قالیباف تأکید کرد:

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نیاز به همت، جدیت و شجاعت در تصمیم گیری و اجرا داریم؛ آشفتگیهای سند مالی بودجه را باید تا حد امکان برطرف کنیم و انضباط در نظام بودجه ریزی را اولویت بدانیم.

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود، گفت: ایام شهادت حضرت فاطمۀ زهرا (س) فرا رسیده است؛ ملت ایران در عزاداریهای گذشته، ارادت قلبی خود به خاندان عصمت و طهارت را نشان داده اند؛ در این روزها نیز همانطور که مراجع عِظام تقلید تاکید کردهاند، لازم است اقامۀ عزای حضرت فاطمۀ زهرا با شکوه و با رعایت پروتکلها انجام شود.

وی ادامه داد: همانگونه که در سال های دفاع مقدس، رمز بسیاری از پیروزیهای ملت ما "یا فاطمۀ زهرا (س)" بود، امروز نیز دست به دعا برمی داریم و از ایشان، عبور از سختی های ناشی از همه گیری کرونا و باز شدن گرههای معیشتی را می خواهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: علاوه بر این ایام عزاداری امسال، فرصت خوبی برای بزرگداشت مقام مرد میدان، عاشق واقعی خاندان اهل بیت و خادم مخلص حضرت فاطمه زهرا(س)، شهید حاج قاسم سلیمانی است که با باور واقعی و قلبی به گرهگشا بودن عنایات این خاندان، عمر خود را وقف دفاع از مقام انسانیت و تامین امنیت و رفاه و آسایش مردم کرد.

قالیباف در بخش دیگر نطق پیش دستور خود اظهار داشت: در خصوص موضوع همه گیری کرونا لازم است گفته شود که اولویت و تأکید اصلی ما، بر روی سلامت مردم و رفع هرچه سریعتر مشکلات و محدودیتهاست؛ هر مسیری که ما را سریعتر و مطمئن تر به هدف رفع دغدغههای مردم در خصوص کرونا برساند، باید در دستور کار قرار گیرد. مردم عزیز ما مطمئن باشند که مجلس در این موضوع با استفاده از توان کارشناسی متخصصان، برای تامین مالی تولید واکسن داخلی و یا خرید و وارد کردن واکسن، با دولت همکاری لازم را خواهد کرد.

رئیس دستگاه قانون گذاری کشور تاکید کرد: اما مهمترین موضوع این روزها مساله بررسی لایحه بودجه سال آینده است. بودجه مهمترین سند حکمرانی سالانه کشور است کۀ هم جهتگیریهای کلان و اساسی اقتصادی در آن نمود پیدا میکند و هم در زندگی جاری مردم تاثیر ملموس می گذارد. ما معتقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیاز به اصلاحات اساسی دارد چرا که کسری تراز عملیاتی لایحه بودجه نسبت به بودجه سال قبل ۱۱۷ درصد رشد داشته است و هزینهها ۴۷ درصد افزایش پیدا کرده، در حالی که درآمدها حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است.

وی بیان کرد: کشور ما فرصت هایی همچون حدود ۳ هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی، اموال املاک و دارایی های دولتی، معادن و منابع طبیعی بی شماری، سرمایه انسانی و دانش تخصصی بسیاری دارد. چنین کشوری می تواند حتی در همین بودجه، کسری تراز عملیاتی اش را کاهش دهد.

قالیباف اظهار داشت: وابستگی بودجه به نفت باید به حداقل و بلکه به صفر برسد و منابع نفتی نباید صرف هزینه های جاری کشور شود. پیشران هایی که تولید و اشتغال را رونق می دهند باید از این منبع تامین شوند و دولت منابع پایدار ایجاد کند، منابعی که به معیشت و به کسب و کار مردم و به تولید کشور لطمه نزند، منابعی که شکاف طبقاتی را کاهش و عدالت اجتماعی را گسترش دهد. همانطور که رهبری معظم در جلسه اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی فرمودند این راهکارها وجود دارد و کارشناسان آنها را پیشنهاد داده اند. امیدواریم نخبگان و صاحب نظران در این ایام، مجلس و دولت را با نظرات کارشناسی خود همراهی کنند.

رئیس قوه مقننه کشور با بیان اینکه این سند مهمترین موضوع تبادل نظر و گفتگو میان جامعه نخبگانی کشور، دولت و مجلس است ادامه داد: جامعه هم باید آگاه باشد که این سند چه تاثیری در زندگی آنها می گذارد و چرا همه کارشناسان اذعان دارند که ریشه همه مشکلات اقتصادی کشور در کسری بودجه و شیوه تامین و جبران این کسری بودجه است.

وی تاکید کرد: مردم باید بدانند که شیوه نادرست جبران کسری بودجه، چگونه در زندگی آنها موثر خواهد بود و سفره آنها را کوچک تر خواهد کرد و به تورم دامن می زند. باید در فرهنگ عمومی بتدریج نهادینه شود که درآمد بی کار و تلاش، چه اختلالی در اقتصاد کشور ایجاد می کند و چگونه باعث افزایش قیمت ها و گسترش بیکاری و تورم می شود تا بتوان دولت را به سمت استفاده از درآمد با کار و تلاش متقاعد کرد.

قالیباف گفت: باید در سند بودجه کشور این راهکارها با توافق مجلس و دولت لحاظ شود تا از تورم بیشتر، از بیکاری بیشتر، شکاف طبقاتی بیشتر، و از فشار مضاعف بر معیشت مردم به ویژه اقشار کم درآمد جلوگیری کرد. ما نیاز به همت به جدیت و به شجاعت در تصمیم گیری و اجرا داریم آشفتگیهای سند مالی بودجه را باید تا حد امکان برطرف کنیم و انضباط در نظام بودجه ریزی را اولویت بدانیم.

رئیس مجلس بیان کرد: همکاران بنده در کمیسیون تلفیق بودجه تلاش خواهند کرد، لایحه بودجه سال آینده را در منابع، مصارف و بخش انضباط مالی، به دقت بررسی کنند. صلاح اقتصاد کشور، در گرو اصلاح، تنظیم و تصویب هوشمندانه لایحه بودجه کل کشور است. ان شاءالله به لطف خدای متعال و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و تلاش مجدانه همکاران در مجلس شورای اسلامی و همراهی دولت محترم بتوانیم بهترین تصمیم را به نفع مردم و کشور بگیریم.

روحانی خبرداد:

رئیس جمهور در نشست ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با اشاره به فشار جنگ اقتصادی بر اقشار کم برخوردار و در عین حال تولید کنندگان و کارآفرینان به ویژه آن دسته ای که امور توسعه ای کشور را به عهده دارند، تاکید کرد: مردم از مسئولان کشور توقع و انتظار دارند که مشکلات را بر طرف و راه را برای توسعه اقتصاد هموار سازند.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی، تصویب لایحه بودجه را علامت و نشانه ای پر رنگ از عزم و اراده کشور برای حل معضلات و ایجاد گشایش ها برای مردم و فعالان اقتصادی دانست و گفت: لایحه بودجه ۱۴۰۰ حاصل مطالعات و بررسی های دقیق در مسیر ریل گذاری شده توسعه کشور و ارزیابی دقیق از نیاز اقشار مختلف مردم است و از این نظر بودجه سال آینده، در عین انسجام و هدفمندی، واقع بینانه و دقیق هست.

روحانی خاطرنشان کرد: سر فصل ها و مختصات و متغییر های اصلی مطرح شده در لایحه بودجه، حاصل تجارب به دست آمده از مقابله و مبارزه سه ساله با تحریم ها و جنگ اقتصادی تحمیلی دشمن و با هدف خنثی سازی و بی اثر کردن آنها و در نهایت برداشتن فشارهای اقتصادی و بهبود معیشت مردم و برطرف کردن موانع تولید است.

رئیس جمهور تصریح کرد: دولت نه تنها مصر است که روزانه ۲ میلیون و۳۰۰ هزار بشکه نفت صادر کند بلکه انتظار دارد وزارت نفت شرایط را برای افزایش آن آماده نماید و ما باید از همه امکانات داخلی و بین المللی برای نیل به این هدف که حق جمهوری اسلامی ایران برای بدست آوردن بازار است، استفاده کنیم.

وزیران جهادکشاورزی و صنعت،معدن و تجارت (صمت) در این جلسه گزارشی از هماهنگی ها درخصوص تنظیم بازار ارایه کردند و پس از بحث و بررسی تصمیمات لازم درباره تقویت رقابت و مقابله با رانت و تخلف در بازار کالاهای اساسی به ویژه مرغ و تخم مرغ اتخاذ شد و تامین و ساماندهی کالاها در بازار شب عید مورد تاکید قرار گرفت.

روحانی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری برای توجه بیشتر به معیشت مردم در شرایط همه‏گیری ویروس کرونا و تحریم‏های ظالمانه گفت: اخیرا گامهای جدیتری برای اتخاذ هماهنگ تصمیمات در زمینه تأمین مایحتاج مردم و کالاهای اساسی با هماهنگی وزارتخانههای صمت و جهادکشاورزی برداشته
شده است.

رئیس جمهور سیاست خوداتکایی، نظام عادلانه توزیع و عرضه کالاهای اساسی همگام با نظارت بر قیمتها را از مهمترین اهداف دولت برای رفع نیازهای معیشتی مردم و افزایش تاب‏آوری اقشار آسیب ‏پذیر برشمرد و افزود: در کنار تولید، چرخه توزیع کالاهای اساسی باید با سازوکاری شفاف و هماهنگ و با نظارت وزارتخانه صمت و جهادکشاورزی پیش برود تا از هر نوع تخلف مانند رانت و انحصار در کشور جلوگیری شود.

در این جلسه وزیر نیرو گزارشی از پیگیری های کمیسیون مشترک روابط ایران و عراق ارایه نمود و رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت توسعه روابط دوستانه دو کشور در حوزه های مختلف، پیگیری جدی اجرای توافق های تجاری و بانکی دو طرف را لازمه پیشرفت در اجرای پروژه های مشترک برشمرد.

تجارت از معادله نابرابر دخل وخرج دولت گزارش میدهد

گروئه اقتصادی کورش شرفشاهی: همزمان با ارایه لایحه بودجه، شاهد اعتراض های گسترده ای بودیم که باعث می شد بر ناکارامد بودن لایحه دخل و خرج دولت باور داشته باشیم. این اعتراض ها باعث شد تا مقام معظم رهبری در مورد بودجه تذکر جدی بدهند، تذکری که بیانگر وابستگی بودجه ۱۴۰۰ به نفت بود. فروش روزانه ۲ میلیون ۳۰۰ هزار بشکه نفت که در گرو پایان یافتن تحریمهاست، باعث شد تا خوش بینی بیش از حد به برجام و پایان یافتن تحریم ها بودجه را زیر سوال ببرد. اما واقعیت این است که باید چه کار کرد؟ در این شرایط اصلاح بودجه بهترین راهکار است اما اصلاح مجلس در بودجه محدودیت دارد و چنانچه از سقف محدودیت بیشتر شود و نمایندگان بیش از اندازه بودجه را تغییر دهند، به ناچار می بایست لایحه به دولت بازگردد و لایحه ای تقدیم شود که بیش از ۱۰ درصد تغییرات نداشته باشد.

حجم اصلاحات معنیدار

در این رابطه سخنگوی ستاد بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: حجم اصلاحات لایحه بودجه معنیدار است فارغ از بحث حذف اورق سلف نفتی در اصلاحات ذکر شده در نامه رهبری هم رقم اصلاحات معنیدار و قابل توجه است و به بالای ۸۰ هزار میلیارد تومان میرسد و باید برای جایگزین کردن منابع آن تصمیمی گرفت.مژگان خانلو در گفتوگو با ایلنا درباره احتمال حذف انتشار اوراق نفتی ۷۰ هزار میلیارد تومانی از بودجه ۱۴۰۰ به دلیل مخالفت مجلس و پیشبینی دولت برای جایگزین کردن منابع اظهار داشت: فقط حذف انتشار اوراق نفتی مطرح نیست بلکه اصلاحات ذکر شده در نامه رهبری است و از این رو تصمیم نهایی هنوز اتخاذ نشده است.وی با بیان اینکه هنوز تصمیمی گرفته نشده که این اصلاحات را دولت انجام میدهد یا به عهده مجلس گذاشته میشود، ادامه داد: باید صبر کنیم تا ببینیم چه تصمیمی گرفته میشود.سخنگوی ستاد بودجه افزود: باید دید مجلس به بحث اصلاحات ورود میکند یا اینکه لایحه به دولت برگردانده خواهد شد. در هر صورت دولت برای پذیرفتن این دو گزینه آمادگی دارد و با مجلس در بحث اصلاح همکاری خواهد داشت.

منابع محدود است

لایحه بودجه بیلان دخل و خرج کشور است. بدین معنا که دولت منابع درآمدی تعریف می کند تا با آن منابع درآمدی، برای اداره کشور هزینه کند. بنابر این وقتی مجلس بیش از اندازه منابع درآمدی محدود کند، دولت با کسری بودجه ای رو به رو می شود که می بایست برای آن منابع تعریف کند.سخنگوی بودجه درباره سناریوهای دولت برای جایگزین کردن منابع با احتمال حذف بخش هایی از بودجه گفت: منابع کشور کاملا مشخص است و منابع جدید نمیتوان خلق کرد. باید ظرفیت منابع موجود را افزایش داد برای مثال سقف اوراق در بودجه سال آینده ۵۵ هزار میلیارد تومان است و برای جایگزین کردن منابع باید سقف آن را با اجازه قانون افزایش دهیم. البته این عدد ۵۵ هزار میلیارد تومان به استناد برنامه ششم توسعه است و نمیتوانیم آن را تغییر دهیم مگر اینکه اجازه تغییر را بدهند. خانلو با بیان اینکه باید ظرفیت سازی شود و صرف اینکه سقف اعداد را بالاتر ببریم نمیتواند ملاک باشد، افزود: میتوان از ظرفیت مالیات هم استفاده کرد به این شرط که همزمان با اصلاح لایحه بودجه، مجلس هم پایههای مالیاتی جدید را تصویب کند و مراحل اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم در مجلس سریعتر طی شود تا پایههای مالیاتی جدید اضافه شود.

اظهارات رویایی نمایندگان

واقعیت این است که کشور در شرایط تحریم قرار دارد و این تحریم به اندازه ای شدید است که حتی برای خرید دارو یا واکسن در فشار قرار داریم. در این شرایط معلوم نیست نمایندگان مجلس و برخی صاحب نظران با چه اصراری بر استفاده از ظرفیت های داخلی تاکید می کنند. اگر آقایان منابعی را می شناسند، به جای آنکه دایم زبان به انتقاد بگشایند، بهتر است این منابع را معرفی کنند.

انگیزه کشی در تولیدکننده

در اینکه باید بودجه باید از محلی تامین شود، شکی نیست، اما جالب اینجاست که آقایان دایم فریاد می زنند که باید میزان مالیات را افزایش داد. در شرایطی که کرونا باعث تعطیلی و بحران بسیاری از مشاغل و کسب و کارها شده و زنگ خطر ورشکستگی به صدا در آمده، چگونه می توان نسبت به افزایش مالیات اصرار کرد. براستی برای انکه بتوان کشور را در کوتاه مدت اداره کرد، باید ظرفیت بزرگ اقتصاد یعنی تولید قربانی شود. امروزه جامعه کارفرمایی نسبت به فشارهای دولتی بشدت انتقاد دارد و همین امر باعث شده تا بسیاری از کارفرمایان برای فرار از این فشارها کسب و کار خود را تعطیل کنند و به دلالی روی بیاورند.

نگاه بدبینانه منتقدان

یکی از دلایلی که باعث شده بودجه با چالش های بسیاری رو به رو شود، بازی های سیاسی است. روحانی در شرایطی آخرین بودجه دولت دوازدهم را به مجلس ارایه کرده که مجلس یازدهم با گروه مخالفان دولت تشکیل شده، افرادی که به صورت علنی با دولت مخالفت می کنند و حتی در مورد تعامل نیز تنها به شعار خلاصه می شود. از سوی دیگر نمایندگان اصولگرای مجلس یازدهم معتقد هستند که چون روحانی سال آینده دولت را به رییس بعدی تحویل خواهد داد و گمان می کنند که دولت بعدی اصولگرا خواهد بود، بنابر این روحانی سعی دارد اقتصادی با عنوان زمین سوخته به دولت بعدی تحویل دهد تا از همین لحظه سنگ بزرگی جلوی پای رییس جمهور بعدی بیندازد. همین امر باعث شده تا تعامل جای خود را تقابل بدهد و تصمیمات بیش از آنکه کارشناسی باشد، احساسی است.

معاش مردم قربانی بازی های سیاسی

از آنجا که رییس مجلس یازدهم، رقیب انتخاباتی روحانی در سالهای ۹۲ و ۹۶ بود و مبارزات انتخاباتی صحنه آبرو ریزی، تهمت و افترا در هر زمینه و هر نوع بود، اکنون که قالیباف ریاست مجلس را به دست گرفته، در تمامی نطق ها، سخنرانی ها و سفرهای استانی، وضعیت اقتصادی کشور را گل و بلبل توصیف می کند و تمامی گناهها را بر دوش معضلی تحت عنوان سومدیریت می گذارد. اما نتیجه این بازی های سیاسی، سفره های خالی مردم است. مردم کاری به بازی های سیاسی، تقابل، تهمت و حاشیه سازی ندارند. اگر مردم به مجلس یازدهم رای دادند، به خاطر سفره های خالی شان بود چون گمان می کردند که با آمدن نمایندگان اصولگرا، بزودی سفره هایشان پر خواهد شد که این هم محقق نشد و امروز کار بجایی رسیده که دولت برای پرداخت حقوق کارکنان دولت اجازه ندارد چون لایحه بودجه درگیر است و بین مجلس و دولت پاسکاری می شود.

مرکز پژوهشهای مجلس اعلام کرد
 

مرکز پژوهشهای مجلس در گزارش بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به وضعیت اقتصاد کلان بخش حقیقی پرداخت و اعلام کرد: بررسی آخرین شواهد از عملکرد اقتصاد در ۶ ماه اول سال ۱۳۹۹ نشان میدهد که از یک طرف پس از دو سال تجربه رشد اقتصادی منفی، با تخلیه آثار تحریمها بر بخش صنعت و همچنین مزیتهای نسبی شکل گرفته برای تولید داخل ناشی از افزایش قابل توجه نرخ ارز، رشد بخش صنعت مثبت برآورد شده و از طرف دیگر به دلیل شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیتهای ناشی از آن بسیاری از زیربخشهای خدمات در سال ۱۳۹۹ رشد منفی تجربه نموده اند.

در این گزارش آمده است: تداوم رشد مثبت و محدود بخش کشاورزی، تخلیه اثر تحریم بر بخش نفت در کنار انگیزههای سرمایه گذاری در بخش ساختمان به دلیل نسبت بالای قیمت به ارزش تمام شده آن گویای آن است که پس از تجربه دو سال رشد اقتصادی منفی، به احتمال زیاد رشد اقتصادی در سال ۱۳۹۹ از دامنه رشد منفی خارج شود. این رشد در حدود ۰.۵ درصد برای کل سال برآورد میشود. همچنین رشد غیرنفتی در سال ۱۳۹۹ حدود ۰.۸ درصد برآورد میشود.

این در حالی است که صندوق بین المللی پول و بانک جهانی رشد اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۰ (۱۳۹۹)را به ترتیب ۵.۹۸- و ۵.۵- درصد برآورد کرده اند که به نظر میرسد این نهادهای بین المللی در پیش بینی خود از اثرپذیری اقتصاد ایران از شیوع ویروس کرونا دچار بیش برآوردی شده اند.

بر اساس این گزارش، بازار کار کشور در سال ۱۳۹۹ بیش از هر چیز متأثر از شیوع ویروس کرونا بوده است. براساس اعلام مرکز آمار ایران جمعیت شاغل کشور در فصول بهار و تابستان سال ۱۳۹۹ به ترتیب حدود ۱۵۰۰ و ۱۲۰۹ هزار نفر، نسبت به فصل مشابه سال قبل کاهش داشته است. ضمن اینکه بازار کار ایران به طور مزمن با چالشهای بسیاری از جمله نرخ پایین مشارکت، نرخ بالای بیکاری جوانان و قشر تحصیل کرده، اشتغال ناپایدار و کم کیفیت و عدم توازن منطقهای دست به گریبان است.

همچنین شواهد موجود حاکی از آن است که انباشت سرمایه در بخش نفت و گاز، صنعت، معدن، ساختمان و ارتباطات در ۷ سال بعد از سال ۱۳۹۰ به طور متوسط سالیانه حدود ۲.۲ درصد کاسته شده، این درحالی است که رشد سالیانه این بخشها برای ۷ سال قبل از سال ۱۳۹۰ به طور متوسط حدود ۳.۵ درصد بوده است.

تجارت گزارش میدهد

گروه صنعت و تجارت: لوازمخانگی در مسیر رشد قیمتها قرار گرفته تا جایی که مردم به دلیل کاهش قدرت مالی از خرید کالای مورد نیاز خود منصرف شده اند و ترجیح میدهند خرید لوازم خانگی را به تعویق بیندازند، شاید معجزهای در بازار باعث کاهش قیمتها شود. در پی نوسانات بازار ارز که از اواخر سال گذشته تاکنون کم و بیش ادامه داشته است، بازار برخی محصولات همچون لوازم خانگی با چالشها و مشکلاتی روبهرو شد که متقاضیان این محصولات با ابراز گلایه از گرانفروشی فروشندگان فعلاً از خرید لوازم خانگی دست کشیده اند.

در پی بروز این مشکلات بازار همچنان با التهاب قیمتی مواجه است و سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان نیز چندین بار به پرونده تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم خانگی ورود کرده و با آنها برخورد کرده است، اما با وجود چالشها و مشکلات فراوان بین تولیدکنندگان و فروشندگان که هر یک تقصیر را به گردن یکدیگر میاندازند، مشخص نیست که عامل اصلی گرانی است یا گرانفروشی! هرچند این بلاتکلیفی تنها در صنعت تولید لوازم خانگی مشاهده نمیشود بلکه بیشتر صنایع کشور با پدیده گرانی تولید مواجه شده اند و هر روز بر مشکلاتشان افزوده میشود، اما از سوی دیگر ضربه این التهابات به صنعت وارد نمیشود بلکه واحدهای صنفی نیز باید ضرر و زیانهای عدم فروش محصولات گران را بپردازند.

فعالان این صنف معتقدند علت گرانی اخیر لوازم خانگی متأثر از تغییرات قیمت ارز است و بلاتکلیفی قیمتها در سایر بازارها از جمله مواد اولیه باعث شده همچنان با افزایش قیمتها در انواع محصولات لوازم خانگی روبهرو باشیم. البته روند افزایش قیمتها در محصولات داخلی به رقابت با اجناس وارداتی پرداخته در حالی که مردم دیگر قدرت خرید لوازم خانگی ایرانی را هم ندارند. از سوی دیگر تکلیف تولیدکنندگان لوازم خانگی هم مشخص نیست چراکه چندین ماه است معطل دریافت ارز مورد نیاز واردات مواد اولیه هستند. البته به گفته فعالان این صنعت واحدهای تولیدی به سختی مشغول تولید هستند و باید تاوان با هماهنگی دستگاههای دولتی را بدهند.

فعالان حوزه تولید صنعت لوازم خانگی می گویند اگر مواد اولیه به قیمت دست تولیدکننده برسد قطعاً محصول تولید شده به قیمت وارد بازار عرضه و توزیع کننده خرد میرسد و در این زمان میتوان شاهد تعادل در نرخ و عرضه مناسب در بازار بود. این در حالی است که کارخانههای لوازم خانگی بدون وقفه در حال تولید هستند و تولید در این مدت کاهش نداشته، اما آمار فروش لوازم خانگی به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و گران شدن تولید، بسیار اُفت داشته است. به اعتقاد کارشناسان باید بازار به سمتی برود که اقشار مختلف جامعه بتوانند از تولیدات لوازم خانگی ایرانی بیش از حال حاضر استفاده کنند، با این حال بازار به دلیل نوسانات نرخ ارز و چالشهای گرانی تولید بسیار ملتهب شده و این موضوع میتواند شرایط را برای مردم جهت خرید لوازم خانگی سختتر و گاهاً به نقطه صفر برساند.

در این میان برخی از تولیدکنندگان لوازم خانگی می گویند دولت با پاسکاری علت گرانی محصولات بین تولیدکننده و فروشندگان، قصد پوشاندن دلیل اصلی گرانی لوازم خانگی را دارد. این در حالی است مسئولان اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی معتقدند که تولیدکننده و فروشندگان لوازم خانگی در گرانیهای پی در پی لوازم خانگی هیچ نقشی ندارند و تنها مورد اتهام گران فروشی قرار میگیرند در حالی که بر هیچ کسی پوشیده نیست امروز وضعیت تولید بسیار گران تمام میشود و تولید کننده، فروشنده و مردم سه ضلع زیان دیده از سیاستهای اجرایی هستند.

رکود در بازار لوازم خانگی

در همین ارتباط رئیس اتحادیه فروشندگان لوارم خانگی با بیان اینکه رکود بر بازار حاکم است، گفت: در حالیکه مردم منتظر کاهش قیمتها هستند اما شرکتهای پتروشیمی قیمت مواد اولیه را تا ۱۰ درصد افزایش دادهاند. اکبر پاروکی در گفتگو با مهر در مورد وضعیت بازار لوازم خانگی، اظهار داشت: در حال حاضر بازار لوازم خانگی با کمبود مشتری مواجه است و وضعیت هر روز بدتر از قبل میشود. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی افزود: رکود شدیدی بر بازار حاکم است و مردم فعلاً خرید نمیکنند و منتظر هستند که قیمتها کاهش یابد؛ این در حالی است که شرکتهای پتروشیمی تولیدات خود را تا ۱۰ درصد گران کردهاند. وی ادامه داد: فروشنده مجبور است فروشگاه خود را همواره باز نگهدارد و نمیتواند بعد از سال ها کاسبی در این بخش، دنبال شغل دیگری بگردد و فعالان این بازار مجبور هستند شرایط را بپذیرند. پازوکی گفت: در حال حاضر همه چیز به قدرت خرید مردم بستگی دارد. فروشنده دخالتی در قیمتها ندارد و تولیدکننده نرخ را تعیین میکند. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تاکید کرد: تا زمانی که مواد اولیه به قیمت مناسب به دست تولیدکننده نرسد نمیتوان انتظار کاهش قیمت در بازار را داشت.

معرفی محصولات برای کشورهای هدف صادراتی

از طرف دیگر معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: موفقیت در حوزه صادرات لوازم خانگی نیازمند معرفی سبدی از محصولات به کشورهای هدف صادراتی است. مهدی صادقی نیارکی در گفتگو با ایرنا افزود: تمرکز امروز ما در صنعت لوازم خانگی، بر تکمیل سبد محصولات، افزایش عمر ساخت داخل، کاهش وابستگی به خارج، افزایش تابآوری و تامین نیاز داخل است. وی تاکید کرد: این صنعت باید به سمتی برود که دستکم بتواند ارز مورد نیازش را خودش تامین کند. صادقینیارکی با تاکید بر اینکه توسعه صادرات در این حوزه در دستور کار است، ادامهداد: در سالهای گذشته موضوع تشکیل کنسرسیومهای صادراتی و شرکتهای تخصصی صادراتی مطرح شد، اما در عمل موفق نبود.

وی با بیان اینکه تنها با عرضه یک محصول نمیتوان در بازارهای هدف موفق بود، تاکید کرد: باید بتوانیم به معرفی سبدی از کالاها برای صادرات بپردازیم. معاون وزیر صنعت ادامهداد: در این راستا در تلاشیم مجموعهای از برندهای پیشتاز در عرصه لوازمخانگی داشته باشیم تا شرکتهای کوچک و متوسط در ذیل این برندها بتواند به تولیدکننده بقیه سبد کالاهایشان تبدیل شوند. معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه خاطرنشانکرد: اکنون تمرکز ما در حوزه لوازمخانگی، بر تامین نیاز داخلی است.

جبران کمبود تولید ناشی از خروج خارجیها

معاون وزیر صمت، خروج شرکتهای چند ملیتی و خارجی از بازار کشورمان متاثر از تحریمها را یادآور شد و گفت: در گذشته بیش از ۵۰ درصد بازار لوازمخانگی کشور در اختیار شرکتهای یاد شده بود، اما امروز نه تنها کمبود تولید ناشی از ترک کشور از سوی شرکتهای جبران شده، بلکه مقایسه آمارها با سال ۹۶ (پیش از آغاز دور تازه تحریمها) رشد ۱۵ درصدی تولید را نشان میدهد. صادقینیارکی خاطرنشانکرد: بر این اساس، امروز محصولات داخلی توانستهاند با محصولات خارجی جایگزین شوند، با این تفاوت که عمق ساخت داخل آنها نیز افزایش یافته است. وی با بیان اینکه راه نجات کشور از صادرات میگذرد، یادآور شد: از سال ۹۸ کشور در عمل با ارز صادراتی اداره میشود، زیرا ارز حاصل از فروش نفت فقط برای کالاهای اساسی استفاده میشود. به گفته این مقام مسوول، سالیانه بین ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار ارز صرف واردات مواد اولیه و واسطهای، اجزا و قطعات ماشینآلات و تجهیزات و غیره شده که توسط صادرکنندگان تامین میشود، در این زمینه همکاران ما در سازمان توسعه تجارت نیز به دنبال رفع موانع صادراتی هستند.

تورم ماهانه مسکن بعد از ٣ سال منفی شد

طبق اعلام بانک مرکزی، آذرماه امسال متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران به ۲۶ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان رسیده که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹۸.۸ درصد افزایش و نسبت به ماه قبل ۱.۱ درصد کاهش را نشان میدهد.

به دنبال رسیدن معاملات مسکن به کمتر از ۲۷۰۰ فقره که بجز ماههای فروردین، دست کم در شش سال گذشته بی سابقه بوده است، نرخ رشد ماهیانه قیمت نیز برای اولین بار طی سه سال اخیر منفی شد و ۱.۱ درصد کاهش یافت.

تورم ماهانه بازار مسکن شهر تهران سرانجام پس از گذشت سه سال از آذرماه ۱۳۹۶ که آغاز دوره رشد نوسانات اقتصادی و رشد نرخ ارز محسوب می شود منفی شد.

این اتفاق پس از آن افتاد که نرخ ارز در نیمه دوم آبان ماه ۱۳۹۹ تحت تاثیر تحولات سیاسی کاهش پیدا کرد و بازارهای مالی با رکود مواجه شدند. از نیمه دوم آبان ماه اولین واکنش ها به احتمال بازگشت آمریکا به برجام با افت قیمت ارز، مسکن، سکه و خودرو همراه شد که به رکود معاملاتی در این حوزه ها انجامید. آبان ماه ۱۳۹۹ در تهران فقط ۴۴۶۶ فقره معامله مسکن منعقد شد که از افت ۴۸ درصد نسبت به ماه قبل از آن حکایت داشت. آذرماه معاملات از این مقدار هم پایین تر آمد و به ۲۶۹۰ فقره رسید که ۴۳ درصد در مقایسه با آبان امسال و افت ۷۳ درصد نسبت به آذر پارسال را نشان داد. معاملات در آذرماه به قدری کاهش یافته که طی دست کم شش سال اخیر، بجز شهریور ۱۳۹۸ با ۲۷۸۷ فقره و ماه های نیمه تعطیل فروردین در هیچ ماه دیگری شاهد این حجم از رکود خرید و فروش در پایتخت نبوده ایم. به دنبال کسادی معاملات، ابتدا قیمت های پیشنهادی و سپس قیمت های قطعی ماهانه در آذرماه ۱.۱ درصد کاهش یافت. چند روز قبل مصطفی قلی خسروی - رییس اتحادیه مشاوران املاک - خبر داد که نرخ های پیشنهادی مسکن در تهران ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده است. البته این میزان افت در نرخ های قطعی مشاهده نشد. در واقع آنچه در گزارش بانک مرکزی دیده می شود از اختلاف معنادار کاهش نرخ قطعی با قیمت های پیشنهادی حکایت دارد. به نظر می رسد کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت های پیشنهادی بر اساس حبابی بوده که از سوی مالکان ایجاد شده بود. به هر ترتیب ظاهرا بازار مسکن آماده ورود به دوره استراحت سه تا شش ماهه شده است. احتمالا از نیمه دوم بهمن ماه مقداری معاملات افزایش پیدا خواهد کرد و سپس تا زمان انتخابات ریاست جمهوری ایران در اواخر خردادماه، رکود حاکم شود، زیرا از یک طرف با تعطیلات ابتدای سال مواجهیم و از سوی دیگر تحت تاثیر انتخابات، بازار در حالت تعلیق قرار می گیرد. اما عمده کارشناسان، تورم سیستماتیک اقتصاد ایران را خطری دائمی بالای سر بازار مسکن می دانند.

کاهش قیمت در آینده شدید خواهد بود؟

مهدی سلطان محمدی ـ کارشناس اقتصاد مسکن ـ با بیان اینکه روند کاهش قیمت مسکن ابتدا با افت معاملات شروع می شود معتقد است که اگر دوره کاهش معاملات تداوم داشته باشد به تدریج عده ای از فروشندگان که تعجیل بیشتری در فروش دارند یا تحلیل شان این است که باید واقعیت را بپذیرند با اختلاف نرخ ها را پایین می آورند. در ماه های آبان و آذر شاهد کاهش حجم معاملات مسکن بودیم که خبر از کاهش آتی قیمت ها می دهد. البته کاهش قیمت ها در بخش مسکن خیلی شدید نخواهد بود و با بازارهای بورس و ارز متفاوت است. با این وجود دوره هایی را داشته ایم که قیمت مسکن روند منفی داشته و به نظر می رسد برای یک دوره کوتاه مدت شاهد کاهش قیمت باشیم.

وی تاکید کرد: از طرف دیگر ما یک تورم ساختاری مزمن در بیش از پنج دهه در کشور داشته ایم که از قبل انقلاب شروع شده است. مادامی که اصلاحات ساختاری در هزینه ها و درآمدهای دولت ایجاد نشود این وضعیت تورمی ادامه خواهد داشت، حتی اگر بر اساس شوک های سیاسی قیمت ها برای مقطعی کاهش یابد.

 

قیمت مسکن در استان ها چقدر است؟

بر اساس آخرین گزارش ها در بین مراکز استانهای کشور کمترین قیمت مسکن به یاسوج با میانگین ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در هر متر مربع و بیشترین قیمت به شهر تهران با ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان مربوط می شود.

بر اساس معاملات آبان ماه ۱۳۹۹ در بین ۳۰ مرکز استان (بدون محاسبه شهرکرد)، کمترین متوسط بهای یک متر مربع آپارتمان به شهر یاسوج در استان کهکیلویه و بویراحمد با میانگین ۳ میلیون و ۲۰۹ هزار تومان تعلق دارد. در رتبه بعدی ایلام قرار گرفته که میانگین هر متر خانه در این شهر ۴ میلیون و ۵۲ هزار تومان است. بیرجند در خراسان جنوبی با متوسط قیمت هر متر مسکن ۴ میلیون و ۱۹۷ هزار تومان، رتبه سومین شهر ارزان قیمت کشور را در اختیار دارد.

وزیر بهداشت اعلام کرد:

وزیر بهداشت گفت : در آینده نزدیک اثبات می کنیمکه واکسن داخلی مان نسبت به بسیاری از واکسن هایی که در دنیا می سازند، ارجح است.

به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی اظهار داشت: متاسفانه هفته ای که گذشت، هفته بسیار پر التهابی برای جهان بود. ورود ویروس جدید جهش یافته در کشور انگلیس، کشورهای زیادی را در اروپا درگیر کرد و حتی در ژاپن هم ردپا و اثرات آن را دیدند، دنیا را دچار التهابی جدید کرد و متاسفانه مرگ و میر بالایی را هم به جهان تحمیل کرد.وی افزود: در آمارها می بینید که وضعیت خوشبختانه در کشور ما در هفته ای که گذشت، مناسب تر بوده است و روزیکشنبه به آمار مرگ زیر ۱۲۰ نفر در روز رسیدیم و این اولین روزی است که بعد از چند ماه داریم به این آمار رو به کاهش به سمت ۱۰۰ نفر در روز را مشاهده می کنیم. البته یک نفر هم مرگ برای ما غم انگیز و ماتم زاست. نمکی با اشاره به وضعیت منحنی کرونا در کشور، گفت: کرونا بعد از پیک سرکشی که داشت، روز یکشنبه در تمام استان های ما دارد به روزهای اردیبهشت ماه که میزان مرگ و میرمان در اکثر استان ها در حد صفر بود، نزدیک می شود. روز شنبه در بسیاری از استان ها مرگ و در برخی استان ها بستری صفر را تجربه کردیم. نمکی درباره وضعیت تامین واکسن کرونا نیز گفت: مسیر تهیه واکسن خارجی را داریم طی می کنیم. بحث کووکس را خوشبختانه با مکانیزمی حل کردیم و به زودی برای خرید از منابع غیرکووکس هماخبار خوشی را به مردم خواهیم داد. شرط ما خرید واکسن مطمئن و دارای تاییدیه ها و گواهی های مورد وثوق استنمکی گفت: خوشبختانه مراحل تست انسانی از این هفته آغاز می شود و منبع دیگری هم از هفته آینده مجوز تست انسانی را دریافت می کند. مردم باور کنند که ما اینکاره هستیم و قدمتی به طول یک قرن در تولید واکسن در رازی و پاستور داریم. مردم بدانند که ما توانمندی این کار را داریم. نمکی تاکید کرد: ا در آینده نزدیک اثبات می کنیمکه واکسن داخلی مان نسبت به بسیاری از واکسن هایی که در دنیا می سازند، ارجح است.وی خطاب به مردمگفت: دعا کنید و همکاری کنید که روند کاهشی مرگ ها و بستری های ناشی از کرونا که امروز به کمتر از یک سوم رسیده، ان شالله ادامه یابد.

 

 

سرمقاله

کمال حسین پور

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی

یکی از جدی ترین چالشهای کشور، بازی های سیاسی و توجه به منافع شخصی است که همواره باعث شده منافع ملی قربانی شود بنابر این لازم است به تعارض منافع در حوزه های مختلف توجه شود. آنچه که بیش از هر چیزی در پرداختن به مسائل باید مد نظر قرار گیرد، منافع مردم است. در تمام برنامه ریزی ها در حوزه های مختلف مقصود نهایی باید رضایت مردم و حل مشکلات آنان باشد. این کمترین انتظاری است که از هر مسئولی در کشور می رود. منافع عده ای در میانه راه مسئولیتشان با منافع ملی در تضاد قرار می گیرد و اینجاست که باید انتخابی صورت گیرد که به نفع مردم است. به عنوان مثال امروز منافع عده ای در صنعت خودروسازی با منافع کشور در تضاد است که نتیجه آن وضعیت فعلی را در این بازار رقم زده است. یا در حوزه واردات شاهد هستیم که منافع عده ای خاص با منافع مردم در تضاد بوده که منجر شده میلیون ها دلار ارز از کشور خارج شود. یا در اجرای برخی از پروژه ها و قراردادهای پیمانکاری مجددا تعارض منافع خود را نشان داده نظیر پروژه چند میلیاردی قطار تهران به اصفهان که خوشبختانه متوقف شده است. بنابر این هر مسئولی در هر جایگاهی که قرار دارد باید در اجرای وظایف خود منافع مردم را در اولویت قرار داده و برای توسعه ملی گام بردارد. آنچه که باید در اولویت مسئولان باشد منافع کشور است نه منافع شخصی. هرگامی که برمی داریم باید در جهت تامین منافع کشور باشد و نباید تعارضی با منفعت مردم داشته باشد. پرداختن به این مسئله در حیطه مسئولیت های مختلف امری ضروری است.

یادداشت

محمدرضا پور ابراهیمی داورانی

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس

انتقادهای فراوانی نسبت به لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مطرح می شود که در جای خود قابل بررسی است. منابع درآمدی پیش بینی شده حاصل از فروش نفت در این لایحه بیش برآورد است، به این معنا که براساس قانون برنامه ششم توسعه در سال پایانی این برنامه، باید سهم نفت در بودجه عمومی به ۲۰ درصد کاهش یابد در حالیکه در لایحه بودجه سال آینده بیش از ۴۰ درصد منابع بودجه ای وابسته به نفت است. از سوی دیگر تبصره ۱۴ درباره منابع و مصارف هدفمندی یارانه ها در سقف بودجه عمومی کشور تعریف نشده و علی رغم اینکه براساس حکم قانون برنامه ششم توسعه سهم مالیات در بودجه عمومی کشور باید به ۵۰ درصد منابع بودجهای برسد، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به کمترین درصد طی سالهای و حدود ۲۶ درصد شده است. منظور از افزایش درآمدهای مالیاتی، اخذ مالیات بیشتر از مردم و بنگاههای اقتصادی نیست بلکه رشد مالیات دریافتی به معنای جلوگیری از فرار مالیاتی و ایجاد پایههای جدید مالیاتی برای دهکهای پردرآمد است. از آنجایی که بودجه یکی از ابزارهای کنترل سیاست اقتصادی دولت است، در صورتی که این اهرم در مسیر واقعی حرکت نکند، شاخصهای کلان بر اساس برنامهریزیها محقق نمیشود به طور مثال بر اساس برنامه ششم توسعه رشد اقتصادی باید به ۸ درصد میرسید در حالی که این عدد در سالهای اخیر به صفر رسیده یا در برخی مواقع منفی شده است.

ظریف از کنشگری فعال در طول تاریخ خبرداد

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران همواره در تاریخ یک کنشگر فعال بوده است، گفت: تلاشهایی که امروز برای ساخت دوگانههای مصنوعی و با هدف کوچک جلوه دادن دیپلماسی صورت میگیرد، از منظر تاریخی فاقد دقت و صحت، از منظر تحلیلی نادرست و از منظر عملیاتی برای منافع همه جانبه ایران مضر است.

به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف در چهارمین کنفرانس تاریخ روابط خارجی ایران اظهار کرد: تاریخ روابط خارجی ایران آشکار میسازد که دیپلماسی همواره جزء لاینفک زندگی اجتماعی و سیاسی ایرانیان بوده است. دیپلماسی البته تنها نمود حضور بینالمللی ایران نبوده اما بخش انکارناپذیری از حیات جهانی ایران در قالب دیپلماسی متولد شده است چرا که هیچگاه دیپلماسی از زندگی قابل حذف نیست. رییس دستگاه دیپلماسیخاطرنشان کرد: تلاشهایی که امروز برای ساخت دوگانههای مصنوعی و با هدف کوچک جلوه دادن دیپلماسی صورت میگیرد، از منظر تاریخی فاقد دقت و صحت بوده و از منظر تحلیلی نادرست، از منظر عملیاتی نیز برای منافع همه جانبه ایران مضر است. وی با بیان اینکه آنچه امروز در میان کشورهای آسیایی باید بدان توجه بیشتری شود رسیدن به یک همبستگی بر پایه یک گذشته تاریخی است، یادآورشد: ما به عنوان ملتهای متمدن در قاره کهن که آن را گهواره تمدن بشری میپندارند باید با بصیرت نسبت به سرنوشت خود سرنوشت خود را بسازیم. وزیر امور خارجه ادامه داد: تاکید بر روابط تاریخی میان ایران و کشورهای آسیایی و برگزاری کنفرانسهای این چنین نه صرفاً به منزله تکریم گذشته دور از دسترس که به منزله دستیابی به یک روابط سازنده برای امروز است.

ظریف با بیان اینکه تاریخ دیپلماسی ایران، تاریخی سرشار از چالشها، ابتکارها و حرفهای جدید و البته دارای ضعف ها و نقایصی بوده است، خاطرنشان کرد: ایرانیان هرگز از به کارگیری این ابزار برای بیان سخن و تعقیب منافع ملی خود در فضای بین المللی دست نکشیدهاند. امروز نیز همانطور که تمامی کشورها برای ارتقای وضعیت خود در نظام مناسبات و مراودات جامعه بینالمللی نیازمند تجهیز به ابزار دیپلماسی هستند، تحقق اهداف جهانی انقلاب اسلامی بدون به کارگیری ابزار دیپلماسی در کنار سایر ابزارها امکان پذیر نخواهد بود.

وی افزایش فضای تعامل در نظام بینالملل، افزایش اقتدار و امنیت، افزایش قدرت چانه زنی و حذف تصویر امنیتی از کشور در سطح بینالمللی را اهدافی ذکر کرد که با ابزار دیپلماسی کارآمد قابل وصول خواهد بود و افزود: مطالعه تاریخ روابط ایران و کشورهای آسیا که همواره یک همسرنوشتی تاریخی را با ما تجربه کردهاند، دارای اهمیت فراوان است. وزیر خارجه تاکید کرد: هنگامی که از روابط ایران و کشورهای آسیایی سخن می گوییم؛ سخن از روابط دیرینه و کهنی است که بیش از چهار هزار و ۵۰۰ سال را در برمیگیرد؛ عیلامیان که از اقوام بومی فلات قاره ایران بوده اند، همواره با تمدنهای حوزه بین النهرین مراوده داشتهاند و این را میتوان در نخستین ارتباطات ایران و کشورهای آسیایی دید.

نمایند مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: راهرو کمیسیون های مجلس به جولانگاه برای لشکر کشی و سهم خواهی بیشتر از بودجه تبدیل شده است. به گزارش خانه ملت، محمود عباس زاده مشکینی در نطق میان دستور گفت: مهم ترین مصادیق و تجلی مساله ناکارآمدی در کشور، همانا ذوب شدن و ادغام طبقه متوسطه جامعه بر طبقه محروم زیر خط فقر است. به واسطه تورم رو به افزون، جامعه ای دو قطبی با اقلیتی ثروتمند و اکثریتی فقر شاهد هستیم، آیا نگران این واقعیت تلخ نیستیم که در این هفت سال گذشته شکاف طبقاتی بی سابقه باعث شده تا ضریب جینی از ۳۲ صدم درصد در سال ۹۲ در سال ۹۸ به ۴۰ صدم درصد رسیده است. نماینده مشکین شهر تصریح کرد: آیا این روزهای شلوغ راه روهای ورودی کمیسیون ها و لشکرکشی برای قبضه سهم بیشتر از پیکر بی جان و لرزان بودجه را دیده اید؟ انگار گوشت قربانی یا غنیمت جنگی است در حالی که بودجه نباید به جولانگاه کشاکش منافع متعارضان ذینفع برای جذب منابع عمومی به سمت حوزه این و آن تبدیل شود.