ارایه تسهیلات با کارمزد خاص به کارگران متقاضی مسکن ملی

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار د اشت: طبق تفاهمنامهای که با وزارت کار د اشتیم فارغ از تمام امتیازات و تسهیلات ارائه شد ه د ر طرح مسکن ملی، امتیازات ویژهای و تسهیلات خاصی به کارگران د اد ه میشود و پیشنهاد ارائه تسهیلات با کارمزد خاص و تسهیلات د ر مصالح را د اد هایم و منتظر هستیم تا وزارت کار نتایج آن را اعلام کند . محمود محمود زاد ه د ر گفتوگو با خبرنگار اقتصاد ی ایلنا د رباره وام صد میلیون تومانی کارگران برای خرید مسکن اظهار د اشت: اخیرا تفاهمنامهای با وزارت کار برای تامین منابع مالی خرید مسکن کارگران بازنشستگان و مستمری بگیران د اشتیم. طبق این تفاهمنامه وام صد میلیون تومانی به واجد ان شرایط ارائه میشود که کارگرانی که د ر طرح اقد ام ملی مسکن ثبت نام کرد ند د ر اولویت د ریافت این وام هستند . وی اد امه د اد : بانک تعاون وام صد میلیون تومانی برای تامین مسکن د ر اختیار کارگران قرار مید هد که از بین آنها کارگرانی که د ر طرح اقد ام ملی مسکن ثبت نام کرد ند و واجد شرایط هستند د ر اولویت پرد اخت وام قرار خواهند گرفت. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه علاوه بر کارگران، تعاونیها هم جزو مشمولین وام صد میلیون تومانی هستند گفت: آنهایی که د ر قالب تعاونی متقاضی ساخت مسکن هستند میتوانند این وام صد میلیون تومانی را علاوه بر سایر تسهیلات د ریافت کنند .

 

اتصال بند ر اقیانوسی چابهار به بازار آسیای میانه

عضو کمیسیون عمران مجلس، از بهره برد اری از پروژه راه آهن چابهار-زاهد ان تا پایان سال ۱۴۰۰ خبر د اد و گفت: با افتتاح این پروژه، بند ر اقیانوسی چابهار به بازار آسیای میانه متصل خواهد شد .

محمد سرگزی د ر گفتوگو با خانه ملت، با اشاره به روند اجرای پروژه راه آهن چابهار-زاهد ان، گفت: خوشبختانه سرعت اجرای پروژه بسیار خوب است و اعتبارات مذکور طبق برنامه ریزی های صورت گرفته تخصیص د اد ه شد .

نمایند ه مرد م زابل، زهک و هیرمند د ر مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه پروژه راه آهن چابهار-زاهد ان تا سال ۱۴۰۰ مورد بهره برد اری قرار می گیرد ، افزود : با روند کنونی اجرا و تخصیص اعتبارات، پروژه مذکور تا اواخر سال آیند ه افتتاح خواهد شد .

وی اد امه د اد : راه آهن چابهار-زاهد ان نقش عمد ه ای د ر توسعه ترانزیت جنوب شرق کشور خواهد د اشت، به طوری که با استفاد ه از این ظرفیت می توان بند ر چابهار را به کشورهای شرقی متصل کرد .

سرگزی افزود : انتقال کالا از طریق بند ر اقیانوسی چابهار به آسیا میانه یکی از مقاصد راه آهن چابهار-زاهد ان است، با تکمیل این پروژه، بند ر چابهار به د روازه ترانزیت کالا تبد یل خواهد شد .

افزایش ۹۲ د رصد ی معاملات زمین
د ر پایتخت

تهران- ایرنا- مرکز آمار گزارش د اد : قیمت زمین د ر ابستان امسال نسبت به مد ت مشابه سال گذشته ۸۶.۵ د رصد رشد کرد ه و تعد اد معاملات نیز ۹۲.۲ د رصد افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا، مرکز آمار، گزارشی از وضعیت همه معاملات خرید و فروش و اجاره مسکن بنگاههای معاملاتی شهر تهران د ر تابستان گذشته را منتشر کرد .

گزارش معاملات بنگاههای املاک از این نظر اهمیت د ارد که کاهش یا افزایش تعد اد د اد و ستد د ر تهران باعث کاهش یا افزایش شد ید متوسط قیمت د ر سطح کشور میشود .

طبق این گزارش متوسط قیمت زمین معامله شد ه از طریق بنگاههای معاملاتی د ر تابستان امسال ۳۴ میلیون و ۷۹۲ هزار تومان با میانگین مساحت ۲۱۰ مترمربع بود ه است که نسبت به فصل قبل (بهار ۹۹) ۳۶.۴ د رصد رشد قیمت و ۲۰ د رصد رشد از لحاظ تعد اد معاملات د اشته است.

طبق اعلام مرکز آمار قیمت زمین د ر تابستان امسال نسبت به مد ت مشابه سال گذشته ۸۶.۵ د رصد رشد د اشت، متوسط قیمت آن د ر فصل تابستان برابر ۳۴ میلیون و ۷۹۳ هزار تومان بود .

متوسط قیمت فروش هر مترمربع مسکن د ر کلان شهر تهران برابر ۲۴ میلیون و ۱۴۶ هزار تومان با میانگین مساحت ۸۸ مترمربع و متوسط عمر ۱۲ سال بود ه است. براساس این گزارش متوسط قیمت مسکن د ر تابستان امسال نسبت به فصل قبل ۲۸.۳ د رصد و د ر مقایسه با تابستان ۹۸ نیز ۷۶.۴ د رصد رشد د اشته است.

د ر کنار رشد قیمت مسکن د ر تهران شاهد افزایش معاملات بود یم، تعد اد معاملات تابستان امسال نسبت به بهار ۲۷.۴ د رصد و نسبت به تابستان سال گذشته ۱۶۲.۵ د رصد افزایش را نشان مید هد . با توجه به شیوع بیماری کرونا و برای جلوگیری از گسترش این بیماری د ر کشور، جابجایی مستاجران د ر تابستان که فصل جابهجایی خانوار است، کاهش چشمگیری د اشته است. طبق اعلام مرکز آمار میزان جابهجایی د ر تابستان امسال نسبت به سال قبل ۱۰.۲ د رصد افزایش یافت. البته د ر تابستان امسال نسبت به فصل قبل میزان جابهجاییها و تعد اد معاملات ۱۶۴.۹ د رصد بیشتر شد .

متوسط اجاره ماهیانه به علاوه سه د رصد ود یعه پرد اختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی د ر تابستان امسال برابر ۶۴ هزار و ۱۹۱ تومان بود که نسبت به فصل قبل ۱۵.۲ د رصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۴۷.۴ د رصد رشد د اشت.

انتقاد رئیس کمیسیون عمران مجلس از سیاستگذاری مسکنی د ولت؛

گروه راه و مسکن: رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: زمین به شد ت گران شد ، به همین د لیل قیمت مسکن هم افزایش پید ا کرد ؛ این گرانی به د لیل احتکار زمین توسط د ولتیها است. به گزارش مهر، نمایند گان مجلس شورای اسلامی از زمان روی کار آمد ن تلاشهایی را برای ایجاد رونق بخش مسکن آغاز کرد ند و د وم مهر ماه بود که مجلس کلیات طرح «جهش تولید و تأمین مسکن» را با هد ف تولید و تأمین سالانه یک میلیون واحد مسکونی به تصویب رساند و آن را برای بررسی بیشتر به کمیسیون عمران ارجاع د اد . د ر همین راستا با رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به گفتگو نشستیم که توضیحاتی د رباره این طرح ارائه د اد و معتقد است که عملکرد د ولت د ر حوزه مسکن بسیار ضعیف بود ه و اگر مجلس به این حوزه ورود نکند ، قطعاً قیمت مسکن روز به روز افزایش مییابد . نمایند ه مرد م جهرم د ر مجلس شورای اسلامی میگوید : «ما کمبود زمین ند اریم بلکه برخی افراد و د ستگاههای د ولتی زمینها را احتکار کرد هاند که ما د ر طرح جهش تولید و تأمین مسکن راهکاری را برای حل این مشکل د ر نظر گرفتهایم.» رئیس کمیسیون عمران مجلس میگوید د ولت تصور میکرد که کشور اصلاً نیاز به مسکن ند ارد و به همین د لیل به د ولت بعد ی توصیه میکند که فهم د رستی از نیاز کشور د ر حوزه مسکن د اشته باشد تا با کمک مجلس، مشکلات این بخش حل شود .

مجلس کلیات طرح جهش تولید و تأمین مسکن را تصویب کرد اما برخی مسئولان د ولتی مخالفت خود را با این طرح به د لایلی چون عد م پیشبینی منابع مالی لازم اعلام کرد ند . آیا این طرح برای د ولت بار مالی د ارد ؟

د ر این طرح تلاش شد ه است تا منابع پراکند ه د ولت که د ر ساخت وجود د ارد ، به صورت یکجا متمرکز شود تا بتوانیم جهشی د ر ساخت و تولید مسکن ایجاد کنیم. رئیسجمهور چند ی پیش بخشنامهای را ابلاغ کرد مبنی بر اینکه حد اقل ۲۰ د رصد از تسهیلات بانکها به بخش مسکن د اد ه شود اما این بخشنامه فقط روی کاغذ است و اجرایی نمیشود . ما این موضوع را د ر طرح جهش تولید و تأمین مسکن آورد یم اما د ولتمرد ان با آن مخالفت میکنند . د ر واقع ما مصوبه خود د ولت را د ر طرح آورد یم اما آنان میگویند که این طرح بار مالی د ارد و پایه پولی را بالا میبرد د ر حالی که اینگونه نیست.

پس علت مخالفت د ولت با این طرح چیست؟

بند ه فکر میکنم چون د ولت خود ش د ر حوزه مسکن کاری انجام ند اد ه، نمیخواهد یک کار بزرگ د ر زمینه مسکن به نام مجلس رقم بخورد .

د ر واقع د ولت د ر آستانه انتخابات، مجلس را رقیب خود ش مید اند و با این تصور که ممکن است برخی از کاند ید اهای ریاست جمهوری از میان نمایند گان فعلی مجلس باشند ، تمایل ند ارد که مجلس د ر حوزه مسکن موفق باشد چرا که مسکن موضوعی با اهمیت است و اگر مجلس د ر این عرصه موفق باشد ، میتواند نظر مرد م را به خود ش جلب کند و یکی از عوامل موفقیت مجلس، بحث ساماند هی مسکن است.

برای بند ه خیلی عجیب است که د ولت با وجود آنکه مید اند مملکت نیاز به مسکن د ارد و باید ساخت و ساز مسکن را راه بیند ازد اما با طرحهای مجلس د ر زمینه مسکن، بد ون د اشتن اد له قوی مخالفت میکند و فکر میکنم که د ولت با مجلس لجبازی میکند .

یعنی منابع مالی برای اجرایی شد ن طرح جهش تولید و تأمین مسکن وجود د ارد ؟

بله. ما به د ولت میگوئیم به جای آنکه به حوزههایی که نیاز نیست، تسهیلات د هد ، بهتر است که این تسهیلات را برای تولید مسکن اختصاص د هد . ما به د نبال آن نیستیم که به د ولت بار مالی جد ید تحمیل شود بلکه باید تسهیلات بانکی هد فمند شود و به سمت مسکن سوق پید ا کند .

ما بیشتر از آن سقفی که بانکها به مرد م تسهیلات مید هند ، سقف تسهیلات را افزایش ند اد یم، بلکه این طرح به د نبال هد ایت تسهیلات بانکی است تا بانکها به جای اینکه د ر زمینههای خد ماتی مشغول شوند ، د ر زمینه تولید و اشتغال اقد ام کنند .

نظر هیئت رئیسه مجلس و به ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی د رباره این طرح چیست؟

ما جلساتی را با رئیس مجلس و مشاوران وی گذاشتیم و نظر رئیس مجلس روی اصل موضوع مثبت است و معتقد است که کشور باید به سمت افزایش تولید مسکن برود و از این طرح حمایت کرد اما ممکن است د ر برخی از مواد طرح اختلاف سلیقه وجود د اشته باشد .