نگرانی اروپا از آسیب دیدن بیش از حد برجام

استاد علوم سیاسی دانشگاه ناتینگهام گفت: برخی در اروپا فکر میکنند که برجام در حال حاضر برای احیا شدن بیش از حد آسیب دیده و تضعیف شده است؛ بنابراین سخن از مذاکره مجدد در مورد ایجاد یک توافق نامه جدید به میان آمده که بر اساس برجام استوار باشد. گمان میکنم که موافقت با یک ترتیب جدید خیلی طولانی خواهد شد و رسیدن به توافق جدید بسیار زمانبر خواهد بود. وین ریس در گفتوگو با ایلنا افزود: جو بایدن میخواهد روابط خود با تهران را دوباره برقرار کند اما از فشار جمهوری خواهان هراس دارد بنابراین ترتیبی میخواهد که برنامه هستهای ایران را محدود کند. در نتیجه جیک سالیوان برای اعمال محدودیتهای دیگر برای ایران مانند موشکهای بالستیک و نقش منطقهای فشار خواهد آورد.وی در مورد ترور سردار سلیمانی و شهادت وی گفت: سلیمانی در غرب به عنوان مغز متفکر سیاست نظامی ایران در خاورمیانه دیده میشد. او برای مدت طولانی هدف بالقوهای بود و ترامپ از فرصت استفاده کرد و به همین مناسبت وی را هدف ترور قرار داد.وی اضافه کرد: ترور سردار سلیمانی مورد حمایت جدی اسرائیل و عربستان سعودی بود و با تشویق این دولتها هم صورت گرفت.

 

تهران تقریبا تعطیل است

وزیر کشور با بیان اینکه تصمیمی درباره تعطیلی تهران گرفته نشده است گفت: تصمیمگیری در این خصوص به عهده کارگروهی است که قانون پاک مشخص میکند و آنها متناسب با شاخصها باید این کار را انجام دهند.به گزارش ایلنا، عبدالرضا رحمانیفضلی با بیان اینکه هیچ تصمیمی درباره تعطیلی تهران گرفته نشده است، گفت: تهران تقریباً تعطیل است. مدارس، دانشگاهها و مراکز آموزشی تعطیل هستند و ادارات با یک سوم نیروها فعال هستند ضمن اینکه معلوم نیست ما تا چه تاریخی ثبات و پایداری هوا خواهیم داشت.

وی یادآورشد: اگر پیشنهاد بیاید باید این مباحث در مراکز مربوطه مورد بررسی قرار گرفته و درباره آن تصمیمگیری شود.وزیر کشور با اشاره به افزایش مصرف خانگی گفت: بر اساس اظهارات استاندار میزان مصرف خانگی در تهران ۱۵ تا ۱۶ درصد افزایش داشته است با این شرایط همه جا را هم تعطیل کنید این مصارف خانگی هست و مردم باید در زمینه مصرف مراعات بکنند.رحمانی فضلی یادآورشد: البته مردم هم فکر میکنند اگر منفذ و فضایی را برای تبادل هوا باز بگذارند، شاید از منظر مقابله با کرونا مناسب باشد که همین امر مصرف را خیلی بالا برده است.

یادداشت رهبر انقلاب
بر زندگینامه سردار سلیمانی

یادداشت رهبر انقلاب بر کتاب زندگینامه خود نوشت حاج قاسم سلیمانی با عنوان «از چیزی نمیترسیدم» منتشر شد.به گزارش ایلنا، کتاب زندگینامه خودنوشت شهید قاسم سلیمانی با عنوان «از چیزی نمیترسیدم» که مزین به یادداشت رهبر انقلاب اسلامی است، رونمایی شد.در یادداشت حضرت آیتالله خامنهای که پیش از مطالعه کتاب نگاشته شده، اینگونه آمده است: هر چیزی که یاد شهید عزیز ما را برجسته کند، چشمنواز و دلنواز است.یاد او را اگرچه خداوند در اوج برجستگی قرار داد و بدین گونه پاداش دنیایی اخلاص و عمل صالح او را بدو هدیه کرد ولی ما هم هرکدام وظیفهای داریم. کتاب حاضر را هنوز نخواندهام اما ظاهراً میتواند گامی در این راه باشد.رزقناالله ما رزقه من فضله. گفتنی است، این کتاب شامل دستنوشتههای شخصی شهید سلیمانی از دوران کودکی و زندگی در روستای قنات ملک کرمان تا میانه مبارزات انقلابی در سال ۵۷ است. کتاب «از چیزی نمیترسیدم» در دو بخش نوشتار و دستنوشت، ۱۳۶ صفحه دارد.

مقطع بسیار حساس مواجهه با کرونا

مشاور رئیس جمهوری با اشاره به کاهش آمار فوتیهای روزانه کرونا در کشور خاطر نشان کرد: کوچکترین غفلت تمام زحمات را به باد میدهد.به گزارش ایسنا، حسامالدین آشنا در توییتر نوشت: «‏در مواجهه با کرونا به مقطع بسیار حساسی رسیدهایم. کوچکترین غفلت تمام زحمات را به باد میدهد.تا واکسیناسیون سراسری فاصله داریم ولی تا دو رقمی کردن مرگ و میر فاصلهای نداریم.»

اعدام دو تروریست و یک شرور

احکام مجازات سه مجرم در مناطق خاش و سراوان در استان سیستان و بلوچستان که دو تن از آنها به نامهای «حسن دهواری» و «الیاس قلندرزهی» به سبب اقدامات تروریستی و یک تن از آنها به نام «امید محمودزهی» به سبب اقدامات شرورانه و قتل محکوم شده بودند، بعد از طی تشریفات قانونی، اجرا شد. به گزارش ایلنا تشریفات قانونی پرونده دو تروریست از سال ۹۳ تاکنون به طول انجامیده و پرونده قضایی فرد شرور قاتل از سال ۹۴ تاکنون در جریان بوده است.دستگیری «حسن دهواری» و «الیاس قلندرزهی» و کشف تجهیزات تروریستی از آنها در تاریخ ۱۶ فروردین ۱۳۹۳ طی عملیات اداره کل اطلاعات استان سیستان و بلوچستان، متهمین «حسن دهواری» و «الیاس قلندرزهی» دستگیر و مقادیری مواد منفجره شامل بمب، نارنجک، فشنگ اسلحه از جمله یک عدد بلوک تجهیز شده انفجاری، دو عدد دیگ تجهیز شده بمنظور خنثی سازی، هشت دبه ده لیتری تجهیز شده (پر از مواد منفجره ۴C) و فتیله انفجاری، هفت عدد کیت انفجاری، شانزده عدد چاشنی، یک عدد پیک نیک تجهیز شده از مواد انفجاری، تعداد سه دستگاه ریموت انفجاری، مقادیری ابزار آلات ساخت بمب، یک پلاستیک با وزن تقریبی ۲۰ کیلو مواد منفجره، مقدار تقریبی ۵۰ متر فتیله انفجاری، تعداد ۲۰ عدد نارنجک دستساز، یک عدد نارنجک چهل تکه، ۷ بمب دست ساز برای چسباندن به خودرو، یک قبضه کلت کمری، یک قبضه سلاح جنگی کلاشینکف و تجهیزات دیگری از منزل آنها کشف گردید.

چرایی انفعال برخی همسایگان

یک کارشناس مسائل خاورمیانه یکی از دلایل رای ممتنع و غیبت برخی از کشورهای همسایه ایران در ارتباط با مصوبه اخیر مجمع عمومی سازمان ملل را ناشی از فشارهای آمریکا عنوان کرد.قاسم محبعلی در گفتوگو با ایسنا گفت: هر دولت و حکومتی بنا به مقتضیات و شرایط خود در ارتباط با این گونه تصمیمگیریها و رای دادن عمل میکند.این دیپلمات پیشین کشورمان با اشاره به رابطه برخی کشورهای همسایه با آمریکا، اظهار کرد: آنها در اینگونه موارد میترسند که در صورتی که به نفع ایران رای دهند حمایت آمریکا را از دست بدهند و تحت فشار دولت واشنگتن قرار بگیرند، بنابراین ترجیح میدهند که در اینگونه جلسات یا غیبت کنند یا رای ممتنع بدهند.

نظم بخشی به انتخابات در دستور

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس تاکید کرد که شرایط دیده شده در طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری انتخابات را به سمت نظام مند شدن، منطقی شدن و قابل دفاع شدن برده و هیچ محدودیتی برای داوطلبان واقعی ایجاد نمی کند.محمدحسین فرهنگی در گفت وگو با ایسنا، درباره تاثیر طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری بر روند انتخابات، بیان کرد: تاثیر اصلی و مهم این طرح بر روند ثبت نام نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری است. ما همیشه شاهد وضعیت ناهنجاری در ثبت نام داوطلبین برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری بودیم اما این طرح با در نظر گرفتن شرایطی از جمله مدرک تحصیلی و سن داوطلبان، روند ثبت نام را بهبود می بخشد.

آمریکای آشفته بهدنبال درگیری نیست

تحلیلگر ارشد مسائل بین المللی با بیان اینکه به نظر میرسد آمریکاییها به دنبال ایجاد درگیری نیستند گفت: در شرایطی که ایالات متحده دچار مشکلات سنگینی از جمله شیوع کرونا است، انتقال قدرت در این کشور با چالشهای جدی مواجه شده و همچنین اینکه در چهار سال اخیر سنای آمریکا برای نخستین بار حق وتوی رئیس جمهور را برای اینکه مانع از تصویب بودجه نشود، از او گرفته شده؛ موقعیت آقای ترامپ حتی در میان جمهوری خواهان نیز تضعیف شده است. حسن بهشتیپور در گفتوگو با ایلنا گفت: در این شرایط احتمال حمله ایالات متحده به ایران آن هم با توجه به عواقبی که این حمله میتواند برای منطقه و آمریکا داشته باشد، حتی به صورت محدود خیلی کمی است.

تحرکات اخیر همزمان با فرارسیدن سالگرد شهادت سردار سلیمانی نشان میدهد

گروه سیاسی : یکی از زشت ترین چهره ها در عرصه بازی های سیاسی، اقدامات تروریستی است که آمریکا، برخی کشورهای اروپایی، رژیم صهیونیستی، عربستان و... ید طولایی در این زمینه دارند. اینکه کشوری دست به اقدامات تروریستی بزند، نهایت پستی و رزالت است به همین دلیل سیاست کشورها بر این پایه استوار است که گروهکهای تروریستی را ساماندهی می کنند و در قالب حمایت های مالی و تسلیحاتی از آنها، اهداف خود را در عرصه سیاست با رویکرد حذف فیزیکی چهره های تاثیرگذار در کشورهای هدف دنبال می کنند. اما مدتی است که آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان به صورت مستقیم دست به این اقدامات می زنند و از این سیاست کثیف خود حمایت و حتی به آن افتخار می کنند. ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس با دستور مستقیم ترامپ صورت گرفت و این رییس جمهور روانی بارها به این رویکرد تروریستی خود افتخار کرد در حالی که این اقدامات به هیچ وجه افتخار آمیز نیست. از سوی دیگر رژیم صهیونیستی نیز در آخرین اقدام تروریستی خود، فخری زاده را به شهادت رساند تا ثابت کند نتانیاهو دنباله رو ترامپ در این اقدام پلید است. اما اکنون نگران عواقب این تصمیم هستند. آمریکا هنوز فراموش نکرده که پس از شهادت سلیمانی، پایگاه نظامی اش در عراق چگونه ویران شد و اکنون نگران هستند که در سالگرد این اقدام خبیث، بار دیگر شاهد واکنش های ایران و عراق باشند.

آماده باش ارتش صهیونیستی

در این رابطه رسانه های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که همزمان با اولین سالگرد ترور شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، ارتش این رژیم در وضعیت هشدار وآمادهباش کامل قرار گرفته است. به گزارش ایسنا، از المیادین، شبکه کان که یک رسانه وابسته به حکومت رژیم صهیونیستی است، در این باره اعلام کرد: ارتش به حالت آماده باش در آمده، هیچ کس نمی داند ایرانی ها در ۲۴ ساعت آینده برای چه چیزی برنامه ریزی می کنند.روعی شارون، مجری شبکه کان رژیم صهیونیستی تاکید کرد: دستگاه امنیتی و ارتش اسرائیل در حالت هشدار هستند.وی گفت که این وضعیت آماده باش تنها به دلیل سالگرد ترور سردار سلیمانی نیست بلکه اسرائیل متهم به ترور محسن فخری زاده، دانشمند هستهای ایران و حمله به سایت هستهای نطنز نیز هست و ایرانی ها تهدید کرده اند که انتقام خون فخری زاده را خواهند گرفت.برخی دیگر از رسانه های رژیم صهیونیستی اعلام کردند اگر ایران تصمیم به انتقام بگیرد، گزینه واقعی که پیش رو دارند حمله به اهداف آمریکایی موجود در خاورمیانه و طبیعتا این حملات به اسرائیل نیز کشیده خواهد شد.این رسانه ها همچنین گفتهاند که این وضعیت امنیتی اسرائیل تا زمان ورود جو بایدن به کاخ سفید ادامه پیدا خواهد کرد.شبکه آر تی عربی نیز به نقل از هیأت پخش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ارتش اسرائیل خود را آماده حمله احتمالی از سوی ایران از خاک یمن و یا عراق کرده است.این گروه رسانهای دولتی صهیونیستی همچنین تاکید کرد: داده های اطلاعاتی نشان می دهد که موشک و یا پهپادهایی در پاسخ به ترور محسن فخری زاده از خاک یمن و یا عراق به سوی اهداف اسرائیلی شلیک خواهد شد.ارتش رژیم صهیونیستی هفته گذشته جلساتی در رابطه با حملات احتمالی علیه این رژیم برگزار کرده است و در این جلسات گفته شده است که احتمال حمله از سوی شبه نظامیان عراقی و یا حوثی های یمنی وجود دارد.

تماسهای محرمانه امارات با ایران

از سوی دیگر العربی الجدید به نقل از برخی منابع اعلام کرد که امارات در چند روز اخیر تماس های محرمانه ای با ایران داشته و تاکید کرده که این کشور در هیچ یک از اتفاقات اخیر ایران از جمله ترور محسن فخری زاده، دانشمند هسته ای ایرانی دست نداشته است. به گزارش ایسنا، این منابع دیپلماتیک که در قاهره فعالیت دارند خاطرنشان کردند که در این تماس ها در رابطه با امنیت کشتیرانی در خلیج فارس و تنگه هرمز و همچنین عدم هرگونه مشارکت امارات در عملیات ترور فخری زاده بحث و رایزنی شده است.منابع مذکور گفته اند که حاکمان دبی بسیار نگران حملات انتقامی ایران هستند حتی اگر این حملات سطحی باشد زیرا اقتصاد دبی کاملا وابسته به امنیت این شهر است و هرگونه عملیات تروریستی و یا انتقامی در امارات، اقتصاد این کشور که بر پایه تجارت و گردشگری است نابود خواهد داد.

افزایش اورانیوم غنیسازی

در همین رابطه نیویورک تایمز نوشت: تهران به بازرسان بینالمللی اخطار داده است که در تلاش برای افزایش بیسابقه درصد غنی سازی اورانیوم در سایت فردو است. به گزارش ایلنا این رسانه مدعی شد: این تصمیم باعث می شود دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برنامه بمباران تاسیسات اتمی ایران را اجرایی کند. این در حالی است که گزارشهایی در مورد هدف قرار دادن برخی اهداف آمریکاییها از سوی ایران دریافت شده است.این گزارش میافزاید: از سویی دیگر مشخص نیست که آیا تصمیم ایران برای غنیسازی پاسخی به کشته شدن دانشمند، محسن فخریزاده بود که آژانسهای اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل وی را به عنوان نیروی راهنمای طراحی سلاح هستهای می دانستند یا دلیل دیگری دارد؟ البته مقامات ایرانی قول دادهاند انتقام قتل وی را بگیرند.در این گزارش آمده است: اورانیوم غنی شده در سطحی که ایران اعلام کرده به این کشور این توانایی را میدهد که ظرف شش ماه کل موجودی خود را به سطح بمب نزدیک کند و همه این موارد ممکن است تحریک کننده ترامپ برای حمله علیه ایران باشد چرا که فقط سه هفته پیش و پس از خبر پیشرفتهای ناچیز در اندازه ذخایر هستهای ایران، دونالد ترامپ از مشاوران خود در مورد گزینههای نظامی برای جلوگیری از تولید سوخت در این کشور نظرخواهی کرد.

نیویورک تایمز میافزاید: طرح افزایش سطح غنیسازی از سوی ایران با بیانیههای تهدید متقابل میان مقامات ایرانی و آمریکایی در آستانه سالگرد ترور قاسم سلیمانی در عراق نیز همزمان شده است اما هدف اصلی از طرح افزایش غنی سازی ممکن است وادار کردن جو بایدن برای بازگشت سریع به برجام باشد. این در حالی است که تحریکهای منطقهای، افزایش اورانیوم و درگیری میان ایران و آمریکا کار بایدن برای بازگشت به برجام را سخت میکند.

 
 
سخنگوی وزارت خارجه تشریح کرد

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ماهیت آمریکا و صهیونیسم همین سلطه جویی و زورگویی است. تجسم «دروغ و زور» در عرصه بین الملل یعنی آمریکائی ها. هر اقدامی که در سالهای اخیر کرده اند ابتدا دروغ گفته اند و شایعه سازی و تصویر سازی رسانه ای، کرده اند و سپس با زور وارد شده اند. دقیقا همان کاری که در عراق، سوریه، افغانستان و سایر جاها کردند. به گزارش ایسنا، سعید خطیبزاده افزود: بیش از آنکه آمریکایی ها قدرقدرت باشند همواره سعی کرده اند این برداشت را در ذهن ملل منطقه ایجاد کنند تا کارهای خودشان را جلو ببرند. پیام انقلاب ایران بود که اینها قدرقدرت نیستند حاج قاسم این را می دانست و در مواجهه با آمریکا و اسرائیل هیچگاه فریب ظاهر و قدرت آنها را نمی خورد. شاید بتوان گفت راز موفقیت حاج قاسم شناخت ماهیت و قدرت آنها و باور به قدرت خودی بود. روی دیگر این شناخت نزدیکی با ملل منطقه و تلاش برای فرار از دوگانه های دست ساخته همین جبهه زور و تزویر آمریکایی- صهیونیستی بود: دوگانه های تفرفه افکنانه ای مثل فارس و عرب، سنی و شیعه و یا مسلمان و مسیحی. سخنگوی وزارت خارجه در خصوص ترور شهید سلیمانی گفت: دستگاه دیپلماسی از روز وقوع این جنایت تروریستی با عضویت و نقش فعال و مستمر در هیئت قضایی و مستشاری با حضور دستگاههای مختلف و با محوریت قوه قضاییه همه ظرفیت خود در عرصه های سیاسی، حقوقی، بین المللی، دیپلماسی عمومی و رسانه ای برای انجام مسئولیت های ذاتی و ماموریت های محوله در راستای محکومیت جهانی و پیگیری سیاسی و دیپلماتیک بکار گرفته است.

وی افزود :آشکارسازی ماهیت این جنایت در چارچوب تروریسم دولتی ایالات متحده آمریکا و وقوع این جنایت به دستور بالاترین مقام سیاسی دولت آمریکا، روشن گری در عرصه جهانی در مورد نقش و جانفشانی های سپهبد شهید قاسم سلیمانی در عرصه مبارزه با تروریسم و افراط گرایی در منطقه که همه دولت ها و ملت های جهان به خصوص از منطقه غرب آسیا تا اروپا و آمریکا باید قدردان این فداکاری شجاعانه باشند.

سخنگوی شورای نگهبان مطرح کرد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: سلامت مردم و امنیت انتخابات سال آینده و حضور حداکثری واجدان رای مد نظر شورای نگبهان و وزارت کشور است. به گزارش ایرنا، عباسعلی کدخدایی گفت:هدف غایی شورای نگهبان و وزارت کشور برگزاری یک انتخابات سالم و پرشور بر مدار قانون در سال آینده است و تلاش ها در روند برگزاری انتخابات اجرای صحیح قانون توسط متولیان نظارت و اجرای انتخابات است. کدخدایی تاکید کرد: مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و رعایت قانون از مهمترین اولویت ها و دغدغه های شورای نگهبان و وزارت کشور است تا رعایت قوانین مربوط به آن به درستی انجام بگیرد. وی با بیان اینکه انتخابات در هر دوره ای از شرایط خاصی برخوردار بوده است، گفت: انتخابات سال آینده باتوجه به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم، تحریم ها و ویروس کرونا از شرایط ویژه ای برخودار است. سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: باید وضعیت معیشت و اقتصاد مردم اصلاح شود چرا که این مردم همواره وفاداری خود به نظام را به طرق مختلف نشان داده اند. وی به رعایت اصل
بی طرفی ناظران و مجریان انتخابات تاکید کرد و گفت: رعایت این اصل برای شورای نگهبان از اهمیت زیادی برخوردار و در قانون انتخابات نیز به این موضوع تاکید شده است.

کدخدایی به اصلاح قوانین مربوط به انتخابات اشاره کرد و افزود: اصلاح ساختار قوانین انتخابات در مجلس شورای اسلامی کنونی در دست بررسی است و با توجه به اینکه احتمال زیاد این اصلاح قوانین به انتخابات سال آینده نرسد، انتخابات ریاست جمهوری بر اساس همان قانون فعلی برگزار خواهد شد و تا این لحظه هیچ چیزی در این مورد که آیا اصلاح قانون انتخابات به سال آینده می رسد یا خیر از سوی مجلس اعلام نشده است.

وی یادآور شد: هدف وضع یک قانون جامع برای تمام انتخابات های کشور است که در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در گام دوم به مجلس دهم ابلاغ شد اما در آن مجلس به این موضوع پرداخته نشد و اکنون در دستور کار مجلس یازدهم قرار گرفته است.

روحانی تشریح کرد

رئیسجمهور گفت: دولت امیدوار است با اقدامات انجام گرفته در هفتههای آینده با خرید واکسن و انتقال آن به داخل کشور، واکسیناسیون بر اساس اولویتبندی و جدول آماده شده از جامعه هدف در کشور با اولویت کادر درمانی و سالمندان آغاز شود.

به گزارش ایلنا، در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که به ریاست حسن روحانی برگزار شد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بانک مرکزی از فعالیتها و اقدامات انجام گرفته در تامین منابع و خرید واکسن کرونا از تولیدکنندگان مختلف در خارج از کشور، گزارشهایی ارائه کردند. رییس جمهور با تاکید بر لزوم تسریع در اقدامات و فعالیتهای انجام گرفته در این زمینه تصریح کرد: بانک مرکزی، وزارت امور خارجه و سازمان برنامه و بودجه باید در کنار وزارت بهداشت که مسئول دقتهای لازم کارشناسی است، به گونهای برنامه ریزی کنند که خرید و انتقال واکسن به کشور سریعتر به سرانجام برسد. روحانی در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به تجارب به دست آمده از خلال سه سال مقابله با جنگ تحمیلی اقتصادی گفت: دولت با تکیه بر تجارب به دست آمده از ایستادگی در برابر این جنگ تمام عیار و خنثیسازی تحریمهای غیرانسانی، بودجه سال آینده کشور را با هدف توسعه اقتصادی و نیز حمایت موثر معیشتی از مردم، تنظیم کرده است. رییس دولت دوازدهم اضافه کرد: وضعیت و شرایط اقتصادی کشور اقتضا میکند که با لحاظ تمامی الزامات، نیازها و داشتههای کشور، افقی امیدوارکننده و آرامشزا در ت‍وسعه اقتصادی و معیشت و مردم باید اثرات مثبت آن را در زندگی خود احساس کنند. به همین دلیل هر گونه تصمیمی که منجر به فشار مضاعف اقتصادی به معیشت مردم و اقتصاد کشور شود، پذیرفته نخواهد بود. روحانی تاکید کرد: میزان درآمدهای مالیاتی و یا درآمدهای حاصل از صدور نفت و فراوردهها، در بودجه پیشنهادی بر مبنای پیشبینی روند اقتصادی کشور در سال آینده به صورت واقعبینانه و با تاکید بر توان اقتصادی و استیفای حقوق کشور تنظیم شده است. این اظهارات روحانی در حالی مطرح می شود که حجم انتقادات نسبت به لایحه بودجهای که دولت آن را برای سال آینده پیشبینی کرده است، از سوی نمایندگان مجلس و کارشناسان به طور قابل توجهی بالاست؛ موضوعی که از نگاه سازمان برنامه و بودجه متاثر از انتخابات پیشروی مجلس و عدم آگاهی کافی منتقدان از معیارها و ملاکهای کارشناسی برای پیشبینی لایحه است. همچنین با وجود نقدهای مطرح شده تاکنون راهکار جایگزین مشخصی فراتر از نظر کارشناسی سازمان برنامه و بودجه ارائه نشده است. بعد از باز شدن رسمی اعداد و ارقام بودجه، نمایندگان مجلس، کارشناسان و مسئولان در بخشهای مختلف مسائلی را در رابطه با بودجه مطرح کردند که بیش از تائید، رد کننده نظر دولت به ویژه در بخش درآمدی بود، در عین حال که سوی دیگر این ماجرا نمایندگان مجلس قرار دارند که اغلب اعداد و ارقام لایحه را زیر ذرهبین برده و معتقدند که باید بودجه بازنگری شود، چرا ه منابع محقق نخواهد شد و در همین رابطه گاها اظهاراتی در مورد مسائل خاص مدنظر عموم جامعه از جمله قیمت بنزین یا یارانه مطرح میشود که هیچ یک هنوز به واقعیت نزدیک نشده است.