تحرکات اخیر همزمان با فرارسیدن سالگرد شهادت سردار سلیمانی نشان میدهد

گروه سیاسی : یکی از زشت ترین چهره ها در عرصه بازی های سیاسی، اقدامات تروریستی است که آمریکا، برخی کشورهای اروپایی، رژیم صهیونیستی، عربستان و... ید طولایی در این زمینه دارند. اینکه کشوری دست به اقدامات تروریستی بزند، نهایت پستی و رزالت است به همین دلیل سیاست کشورها بر این پایه استوار است که گروهکهای تروریستی را ساماندهی می کنند و در قالب حمایت های مالی و تسلیحاتی از آنها، اهداف خود را در عرصه سیاست با رویکرد حذف فیزیکی چهره های تاثیرگذار در کشورهای هدف دنبال می کنند. اما مدتی است که آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان به صورت مستقیم دست به این اقدامات می زنند و از این سیاست کثیف خود حمایت و حتی به آن افتخار می کنند. ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس با دستور مستقیم ترامپ صورت گرفت و این رییس جمهور روانی بارها به این رویکرد تروریستی خود افتخار کرد در حالی که این اقدامات به هیچ وجه افتخار آمیز نیست. از سوی دیگر رژیم صهیونیستی نیز در آخرین اقدام تروریستی خود، فخری زاده را به شهادت رساند تا ثابت کند نتانیاهو دنباله رو ترامپ در این اقدام پلید است. اما اکنون نگران عواقب این تصمیم هستند. آمریکا هنوز فراموش نکرده که پس از شهادت سلیمانی، پایگاه نظامی اش در عراق چگونه ویران شد و اکنون نگران هستند که در سالگرد این اقدام خبیث، بار دیگر شاهد واکنش های ایران و عراق باشند.

آماده باش ارتش صهیونیستی

در این رابطه رسانه های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که همزمان با اولین سالگرد ترور شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، ارتش این رژیم در وضعیت هشدار وآمادهباش کامل قرار گرفته است. به گزارش ایسنا، از المیادین، شبکه کان که یک رسانه وابسته به حکومت رژیم صهیونیستی است، در این باره اعلام کرد: ارتش به حالت آماده باش در آمده، هیچ کس نمی داند ایرانی ها در ۲۴ ساعت آینده برای چه چیزی برنامه ریزی می کنند.روعی شارون، مجری شبکه کان رژیم صهیونیستی تاکید کرد: دستگاه امنیتی و ارتش اسرائیل در حالت هشدار هستند.وی گفت که این وضعیت آماده باش تنها به دلیل سالگرد ترور سردار سلیمانی نیست بلکه اسرائیل متهم به ترور محسن فخری زاده، دانشمند هستهای ایران و حمله به سایت هستهای نطنز نیز هست و ایرانی ها تهدید کرده اند که انتقام خون فخری زاده را خواهند گرفت.برخی دیگر از رسانه های رژیم صهیونیستی اعلام کردند اگر ایران تصمیم به انتقام بگیرد، گزینه واقعی که پیش رو دارند حمله به اهداف آمریکایی موجود در خاورمیانه و طبیعتا این حملات به اسرائیل نیز کشیده خواهد شد.این رسانه ها همچنین گفتهاند که این وضعیت امنیتی اسرائیل تا زمان ورود جو بایدن به کاخ سفید ادامه پیدا خواهد کرد.شبکه آر تی عربی نیز به نقل از هیأت پخش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ارتش اسرائیل خود را آماده حمله احتمالی از سوی ایران از خاک یمن و یا عراق کرده است.این گروه رسانهای دولتی صهیونیستی همچنین تاکید کرد: داده های اطلاعاتی نشان می دهد که موشک و یا پهپادهایی در پاسخ به ترور محسن فخری زاده از خاک یمن و یا عراق به سوی اهداف اسرائیلی شلیک خواهد شد.ارتش رژیم صهیونیستی هفته گذشته جلساتی در رابطه با حملات احتمالی علیه این رژیم برگزار کرده است و در این جلسات گفته شده است که احتمال حمله از سوی شبه نظامیان عراقی و یا حوثی های یمنی وجود دارد.

تماسهای محرمانه امارات با ایران

از سوی دیگر العربی الجدید به نقل از برخی منابع اعلام کرد که امارات در چند روز اخیر تماس های محرمانه ای با ایران داشته و تاکید کرده که این کشور در هیچ یک از اتفاقات اخیر ایران از جمله ترور محسن فخری زاده، دانشمند هسته ای ایرانی دست نداشته است. به گزارش ایسنا، این منابع دیپلماتیک که در قاهره فعالیت دارند خاطرنشان کردند که در این تماس ها در رابطه با امنیت کشتیرانی در خلیج فارس و تنگه هرمز و همچنین عدم هرگونه مشارکت امارات در عملیات ترور فخری زاده بحث و رایزنی شده است.منابع مذکور گفته اند که حاکمان دبی بسیار نگران حملات انتقامی ایران هستند حتی اگر این حملات سطحی باشد زیرا اقتصاد دبی کاملا وابسته به امنیت این شهر است و هرگونه عملیات تروریستی و یا انتقامی در امارات، اقتصاد این کشور که بر پایه تجارت و گردشگری است نابود خواهد داد.

افزایش اورانیوم غنیسازی

در همین رابطه نیویورک تایمز نوشت: تهران به بازرسان بینالمللی اخطار داده است که در تلاش برای افزایش بیسابقه درصد غنی سازی اورانیوم در سایت فردو است. به گزارش ایلنا این رسانه مدعی شد: این تصمیم باعث می شود دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برنامه بمباران تاسیسات اتمی ایران را اجرایی کند. این در حالی است که گزارشهایی در مورد هدف قرار دادن برخی اهداف آمریکاییها از سوی ایران دریافت شده است.این گزارش میافزاید: از سویی دیگر مشخص نیست که آیا تصمیم ایران برای غنیسازی پاسخی به کشته شدن دانشمند، محسن فخریزاده بود که آژانسهای اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل وی را به عنوان نیروی راهنمای طراحی سلاح هستهای می دانستند یا دلیل دیگری دارد؟ البته مقامات ایرانی قول دادهاند انتقام قتل وی را بگیرند.در این گزارش آمده است: اورانیوم غنی شده در سطحی که ایران اعلام کرده به این کشور این توانایی را میدهد که ظرف شش ماه کل موجودی خود را به سطح بمب نزدیک کند و همه این موارد ممکن است تحریک کننده ترامپ برای حمله علیه ایران باشد چرا که فقط سه هفته پیش و پس از خبر پیشرفتهای ناچیز در اندازه ذخایر هستهای ایران، دونالد ترامپ از مشاوران خود در مورد گزینههای نظامی برای جلوگیری از تولید سوخت در این کشور نظرخواهی کرد.

نیویورک تایمز میافزاید: طرح افزایش سطح غنیسازی از سوی ایران با بیانیههای تهدید متقابل میان مقامات ایرانی و آمریکایی در آستانه سالگرد ترور قاسم سلیمانی در عراق نیز همزمان شده است اما هدف اصلی از طرح افزایش غنی سازی ممکن است وادار کردن جو بایدن برای بازگشت سریع به برجام باشد. این در حالی است که تحریکهای منطقهای، افزایش اورانیوم و درگیری میان ایران و آمریکا کار بایدن برای بازگشت به برجام را سخت میکند.

 
 
روحانی تشریح کرد

رئیسجمهور گفت: دولت امیدوار است با اقدامات انجام گرفته در هفتههای آینده با خرید واکسن و انتقال آن به داخل کشور، واکسیناسیون بر اساس اولویتبندی و جدول آماده شده از جامعه هدف در کشور با اولویت کادر درمانی و سالمندان آغاز شود.

به گزارش ایلنا، در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که به ریاست حسن روحانی برگزار شد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بانک مرکزی از فعالیتها و اقدامات انجام گرفته در تامین منابع و خرید واکسن کرونا از تولیدکنندگان مختلف در خارج از کشور، گزارشهایی ارائه کردند. رییس جمهور با تاکید بر لزوم تسریع در اقدامات و فعالیتهای انجام گرفته در این زمینه تصریح کرد: بانک مرکزی، وزارت امور خارجه و سازمان برنامه و بودجه باید در کنار وزارت بهداشت که مسئول دقتهای لازم کارشناسی است، به گونهای برنامه ریزی کنند که خرید و انتقال واکسن به کشور سریعتر به سرانجام برسد. روحانی در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به تجارب به دست آمده از خلال سه سال مقابله با جنگ تحمیلی اقتصادی گفت: دولت با تکیه بر تجارب به دست آمده از ایستادگی در برابر این جنگ تمام عیار و خنثیسازی تحریمهای غیرانسانی، بودجه سال آینده کشور را با هدف توسعه اقتصادی و نیز حمایت موثر معیشتی از مردم، تنظیم کرده است. رییس دولت دوازدهم اضافه کرد: وضعیت و شرایط اقتصادی کشور اقتضا میکند که با لحاظ تمامی الزامات، نیازها و داشتههای کشور، افقی امیدوارکننده و آرامشزا در ت‍وسعه اقتصادی و معیشت و مردم باید اثرات مثبت آن را در زندگی خود احساس کنند. به همین دلیل هر گونه تصمیمی که منجر به فشار مضاعف اقتصادی به معیشت مردم و اقتصاد کشور شود، پذیرفته نخواهد بود. روحانی تاکید کرد: میزان درآمدهای مالیاتی و یا درآمدهای حاصل از صدور نفت و فراوردهها، در بودجه پیشنهادی بر مبنای پیشبینی روند اقتصادی کشور در سال آینده به صورت واقعبینانه و با تاکید بر توان اقتصادی و استیفای حقوق کشور تنظیم شده است. این اظهارات روحانی در حالی مطرح می شود که حجم انتقادات نسبت به لایحه بودجهای که دولت آن را برای سال آینده پیشبینی کرده است، از سوی نمایندگان مجلس و کارشناسان به طور قابل توجهی بالاست؛ موضوعی که از نگاه سازمان برنامه و بودجه متاثر از انتخابات پیشروی مجلس و عدم آگاهی کافی منتقدان از معیارها و ملاکهای کارشناسی برای پیشبینی لایحه است. همچنین با وجود نقدهای مطرح شده تاکنون راهکار جایگزین مشخصی فراتر از نظر کارشناسی سازمان برنامه و بودجه ارائه نشده است. بعد از باز شدن رسمی اعداد و ارقام بودجه، نمایندگان مجلس، کارشناسان و مسئولان در بخشهای مختلف مسائلی را در رابطه با بودجه مطرح کردند که بیش از تائید، رد کننده نظر دولت به ویژه در بخش درآمدی بود، در عین حال که سوی دیگر این ماجرا نمایندگان مجلس قرار دارند که اغلب اعداد و ارقام لایحه را زیر ذرهبین برده و معتقدند که باید بودجه بازنگری شود، چرا ه منابع محقق نخواهد شد و در همین رابطه گاها اظهاراتی در مورد مسائل خاص مدنظر عموم جامعه از جمله قیمت بنزین یا یارانه مطرح میشود که هیچ یک هنوز به واقعیت نزدیک نشده است.

تجارت پیامدهای ارز ١٧ هزار و ٥٠٠ تومانی در بودجه ١٤٠٠ را بررسی میکند

یکی از مهمترین اعداد در بودجه همواره نرخ دلاری است که از سوی دولت در محاسبات بودجه پیشبینی میشد و از آن با عنوان نرخ دولتی دلار یاد میکنند. در سالهای اخیر علاوه بر دلار دولتی در بودجه دلار نیمایی هم وارد اعداد تأثیرگذار در سند دخلوخرج دولت شده است و با بهحساب آوردن نرخ آزاد دلار در بازار عملاً با دلاری سه نرخی در اقتصاد مواجه بودهایم. این سه قیمت بودن نرخ ارز همواره یکی از آسیبهای اقتصاد به شمار آمده و آثار تورمی بسیاری در بازار به وجود آورده است. علاوه بر این با سه نرخی شدن ارز راه برای رانتخواری و سوءاستفاده برخی از دلار دولتی مهیا بوده است. حالا اما قرار است در بودجه ۱۴۰۰ قیمت دلار تکنرخی شده و روی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان تنظیم شود تا هم گامی بزرگ برای تکنرخی شدن ارز برداریم و هم راه بر رانتخواران بسته شود. هرچند به عقیده برخی از کارشناسان این اقدام میتواند در ثبات اقتصادی راهگشا باشد اما برخی دیگر از احتمال موج تازه تورمی ناشی از جهش نرخ ارز سخن میگویند و معتقدند این اقدام شمشیری دو لبه است که باید بااحتیاط و کارشناسی شده انجام شود.

دلار۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی در بودجه

در حالی که قیمت دلار در بودجه تقدیمی از سوی دولت دو نرخی تعیین شده بود، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس از کاهش تعرفه واردات کالاها در آینده نزدیک خبر داد و گفت: حقوق ورودی همه کالاها برای سال آینده با نرخ ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان محاسبه خواهد شد.

رحیم زارع افزود: حقوق ورودی هم با ارز نیمایی محاسبه خواهد شد، زیرا ارزی که در حال حاضر مبنای ورود تمامی کالاها از جمله کالاهای لوکس و خودرو بود ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی است که در آینده با نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان برآورد خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس افزود: درآمدی که پیش از این برای دولت حاصل میشد و دولت میتوانست با آن به کمک مردم بیاید نادیده گرفته میشد به این سبب آنچه در جامعه توزیع میگردید با نرخ ارز آزاد محاسبه و به نوعی رانت برای افرادی خاص محسوب میشد به این خاطر حقوق ورودی همه کالاهای ورودی را ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در نظر گرفتیم که این رانت حذف گردد به این ترتیب درآمد دولت تا ۴۰ هزار میلیارد تومان اضافه میشود که در آینده با عناوین یارانه معیشتی، یارانه سلامت یا سایر هزینههای رفاهی به مردم پرداخت خواهد شد.

تبعات افزایش یک باره قیمت دلار

مدتهاست که دولت به دلار ۴۲۰۰ تومانی افتخار می کند و از آن به عنوان ابزاری برای مدیریت قیمتها به ویژه قیمت کالاهای اساسی و دارو یاد می کند که این واقعیتی انکار ناپذیر است. در لایحه بودجه دولت دو نوع دلار ۴۲۰۰ تومانی و ۱۱هزار و۵۰۰ تومانی تعیین کرده تا با هر کدام به نوعی بازار را مدیریت کند. اگرچه این یک واقعیت تلخ است که دولت هرگز نتوانسته با دلار ۴۲۰۰ تومانی بازار را مدیریت کند و فساد بزرگی در اقتصاد رقم خورده است، اما به همان میزان اندک در کنترل تورم نقش داشته و نمی توان آن را نادیده گرفت. اما افزایش مبنای محاسباتی ارز به ۱۷۵۰۰ تومان از آن جهت که "بانک مرکزی دلارهای نفتی را در دسترس خود ندارد و باید برای پرداخت بودجه نفتی، معادل آن ریال جدید خلق کند و در اختیار دولت قرار دهد، باعث افزایش پایه پولی میشود"، خود باعث رشد بیشتر پایه پولی و نقدینگی و تورم بیشتر خواهد شد.هرچند با وجود برخی مشکلات، جوسازیهای جدی در یکی دو سال اخیر حولوحوش ارز ترجیحی ایجاد شده است، اما این افزایش ناگهانی در ارز وارداتی اقلامی مثل ذرت و کنجاله بهعنوان خوراک دام و طیور، جدای از آثار تورمی بهطور حتم تبعات جدی در تأمین معیشت حداقلی بسیاری از اقشار مردم ایجاد خواهد کرد.

ارز چند نرخی مساوی با فساد و رانت

یکی از مباحثی که برای تک نرخی کردن ارز مطرح می شود، سو استفاده هایی است که صورت می گیرد. در این رابطه عضو کمیسیون تلفیق گفت: چند نرخی بودن ارز مساوی با فساد و رانت است. محمد رشیدی گفت: تک نرخی شدن ارز جزو اهداف و سیاستهای مجلس و کمیسیون تلفیق بودجه است چراکه فساد و رانت در ارزهایی که یارانه به آنها تعلق گرفته به شدت مشاهده میشود بنابراین چند نرخی بودن ارز مساوی با فساد و رانت است.

نماینده کرمانشاه اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به نهادههای دامی نمونهای از این فساد دانست و توضیح داد: در حالی در شهریورماه نزدیک به ۵ میلیارد دلار برای تامین نهادههای دامی هزینه شد که قیمت مرغ تا مرز ۴۰ هزار تومان رفت.وی با تاکید بر اینکه سیاست مجلس تک نرخی کردن ارز است، اضافه کرد: تا زمانی که ارز دو نرخی باشد نرخ کمتر (ارز یارانهای) به ظاهر به واردات کالاهای اساسی تعلق میگیرد اما این کالاها با همان قیمت به دست مصرفکننده نمیرسد و در ادامه کالاهای همچون کنجاله، قیمت ۴ برابر قیمت دولتی پیدا میکنند و این همان فسادی است که از آن صحبت میشود اما اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود علاوهبر اینکه چنین فسادهایی از بین خواهد رفت میتوان به پایین آمدن کف قیمت نیز امیدوار بود.سلیمی بیان کرد: تکلیف مردم با ارز دو نرخی مشخص نیست لذا حذف آن به معنای از بین بردن زمینههای فساد است و میتوان یک بازار رقابتی سالم ایجاد کرد.

نگاه مجلس به دلار

در همین رابطه سخنگوی ستاد بودجه ۱۴۰۰ با اشاره به احتمال اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومان به کالاهای اساسی در مجلس بررسی شد، هر چند هنوز نمایندگان مجلس در این باره به جمعبندی نرسیدهاند اما متفقالقول هستند که ارز ۴۲۰۰ تومانی اصلاح شود و فعلا تصمیمی گرفته نشده است که به نرخ نیمایی یا به نرخ سامانه ETS اصلاح شود. مهم این است که مجلس درباره نحوه برگشت آن تصمیم بگیرد. مژگان خانلو در گفتوگو با ایلنا تاکید کرد: اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی را دولت در لایحه برنامه بودجه ۱۴۰۰ دیده بود و گفته شده بود که در صورت افزایش نرخ ارز ترجیحی به ets، منابع بازگشت آن در قالب چه ردیفهایی پیشبینی شود. در حال حاضر مجلس باید درباره نحوه بازگشت این منابع تصمیم بگیرد.

بازی با سفره مردم

اگرچه هنوز قیمت دلار تعیین نشده اما اگر نگرانی های ناشی از گرانی قیمت کالاها در نتیجه گرانی دلار در بودجه جدی باشد، باید نگران افزایش بی رویه قیمت ها باشیم آن هم در شرایطی که تمامی دستگاههای دولتی و نیمه دولتی در انتظار بهانه ای هستند تا قیمت کالاها و خدمات خود را افزایش دهند. بنابر این از کمیسیون تلفیق انتظار می رود قبل از هر چیز به عواقب این مهم بیندیشد تا مبادا در نتیجه یک تصمیم احساسی، اختیار بازار در دست فرصت طلبانی بیفتد که از جیب مردم کیسه های خود را پر می کنند و از این پس نان آوران خانواده باید شرمنده
سفره های خالی باشند.

عبده تبریزی هشدار داد:

دبیرکل پیشین بورس اوراق بهادار تهران بر این باور است که نتیجه سلب امکان رقابت از تولیدکنندگان و شرکتها از طریق مداخلات دستوری، کاهش حاشیه سود شرکتها است که موجب میشود مردم به عنوان سهامداران شرکتها، زیاندیدگان اصلی باشند.

حسین عبده تبریزی در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر اینکه ورود مستقیم دولت به مداخلات قیمتی، نمیتواند کاهش قیمتها و ارزانی کالا را برای مصرفکننده به ارمغان آورد، توضیح داد: برای روشن شدن این جریان چگونگی معاملات را مرور کنیم.

وی توضیح داد: وقتی یک عرضهکننده کالایی در بورس ناگزیر میشود با قیمتی زیر قیمت تمامشده یا با قیمتی دستوری و بدون رقابت محصول خود را بفروشد، بازار به دلیل کششی که دارد، شروع به ایجاد فضایی برای خرید و فروش بدون نظارت و با قیمتهای خارج از قاعده میکند. در جریان این تحول، عدهای که محصولات خود را در بورس عرضه کرده و با قیمت دستوری به فروش رساندهاند، دچار زیان میشوند و از محل این زیان وارده، سهامداران آنها نیز متضرر خواهند شد.

به گفته این تحلیلگر، ازآنجاکه طی یک سال اخیر، فضای عمومی برای حضور در بورس بالا رفته و تعداد سهامداران حقیقی و خرد نیز در بورس افزایش یافته، پس بخشی از این زیان دیدگان هم همان سهامداران خرد و مردمی هستند که اندک سرمایه خود را برای کسب سودی بهتر به بورس آوردهاند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اما این اتفاق، فقط یک جنبه ندارد و از محل قیمتهایی که در بازار سیاه شکل میگیرد نیز مردم دچار زیان میشوند. به عبارت سادهتر، وقتی قیمتها در بورس از حالت منطقی کمتر است، محصولات در بازار آزاد با قیمتهایی بالا به فروش میرسد؛ بنابراین، هدف دولت برای حمایت از مصرفکننده هم محقق نمیشود و منافع این قیمتگذاریهای دستوری در حلقههای میانی تولید به گروهی افراد خاص که اغلب از آنان، بهعنوان واسطهای ویژهخوار یاد میشود، تعلق میگیرد. بر این اساس، مصرفکننده ناگزیر است محصولات موردنظر خود را با قیمتهای بالا و بدون هیچ حمایت قیمتی خریداری کند. این در حالی است که دولت از تولیدکنندگان حمایتهایی مانند ارائه یارانههای انرژی و ... داشته؛ با این انگیزه که این حمایتها درنهایت، به مصرفکننده برسد.

دبیرکل پیشین بورس اوراق بهادار تهران تأکید کرد: درواقع، نه فقط حمایتهای قیمتی به دست مصرفکننده نرسیده بلکه به دلیل مداخلههای دستوری در بازار، مکانیسم عرضه و تقاضا نیز از حالت طبیعی خارجشده و قیمتها از حالت رقابت آزاد نیز فراتر رفته است. به گزارش ایسنا، بر اساس ماده ۱۸ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید، دولت مکلف است به جز دارو، کالای پذیرفته شده در بورس را از نظام قیمت گذاری خارج کند.

معاون اول رئیس جمهور در دیدار با روسای اتاق های مشترک بازرگانی تأکید کرد:

گروه صنعت و تجارت: رئیس اتاق ایران به همراه روسای اتاقهای مشترک بازرگانی حوزه اقیانوسیه، با معاون اول رئیسجمهور دیدار و گفتوگو کردند. فعالان بخش خصوصی در این دیدار به بیان دغدغهها و مشکلات پیش روی فعالان اقتصادی و بخش خصوصی پرداختند و پیشنهادهایی را برای بهبود شرایط جهت توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی با کشورهای هدف مطرح کردند. تأسیس شرکتهای مشترک میان ایران و سایر کشورها، ضرورت انتخاب رایزنان بازرگانی از میان فعالان بخش خصوصی، پیشنهاد تأسیس صندوق حمایت از تجارت میان ایران و برخی کشورهای دیگر و همچنین ضرورت بسترسازی برای فعالیت مستقل بخش خصوصی در حوزه تجارت مهمترین خواسته های فعالان اقتصادی و بخش خصوصی بود که در دیدار با معاون اول رییس جمهور مطرح و درباره آنها صحبت شد.

معاون اول رئیسجمهور در این جلسه با اشاره به سه جلسه مستمر با روسای اتاقهای مشترک بازرگانی خارج از کشور، اظهار کرد: مهمترین پیام این جلسات این است که تجارت خارجی و صادرات و واردات باید از مهمترین مسائل کشور باشد. اسحاق جهانگیری افزود: اتاقهای مشترک در حقیقت نمایندگان بخش خصوصی و فعالان اقتصادی کشور هستند و لازم است همواره تحلیل دقیقی از موانع پیش روی فعالیت اقتصادی در کشورهای هدف و نیز در داخل کشور داشته باشند. معاون اول رئیسجمهور با تأکید بر اینکه بار اصلی اداره اقتصاد کشور باید بر دوش بخش خصوصی باشد تصریح کرد: مهمترین انتظار بخش خصوصی از حاکمیت، فراهم شدن امنیت سرمایهگذاری برای فعالان اقتصادی است بنابراین باید تلاش کنیم شرایطی مهیا شود تا احساس امنیت سرمایهگذاری فعالان اقتصادی خدشهدار نشود. جهانگیری افزود: البته هیچکس مدافع متخلفین، مفسدین و افراد سوءاستفاده گر نیست اما باید برخورد با اینگونه افراد به نحوی انجام شود تا امنیت بخش خصوصی دچار چالش نشود.

معاون اول رئیسجمهور با تأکید بر اینکه نحوه رفتار ما با بخش خصوصی کشور تأثیر فراوانی در جذب و یا دفع سرمایهگذاری خارجی دارد، اظهار کرد: سرمایهگذاران خارجی همواره به نوع رفتار و تعامل ما با بخش خصوصی توجه میکنند و اگر این رفتار در چارچوب مناسب و به شکلی قانونمند باشد، نسبت به سرمایهگذاری در کشور ما ترغیب میشوند. جهانگیری همچنین با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه دولت باید داراییها و اموال خود را واگذار کند، خاطرنشان کرد: ایشان همچنین تأکید داشتند که امنیت سرمایهگذاری در کشور از اهمیت فراوانی برخوردار است و از روسای قوای سهگانه خواستند تدابیری اندیشیده شود تا اطمینان خاطر برای بخش خصوصی مهیا شود.

جهانگیری با تأکید بر اینکه هیچکس نباید برای فعالیت قانونمند بخش خصوصی مانعتراشی کند تصریح کرد: نمیتوان از یکسو به دنبال اشتغالزایی، توسعه صادرات و مقابله با تحریمها باشیم اما از سوی دیگر برای بخش خصوصی مانعتراشی کرد. بخش خصوصی است که در کشور کارخانه، کارگاه و تولید راهاندازی میکند و برای کشور فرصتهای شغلی ایجاد میکند. وی بابیان اینکه دشمنان ملت ایران با اعمال تحریمهای ظالمانه تلاش کردند که اقتصاد کشور را دچار فروپاشی کنند افزود: اینکه دشمنان موفق نشدند به هدف خود برسند به دلیل همت فعالان اقتصادی و بخش خصوصی و مدیران دولتی بود که درواقع سربازان اقتصادی کشور هستند.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به رشد اقتصادی ششماهه نخست سال جاری و بهخصوص سهماهه دوم، گفت: این دستاورد با تلاش و همت بخش خصوصی و فعالان اقتصادی حاصلشده و پیام مهمی را به دنیا مخابره میکند که سیاست فشار حداکثری آمریکا به بنبست و شکست رسیده است، البته تحریم مشکلاتی برای اقتصاد کشور خصوصاً زندگی و معیشت مردم درست کرده است که رفع تحریمها باید همواره در دستور کار مسئولین باشد، رفع تحریمها حتی یک ساعت هم زودتر انجام شود به نفع کشور و مردم است. در پایان، جهانگیری خواستار جمعبندی مطالب مطرحشده در سه جلسه مستمر با روسای اتاقهای مشترک بازرگانی خارج از کشور شد و گفت: لازم است اهم این مطالب بهصورت دقیق جمعبندی شود تا مبنای کار و فعالیت تجارت خارجی کشور قرار گیرد.

براساس این گزارش، غلامحسین شافعی و سید رسول مهاجر معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه نیز در این جلسه با تأکید بر اینکه حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور میتواند حلال مشکلات باشد، بر ضرورت تلاش برای رفع موانع پیش روی فعالان اقتصادی کشور تأکید کردند. رئیس اتاق ایران همچنین با اشاره به توافق اقتصادی موسوم به RCEP که بهتازگی بین ۱۵ کشور آسیا و اقیانوسیه مشتمل بر ۱۰ کشور جنوب شرق آسیا (آ سه آن) متشکل از مالزی، اندونزی، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، کامبوج، لائوس، میانمار، ویتنام، برونئی و ۵ کشور چین، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزیلند در قالب بزرگترین پیمان تجارت آزاد جهان موسوم به پیمان مشارکت اقتصادی جامع منطقهای صورت گرفته است، خواستار مطالعه دقیق ابعاد این پیمان توسط بخش دولتی شد تا بهعنوان یک مطالعه موردی دقیق، در ایران شبیهسازی و اجرا شود. او تأکید کرد: اهداف اصلی این پیمان، حذف تدریجی موانع تعرفهای و غیر تعرفهای در حوزه تجارت کالا، حذف تدریجی محدودیتها و اقدامات تبعیضآمیز در حوزه تجارت خدمات برای ایجاد محیط سرمایهگذاری آزاد، تسهیلکننده و رقابتی در منطقه عنوانشده است. آنچه این پیمان را از توافقنامههای مشابه قبلی متمایز میکند عبارتاند از اعضا، متن قانونی توافق، انعطافهای آن و گستره مشمولیت آنکه قابلتوجه هستند. شافعی در همین زمینه، خواستار بازبینی در رویههای تجاری کشور شد و بعدازآن، روسای اتاقهای مشترک بازرگانی به بیان نقطه نظرات خود برای بهبود تجارت پرداخت.

استفاده از ظرفیت مرکز شتابدهی صادرات

از طرف دیگر در نشست مهدی اقتصادی، رئیس مرکز شتابدهی صادرات ایران با سیدحسین سلیمی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان، چگونگی جذب ایده و نوآوری توسط نخبگان و همچنین تسریع در روند صادرات با همکاری مرکز شتابدهی صادرات و اتاقهای مشترک بازرگانی بحث و بررسی شد. در این نشست ضمن معرفی اهداف و وظایف مرکز شتابدهی صادرات ایران، توسعه صادرات در شرایط فعلی را اجتنابناپذیر عنوان کرد و گفت: خوشبختانه همکاریهای لازم از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سایر نهادهای ذیربط برای همکاری با مرکز شتابدهی صادرات ایران وجود دارد و امیدوار هستیم که در کنار این همکاری، حمایت اتاقهای مشترک بازرگانی را هم مبنی بر اشتراکگذاری تجربیات داشته باشیم.

رئیس مرکز شتابدهی صادرات، نیازسنجی برای توسعه صادرات و تمرکز بر بازارهای هدف را بهعنوان مهمترین اولویتهای مرکز شتابدهی صادرات عنوان کرد و ظرفیتهای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در توسعه صادرات را مورد توجه قرارداد. اقتصادی پیشنهاد داد تا مرکز شتابدهی صادرات ایران با همکاری اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان، اقدام به برگزاری سمیناری باهدف معرفی ظرفیتهای تجاری میان ایران و افغانستان کند. همچنین برگزاری نمایشگاهی موقت از محصولات صادراتی ایران و سایر کشورهای هدف صادراتی، دیگر پیشنهاد رئیس مرکز شتابددهی صادرات ایران برای تقویت همکاری مرکز شتابدهی صادرات ایران و اتاقهای مشترک بازرگانی است. اقتصادی در پایان بر ضرورت بهرهمندی از ظرفیتهای صادراتی در شرایطی که اقتصاد درگیر تحریم است، تأکید کرد و با اشاره به کشور اندونزی گفت: این کشور در طول سالهای گذشته بهرغم اینکه ارزش پول ملی آن نزول کرده است، اما از این فرصت برای جذب توریست استفاده کرد و در حال حاضر یکی از کشورهای موفق در این حوزه است.

معاون وزیر بهداشت خبر داد؛

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت : به زودی واکسن ایرانی کرونا به ۴ نفر دیگر تزریق می شود. به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا رییسی گفت : چند شرکت دانشبنیان در کشور بر واکسن کار میکنند و واکسن نوترکیب هم در فاز پرهکلینیکال است و امیدواریم ظرف چند هفته آینده مجوز فاز انسانی را بگیرد. واکسنهای نوترکیب شانس تولید انبوه بیشتری دارند. تزریق واکسن ایرانی با پلتفرم ویروس غیرفعال بود که به ۳ نفر تزریق شده است. هدف از فاز یک انسانی اثربخشی واکسن نیست بلکه میخواهیم از ایمن بودن واکسن اطمینان حاصل کنیم؛ زیرا اگر واکسن ایمن نباشد، ممکن است بلافاصله پس از تزریق، شوک ایجاد کند. در روزهای مختلف همه عوارض بررسی میشود. ایمنی در فاز حاد اولیه و ساعات پس از تزریق واکسن با دقت بررسی میشود و خوشبختانه این سه نفر تاکنون عوارضی نداشتند. این افراد ۱۴ روز پس از تزریق اول مجددا دوز بعدی را دریافت خواهند کرد و ۲۸ روز بعد اثر واکسن سنجیده میشود. در روزهای آینده این واکسن به چهار نفر دیگر هم تزریق میشود تا همه ۵۶ نفر در فاز اول تست انسانی این واکسن را دریافت کرده و بحث ایمنی بررسی شود. رییسی تاکید کرد: در فازهای بعدی واکسن بر چند صد نفر بررسی میشود و سپس به سمت تولید انبوه میرویم. هیچ واکسنی در دنیا ظرف یکسال ساخته نشد، اما به دلیل بحران کرونا سازمان بهداشت جهانی مجوز داد تا کشورهای تولید کننده واکسن بتوانند فازهای مطالعاتی را باهم ترکیب کنند تا سریعتر به واکسن برسیم.معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین گفت: وزارت بهداشت برای خرید و تولید واکسن کرونا در حال اقدام است و این واکنش وزارت بهداشت به اظهارات ضد واکسن است و افرادی که نمیخواهند واکسن کرونا بزنند، میتوانند این کار را انجام ندهند.معاون بهداشت وزارت بهداشت همچنین درباره ممنوعیت پروازها به انگلیس، گفت: پرواز به کشور انگلیس را به صورت رفت و برگشت ممنوع کردیم و پرواز غیر مستقیم هم که از انگلیس به استانبول و بعد به ایران می آمد، ممنوع شده است. تمام کشورهای اروپایی که بخواهند وارد ایران شوند، باید ۴۸ یا ۷۲ ساعت قبل PCR منفی داشته باشند و بعد بتوانند وارد کشور شوند. دوم اینکه دستور دادیم که تمام پروازهای اروپایی که وارد ایران می شوند، دوباره از مسافرانشان تست بگیریم و اینها تا مشخص شدن جواب تست شان باید در قرنطینه خانگی بمانند.

سرمقاله

محسن پیرهادی

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی

کنترل آلودگی هوا به چالش مدیریتی نیمه دوم سال بدل شده است، به فصل سرما که میرسیم پدیده وارونگی عیان می کند که بازهم معضل همچون گذشته به قوت خود باقی است.در حالی که سالهاست این مسئله ریشه یابی شده وعلل ظهورو بروز آن عیان است ،برغم روشن بودن صورت مسئله اما گاه عمل که می رسد با سهل انگاری های صورت گرفته هر بار گره ای تازه بر آن زده می شود و موضوع چنان جلوه می کند که گویی فاکتور جدیدی عامل شکلگیریش شده و روایت داستان تغییر می کند.

جدیدترین روایت از چرایی آلودگی هوای کلان شهرها،سوخت مازوت در نیروگاهها و پالایشگاه هاست،روایتی که با کمی پرس و جو نادرستی آن ثابت یا دست کم بار اصلی اتهام از گردنش ساقط می شود.از چرایی طرح این فاکتور در تابع عوامل دخیل در آن که بگذریم ، به این مهم می رسیم که قرار بود ۵ سال پیش و در پی ابلاغ سیاستهای کلی نظام در حوزه محیط زیست توسط مقام معظم رهبری مسئله حل وفصل شود، اما مسئله نه تنها حل نشد که تنها ثمره اش تصویب قانون هوای پاک در سال ۹۶شد و خروجی آن نشست های بی نتیجه ای که حتی از تفاهم بر سر معرفی عامل اصلی آلودگی هوای کلانشهرها عاجز مانده است . بنا بر پژوهش های علمی صورت گرفته، آشکارترین عامل در بروز آلودگی هوا فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی وعدم جایگزینی سوخت خودروهای دیزلی است.امری که در الگوی مدیریتی کلانشهرهای جهان ثابت شده و آنها توانسته اند با ارتقای ناوگان حمل و نقل عمومی، افزایش حمل و نقل ریلی، گاز سوز کردن خوردوهای درون شهری و موتورسیکلت ها، استفاده از خودروهای هیبریدی، جایگزین سوخت شهری با سوخت های پاک و... از پس این معضل شهری برآیند یا حداقل تحت کنترل قرارش دهند. در این میان اما برغم شناسایی ریشه معضل از دریچه پژوهش های کارشناسانه داخلی وآگاهی به موفقیت الگوهای جهانی ترجیح داده ایم معضل را همچنان مسئله بحرانی نیمه دوم سال نگه داریم ،چرا که برغم شعارها ووعده های انتخاباتی هرگز این مهم در اولویت کاری قرار نگرفته است، در عوض سطح ورود به مسئله را به اقدامات اورژانسی در بزنگاه های حساس تقلیل داده ایم،چنانکه هر زمان نفس شهروندان به شماره افتاده است با اقدامات اورژانسی چون تعطیلی شهرهای آلوده ،رافع مسئولیت از خود شده ایم .

دریغ از اینکه پرداختن به معضل آلودگی هوا به عنوان یک مسئله ملی نیازمند عزم جدی است و اهتمام مدیریتی ویژه ای در همه ابعاد می طلبد.اهتمامی که در ۵ سال اخیر در نشست های مجریان قانون هوای پاک نه تنها هویدا نشده است که برعکس به محل جدل نمایندگان ۲۰ نهاد مسئول در آن بدل شده آنچنان که هنوز که هنوز است مانع اتفاق نظر بر سر معرفی عامل اصلی است. در بحث آلودگی هوا دولت ،شهرداری و مجلس و دیگر نهادهای مستقیم وغیرمستقیم امر دخیل و تاثیرگذارند،تنها رویکردی که می تواند بن بست پیش آمده را بشکند،نشستن دغدغه مند نمایندگان آنها بر سر یک میز و رسیدن به ضرورت حل مسئله است. تا پرونده این موضوع را به عنوان مسئله ی ملی یکبار برای همیشه ببندد. پیچیده کردن معضلات و ساختن کلاف های سردرگم ازآنها آفتی است که در حوزه های مدیریتی نا خواسته به آن دچار شده ایم ،آن هم درحالی که مردم از ما به عنوان مسئول توقع گشایش در امور و حل معضلات را دارند ،باور کنیم مردم از جدلها و تنازعات مدیریتی خسته شده اندوافزون شدن مشکلات و مسائل بر دوش آنها سنگینی می کند، در جایگاه رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی وظیفه خود میدانم با ورود جدی به این مهم ،حل معضل را با تمام توان پیگیری کنم.

پیشنهاد میکنم مسئولان دخیل در امربه میزبانی فراکسیون مدیریت شهری بر سر میزمشترک بنشینند و مسئولانه و مجدانه حل مسئله را تکلیف شرعی و ملی خود بدانند، ما برای حل موضوعات تا ابد فرصت نداریم ،اولویت کارباید مطالبات ملی باشد،چشم و نگاه مردم به اقدامات وتعهد ما در خدمت به کشور و خدمت رسانی به آنهاست.

یادداشت

علیرضا سلیمی

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی

بعد از مدت کوتاهی که شاهد کاهش قیمت خودرو بودیم، افزایش قیمت خودرو در چند روز اخیر اتفاق افتاد که ناشی از تصمیم اشتباه شورای رقابت بود. اصل نفس وجود شورای رقابت برای ایجاد آرامش در بازار است، اگر قرار است خود این شورا بازار را تحریک کند و به اصطلاح به سمت و سویی برود که تعادلی در قیمتها ایجاد نکند پس چرا وجود دارد؟ نتیجه کار نشان می دهد که رفتار شورای رقابت مورد سوال است. آقایان عنوان میکنند ما چندین هزار کارگر اضافه داریم که علت افزایش قیمتها برای این است که حقوق و دستمزد آنان را پرداخت کنیم! سوال اینجاست چرا باید مردم که مصرف کننده نهایی هستند باید هزینه سومدیریت ها را بدهند؟ چرا باید فشار افزایش قیمتها بر دوش آنان باشد؟ زمانی که در بازار ارز ثبات نداشتیم قیمت خودرو هم به طور سریع تغییر میکرد چون گفته میشد قیمت ارز در حال افزایش است؛ امروز که تقریبا ثبات نسبی در بازار وجود دارد و نرخ ارز مانند گذشته بالا و پائین نمیشود آقایان چه توجیحی برای این افزایش قیمتها دارند؟ در کنار بقیه سوالات این سوال هم پیش میآید چرا شورای رقابت هر ۳ ماه یکبار قیمتها را تغییر میدهد؟ کاری که با هیچ عقل و منطقی سازگار نیست.تصمیمگیران باید پاسخ دهند، کدام عقل و منطق میپذیرد که هر ۳ماه یکبار بدون دلیل در مورد قیمتها تصمیمگیری شود؟ در حالی که همین اقدامات باعث لرزان شدن بازار میشود.

امروز قیمت ارز ثابت است و سایر بازارها یک آرامشی را تجربه میکنند، البته به استثناء بازار مواد خوراکی که جای سوال دارد چرا اتفاقاتی در آن رخ میدهد که توجیحی ندارد اما مابقی ثبات دارند و به هیچ وجه پذیرفته نیست بدون دلیل قانع کنندهای افزایش قیمت داشته باشند.واقعا بعضی از افزایش قیمتها شبه برانگیز است و ایجاد سوال میکند که باید آن را به طور جد پیگیری شود.

برای رفع این معضل مجلس تقاضای تحقیق و تفحص از بازار خودرو را ارائه داد اما باتوجه به افزایش قیمتهای اخیر، باید پیگیری ویژهای صورت گیرد و با هرکسی که در این زمینه کوتاهی کرده برخورد کنیم. البته تحقیق و تفحص باید با سرعت بیشتری از طریق کمیسیون اصل ۹۰ صورت گیرد تا ذهن و روان مردم بیشتر از این مورد آشفتگی قرار نگیرد.

اداره كل بنادر و دريانوردي استان گيلان

رئیس پلیس فتا ناجا با بیان اینکه امسال ۱۰ باند با مجموع ۱۶۴ متهم مربوط به قمار و شرطبندی دستگیر شده است، گفت: بالغ بر ۵ هزار وبسایت و اکانت شبکه اجتماعی را شناسایی کردیم و برای بیش از ۱۷۵۰ مورد پرونده قضایی تشکیل شد که در مجموع در سال جاری بالغ بر ۸۰۰ نفر را تحویل مراجع قضایی دادیم. وحید مجید در گفت و گو با خانه ملت گفت: سال ۹۶ آییننامه الزامات، ضوابط و فرایند اجرایی پذیرندگان و پرداختیاران پشتیبانی سند در نظام پرداخت کشور را با بانک مرکزی منعقد کردیم که این آییننامه باعث شد احراز هویت لازم برای کسانی که در حوزههای بانکی فعالیت میکنند انجام شود و مختلشدن فعالیت تعداد زیادی از سایتهای شرطبندی را در پی داشت و قماربازان و کسانی که دارای سایتهای شرطبندی بودند اقدام به فعالیتهای کارت به کارت کردند که در نهایت با تشدید اقدامات بالغ بر ۸۷۲ کارت را تا سال ۹۸ مسدود کردیم.رئیس پلیس فتا ناجا یادآور شد: امسال ۱۹۰۰ کارت را مسدود و خلاءهای قانونی را اعلام کردیم. وی ادامه داد: سال جاری هم حوزههای تقنینی را از طریق کمیسیونهای تخصصی مجلس شورای اسلامی مانند کمیسیون قضایی و حقوقی دنبال و پیگیری میکنیم؛ مبارزه ما با سایتهای شرطبندی و قماربازی مجازی بی امان بوده و با بانک مرکزی هماهنگیهای بسیار زیادی انجام دادیم همچنین بر روی بحث الگوریتشناسی حوزه جرمِ قمار کار کردیم تا از این طریق بتوانیم فعالیتهای حوزه شرطبندی و قمار را مسدود کنیم البته انجام اقدامات ایجابی، فرهنگی، اجتماعی و ترسیم مشکلات در مبارزه با سایتهای شرطبندی تاثیر دارد اما مهمتر از این توجه به حوزه پیشگیری اجتماعی و اطلاع رسانی است زیرا بخش عمده مشکلات ایجاد شده ناشی از عدم آگاهی هموطنان و کسانی است که مبادرت به شرطبندی قمار میکنند و از مخاطرات آن بی اطلاع هستند.