تعارض آرا میان اقتصاد د انان و مسئولان، سیاه چاله اقتصاد ایران

عضو هیأت علمی د انشکد ه اقتصاد د انشگاه تهران فقد ان وحد ت د ر آرای فعالان اقتصاد ی، کارشناسان و د ولت و مجلس د رباره مسائل مختلف را سیاه چاله اقتصاد کلان ایران د انست. تیمور رحمانی افزود : اقتصاد د انان غر میزنند که بانک مرکزی باید با کنترل نقد ینگی تورم را کنترل کند و بانک مرکزی تلاش میکند گوش کند . بلافاصله فعالان بخش خصوصی غر میزنند که با محد ود کرد ن اعتبارات گلوی تولید کنند گان فشار د اد ه میشود . بانک مرکزی غر میزند و میگوید کوفت تان شود اعتبار را بگیرید و د ست از سر ما برد ارید . وی افزود : طرفد اران فقرا غر میزنند که د ولت به جای تخصص منابع به سرمایه د اران باید برای حمایت از قشرهای آسیب پذیر اسبق (له شد ه سابق و پود ر شد ه فعلی) منابع اختصاص د هد . د ولت غر میزند و با روشهای هیپنوتیزم مانند متکی به خلق نقد ینگی و البته با بوق و کرنا و منت چند شاهی صرف برنامههای حمایت از فقرا میکند و چند صباحی از د ست د ست چپش راحت میشوند . نمایند گان مجلس غر میزنند و انواع طرحهای بلعید ن نقد ینگی تصویب میکنند و … نهایتاً بر اثر همه موارد فوق رشد نقد ینگی و تورم تد اوم مییابد .نقطه سرخط و پاراگراف عیناً تکرار میشود . حالا هی بگویید علم اقتصاد از فیزیک ساد هتر است.

 

جنگید ن برای زند ه ماند ن جایگزین کار برای زند گی کرد ن

بازرس مجمع عالی نمایند گان کارگران گفت: فشارهای اقتصاد ی از سنوات قبل و بنا به د لایل مختلف تاکنون بر د هکهای پایین جامعه تحمیل شد ه و د ستمزد نیاز به بازنگری د ارد .حمید رضا امامقلیتبار د ر گفتوگو با تسنیم افزود : اقتصاد و معیشت اقشار آسیبپذیر جامعه بهخصوص کارگران د ستخوش تغییرات اساسی شد ه است. وی اد امه د اد : این تغییرات، فشارهای اقتصاد ی است که از سنوات قبل بر د هکهای پایین جامعه تحمیل شد ه است. وی افزود :عواملی همچون افزایش غیرمتعارف نرخ تورم و ورود مهمانی ناخواند ه همچون کرونا، فشار اقتصاد ی را شد ید تر کرد ه است.امامقلیتبار افزود : د ر این شرایط با افزایش چند برابری قیمتها د ر سبد کالاهای اساسی خانوارها یعنی سبد معیشت و ثابت ماند ن د رآمد حد اقلی، تمام استاند ارد های بینالمللی موجود د ر این زمینهها بهطور کامل زیر سؤال رفته است، بهخاطر اینکه کشورمان با تورم بسیار بالا و نرخ د ستمزد نسبتاً پایین د ر مقایسه با کشورهای د یگر، استاند ارد ی جد ید د ر زند گی اقشار آسیبپذیر جامعه خود تعریف نمود ه و آن جنگید ن برای زند ه ماند ن جایگزین کار برای زند گی کرد ن شد ه است.

۵۰۰ هزار حساب بانکی بد ون شناسه

سخنگوی کمیسیون اقتصاد ی مجلس از وجود ۵۰۰ هزار حساب د ر شبکه بانکی بد ون شناسه خبر د اد و گفت: بسیاری از حسابهای بانکی مربوط به اشخاص خارجی د ر کشورمان شناسه یکتا ند ارند .به گزارش بازار، مهد ی طغیانی اتفاقاتی از جنس پولشویی د ر اقتصاد ایران را ناشی از نبود زیرساخت ها و سامانه های مورد نیاز د انست و گفت: بسیاری از حسابهای بانکی بد ون شناسه و کد ملی هستند و نقل و انتقالات مالی زیاد ی هم د ر این حسابها انجام می شود .سخنگوی کمیسیون اقتصاد ی مجلس از وجود ۵۰۰ هزار حساب د ر شبکه بانکی بد ون شناسه خبرد اد و افزود : بسیاری از حسابهای بانکی مربوط به اشخاص خارجی هم د ر کشورمان شناسه یکتا ند ارند که این فضا را برای پولشویی مستعد کرد ه است لذا د ر تلاشیم که پیشنهاد تمان را به قانون «مبارزه با پولشویی» ملحق کنیم.

میانگین ساعت کار واقعی د ر جهان

مرکز آمار وزارت کار اعلام کرد : آخرین اطلاعات از میانگین ساعت کار واقعی د ر کشورهای منتخب نشان می د هد که د ر سال ۲۰۱۷ کشور قطر با ۴۹ ساعت بیشترین میانگین ساعت کار واقعی د ر شغل اصلی را د ر طول هفته به خود اختصاص د اد ه است. طی این مد ت میزان ساعت کار زنان بیشتر از مرد ان بود ه و شکاف جنسیتی د ر این خصوص منفی ۴.۲ د رصد بود ه است. به گزارش ایسنا این مرکز افزود :بالاترین شکاف جنسیتی د ر میانگین ساعت کاری به کشور افغانستان با ۵۰.۵ د رصد و پاکستان با ۳۱.۹ د رصد تعلق د ارد و د ر این کشورها ساعت کار مرد ان بیشتر از زنان گزارش شد ه است.کمترین میزان شکاف جنسیتی نیز متعلق به کشورهای گرجستان با ۱.۴ د رصد و تایلند با ۰.۷ د رصد است. ایران به لحاظ میانگین ساعات کار معمول د ر هفته نسبت به سایر کشورها د ر سطح متوسط قرار د ارد و میزان ساعت کار مرد ان نسبت به زنان بیشتر است.بر اساس این گزارش، د ر سال ۲۰۱۹ بیشترین میانگین ساعت کار واقعی د ر طول هفته به کشور گرجستان و پس از آن ایران اختصاص د اشته است. کشورهای مکزیک، تایلند ، فیلیپین و کره د ر رد ه های بعد ی و اند ونزی، برزیل، اسپانیا، آمریکا، فرانسه و انگلیس به لحاظ میانگین ساعت کار واقعی د ر سطوح پایین تر قرار د ارند .آلمان طی این مد ت پایین ترین میانگین ساعت کار واقعی د ر شغل اصلی را به خود اختصاص د اد ه است.

استخراج بیت کوین افزایش یافت

با رشد ارزش بیت کوین، استخراج این رمزارز توسط ماینرها هم افزایش یافته است. به گزارش بازار، قیمت بیت کوین بالاتر از ۱۸ هزار د لار، سختی استخراج نرخ بیت کوین د ر این ماه به ۱۹ هزار ۵۰۰ د لار افزایش یافت و پس از آن به زیر ۱۷ هزار د لار سقوط کرد که اکنون قیمت د وباره بسیار بالاتر از ۱۸ هزار د لار است. با اینکه این موارد د ر د نیای بیت کوین وجود د ارد ، اما پروتکل و شرکت کنند گان د ر شبکه همچنان به کار خود اد امه می د هند .سختی استخراج ماینرها ۸.۹ د رصد افزایش یافته که این قیمت نزد یک به یک رکورد است، اما سختی برای ماینرها نیز به همین صورت بالا رفته است. د نیای استخراج بیت کوین د ر حال تکاملد است. نه تنها د ر حال حاضر مراکز د اد ه بزرگ بی شماری د ر سراسر جهان وجود د ارد که برای این کار استفاد ه می شوند ، د ر عین حال کشورها د ر تلاشند تا د ر بالاترین سطح د ر این حوزه شرکت کنند .کشورهایی که د ر زمینه استخراج معاد ن مشکل د ارند . به عنوان مثال، سربازان د ر ونزوئلا د ر مزرعه استخراج بیت کوین خود کار می کنند و بانک مرکزی ایران بیت کوین را از استخراج کنند گان ایرانی خرید اری می کند .

ایجاد خزانهد اری الکترونیک

وزیر اقتصاد با بیان اینکه تمام شرکتهای بورسی میتوانند مجامع خود را الکترونیکی برگزار کنند ، از ایجاد خزانه د اری الکترونیک خبر د اد .به گزارش ایسنا، فرهاد د ژپسند با اشاره به اینکه سه پروژه سامانه خزانه د اری الکترونیک، سامانه برگزاری الکترونیک مجامع شرکتها و سامانه پرد اخت سود سهام شرکتها پروژههای بسیار مهمی است گفت: این پروژهها به منظور تسهیل روابط بین د ستگاههای د ولتی، د ستگاههای د ولتی با شرکتها و پیمانکاران و د ستگاههای د ولتی یا خزانه با کارکنان د ولت به بهره برد اری رسید ه است.وزیر اقتصاد با بیان اینکه پروژه اول مربوط به سامانه خزانه د اری الکترونیک است، افزود : د ر خزانه د اری سه مبحث، سامانه جامع حسابد اری کل خزانه و خزانه معین استانها و مد یریت حقوق و د ستمزد کارکنان د ولت، نظام جامع مد یریت بد هیها و مطالبات عمومی د ولت و سامانه جامع اموال د ولتی وجود د ارد .

حمایت موثر از اقشار آسیب پذیر

وزیر تعاون گفت: باید د ر این وضعیت تاریخی با تقویت سازوکارهای عد الت محور و حمایت هد فمند و مؤثر از اقشار آسیب پذیر و فقرا، د ر حل مسائل محرومان و اقشار ضعیف گامهای بلند برد اریم.به گزارش ایرنا محمد شریعتمد اری تاکید کرد : د ر شرایطی که کشور همزمان با مقابله با ویروس کرونا، شاهد شد ید ترین و ظالمانهترین تحریمها و فشارهای اقتصاد ی، ناجوانمرد انهترین تقابلهای امنیتی و گسترد هترین جنگ روانی تبلیغاتی با هد ف شکستن استقامت روانی مرد م این سرزمین است، این مناسبت را فرصتی مید انم تا بار د یگر به عنوان مسوولی که مهمترین ماموریت و د غد غه خود و همکارانش را تلاش برای گسترش عد الت، مبارزه با فقر، حمایت از اقشار آسیب پذیر و کمک به توانمند شد ن توان خواهان مید اند ، د ست یاری به سوی نمایند گان مجلس د راز کنم تا با شکلد هی یک اجماع، ائتلاف نخبگانی و با تبعیت از رویکرد «همه با هم باشیم» بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به سمت حل مسائل و چالشهای همه اقشار به ویژه قشرهای متوسط و ضعیف جامعه که این روزها زند گی عاد ی خود را نیز با تنگنا می گذرانند ، با سرعت بیشتری حرکت کنیم.

تجارت رویکرد سند دخلوخرج دولت در سال آیند ه را بررسی میکند

گروه اقتصاد ی کورش شرفشاهی: یکی از جد ی ترین مشکلات اقتصاد ی کشور، اقتصاد تک محصولی وابسته به نفت است. از مد ت ها قبل بر کاهش وابستگی به نفت تاکید شد ه و د ر چند ین برنامه توسعه بر تحقق آن اصرار ورزید ه اند اما با وجود تمام این تاکید ات، هرگز نتوانستیم از وابستگی به نفت فاصله بگیریم. تا آنکه تحریمها کار خود را کرد و چون نتوانست نفت بفروشیم و د لارهای آن را به کشور بازگرد انیم یا صرف خرید و وارد ات کالاها کنیم تا د ر نهایت به تولید ملی ضربه بزند ، ناچار شد یم با اقتصاد نفتی خد احافظی کنیم به نوعی که سخنگوی د ولت اعلام کرد برای اولین بار از بود جه نفتی فاصله گرفتیم.

بود جه بد ون وابستگی به نفت

سخنگوی د ولت با افتخار اعلام کرد : طبیعتا میزان فروش نفت کشور نسبت به گذشته افزایش خواهد یافت و د ولت این د رآمد اضافی را صرف سرمایه گذاریهای زیربنایی و تکمیلی خواهد کرد . بود جه جاری وابسته به نفت نخواهد بود و تلاش شد ه که حتی د ر جاری نیز وابستگی کمتر شود . هر چه از نفت به د ست آید خرج حمایت از توسعه زیرساختی کشور و حمایت اجتماعی و معیشتی از مرد م خواهد شد . علی ربیعی تاکید کرد : بنابراین وابستگی بود جه به ویژه بود جه جاری به نفت افزایش نخواهد یافت.

بود جه بد ون نفت از سر اجبار یا اختیار

شعار بود جه بد ون نفت اگرچه از ابتد ای انقلاب همواره مطرح شد ، اما زمانی به این مهم رسید یم که به برکت تحریم ها صورت گرفت. به عبارت بهتر اگر تحریم نبود یم، همچنان نفت می فروختیم و با پول آن بخش های مختلف اقتصاد کشور را د ر اختیار کشورهای تولید کنند ه بزرگ همچون چین قرار مید اد یم و بد تر اینکه با کالاهای بی کیفیت د لارهای نفتی را باد هوا میکرد یم. اما حالا که سایه تحریم بر سرمان سنگینی می کند ، ناچار هستیم با بود جه نفتی خد احافظی کنیم. به عبارت بهتر اگر امروز گشایشی د ر اقتصاد کشور و توجه به بخش های د یگر همچون مالیات، معد ن و خد مات صورت گرفته، به د لیل آن است که د یگر نمی توانیم نفت بفروشیم نه آنکه با قد رت و مد یریت نفت نفروختیم با د رآمد آن را د ر صند وق توسعه ذخیره کرد یم.

کوچکتر شد ن اقتصاد

این یک واقعیت د رد ناک است که اگر اقتصاد ما کوچکتر شد ه، ناشی از ند اشتن منابع است. هنگامی که اقتصاد ضعیف میشود ، کسب و کارها را با خود ضعیف می کند و د لیل ضعیف شد ن اقتصاد و کسب و کارها، ند اشتن منابع لازم است. آنگونه که بارها بر جذب سرمایه خارجی تاکید کرد ه ایم. بنابراین هنگامی می توانیم به صفر شد ن سهم نفت د ر اقتصاد افتخار کنیم که اقتصاد ما روی پای خود ایستاد ه باشد . بد ین معنا که بتوانیم تمام نیازهای د اخل را تامین کنیم، مواد اولیه را بخریم، تولید بد ون هیچ مشکلی اد امه د اشته باشد و مهمتر از همه د ست فساد و رانت را کوتاه کنیم. اما امروز که اقتصاد ما کوچک شد ه، هیچ افتخاری بابت حذف نفت از بود جه نمی توانیم د اشته باشیم. هنگامی که خط تولید پراید از یک سال پیش متوقف میشود ، اما مد یران سایپا اعلام میکنند که ۲ هزار خود رو منتظر قطعه بود ه و د ر حالی که بازار د چار التهاب است، نتوانسته این خود روها را وارد بازار کند ، یعنی وابستگی ما به نفت همچنان وحشتناک است. البته اگر مد یران سایپا د رست گفته باشند و این خود رو ها را خود شان احتکار نکرد ه باشند .

اعانه پرد ازی با منابع نفتی

متاسفانه یکی از جد ی ترین مشکلاتی که گریبان اقتصاد را گرفته، رویکرد اعانه پرد ازی است که با اد بیات گوناگونی از آن یاد میشود و حتی گد اپروری نیز به آن گفته اند . اینکه قرار باشد د ر آیند ه نفت را بفروشیم اما برای توسعه زیرساخت ها و رونق اقتصاد ی صرف نکنیم و د ر قالب ماهیانه جزیی به مرد م بد هیم، اقد امی اشتباه و راهی غلط است. اگر فروشنفت احتمالی را که د ر نتیجه رویکرد حذف تحریم ها اتفاق می افتد ، برای توسعه زیرساختها هزینه کنیم، اقد امی منطقی است، اما اگر قرار باشد این پول را بگیریم و د ر بین مرد م تقسیم کنیم، این قبیل رفتارهای پوپولیستی هیچ تاثیری د ر اقتصاد نخواهد گذاشت و باید منتظر روزهای اسفبار د یگری د ر آیند ه باشیم.

د لارهای نفتی و تولید

د ر این رابطه یک کارشناس حوزه کار می گوید : کاهش وابستگی به نفت زمانی اثرگذار است که د رآمد های نفتی د ر صنایع زیربنایی و بخشهای تولید ی سرمایه گذاری شود تا کل کشور به ویژه کارگران آثار آن را د ر زند گی خود احساس کنند .حمید نجف د ر گفت وگو با ایسنا، د ر ارزیابی کاهش وابستگی بود جه ۱۴۰۰ به نفت گفت: تا زمانی که موانع از سر راه تولید و صاد رات برد اشته نشود به هر میزان وابستگی به د رآمد های نفتی کاهش یابد تاثیری د ر معیشت کارگران ند ارد ، مگر آنکه هرچه از محل فروش نفت به د ست آمد د ر زیرساختها و صنایع زیربنایی کشور هزینه کنیم.وی اد امه د اد : کاهش وابستگی بود جه به نفت خوب است به شرطی که پول نفت را د ر جایی به کار ببریم که کل کشور از آن منتفع شوند . لازم نیست کارخانه جد ید ی راه اند ازی کنیم، اگر پول نفت د ر بخشهای تولید سرمایه گذاری شود و کارخانه های راکد به چرخه تولید برگرد ند می توان گفت که کارگران اثرات این کاهش وابستگی را د ر زند گی خود احساس خواهند کرد .نجف تصریح کرد : وقتی د رآمد های نفتی د ر بخش تولید و صنعت به کار رود ، د و نتیجه حاصل می شود ؛ اول اشتغالزایی و رونق تولید و کسب و کار و د وم حفظ امنیت شغلی کارگران و بقای کارخانه ها و تمام این موارد مثل زنجیره های بهم پیوسته هستند چرا که با احیای کارخانه های از رد ه خارج شد ه، بازگشت به کار کارگران و ایجاد شغل اتفاق می افتد ، از محل بازگشت کارگران به کار، خطوط تولید راه اند ازی می شود و افزایش بهره وری و رونق تولید به وجود می آید و د ر نهایت صیانت و حفظ امنیت شغلی نیروی کار حفظ می شود .این کارشناس حوزه کار با بیان اینکه باید تهد ید ها را به فرصت تبد یل کنیم، اظهار کرد : د ر شرایط اقتصاد ی حاضر که از یک سو با فشارهای خارجی و از سوی د یگر با کرونا روبه رو هستیم باید از فرصت به وجود آمد ه استفاد ه کنیم. نرخ د لار و نوسان ارز اگرچه به بیشتر بخشها خسارت وارد کرد ولی د ر مقابل برای بخش تولید موثر بود چون تولید ملی را د ر برابر کالاهای بی کیفیت و بنجولی که همه ساله وارد کشور می شد حفظ و مرد م را به خرید و مصرف تولید د اخلی ترغیب کرد .نجف افزود : صرفنظر از تقویت تولید د اخلی و جلوگیری از وارد ات بی رویه کالا، بسیاری از کارخانه ها تحت این شرایط به سود آوری رسید ند و د رآمد سرشاری به د ست آورد ند .وی به کارخانه ها پیشنهاد کرد : بخشی از سود کلانی که از محل افزایش نرخ ارز حاصل شد ه د ر جهت راه اند ازی خطوط تولید صرف کنند و بخشی د یگر را که متعلق به کارگران است به عنوان سهم نیروی کار بپرد ازند و جایگاه کارگران را د ر نظر بگیرند .

نباید سیاه و سفید ببینیم

این یک واقعیت است که نفت میتواند به کمک اقتصاد بیاید به شرط آنکه برای توسعه و اشتغال زایی برنامه ریزی شود و هرگز بازیهای سیاسی را با فروش نفت د نبال نکنیم. اینکه یک د ولت روی کار بیاید و د رآمد های نفتی را صرف هزینه های تبلیغاتی کند و اصرار د اشته باشد کشور نیازمند کمک به نیازمند ان است اما د ر عمل نفت صرف تبلیغات و بازی های سیاسی شود ، آغاز بازگشت به مسیر اشتباه گذشته است.

پورابراهیمی بر حمایت از محرومان تاکید کرد :

عضو شورایعالی هماهنگی اقتصاد ی د ر خصوص راهکارهای مجلس یازد هم برای حمایت از اقشار ضعیف و محرومان گفت: د ر این خصوص د و کار باید انجام د هیم؛ یکی مربوط به بازه کوتاهمد ت و مربوط به د وره گذار اخیر است که د ر د نیا نیز این کار انجام میشود ، مثلاً د ر بحث کرونا این اتفاق رخ د اد ه است.

محمد رضا پورابراهیمی د ر گفتگو با تسنیم، افزود : این د ر حالی است که ما علاوه بر بحث کرونا مشکل تحریم را نیز د اشتیم و به هر حال باید کاری کنیم تا مشکلات سخت معیشتی مرد م د ر این ایام بهشکلی مرتفع شود که پس از آن بتوانیم شرایط بهتری را به وجود بیاوریم.

رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس گفت: از د یگر کمکها، تأمین خد مات ارزانقیمت لازم د ر بحث آب، برق، گاز و تلفن است، بهطور مثال میتوانیم نرخ خد مات اقشار ضعیف را تخفیف د هیم یا د ر بحث الگوی مصرف سقف معافیت وزارت نیرو را افزایش د هیم تا شامل افراد بیشتری شود .

رئیس کمیسیون اقتصاد ی مجلس د رباره رویکرد بلند مد ت مجلس برای حمایت از اقشار ضعیف گفت: اصلیترین موضوعی که د ر بحث بلند مد ت وجود د ارد کنترل تورم است. منشأ بسیاری از مشکلات د ر اقتصاد کشور همین تورم است که تأثیرات منفی زیاد ی د ر بخشهای مختلف د ارد و اصلیترین عاملی که سبب بهوجود آمد ن تورم میشود ناترازی د ر بود جه کشور است.

وی گفت: اولین کاری که د ر اقتصاد کشور باید انجام شود مهار تورم است، مهار تورم خود به ناترازی بود جه وابسته است، حال باید ببینیم چه مسائلی باعث ناترازی د ر بود جه کشور میشود . اولویت ما د ر بحث میانمد ت، رساند ن نرخ ارز به یک عد د منطقی است چراکه یک زمانی شما به مرد م کمک میکنید و بسته معیشتی به آنها مید هید و یک وقتی قد رت خرید آنها را بالا میبرید .

پورابراهیمی گفت: این بد ین معناست که اگر شما ارزش پول ملی را افزایش د هید ، قد رت خرید مرد م نیز افزایش پید ا خواهد کرد و این خود بزرگترین کار ممکن است. مرد م از د و جهت از ما انتظار د ارند اول کمک د ر کوتاهمد ت و د وم افزایش قد رت خرید د ر میانمد

رئیس پیشین دیوان محاسبات خبرد اد

رئیس پیشین د یوان محاسبات کشور با بیان اینکه د ر بخش بود جه عمومی واقعا ریخت و پاش به تمام معنا د اریم گفت: فعالیتهای موازی، د وباره کاریها، ریخت و پاشها، واقعا اینکه گاهی اوقات مطرح می شود میل د ر بود جه است. د ر بود جه عمومی انصافا میل و به قول خود مانی بخور بخور خیلی کم است. د ر پروند ه های د یوان بیشتر از باب تخلف بود نه باب جرم.

عد ال آذر د ر گفت و گو با تسنیم گفت: مد یر د ست د ر جیب بیت المال کرد ه د و یا سه د رصد بود ه است. بیشتر تخلف بود ه انحراف بود ه مثلا این پول را فرض کنید برای این پروژه می برد مد یر تشخیص د اد ه بود برای پروژه د یگری مصرف کند یا از این محل به محل د یگر جابجا کند این را تخلف می د انیم و بالاترین مجازاتش انفصال است د و یا سه ماه انفصال است. چون پول برای مرد م خرج شد ه است.

وی با تاکید بر اینکه د ر حفظ فاجعه است بخصوص د ر بخش عمرانی گفت: د و مرحله تحقیق انجام د اد م د ر قالب یک سری کار تحقیقاتی د انشگاهی د ر بحث تملک د ارایی های سرمایه ای بحث بود جه عمرانی ما محاسبات یک بار به مقیاس سال ۸۵ و چون عد د ها یکی است یک بار هم به مقیاس سال ۹۵ با یک فاصله ۱۰ ساله انجام شد و نشان می د اد بود جه عمرانی که ما مصرف می کنیم ۴۵ د رصد آن تبد یل به خروجی می شود . ۵۵ د رصد آن ریخت و پاش است یعنی حیف می شود واقعا میل نیست حیف می شود . یعنی هر ۱۰۰ تومان پولی که شما می د هید ۴۵ تومان منجر به راه و جاد ه و آسفالت و راه آهن و ... می شود چون حوزه عمران است و بیشتر پولها د ر این جاد ه و راه و اب و لوله کشی است ۵۵ تومان آن حیف می شود . این یعنی ناکارآمد ی. سوءمد یریت، ریخت و پاش، چیزهایی که د ر قالب تورم د ر قالب تعد یل می گیرند . یعنی موارد این چنینی است. یک د لیل عمد ه اش اوراق مالی اسلامی است این مصیبتی د ر حوزه عمرانی ما است. وی گفت: د ولت که پول کم آورد یک اسناد ی را چاپ می کرد تحت عنوان اسناد مالی اسلامی مثل اسناد خزانه این اسناد خزانه را بسیاری از پیمانکاران می گرفتند چون نیازی به نقد ینگی د اشتند همین الان هم هست می برد ند د ر بازار تا ۳۶ د رصد و ۳۵ د رصد تنزیل می کرد ند .

فرشاد مومنی تبعات تحریم را تشریح کرد
 

استاد اقتصاد د انشگاه علامه طباطبایی با اشاره به د و اقد ام تحریم کنند گان د ر راستای تضعیف اقتصاد افزود : اولا د ر کمین نشستهاند تا نابخرد یها، فساد ها و ناهماهنگیها د ر اد اره نظام ملی مرد م را د چار استیصال و سرخورد گی بکند . هد ف تد ابیر و تمهید اتی که تحت عنوان تحریم طراحی میکنند این است که ایران را د ر یک کاد ری قرار بد هد که از نظر قاعد هگذاری اقتصاد ی پشت به تولید کند . برآورد آنها این است که د ر اثر کشاند ن ایران به سمت سیاستهایی که تولید ملی را به حاشیه میراند د ر د رجه اول؛ فشار شد ید عرضه کل نسبت به تقاضا شد ت بگیرد و بنا بر این موج گرانیها مرد م را د چار استیصال کند .

فرشاد مومنی د ر گفتوگو با ایلنا اد امه د اد : محور د وم این است که با ضربه بر تولید ، اشتغال آسیب ببیند و د ر شرایطی که کشور با پد ید ه بسیار بغرنج و پیچید های روبهرو است و مرد م به واسطه سیاستهای تورمزا مرتباً د چار فقر بیشتری میشوند ، از طریق ضربه زد ن به تولید ، فرصتهای اشتغال هم وقتی کاهش پید ا میکند معنایش این است که نانآوران خانوارها د ر شرایطی که گرانیها بید اد میکند ، از حقوق و د ستمزد هم محروم میشوند . یک رکن سوم هم د ارد و آن هم این است وقتی تولید لطمه میخورد ، د ر شرایطی که ما با تحریم و سقوط قیمت نفت روبهرو هستیم آنچه را که د یگر د ر د اخل تولید نمیشود را باید وارد کنیم اما تنگناهای د رآمد ارزی باعث کمبود ها، نارضایتیها و نابسامانیها بشود و ترکیب این عناصر به عنوان استراتژی فروپاشی از د رون د نبال میشود .

وی گفت: د ر مورد کاهش تحریمها د ر صورت بازگشت آمریکا به برجام گفت: تجربه برجام نشان د اد کشورهایی که د ر ایران د ارای منافع چشمگیری هستند به این ساد گیها حاضر به از د ست د اد ن آن منافع نیستند بنابراین تا سرحد توان تلاش میکنند تا این منطقه و کشورمان روی آرامش به خود نبیند .