تقدیر از توسعه و افزایش سهم بازار بیمه تعاون

هیأتعامل و مدیران ارشد بیمه مرکزی در جلسهای با هیأتمدیره بیمه تعاون از توسعه و روند روبه رشد سهم بازار بیمه تعاون و طراحی محصول جدید توقف کسبوکار ناشی از اپیدمی (کرونا) تقدیر کردند.

در این جلسه یونس مظلومی، مدیرعامل بیمه تعاون با ارائه گزارشی از اقدامات صورتگرفته در این شرکت طی سه سال گذشته، ارتقای کیفیت و سرعت ارائه خدمات در بیمه تعاون را از مهمترین اولویتهای این مجموعه عنوان کرد و اظهار داشت: در این مدت تلاش شده است تا با بازنگری در ساختارها، فرایندها، افزایش توانمندیهای نیروی انسانی از طریق آموزش و جذب مدیران حرفهای، توسعه شبکه فروش و توسعه فروش بیمه آنلاین، در کنار افزایش کیفیت خدماتدهی به مخاطبان، سرعت بیشتری در پاسخگویی به نیازهای مخاطبان نیز داشته باشیم. وی با بیان اینکه بیمه تعاون نخستین بیمه پارامتریک کشور را با نام بیمه توقف کسبوکار ناشی از اپیدمی همزمان با شیوع کرونا و در راستای حمایت از کسبوکارها طراحی کرده که مورد استقبال جامعه مخاطبان نیز قرار گرفته است، گفت: بیمه تعاون طراحی بیمهنامههای پارامتریک جدید را نیز در دستور کار خود قرار دارد و امیدواریم معرفی این بیمهها نیز در توسعه بازار بیمه کشور مؤثر باشند.

 

وضعیت بسیار خوب بیمه سینا از لحاظ ذخایر و سرمایهگذاری

مدیرعامل و نایبرئیس هیئتمدیره بیمه سینا و هیئت همراه در سفر یک روزه به سمنان با همکاران و نمایندگان شعبه سمنان و شاهرود دیدار و گفتوگو کرد.

به گزارش روابط عمومی بیمه سینا، دکتر رضا جعفری در این دیدار صمیمانه که با حضور همکاران و نمایندگان دو شعبه سمنان و شاهرود برگزار شد، با اشاره به ظرفیتهای صنعتی و اقتصادی این استان اظهار داشت: وجود کارخانجات بزرگ و شهرکهای صنعتی مختلف در این استان، از جمله مزیتهای رقابتی برای جذب بیمهگذاران است.

وی ضمن ارائه گزارشی از عملکرد نه ماهه امسال بیمه سینا و همچنین وضعیت شرکت در صنعت بیمه گفت: در حال حاضر بیمه سینا در وضعیت بسیار خوبی از لحاظ ذخایر و سرمایهگذاری قرار دارد و به زودی با انجام فرایند افزایش سرمایه بالغ بر ۳۰۷ درصدی، به جمع شرکتهای بزرگ صنعت بیمه خواهد پیوست.

مدیرعامل بیمه سینا توجه به پرتفوی بهینه و اقتصادی را لازمهی فعالیت شعب و نمایندگان دانست و گفت: همواره اصل تنوعپذیری و همبستگی منفی را به عنوان دو اصل علمی در ترکیب پرتفوی خود در نظر داشته باشید، چراکه شرکتی موفق است که ترکیب صحیحی از محصولات بیمهای را در سبد خود داشته باشد.

بانک سینا در مسیر پیشرفت و تعالی است

مدیرعامل بانک سینا در آئین افتتاح شعبه کیش با تاکید بر لزوم تلاش همکاران در جهت تامین نیازهای بانکی مشتریان گفت: بانک سینا به پشتوانه همت و تلاش همکاران و حمایت مشتریان عزیز در مسیر پیشرفت و تعالی قرار دارد. دکتر ایمانی با بیان آنکه بانک سینا ارائه خدمات به روز و کاربردی را در دستور کار دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به رویکرد امروز جامعه در استفاده از خدمات غیرحضوری به ویژه با گسترش بیماری کرونا، این بانک تمرکز بر نوآوری و توسعه خدمات الکترونیک را مدنظر قرار داده و با ارائه محصولات و خدمات رقابتی سعی دارد در جهت تامین رضایتمندی بیش از پیش مشتریان گام بردارد. وی افزود: از ویژگیهای شاخص بانک سینا؛ شفافیت، خوشنامی و مشتریمداری است که این مهم در سایه همدلی و تلاشهای همکاران زحمتکش بانک بهدست آمده و امیدواریم با تلاش جمعی، شاهد ارائه بهترین خدمات به مشتریان و هموطنان گرامی باشیم. دکتر ایمانی اظهار داشت: حضور بانک سینا در منطقه کیش، فرصتی مناسب برای استفاده از این ظرفیت ها و تلاش در جهت ایفای مسئولیت ها و ارائه خدمات به تولید کنندگان، صادرکنندگان و مردم شریف این منطقه از میهن اسلامی است.

 

محصولات ویژه بانک سامان
برای تأمین داروی کشور

بانک سامان باهدف حفظ و تأمین امنیت داروی کشور، محصولات ویژهای را برای شرکتهای فعال در صنعت داروی کشور ارائه میدهد. با توجه به اهمیت حوزه دارو در تأمین سلامت اقشار مختلف جامعه، بخش دارو همواره بهعنوان بخش استراتژیک در بانک سامان موردتوجه بوده و این بانک در سالهای گذشته با عمده شرکتهای بزرگ فعال در حوزههای تولید، توزیع و واردات دارو همکاری داشته است. این همکاری باعث شده تا بانک سامان، شناخت بهتری از زنجیره ارزش صنعت دارو در کشور کسب و محصولات متناسبی را برای مشتریان خود فراهم کند. بر این اساس در حوزه تولید دارو، گستره محصولات مشتریان ما، شامل مواد اولیه و محصولات نهایی میشود. تولیدکنندگان دارو عموماً از خدمات تأمین سرمایه در گردش و تأمین مالی بانک سامان برای واردات مواد اولیه، قطعات خطوط تولید و ... استفاده میکنند. همچنین در حوزه طرحهای ایجادی و توسعهای، بهمنظور واردات ماشینآلات خطوط تولید این صنعت، بانک سامان مشتریان خود را نسبت به پرداخت تسهیلات یا تأمین مالی از طریق بازار سرمایه، در قالب تسهیلات بلندمدت اقدام میکند.

مدیرعامل بانک رفاه کارگران تأکید کرد:

گروه بانک و بیمه: علیرضا ملاحتی - مسئولیت ها و تعهدات ملی و میهنی ما ایجاب می کند که برای توسعه و بهبود استان های محروم و کمتر توسعه یافته از تمامی توان و ظرفیت های موجود استفاده کنیم.

به گزارش روزنامه تجارت، اسماعیل لله گانی مدیرعامل این بانک رفاه کارگران در سفر هیات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به استان کهگیلویه و بویر احمد با بیان این مطلب اظهار داشت:

کم توجهی به برنامه ریزی برای توسعه منطقه ای و سرمایه گذاری اندک از جمله مهم ترین عوامل توسعه نیافتگی استان است. بخش خصوصی یکی از مهم ترین عوامل توسعه یافتگی است، بنابراین لازم است برای ایجاد محور حرکت و توسعه استان با فراهم کردن زیرساخت لازم از بخش خصوصی دعوت کنیم در این استان سرمایه گذاری کنند. مدیرعامل بانک رفاه کارگران با اشاره به صنعت گردشگری تصریح کرد: گردشگری یکی از مهم ترین بخش هایی است که سرمایه گذاران بخش خصوصی می توانند در آن حضور یابند، چراکه؛ حضور بخش خصوصی در صنعت توریسم می تواند منجر به افزایش کیفیت خدمات این صنعت و در نهایت جذب گردشگر شود. با کمک استانداری و جذب سرمایه های لازم، می توان نقاط بکر گردشگری را با احداث راه های ارتباطی به گردشگران معرفی کرد و زمینه های توسعه بیش از پیش و جذب سرمایه را فراهم ساخت. وی ظرفیت بسیار مهم استان را علاوه بر گردشگری و کشاورزی، گیاهان دارویی برشمرد و گفت: بانک رفاه کارگران در کنار بخش خصوصی آمادگی لازم را برای احداث طرح های تبدیل گیاهان دارویی خام به داروهای گیاهی دارد.

اسماعیل لله گانی مدیرعامل این بانک رفاه کارگران با اشاره به ظرفیت مرکز حمایت اجتماعی و اشتغال زایی مناطق محروم این بانک گفت: بانک رفاه کارگران برای حمایت از واحدهای تولیدی کوچک و صنایع دستی اقدام به راه اندازی این مرکز کرده است و مسئولیت ها و تعهدات ملی و میهنی ما ایجاب می کند که برای توسعه و بهبود استان های محروم و کمتر توسعه یافته از تمامی توان و ظرفیت های موجود استفاده کنیم.

وی افزود: مرکز حمایت اجتماعی و اشتغال زایی مناطق محروم بانک رفاه کارگران آمادگی و زیر ساخت لازم را برای تأمین سرمایه درگردش مورد نیاز واحدهای تولیدی کوچک و صنایع دستی و همچنین تسهیل در فروش کالاها و صنایع دستی آنها در بعد ملی و بین المللی را دارد.

عضو هیئتمدیره بانک توسعه تعاون در سفر به استان آذربایجان غربی، از پرداخت کامل سهمیه مرحله پنجم طرح اشتغال روستایی و عشایری در این استان، توسط بانک توسعه تعاون تا پایان امسال خبر داد. امیر هوشنگ عصارزاده در جلسه اتاق تعاون استان آذربایجان غربی بابیان اینکه کمک به تعاونیها باعث اشتغال و پیشرفت کشور و درنتیجه توزیع عادلانه ثروت در جامعه میشود، بر آمادگی بانک توسعه تعاون در حمایت از تعاونیهای فعال و دانشبنیان بهعنوان یکی از وظایف ذاتی این بانک توسعهای تأکید کرد. عضو هیئتمدیره بانک توسعه تعاون با اشاره بهضرورت تعامل دوجانبه تعاونیها و بانک توسعه تعاون بهمنظور تجمیع منابع در این بانک، تقویت ظرفیتها و منابع در اختیار این بانک را راهکاری عملی برای توسعه و ارتقای بخش تعاون در کشور دانسته و افزود: بانک توسعه تعاون بهعنوان بانکی توسعهای، با تمام ظرفیت در کنار بخش تعاون ایستاده و آماده ارائه انواع خدمات و محصولات بهروز حوزه مالی و بانکداری به این بخش مؤثر اقتصادی در کشور است. عصارزاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بانک توسعه تعاون در استان آذربایجان غربی درزمینه اشتغال پایدار روستایی توانسته است با ایفای کامل تعهدات خود در چهار مرحله گذشته نقش مؤثری در پیشبرد این طرح بزرگ ملی در کشور داشته باشد، گفت: علاوه بر پرداخت کامل سهمیه استان آذربایجان غربی تا پایان مرحله چهارم طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری، تاکنون بیش از ۸۳ درصد از مجموع سهمیه تخصیصیافته به استان طی مرحله پنجم تسهیلات اشتغال پایدار روستایی نیز توسط بانک توسعه تعاون در این استان پرداختشده و تا پایان سال بهطور کامل رقم پیشبینیشده محقق و پرداخت خواهد گردید.

کارشناس بازار سرمایه معتقد است هدایت نقدینگی به سمت سهام شرکت های کوچک و رفتار نوسان گیری در بازار، سرآغاز ریزشی دوباره خواهد بود. فرهاد جوانمردی به شرایط فعلی بازار اشاره کرد و گفت: بازار نسبت به چند ماه گذشته شرایط پایدارتری دارد و خرید و فروش ها کمتر بر پایه هیجان انجام می شود اما موضوعی که این روزها به وضوح قابل مشاهده است انتقال نقدینگی (خرد) به سهم های کوچک است که شفافیت عملیاتی و معاملاتی لازم را ندارند.

وی افزود: متاسفانه قیمت سهام برخی از شرکتهای کوچک فاصله زیادی با ارزش ذاتی خود دارند اما نگاه برخی از سهامداران دقیقا بر روی آنها است، این اتفاق می تواند ریزش دوباره قیمت ها را به همراه داشته باشد.

ولید هلالات خطاب به سرمایهگذاران اظهار کرد: همیشه برآیند استراتژی خود را به گونهای طراحی کنید که همه تحلیلها در کنار هم قرار بگیرد تا با حداقل ریسک، بازدهی معقولی داشته باشید. سرمایهگذار باید بداند که سهم را در چه قیمتی بخرد و همچنین وقتی قصد فروش سهم در قیمت بالاتر را دارد در نظر بگیرد آیا خریدار وجود دارد یا خیر. هیچوقت در خریدوفروشها عجول نباشید. بازار سرمایه یک موجود زنده است و همیشه فرصت برای جبران وجود دارد پس عجولانه رفتار نکنید. رئیس هیاتمدیره سبدگردان اقتصاد بیدار به بررسی روند این روزهای بازار و دلایل معاملات هیجانی پرداخت و گفت: بازار سهام ریزشی را در ماههای گذشته تجربه کرد، اما در ۶ هفته اخیر توانست خودش را به تعادل برساند، براین اساس بسیاری از نمادها توانستند بازدهیهای متفاوتی طی این مدت داشته باشند.

درج «نهال» و «سحرخیز» بر تابلوی معاملات

پذیره نویسی دو صندوق کالایی کشاورزی با نمادهای نهال و سحرخیز برای نخستین بار در بورس کالای ایران از دیروز آغاز شده و تا ۲۰ دی ماه ادامه دارد. فعالیت این دو صندوق سرمایه گذاری، سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر کالای کشاورزی از جمله پسته، زعفران و زیره سبز است.

پذیره نویسی صندوق سرمایه گذاری طلای سرخ نوویرا با نماد نهال و صندوق سرمایه گذاری گروه زعفران سحرخیز با نماد سحرخیز از امروز با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار از طریق بازار صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس کالای ایران آغاز شد.

براساس اطلاعیه بورس کالا، نوع صندوق سرمایه گذاری طلای سرخ نوویرا، صندوق سرمایه گذاری در گواهی سپرده زعفران، زیره سبز و پسته، اوراق مشتقه مبتنی بر زعفران، زیره سبز و پسته بوده و ۱۰۰ درصد از واحدهای سرمایه گذاری ممتاز صندوق به تعداد یک میلیون واحد را موسسان تعهد کرده و معادل ارزش مبنای آنها به میزان ۱۰ میلیارد ریال را به حساب صندوق سرمایه گذاری طلای سرخ نوویرا (در شرف تاسیس) واریز کرده اند و مابقی واحدهای سرمایه گذاری صندوق به ارزش مبنای هر واحد ۱۰ هزار ریال برای پذیره نویسی و خرید عموم عرضه می شود. بر همین اساس، تعداد واحدهای سرمایه گذاری قابل انتشار ۱۰۰ میلیون واحد بوده که از این تعداد یک میلیون واحد به صورت سرمایه گذاری ممتاز پذیره نویسی شده و ۹۹ میلیون واحد به صورت سرمایه گذاری عادی قابل پذیره نویسی است. مبلغ اسمی هر واحد ۱۰ هزار ریال تعیین شده و براساس این اطلاعیه، خرید واحدهای ETF مستلزم وجود کد معاملاتی فعال در سیستم شرکت سرمایه گذاری مرکزی است.

براساس این گزارش، نوع صندوق سرمایه گذاری گروه زعفران سحرخیز نیز صندوق سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر کالای کشاورزی از جمله پسته، زعفران و زیره سبز بوده و ۱۰۰ درصد از واحدهای سرمایه گذاری ممتاز صندوق به تعداد ۱۰ میلیون واحد را موسسان تعهد کرده و معادل ارزش مبنای آنها به میزان ۱۰۰ میلیارد ریال را به حساب صندوق سرمایه گذاری گروه زعفران سحرخیز (در شرف تاسیس) واریز کرده اند و مابقی واحدهای سرمایه گذاری صندوق به ارزش مبنای هر واحد ۱۰ هزار ریال برای پذیره نویسی و خرید عموم عرضه می شود.

عبده تبریزی هشدار داد:

دبیرکل پیشین بورس اوراق بهادار تهران بر این باور است که نتیجه سلب امکان رقابت از تولیدکنندگان و شرکتها از طریق مداخلات دستوری، کاهش حاشیه سود شرکتها است که موجب میشود مردم به عنوان سهامداران شرکتها، زیاندیدگان اصلی باشند.

حسین عبده تبریزی در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر اینکه ورود مستقیم دولت به مداخلات قیمتی، نمیتواند کاهش قیمتها و ارزانی کالا را برای مصرفکننده به ارمغان آورد، توضیح داد: برای روشن شدن این جریان چگونگی معاملات را مرور کنیم.

وی توضیح داد: وقتی یک عرضهکننده کالایی در بورس ناگزیر میشود با قیمتی زیر قیمت تمامشده یا با قیمتی دستوری و بدون رقابت محصول خود را بفروشد، بازار به دلیل کششی که دارد، شروع به ایجاد فضایی برای خرید و فروش بدون نظارت و با قیمتهای خارج از قاعده میکند. در جریان این تحول، عدهای که محصولات خود را در بورس عرضه کرده و با قیمت دستوری به فروش رساندهاند، دچار زیان میشوند و از محل این زیان وارده، سهامداران آنها نیز متضرر خواهند شد.

به گفته این تحلیلگر، ازآنجاکه طی یک سال اخیر، فضای عمومی برای حضور در بورس بالا رفته و تعداد سهامداران حقیقی و خرد نیز در بورس افزایش یافته، پس بخشی از این زیان دیدگان هم همان سهامداران خرد و مردمی هستند که اندک سرمایه خود را برای کسب سودی بهتر به بورس آوردهاند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اما این اتفاق، فقط یک جنبه ندارد و از محل قیمتهایی که در بازار سیاه شکل میگیرد نیز مردم دچار زیان میشوند. به عبارت سادهتر، وقتی قیمتها در بورس از حالت منطقی کمتر است، محصولات در بازار آزاد با قیمتهایی بالا به فروش میرسد؛ بنابراین، هدف دولت برای حمایت از مصرفکننده هم محقق نمیشود و منافع این قیمتگذاریهای دستوری در حلقههای میانی تولید به گروهی افراد خاص که اغلب از آنان، بهعنوان واسطهای ویژهخوار یاد میشود، تعلق میگیرد. بر این اساس، مصرفکننده ناگزیر است محصولات موردنظر خود را با قیمتهای بالا و بدون هیچ حمایت قیمتی خریداری کند. این در حالی است که دولت از تولیدکنندگان حمایتهایی مانند ارائه یارانههای انرژی و ... داشته؛ با این انگیزه که این حمایتها درنهایت، به مصرفکننده برسد.

دبیرکل پیشین بورس اوراق بهادار تهران تأکید کرد: درواقع، نه فقط حمایتهای قیمتی به دست مصرفکننده نرسیده بلکه به دلیل مداخلههای دستوری در بازار، مکانیسم عرضه و تقاضا نیز از حالت طبیعی خارجشده و قیمتها از حالت رقابت آزاد نیز فراتر رفته است. به گزارش ایسنا، بر اساس ماده ۱۸ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید، دولت مکلف است به جز دارو، کالای پذیرفته شده در بورس را از نظام قیمت گذاری خارج کند.

روشن شدن چراغ سبز در بازار سرمایه

شاخص کل در بازار بورس دیروز (یکشنبه) یک هزار ۳۲۸ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به عدد یک میلیون و ۳۵۵ هزار واحد رسید.

در معاملات دیروز بیش از ۹ میلیارد و ۷۲۳ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۰۹ هزار و ۸۳ میلیارد ریال داد و ستد شد.

همچنین شاخص کل (هم وزن) با ۵۳۸ واحد افزایش به ۴۵۵ هزار و ۷۰۸ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با ۳۵۲ واحد رشد به ۲۹۸ هزار و ۲۹۶ واحد رسیدند.

شاخص بازار اول یک هزار و ۲۴۱ واحد و شاخص بازار دوم یک هزار و ۷۳۲ واحد افزایش داشتند.

علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد پتروشیمی نوری (نوری) با ۷۱۲ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۶۹۸ واحد، بانک پارسیان (وپارس) با ۶۳۰ واحد، گروه مپنا (رمپنا) با ۶۱۵ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۵۵۴ واحد، فولاد خوزستان (فخوز) با ۳۷۸ واحد، توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با ۲۹۰ واحد و معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با ۲۷۹ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

برپایه این گزارش نماد شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با ۸۲۶ واحد، پالایش نفت اصفهان(شپنا) با ۶۳۲ واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) با ۴۴۰ واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۴۲۶ واحد، پالایش نفت تهران (شتران) با ۳۹۷ واحد، گروه بهمن (خبهمن) با ۳۸۰ واحد و سرمایه گذاری ملی ایران (ونیکی) هم با ۲۴۷ واحد تاثیر منفی بر شاخص گذاشتند.

گروه دارویی برکت (برکت)، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، ایران خودرو (خودرو)، لیزینگ پارسیان (ولپارس)، سایپا (خساپا) و گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو (خگستر) درگروه نمادهای پربیننده قرار گرفتند. گروه خودرو هم در معاملات دیروز صدرنشین برترین گروههای صنعت شد و در این گروه سه میلیارد و ۶۴۴ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۷ هزار و ۹۳۵ میلیارد ریال داد و ستد شد. روز گذشته شاخص فرابورس نیز بیش از ۸۷ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۱۹ هزار و ۳۱۰ واحد ثابت ماند.

همچنین در این بازار دو میلیارد و ۸۵۱ هزار برگه سهم به ارزش ۵۹ هزار و ۵۰۵ میلیارد ریال داد و ستد شد.

دیروز نمادهای سنگ آهن گهرزمین (کگهر)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)، اعتباری ملل (وملل)، توکاریل (توریل)، نفت ایرانول (شرانل)، مدیریت سرمایه گذاری کوثر بهمن (وکبهمن)، نفت پاسارگاد (شپاس)، آسیا سیر ارس (حآسا) و توزیع داروپخش (دتوزیع) با تاثیر مثبت بر شاخص این بازار همراه بودند.