سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد:

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن تاکید بر لزوم کنترل مرزهای کشور و رصد ویروس جدید کرونا که اروپا را در بر گرفته است، در عین حال از روند نزولی کووید۱۹ در کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا رئیسی با اشاره به برگزاری پنجاه و یکمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: در این جلسه وضعیت ایران و جهان مورد بررسی قرار گرفت و بویژه وضعیت ویروس انگلیسی که اروپا را در بر گرفته است و موج وحشتی در اروپا به راه انداخته است را مورد بررسی قرار دادیم.وی افزود: این ویروس تنفسی است و به هر کشوری میتواند سرایت کند و حتی خبرهایی به دستمان رسیده است که در ترکیه هم این ویروس دیده شده است. بنابراین در کنترل مرزهای هوایی، دریایی و زمینی باید بیش از قبل دقت کنیم. اما در هر حال چه جهش ویروس خارجی باشد و چه جهش در داخل رخ داده باشد باید پروتکلها را رعایت کرده، از حضور در تجمع خودداری کرده، ماسک بزنیم، از حضور در جمع بپرهیزیم؛ زیرا حضور در جمع و مهمانیها میتواند عامل اساسی انتقال بیماری باشد. با وجود آنکه مناسبتهای مختلفی را پشت سر گذاشتیم و پیش رو داریم هم مردم و هم مسئولین این نکات را بسیار رعایت کردند.وی افزود: میزان رعایت پروتکلها در کشور به بالای ۸۶ درصد رسیده است و این یعنی داریم به این سبک از زندگی عادت میکنیم که تنها راه مقابله با ویروس کرونا همین است. خوشبختانه در سطح کشوری روند بیماری نزولی است و نسبت به حدود پنج هفته قبل میزان بستری در بیمارستانها تقریبا یک چهارم و مرگ و میر کمتر از یک سوم شده است و این آمار بسیار درخشان است که نتیجه رعایت مردم است.رییسی با بیان اینکه در استان مازندران به نوعی پیک سوم بیماری آغاز شده است، اظهار کرد: بنابراین اکثر شهرهای استان درگیر هستند. ۴ شهر قرمز در کشور داریم که مربوط به استان مازندران است، سوادکوه شمالی، ساری، آمل و رامسر همچنان قرمز هستند و نیاز به مراقبت بیشتر دارند. وی ادامه داد: خوشبختانه ۴۰۱ شهر زرد و ۴۳ شهر نارنجی داریم که حدود ۱۵ تا ۱۸ شهر نارنجی در استان مازندران است.

 

 

استاندار تهران گفت: پیشنهاد دو روز تعطیلی برای همه دستگاههای اداری دولتی، خصوصی و همچنین فعالیتهای عمرانی به معاون اول رئیس جمهور ارائه خواهد شد که برابر قوانین معاون اول رئیس جمهور و یا هیات وزیران در این خصوص تصمیم گیری نهایی را انجام خواهند داد.به گزارش ایسنا، انوشیروان محسنی بندپی در جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران گفت: برخی از اعضا پیشنهاد کردند که جلسه کمیته اضطرار باید روز جمعه تشکیل میشد تا تصمیمی برای شنبه و یکشنبه اتخاذ میشد تا از میزان تاثیر آثار آلودگی هوا بر آحاد جامعه کاسته شود، در حالی که تمامی اقدامات برای کاهش آثار ظرف دو هفته گذشته اتخاذ شد.وی افزود: در حال حاضر هیچ صنایع و نیروگاهی در تهران از سوخت مازوت استفاده نمیکند و این موضوع مورد تایید شرکت پخش و پالایش فرآوردههای نفتی و محیط زیست استان تهران است.بندپی ادامه داد: از سوی دیگر پلیس نیز از تردد خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی جلوگیری می کند. همچنین تلاش برای برخورد با موتورسیکلتهای فاقد معاینه فنی در دستور کار قرار گرفته است.وی تاکید کرد: فعالیت های عمرانی تا اطلاع ثانوی متوقف است. استاندار تهران افزود: بی تردید برای حفظ سلامت آحاد جامعه و با توجه به معیارها و قوانین مصوب هیات وزیران جمع بندی این جلسه که پیشنهاد اعضا بوده یعنی دو روز تعطیلی برای همه دستگاههای اداری دولتی، خصوصی و همچنین فعالیت های عمرانی به معاون اول رئیس جمهور ارائه شد که برابر قوانین معاون اول رئیس جمهور و یا هیات وزیران در این خصوص تصمیم گیری نهایی را انجام خواهند داد.

آلودگی های محیطی در هوا، مهمترین عامل خطر بروز بیماری های تنفسی، ریوی، پوستی، چشمی و سرطان و آسم است و به مرور باعث آلزایمر و پارکینسون می شود.عباس صداقتی فوق تخصص ریه روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: منبع آلودگی از حجم کوچک مثل خاکستر سیگار تا حجم بزرگ مثل سوخت ماشین ها و فعالیت های صنعتی است، این ذرات آلوده به مرور زمان باعث بروز بیماری های تنفسی، ریوی و سرطان می شود .وی با بیان اینکه آلودگی محیطی با بیشتر مرگ و میرها ارتباط مستقیم دارد، اظهار داشت: ازن و دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد، ذرات گرد و غبار، سرب و منوکسید کربن و تمام آلوده کننده های هوا به جز سرب و منوکسید کربن روی دستگاه تنفسی اثر گذاشته و موجب افزایش بیماری ریوی یا دیگر اثرات مضر بر سلامت می شوند.صداقتی ادامه داد: سرب موجب اختلال عصبی رفتاری در کودکان و افزایش فشار خون در افراد بزرگسال می شود. منوکسیدکربن هم بر دستگاه قلبی عروقی اثر گذاشته و موجب افزایش مرگ و میر بیماران قلبی عروقی خواهد شد.وی با اشاره به اینکه اثرات مخرب تنفس هوای آلوده در درازمدت بروز می یابد، به افراد توصیه کرد در ایام آلودگی هوا در خانه بمانند؛ زیرا میزان آلاینده ها در خانه کمتر بوده و هوای به نسبت سالمتری دارد.

یک شرکت خودروسازی ژاپنی توانست یک خودرو برقی تولید کند که شتاب صفر تا صد آن زیر دو ثانیه است.به گزارش تسنیم؛ شرکت Aspark ژاپن با فناوری برقی خودرویی ساخته که میتواند در یک ثانیه و ۷۲ صدم ثانیه از صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. تاکنون هیچ خودرویی به این سرعت نرسیدهاست.این خودرو با نام Aspark Owl سال گذشته به بازار معرفی شد و با چهار پیشرانه الکتریکی قدرتی معادل ۱۹۸۵ اسب تولید میکند و گشتاور ۲۰۰۰ نیوتن متر میرسد.این خودرو با شتاب بالایی که دارد میتواند به سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. زمان رسیدن به سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت برای این خودرو در حدود ۱۰۰ ثانیه است.هر شارژ باتری خودرو امکان طی کردن مسافت ۴۵۰ کیلومتری را برای آن فراهم میکند، البته با تغییراتی که قرار است در نوع باتری خودرو ایجاد شود این مسافت بیشتر هم خواهد شد.بدنه خودرو از جنس فیبر کربن بوده که در قسمتهایی از فلز برای استحکام آن استفاده شده است. جنس دیسکهای ترمز آن کربن سیلیکونی است. ارتفاع این خودرو از زمین ۱۰۰ سانتیمتر است.در مرحله اول ساخت این خودرو تنها ۵۰ عدد از آن تولید میشود و ۲۰ دستگاه به اروپا، ۲۰ دستگاه به آسیا و ۱۰ دستگاه به آمریکا صادر میشود.

معاون وزیر ورزش و جوانان گفت : رییس فدراسیون فوتبال نباید بازنشسته باشد.به گزارش ایسنا، مهدی علینژاد در مورد بحث شروط سنی در انتخابات فدراسیون فوتبال گفت: از تاکیدات فیفا بود که شرط سنی در انتخابات فوتبال وجود نداشته باشد. فدراسیون فوتبال شخصیت حقوقی مستقل دارد که بر اساس قوانین کشور فعالیت میکند؛ اما ریاست فدراسیون یک شغل است و بازنشستهها نمیتوانند بیایند. در سایر فدراسیونها نیز همین قانون وجود دارد.وی درباره بحث واگذاری استقلال و پرسپولیس گفت: ۴ شنبه مجمع پرسپولیس برگزار و صورتهای مالی تصویب شد. به امید خدا در چند روز آینده با همکاری باشگاه اسناد مربوطه برای پذیرش باشگاه در بورس و فرابورس ارائه میشود. مجمع استقلال نیز امروز برگزار میشود و اسناد مالی تصویب و سپس اقدامات بعدی برای پذیرش در فرابورس انجام میشود. حدود ۷۰۰ میلیارد تومان برای پرسپولیس ارزش افزوده تصویب شد و برای استقلال نیز این موضوع تعیین میشود. با برگزار مجمع این باشگاه گامهای بزرگی در بحث خصوصیسازی برداشته شد و دیگر مسوولیتی بر عهده وزارت ورزش نمیماند و بیشتر بر عهده وزارت اقتصاد خواهد بود. علینژاد درباره توقیف ساختمان باشگاه پرسپولیس نیز گفت: طلبی است که شستا بابت دو میلیون یورو برای ویلموتس دارد. رفتند شکایت کردند تا الان ۱۶ میلیارد تومان از طرف فدراسیون پس داده شده است و شستا نیز به دستگاه قضایی مراجعه کرده تا طلب خود را دریافت کند.

اقداماتی شد تا فعلا این بحث متوقف شود و با اقدامات لازم طی چند ماه آینده مشکل حل شود. سند دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به نام فدراسیون فوتبال است. در هر حال نگرانی وجود ندارد و با گفتوگو موضوع حل میشود.

یک شرکت تجاری از تولید ساعتی هوشمند به نام پلیکو خبر داده که با استفاده از آن میتوان میزان مصرف آب در منزل را مدیریت کرد.به گزارش مهر به نقل از نیواطلس، این ساعت توسط استارت اپی در کالیفرنیا به نام ناج سیستمز تولید شده و دارای یک حسگر، یک باتری، یک منتقل کننده داده نصب شده بر روی حسگر، یک نمایشگر و یک اپلیکیشن سازگار با اندروید و آی او اس است.کاربران با اتصال حسگر این دستگاه به کنتور آب از طریق یک بند یکپارچه و خاص میتوانند از آن استفاده کنند. حسگر اطلاعات مصرف آب را به نمایشگر منتقل میکند و این دادهها با استفاده از شبکه وای فای منزل به سرویس کلود شرکت سازنده منتقل شده و تجزیه و تحلیل میشوند.در نهایت اپلیکیشن ساعت هوشمند مذکور نتیجه نهایی را نمایش میدهد. شرکت سازنده مدعی است این روش دقت بالایی دارد و الگوریتمهای مورد استفاده در آن برای بررسی میزان مصرف آب تمامی اطلاعات مربوط به این موضوع را با دقت بررسی و جمع بندی میکنند.از این سیستم میتوان برای کشف موارد نشت آب هم استفاده کرد تا کاربران بتوانند برای حل این مشکل اقدام کنند.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: مرزنجوش گیاهی معطر از خانواده نعناع است که دندان درد را تسکین میدهد و برای بیماری روماتیسمی از آن استفاده میشود. این گیاه برای تسکین دردهای میگرنی و بیخوابی نیز مفید است.به گزارش ایسنا، محسن پویان ضمن اعلام این مطلب گفت: مرزنجوش گیاهی علفی، یک ساله و در بعضی مواقع دو ساله با ساقهای راست و شاخه و برگهای متقابل بیضی شکل است که گلهای سفید و ریز آن از بغل برگها در خوشههای به هم فشردهای میرویند. میوه آن به صورت فندقه و چهار قسمتی است و فقط در مناطق گرمسیری تشکیل میشود. تمام قسمتهای گیاه دارای عطر خوشایند است. گیاه تازه مرزنجوش دارای کربوهیدرات، فیبر، فلاونوئید، ویتامینهای A، C، E، K، کلسیم، منیزیم، آهن، منگنز، نیاسین و فولات است.مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه مرزنجوش یا سرمق گیاهی دارویی است که طبیعت آن گرم و خشک است، خاطرنشان کرد: این گیاه، سردردهای سوداوی و بلغمی را برطرف میکند.