پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت الله مصباح یزدی

حضرت آیتالله خامنهای در پیامی درگذشت عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد، آیةالله مصباح یزدی را تسلیت گفتند. رهبر انقلاب اسلامی همچنین سحرگاه دیروز با حضور در کنار پیکر مرحوم آیت الله مصباح یزدی، با ایشان وداع کردند و بر پیکر آن فقیه و حکیم مجاهد نماز خواندند. متن پیام رهبر انقلاب اسلامی درپی درگذشت آیةالله مصباح یزدی به این شرح است: بسم الله الرّحمن الرّحیم با تأسف و تأثر فراوان خبر درگذشت عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد، آیةالله آقای حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی را دریافت کردم. این، خسارتی برای حوزهی علمیه و حوزهی معارف اسلامی است. ایشان متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبان گویائی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم بودند. خدمات ایشان در تولید اندیشهی دینی و نگارش کتب راهگشا، و در تربیت شاگردان ممتاز و اثرگذار، و در حضور انقلابی در همهی میدانهائی که احساس نیاز به حضور ایشان میشد، حقاً و انصافاً کمنظیر است. پارسائی و پرهیزگاری خصلت همیشگی ایشان از دوران جوانی تا آخر عمر بود و توفیق سلوک در طریق معرفت توحیدی، پاداش بزرگ الهی به این مجاهدت بلندمدت است. اینجانب که خود سوگوار این برادر قدیمی و عزیز میباشم، به خاندان گرامی و فرزندان عالم و صالح و دیگر بازماندگان ایشان و نیز به شاگردان و ارادتمندان این معلّم بزرگ و به حوزهی علمیه تسلیت عرض میکنم و علوّ درجات ایشان و مغفرت و رحمت الهی را برای ایشان مسألت مینمایم.

 

 

اراده سیاسی اروپا بر حفظ برجام است

تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی با یادآوری اینکه در فاصله سه سال گذشته که آمریکا از برجام خارج شد، اتفاقهایی افتاده که بسیاری از معادلات منطقه و جهان تغییر کرد گفت: متغیرهای برجام آنچنان تغییر جدی نکرده و اروپاییها نیز به خوبی به این نکته واقف هستند. مرتضی مکی در گفتوگو با ایلنا، افزود: در سه سال گذشته که آمریکا از برجام خارج شد حداقل اراده سیاسی اروپاییها بر حفظ برجام بود و اقدامی علیه آن انجام ندادند و حتی در مقابل خروج آمریکا از برجام و طرح موضوعاتی همچون تمدید تحریمهای تسلیحاتی ایران و مکانیزم ماشه در مقابل آمریکاییها ایستادند.وی ادامه داد: اروپایی ها به خوبی واقف هستند که اگر موضوعاتی فراتر از برجام مطرح کنند، این توافقنامه به شکست کشیده خواهد شد. آمریکاییها حداقل در کوتاه مدت این هدف را دنبال نمیکنند و اروپاییها هم به دنبال اهداف حداکثری و برجام پلاس هستند اما برجام را به سمتی پیش نمیبرند که اهداف حداقلی خود را نیز از دست بدهند. وی افزود: همچنان همه چیز نسبی است و تا زمانی که تیم سیاست خارجی و امنیتی بایدن در کاخ سفید مستقر نشوند ممکن است هر گونه اتفاقی بیفتد.

غافلگیر نمی شویم بلکه دشمن
را پشیمان می کنیم

رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات راهبردی ارتش تهدیدات اخیر آمریکایی ها را یک جنگ روانی توصیف کرد و گفت: آنها نگران بودند به خاطر سالگرد حاج قاسم تحرکاتی از سوی نیروهای ما باشد. از طرفی بخشی از نیروها را از عراق و افغانسان به خاطر امنیت خارج می کنند. آمریکاییها در شرایطی نیستند که بخواهند جبهه جنگی را باز کند، اما تمامی حرکت ها در منطقه و خارج از منطقه رصد و تحلیل می شود و متناسب با این حرکت های ظرفیت های آفندی لازم اتخاذ می شود و مردم مطمئن باشند غافلگیر نخواهیم شد و اگر دشمن بخواهد حرکتی کند او را از کرده اش پشیمان می کنیم.به گزارش ایسنا، امیر احمدرضا پوردستان درباره اینکه آیا تغییر راهبرد ارتش به آفندی با تحولات اخیر منطقه نسبتی دارد گفت: ارتش متناسب با تهدیدات، قابلیت های عکس العمل دارد. یعنی ارتش هم قابلیت های پدافنی دارد و در حوزه های آفند کار می کند؛ یعنی متناسبت با تغییرات ارتش ظرفیت های مناسب را در خود ایجاد کرده است و ماموریتی که به او ابلاغ می شود در حوزه جغرافیای داخلی و یا خارجی را انجام می دهد. ارتش این قابلیت را دارد که دست بلند نظام در حوزه هوایی، دریایی و زمینی باشد.

رونمایی از تمبر یادبود شهید سلیمانی

تمبر یادبود شهید سردار سلیمانی با حضور رئیس جمهور رونمایی شد.به گزارش ایلنا، مراسم رونمایی از تمبر یادبود سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با حضور رئیس جمهور و اعضای دولت در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

آمریکا، منشا اصلی ناامنی در منطقه

سرکنسولگری ایران در سلیمانیه در بیانه ای به مناسبت اولین سالگرد شهادت شهید سلیمانی نوشت: دولت عراق این اقدام آمریکا را محکوم و پارلمان این کشور نیز با فاصله کوتاهی بعد از این اقدام تروریستی، با اکثریت آرا رای به خروج نیروهای آمریکایی و خارجی از عراق داد. قطعا حضور نیروهای رژیم تروریستی آمریکا در منطقه، منشا اصلی ناامنی و بیثباتی است و پس از خروج این نیروها از منطقه، دولتها و ملتهای منطقه خود قادر به تامین امنیت هستند. در ادامه این بیانیه آمده است:دشمنان قسمخورده ایران اسلامی و بانیان و آمران این اقدام تروریستی ننگین بدانند که ارتکاب این قبیل جنایات، اندک خللی در عزم راسخ و اراده جدی ملت بزرگ ایران در مسیر مبارزه با تروریسم و افراطگرایی وارد نخواهد کرد و راه ایستادگی و مقاومت ملت ایران به برکت خون آن شهیدان بزرگوار با قدرت ادامه خواهد یافت.

اظهارات تهدید آمیزگراهام

سناتور جمهوریخواه آمریکایی به بیان اظهاراتی علیه ایرانپرداخت.به گزارش ایلنا، لیندسی گراهام در توئیتی خصمانه نوشت: ایرانیها، نباید لحظهای فکر کنید که سیاست داخلی آمریکا ما را از زیر نظر گرفتن همه تحرکات و اقداماتتان منحرف میکند؛ اگر لازم باشد اقدامات تحریکآمیزتان با قدرتی شدید و کوبنده پاسخ خواهیم داد، در ارزیابیهایتان دچار اشتباه نشوید.

انتقاد روسیه از خودمحوری آمریکا

سخنگوی وزارت خارجه روسیه از مخودمحوری آمریکا انتقاد کرد. به گزارش ایلنا از تاس، ماریا زاخاروا در مورد خورمحوری آمریکا گفت: آمریکا یعنی یک قدرت هستهای و قدرتی که در سالهای اخیر برای ثابت کردن «منحصر به فرد بودن خود» تلاش کرده و از بسیاری از اسناد، پیمانها، سازمانهای بین المللی خارج شده است. ایالات متحده با این اقدام همه چیز را از بین برد. ممکن است دولت جدید آمریکا به توافق برگردد. ولی در هر صورت، مقامات ایالات متحده مردم کشورشان را طوری تربیت کرده اندکه لازم نیست مدیون کسی باشند، نباید از کسی پیروی کنند، حتی میتوانند قوانین و حقوق بینالمللی را نادیده بگیرند.

اعلام اسامی متهمان ترور شهدای مقاومت

یکی از مقامهای سازمان الحشد الشعبی اعلام کرد که اسامی متهمان پرونده ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید سپاه قدس ایران و «ابومهدی المهندس» قائم مقام سازمان الحشدالشعبی طی روزهای آینده اعلام میشود. به گزارش ایلنا، «مهند العقابی» افزود که ۴۰ نفر از جمله شماری آمریکایی و عراقی، از متهمان این پرونده هستند.العقابی تصریح کرد که دستگاه قضایی عراق عملکرد مناسبی را برای شناسایی متهمان داشته است و طی روزهای آینده درباره آنها اطلاعرسانی خواهد شد.

آمریکا و داعش، همرزمان در یک جبهه

وزارت امورخارجه کشورمان با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: این یک واقعیت مستند است که ترامپ نیز به آن اذعان کرده است؛ اینکه آمریکا در توسعه تروریسم در منطقه ما نقشی اساسی ایفا کرده است، از القاعده گرفته تا داعش. به گزارش ایسنا، در ادامه این پیام آمده است: تعجبآور نیست که داعش برای ترور سردار سلیمانی توسط ایالات متحده هورا کشید: همرزمانی در یک جبهه. #هرگزنمیبخشیم #هرگزفراموشنمیکنیم. وزارت امورخارجه در پیام خود یک ویدئو منتشرکرده که در آن تصاویری از جنایات داعش، مبارزات ایران با این گروه تروریستی، سخنان سردار سلیمانی هنگام اعلام پایان داعش در منطقه و همچنین صحبت های دونالد
ترامپ رئیس جمهور آمریکا به نمایش درآمده که وقیحانه اذعان می کند واشنگتن مرتکب این جنایت بزرگ در عراق و به شهادت رساندن حاج قاسم سلیمانی و جمعی از همراهانش شده است.

در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شد:

رئیس جمهور در جلسه هفتگی ستاد ملی مقابله با کرونا مسائل و شرایط مربوط به اپیدمی کرونا در کشور را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا، حسن روحانی در جلسه پیش از ظهر ستاد ملی مقابله با تشکر از مردم به واسطه رعاتی پروتکلةای بهداشتی در مراسم سوگواری ایام فاطمیه اظهار داشت: مراسمها در همان چارچوبی که در ماه محرم بود برگزار شد. ایام سالگرد شهید سردار سلیمانی نیز که مردم علاقه مند بودند مراسم این عزیز را بسیار باشکوهتر در سراسر کشور برگزار کنند، تشکر میکنم که ضمن ابراز احساسات پاکشان نسبت به این شهید بزرگوار پروتکل های بهداشتی را در همه مراحل رعایت کردند

وی با بیان اینکه در واقع باید بگوییم که موضوع کرونا یک بیماری عادی و معمولی نیست و پاندمی بود که سراسر جهان را فرا گرفت و کشورها درگیرش شدندو البته یک آزمایش تاریخی هم برای ملتها و هم برای رهبران کشورهایی بود که وقتی اپیدمی شیوع پیدا کرد فقط به فکر مسائل اقتصادی بوده و به مسائل دیگر اعتنا نمیکردند. آنها میگفتند اجازه نمیدهیم که در اقتصاد محدودیت ایجاد شود اما همین موضوع آنها را بیشتر گرفتار کرد.

روحانی با اشاره به کشورهایی که پیش از اینکه کرونا در کشورشان شیوع پیدا کند به شیوههای مدیریتی دیگر کشورها ایران وارد میکردند، گفت: همین کشورها بعد از مدت کوتاهی گرفتار شدند. کشورهای نیز فکر میکردند فقط با شرایط پلیسی، سختگیرانه و مدت کوتاه میتوانند این ویروس را در کشور خودشان شکست دهند؛ اما بعد دیدندکه مثمر ثمر واقع نشد و وقتی شرایط سختگیرانه را کنار گذاشتند، این ویروس دوباره فعال شد.

وی با بیان اینکه بعضی از رهبران کشورها نیز اساساً پروتکلها از فاصله گذاری اجتماعی گرفته تا استفاده از ماسک را به سخره میگرفتند، افزود: در کشورهای که مردمشان اعتماد بیشتری به رهبران خود داشتند و رهبران آن نیز به این بیماری توجه ویژهای داشتند، ضمن اینکه به حل و جلوگیری از شیوع کرونا توجه داشتند به مسائل اجتماعی و اقتصادی نیز فکر میکردند، موفقتر بودند. رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در ایران اما موفقیت خوبی را در موج اول، دوم و اخیراً در موج سوم داشتیم. همه ارگانها به صحنه آمده و فعال شدند و دیدیم که موج سوم سریعتر از آنچه دیگران پیشبینی میکردند مدت طولانیترین درگیر آن باشیم مهار شد. اکنون نیز به جز ۴ شهرستان، مابقی شهرها در وضعیت زرد و نارنجی هستند و شرایط نسبتاً مساعد است.

روحانی گفت: در موفقیت این کار نقش رهبری را باید همیشه مدنظر قرار دهیم؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی از آغاز بر رعایت پروتکلهای بهداشتی تأکید کردند و شرعاً و قانوناً به همه تکلیف کردند که مراقبت کنند و هم شخص خودشان بیشتر از همه توجه کردند و مراعات کردند و ما دیدیم که مجلس عزایی تشکیل میدادند که تنها خودشان بودند که این الگویی بسیار تاثیرگذار بود.

وی با بیان اینکه امروز پنجاه و یکمین جلسه ستاد ستاد ملی مقابله با کرونا تشکیل شد، افزود: ستاد ملی مقابله با کرونا و کمیتههای مختلف همه دست به دست هم دادند و امروز شرایط مناسبی را شاهد هستیم.

رئیس جمهور گفت: در حالی که در این موجی که ما گرفتار آن بودیم، اروپا و امریکا هم گرفتار آن بود و همچنان در مسیر تصاعد این ویروس هستند و هنوز به کنترل و مهار نرسیدهاند؛ این عمدتاً به این دلیل است که مردم ما در صحنه، مسئولیتپذیر بودند و همکاری کردند و تستها افزایش یافت، بسیار تأثیرگذار بود که ما شرایط را کنترل و مهار کنیم.

وی ادامه داد: باید به این نکته باید توجه کنیم که رسیدن به روند کاهشی بسیار سخت است و گاهی برای اقتصاد، فرهنگ، آموزش و روابط اجتماعی کشور بسیار پر هزینه است. به محض اینکه مقداری آرامش پیدا میکنیم، توقعات این است که شرایط عادی شود و وقتی عادی شود دو مرتبه به شرایط نامناسب باز میگردیم که این دفعه جبران آن بسیار سخت است.

رئیس دولت تأکید کرد: وزیر بهداشت و معاونان و سخنگوی ستاد مقابله با کرونا بارها تذکر دادند که اگر همه مردم همچنان با پایداری مراقبت نکنند احتمال دارد که با موج دیگری در بهمن و اسفند مواجه شویم. باید در نظر داشته باشیم که هزینه در اواخر بهمن و اسفند بسیار سنگین است چون عدهای از کسب و کارها همه کاسبیشان به اواخر سال وابسته است. کاری کنیم که کنترل کنیم و شرایطی را به وجود بیاوریم که ماه دی شرایط مناسبتری باشد و کسبه ما و فعالان اقتصادی بتوانند از این فرصت استفاده کنند.

روحانی اضافه کرد: این در صورتی امکان پذیر است که از امروز تا اوایل بهمن ماه خیلی باید مراعات کنیم که در بهمن و اسفند شرایط ما شرایط مناسبی باشد. مسأله عادیانگاری یک معضل بزرگ برای ماههای آینده ما خواهد بود.

وی اظهار کرد: در وسایل حمل و نقل باید بیشتر مراعات شود چون بسیاری از سرایتها در وسایل حمل و نقل یا در مراکز خریدی است که مردم تجمع میکنند. الآن چند خطر پیش روی ما است که مردم هم نگران هستند؛ یکی ویروس جهش یافته است که اگر ما دروازهها را کنترل نکنیم و این ویروس وارد کشور شود، یک مشکل بسیار بزرگی خواهد بود که کنترل آن بسیار سخت است بنابراین باید مراقبت ویژهای داشته باشیم.

رئیس جمهور افزود: مسأله دوم، مسأله فصل سرماست؛ در ایام سرد زمستانی درها بسته میشود و خانوادهها کنار یکدیگر قرار میگیرند که این بسیار خطرناک است. از طرف سوم نیز آلودگی هوا را شاهد هستیم، وارونگی هوا و نبود باد و باران موجب بروز این مشکل شده است؛ از مردم عزیز و بزرگوار خواهشمندم با توجه و مراقبت بیشتر بتوانیم این ایام را بگذرانیم تا اسفند و فروردین خوبی در انتظار ما باشد.

پس از پایان دوران ریاست جمهوری مصونیت برداشته می شود

یک وکیل دادگستری گفت: تا زمانی که ترامپ به عنوان عامل اصلی ترور شهید سلیمانی، رییس جمهور آمریکا باشد، دارای مصونیت دیپلماتیک است و هیچ کشوری در جهان نمیتواند وی را مورد محاکمه قرار دهد اما بعد از پایان دوره ریاست جمهوری، ترامپ مصونیت دیپلماتیک نخواهد داشت و براساس اصل صلاحیت جهانی امکان محاکمه ترامپ وجود دارد. محمدعلی بهمنی قاجار در گفتوگو با ایلنا گفت: طبق اصل صلاحیت جهانی، تمامی کشورها نسبت به افرادی که مرتکب جنایت بینالمللی میشوند، میتوانند علیه آنها پرونده کیفری تشکیل دهند و به اتهاماتشان رسیدگی کنند و بر این اساس، آمران و عاملان ترور سردار سلیمانی قابلیت محاکمه و مجازات را دارند. عضو کمیسیون امور بینالملل کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: دادستان کل کشور میتواند به عنوان مدعیالعموم تعقیب عاملان این ترور را تحت تعقیب قرار دهد و در دادگاههای ایران به این پرونده رسیدگی شود. بهمنی قاجار اظهار کرد: در خصوص اینکه صدور حکم منجر به نتیجه خواهد شد یا خیر، باید گفت که اجرای چنین حکمی با موانعی روبرو است و در دنیای امروز، آمریکا ابرقدرت است و حتی نظامات بینالمللی را به سخره میگیرد و از هیچ نهاد بینالمللی تبعیت نمیکند. وی افزود: برای جنایات بینالمللی که ترور سردار سلیمانی هم یکی از مصادیق جنایات بینالمللی است، نظام بینالملل سازوکاری به عنوان دیوان کیفری بینالمللی ترتیب داده است که عضویت در این دیوان اختیاری است و آمریکا نه تنها عضو این دیوان نیست بلکه اصلاً دیوان کیفری بینالمللی را به رسمیت نمیشناسد و چون این دیوان گاه برای مقامات آمریکایی محدودیتهایی ایجاد کرده است، آمریکا دیوان کیفری بینالمللی و دادستان این دیوان را تهدید به تحریم کرده است. این عضو کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: بنابراین سازوکار موجود برای رسیدگی به این جنایات بینالمللی در نظام حقوق بینالمللی عملاً در مقابل آمریکا ناکارآمد است مگر اینکه شورای امنیت پروندهای را به دیوان کیفری بینالمللی ارائه دهد که این هم غیرممکن است چون آمریکا در شورای امنیت، عضو دائم است و دارای حق وتو است و در صورتی که درخواستی برای ارجاع پروندهای به دیوان کیفری بینالمللی از سوی شورای امنیت باشد، قطعاً آمریکا وتو خواهد کرد.

صفوی قدرت نظامی ایران را تشریح کرد

دستیار عالی مقام معظم رهبری با اشاره به تحرکات اخیر آمریکایی ها در عراق با تاکید بر اینکه نیروهای نظامی ما از اشراف عملیاتی و اشراف اطلاعاتی و آمادگی بالایی برخوردار هستند، گفت: هیچ گاه آغازگر جنگ نخواهیم بود اما اگر کسی به ایران حمله کند با اقتدار و آمادگی کامل جوابمان به صورت مستحکم داده خواهد شد.به گزارش ایسنا، سرلشکر پاسدار سیدیحیی رحیم صفوی در مورد تحرکات اخیر آمریکایی ها در عراق گفت: نیروهای نظامی ایران اشراف اطلاعاتی کامل دارند و تمام تحرکات نظامی امریکا را از دریای عمان، اقیانوس هند، دریای عمان، خلیج فارس و حتی پایگاه هایی که در کشورهای همسایه دارند، رصد اطلاعاتی می کنند. نقاط ضعف و اینها را می دهند. نیروهای نظامی ما از اشراف عملیاتی و اشراف اطلاعاتی برخوردار هستند و از آمادگی برخوردار هستند و می دانند رهبر مقتدری داریم که دستور می دهد پایگاه عین الاسد را با موشک بزنیم. هیچ گاه آغازگر جنگ نخواهیم بود اما اگر کسی به ایران حمله کند با اقتدار و آمادگی کامل جوابمان به صورت مستحکم داده خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه آمریکا از ضعف در حال منفعل شدن است گفت: آنها نگران این هستند که در سالگرد شهید سلیمانی و ابومهدی و همچنین شهادت محسن فخری زاده ما عملیات هایی را انجام بدهیم. برآورد من این است که اینها در حالت پدافندی هستند و البته نباید دشمن را حقیر بشماریم. نیروهای ما در کمال اقتدار آمادگی کامل از منافعامان را دارند. آمریکایی می دانند نیروهایشان در منطقه بسیار آسیب پذیر هستند. ایران قادر است ناوهای هماپیمابر امریکایی را ظرف چند ساعت تبدیل به زیردریایی کنند. نظامی های امریکایی بیشتر از سیاسیون نقط ضعف خود را می دانند ولی به هر حال امیدواریم تا زمانی که دولت خبیث ترامپ برود، اتفاقی نیفتد. آنطور که مقام معظم رهبری و فرماندهان ما می دانند انتقام حاج قاسم به قوت خودش باقی می ماند.

وی گفت: امریکایی ها زمانی که عراق را تصرف کردند، نجف را محاصره کردند. بیش از ۲۰۰ نفر از مجاهدین عراق را در نجف به شهادت رساندند. او بسیار ناراحت بود و ما کمک موثری دادیم و انجام شد و آن محاصره شکست.

صالحی از ارایه نامه به آژانس بین المللی انرژی اتمی خبرداد

از هنگامی که نمایندگان مجلس طرح مقابله با بی توجهی ۱+۵ به برجام را تصویب کردند، شاهد اظهار نظرهای فروانی در این زمینه بودیم. عده ای به ایران حق دادند و عده ای دیگر معتقد بودند که ایران باید با وجود پیمان شکنی آمریکا و ضعف اروپایی ها، همچنان به تعهدات خود پایبند باشد که البته ایران هرگز از برجام خارج نشد و به امضا و تعهد خود پایبند ماند.

با این وصف رئیس سازمان انرژی اتمی از نامه ایران بهآژانس بینالمللی انرژی اتمی درباره تولید سوخت ۲۰ درصد خبر داد و گفت: ما باید مصوبه مجلس را اجرا کنیم اما دولت آیین نامهای در خصوص چگونگی اجرای آن ابلاغ کرده و بعد از آن رییس جمهوری باید دستور اقدام صادر کند.به گزارش ایلنا، علی اکبر صالحی در خصوص آغاز تولید سوخت ۲۰ درصد گفت: نامهای به نماینده جمهوری اسلامی در وین دادهایم که تسلیم آژانس شود و بازرسان بیایند فک پلمپ کنند.وی با بیان اینکه تحت نظارت آژانس در آینده نزدیک باید کپسول گاز اورانیوم را تعویض کنیم، تاکید کرد: ما باید مصوبه مجلس را اجرا کنیم اما دولت آیین نامهای در خصوص چگونگی اجرای آن باید ابلاغ کند و بعد از آن رئیس جمهور باید دستور اقدام صادر کند.رییس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: ما سرباز نظام هستیم و دستمان روی ماشه است. فرمانده باید دستور بدهد. ما خیلی سریع میتوانیم کار را شروع کنیم.

از سوی دیگر نماینده دائمی فدراسیون روسیه در سازمانهای بینالمللی در وین گفت: مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی به سازمان ملل اعلام کرده است که ایران تصمیم به شروع غنیسازی ۲۰ درصدی اورانیوم دارد. «میخائیل اولیانوف» در توییتر خود نوشت: «مدیر کل آژانس بینالمللی انرژی هسته ای در مورد قصد اعلام شده تهران برای شروع غنیسازی اورانیوم تا ۲۰ درصد به اداره آژانس و شورای امنیت سازمان ملل خبر داده است».

این در حالی است که وزیر امور خارجه چین به حمایت کشورش از توافق هسته ای در سال ۲۰۲۰ اشاره کرد. وانگ یی وزیر امور خارجه چین در بخشی از گفت و گو با این شبکه درباره دیپلماسی کشورش در سال ۲۰۲۰ گفت: در سال گذشته چین با حمایت سرسختانه از توافق هسته ای (برجام)، در مقابله با اقدامات ناسازگار با قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل به جامعه بین المللی پیوست.

درحالی که آمریکا هرگز حاضر به پذیرفتن اشتباهات خود نیست، دفتر سخنگویی کاخ سفید با انتشار بیانیهای به تصمیم ایران در افزایش غنی سازی اورانیوم واکنش نشان داد و آن را از نقاط ضعف برجام نامید.در بیانیه کاخ سفید آمده بود: ایران به افزایش غنی سازی اورانیوم اقدام کرد. این ایراد توافق هستهای است که به ایران اجازه غنی سازی در هر سطحی را میدهد.کاخ سفید که ناقض اصلی برجام و قطعنامه شورای امنیت است با تکرار ادعاهای بی اساس رژیم صهیونیستی افزود: شکی نیست پیش ار این توافق هم ایران در این باره در حال نقض تعهدات بود.این بیانیه ادامه میدهد: ما باید استانداردهای رژیم منع گسترش سلاح اتمی را بازگردانیم و به ایران اجازه غنی سازی ندهیم.دفتر سخنگوی کاخ سفید اضافه کرد: آمریکا و متحدان آن هرگز به ایران اجازه نمیدهند سلاح اتمی داشته باشد. فشار حداکثری بر ایران ادامه مییابد تا رهبران آن به این اقدام پایان دهند.آمریکا فعالیتهای صلح آمیز هستهای ایران را “جاه طلبی” توصیف کرده و خواسته به آن و آنچه رفتارهای بدخواهانه ایران نامیده، پایان داده شود.