نباید بگذاریم از داخل به دشمن پالس توطئه بد هند

رییس د ستگاه قضا با محکوم کرد ن ترور د انشمند شهید محسن فخریزاد ه، او را «قهرمان بیاثر کرد ن تحریم و تهد ید ات د شمن» معرفی کرد .

آیتالله سید ابراهیم رئیسی، د ر جلسه شورای عالی قوه قضاییه با بیان این که شهید فخریزاد ه از چهرههایی بود که د شمن را خوب شناخت و راه خوبی نیز برای مقابله با د شمن برگزید ، راهبرد او را بی اثر کرد ن تحریمها و مصون سازی کشور د ر برابر تهد ید ات د شمن د انست و افزود : همه تلاش ما باید د ر جهت قوی شد ن کشور د ر همه عرصهها برای خنثی کرد ن تحریمها و تهد ید ات د شمنان باشد .

رئیسی با تأکید بر این که بیشترین تحریمهای د شمن مربوط به بخش صنایع هستهای و د فاعی کشورمان میشود ، گفت: شهید شهریاریها و شهید فخریزاد هها با تولید قد رت د ر حوزه هستهای و د فاعی تحریمهای د شمنان د ر این د و عرصه را بی اثر کرد هاند .

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد : شهید فخری زاد ه نماد تولید قد رت د ر حوزه علم و فناوری است که به جوانان ما میآموزد برای خنثی کرد ن توطئههای د شمنان باید با به د اشته هایمان متکی باشیم و هرگونه چشم د وختن و امید بستن به مذاکره و این نوع روشها برای رفع تحریمها خطاست.

آیتالله رئیسی با تأکید بر لزوم قوی شد ن د ر برابر د شمن و بیان این که قوی شد ن د ر سایه حضور انسانهای متد ین و متعهد ، شجاع و مقاوم و متخصص اتفاق میافتد ، اظهار د اشت: برای رسید ن به قلهها باید حرکت اثربخش شهید فخری زاد ه با قد رت اد امه یابد و از میراث گرانبهای این شهید عزیز صیانت شود .

رئیس قوه قضاییه با بیان این که تحریم و ترور د و روی یک سکه اند ، اظهار د اشت: اگر د شمن منطقی غیر از زورگویی د اشت، ما هم با همان زبان با آنها سخن میگفتیم، اما د شمن برای رسید ن به اهد افش فقط منطق زور و قد رت را میشناسد و تجربه نشان د اد ه آنچه اهل تحریم و ترور را سرجایش مینشاند ، قد رت و قد رتمند شد ن است.

رئیسی از پیگیری مجازات آمران و عاملان ترور شهید فخری زاد ه نیز سخن گفت و توصیه غربیها برای خویشتند اری جمهوری اسلامی ایران د ر برابر این جنایت را چراغ سبز نشان د اد ن به تروریستها د انست و گفت: د ر اجرای اقد امات بازد ارند ه نسبت به د شمن نباید کوتاهی کرد و هر حرکتی که موجب بازد ارند گی د شمن از تهد ید شود ، باید انجام د اد .

رئیس د ستگاه قضا از د ستگاههای اطلاعاتی و امنیتی خواست با قد رت شبکه نفوذ را د ر جای جای کشور شناسایی و منهد م کنند و تأکید کرد : لحظه‎ای نباید د ر شناسایی شبکه نفوذ غفلت و د رنگ کرد تا عناصر نفوذی مجال پید ا نکنند از د اخل به د شمن پالس توطئه بد هند . رئیسی با اشاره به فرمان مقام معظم رهبری برای برخورد با آمران و عاملان ترور شهید فخری زاد ه، به د اد ستان کل کشور هم مأموریت د اد با همکاری د ستگاههای اطلاعاتی و امنیتی و ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان قضایی نیروهای مسلح و ایجاد کارگروهی ویژه، موضوع را با جد یت و سرعت پیگیری کند تا اقتضای حق و عد ل اجرا شود .

رئیس قوه قضاییه با اشاره به تلاشهای جریان تحریف د ر کشور برای سازش با د شمن گفت: جریان تحریف، د ر حال القای ترس و یاس و تسلیم د ر برابر د شمن است، اما مطالبه مقام معظم رهبری و خواست ملت و استراتژی راهبرد ی نظام تد اوم برنامههای د فاعی و هستهای و حرکت اساسی کشور برای تولید قد رت د ر همه عرصه هاست. رئیسی گفت: آنچه د شمن را عقب مینشاند و جریان تحریم را ناامید و جریان تحریف را مفتضح میکند ، قد رتمند شد ن ایران اسلامی د ر همه عرصهها به ویژه د ر عرصههای هستهای و د فاعی است که شهید فخری زاد ه با جهاد علمی پیگیری و برای کشور قد رت آفرینی کرد و امنیت منطقه را ارتقاء د اد .رئیس قوه قضاییه با اشاره به روز قانونگذاری یاد و خاطره شهید مد رس را گرامی د اشت و گفت: همه باید خود را ملتزم به «قانون» بد انند و محور کار همه د ستگاهها باید «قانون» باشد و کسی نباید به خود اجازه د هد از قانون تخطی کرد ه یا قانون را د ور بزند .

رئیسی افزود : نزد یک‎ترین راه به اجرای عد الت، قانون است و قوه قضاییه هم قانون را محور برنامهها و اقد امات خود مید اند و بخشنامهها و د ستورالعملهایی که د ر د ستگاه قضایی صاد ر میشود ، همگی مبتنی بر قانون هستند و هیچ قانون جد ید ی وضع نمیکنیم.رئیس قوه قضاییه، یکی از این موارد را د ستورالعمل اجرای قانون رسید گی به ترک فعل مسئولان اجرایی» عنوان کرد و افزود : قانون میگوید اگرمسئولی با ترک فعل موجب خسارت و ضرر و زیان به کشور و بیت المال شد ، باید خسارت آن را بپرد ازد و د ستورالعملی که د ر این زمینه صاد ر شد ، برای اجرای این قانون است.

رئیسی بر لزوم تنقیح قوانین با همکاری قوای سه گانه تأکید کرد و گفت: د ر کشور کمبود قانون ند اریم و حتی با حجم زیاد ی از قوانین برزمین ماند ه مواجه هستیم که بخشنامههای د ستگاه قضا د ر راستای اجرایی کرد ن این قوانین مغفول ماند ه است.عبد اللهی رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه نیز به ارائه گزارشی د رباره اقد امات صورت گرفته د ر ماههای اخیر برای مقابله با کارچاق کنی و اعمال نفوذ وکلای فاسد د ر د ستگاه قضا پرد اخت و اعلام کرد : اخیراً د ر حوزه د یوان عد الت اد اری ۱۰ نفر وکیل و کارچاق کن، د ر استان آذربایجان شرقی ۱۴ نفر وکیل، کارچاق کن و کلاهبرد ار و د ر استان قم نیز ۳ نفر از وکلا و کارکنان د ستگاه قضا بازد اشت شد ند و اقد امات این مرکز برای شناسایی و مقابله با منافذی که این نوع افراد بواسطه آن بد نبال فساد و تخریب د ستگاه قضایی هستند ، اد امه خواهد د اشت.

رییس سازمان زند انها با اشاره به اینکه وضعیت زند انها باید به صورت مستمر توسط سازمان زند انها و قضات رصد و نتایج حاصل از آن نسخههای تأد یبی و تربیتی ارزیابی شود ذ گفت: ریاست قوه قضاییه به منظور توجه د اد ن به این مهم بخشنامه پایش وضعیت زند انیان را صاد ر کرد ند .حاج محمد ی گفت: از ابتد ای سال تاکنون که کشور د رگیر بیماری کرونا بود ه، ۳۱ هزار و ۳۱۴ جلسه د اد رسی الکترونیکی برگزار شد ه که از این تعد اد ، حد ود ۲۸ هزار و ۱۱۴ مورد یعنی بیش از ۸۹ د رصد از ابتد ای تیر ماه تاکنون برگزار شد ه است.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز د ر این جلسه گفت: د ر هفت ماهه سالجاری، تعد اد ۱۷۶ نفر از کارکنان متخلف به انحاء مختلف به صورت د ائم (اخراج یا بازنشستگی) یا موقت (انفصال موقت یا آماد ه به خد مت)، محکوم به قطع همکاری با سازمان شد ه اند که نسبت به مد ت مشابه سال قبل رشد قابل توجه ۱۷۵ د رصد ی د ارد .خد اییان با اشاره به اقد امات انجام گرفته د ر خصوص سالم سازی حوزه سر د فتران گفت: د ر هفت ماهه سالجاری، تعد اد ۳۲ نفر از سرد فتران و د فتریاران به انفصال د ائم و سلب صلاحیت از شغل سرد فتری یا د فتریاری محکوم شد ه اند که نسبت به مد ت مشابه سال قبل، ۳۳ د رصد افزایش و نسبت به مد ت مشابه سال ۹۷، افزایش ۱۶۷ د رصد ی د ارد . وی همچنین از تعلیق ۳۹ نفر، انفصال موقت ۲۳۶ نفر و بازنشستگی ۴۶ نفر از سرد فتران و د فتریاران خبر د اد و با اشاره به صد ور ۱۷۹۰ فقره کیفرخواست برای سرد فتران و د فتریاران گفت که این رقم با رشد ۱۱ د رصد ی نسبت به مد ت مشابه سال قبل مواجه بود ه است.

شمخانی عملیات و محل ترور شهید فخریزاد ه را پیش بینی شده توصیف کرد

د بیر شورایعالی امنیت ملی با اشاره به ترور شهید فخری زاد ه گفت: د ستگاهها و سیستمهای اطلاعاتی به این اطلاع رسید ند که ایشان هد ف است و د ر همین نقطهای که ایشان به شهاد ت رسید ، قرار است اقد امی علیه ایشان صورت بگیرد ، تمهید ات ایمنی لازم هم د ر ارتباط با حفاظت ایشان صورت گرفت، اما اینبار د شمن از سبک و شیوهای کاملا حرفهای، تخصصی و جد ید استفاد ه کرد و متاسفانه موفق شد . به گزارش ایسنا، امیر د ریابان علی شمخانی د ر حاشیه مراسم تد فین شهید محسن فخری زاد ه د ر امامزاد ه صالح (ع) تهران گفت: به غمناک و غصه د ار شد ن ملت ایران نسبت به از د ست د اد ن چنین فرد صالح، توانمند و موثری سر تعظیم فرود میآورم و متعهد شوم که ما اشک غم را از چشمان مرد م پاک کنیم. وی افزود : شهید فخری زاد ه د ر حوزه فناوری صاحب سبک، خلاق و مبتکر بود و همیشه محل خد مت او نوک پیکان خد مت به ملت ایران بود ؛ د ر حاشیه نبود اما گمنام بود . خد مات شهید مهند س هستهای سرد ار فخری زاد ه قابل بیان نیست؛ همینقد ر بگویم که د شمن ۲۰ سال به د نبال به شهاد ت رساند ن ایشان بود ، اما تا به حال ناکام بود . د بیر شورایعالی امنیت ملی گفت: این بار هم سیستمهای اطلاعاتی کشور با د قت احتمال بروز حاد ثه برای ایشان و محل بروز احتمالی حاد ثه را پیش بینی کرد ه بود ند ، اما به د لیل تواتر اخبار د ر طول این ۲۰ سال متاسفانه جد یت مورد نیاز اعمال نشد و این بار آنها موفق شد ند ، و اگر نه عملیاتهای ناکام فراوانی د اشتند . وی خاطر نشان کرد : او یک د انشمند هستهای بی بد یل است؛ بسیار هستند کسانی که با سو تفاهم میتوان گفت د انشمند هسته ای هستند اما شهید فخری زاد ه د انشمند هستهای بود . اگر روزی مصلحت بر این شد که تلاشهای گام به گام او د ر تولید اقتد ار د ر حوزههای مختلف از کرونا تا توان پد افند هستهای و هستهای بیان شود ، حتماً چشم مبهوت جهانیان از اینکه این فرد با این قابلیتها د ر ایران حضور د اشته است، بیشتر مبهوت میشود . د بیر شورایعالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه فخری زاد ه تنها نیست، گفت: ما بطور قطع فخری زاد هها د اریم و د شمنان ما هرگز قاد ر نیستند توان علمی فخری زاد هها را از جوانان عزیز ما، هرچند با تأخیر بگیرند .

تجارت از چالش جدید در بخش کشاورزی گزارش می د هد

گروه اقتصاد ی کورش شرفشاهی: اقتصاد د ر قالب یک زنجیره تعریف می شود که برای برقراری تعاد ل و رسید ن به اهد اف تعیین شد ه، لازم است از تمام ظرفیت های آن استفاد ه شود . این ظرفیت ها د ر قالب معافیت و بخشود گی یا اجبار و تحکم اتفاق می افتد . اینکه انتظار د اشته باشیم بخش هایی از فعالان اقتصاد ی منافعی عاید شان شود اما سهمی د ر رونق و توسعه د یگر بخش ها ند اشته باشند ، اشتباهی بزرگ و البته نابخشود نی است. یکی از بزرگترین معضلات کشور ما د اد ن معافیت و امتیاز به بخش هایی است که منافع کلانی نصیبشان می شود که نمونه آن را می توانیم د ر قالب شرکت های بزرگی ببینیم که زیرمجموعه نهاد ها و ارگان ها هستند . د ر کنار این بحث، معافیت هایی د ر طول تاریخ به بخشهایی از اقتصاد د اد ه شد ه تا آن بخشها جان بگیرد که یکی از این بخشها د ر عرصه کشاورزی بود ه است. د ر مهرماه سالجاری کمیسیون اقتصاد ی د ولت د ر "لایحه اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم" تصمیم گرفت کلیه معافیتهای بخش کشاورزی و زیر بخشهای آن را حذف کند . طبق این مصوبه د رآمد مشمول مالیات سالانه اشخاص حاصل از فعالیتهای بخش کشاورزی د ر تمامی زیربخشها تا ۱۰۰ میلیون تومان به نرخ صفر و مازاد آن طبق مقررات فصول پنجم و هفتم این باب، مشمول مالیات میشود .همچنین؛ مقرر شد ه است تا تد قیق و تنظیم اعمال ضرایب هر کد ام از زیر بخشها توسط وزارت امور اقتصاد و د ارایی با همکاری وزارت جهاد کشاورزی تهیه و به تصویب هیات وزیران برسد .این د رحالی است که طبق مفاد ماد ه ۸۱ قانون مصوب اسفند ماه ۶۶ و اصلاحیه بعد ی آن د رآمد حاصل از کلیه فعالیتهای کشاورزی و د امپروری از پرد اخت مالیات معاف است.

کشاورزان قلک جد ید دولت

اما گویا کشاورزی مورد توجه جد ی د ولت به عنوان یک قلک د رآمد زایی قرار گرفته است. د ر این رابطه رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون از منتفی شد ن بحث حذف معافیت مالیاتی بخش کشاورزی د ر کمیسیون اقتصاد ی د ولت خبر د اد و گفت: این تصمیم از ابتد ا نوعی کج سلیقگی بود که خوشبختانه اصلاح شد . ارسلان قاسمی به مهر گفت: د ر تمام د نیا به بخش کشاورزی یارانه مید هند و از آن حمایت میکنند . د لیلی ند ارد وقتی ما د ر فروش نفت با مشکل مواجه هستیم کشاورزان را که د ر تامین امنیت غذایی نقش د ارند ، تحت فشار قرار د هیم.

تلاش برای جلوگیری از مالیات ستانی

د ر حالی که اصرار د ولت بر مالیات ستانی است، نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس با رد منتفی شد ن حذف معافیت مالیاتی بخش کشاورزی، از اصرار د ولت بر د ریافت مالیات از کشاورزان خبر د اد . محمد جواد عسکری به ایلنا گفت: کمیسیون کشاورزی مجلس د ر حال تلاش برای جلوگیری از اجرای مصوبه د ولت برای د ریافت مالیات از بخش کشاورزی است، اما تا امروز این تلاشها پاسخ ند اد ه است.وی اصرار د ولت بر د ریافت مالیات د ر شرایطی که هزینه تمام شد ه تولید برای کشاورزان بالا است را تصمیم ناد رست د انست.

عسکری با اشاره به شرایط سخت اقتصاد ی که تحریمهای د شمنان برای کشور رقم زد ه است بر لزوم د اشتن نگاه حمایتی از کشاورزان تاکید کرد .پیشتر نایب رییس بنیاد ملی گند مکاران از بسیج سراسری کشاورزان برای رایزنی با نمایند گان مناطق خود خبر د اد که تا حد امکان از طرح این مصوبه د ر مجلس جلوگیری یا د ر صورت طرح، مانع از تصویب آن شوند . علیقلی ایمان با اشاره به مشکلات اخیر اقتصاد ی کشور، افزود : مشکلات اقتصاد ی کشور که ناشی از تحریمها و شیوع
ویروس کرونا است زند گی اقشار کم د رآمد از جمله کشاورزان را به شد ت تحت تاثیر قرار د اد ه است.ایمانی اد امه د اد : افزایش هزینه زند گی از یک سو و بالا رفتن هزینه تمام شد ه تولید از سوی د یگر موجب شد ه کشاورزان بیشتر از د یگران آسیبپذیر شوند .وی د ریافت مالیات از کشاورزان را انتظار غیر معقول د ر شرایط فعلی د انست.

اهمیت کشاورزی برای اقتصاد

پس از پیروزی انقلاب که مورد شد ید ترین هجمه ها قرار د اشتیم و شعار استقلال می د اد یم، برای رسید ن به این هد ف لازم بود به خود کفایی برسیم. از آنجا که پاشنه آشیل استقلال کشور، امنیت غذایی بود ه و هست، صحنه گرد انان مد یریت کشور تمرکز را بر استقلال غذایی قرار د اد ند و برای د ستیابی به این مهم، معافیت هایی به بخش کشاورزی اعطا شد ، زیرا خالی بود ن سفره مرد م می توانست چالشهای جد ی برای مد یریت کشور ایجاد کند . اما این روال اد امه ند اشت، چرا که پس از گذشت مد تی توانستیم د ر بسیاری از عرصه ها به موفقیت د ست پید ا کنیم که نمونه آن را می توانیم د ر جشن هایی که به مناسبت خود کفایی د ر عرصه تولید گوشت، گند م و بسیاری کالاهای اساسی د یگر برگزار شد ، مشاهد ه کنیم. هنوز هم د ر بسیاری از بخش های کشاورزی توان و ظرفیت وجود د ارد که حرفی برای گفتن د اشته باشیم.

کشاورزی سنت و صنعتی

برای د اد ن معافیت کشاورزی را باید به د و بخش صنعتی و سنتی تقسیم کنیم. نتیجه نهایت تلاش کشاورزان د ر بخش سنتی به اند ازهای است که هزینه های روزانه خود را پاسخگو باشند . کشاورزی سنتی آنقد ر قد رت ند ارد که بتواند د ر برابر بحران هایی همچون سیل یا خشکسالی ایستاد گی کند و این کشاورزان د ر بسیاری از موارد زیان می بیند . اما کشاورزی و د امپروری د ر بخش های صنعتی به اند ازه ای قد رت د ارد که میتوانند چالش ها و بحران ها را پیش بینی و چاره اند یشی کنند . به همین د لیل لازم است این افراد د ر تامین هزینه های جاری کشور د ر قالب پرد اخت مالیات مشارکت د اشته باشند .

مالیات ستانی با مدیریت هوشمند

باید د ر د ریافت مالیات مد یریت هوشمند صورت بگیرد . امروزه د ر بحث فرهنگی معافیت هایی اتفاق می افتد که ضرورت د ارد . به عنوان مثال این یک واقعیت اسفبار است که سرانه مطالعه د ر کشور ما بسیار پایین و استقبال مرد م از خرید کتاب و نشریات کم است. بنابراین برای آنکه همین مقد ار از افراد اهل مطالعه را حفظ و د یگران را تشویق به مطالعه و فعالان این عرصه را قانع به اد امه فعالیت کنیم، لازم است معافیت هایی به فعالان عرصه های فرهنگ ارائه شود تا هم آنها بتوانند سرپا بمانند و هم مرد م را به خرید کالاهای فرهنگی همچنان علاقمند نگه د اریم.

د ر بخش کشاورزی نمی توان همه فعالان کشاورزی را با یک چشم نگاه کرد . امروزه کشاورزانی هستند که با وجود تلاش بسیار، تنها می توانند هزینههای یک سال خانواد هشان را تامین کنند . از سوی د یگر این افراد د ر شهرستان ها قرار د ارند و اگر قرار باشد اختیار د ریافت مالیات را به اد ارات مالیاتی شهرستان ها بسپاریم، از آنجا که این مناطق د رآمد ناچیزی د ارند ، به این کشاورزان فشار می آورند تا هزینه های شهرستان خود را تامین کنند . نتیجه آن می شود که این کشاورزان نیز سرخورد ه و به کارگران فصلی د ر شهرها تبد یل می شوند .

مالیات ستانی از فراریان

نکته مهمتر این است که فرار مالیاتی بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد میشود . بنابراین اگر د ولت بنا د ارد از مالیات د رآمد د اشته باشد ، بهتر است به سراغ مافیا و سلطان هایی برود که از خوان اقتصاد ی کشور سود های کلانی به جیب می زنند ، اما حاضر نیستند د ر تامین هزینه های کشور مشارکت کنند .

لزوم مراقبت از کشاورزان جوان

نکته د یگر اینکه باید مراقب کارآفرینانی باشیم که به تازگی وارد عرصه های کشاورزی می شوند . این افراد توان زیان ها و چالشهای بسیار را ند ارند و به ساد گی از صحنه بد ر می روند . بنابراین لازم است د ولت مراقب کارآفرینان جوان د ر عرصه کشاورزی باشد و آنان را تا رسید ن به قد رت لازم د ر قالب معافیت مالیاتی و حتی ارائه تسهیلات حمایت کند .

سرمایه های سرگرد ان به تالار شیشه ای بازمیگرد ند

گروه بورس: بورس د وباره رونق گرفته و شاخص عبور پرسرعتی از مرز یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد ی د اشته؛ تا جایی که میتوان گفت که روزهای پاییزی بورس به پایان رسید ه و بهار د وباره به بازار سرمایه بازگشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، بورس تهران د وباره سبزپوش شد ه است. روزهای زیاد ی است که شاخص تلاش میکند بهار را برای سهامد اران به ارمغان بیاورد و اعتماد ها را د وباره به بازار سرمایه جمع کند . مروری بر روند عملکرد ی شاخص د ر روزهای گذشته به خوبی نشان مید هد که بالا رفتن شاخص بورس مجد د توانسته اعتماد سهامد اران را به خود جلب کند و سرمایهها را از بازارهای موازی به سمت خود بکشاند .

د وشنبه د هم آذرماه نیز د ر اد امه روند صعود ی بورس، شاخص مرز یک میلیون و ۴۶۵ هزار واحد ی را د رنورد ید و توانست رشد ۳۸ هزار و ۶۵۶ واحد ی را به ثبت برساند ؛ این د ر شرایطی است که به موازات رشد شاخص کل، شاخص کل هم وزن نیز روزهای پررونقی را میگذراند .

امروز هم شاخص کل هم وزن با رشد حد ود ۷ هزار واحد ی مواجه شد و ۴۱۷ هزار و ۷۸۸ واحد ی را به ثبت رساند تا بلکه پا به پای شاخص کل پیش رفته و از قافله عقب نماند . د ر این میان مروری بر نماد های تأثیرگذار بر شاخص نیز به خود ی خود نمایانگر آن است که نماد های معد نی توانستهاند کاتالیزورهای مؤثری برای رشد شاخص باشند .

تحلیلگران بازار سرمایه میگویند که پولهای پارک شد ه د ر بورس که ناشی از هراس سه ماهه اخیر بود ه و به نوعی سهامد اران خرد را به سمت سایر بازارهای موازی حرکت د اد ه است، اکنون د وباره به بازار سرمایه اقبال نشان د اد هاند و د ر حال بازگشت به امید روزهای پررونق د وباره بورس هستند ؛ ضمن اینکه برای د همین روز متوالی نیز، روند خروج پول از صند وقهای با د رآمد ثابت را شاهد هستیم که خود نشانگر جذاب بود ن حرکت و سرمایه گذاری د ر سهمهای مختلف و جذاب بازار سرمایه است.

برآورد ها حکایت از آن د ارد که د ر روز گذشته حد ود ۳۰۰ میلیارد تومان پول از این صند وقها خارج شد ه که خود نشانه خوبی برای رونق بازار سرمایه است؛ اما مهمتر از همه چیز اعتماد ی است که د ر حال بازگشت به خرید اران سهام و سرمایه گذاری د ر بورس است که به نظر میرسد شاخص توانسته نقش خود را د ر این مهم، به خوبی ایفا نماید .

از سوی د یگر، برآورد ها حکایت از آن د ارد که روز گذشته ورود ۱,۰۰۰ میلیارد تومان به بازار سهام رقم خورد ه و ارزش معاملات بازار د ر روزهای اخیر به ۲۰ هزار میلیارد تومان رسید ه است.

به هر حال، روزهای خوشی برای بورس متصور است و آنگونه که صورتهای مالی برخی از شرکتهای بورسی به خوبی د ر حال رقم زد ن رشد های مناسبی برای سهامد اران خود هستند ، اما کارشناسان بازار سرمایه را هم د ر این باور مستحکمتر کرد ه است که اگر سهامد اران صبر کنند و رفتارهای هیجانی ند اشته باشند ، نه تنها ضررهای گذشته جبران خواهد شد ، بلکه سرمایهگذاری د ر بورس را نیز همچون جذابیت مقطعی برخی بازارهای موازی از جمله سکه و طلا و ارز سود آورتر خواهد کرد .

اما تکه گمشد ه این پازل که روند رو به رشد بازار سرمایه را نشان مید هد ، نظارتی است که انتظار میرود نه تنها از سوی سازمان بورس و اوراق بهاد ار صورت گیرد ، بلکه حواس ارکان بازار سرمایه را نیز جمعتر کند تا از هر گونه حرکت اشتباه د ر این فرآیند خود د اری نمایند . به هر حال باید مراقب این روزهای بازار سرمایه بود تا شکوفههایش د چار یخزد گی نشوند .

رشد بورس به صورت متعاد ل و منطقی اد امهد ار خواهد بود

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: سهامد اران نباید د ر انتظار رشد شاخص بورس همچون چند ماه نخست سال باشند ، بلکه رشد بورس به صورت متعاد ل و منطقی اد امهد ار خواهد بود . «جلال روحی» امروز د ر گفتو گو با ایرنا به تغییر مسیر شاخص بورس از اواخر آبانماه و بازگشت آن به مد ار صعود ی اشاره کرد و افزود : با توجه به مطرح شد ن سوال از وزیر اقتصاد ، تشکیل جلسه د ر کمیسیون اقتصاد ی مجلس و پاسخگویی وزیر به سوالات عنوان شد ه طبیعی است که مسوولان وزارتخانه تمهید اتی را برای ایجاد ثبات د ر معاملات بورس بیند یشند .

وی اد امهد اد : معاملات بازار از اواخر آبانماه به سمت سهام بزرگ و متوسط پیش رفت که این موضوع نشاند هند ه ایجاد تعاد ل د ر بازار، خروج معاملات از صف فروش و تمایل سرمایهگذاران نسبت به خرید سهام د ر بورس بود ه است.

روحی به افزایش ارزش معاملات و حجم معاملات د ر چند روز گذشته اشاره کرد و گفت: تا چند روز گذشته شاخص بورس د ر کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد د ر نوسان بود که این موضوع نشاند هند ه ورود نقد ینگیهای موجود د ر بازار به سمت سهامی است که بعد از اصلاحهای انجام شد ه د ر کف قیمتی قرار گرفتند .

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار به لحاظ تکنیکالی روند معقول و متعاد لی را د ر پیش گرفته است، خاطرنشانکرد : د ر وضعیت کنونی معاملات بورس، شاهد اقبال سهامد اران به سمت سهام فولاد ی و پتروشیمی و استراحت برخی گروهها بود هایم.

وی با اشاره به اینکه با توجه به آرامش سیاسی حاکم بر کشور خطری معاملات بازار را تهد ید نمیکند ، گفت: تا چند وقت گذشته بازار به شد ت تحت تاثیر انتخابات آمریکا قرار گرفته بود و سهام بازار به د و د سته ریالیمحور و د لاریمحور تقسیم شد ، اما با مشخص شد ن نتیجه انتخابات آمریکا، جنگهای لفظی و موارد ی که د ر بازار تاثیرگذار بود ، بازار از فضای التهابی خارج شد .

روحی، ورود نقد ینگیهای جد ید به بورس را د ومین عامل تاثیرگذار د ر روند صعود ی شاخص بورس مطرح کرد و افزود : با توجه به اینکه اکنون قیمت سهام د ر بازار د ر سطوح مناسبی برای خرید قرار د ارد ، بنابراین سهامد اران د ر قیمت فعلی به د نبال خرید سهام هستند تا ارزش سهام خود را افزایش د هند . این کارشناس بازار سرمایه، عد م وجود موانع د ر پیشنویس لایحه بود جه سال ۱۴۰۰ برای بازار سرمایه را موجب بازگشت رونق به معاملات بورس د انست و گفت: د ر بود جه سالهای گذشته ابهاماتی مانند نرخ خوراک پالایشی وجود د اشت که منجر به تحت تاثیر قرار گرفتن معاملات بازار سرمایه شد ، د ر حالی که اکنون هیچگونه ابهامی د ر بود جه سال ١٤٠٠ وجود ند ارد .

وی خاطرنشانکرد : تعطیلی د و هفتهای فعالیتهای اقتصاد ی د ر بخشهای مختلف باعث شد تا فعالان اقتصاد ی منابع مالی خود را وارد بورس و اقد ام به خرید سهام کنند که این امر منجر به افزایش ارزش معاملات د ر بازار شد .

روحی اظهار د اشت: وجود بازارگرد انها د ر بازار که برای سهام تعریف شد ه است به عنوان نقطهای مثبت تلقی میشود که سهامد اران میتوانند با اطمینان خاطر بیشتری اقد ام به خرید سهام د ر بورس کنند .

در نامه رئیس اتاق بازرگانی تهران به رئیس جمهور مطرح شد

صنعت و تجارت: تاثیر منفی بخشنامه ها و د ستورالعمل های سلیقه ای از سوی بخش های مختلف تصمیم گیر برای تجارت خارجی یکی از موضوعاتی است که طی ماه های گذشته بارها و بارها مورد انتقاد فعالان تجاری کشور قرار گرفته است. د ر حالی که بسیاری از فعالان بخش خصوصی اقتصاد کشور، نسبت به آیند ه تجارت با تصمیم ستاد هماهنگی اقتصاد ی د ولت د رباره مجاز شد ن وارد ات د ر مقابل صاد رات اظهار امید واری می کرد ند ؛ طی روزهای گذشته بانک مرکزی بخشنامه جد ید ی را ابلاغ کرد ه که از نظر برخی از فعالان حوزه تجارت خارجی، خنثی کنند ه بخشنامه د ولت خواهد بود . براساس تصمیم د ولت، شیوه تهاتر ارزی و استفاد ه وارد کنند گان از محل ارز صاد رکنند گان د ر سطح گسترد ه مجاز شد . بخش خصوصی همواره یکی از راه های برون رفت از خطر کاهش تولید کالا به د لیل تامین مواد اولیه را تسهیل وارد ات د ر مقابل صاد رات می د انست؛ سیاستی که به نظر می رسد با این تصمیم محقق شد ه است. با این حال روز گذشته مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران د ر نامه ای به رئیس جمهور از بخشنامه جد ید بانک مرکزی انتقاد کرد ه که نتیجه اجرای آن را خنثی سازی تصمیم راهگشای ستاد اقتصاد ی د ولت عنوان کرد ه است.

پس از آنکه د ر تیرماه امسال د ستورالعمل سخت گیرانه ای از سوی بانک مرکزی برای رفع تعهد ارزی صاد رکنند گان ابلاغ شد که د ر آن روش های قابل قبول بازگشت ارز حاصل از صاد رات محد ود و د ایره حرکتی صاد رکنند گان بسیار تنگ شد ه بود ، همانطور که بخش خصوصی هشد ار د اد ه بود ، صاد رات غیرنفتی د ر تنگنای بیشتر قرار گرفت و صاد رکنند گان خوشنام و شناسنامه د ار ترجیح د اد ند فعالیت خود را محد ود یا حتی متوقف کنند .

سخت گیری های بانک مرکزی علاوه بر این موجب انباشت کالا د ر گمرکات شد به نحوی که د ر برابر آمار د ر مهرماه حد ود ۸ میلیون تن کالا د ر بناد ر و انبارهای گمرک رسوب کرد ه بود . د ر نهایت با پیشنهاد ات کارشناسی بخش خصوصی، فشار بازار و جهش قیمت ها ناشی از کمبود کالا و مواد اولیه خطوط تولید ، ستاد هماهنگی اقتصاد ی د ولت د ر اواسط آبان ماه با اخذ تصمیماتی سعی د ر تسهیل روند وارد ات و صاد رات گرفت که این تصمیمات توسط محمد نهاوند یان، معاون اقتصاد ی رئیس جمهور، ابلاغ شد ، تصمیماتی که به واسطه آن گشایش هایی برای ترخیص کالا از گمرکات یا وارد ات با استفاد ه از ارز متقاضی فراهم شد و به صاد رکنند گان و وارد کنند گان نیز فرصت تهاتر ارز د اد . پس از ابلاغ و اجرای این سیاست ها بود که ترخیص کالا شتاب گرفت.

با این همه کمتر از د و هفته بعد بخشنامه ای از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی صاد ر شد که تقریبا تمام آنچه رشته شد ه بود را پنبه کرد و سیاست های تسهیلی قبلی را مسد ود . براساس گزارش خبرگزاری ها برابر این بخشنامه جد ید که به موضوع حواله های ارزی اختصاص د ارد ، مد ت زمان مقرر برای تسلیم اظهارنامه های وارد اتی به بانک به منظور رفع تعهد ارزی وارد کنند گان به د و ماه کاهش یافته و برای ترخیص قطعی کالا از گمرک بعد از ارائه اسناد حمل مهلتی ۴۵ روزه تعیین شد ه است. همچنین د ر این بخشنامه عنوان شد ه که صاحب کالا باید نسبت به ارائه اسناد حمل حواله های ارزی که قبلاً ارسال شد ه است، حد اکثر تا ۲۰ د ی ماه سال جاری اقد ام کند . از طرفی ارائه اسناد حواله هایی که بعد از ۲۸ آبان ارسال می شود از تاریخ صد ور تا تاریخ اعلامی تامین ارز حد اکثر د و ماه زمان تعیین شد ه است.

از سویی ارسال مستند ات ترخیص کالا د رخصوص اعتبارات و بروات اسناد ی از زمان واریز یا ظهرنویسی اسناد حمل و حواله های ارزی از تاریخ صد ور اعلامیه تامین ارز حد اکثر به مد ت ۴۵ روز د ر نظر گرفته شد ه است. به این ترتیب طبق اعلام بانک مرکزی، تعهد نامه ورود ترخیص و ارائه پروانه گمرکی از سه ماه به ۴۵ روز و تعهد نامه حواله ارزی بابت وارد ات کالا از سه ماه به د و ماه کاهش یافته و بانک مرکزی تاکید کرد ه است این مهلت قابل تمد ید نیست و د ر صورت عد م رعایت مهلتهای تمد ید شد ه، مشتری باید نسبت به ارائه عین ارز به بانک اقد ام کند .

صد ور و ابلاغ این بخشنامه که برابر روال معمول بد ون د ر نظر گرفتن بند های ۲ و ۳ قانون بهبود مستمر محیط کسبوکار، یعنی بد ون مشورت با بخش خصوصی گرفته شد ه است، باعث شد بخش خصوصی نسبت به این مساله معترض شود . رئیس اتاق بازرگانی تهران د ر همین رابطه طی نامه ای به رئیس جمهور از او خواست د ستور بازنگری این بخشنامه صاد ر شود . مسعود خوانساری د ر نامه خود به حسن روحانی از ابلاغ بخشنامه های متناقض و متضاد از سوی نهاد های مختلف د ولتی انتقاد و عنوان کرد ه است که بخشنامه اخیر بانک مرکزی فرآیند وارد ات و تامین مواد اولیه و نیازهای کارخانجات بخش های مختلف تولید ی را با مشکلات جد ی مواجه می سازد و مصوبات راهگشای ستاد هماهنگی اقتصاد ی د ولت را مسد ود می کند . خوانساری همچنین از روحانی خواسته است که د ر تد وین بخشنامه ها و پیش از تصویب و ابلاغ آنها با بخش خصوصی مشورت شود و نظرات کارشناسی آن ها مورد مد اقه و توجه قرار گیرد .

نامه رییس اتاق تهران به رییس جمهور

براساس این گزارش د ر نامه مسعود خوانساری به رئیس جمهور آمد ه است: این بخشنامه تصمیمات راهگشای چند ی قبل ستاد هماهنگی اقتصاد ی د ولت د ر حوزه تجارت خارجی را بیاثر کرد ، تصمیماتی که د ر همین کوتاهمد ت اثر خوبی بر سرعتبخشی صاد رات غیرنفتی و ترخیص کالاهای د پو شد ه د ر گمرک گذاشته بود . رئیس اتاق تهران افزود : پس از آنکه د ر ماه چهارم سال د ستورالعمل سختگیرانهای از سوی بانک مرکزی برای رفع تعهد ارزی صاد رکنند گان ابلاغ شد که د ر آن روشهای قابل قبول بازگشت ارز حاصل از صاد رات محد ود و د ایره حرکتی صاد رکنند گان بسیار تنگ شد ه بود ، همانطور که بخش خصوصی هشد ار د اد ه بود ، صاد رات غیرنفتی د ر تنگنای بیشتر قرار گرفت و صاد رکنند گان خوشنام و شناسنامهد ار ترجیح د اد ند فعالیت خود را محد ود یا حتی متوقف کنند . خوانساری د ر بخش د یگری از نامه خود به رییس جمهوری آورد ه است که؛ سختگیریهای بانک مرکزی علاوه بر این موجب انباشت کالا د ر گمرکات شد به نحوی که د ر برابر آمار د ر مهرماه حد ود ۸ میلیون تن کالا د ر بناد ر و انبارهای گمرک رسوب کرد ه بود . د ر نهایت با پیشنهاد ات کارشناسی بخش خصوصی، فشار بازار و جهش قیمتها ناشی از کمبود کالا و مواد اولیه خطوط تولید ، ستاد هماهنگی اقتصاد ی د ولت د ر اواسط آبانماه با اخذ تصمیماتی سعی د ر تسهیل روند وارد ات و صاد رات گرفت که این تصمیمات توسط محمد نهاوند یان، معاون اقتصاد ی رئیسجمهور، ابلاغ شد ، تصمیماتی که به واسطه آن گشایشهایی برای ترخیص کالا از گمرکات یا وارد ات با استفاد ه از ارز متقاضی فراهم شد و به صاد رکنند گان و وارد کنند گان نیز فرصت تهاتر ارز د اد . پس از ابلاغ و اجرای این سیاستها بود که ترخیص کالا شتاب گرفت. د ر اد امه نامه رییس اتاق تهران به رئیس جمهور آمد ه است: با این همه کمتر از د و هفته بعد بخشنامهای از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی صاد ر شد که تقریبا تمام آنچه رشته شد ه بود را پنبه و سیاستهای تسهیلی قبلی را مسد ود کرد . خوانساری همچنین از رئیس جمهور خواسته است که د ر تد وین بخشنامهها و پیش از تصویب و ابلاغ آنها با بخش خصوصی مشورت شود و نظرات کارشناسی آنها مورد مد اقه و توجه قرار گیرد .

رییس جمهور د ر جلسه شورای فناوری اطلاعات (د ولت الکترونیک) گفت: سامانه جامع تجارت کار بسیار بزرگی است و از الان د ر د سترس همه فعالان قرار میگیرد . این سامانه میتواند جلوی برخی از مفاسد را بگیرد . به گزارش ایسنا، حسن روحانی افزود : هد ف ما از این سامانه این است که جلوی سوء استفاد ه ها گرفته و فعالیت های بازرگانی کاملاً شفاف شود . ۷۰ د رصد این سامانه جامع امروز افتتاح شد ه است. امید واریم د ر ۱۱ بهمن امسال شامل تکمیل این سامانه باشیم. این سامانه جزو آرزوهای د ولت و مورد تاکید رهبری بود و این سامانه می تواند کار را برای مبارزه با قاچاق تکمیل کند .

وی با اشاره به اهمیت وعد ه د ولت د رباره راه اند ازی این سامانه گفت: این سامانه هم برای این که تجار و بازرگانان ما به راحتی به سامانه تجارت و همزمان سامانه بانک مرکزی و گمرکات و حتی بیمه و امثال اینها د سترسی د اشته باشند ایجاد شد ما د ر یک پنجره واحد این خد مات را ارائه میکنیم.رییس جمهوری افزود : این باعث میشود فرد ی که میخواهد کالایی را وارد کند -به خصوص کالاهای اساسی و ضروری که برای ما مهم است- بتواند به راحتی با ورود به این سامانه ثبت سفارش کند و از طریق آن مجوزها و تایید یههای لازم اخذ شود و از طریق همین سامانه تخصیص و تامین ارز از بانک مرکزی د اد ه شود و د ر اد امه اقد امات لازم برای خرید کالا و ورود به بناد ر و گمرکات انجام شد ه و بالاخره به بازار عرضه شود .

روحانی افزود : ۷۰ د رصد این سامانه جامع افتتاح شد ه است و د ر اختیار است، ۳۰ د رصد که بخش بزرگی از آن به سامانه انبارهای کشور اعم از انبارهای د ولتی، بناد ر و گمرکات است به این سامانه متصل
میشود . اما برخی انبارهای مربوط به بخش خصوصی و نهاد های عمومی غیرد ولتی هست که
تصمیم این جلسه این است که اقد امات لازم برای اتصال انبارها تا بهمن ماه د ر د هه مبارک فجر انجام بگیرد .

وی اظهار کرد : امید واریم ۱۱ بهمن ۹۹ شاهد تکمیل این سامانه با الحاق همه انبارها به آن باشیم و این سامانه تحول بزرگی ایجاد میکند .

٣٦ نمایند ه به وزیر راه تذکر د اد ند

گروه راه و مسکن: «هواپیما د یگر فقط برای پولد ارها است» این اظهار نظری بود که کمتر از یک ماه قبل برخی کاربران د ر شبکه های اجتماعی با انتشار آن، زود تر از رسانه های از افزایش افسارگسیخته نرخ ایرلاین های کشور نسبت به آن واکنش نشان د اد ند . ماجرا از این قرار بود که اواسط مهر ماه گذشته، انجمن شرکت های هواپیمایی اعلام کرد که بر اساس تصمیم ستاد مقابله با کرونا قرار است هواپیماها از ۶۰ د رصد از ظرفیت خود برای حمل و نقل مسافران استفاد ه کرد ه و ما به التفاوت آن از محل افزایش قیمت بلیط جبران خواهد شد .

مصوبه ای که بلافاصله حواشی بسیاری را به د نبال د اشت. طبق این مصوبه قرار بر این شد که قیمت بلیط هواپیما از آبان ماه سال جاری حد اقل ۱۵۵ د رصد افزایش پید ا کند ، بر اساس این نرخ نامه حد اقل قیمت ۴۹۱ هزار تومان و حد اکثر ۲.۶ میلیون تومان مربوط به مسیر بند رعباس-تبریز بود .

د ر پی اعلام این نرخنامه، نمایند گان مجلس به ویژه اعضای کمیسیون عمران مجلس نسبت به تصمیم صورت گرفته برای افزایش چشمگیر قیمت بلیط هواپیما واکنش نشان د اد ه و اعلام کرد ند که افزایش ۱۵۵ د رصد ی نرخ بلیط غیرواقعی و تخلف است. پس از اعتراض و واکنش جد ی مجلس نسبت به تصمیم ایرلاین ها برای افزایش قیمت بلیط، وزیر راه و شهرسازی نیز اعلام کرد که قیمتهای جد ید اعتبار ند ارد و لغو شد ه است. پس از آن، سازمان هواپیمایی مطرح کرد که این قیمتها تا پایان آبان سال جاری افزایش نخواهد د اشت.

اما د ر این بین پروند ه افزایش قیمت بلیط هواپیما، از آنجا جالب می شود که بر اساس اطلاعات واصله از سوی برخی شرکت خد مات گرد شگری، ایرلاینها بر خلاف د ستور صریح وزیر راه و شهرسازی به صورت مخفیانه و چراغ خاموش اقد ام به افزایش قیمت ها و بالا برد ن حد اقل نرخ بلیط هواپیما کرد ه اند . این د ر حالی است که نمایند گان مجلس پس از اعمال افزایش نرخ های جد ید ایرلاین ها نسبت به آن واکنش جد ی نشان د اد ند . محمد رضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس د ر واکنش به انتشار نرخ نامه جد ید ایرلاین ها و افزایش مخفیانه قیمت، گفت: قطعا این مسئله به هیچ وجه قابل قبول نیست و وزیر راه و شهرسازی باید مراقب اقد امات مخفیانه زیرمجموعه های خود باشد ، زیرا به نظر می رسد که ایرلاین ها به د نبال افزایش چراغ خاموش قیمت ها هستند .

د ر حالی ۳۶ نمایند ه مجلس به وزیر راه بابت افزایش ۲ برابری نرخ بلیت پروازهای د اخلی تذکر د اد ند که سازمان هواپیمایی تنها با افزایش ۱۰ د رصد ی قیمت بلیت، موافقت کرد ه است. به گزارش خبرنگار مهر، ۳۶ تن از نمایند گان مجلس پیش از ظهر یکشنبه ۹ آذر ماه د ر پایان نشست صحن علنی مجلس شورای اسلامی، به وزیر راه و شهرسازی بابت افزایش د و برابری قیمت بلیت پروازهای د اخلی تذکر کتبی د اد ند .

این د ر حالی است که اگرچه انجمن شرکتهای هواپیمایی د ر ۱۸ مهر ماه نرخ نامه جد ید ی با افزایش بیش از ۵۰ د رصد ی قیمتها نسبت به نرخ نامه شهریور ۹۸ منتشر کرد ، اما نهایتاً پس از کش و قوسهای فراوان و برگزاری جلسات متعد د ، سازمان هواپیمایی کشوری ۲۴ آبان ماه با افزایش ۱۰ د رصد ی حد اکثر قیمت پروازهای د اخلی نسبت به نرخ نامه ۲۰ خرد اد امسال که ۴ ماه پس از شیوع کرونا و کاهش شد ید تعد اد پروازها تهیه و ابلاغ شد ه بود ، موافقت و آن را برای اجرا به شرکتهای هواپیمایی ابلاغ کرد .

د بیر انجمن ایرلاینها: شرکتها سقف ۱۰ د رصد ی افزایش قیمت بلیت را رعایت کرد ند

بنابراین هر چند که د ر فاصله ۲۰ روزه برگزاری جلسات میان سازمان هواپیمایی کشوری و شرکتهای هواپیمایی برای د ستیابی به تفاهم، قیمت بلیت پروازهای د اخلی افزایش نسبتاً قابل توجهی د اشت، اما د ر حال حاضر از ۲۴ آبان به بعد ، طبق اعلام د بیر انجمن شرکتهای هواپیمایی و همچنین معاون هوانورد ی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری هیچیک از شرکتهای هواپیمایی اجازه افزایش قیمت بلیت بیش از ۱۰ د رصد ی نسبت به نرخ نامه خرد اد امسال را ند اشتهاند . همچنین با توجه به حذف کف قیمتی د ر نرخ نامه جد ید ، حتی د ر برخی موارد به د لیل وجود تقاضای پایین، نرخ بلیت برخی مسیرهای هوایی د ر بعضی از روزها به ۱۰۰ هزار تومان هم رسید ه بود .

مقایسه نرخ فروش بلیت هواپیما با نرخ نامه

به عنوان مثال قیمت بلیت پرواز تهران-اصفهان د ر روز ۹ آذر د ر بالاترین قیمت ۵۴۷ هزار و ۶۰۰ و د ر ارزانترین قیمت ۵۳۷ هزار و ۸۰۰ تومان، تهران-تبریز ۴۸۰ هزار و ۶۰۰ (حد اقل) و ۶۰۹ هزار تومان (حد اکثر)، تهران-شیراز از ۶۵۰ تا ۶۷۳ هزار و ۷۰۰ تومان، تهران-کیش از ۸۱۰ تا ۹۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان و تهران-مشهد از ۳۵۸ هزار و ۶۰۰ تا ۴۸۰ هزار تومان به فروش رسید .

سرمقاله

فرشاد دهقانی

دکترای مد یریت بازرگانی

اقتصاد زبان خاص خود ش را د ارد و برای آنکه بتوانیم به زبان اقتصاد سخن بگوییم، باید قواعد اقتصاد ی را رعایت کنیم و برای هر اقد ام اقتصاد ی یا حل مشکلات آن، از فرمول های اقتصاد ی استفاد ه کنیم. اما با کمال تاسف اقتصاد د ر کشور ما با این رویکرد بیگانه است. اقتصاد د ر بخش های گوناگونی شکل می گیردکه بورس یکی از این بخش هاست. ماهیت بورس یک حرکت اقتصاد ی ریسک پذیر است، بد ین معنا که به همان اند ازه که احتمال رشد قیمت سهام و سود د هی وجود د ارد ، احتمال زیان و کاهش سود نیز وجود د ارد . اگر این قاعد ه بورس را بپذیریم، برای ورود به تالار بورس و هرگونه سرمایه گذاری، قبل از آنکه آماد ه سود باشیم باید خود مان را برای زیان آماد ه کنیم، زیرا زیان بسیار د رد ناک تر از لذت سود است. اما مد تها بود که بورس د ر رکود کامل به سر می برد . شاخص بورس به کانال ۱۰۰ هزار صعود میکرد و پس از مد تی با سقوط سهام، به کانال های پایین تر می آمد ، تا آنکه د ر شرایطی عجیب و سوال برانگیز، شاخص بورس د ر مد ت کوتاهی مرزها را د رنورد ید و از قله د و میلیون عبور کرد . د ر شرایطی که حجم کلان نقد ینگی، بازارهای د یگر همچون سکه، د لار، خود رو، مسکن و... را به چالش کشید ه بود ، هد ایت نقد ینگی به بورس توانست نقطه امید ی برای ساماند هی آشفته بازار اقتصاد ی باشد . همین امر باعث شد ه بود تا د ولتمرد ان به تبلیغ بازار بورس بپرد ازند و مرد م را برای حضور د ر این بازار تشویق کنند . د ر این رابطه سهام عد الت، عرضه سهام شرکت های د ولتی، اجبار شستا به عرضه سهام د ر بورس، عرضه سهام شرکت های بانکی و... باعث شد ه بود تا بورس به بازاری جذاب تبد یل شود . د ر این د وره کوتاه بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان وارد بازار سرمایه شد و هفت میلیون نفر کد بورسی جد ید گرفتند ، د ر حالی که این افراد برای اولین بار بازار سهام را تجربه می کرد ند . هجوم نقد ینگی و خرید های احساسی باعث شد شرکت های د ر مرز بحران، سهام خود را با قیمت بالا د ر بورس فروختند . اما یکباره سقوط بورس شروع شد تا آنهایی که هر شب خواب سود های کلان را می د ید ند ، با کابوس زیان و ورشکستگی از خواب بید ار شوند . همین امر باعث شد تا زیان د ید گان بد نبال متهم بگرد ند و تیغ را بر گلوی د ولت گذاشتند و بورس بازان، حقوقی ها، کارگزاری ها و... را فرصت طلبان این معرکه معرفی کرد ند ، د ر حالی که این رفتار از ریشه غلط و با ماهیت بازار سهام بیگانه است. با نگاهی به بورس های جهانی متوجه ماهیت بورس و رفتارهای نامناسب اقتصاد ی د ر کشورمان می شویم. بسیاری از بورس ها د ر آمریکا، اروپا، آفریقا، آسیا و اقیانوسیه همچون بازار سرمایه د ر ایران د چار سقوط های سنگین شد ند و سهامد اران شان زیانهای کلانی د ید ند ، اما تفاوت سوال برانگیزی بین سهامد اران بورس ایران و جهان شاهد هستیم. امروزه سهامد اران ایرانی بنر به د ست مقابل سازمان بورس، مجلس شورای اسلامی و... تجمع میکنند و فریاد تظلم خواهی سر مید هند . اینها که سهام د ار زیان د ید ه هستند ، از د ولت انتظار د ارند تاوان زیان شان را بد هد ، د ر صورتی که بورس ربطی به د ولت ند ارد . بازار بورس د ر تمام جهان یک مرکز اقتصاد ی مستقل است که می تواند د ولتها را به چالش بکشد . د ر هیچیک از بورس های جهانی، زیاند ید گان سهام، د ولت یا شرکت های حقیقی را متهم به فساد و رانت نمی کنند ، اما د ر کشور ما به جای آنکه رفتار اقتصاد ی را یاد بگیریم، تجمع می کنیم، مزاحم جامعه می شویم، خیابان را بند می آوریم و حتی تابوشکنی میکنیم، زیرا از فریاد ، توهین، اعتراض، هتک حرمت و... نتیجه گرفته ایم. هرگز به خاطر نمی آوریم که تمامی مسوولان به تازه وارد ان بازار سهام هشد ار می د اد ند و چنین روزهایی را پیش بینی می کرد ند و از آنها می خواستند هنگام خرید سهام، با کارگزاری ها و خبرگان سهام مشورت کنند ، چرا که همان هنگام چنین روزهایی قابل پیش بینی بود . خوشبختانه اکنون بورس روند صعود ی را د ر پیش گرفته و مرد م نباید بار د یگر احساسی تصمیم بگیرند بلکه لازم است مشورت با کارشناسان این عرصه را د ر نظر د اشته باشند و بی گد ار به آب نزنند .

یادداشت

حجت اله فیروزی

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی

در اینکه قیمت خود رو رشد سوال برانگیزی د اشته شکی نیست، اما این رشد د لایلی د ارد که افزایش قیمت ارز و جلوگیری از وارد ات از جمله این موارد است. اکنون مباحثی د ر خصوص وارد ات خود رو د ر طرح ﺗﺤﻮﻝ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻭ ﺻﻨﻌﺖ ﺧﻮﺩ ﺳﺒﮏ مطرح می شود . د ر این طرح، بند ی مبنی بر وارد ات خود رو به منظور تحقق اهد اف مختلف پیش بینی شد ه است؛ نخست آنکه مرد م از ممنوعیت وارد ات خود رو گلایه مند بود ه و خواستار آزاد شد ن وارد ات این کالا هستند . از سوی د یگر از آنجا که د ولت قوانین مربوط به خود روسازان را تعیین میکند ، این شرکتها د ر حاشیه امن هستند د ر نتیجه متناسب با شرایط می توانند حلقه وارد ات را تنگ کنند که با ورود مجلس به موضوع وارد ات خود رو، اعمال نفوذها برای ممنوعیت وارد ات یا آزاد کرد ن به جایی نمیرسد و سیاست یکسان ایجاد خواهد شد . د ر این شرایط وارد ات خود رو نه تنها میتواند نیاز بازار را تامین کند ، بلکه زمینه رقابت میان خود روسازان د اخلی و خارجی را فراهم خواهد کرد . یکی از سوالات برای وارد ات، تامین ارز مورد نیاز است که د ر طرح ﺗﺤﻮﻝ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻭ ﺻﻨﻌﺖ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺳﺒﮏ پیش بینی شد ه است. د ر این طرح ارز مورد نیاز برای وارد ات خود رو از د اخل تامین نمیشود ، بلکه افراد و خود روسازانی میتوانند خود رو وارد کنند که خود رو صاد ر کرد ه باشند . بد ین معنا که از محل صاد رات خود رو و معاد ل آن میتوانند خود رو وارد کنند ، همچنین قطعهسازان نیز اگر قطعه صاد ر کنند ، میتوانند معاد ل آن خود رو وارد کشور کنند . همچنین افراد حقیقی غیرد ولتی که نفت خرید اری و آن را صاد ر و به فروش برسانند ، میتوانند از محل ارز آن، خود رو به کشور وارد کنند و همچنین اشخاصی که ارز د ر بیرون از کشور د اشته و تعهد ی نسبت به بازپرد اخت آن به د ولت ند ارند ، میتوانند از محل آن خود رو به کشور وارد کنند .