ربیعی مطرح کرد؛

سخنگوی د ولت گفت: از نظر د ولت طرح اقد ام راهبرد ی برای لغو تحریمها، از اختیارات شورای عالی امنیت ملی است و هیچ قوهای نمیتواند فارغ از این چارچوب عمل کند و مجلس نمیتواند وارد این حوزه شود .

به گزارش ایلنا، علی ربیعی د ر نشست خبری با اشاره به ترور شهید فخریزاد ه گفت: تروریستها مید انند که نمیتوانند موتور پیشرفت ایران را خاموش کنند . د انش هستهای ترورشد نی نیست و مرد م هم نهتنها تحت تأثیر اقد ام د شمن قرار نگرفتند ، بلکه هوشمند تر و متحد تر نسبت به منافع ملی و د ر برابر د شمنان ملت شد هاند .

وی تاکید کرد :این ترور نشان د اد که کاملا حساب شد ه و با برنامه ریزی قبلی برای د ستیابی به چند هد ف طراحی و اجرا شد ؛ به هم زد ن آرامش روانی جامعه، ناامید کرد ن مرد م از د ستیابی به پیروزی د ر به عقب راند ن فشار حد اکثری، ایجاد سرد رگمی د ر استراتژی ایران و واد اشتن به بازی د ر زمین د شمن، برهم زد ن امنیت منطقه و مسد ود کرد ن روزنه های صلح و آرامش، به هم خورد ن فضای امنیت جهانی با توجه به تغییرات پیش رویی که فرصتی برای احقاق حقوق ملت ایران فراهم می آورد و این تروریست ها خود را بازند ه آن می بینند .

ربیعی با اشاره به رشد شاخص اقتصاد ی د ر کشور بیان کرد : بنابر گزارش ارائه شد ه از بهبود مسیر رشد اقتصاد ی از فصل د وم ۱۳۹۹ پیش بینی می شود که د ر پایان سال به رغم فشارها و جنگ اقتصاد ی و با وجود اینکه رشد ارزش افزود ه نفت و گاز طبیعی ما کاهش د اشته است. د ر گروه کشاورزی ۲.۱ د رصد ، صنایع و معاون ۳.۳ د رصد ، د ر صنعت ۶.۳ د رصد و خد مات ۱ د رصد رشد خواهیم د اشت.بنابراین رشد تولید ناخالص د اخلی ما به ۱.۱ د رصد و رشد ناخالص د اخلی بد ون نفت ۱.۸ د رصد د ر پایان سال خواهد بود . وی اد امه د اد : د ولت سعی میکند جبران کاهش قد رت خرید را د ر حقوق کارکنان و بازنشستگان را انجام د هد از سوی د یگر طبیعتا میزان فروش نفت کشور نسبت به گذشته افزایش خواهد یافت و د ولت این د رآمد اضافی را صرف سرمایهگذاریهای زیربنایی و تکمیلی خواهد کرد .

وی خاطر نشان کرد : بود جه جاری وابسته به نفت نخواهد بود و تلاش شد ه حتی د ر جاری نیز وابستگی کمتر شود . هر چه از نفت به د ست آید خرج حمایت از توسعه زیرساختی کشور و حمایت اجتماعی و معیشتی از مرد م خواهد شد بنابراین وابستگی بود جه به ویژه بود جه جاری به نفت افزایش نخواهد یافت. سخنگوی د ولت خاطر نشان کرد : د ر لایحه بود جه ۱۴۰۰ از منابع ناشی از مولد سازی د اراییها، واگذاری شرکتها و افزایش مشارکت مرد م د ر اقتصاد ، فروش اوراق مد ت د ار، فروش اوراق نفتی استفاد ه خواهد شد .نکته مهم این است که باید سیاست انبساطی برای تحرک د ر اقتصاد ایران د ر بود جه به کار رود . البته این سیاست انسباطی به هیچ وجه منجر به رشد نقد ینگی نخواهد شد .

ربیعی د ر خصوص مصوبه مجلس تحت عنوان اقد ام راهبرد ی برای لغو تحریمها گفت: به نظر د ولت موضوع از اختیارات شورای عالی امنیت ملی است و مسئولیت این مصوبات براساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی فرا قوهای است و هیچ قوهای نمیتواند فارغ از این چارچوب عمل کند و مجلس نمیتواند وارد این حوزه شود و قطعاً شورای نگهبان به این موضوع و مصلحت ملی توجه خواهد کرد . سخنگوی د ولت افزود : آنچه که د ر عنوان طرح آمد ه از بین برد ن تحریم است اما انباشت اورانیوم و عد م اجرای پروتکل الحاقی منجر به د ائمی شد ن تحریم میشود . ما قبل از برجام پروتکل الحاقی را اجرا نمیکرد یم اما ذیل تحریمهای سخت سازمان ملل بود یم؛ بنابراین اگر هد ف از این طرح لغو تحریم باشد ، این طرح کمکی به لغو تحریم نمیکند مگر اینکه عنوان طرح را تغییر د هیم. وی گفت: ما امروز بیش از سه تن اورانیوم غنی شد ه د ر اختیار د اریم و ماهانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شد ه نیز تولید میکنیم که این میزان تقریباً با ظرفیت تولید کشور قبل از برجام برابری میکند بنابراین برجام تأثیری بر حجم و کمیت عد د ی اورانیوم غنی شد ه ند اشته است. بنابراین اگر مقصود ایجاد آماد گی و ظرفیت است، جای نگرانی نیست و الان هم هست اگر مقصود رفع تحریم است، این طرح منجر به رفع تحریم نخواهد شد .

وی د رباره توهین برخی از نمایند گان مجلس به د ولت گفت: متأسفیم که عد های فاصله بین نقد و انتقاد و تهمت و د روغ را نمید انند ، متهم کرد ن به این نکات بسیار سنگین است اما خوشحالیم که مرد م اهمیت زیاد ی به این نوع گفتهها نمید هند . سخنگوی د ولت د ر خصوص موضعگیری ضعیف د ولت د ر پاسخ قاطع به ترورها و خرابکاریهای هستهای گفت: افتاد ن د ر د ام توطئه د شمنان منحصر به هیچ حاد ثه خاصی نیست و توصیه همیشگی ما این است. نباید د ر د ام د شمن و توطئه آنها بیفتیم. قطعاً د شمن با یک ترور اهد اف متعد د ی د ارد .

علاوه بر انجام عملیات ترور قصد عملیات روانی و قد رت نمایی را نیز د ارد . وی یاد آور شد : البته وزارت اطلاعات و سربازان گمنام امام زمان مسلط بود و چند ین نقطه و محل احتمالی را مشخص کرد ه بود هند و د ر اختیار مراکز محافظتی قرار د اد ه بود ند . آنها وقتی ترور انسان را انجام مید هد میخواهد به اهد اف ثانویه خود برسند . ما باید مراقب باشیم به اهد افی که د نبال میکنند تن ند هیم و د ر زمینی که با یک ترور طراحی کرد ه است بازی نکنیم.

ربیعی با بیان اینکه اجتناب از تشد ید تنش به معنای بی پاسخ گذاشتن اقد امات قانونشکنان و متجاوزان نیست، اظهار د اشت: د ولت د ر کنار مرد م معتقد است که همانطور که مقام معظم رهبری گفتند حتماً باید مجازات انجام پذیرد و د ر بازی د شمن بازی نکنیم. بعد از پایان بررسی همه ابعاد و جوانب حاد ثه اخیر قطعاً اقد امات تنبیهی مقتضی را مسئولان ذیربط انجام خواهند د اد و به بهترین نحو نیز انجام خواهد شد . اما اطمینان پید ا میکنیم که این اقد امات ما بر سیاست عد م بازی د ر زمین د شمن آسیب نزند .

وی د رباره اینکه با توجه به سخنان د بیر شورای عالی امنیت ملی آیا پیشتر هشد اری به مسئولان حفاظتی د رباره ترور شهید فخرزاد ه د اد ه شد ه بود ، با بیان اینکه اظهارات مربوط به آقای شمخانی را از د بیرخانه شورای امنیت باید بپرسید ، تاکید کرد : بنا بر گزارشی که د ر د ولت مطرح شد وزارت اطلاعات با اشرافی که د اشته، چند ماه قبل و حتی چند روز قبل از حاد ثه اطلاعات و هشد ار لازم را د رباره انجام عملیات تروریستی به همراه مکانهای احتمالی د ر اختیار سازمانها و نهاد های حفاظتی قرار د اد . آقای شمخانی تعبیر د رستی را مبنی بر اینکه د رباره ترور ساد ه انگاری شد ه است به کار برد ند .

ربیعی د رباره د ید ار فخری زاد ه یا نمایند گان سازمانهای بینالمللی، یاد آور شد : شهید فخری زاد ه هیچگاه با هیچ مقامی از سازمان بین المللی انرژی اتمی که به ایران سفر کرد ه، د ید ار ند اشت و این یک د روغ مسلم بود که مطرح شد .

سخنگوی قوه مجریه تاکید کرد : این نوع رفتارها نوعی جفا د ر حق شهد ا است. حاد ثه ترور با همه ابعاد آن د ر د بیرخانه شورای امنیت ملی د ر حال بررسی است که بخشی از آن را نیز اطلاع رسانی شد ه است. باید از اتهام د رباره عملکرد نهاد های حفاظتی امنیتی اجتناب کنیم؛ از سوی متهم کرد ن وزارت اطلاعات و د ولت بد ون د انش د ر مورد مسائل مطرح میشود . آنچه مسلم است مسئولان ارشد د ر جریان قرار گرفتهاند . د رباره ساخت واکسن ایرانی کرونا، گفت: ورود واکسن ایرانی به فاز مطالعات نیازمند اخذ اخذ مجوز از کمیته اخلاق د ر پژوهش و کد اخلاق است، تاکنون د و گروه یا د و واکسن ایرانی طرح مطالعه بالینی و فاز انسانی خود را به کمیته اخلاق ارائه نمود هاند که یک مورد موافقت کمیته اخلاق را اخذ نمود ه و بزود ی با صد ور کد اخلاقی، فاز بالینی را شروع
خواهد کرد .

رئیس جمهور تاکید کرد :

رئیس جمهور گفت: تحریمهای د شمن اگرچه بد ون آسیب و اخلال د ر اقتصاد کشور و زند گی و معیشت مرد م نبود ه اما د شمن به هد ف اصلی ترسیم شد ه برای تحریم و جنگ اقتصاد ی که فروپاشی اقتصاد ایران بود ه د ست نیافت و با قد رت میتوانیم اذعان کنیم که آثار تحریمها خنثی شد ه است.

به گزارش ایلنا، حسن روحانی د ر جلسه ستاد هماهنگی اقتصاد ی د ولت با تاکید بر اینکه این موفقیت بزرگ د ر سایه مقاومت و ایستاد گی ملت ایران و سیاستها و تد ابیر اتخاذ شد ه بد ست آمد ، اظهارد اشت: از جمله اهد اف مهم د شمن د ر این جنگ اقتصاد ی بر هم زد ن آرامش جامعه و امنیت خاطر مرد م بود ه اما د ولت با همه سختیها، تمامی تلاش خود را به کار گرفته تا مانع نا امنی روانی و جلوگیری از بیثباتی فضای اقتصاد ی کشور شود . رییس جمهور گفت: آنها که د ر طول د و و نیم سال اجرای سیاست ضد ایرانی فشار حد اکثری نتوانستند به هد ف متوقف کرد ن اقتصاد ایران برسند امروز از آرامش و روند بهبود د ر اقتصاد ایران عصبانیاند و میخواهند د ر این چند هفته امواج منفی به اقتصاد بفرستند . روحانی تاکید کرد : مرد م اطمینان د ارند که مقاومت اقتصاد ی نتیجه د اد ه و تحریمکنند گان ناچارند از راه خود برگرد ند به همین جهت پیشبینیها نسبت به آیند ه مثبت شد ه و رفتارهای اقتصاد ی د ر بازارهای مختلف همین را نشان مید هد . رییس جمهور ایجاد نگرانی نسبت به آیند ه کشور و برهم زد ن آرامش روانی مرد م د قیقا بازی د ر مید ان د شمن خواند و تصریح کرد : اگر چه این سختیها و مشقات د ر د وره شیوع کرونا مسیر را برای د ولت ناهموارتر میکرد اما نسبتا توانسته این موضوع را نیز خنثی کند و از این نظر همه میبایست مراقب اقد امات و اظهارات خود باشند که آرامش فضای اقتصاد ی کشور و امنیت خاطر مرد م مورد خد شه قرار نگیرد . د راین جلسه مباحث مربوط به نهایی کرد ن قانون بود جه مطرح شد و رییس جمهور با اشاره به محورهای اصلی بود جه سال آیند ه کشور گفت: لایحه بود جه سال ۱۴۰۰، راه را برای تحرک کشور د ر مسیر پیشرفت و توسعه زیرساختها باز میکند . روحانی اظهارد اشت: حفظ و تقویت روند توسعه کشور و همزمان حمایت از قشرهای ضعیف مبنای اصلی تد وین بود جه د ر سال آیند ه بود ه و با تلاشهای صورت گرفته د ر سال جاری و ریلگذاریهای انجام شد ه میتوانیم افق پیش روی اقتصاد کشور و معیشت مرد م را روشن تر و رو به بهبود ترسیم کنیم.
روحانی افزود : امید واریم با برطرف شد ن برخی تنگناها، مسیر توسعه کشور د ر سال آیند ه آهنگ پرشتاب تری به خود گیرد . روحانی متکی نبود ن به نفت د ر بود جه جاری سال آیند ه را از د یگر متغیرهای مثبت این بود جه برشمرد و گفت: د ولت با محاسبات د قیق و با توجه به تجارب بد ست آمد ه د ر فرایند مقابله با تحریم های سخت اقتصاد ی تحمیل شد ه به کشور، برنامهریزیهای لازم را انجام د اد ه که این امر د ستاورد بزرگی است.

تجارت رویکرد سند دخلوخرج دولت در سال آیند ه را بررسی میکند

گروه اقتصاد ی کورش شرفشاهی: یکی از جد ی ترین مشکلات اقتصاد ی کشور، اقتصاد تک محصولی وابسته به نفت است. از مد ت ها قبل بر کاهش وابستگی به نفت تاکید شد ه و د ر چند ین برنامه توسعه بر تحقق آن اصرار ورزید ه اند اما با وجود تمام این تاکید ات، هرگز نتوانستیم از وابستگی به نفت فاصله بگیریم. تا آنکه تحریمها کار خود را کرد و چون نتوانست نفت بفروشیم و د لارهای آن را به کشور بازگرد انیم یا صرف خرید و وارد ات کالاها کنیم تا د ر نهایت به تولید ملی ضربه بزند ، ناچار شد یم با اقتصاد نفتی خد احافظی کنیم به نوعی که سخنگوی د ولت اعلام کرد برای اولین بار از بود جه نفتی فاصله گرفتیم.

بود جه بد ون وابستگی به نفت

سخنگوی د ولت با افتخار اعلام کرد : طبیعتا میزان فروش نفت کشور نسبت به گذشته افزایش خواهد یافت و د ولت این د رآمد اضافی را صرف سرمایه گذاریهای زیربنایی و تکمیلی خواهد کرد . بود جه جاری وابسته به نفت نخواهد بود و تلاش شد ه که حتی د ر جاری نیز وابستگی کمتر شود . هر چه از نفت به د ست آید خرج حمایت از توسعه زیرساختی کشور و حمایت اجتماعی و معیشتی از مرد م خواهد شد . علی ربیعی تاکید کرد : بنابراین وابستگی بود جه به ویژه بود جه جاری به نفت افزایش نخواهد یافت.

بود جه بد ون نفت از سر اجبار یا اختیار

شعار بود جه بد ون نفت اگرچه از ابتد ای انقلاب همواره مطرح شد ، اما زمانی به این مهم رسید یم که به برکت تحریم ها صورت گرفت. به عبارت بهتر اگر تحریم نبود یم، همچنان نفت می فروختیم و با پول آن بخش های مختلف اقتصاد کشور را د ر اختیار کشورهای تولید کنند ه بزرگ همچون چین قرار مید اد یم و بد تر اینکه با کالاهای بی کیفیت د لارهای نفتی را باد هوا میکرد یم. اما حالا که سایه تحریم بر سرمان سنگینی می کند ، ناچار هستیم با بود جه نفتی خد احافظی کنیم. به عبارت بهتر اگر امروز گشایشی د ر اقتصاد کشور و توجه به بخش های د یگر همچون مالیات، معد ن و خد مات صورت گرفته، به د لیل آن است که د یگر نمی توانیم نفت بفروشیم نه آنکه با قد رت و مد یریت نفت نفروختیم با د رآمد آن را د ر صند وق توسعه ذخیره کرد یم.

کوچکتر شد ن اقتصاد

این یک واقعیت د رد ناک است که اگر اقتصاد ما کوچکتر شد ه، ناشی از ند اشتن منابع است. هنگامی که اقتصاد ضعیف میشود ، کسب و کارها را با خود ضعیف می کند و د لیل ضعیف شد ن اقتصاد و کسب و کارها، ند اشتن منابع لازم است. آنگونه که بارها بر جذب سرمایه خارجی تاکید کرد ه ایم. بنابراین هنگامی می توانیم به صفر شد ن سهم نفت د ر اقتصاد افتخار کنیم که اقتصاد ما روی پای خود ایستاد ه باشد . بد ین معنا که بتوانیم تمام نیازهای د اخل را تامین کنیم، مواد اولیه را بخریم، تولید بد ون هیچ مشکلی اد امه د اشته باشد و مهمتر از همه د ست فساد و رانت را کوتاه کنیم. اما امروز که اقتصاد ما کوچک شد ه، هیچ افتخاری بابت حذف نفت از بود جه نمی توانیم د اشته باشیم. هنگامی که خط تولید پراید از یک سال پیش متوقف میشود ، اما مد یران سایپا اعلام میکنند که ۲ هزار خود رو منتظر قطعه بود ه و د ر حالی که بازار د چار التهاب است، نتوانسته این خود روها را وارد بازار کند ، یعنی وابستگی ما به نفت همچنان وحشتناک است. البته اگر مد یران سایپا د رست گفته باشند و این خود رو ها را خود شان احتکار نکرد ه باشند .

اعانه پرد ازی با منابع نفتی

متاسفانه یکی از جد ی ترین مشکلاتی که گریبان اقتصاد را گرفته، رویکرد اعانه پرد ازی است که با اد بیات گوناگونی از آن یاد میشود و حتی گد اپروری نیز به آن گفته اند . اینکه قرار باشد د ر آیند ه نفت را بفروشیم اما برای توسعه زیرساخت ها و رونق اقتصاد ی صرف نکنیم و د ر قالب ماهیانه جزیی به مرد م بد هیم، اقد امی اشتباه و راهی غلط است. اگر فروشنفت احتمالی را که د ر نتیجه رویکرد حذف تحریم ها اتفاق می افتد ، برای توسعه زیرساختها هزینه کنیم، اقد امی منطقی است، اما اگر قرار باشد این پول را بگیریم و د ر بین مرد م تقسیم کنیم، این قبیل رفتارهای پوپولیستی هیچ تاثیری د ر اقتصاد نخواهد گذاشت و باید منتظر روزهای اسفبار د یگری د ر آیند ه باشیم.

د لارهای نفتی و تولید

د ر این رابطه یک کارشناس حوزه کار می گوید : کاهش وابستگی به نفت زمانی اثرگذار است که د رآمد های نفتی د ر صنایع زیربنایی و بخشهای تولید ی سرمایه گذاری شود تا کل کشور به ویژه کارگران آثار آن را د ر زند گی خود احساس کنند .حمید نجف د ر گفت وگو با ایسنا، د ر ارزیابی کاهش وابستگی بود جه ۱۴۰۰ به نفت گفت: تا زمانی که موانع از سر راه تولید و صاد رات برد اشته نشود به هر میزان وابستگی به د رآمد های نفتی کاهش یابد تاثیری د ر معیشت کارگران ند ارد ، مگر آنکه هرچه از محل فروش نفت به د ست آمد د ر زیرساختها و صنایع زیربنایی کشور هزینه کنیم.وی اد امه د اد : کاهش وابستگی بود جه به نفت خوب است به شرطی که پول نفت را د ر جایی به کار ببریم که کل کشور از آن منتفع شوند . لازم نیست کارخانه جد ید ی راه اند ازی کنیم، اگر پول نفت د ر بخشهای تولید سرمایه گذاری شود و کارخانه های راکد به چرخه تولید برگرد ند می توان گفت که کارگران اثرات این کاهش وابستگی را د ر زند گی خود احساس خواهند کرد .نجف تصریح کرد : وقتی د رآمد های نفتی د ر بخش تولید و صنعت به کار رود ، د و نتیجه حاصل می شود ؛ اول اشتغالزایی و رونق تولید و کسب و کار و د وم حفظ امنیت شغلی کارگران و بقای کارخانه ها و تمام این موارد مثل زنجیره های بهم پیوسته هستند چرا که با احیای کارخانه های از رد ه خارج شد ه، بازگشت به کار کارگران و ایجاد شغل اتفاق می افتد ، از محل بازگشت کارگران به کار، خطوط تولید راه اند ازی می شود و افزایش بهره وری و رونق تولید به وجود می آید و د ر نهایت صیانت و حفظ امنیت شغلی نیروی کار حفظ می شود .این کارشناس حوزه کار با بیان اینکه باید تهد ید ها را به فرصت تبد یل کنیم، اظهار کرد : د ر شرایط اقتصاد ی حاضر که از یک سو با فشارهای خارجی و از سوی د یگر با کرونا روبه رو هستیم باید از فرصت به وجود آمد ه استفاد ه کنیم. نرخ د لار و نوسان ارز اگرچه به بیشتر بخشها خسارت وارد کرد ولی د ر مقابل برای بخش تولید موثر بود چون تولید ملی را د ر برابر کالاهای بی کیفیت و بنجولی که همه ساله وارد کشور می شد حفظ و مرد م را به خرید و مصرف تولید د اخلی ترغیب کرد .نجف افزود : صرفنظر از تقویت تولید د اخلی و جلوگیری از وارد ات بی رویه کالا، بسیاری از کارخانه ها تحت این شرایط به سود آوری رسید ند و د رآمد سرشاری به د ست آورد ند .وی به کارخانه ها پیشنهاد کرد : بخشی از سود کلانی که از محل افزایش نرخ ارز حاصل شد ه د ر جهت راه اند ازی خطوط تولید صرف کنند و بخشی د یگر را که متعلق به کارگران است به عنوان سهم نیروی کار بپرد ازند و جایگاه کارگران را د ر نظر بگیرند .

نباید سیاه و سفید ببینیم

این یک واقعیت است که نفت میتواند به کمک اقتصاد بیاید به شرط آنکه برای توسعه و اشتغال زایی برنامه ریزی شود و هرگز بازیهای سیاسی را با فروش نفت د نبال نکنیم. اینکه یک د ولت روی کار بیاید و د رآمد های نفتی را صرف هزینه های تبلیغاتی کند و اصرار د اشته باشد کشور نیازمند کمک به نیازمند ان است اما د ر عمل نفت صرف تبلیغات و بازی های سیاسی شود ، آغاز بازگشت به مسیر اشتباه گذشته است.

بازار سرمایه کانال ٢ میلیون واحد را فتح میکند؟

گروه بورس:بازار سهام د ر سال ۱۳۹۹ شرایط بسیار کمسابقهای را تجربه کرد ه به شکلی که د ر یک بازه هشتماهه موارد ی نظیر رشد ۱.۵ میلیون واحد ی شاخص و ریزش ۸۰۰ هزار واحد ی بعد ی آن، رشد ۵ برابری ارزش معاملات و ورود چند میلیون سهامد ار جد ید تجربه شد ه است. با وجود رشد های قیمتی چشمگیر د ر ابتد ای سال، طی ماههای اخیر شرایط بازار سهام چند ان مناسب نبود ه و د ر بازه چهارماهه مرد اد تا آبان این بازار روند نزولی د اشته است و زیان قابل ملاحظهای به سهامد اران وارد شد ه است. با وجود این نزول چهارماهه، د ر شرایط فعلی به نظر میرسد که زمینههای رشد بازار سهام ایجاد شد ه است و بنا به موارد زیر، انتظار میرود که د ر آذرماه، بازار سهام رشد مثبت را ثبت کند . د ر هفته جاری بازار سرمایه سبز پوش بود ه و نور امید ی به د ل سهام د اران تابید ه شد .

این روزها بازار سرمایه روند مثبتی را تجربه میکند . شاخص کل که از سقف تاریخی خود ۲ میلیون و ۷۸ هزار واحد د ر عرض سه ماه به یک میلیون و ۲۱۱ هزار واحد رسید ه بود ، تقریباً سه هفته است که از روند نزولی برگشته و د ر پایان روز د وشنبه ۱۷ آذرماه به یک میلیون و ۴۶۵ هزار واحد رسید .

ایرنا با محسن قاسمی تحلیلگر بازار سرمایه د ر تحلیل روند کنونی بازار و همچنین چشماند از آتی این بازار گفتوگو کرد .

انتظارات تورمی با انتخاب باید ن بهعنوان رئیس جمهوری آمریکا کاهش پید ا کرد ه و به تبع آن قیمت د ر بازارهای طلا، خود رو، مسکن و... نزولی شد ه و د ر حوزههایی هم که قیمت کم نشد ه، خرید اری وجود ند ارد و بازار راکد است.قاسمی میگوید : د ر چهار ماه گذشته یک روند اصلاحی و ریزشی د اشتیم و قیمت برخی سهمها از سقف تاریخی خود فاصله گرفت و اصلاحات عمیقی را د رباره برخی از آنها شاهد بود یم. د ر این بین قیمت سهام تعد اد ی از شرکتها حتی تا ۷۰ د رصد نیز کاهش یافت.

د ر میان این گروه شرکتهای ارزند های وجود د اشتند که پس از اصلاح قیمتی، برای خرید اران جذابیت پید ا کرد ند . به بیان د یگر شرکتهایی که وضعیت خوبی د ارند ، اما قیمت سهامشان بیش از حد افزایش یافته بود ، پس از اصلاح، برخی سطوح قیمتی را لمس کرد ند که برای خرید ار جذاب بود . هر چند شرکتهایی هم وجود د ارند که پس از اصلاحات زیاد ، همچنان ارزند ه نیستند .

وی د ر این رابطه میگوید : گاهی گفته میشود د ر هفتههای گذشته نیز قیمتها ارزند ه بود ، اما خرید اری برای برخی سهمها وجود ند اشت. باید گفت اتفاق د یگری هم رخ د اد ه و بهنوعی روند برگشت بازار را تثبیت کرد ه که مربوط به بازارهای موازی بود ه است. انتظارات تورمی با انتخاب باید ن بهعنوان رئیس جمهوری آمریکا کاهش پید ا کرد ه و به د نبال آن قیمت د ر بازارهای طلا، خود رو، مسکن و... نزولی شد ه و د ر حوزههایی هم که قیمت کم نشد ه، خرید اری وجود ند ارد و بازار راکد است.

وی اد امه مید هد : د ر نتیجه، بخشی از جریان پول به سمت بورس باز آمد و اکنون میبینیم د ر حد ود د و هفته گذشته ارزش روزانه معاملات د وباره به بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان د ر روز برگشته است. د ر کنار ارزند ه شد ن قیمت سهام، حرکت جریان پول از بازارهای د یگر به سمت بازار سرمایه، باعث شد رشد اخیر رقم بخورد .

وی اضافه میکند : مشاهد ه میشود د ر بورس نیز جریان نقد ینگی از صند وقهای با د رآمد ثابت به سمت سهام یا صند وقهای سهام آمد ه است. د ر یکی د و هفته اخیر ابطال صند وقهای با د رآمد ثابت بالا بود ه یعنی بخشی از پولهایی که د ر چهار ماه گذشته از بازار سهام وارد اوراق با د رآمد ثابت شد ه بود ، اکنون به سمت سهام برمیگرد د .

این تحلیلگر بازار سرمایه میگوید : روند کنونی از نظر مالی رفتاری، روانشناسی بازار و تکنیکال قابل تحلیل است. هنگامی که برخی سطوح مقاومتی شاخص کل مانند عد د یک میلیون و ۳۰۰ هزار و سپس یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد شکسته میشود ، اعتماد برخی افراد جلب میشود و ترغیب به خرید میشوند . به طور مثال هنگامی که شاخص کمتر از یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد بود ، بسیاری نگران بود ند که شاید این روند موقتی باشد . با این حال برخی سطوح مقاومتی د ر یکی د و هفته اخیر شکسته شد ه و تعد اد ی از سهمها بین ۳۰ تا ۴۰ د رصد رشد د اشتهاند . این موضوع باعث میشود اعتماد عمومی جلب میشود ، همچنان میتواند افراد را ترغیب کند که د ست به خرید بزنند .

وی د رباره ترور شهید فخریزاد ه و ریسک سیاسی که میتوانست به بازار وارد شود و روند رو به رشد را متأثر کند ، اظهار میکند : انتظار میرفت که یک شیطنت د ر چند هفته باقیماند ه از د ولت ترامپ رخ د هد و با تنشآفرینی کار د ولت د موکرات را د شوار کنند . با این حال، د ر ایران با عقلانیت با این حاد ثه تلخ برخورد شد . د ر کنار اینکه همه مقامهای ارشد کشور این اقد ام را محکوم کرد ند و گفتند باید انتقام گرفته شود ، د رایتی نیز به خرج د اد ه شد تا د ر تله نظامی نیفتیم که رژیم صهیونیستی علاقه د ارد . د ر بازار این حس وجود د اشت که یک تنش رخ خواهد د اد ، اما طرف ایرانی واکنش عجولانهای نشان نمید هد .

قاسمی د ر ارزیابی چشماند از آتی بازار سرمایه میگوید : طیفی از محافظهکاران تا افراد خوشبین د ر این رابطه وجود د ارند . افراد محافظهکار معتقد ند د ر بهترین حالت تا پایان سال شاخص یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد ی را خواهیم د اشت. د ر این مد ت نیز نوسانهایی د ر بازار رخ مید هد ، اما بهطور کلی بازار با شیب ملایمی رشد میکند . گروه د یگری که خوشبینتر هستند میگویند که از سقف قبلی نیز عبور میکنیم و شاخص به بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد نیز خواهد رسید .

وی اضافه میکند : عوامل مختلفی بر بازار سرمایه اثرگذار است، اما از آنجایی که بازار سطوح قیمتی چهار ماه گذشته را نیز د ید ه، انتظار میرود بسیاری از افراد با احتیاط رفتار کنند . د ر د و هفته اخیر سهام شرکتهایی که ظرفیت خوبی هم برای رشد د ارند ، هنگامی که یک رشد ۲۰ تا ۲۵ د رصد ی را تجربه میکنند ، خیلی سریعتر از گذشته سهامد ارانشان نسبت به ذخیره کرد ن سود اقد ام میکنند . قاسمی اد امه مید هد : معتقد م اگر اتفاق خاصی رخ ند هد ، برگشتن به سطوح قبلی شاخص د ور از انتظار نیست. اگر تعد اد ی از ۳۰ شرکت بزرگ بورس به مد ت ۱۵ روز رشد قیمت سهام را تجربه کنند ، بهراحتی میتوان از سقف قبلی عبور کرد . با این حال انتظار میرود د ر روند مثبت بازار نیز نوساناتی وجود د اشته باشد .

وی یک توصیه نیز به فعالان بازار سرمایه د ارد : افراد ی که میخواهند سرمایهگذاری کنند ، لازم است به شرایط ۶ ماه گذشته بازار توجه کنند و رفتارهای عجولانه انجام ند هند . توصیه میکنم به جای اینکه به طور مستقیم خرید وفروش کنند ، بهراحتی و از طریق صند وقهای سرمایهگذاری وارد بازار شوند . د ر همین سقوط چهار ماه گذشته د ید یم با اینکه برخی از سهمها تا ۷۰ د رصد ریزش کرد ند ، اما برخی صند وقهای سرمایهگذاری تنها ۱۰ تا ۱۵ د رصد با کاهش قیمت مواجه شد ند .

قاسمی میافزاید : البته صند وقهای سرمایهگذاری هم بود ند که با توجه به رویکرد خود و با پذیرش ریسک بیشتر، کاهش بیشتری را نیز تجربه کرد ند . با این حال بهطوری کلی، د رصد زیان افراد ی که از طریق صند وقهای سرمایهگذاری وارد بازار شد ند ، نسبت به کسانی که به طور مستقیم خرید وفروش سهام انجام مید اد ند ، کمتر بود . د ر این مد ت قیمت صند وقهای سهام نیز کاهش یافته و بهتر است افراد به جای اینکه مستقیم نسبت به خرید سهام شرکتها اقد ام کنند ، از طریق صند وقها وارد شوند

کشمکش های بخش خصوصی و بانک مرکزی ادامه د ارد ؛

صنعت و تجارت: حد ود د و هفته بیشتر از ابلاغ مصوبات ستاد هماهنگی اقتصاد ی د ر مورد سیاستهای ارزی نمی گذرد ، مصوبه ای که تا حد ود ی فعالان اقتصاد ی را به تسهیل امور تجاری امید وار می کرد . د ر این بین بانک مرکزی با صد ور بخشنامهای د ر ۲۸ آبان ماه محد ود یتهای جد ید ی بر وارد ات کالا اعمال کرد ؛ به این ترتیب که مد ت زمان مقرر برای تسلیم اظهارنامههای وارد اتی به بانک به منظور رفع تعهد ارزی وارد کنند گان به د و ماه کاهش یافت و برای ترخیص قطعی کالا از گمرک بعد از ارائه اسناد حمل، مهلتی ۴۵ روزه تعیین شد ه است. د ر این بخشنامه عنوان شد ه که صاحب کالا باید نسبت به ارائه اسناد حمل حوالههای ارزی که د ر گذشته ارسال شد ه، حد اکثر تا ۲۰ د یماه سال جاری اقد ام کند . از طرفی برای ارائه اسناد حوالههایی که بعد از ۲۸ آبان ارسال میشود از تاریخ صد ور تا تاریخ اعلامی تامین ارز حد اکثر د و ماه زمان تعیین شد ه است. از طرفی ارسال مستند ات ترخیص کالا د رباره اعتبارات و بروات اسناد ی از زمان واریز یا ظهرنویسی اسناد حمل و حوالههای ارزی از تاریخ صد ور اعلامیه تامین ارز حد اکثر به مد ت ۴۵ روز د ر نظر گرفته شد ه است.

پیش از این وزیر صنعت، معد ن و تجارت د ر خبری که نهم آذر منتشر شد از ترخیص ۴ میلیون تن کالای رسوب شد ه د ر گمرکات سخن گفت و این موضوع که د ر راستای مصوبه ستاد هماهنگی اقتصاد ی صورت گرفته بود ، امید ی د ر د ل فعالان اقتصاد ی ایجاد کرد که د ر نهایت به اد عای خود آنها با بخشنامه بانک مرکزی از بین رفت. رزم حسینی همچنین اعلام کرد ه بود که تمامی صاد رکنند گان د ارای پروانه صاد راتی (از ابتد ای سال ۱۳۹۸ به بعد ) با استفاد ه از وارد ات د ر مقابل صاد رات با هماهنگی وزارت صنعت، معد ن و تجارت میتوانند به ایفای تعهد ات ارزی خود بپرد ازد ند . با این حال به نظر می رسد این ناهماهنگی بین وزارت صنعت، معد ن و تجارت با بانک مرکزی موضوعی است که تنها به پریشانی شرایط حاضر اقتصاد ی منجر می شود .

نظر بخش خصوصی د رباره حمایت د ولت از صاد رات

د ر همین حال روز د وشنبه بود که مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران نیز نامه ای به رئیس جمهور د ر واکنش به بخشنامه بانک مرکزی و چالش هایی که می تواند با اجرای آن گریبان تجارت کشور را بگیرد ، نوشت. وی د ر این نامه از خنثی شد ن آثار مصوبه ستاد هماهنگی اقتصاد ی به د نبال بخشنامه بانک مرکزی سخن گفت و از اینکه بار د یگر تصمیمی بد ون مشورت با بخش خصوصی اتخاذ شد ه است، انتقاد کرد .

د ر این میان به باور عباس آرگون، عضو هیات نمایند گان اتاق ایران با اعمال محد ود یتهای د و ماهه و ۴۵ روزه، وارد ات کالا و ترخیص آن بسیار طولانی خواهد شد . تعیین این محد ود یتها روی کاغذ شاید شد نی است اما واقعیتها شرایط د یگری را د یکته میکند . د ر وضعیت عاد ی ممکن است، وارد کنند ه برای پرد اختها، اقد ام به گشایش السی کند و فروشند ه کالا نیز مطمئن است پول خود را از بانک د ریافت میکند . اما اکنون، وارد کنند ه باید پول را کامل به فروشند ه بپرد ازد تا کالا تولید شود که البته تولید کالا نیز بازه زمانی خود را د ارد . این فعال اقتصاد ی معتقد است مصوبه اخیر بانک مرکزی به هیچ وجه با شرایط تحریمی حاکم بر اقتصاد ایران و محد ود یت های ناشی از کرونا همخوانی ند ارد . عضو هیات نمایند گان اتاق بازرگانی به اهمیت گرفتن نظرات مشورتی افراد ی که از نزد یک با مسائل د ست و پنجه نرم می کنند ، تاکید کرد و گفت: طبق قانون هر سیاست گذاری باید با مشورت تشکل ها و گروه های کارشناس و متخصص همان حوزه اتخاذ شود ، متاسفانه این بند صریح قانون رعایت نمی شود و بارها به د لیل بی توجهی نسبت به آن با آسیب هایب جد ی رو به رو شد یم.

از طرف د یگر جمال رازقی جهرمی، رییس اتاق بازرگانی شیراز د ر گفتگو با اتاق ایران، می گوید : مصوبه اخیر بانک مرکزی به هیچ وجه با شرایط تحریمی حاکم بر اقتصاد ایران و محد ود یتهای ناشی از کرونا همخوانی ند ارد . این بخشنامه بار د یگر نفس اقتصاد را خواهد گرفت. او می­گوید : د ر زمان کوتاهی که از سکاند اری وزیر جد ید صنعت میگذرد ، فعالان تجارت خارجی امید ی تازه گرفته بود ند و تراز بازرگانی کشور رشد قابلتوجهی د اشت و آثار این جهش د ر آمارها و نمود ارها نیز مشخص بود ؛ اما به نظر میرسد بار د یگر باید همه مشکلات از اول آغاز شود . به عقید ه رازقی جهرمی، بانک مرکزی بار د یگر میخواهد همه این شرایط را بر هم بزند و انتظار بخش خصوصی این است که حد اقل منشأ و د لیل این تصمیمها را اعلام کند . عضو هیات نمایند گان اتاق ایران میگوید : مصوبه اخیر بانک مرکزی بههیچوجه با شرایط تحریمی حاکم بر اقتصاد ایران همخوانی ند ارد . باید بانک مرکزی به شرایط روز کشور توجه کند . اقتصاد ما د ر شرایط جنگ اقتصاد ی قرار گرفته و این مصوبههای برای زمانی کاربرد د ارد که شرایط اقتصاد ی و سیاسی کشور عاد ی باشد . او تصریح میکند : باید به این نکته توجه کرد که ما د ر د وره بد ترین تحریمها به سر میبریم. جنگ اقتصاد ی با تد ابیر خاصی راهبری میشود . نمیتوانید د ر این شرایط با بخشنامههای عاد ی اقتصاد را راهبری کنید . آقایان بد انند وضعیت کشور عاد ی نیست.

د ستور حمایت از صاد رکنند گان توسط معاون اول رییس جمهور

د ر همین حال معاون اول رئیس جمهور می گوید : بانک مرکزی باید برنامهای د قیق برای حمایت از صاد رکنند گان بازارهای هد ف د اشته باشد تا امکان رقابت صاد رکنند گان ایرانی با صاد رکنند گان سایر کشورها د ر جذب بازارهای هد ف فراهم شود . به گزارش خبرگزاری ها، اسحاق جهانگیری د ر جلسه کارگروه رفع موانع جهش تولید که روز گذشته (سه شنبه) به ریاست وی برگزار شد ، از توسعه صاد رات به عنوان موتور محرک بخش تولید یاد کرد و گفت: توسعه صاد رات از مهمترین عوامل تحقق جهش تولید است چراکه وقتی بازار صاد راتی برای یک محصول وجود د اشته باشد ، انگیزه سرمایهگذاری و تولید برای آن محصول ایجاد میشود . وی افزود : د ر حال حاضر برخی محصولات تولید ی کشور از بازار محد ود ی برای عرضه برخورد ار هستند که اگر بسترهای لازم برای صاد رات این محصولات و اتصال به بازارهای بزرگتر فراهم شود ، شاهد رقابت و به تبع آن افزایش تولید ، بهبود قیمت و ارتقاء کیفیت این د ست محصولات خواهیم بود . معاون اول رئیسجمهور با بیان اینکه توسعه صاد رات میتواند جهشی مثبت د ر تولید رشتههای صنعتی و کشاورزی ایجاد کند ، اظهار د اشت: البته لازم است با تد وین قوانین و مقررات روشن و شفاف د ر حوزه صاد رات، این اطمینان د ر صاد رکنند گان ایجاد شود که با تصمیمات لحظهای و اعمال محد ود یتهای ناگهانی، خللی د ر برنامهریزیهای تولید ی و صاد راتی آنها ایجاد نمیشود . جهانگیری با تاکید بر لزوم حمایت از صاد رکنند گان از سوی بانک مرکزی و د یگر د ستگاههای مرتبط، خاطرنشان کرد : بانک مرکزی باید برنامهای د قیق برای حمایت از صاد رکنند گان بازارهای هد ف د اشته باشد تا امکان رقابت صاد رکنند گان ایرانی با صاد رکنند گان سایر کشورها د ر جذب بازارهای هد ف فراهم شود . وی با تاکید بر اینکه رویکرد جد ی د ولت حمایت از توسعه صاد رات محصولات کشاورزی است، افزود : باید سیاستگذاری و برنامهریزی د قیقی برای صاد رات محصولات کشاورزی توسط د ستگاههای ذیربط تد وین تا ضمن تامین بازار د اخلی، سازوکار مشخصی برای نحوه تولید و صاد رات محصولات کشاورزی فراهم شود . معاون اول رئیسجمهور خواستار شناسایی و رفع مسائل و تنگناهای اصلی صاد رات محصولات کشاورزی شد و گفت: باید برنامهای جد ی و د قیق برای حمایت از صاد رات محصولات کشاورزی و نیز تکمیل زیرساختهای صاد رات این محصولات د اشته باشیم بهگونهای که آثار مثبت آن د ر کوتاهمد ت قابل مشاهد ه باشد .

انتقاد رئیس کمیسیون عمران مجلس از سیاستگذاری مسکنی د ولت؛

گروه راه و مسکن: رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: زمین به شد ت گران شد ، به همین د لیل قیمت مسکن هم افزایش پید ا کرد ؛ این گرانی به د لیل احتکار زمین توسط د ولتیها است. به گزارش مهر، نمایند گان مجلس شورای اسلامی از زمان روی کار آمد ن تلاشهایی را برای ایجاد رونق بخش مسکن آغاز کرد ند و د وم مهر ماه بود که مجلس کلیات طرح «جهش تولید و تأمین مسکن» را با هد ف تولید و تأمین سالانه یک میلیون واحد مسکونی به تصویب رساند و آن را برای بررسی بیشتر به کمیسیون عمران ارجاع د اد . د ر همین راستا با رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به گفتگو نشستیم که توضیحاتی د رباره این طرح ارائه د اد و معتقد است که عملکرد د ولت د ر حوزه مسکن بسیار ضعیف بود ه و اگر مجلس به این حوزه ورود نکند ، قطعاً قیمت مسکن روز به روز افزایش مییابد . نمایند ه مرد م جهرم د ر مجلس شورای اسلامی میگوید : «ما کمبود زمین ند اریم بلکه برخی افراد و د ستگاههای د ولتی زمینها را احتکار کرد هاند که ما د ر طرح جهش تولید و تأمین مسکن راهکاری را برای حل این مشکل د ر نظر گرفتهایم.» رئیس کمیسیون عمران مجلس میگوید د ولت تصور میکرد که کشور اصلاً نیاز به مسکن ند ارد و به همین د لیل به د ولت بعد ی توصیه میکند که فهم د رستی از نیاز کشور د ر حوزه مسکن د اشته باشد تا با کمک مجلس، مشکلات این بخش حل شود .

مجلس کلیات طرح جهش تولید و تأمین مسکن را تصویب کرد اما برخی مسئولان د ولتی مخالفت خود را با این طرح به د لایلی چون عد م پیشبینی منابع مالی لازم اعلام کرد ند . آیا این طرح برای د ولت بار مالی د ارد ؟

د ر این طرح تلاش شد ه است تا منابع پراکند ه د ولت که د ر ساخت وجود د ارد ، به صورت یکجا متمرکز شود تا بتوانیم جهشی د ر ساخت و تولید مسکن ایجاد کنیم. رئیسجمهور چند ی پیش بخشنامهای را ابلاغ کرد مبنی بر اینکه حد اقل ۲۰ د رصد از تسهیلات بانکها به بخش مسکن د اد ه شود اما این بخشنامه فقط روی کاغذ است و اجرایی نمیشود . ما این موضوع را د ر طرح جهش تولید و تأمین مسکن آورد یم اما د ولتمرد ان با آن مخالفت میکنند . د ر واقع ما مصوبه خود د ولت را د ر طرح آورد یم اما آنان میگویند که این طرح بار مالی د ارد و پایه پولی را بالا میبرد د ر حالی که اینگونه نیست.

پس علت مخالفت د ولت با این طرح چیست؟

بند ه فکر میکنم چون د ولت خود ش د ر حوزه مسکن کاری انجام ند اد ه، نمیخواهد یک کار بزرگ د ر زمینه مسکن به نام مجلس رقم بخورد .

د ر واقع د ولت د ر آستانه انتخابات، مجلس را رقیب خود ش مید اند و با این تصور که ممکن است برخی از کاند ید اهای ریاست جمهوری از میان نمایند گان فعلی مجلس باشند ، تمایل ند ارد که مجلس د ر حوزه مسکن موفق باشد چرا که مسکن موضوعی با اهمیت است و اگر مجلس د ر این عرصه موفق باشد ، میتواند نظر مرد م را به خود ش جلب کند و یکی از عوامل موفقیت مجلس، بحث ساماند هی مسکن است.

برای بند ه خیلی عجیب است که د ولت با وجود آنکه مید اند مملکت نیاز به مسکن د ارد و باید ساخت و ساز مسکن را راه بیند ازد اما با طرحهای مجلس د ر زمینه مسکن، بد ون د اشتن اد له قوی مخالفت میکند و فکر میکنم که د ولت با مجلس لجبازی میکند .

یعنی منابع مالی برای اجرایی شد ن طرح جهش تولید و تأمین مسکن وجود د ارد ؟

بله. ما به د ولت میگوئیم به جای آنکه به حوزههایی که نیاز نیست، تسهیلات د هد ، بهتر است که این تسهیلات را برای تولید مسکن اختصاص د هد . ما به د نبال آن نیستیم که به د ولت بار مالی جد ید تحمیل شود بلکه باید تسهیلات بانکی هد فمند شود و به سمت مسکن سوق پید ا کند .

ما بیشتر از آن سقفی که بانکها به مرد م تسهیلات مید هند ، سقف تسهیلات را افزایش ند اد یم، بلکه این طرح به د نبال هد ایت تسهیلات بانکی است تا بانکها به جای اینکه د ر زمینههای خد ماتی مشغول شوند ، د ر زمینه تولید و اشتغال اقد ام کنند .

نظر هیئت رئیسه مجلس و به ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی د رباره این طرح چیست؟

ما جلساتی را با رئیس مجلس و مشاوران وی گذاشتیم و نظر رئیس مجلس روی اصل موضوع مثبت است و معتقد است که کشور باید به سمت افزایش تولید مسکن برود و از این طرح حمایت کرد اما ممکن است د ر برخی از مواد طرح اختلاف سلیقه وجود د اشته باشد .

سرمقاله

احمد امیرآبادی فراهانی

عضو هیئت رئیسه مجلس

مجلس شورای اسلامی د ر مسیر بررسی بود جه قرار د ارد و بعد از ارسال لایحه بود جه ۱۴۰۰ به مجلس، باید طی بررسیها، ارز به صورت تک نرخی و واقعی تعیین و د یگر مسایل مانند حقوقها، ارزاق و ... با نرخ واقعی مشخص شوند . نمیشود با تعیین ارزهای چند نرخی منابع مرد م مظلوم و مستضعف جامعه را به جیب یک سری افراد خاص که معمولا د ر کنار د ولت، گروهها و جناحها بود ه و یا از اقوام و بستگان برخی مسئولان اجرایی کشور به شمار میروند ، ریخت و تنها آنها از این ارز بهرهمند شوند .

همانطور که شاهد بود یم، وارد ات گوشت د ر اختیار یکی از اقوام وزیر یا وارد ات نهاد ه د امی د ر اختیار یکی از افراد فعال د ر ستاد انتخاباتی رئیس جمهور بود .

بنابر این مجلس د ر بحث بررسی لایحه بود جه سال ۱۴۰۰ مسئولیت سنگینی را برعهد ه د ارد و باید تصمیم خود را د رباره تک نرخی شد ن ارز بگیرد و به هیاهوهای د ولت هم گوش نکند ، مانند بحث طرح تامین کالاهای اساسی که مجلس اعلام کرد ، د ولت کالاهای اساسی وارد اتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی را سهمیهبند ی کرد ه و بوسیله کارت الکترونیکی د ر اختیار مرد م بگذارد ، اما د ولت د ر اد عایی ناد رست بیان کرد ، مجلس خواهان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و گرانی و ... است.

نکته مهم این است که نمایند گان مجلس د ر زمان بررسی لایحه بود جه سال ۱۴۰۰ نباید به اینگونه مسایل توجه کنند . نرخ د لار باید د ر بود جه واقعی شود و از سوی د یگر حقوق و د ستمزد ها هم مطابق با آن واقعی شود زیرا اینکه نرخی برای ارز د ر بود جه تعیین شود و تنها به یک سری افراد خاص برای وارد ات کالاهای اساسی ارائه شود و د ر مقابل این کالاها بجای قیمت یارانهای با نرخ آزاد به د ست مرد م برسد ، به هیچ عنوان فاید های ند ارد . د ر شرایط کنونی
گمان می رود اگر مجلس بخواهد تصمیم بزرگی د رباره نرخ ارز د ر بود جه سال آیند ه اتخاذ کند حتما د ولت سر و صد ا و اغواگری خواهد کرد ، بنابراین مرد م بد انند اگر مجلس تصمیم به واقعی سازی نرخ ارز د ر بود جه گرفت، تنها د ر راستای مبارزه با فساد و قطع د ست یک سری از مفسد ان و افراد خاص خواهد بود . به د لیل وجود ارز مرغوب و ارز نامرغوب حتی به افراد خاصی که ارز ۴۲۰۰ تومانی تحویل مید هند ، اشخاص خاصتر هم وجود د ارد ، تفاوت قیمت میان این د و نوع ارز بین ۱۲ تا ۱۵ د رصد است
یعنی کسی که ارز مرغوب د ریافت میکند ۱۵ د رصد جلوتر است. این نوع ارز را به افراد خاص و کسانی که د ر پشت پرد ه با سیاسیون جلسه میگذارند و قول آورد ن پول د ر انتخاباتها را مید هند ، پرد اخت میکنند .

یادداشت

احمد مرادی

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس

مد تی است شاهد رسوب کالاهای بسیاری د ر گمرکات هستیم که منجر به افزایش قیمتها شد ه است. از آنجا که تنها مقد اری از ۴ میلیون تن کالای رسوب شد ه د ر گمرکات به تازگی ترخیص شد ه است، باید عملکرد بانک مرکزی را د لیل اصلی رسوب چند میلیون تنی کالاهای اساسی همچون خوراک د ام، گند م، برنج، حبوبات و... د ر گمرکات د انست چراکه وارد کنند گان بهد نبال قول وتعهد بانک مرکزی این کالاها را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کرد هاند اما بانک مرکزی ارز آنها را نمید هد . البته این کم کاری و کارشکنی نیاز به همکاری و همیاری همه مسوولان و البته استفاد ه از ابزار نظارت د ارد که به د نبال پیگیریهای صورت گرفته، بخشی از کالاها ترخیص شد ند اما همین ترخیص اند ک، با اعتراض بانک مرکزی رو به رو شد چراکه معتقد ند این کار بد ون هماهنگی آنها صورت گرفته است هرچند اعتراض آنها غیرمنطقی و غیرقانونی است.

اگر چه بنا ند اریم د ستگاهی را متهم به کم کاری کنیم اما نگاه به شرایط نشان می د هد که تا چه اند ازه غرض ورزی وجود د ارد . د ر شرایط کنونی باوجود آنکه کالاهای بسیاری وارد کشور شد ند و این اتفاق میتوانست منجر به کاهش قیمتها شود اما بانک مرکزی با جلوگیری از ترخیص کالاها سبب گرانی قیمت آنها شد . نکته مهمتر این است که مسوولان هیچ تفاوتی د ر نوع کالاهای د ر گمرک قایل نیستند و معلوم نیست د رکی از کالاها ند ارند یا اقد امشان از سر عمد است. اکنون برخی از کالاها سریع الفساد هستند به همین د لیل گمرکات قول د اد هاند بد ون هماهنگی با بانک مرکزی هر چه سریعتر آنها را ترخیص کنند ، زیرا ترخیص نکرد ن کالاهای د پو شد ه د ر گمرکات خسارات بسیاری برای کشور به همراه د ارد .

با تصویب کلیات و جزئیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها صورت گرفت

نمایند گان مجلس شورای اسلامی کلیات و جزئیات طرح «اقد ام راهبرد ی برای لغو تحریمها و صیانت از حقوق ملت ایران» را به تصویب رساند ند که البته اجرای آن منوط به تایید شورای نگهبان است.

متن کامل طرح «اقد ام راهبرد ی برای لغو تحریمها و صیانت از حقوق ملت ایران» بد ین شرح است:

ماد ه ١: د ر راستای تامین شروط ۹ گانه مقام معظم رهبری د ر خصوص توافق هسته ای، سازمان انرژی اتمی ایران موظف است بلافاصله پس از تصویب این قانون جهت مصارف صلح آمیز، نسبت به تولید اورانیوم با غنای ۲۰٪ اقد ام و سالانه به میزان حد اقل ۱۲۰ کیلوگرم آن را د ر د اخل کشور ذخیره کند و همچنین سازمان مذکور موظف است نیاز کشور برای مصارف صلح آمیز به اورانیوم با غنای بالای ۲۰ د رصد را به طور کامل و بد ون تأخیر تأمین کند .

ماد ه ٢: د ر اجرای بند ۳ قانون اقد ام متناسب و متقابل د ولت جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۴ و د ر جهت تحقق ظرفیت یکصد و نود هزار سو غنی سازی، سازمان انرژی اتمی ایران مکلف است بلافاصله پس از تصویب این قانون، ظرفیت غنی سازی و تولید اورانیوم غنی سازی شد ه با سطح غنای متناسب هر یک از مصارف صلح آمیز کشور را به میزان ماهانه حد اقل ۵۰۰ کیلوگرم افزایش د هد و نسبت به نگهد اری و انباشت مواد غنی شد ه د ر کشور اقد ام نماید .

ماد ه ٣: برای تحقق هد ف مند رج د ر ماد ه ۲، سازمان انرژی اتمی ایران مکلف است حد اکثر ظرف مد ت ۳ ماه پس از تصویب این قانون عملیات نصب، تزریق گاز، غنی سازی و ذخیره سازی مواد را تا د رجه غنای مورد نیاز، با حد اقل ۱۰۰۰ د ستگاه ماشینهای نسل د وم پیشرفته ( IR-۲m ) آغاز کند و همچنین د ر همین بازه زمانی، عملیات غنی سازی و تحقیق و توسعه با ماشین های نسل ششم (IR-۶ )را با حد اقل ۱۶۴ ماشین از این نوع آغاز نمود ه و آن را ظرف مد ت یک سال پس از تصویب این قانون به ۱۰۰۰ د ستگاه ماشین توسعه بد هد .

تبصره: سازمان انرژی اتمی ایران مکلف است برای انتخاب و تعیین مکان نصب و استقرار ماشینهای ذکرشد ه، استاند ارد های سازمان پد افند غیرعامل را اخذ و اجراء نماید .­

ماد ه ۴: سازمان انرژی اتمی مکلف است نسبت به بهره برد اری از کارخانه تولید اورانیوم فلزی د ر اصفهان ظرف ۵ ماه از تصویب این قانون اقد ام کند .

ماد ه ۵: سازمان انرژی اتمی ایران مکلف است، د ر راستای بند ۴ قانون اقد ام متناسب و متقابل د ولت جمهوری اسلامی ایران ، همزمان با عملیات بهینه سازی و راه اند ازی عامل واکنش ( راکتور ) ۴۰ مگاواتی آب سنگین اراک، نسبت به طراحی یک عامل واکنش (راکتور) آب سنگین ۴۰ مگاواتی جد ید با هد ف تولید همسانهای پاید ار ( راد یو ایزوتوپ ) بیمارستانی با جد ول زمانبند ی اقد ام کند و جد ول زمان بند ی این موضوع را ظرف یک ماه پس از تصویب این قانون به اطلاع مجلس شورای اسلامی برساند .