پرونده مسکن مهر امسال بسته میشود

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه پرونده مسکن مهر طبق تعهد تا پایان امسال بسته میشود، گفت: بهترین رکورد سازمان مجری ساختمانهای دولتی در احداث بیمارستانها را علیزاده به نام خود ثبت کرد. محمد اسلامی در جلسه شورای معاونان وزارت راه و شهرسازی که به تکریم و معارفه معاونان وزیر راه و شهرسازی در حوزه سازمان ملی زمین و مسکن و سازمان مجری ساختمانها و تأسیسات عمومی و دولتی اختصاص داشت، ضمن تسلیت سالگرد شهادت سپهبد قاسم سلیمانی، گفت: در یک دورهای مسئولیت را در وزارت راه و شهرسازی پذیرفتیم که هر روز شرایط سختتری بر کشور حاکم شد. اسلامی از تلاشهای مهندس محمدجعفر علیزاده مدیرعامل سابق سازمان مجری ساختمانها و تأسیسات عمومی و دولتی به واسطه زحمات ارزشمند در طول ۱۱ سال خدمت در وزارت راه و شهرسازی تشکر کرد و توضیح داد: بهترین رکورد سازمان مجری ساختمانها و تأسیسات عمومی و دولتی در احداث بیمارستانها را آقای علیزاده به نام خود ثبت کرد. وی موضوع مهم وزارت راه و شهرسازی را در شرایط کنونی کشور، موضوع مرتبط با زمین و مسکن برشمرد و با اعلام اینکه وزارت راه و شهرسازی در خصوص تولید مسکن، تعهدات سنگینی برعهده دارد، خاطرنشان کرد: وزارت راه و شهرسازی تعهد کرده است تا مسکن مهر را حداکثر تا پایان امسال به اتمام برساند که این مهم، باید محقق شود.

 

افزایش پروازهای تهران استانبول از سوی ایرلاینهای ایرانی

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از افزایش تردد پروازهای تهران-استانبول از سوی ایرلاینهای ایرانی خبر داد و گفت: این سازمان محدودیتی برای صدور مجوز به ایرلاینهای ایرانی جهت پرواز به ترکیه ندارد. به گزارش وزارت راه و شهرسازی، کاپیتان تورج دهقانی زنگنه با اشاره به افزایش تردد پروازی بین ایران و ترکیه، اظهار کرد: تمامی مسافرانی که از ترکیه به ایران یا از ایران به ترکیه تردد دارند باید آزمایش PCR مبنی بر تست منفی و نداشتن کرونا را به همراه داشته باشند. وی گفت: اکنون ایرلاینهای ایرانی پروازهای ایران - ترکیه را انجام میدهند؛ اما پیشازاین شرکتهای خارجی اقدام به جابهجایی مسافر میکردند که به دلیل نرخ بالای بلیت که گاهی به ۱۰۰ میلیون تومان میرسید، مردم همواره به آن معترض بودند.

دهقانی زنگنه عنوان کرد: در حال حاضر نرخ بلیت ایرلاینهای ایرانی در مسیر تهران استانبول متعادل است و سازمان هواپیمایی بر آن نظارت دارد. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: ازآنرو که مسافران در مسیر پرواز تهران ترکیه باید حتماً تست PCR مبنی بر نداشتن کرونا به همراه داشته باشند، به همین جهت از ۱۰۰ درصد ظرفیت هواپیما برای جابهجایی مسافر استفاده میشود.

شرکتهای هواپیمایی
در آستانه ورشکستگی قرار گرفتهاند

دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی گفت: شرکتهای هواپیمایی به دلیل کاهش چشمگیر ظرفیتهای مسافری در آستانه ورشکستگی قرار گرفتهاند.

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی از درخواست اخیر شرکتهای هواپیمایی به رئیس جمهور مبنی بر لغو فاصلهگذاری اجتماعی و محدودیتهای ۶۰ درصدی در ناوگان هوایی خبر داد و گفت: در یکی، دو ماه اخیر به دلیل اعمال فاصله گذاری اجتماعی در ناوگان هوایی، شرکتهای هواپیمایی با ضرر و زیان بسیار زیادی مواجه شدند و این امر باعث شد تا بسیاری از این شرکتهای هواپیمایی در آستانه ورشکستگی قرار بگیرند.

او ادامه داد: بسیاری از مدیران و روسای شرکتهای هواپیمایی معتقد هستند که ادامه این کار منجر به ورشکستگی شرکتهای هواپیمایی میشود و امیدواریم هرچه سریعتر اقدامات لازم درباره لغو این فاصله گذاری اجتماعی صورت گیرد.

دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی توضیح داد: در هیچ یک از بخشهای هواپیمایی جهان فاصلهگذاری اجتماعی وجود ندارد؛ چرا که هر سه دقیقه یک بار سیستم تهویه هوا در داخل ناوگان هوایی تغییر میکند و هوای جدید وارد ناوگان میشود. این در حالی است که بسیاری از مسافرانی که در ناوگان هوایی سوار میشوند در ناوگان درون شهری از جمله اتوبوس، مترو و تاکسی در کنار یکدیگر مینشینند و این دستورالعملها و شیوه نامههای بهداشتی رعایت نمیشود.

تمدید پرداخت وام ودیعه مسکن تا آخر بهمن

با موافقت اعضای کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا زمان پرداخت وام ودیعه مسکن تا پایان بهمن ماه تمدید شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا، کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا در جلسه سی و پنجم خود روز چهارشنبه دهم دی ماه ۱۳۹۹ موافقت کرد: متقاضیانی که پیش از این مراحل ثبت نام تقاضای خود را در سامانه کارا تکمیل کردهاند، تا پایان بهمن ماه وام ودیعه مسکن را دریافت خواهند کرد. همچنین در این جلسه مقرر شد، برای متقاضیان تسهیلات کمک ودیعه مسکن که اجاره آنها به صورت دستی و بدون حضور در بنگاه مبادله شده، مشاورین املاک موظف هستند با دریافت حداکثر ۲۵۰ هزار تومان بدون نیاز به دریافت ارزش افزوده و با حضور موجر و مستأجر نسبت به ثبت اجاره نامه و اخذ کد رهگیری اقدام کنند.

اختلاف نرخ های رسمی وزارت راه و فروشندگان املاک از کجا نشات میگیرد؟

گروه مسکن: بازار مسکن این روزها به کلافی سردرگم می ماند و هر روز آمارهای مختلفی از معاملات و قیمت ها در این بازار منتشر می شود.

انتشار این قیمت ها و مقایسه آنان نشان از اختلاف های چشمگیر در مناطق و استان های مختلف کشور دارد. اوج این قیمت های نجومی متعلق به مناطق یک تا ۵ تهران است و بسیاری معتقدند این قیمت های نجومی سبب می شود تا میانگین قیمت ملک در کشور به صورتی غیرواقعی بالاتر از واقعیت نشان داده شود.

متولیان و سیاست گذاران بخش مسکن وزارت راه و شهرسازی در ماههای اخیر بر لزوم حذف متوسط قیمت مناطق ۱ و ۳ یا حتی ۶ تهران از میانگین قیمت مسکن تأکید دارند.این ادعا هم موافق و هم مخالفانی در میان کارشناسان اقتصاد مسکن دارد.

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ۹ مهر ماه امسال در مصاحبهای اعلام کرد: اگر قیمتهای درست و صحیح را اعلام کنیم در بازار مسکن راهنماست، اما اگر فقط آمار خام را منتشر کنیم طبیعی است که گمراهکننده خواهد بود، بهعنوان نمونه در شهر تهران متوسط قیمت مسکن را بیست و چند میلیون تومان اعلام میکنند، اما از نظر علمی وقتی از یک جامعهای میخواهیم آماری را استخراج کنیم باید بخشی را که قیمت غیرطبیعی دارد خارج کنیم.

وی ادعا کرد: اگر در تهران عدد منطقه ۱ را از متوسط قیمت مسکن خارج کنیم، متوسط قیمت مسکن پایتخت به ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان خواهد رسید.

۲۰ روز پس از این ادعای معاون وزیر راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز در ۲۹ مهر ماه در برنامه تلویزیونی پایش همین موضوع را تکرار و اظهار کرد: اگر قیمت معاملات مسکن در مناطق ۱ و ۳ را در نظر نگیریم، میانگین هر متر مربع در تهران به زیر ۱۵ میلیون تومان میرسد. باید آمارهای واقعی و بر اساس واقعیت را به مردم ارائه داد و میانگین قیمتهای خرید و فروش شده واقعی را به آنها اعلام کنیم. برای مثال قیمت ملک در منطقه ۱ میانگین تهران را ۳.۵ برابر میکند.

پروانه اصلانی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی نیز ۲۲ آذر ماه در برنامه زنده شبکه خبر در خصوص حذف متوسط قیمت مسکن در مناطق ۱، ۳ و ۶ تهران از متوسط کل قیمت مسکن در پایتخت گفت: وقتی این کار را کردیم دیدیم که ۱۰ میلیون تومان کاهش قیمت متوسط مسکن پایتخت رخ میدهد. چرا که قیمتهای منطقه یک بالاترین قیمت را دارند و وقتی با مناطق ۱۷ و ۱۸ مقایسه شوند این مناطق هم خود را با قیمت منطقه یک قیاس کرده و اثر روانی بر افزایش متوسط قیمت مسکن در سایر مناطق خواهد داشت.

بر اساس گزارش بازار مسکن آبان ۹۹ منتشره از سوی دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، متوسط قیمت مسکن در تهران در ماه مذکور، ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده که بدون احتساب مناطق ۱، ۲، ۳ و ۶، متوسط قیمت مسکن حدود ۲۰ میلیون تومان (۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان) است.

به عبارت دیگر در ماه مذکور از مجموع ۴ هزار و ۴۶۶ معامله مسکن، اگر ۸۵۵ فقره معامله مسکن (معادل ۱۹.۱ درصد) حذف شود متوسط قیمت مسکن پایتخت به سختی به زیر ۲۰ میلیون تومان خواهد رسید.

این در حالی است که مسئولان این معاونت مدعی بودند با حذف یک منطقه، متوسط قیمت مسکن به ۱۵ میلیون تومان میرسد!

این اظهارات در حالی است که در ۴ ماه شهریور، مهر، آبان و آذر امسال معاملات مسکن در منطقه ۱ تهران، به دلیل نسبتاً بالا بودن تعداد آن، از اثرگذارترین مناطق تهران است. در شهریور از ۸ هزار و ۴۶۳ فقره معامله، ۳۸۹ فقره معامله، معادل ۴.۶ درصد معاملات، در مهر ماه از ۸ هزار و ۶۵۶ فقره مجموع معاملات مسکن، ۴۸۳ فقره معادل ۵.۵ درصد معاملات، در آبان ماه از مجموع ۴ هزار و ۴۶۶ معامله مسکن، ۲۰۰ فقره معادل ۴.۴ درصد و در آذر ماه از مجموع ۲ هزار و ۵۵۵ معامله مسکن، ۱۶۲ فقره معادل ۶.۳ درصد معادلات مسکن به منطقه یک اختصاص داشتهاند.

بر اساس آنچه سامانه اطلاعات بازار مسکن وزارت راه و شهرسازی (سابا) از معاملات مسکن آذر ماه در منطقه یک تهران ثبت شده، واحدهایی با قیمت باورنکردنی ۱۵۰ میلیون تومانی تا قیمت ۵۷ میلیارد تومانی در ماه گذشته معامله شده اند. آپارتمان مسکونی ۹ سال ساخت اول آذر امسال با مساحت ۶۴.۲۵ متر مربع و به قیمت هر متر ۲ میلیون و ۳۳۴ هزار و ۶۳۰ تومان و مجموعاً ۱۵۰ میلیون تومان به فروش رفته است.