مجلس مقصر گرانی ناشی از تصویب طرح اقدام راهبردی است

یک تحلیلگر اقتصادی گفت: با توجه به اینکه مجلس بعد از گرانی دلار دولت را مسئول دانست، بیراه نیست که با افزایش نرخ ارز بعد از مصوبه درخصوص صنعت هستهای، مجلس را مقصر و مسئول گرانی ناشی از این تصویب بدانیم.سعید لیلاز در گفتوگو با ایلنا درباره طرح «اقدام راهبردی برای برای لغو تحریمها» که توسط مجلس به تصویب رسید و پس از تصویب آن شاهد صعودی شدن قیمت دلار و سکه بودیم، گفت: واضح است که تصویب چنین طرحهایی که هیچ پایه اجرایی ندارد، اولا گل به خودی و دوماً بازی در زمین حریف و دشمن است.عضو کارگزاران ادامه داد: برای یک مذاکره موفق باید اقتصاد نیرومندی داشته باشیم اما درخصوص انجام مذاکره ارکان نظام باید تصمیم بگیرند نه دولتها یا مجلسها و مذاکره بدون تنفیذ رهبری به دستگاههای امنیتی کشور قابلیت پیگیری ندارد. لیلاز گفت: اگر مصوبه مجلس بخواهد به غرب این پیام را بفهماند که ما هم مثل آمریکا بازها و کبوترها داریم و به دنبال این باشیم که از این طریق روی میز مذاکره امتیاز بگیریم خیلی خوب است اما اگر این طرحها بهگونهای تصویب شود که ضرر داخلی آن بیشتر از سود خارجیاش باشد، نقض غرض میشود.

 

تمرکز بر کلیه پروژههای زیرساختی در دستور کار قرار می گیرد

رییس دفتر رییس جمهور درباره اقدامات دولت برای تحقق شعار سال گفت: شعار جهش تولید در زمانی که با کرونا مواجه بودیم انرژی مضاعفی برای دولت و کلیه تولیدکنندگان بود که یک بتوانند برنامهریزی ویژهای برای غلبه بر تحریم آمریکا و ویروس کرونا و دستاورد خوبی برای کشور به داشته باشند.به گزارش ایسنا،محمود واعظی گفت: در بخش تولید خودرو، فولاد، مس، آلومینیوم با جهش خوبی همراه هستیم. البته از آنچه اتفاق میافتاد راضی نیستیم وقتی با سال گذشته مقایسه میکنیم، در بخشهای تولیدی اکثرا رشد خوبی داشتیم.وی با بیان اینکه روحانی به وزرا دستور داده که بر کلیه پروژههای زیرساختی کشور متمرکز شوند و آنها را به اتمام برسانند، گفت: ما برای اینکه این مساله سازوکار روشنی داشته باشد، روزهای پنجشنبه را گذاشتیم تا وزرا هرکدام از این پروژهها که افتتاح شد، بیاورند و در حضور رئیسجمهور به افتتاح برسانند تا مردم ببینند در شرایط فشار و سختی پروژههای بزرگی در حال افتتاح است. رییس دفتر رییس جمهور از نگرانی برخی اعضای دولت نسبت به اینکه مصوبه طرح «اقدام راهبردی برای برای لغو تحریمها»در روابط خارجی کشور مشکل ایجاد کند خبر داد.

کنارآمدن آمریکا با برنامه هسته ای ایران

رئیسجمهور منتخب آمریکا در پاسخ به این که آیا به دیدگاهش درباره توافق هستهای ایران پایبند است گفت: سخت خواهد بود اما بله. به گزارش ایسنا جو بایدن در یادداشتش نوشته بود که «اگر ایران به پایبندی جدی به توافق هسته ای بازگردد، آمریکا به عنوان نقطه آغاز مذاکرات بعدی به این توافق بازخواهد گشت» و تحریم هایی را که در دولت دونالد ترامپ علیه ایران اعمال شده بود، لغو کند.بایدن در این گفتوگو افزود: بحث زیادی درباره موشکهای نقطه زن و طیف دیگری از چیزهایی وجود دارد که موجب ثباتزدایی منطقه می شوند اما واقعیت این است که بهترین راه برای رسیدن به کمی ثبات در منطقه کنار آمدن با این برنامه هستهای[ایران] است.او مطرح کرد که اگر ایران به یک بمب هسته ای دست پیدا کند فشار زیادی بر سعودی ها، ترکیه، مصر و دیگران اعمال می کند تا این که آن ها هم خودشان بخواهند به سلاح هسته ای دست پیدا کنند و «آخرین چیز بدی که ما در این بخش از جهان میخواهیم، ایجاد توان و ظرفیت هستهای است».

تکرار یاوهگوییهای پمپئو علیه ایران

وزیر خارجه آمریکا با تکرار برخی یاوهگوییها، ایران را بزرگترین تهدید برای منطقه خواند.به گزارش ایلنا، مایک پمپئو با تکرار برخی یاوهگوییها، ایران را بزرگترین تهدید برای منطقه خواند.وی در نشست دو جانبه گفتوگوهای استراتژیک آمریکا و بحرین، با قدردانی از بحرین برای حمایت از کارزار فشار حداکثری علیه ایران، مدعی نتیجهبخش بودن این کارزار شد.پمپئو که بار دیگر از توافق ننگین عادیسازی روابط بحرین با رژیم صهیونیستی به عنوان دستاوردی بازرگ یاد کرده و گفت که واشنگتن و منامه اتفاقنظر دارند که برای مقابله با تهران، اسرائیل یک چالش نیست بلکه همپیمانی کلیدی است.

بحرین خواستار اعمال فشار بر تهران

وزیر خارجه بحرین با تکرار برخی مواضع بیاساس در خصوص برنامه موشکی و هستهای و همچنین سیاستهای منطقهای ایران، خواستار ادامه فشار بینالمللی علیه این کشور شد.به گزارش ایلنا، «عبداللطیف بن راشد الزیانی» ابراز امیدواری کرد که روابط دوجانبه منامه و واشنگتن، به عاملی برای تضمنین حفاظت بحرین و سایر کشورهای منطقه در برابر تهدیدهای ایران تبدیل شود.

اظهارات خصمانه در مورد برجام

یک نماینده جمهوریخواه آمریکا به بیان اظهاراتی در مورد برجام پرداخت. به گزارش ایلنا از فاکس نیوز، تام کاتن گفت: «من گفتم که برجام در صورتی که رئیسجمهور جمهوریخواه به ریاستجمهوری بعد از اوباما انتخاب شود دوام نخواهد آورد و همین اتفاق هم افتاد.»وی گفت:«به مقامهای ایران یا هر شرکت غربی که میخواهند به تجارت با ایران بپردازند میگویم:توافق جدیدی که تأیید سنای آمریکا را نگیرد در طولانی مدت دوام نمیآورد.»

بلژیک ترور شهید فخری زاده را محکوم کرد

وزیر امور خارجه بلژیک اقدام تروریستی در به شهادت رساندن دکتر فخری زاده را محکوم کرد. به گزارش ایسنا، در تماس تلفنی خانم صوفیا ویلمز معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه بلژیک با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، طرف بلژیکی اقدام تروریستی در به شهادت رساندن دکتر فخری زاده را محکوم کرد.وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و بلژیک همچنین در خلال این گفتگوی تلفنی موضوعات و مسایل کنسولی فیمابین را نیز مورد گفتگو و تبادل نظر قرار دادند.

برگزاری نشست شورای امنیت درباره برجام

شورای امنیت سازمان ملل قرار است در ماه جاری میلادی درخصوص برنامه جامع اقدام مشترک یک نشست برگزار کند.به گزارش ایسنا جری متیوز ماجیلا نماینده دائم آفریقای جنوبی در سازمان ملل که ریاست دورهای شورای امنیت را نیز بر عهده دارد، اعلام کرد که این شورا روز ۲۲ دسامبر (ماه جاری میلادی، برابر با دوم دی ماه) نشستی را درباره توافق هستهای با ایران برگزار خواهد کرد.ماجیلا با اعلام دستور کار شورای امنیت برای ماه دسامبر تصریح کرد که پیش از آغاز تعطیلات کریسمس این شورا نشستهایی را درباره روند برقراری صلح در خاورمیانه ازجمله درخصوص مسئله فلسطین و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برگزار می کند.

طرح مجلس بیشتر جناحی است تا ملی!

نماینده سابق مجلس گفت: با اقدامات نسنجیده نگذاریم پرونده هستهای ایران به جای اینکه به وین و احیای برجام ختم شود به سمت نیویورک و شورای امنیت برود.حشمتالله فلاحتپیشه در گفتوگو با ایلنا، درباه تصویب طرح اقدام متقابل با تحریمها و صیانت از حقوق ملت ایران گفت: روح حاکم در این طرح بیشتر جناحی است نه یک روح ملی که منافع ملی را در نظر گرفته باشد.رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم گفت: یکی از نقاط قوت سیاست خارجی ایران داشتن وحدت است که حتی جریانهای سیاسی مختلفی که به طور طبیعی در داخل اختلاف دارند در سیاست خارجی با هم متحد هستند.وی با بیان اینکه مسئول پرونده هستهای ایران شورای عالی امنیت ملی است، اظهار داشت: تصمیمگیری درباره سیاستهای کلان و سیاست خارجی بر عهده شورای عالی امنیت ملی است و موضوع هستهای ایران هم از این قاعده مستثنی نیست.این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: سوالی که پیش میآید این است که چرا تصویب چنین طرحی مهم است؟ پاسخ این است که این طرح از لحاظ دیپلماسی عمومی به کشور آسیب میزند.

موضع گیری صریح رئیس جمهور در خصوص طرح دوفوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها؛

رئیس جمهور گفت: ممکن است گمانهزنیهایی در رسانهها مطرح شود که عدم حضور من در مجلس برای تقدیم بودجه، به دلیل مصوبه دیروز است؛ البته دولت با آن مصوبه موافق نیست اما نرفتن به مجلس صرفاً به دلیل رعایت پروتکل بهداشتی بوده است.

به گزارش ایلنا، حسن روحانی در جلسه هیأت دولت با بیان اینکه احساس میکنیم شرایط سال آینده با دههای که گذشت از آغاز سال ۹۰ تا امروز کمی متفاوت خواهد بود ادامه داد: دشمنان ما همه توانشان را در این دهه برای فشار به مردم به کار گرفتند به ویژه در سه سال اخیر تحریم را به جنگ تمام عیار اقتصادی تبدیل کردند اما با شکست این جنگ در سال آینده شرایط متفاوت خواهد شد؛ نه تنها به خاطر شکست ترامپ بلکه هر دولتی در آمریکا روی کار میآمد به خاطر شکست جنگ اقتصادی ناچار بود در برابر ملت ایران سر تسلیم فرود بیاورد.

رئیس دولت اضافه کرد: در شرایطی دولت را آغاز کردیم که برای اولین بار بعد از جنگ تحمیلی ما شرایط رکود تورمی عمیقی را در کشور شاهد بودیم. روحانی با بیان اینکه برای اولین بار بعد از جنگ تحمیلی با تورم بیش از ۳۴ درصدی و رشد اقتصادی منهای ۷.۷ درصدی شرایط رکود همرا با تورم دولت را تحویل و کار خود ر ا آغاز کردیم. اظهار داشت: دولت در تلاش شش ماهه اول کار خود و با ورود به سال ۹۳ در هر دو مسئله یعنی هم تورم و هم در مسئله رکود تغییرات اساسی را ایجاد کرد. در زمینه تورم در سال ۹۳ ما به تورم ۱۵.۶ درصدی رسیدیم یعنی تورم را از رشد بیسابقه مهار کردیم و همزمان در سال ۹۳ به رشد اقتصادی رسیدیم. یعنی شرایطی سال ۹۱ در سال ۹۳ به طور کلی تغییر کرد و رشد اقتصادی ما به ۳.۲ دهم رسید این در حالی بود که نیمه دوم سال ۹۳ ما با سقوط شدید قیمت نفت مواجه شدیم که این سقوط بیسابقه بود یعنی نفت ۱۲۰ دلاری به تدریج به ۳۰ دلار تبدیل و به چهارم قیمت تنزل پیدا کرد.

وی خاطر نشان کرد: در این شرایط ما توانستیم کشور را بدون اینکه تکانه اقتصادی در کشور باشد اداره کنیم و در عین حال مذاکرات هستهای را در سال ۹۳ و ۹۴ ادامه دادیم تا به توافق هستهای دست یافتیم. چالشهای بسیار مهمی در کشور ایجاد شد، اقتصاد شرایط جدیدی را پیدا کرد ما در این شرایط بود که توانستیم فازهای مختلف پارس جنوبی را به افتتاح کنیم؛ در این شرایط توانستیم پروژه های متنوع را تکمیل و به اتمام برسانیم و نیز در این شرایط بود که توانستیم پالایشگاه ستاره خلیج فارس را تکمیل و افتتاح کنیم. رئیس جمهور با بیان اینکه شرایط اقتصادی به طور کلی در پایان سال ۹۴ و آغاز سال ۹۵ تغییر پیدا کرد تا جایی که در سال ۹۵ بالاترین نرخ رشد اقتصادی دنیا از آن ایران بود؛ ایران در سال ۹۵ با مثبت۱۴.۵ درصد بالاترین رشد اقتصادی جهان را داشت و نرخ تورم از اواخر سال ۹۵، در سال ۹۶ و حتی در اوایل سال ۹۷ که جنگ اقتصادی آغاز شده بود تک رقمی بود. مقایسه نرخ تورم ۴ سال فعالیت از سال ۹۳ تا ۹۶ نشان میدهد که متوسط تورم هر ماه ۱۱ درصد بوده و رشد اقتصادی ما بالای ۴ درصد بوده است؛ بنابراین در مقایسه با یک زمان بلند مدت ۵۰ ساله دولت تدبیر و امید توانست شرایط اقتصادی بینظیری را به وجود بیاورد.

وی با اشاره به اهمیت اشتغال و اهمیت آن برای دولت تاکید کرد: میدانیم که از سال ۸۵ تا ۹۱ تقریباً رشد اشتغال سفر بوده است. امادر سال ۹۳ شاهد دو پدیده بود یکی اینکه جمعیت فعال ما یک مرتبه افزایش پیدا کرد و هم اکنون که سال بسیار سختی را میگذرانیم آمار بیکاری ما کاهش پیدا کرد؛ اما مشکلی که ما داریم این است که جمعیت فعال ما نیز هم کاهش پیدا کرده است. یعنی مردم به دلیل شرایط اقتصادی، بیکاری به سمت کار کردن نمیروند.

وی با بیان اینکه در زمینههای دفاعی قدرتمند شدهایم به افزایش قدرت دریایی، زمینی، هوایی، موشکی و پدافند اشاره کرد و تاکید کرد: قدرت ما نسبت به هشت سال پیش چند برابر شده و این موفقیتهایی بود که در شرایط اقتصادی خاص، بنیه دفاعی کشور را از هر زمان دیگر قویتر و تقویت کردیم.

رئیس جمهور بیان کرد: امروز از لحاظ هستهای از هر زمان دیگر قدرتمندتر و توانمندتر هستیم و شرایط ما از لحاظ امکانات تحقیق و توسعه از هر زمان دیگر بهتر است. نباید به دلیل رقابتهای سیاسی و رقابتهای انتخاباتی اخلاق و حقایق را زیر پا بگذاریم و باید واقعیتها را با آمار و ارقام در اختیار مردم بگذاریم.

روحانی گفت: قبل از اینکه ترامپ سر کار بیاید، برخی با برجام مخالف بودند؛ تندروهای امریکا و رژیم صهیونیستی و مرتجعین منطقه قصد داشتند برجام به ثمر نرسد اما موفق نشدند. چون دولت قبلی آمریکا تا حدی با سیاست آشنا بود اما کسی در آمریکا روی کار آمد که تدبیر، مدیریت و سیاست بلد نبود.

رئیس دولت اظهار کرد: متأسفانه رئیس جمهوری قبلی آمریکا یک قراردادی که برای ثبات جهان و ثبات منطقه مفید بود و میتوانست زمینه ساز تعامل سازنده در سطح جهان باشد را زیر پا گذاشت. وی ادامه داد: ما در سال ۹۷ علیرغم فشارهای شدیدی که از طریق آمریکا علیه ما آغاز شد، نگذاشتیم کشور دچار بحران شدید شود. تحریم سال ۹۰ در سال ۹۱ و ۹۲ چه کرد و مردم برای تهیه کالاهای اساسی چگونه صف میبستند. در سال ۹۷ هیچ گاه شاهد صف برای دریافت کالای اساسی نبودیم علیرغم همه فشارهای سال ۹۷، ما در ۹۸ به کنترل پرداختیم. شرایط در سال ۹۸ از اردیبهشت به بعد بهتر شد حتی در سال ۹۸ رشد اقتصادی بدون نفت ما مثبت شد اما متأسفانه دنیا با کرونا مواجه شد و همه کشورها دچار مشکل شدند و ما هم به همان نسبت دچار مشکلات اقتصادی شدیم. روحانی گفت: به طور طبیعی صادرات و واردات ما در سال ۹۹ افت کرد و در شرایطی قرار گرفتیم که در سال ۹۹ در هشت ماهه اول امسال صادرات غیر نفتی از لحاظ وزنی ۱۴درصد و از لحاظ ارزشی ۱۹ درصد کاهش پیدا کرد و درآمد نفتی ما نیز به همان نسبت کاهش یافت به دلایلی که روشن است و فروش نفت در صحنه بینالمللی با دشواریهای فراوانی روبرو شد. وی افزود: خوشحالیم که شرایط به سمت بهبود تدریجی حرکت میکند و امید مردم بیشتر شده و محاسبات مردم بر این است که جنگ اقتصادی رو به پایان است و محاسبات جهان این است که فشار حداکثری راه به جایی نبرده است.

رئیس جمهور اظهار کرد: در ماههای اخیر ما شاهد حرکتی مثبت در زمینه اقتصادی هستیم در مهر ماه امسال نسبت به مهر ماه پارسال تولید و فروش فعالیت های اقتصادی مثبت بوده و ۵.۶ درصد در تولید و ۱۱.۵ درصد در فروش رشد داشتیم.

رئیس جمهور ادامه داد: برای کاهش فقر مطلق ۱۶ هزار میلیارد تومان منبع مد نظر قرار داده ایم. کمکهای معیشتی به ۶۰ میلیون نفر و یارانه نقدی ادامه خواهد داشت. همچنین درمان رایگان برای ۳۰ میلیون نفر در نظر قرار گرفته شده است.

دبیرکل حزب اسلامی کار از شورای نگهبان خواست

دبیرکل حزب اسلامی کار با تاکید بر اینکه اصلاح طلبان با انگیزه اصلاح در صحنه سیاسی کشور حضور دارند گفت: اگر شورای نگهبان از ممیزی و گزینش دست بردارد، وارد اثرگذاریهای گزینشی نشود، کاندیداهای مورد توجه اصلاح طلبان را رد صلاحیت نکند و امکان رقابت فراهم شود، در این صورت اصلاح طلبان سعی خواهند کرد در عرصه حضور پیدا کنند.

حسین کمالی در گفتوگو با ایلنا با رد این ادعا که اصلاح طلبان اقبال عمومی و سرمایه اجتماعی خود را از دست دادهاند، اظهار کرد: تعداد افرادی که امروز نسبت به مجموعه اصولگرایی کشور و جریان محافظه کاری منتقد بوده و نتیجه عملکرد آنها را شرایط فعلی میدانند بیشتر از کسانی است که از اصلاح طلبان رنجش دارند.

نایب رئیس خانه احزاب اظهار کرد: در حال حاضر اگر امکان برگزاری یک انتخابات رقابتی فراهم شود و مردم مطمئن باشند که آرای آنهااثرگذار خواهد بود در صحنه انتخابات حضور پیدا میکنند و از این رو شانس اصلاح طلبان را در این زمینه کم نمیبینم و فکر میکنم مثل بسیاری از اوقات که رییس قوه مجریه از جریان خط امام یا اصلاح طلبان برگزیده شده، در این مورد هم این احتمال بسیار زیاد است. وی ادامه داد: با توجه به شرایط سیاسی که در سطح بینالملل اتفاق میافتد و گشایشهایی که در عرصه سیاسی بینالمللی احتمال دارد صورت بگیرد، نحوه تعامل دولت بعدی با دنیا برای مردم از اهمیت زیادی برخوردار است. کمالی در خصوص جلسات شورای هماهنگی اصلاح طلبان نیز گفت: شورای هماهنگی هیچ جلسهای را از دست نداده و تمامی جلسات به صورت منظم تشکیل شده است و گفتوگو در زمینه مسائل سیاسی کشور در جریان است. احزاب و گروهها به صورت منظم و مرتب در جلسات شرکت میکنند و وقایع ملی و بینالمللی را رصد میکنند و برای هرگونه اقدامی در آینده تصمیم منسجم و یک پارچه خواهند گرفت. بنابراین برنامههای جریان اصلاحات به این صورت در شورای هماهنگی در حال ساماندهی است و کمیته سیاسی این شورا نظرات صاحبنظران را در بخشهای مختلف به صورت دعوت از آنها شنیده و احزاب و گروهها نسبت به نظراتی که صاحبنظران در زمینههای مختلف دادند، اظهار نظر کردند.

جهانگیری خبرداد

معاون اول رئیس جمهور با اشاره طرح مجلس مبنی بر «اقدام راهبردی برای لغو تحریمها و صیانت از حقوق ملت» گفت: دولت با این مصوبه مجلس از نظر قانون اساسی و از نظر دخالت در اختیارات شورای عالی امنیت ملی و قوه مجریه و از این جهت که بار مالی دارد، مخالف است و نامهای را هم در این زمینه به شورای نگهبان نوشتیم و امیدواریم شورای نگهبان با این مصوبه مخالفت کند. وی گفت: همه مصوبات شورای امنیت ملی بعد از اینکه به تایید مقام معظم رهبری میرسد لازم الاجرا میشوند و از نظر ما ورود مجلس به مصلحت نیست به ویژه اینکه بعد از سال ۱۳۹۷ آمریکایی از برجام خارج شدند و فشارهای اقتصادی سنگینی بر کشور وارد کردند و به تعبیر خودشان فشار حداکثری را در پیش گرفتند. جمهوری اسلامی با راهبردی که رهبر انقلاب ترسیم کردند مقاومت هوشمند را در مقابل فشار حداکثری اتخاد کرد و پیش برد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه مردم ایران بزرگواران تحمل کردند و جای آن دارد که تکتک مسئولان ارشد کشور سر تعظیم در مقابل آنهافرود بیاورند و دست ملت ایران را ببوسند؛ اظهار داشت: مردم ایران فرصتی را با مقاومت خود در اختیار مسئولین قرار دادند تا فشار حداکثری را به شکست بکشانند. ما از مقامات غربی مکررا شنیدیم که که فشار حداکثری به بن بست خورده و نتیجه نگرفته است. آنها دنبال فروپاشی کشور و نظام و اقتصاد ایران بودند. با فشارهایی که به مردم تحمیل شد، ما اقتصاد کشور را تا امروز سرپا نگه داشتیم و فکر میکنم حرفهای زیادی درباره این مقطع ۲ سال و نیم اخیر و فشارهای دشمن وجود دارد که باید گفته شود.

جهانگیری گفت: ما نباید در مقطعی که راهبرد فشار حداکثری به بن بست رسیده است، مدیریت هستهای را تغییر دهیم. مدیریت هستهای در این شرایط فشار زیادی به کشور وارد میکند. رئیس جمهور و وزیر خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی به عنوان قوه مجریه اختیاراتی دارند. وی افزود: قانونگذاری حق مجلس است و ما نباید قبول کنیم در جای دیگری قانونگذاری انجام بگیرد، اجرا هم حق دولت است و مجلس نباید در امور اجرایی دخالت کند. رئیس جمهور در قانون اساسی اختیاراتی دارد که باید عمل کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد:

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه باید آرایش حمایت از محرومترین طبقات را به خود بگیرد گفت: بودجه ای که بند به بند آن با هدف حمایت از محرومان نوشته نشده باشد، تبعیض نامه ای علیه آرمان های جمهوری اسلامی است.

به گزارش خانه ملت، محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور مجلس گفت: مجلس در بررسی بودجه سال ۱۴۰۰ در جهت اصلاح ساختار بودجه نویسی با محوریت مردم سالاری، اقتصاد، عدالت، کوچک کردن دولت، کاهش وابستگی به نفت و توجه ویژه به طبقات پایین و متوسط جامعه و رفع تبعیض و برداشتن بار مشکلات معیشتی از روی دوش مردم حرکت خواهد کرد.

رئیس مجلس ادامه داد: کاری که سرانجام باید در بلندمدت اتفاق بیفتد، اصلاح بودجه به نفع مردم است، بودجه ای عادلانه، مردمی و با کاهش وابستگی به نفت می تواند اقتصاد ما را قوی کند، ما با توجه به لایحه پیشنهادی دولت تلاش خواهیم کرد تا برخی محورهای اصلی اصلاح ساختار بودجه را حتی بر مبنای این پیشنهاد فعلی عملی کرده و مقدمات اصلاح نهایی را همین امسال آغاز کنیم.

وی گفت: مجلس و دولتی که هماهنگ با یکدیگر بتوانند به طور عملی عدم اتکای به نفت را اجرا کنند، خدمتی بی نظیر به نسل های آینده خواهند کرد و نفت را به جای مصرف عمومی و مایحتاج بودجه ای، به بخش های توسعه ای منتقل می کند. پیش رو به خرج دهد. تلاش خواهیم کرد تا در همین لایحه فشار کسری بودجه، به عنوان ام المصائب اقتصادی و خلق نقدینگی و تورم را کاهش دهیم، این هدف با نقش دادن بیشتر به مردم در برداشتن موانع تولید و کسب و کار در کشور و اصلاح ساختار بودجه، ممکن خواهد شد و ابداً این موضوع دور از ذهن نیست.

وی گفت: بودجه در مجلس با هدف رفع اشکالات ساختاری درخصوص ساختار بودجه و مباحث مالیاتی بررسی خواهد شد، نظارت دقیق بر متن مالی به ویژه در بخش مصارف و توجه به واقعی بودن و پایدار بودن منابع بودجه از دیگر موارد مدنظر مجلس خواهد بود تا برخی ریخت و پاش ها و بی نظمی های بودجه ای سروسامان بگیرد و نگرانی مردم در این مورد کاهش یابد.

قالیباف با بیان اینکه مردمی کردن اقتصاد و کوچک کردن دولت به نفع مردم و افزایش نقش مردم در اداره اقتصاد کشور از دیگر اولویت های مجلس است، بیان کرد: با افزایش نقش مردم در اقتصاد کشور، قوی شدن تک تک مردم محقق خواهد شد و این موضوع به قوی تر شدن کشور منجر می شود. ما ایران قوی نخواهیم داشت مگر اینکه هدف ما قوی کردن مردم باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در وضعیت معیشتی مردم به خصوص اقشار ضعیف، بودجه باید آرایش حمایت از محرومترین طبقات را به خود بگیرد. بودجه ای که بند به بند آن با هدف حمایت از محرومان نوشته نشده باشد، تبعیض نامه ای علیه آرمان های جمهوری اسلامی است.