد کلیه کارشناسان فعال در این حوزه نظیر مرکز پژوهش‎ها به یک جمعبندی رسیده اند که ساخت حداقل ۱ میلیون مسکن در سال برای پاسخ به تقاضای متقاضیان واجد شرایط مورد نیاز است. شاکری گفت: ما در ایام کوران انتخابات، حوزههای مختلفی را مورد بحث و بررسی قرار دادیم و چون محور اصلی اقتصاد کشور و معیشت مردم بود، از جمله موضوعاتی که در راس و صدر قرار میگرفت، مسکن بود و ای کاش حتی بیشتر به این موضوع میپرداختیم. از طرفی رها کردن بحث تامین مسکن توسط عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی، یک تقاضای انباشتهای را در کشور ایجاد کرده بود، به همین دلیل یکی از محورهای شورای ائتلاف، تامین مسکن بود و به همین دلیل محور اصلی کارهای ما در کمیسیون عمران پیرامون این مسئله قرار گرفت. وی ادامه داد: با توجه به آمار، شاید یکسوم جلسات کمیسیون عمران از زمان تشکیل تا به حال به بحث مسکن مربوط بوده است و پژوهشگران، اقتصاددانها، بانکداران و سایر دستگاههای اجرایی به همراه بانک مرکزی، بنیاد مسکن و وزارت راه در این جلسات حضور پیدا کردند و چارچوب طرح با توجه به جمعبندی جلسات مذکور تهیه شد و بر دو محور استوار بود: یکی بحث زمین رایگان در قالب مدل اجاره ۹۹ سال و دیگری تسهیلات ارزان قیمت برای کمک به اقشار هدف. در همین ارتباط تسهیلات ارزان قیمت یعنی اینکه ما بتوانیم وام ساخت مسکن را از طریق این طرح مجلس با نرخ سودی که قابل تحمل برای اقشار فاقد مسکن باشد، تامین کنیم. وی اظهار داشت: در جلسات متعددی که گذاشتیم روی ۲ موضوع حساسیت بود، یکی تعداد مسکنی که باید در یک سال بر اساس این طرح تامین بشود و موضوع دیگر اینکه آیا بازار مالی ما بهطور کلی قابلیت این را دارد که تامین مالی موردنظر را انجام بدهد. در همین راستا یکی دو جلسه داشتیم که مرکز پژوهشها اعلام آمادگی کرد و اجازه خواست تا دقیقتر وارد این موضوع شود لذا از طرف این نهاد به کمیسیون آمدند و تقاضا کردند که فرصت دیگری در اختیار آنها قرار بدهیم و به همین دلیل کمیسیون هم موافقت کرد که مرکز پژوهشها تحقیقات خود را کامل کند. همین باعث شد تا مدتی طول بکشد. البته از یک جهت هم کار اشتباهی نیست چون شما میخواهید یک طرح عظیمی را برای کشور رقم بزنید و باید مطمئن شوید که این طرح قابلیت اجرائی دارد و مجریان طرح هم دورنمای مشخصی از ۲ حوزۀ زمین و تسهیلات مالی را داشته باشند.

راستی آزمایی ادعای کاهش قیمت مسکن

در حالی که برخی مقامات ارشد وزارت شهرسازی اواخر آبان،ادعای کاهش قیمت مسکن را مطرح می کردند، بررسی ها نشان می دهد این ادعا تنها در چند منطقه تهران صحت دارد و میانگین قیمتها افزایش داشته است. به گزارش خبرنگار مهر، اگرچه مسئولان وزارت راه و شهرسازی و اتحادیه املاک اواخر ابان ماه از کاهش قیمت مسکن خبر داده بودند اما بررسی امار رسمی منتشر شده نشان میدهد کاهش قیمت فقط در معدودی از مناطق تهران رقم خورده و میانگین قیمتها همچنان با افزایش همراه بوده است؛ ضمن اینکه این کاهش قیمت نیز عمدتاً ناشی از افت شدید تعداد معاملات و کاهش انتظارات تورمی، ناشی از افت قیمت ارز، بوده و نمیتوان این کاهش قیمت را به اثرگذاری سیاستهای دولت در حوزه مسکن نسبت داد.

وزیر راه (۲۰ آبان): قیمت مسکن نزولی است

وزیر راه و شهرسازی ۲۰ آبان ماه در حاشیه مراسم الحاق ۱۲۲ دستگاه ناوگان تولید داخل به شبکه ریلی در جمع خبرنگاران درباره تأثیر کاهش قیمت ارز بر قیمت مسکن، بیان کرد: از سال ۹۷ تا کنون قیمت مسکن نظیر سایر کالاها متأثر از تحولات ارزی افزایش یافت و با ریزش قیمت ارز و طلا، باید قیمتهایی که با ارز افزایش قیمت داشتهاند، برگردند اما متأسفانه چسبندگی قیمتی هم وجود دارد. وی تأکید کرد: همان طور که قیمت خودرو با کاهش قیمت ارز برگشت، باید دیگر قیمتها هم که بی دلیل بالا رفته بودند و متأثر از عرضه و تقاضا نبودند، برگردد؛ اخبار و رویدادهایی را مشاهده میکنیم که حاکی از آن است که قیمت مسکن روند نزولی را طی میکند. رئیس اتحادیه املاک: قیمت مسکن افت ۱۵ درصدی داشت پس از این اظهار نظر وزیر راه و شهرسازی، مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز ۲۷ آبان ماه در گفت وگو با شبکه خبر از کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت مسکن در پایتخت خبر داده بود. وی گفته بود: در روزهای اخیر شاهدیم که قیمتهای پیشنهادی ملک، بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته و انتظار افت بیشتر هم دور از ذهن نیست.

رد ادعای کاهش شدید قیمت مسکن با آمار اعلامی بانک مرکزی

با این حال انتشار گزارش بازار مسکن در آبان ماه امسال از سوی بانک مرکزی که منبع آن، سامانه املاک و مستغلات وابسته به اتحادیه مشاوران املاک بوده، چندان با این ادعا همسو نیست.(جزئیات گزارش بانک مرکزی) بر اساس این گزارش، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران، ۲۷ میلیون و ۱۹۳ هزار و ۱۰۰ تومان بود ولی در مهر ماه امسال، ۲۶ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان بود که سبب شد این شاخص با رشد ۱.۸ درصدی همراه شود. ضمن اینکه متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در آبان ماه سال گذشته، ۱۲ میلیون و ۴۶۳ هزار و ۷۰۰ تومان بود که با این حساب، قیمتها در آبان ماه امسال نسبت به آبان پارسال رشد ۱۱۸.۲ درصدی داشته است.

تعداد معاملات ناگهان نصف شد

آنچه سبب شده تا از رشد فزاینده قیمت مسکن در آبان ماه امسال کاسته شود، کاهش ۴۸ درصدی معاملات مسکن نسبت به مهر ماه است که نشان دهنده کاهش شدید عطش خریداران برای سرمایه گذاری در مسکن برای جلوگیری از کاهش ارزش نقدینگی آنهاست که به گفته کارشناسان اقتصاد مسکن، این موضع در پی کاهش قیمت دلار رخ داده است. به گفته کارشناسان اقتصاد مسکن، افت قیمت اوراق تسهیلات مسکن به کانال ۶۰ هزار تومان در یک هفته اخیر نیز حاکی از کاهش تقاضای خرید مسکن بوده است. از بین رفتن تورم انتظاری و پیش بینی احتمال ادامه رکود غیر تورمی در بازار مسکن از دیگر دلایل عدم تمایل خریداران مسکن به حضور فعالانه در این بازار است. برخی کارشناسان بازار مسکن معتقدند بروز نشانههای رشد در بازار سرمایه و افزایش شاخص بورس در هفتههای اخیر و ادامه روند نزولی سکه و ارز - هرچند با شیب بسیار ملایم- میتواند نمایشگر افزایش اقبال به بازار سهام و خروج تدریجی سرمایه گذاران از بازارهای سکه و ارز و مسکن باشد. تعدادی از کارشناسان بازار مسکن هم بر این اعتقادند که اگرچه افت ۴۸ درصدی معاملات مسکن برای نخستین بار بود که در سال جاری رخ داد، اما به نظر میرسد در ماههای پیش رو، تعداد معاملات مسکن با همین روند ادامه یابد یا حتی اندکی صعودی باشد ولی با توجه به روند کاهشی قیمت ارز، کارشناسان احتمال افزایش قیمت مسکن را بعید میدانند؛ به خصوص که در حال حاضر قیمت مسکن با قیمت ارز گره خورده و سایر مؤلفهها - غیر از تورم انتظاری - اثرگذاری کمتری در بخش مسکن دارند.