استفاده از فرصت باقیمانده ترامپ برای ایجاد تنش با ایران

تحلیلگر ارشد مسائل منطقهای گفت : رژیم صهیونیستی، عربستان و تعدادی از سران مقامات آمریکایی مثل پمپئو خواهان برخورد با جمهوری اسلامی ایران هستند و تلاش میکنند در وقت باقی مانده از ریاست ترامپ بر کاخ سفید ایران را وارد تنش جدی با آمریکا کنند.صباح زنگنه در گفتوگو با ایلنا با بیان اینکه منطقه تحمل یک درگیری جدید را ندارد گفت: هر درگیری جدید حتی اگر با حملهای محدود شروع شود به سرعت و به سادگی تبدیل به یک درگیری بزرگ میشود. این جزو مسلّمات است. درگیری بزرگ نیاز به تسلیحات، نیروی انسانی و پول و پشتوانه مالی دارد. فرض بگیریم که تسلیحات وجود داشته و در اختیار آمریکا و کشورهای اقماری آن باشد اما اگر بخواهند از نیروی انسانی و نظامی کشورهای منطقه استفاده کنند، خیلی ضعیف خواهد بود. از سویی اگر نیروهای نظامی ایالات متحده بخواهند وارد جنگ شوند، تبعات آن برای آمریکا غیر قابل محاسبه و تحمل خواهد بود.این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت:از نظر تامین پشتوانه مالی نیز به نظر نمیآید، کشورهای نفتی که جنگهای قبلی آمریکا را پشتیبانی میکردند، بتوانند کمکی کنند.

 

آغاز فرایند تزریق گاز و تولید محصول UF6 در فردو

سخنگوی دولت از دستور رییس جمهوری برای اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها خبر داد و گفت: فرآیند تزریق گاز شروع شده و اولین محصول اورانیوم غنی شده UF۶ به دست آمد.علی ربیعی در گفت و گو با ایرنا به دستور رییس جمهوری برای تامین اعتبار قانون اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریمها خبر داد و گفت: هفته گذشته رییس جمهوری در نامهای به معاون اول خود در خصوص تامین بودجه بخشی از این قانون در سال ۱۳۹۹ دستورات لازم را داده است.سخنگوی دولت اضافه کرد: همچنین رییس جمهور در روزهای گذشته دستور اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها را صادر کرد و فرآیند تزریق گاز شروع شد و اولین محصول اورانیوم غنی شده UF۶ به دست آمد.ربیعی تصریح کرد: کلیه این فرآیند پس از انجام اقدامات اولیه از قبیل اطلاعرسانی به آژانس بینالمللی انرژی اتمی و تحویل پرسشنامه طراحی بر مبنای تعهدات پادمانی کشور صورت گرفته است.سخنگوی دولت با بیان اینکه مواضع دولت در خصوص این قانون به صراحت اعلام شده است، تاکید کرد: دولت خود را ملزم به اجرای قانون میداند.

رئیس قوه قضاییه در گفتوگو با شبکه المنار تصریح کرد؛

رئیس قوه قضاییه درباره اقدامات دستگاه قضایی در مبارزه با فساد اقتصادی و اداری گفت: جمهوری اسلامی نظام عادلانهای است که مطلقا اجازه نمیدهد در هیچ کجای نظام فساد لانه کند و اساس نظام ما ضدفساد است.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی در گفتوگو با المنار لبنان افزود: از ابتدای پیروزی انقلاب همواره با زمینههای فساد و عوامل آن برخورد شد، ولی بالاخره کشور ما در حال پیشرفت و توسعه و جذب سرمایهها برای حرکت به سوی استقلال اقتصادی و صنعتی است و در این فضا طبعا افرادی به دنبال سوءاستفاده و منفعت پرستی و سوداگری هستند.

وی تصریح کرد: در زمان جنگ هم عدهای در حال مبارزه با دشمن بودند و عدهای دیگر در پشت جبهه کمک میکردند، اما در همان روزهای سخت عدهای دنبال سوءاستفاده و ثروت اندوزی و مال اندوزی از راههای نامشروع همچون احتکار بودند و با افراد فاسد همان زمان هم برخورد میشد.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه سلامت نظام اداری از نکات محوری و ضروری است، گفت: نظام اداری ما از سوی افراد سوداگر و فرصت طلب که برخی از آنها به خاطر منفعت پرستی و هواپرستی دنبال فساد هستند و برخی هم ارتباطات خارجی دارند، تهدید میشود.

رئیسی وظیفه قوه مقننه را اصلاح قوانین و مقررات برای از بین بردن منافذ فساد و وظیفه قوه مجریه را اصلاح بسترهای فسادزاد در نظامات اجرایی مانند نظام مالیاتی و نظام گمرکی و نظام پولی و بانکی عنوان کرد که بر اساس آن افراد دارای انگیزه فساد زمینه برای انجام فساد نخواهند داشت.

رئیسی افزود: قوه قضاییه هم موظف است با افراد فاسد و مفسد برخورد کرده و آنها را به کیفر برساند که این ماموریت در دوره مسئولیت من با جدیت و در دو حوزه نظارت و قضاوت پیگیری میشود. رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه بر اساس قانون اساسی در جمهوری اسلامی نظارت و قضاوت بر عهده دستگاه قضا قرار دارد، تصریح کرد: قوه قضاییه به میزان قضاوت باید بر دستگاههای اداری کشور نظارت کند و همه نظامات اداری تحت نظارت ناظران و بازرسان سازمان بازرسی و قوه قضاییه قرار دارد.

رئیسی تاکید کرد: بخش نظارت دستگاه قضا تلاش دارد بسترهای فساد را اصلاح و برطرف کند و از مجلس و دولت نیز میخواهیم بیش از پیش در این زمینه تلاش کنند.

رئیس دستگاه قضا ۴ نکته اساسی برای موفقیت در مبارزه با فساد و اجرای عدالت اداری را مورد تاکید قرار داد و گفت: گام اول این است که کارگزاران و مسئولان در تمام ردهها از وزیر تا مدیران میانی و کارمندان از افراد صالح و بهترینها انتخاب شوند که خودشان ضدفساد باشند و اجازه ندهند در مجموعه شان فساد و رانت خواری و رشوه گیری شود.

آیت الله رئیسی افزود: مسئله دوم نظارت همگانی و فعال کردن ظرفیت امر به معروف و نهی از منکر است که همه احساس مسئولیت کنند و اگر در یک اداره، فساد، رشوه خواری و پارتی بازی دیدند برنتابند و فریاد بزنند که البته این مسئله شامل رسانهها هم میشود و آنها میتوانند با رعایت چهارچوبهای اساسی و حفظ آبروی افراد در مسائل شخصی هرجا فساد دیدند به نحوی اعلام کنند.

وی پاسخگویی سلسله مراتب اداری به مسئولان ذی ربط را سومین عامل سلامت نظام اداری عنوان کرد و از برخورد عبرت آموز با فساد به عنوان رکن چهارم موفقیت در مبارزه با فساد یاد کرد و گفت: هر جا فساد پیدا شد نباید نگاه شود چه شخصیتی مرتکب فساد شده و به کجا و چه کسی وصل است.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: هیچ خط قرمزی در برخورد با فساد نباید وجود داشته باشد و هرکس به هر نقطه از ثروت و قدرت وصل بود و مرتکب فساد و تخلف شد، باید قاطعانه با او برخورد شود.

رئیس قوه قضاییه گفت: مسئولان باید خود را خادم خلق خدا و گره گشا از کار مردم بدانند و خدا را ناظر بر رفتارشان ببینند و خود را در مقابل خدا و مردم و مسئولان بالادستی پاسخگو بدانند و یک ریال جابجایی پول و اموال ملت و یک پارتی بازی و حرکت خلاف حق را خیانت به ملت تلقی کنند.

رئیس قوه قضاییه گفت: در کشور ما پروندههای زیادی در دادگاهها مطرح است که با رسیدگی به آنها، پولهای زیادی به خزانه دولت و نظام بانکی برگشته و اموال خیلی از نهادها که به یغما رفته بود، با پیگیریهای دستگاه قضایی به این نهادها مسترد شده است.

رئیسی افزود: امروز دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران خود را موظف به انجام سه مأموریت مهم میداند که در درجه اول تلاش برای رونق تولید و جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی است و به هیچ عنوان نباید اجازه داد کارخانه یا کارگاهی تعطیل شده یا در فعالیت آن وقفه ایجاد شود.

وی ادامه داد: مساله دوم مجازات مجرمین است و مساله آخر بازگرداندن اموال به یغما رفته بیت المال است که ما مصمم هستیم به هر طریقی شده این موضوع را پیگیری کنیم و اقدامات تأثیرگذاری هم در این مدت انجام شده و این کار نباید هرگز متوقف شود.

رییس در بخش دیگر از اظهاراتش درباره اهرمهای مورد استفاده ایران برای بازدارندگی دشمن از تهدیداتش گفت: هر اقدام بازدارندهای که نظام سلطه و آمریکا و رژیم صهیونیستی را از حرکتهای شیطنت آمیز باز دارد، اگر لازم بدانیم انجام دهیم.

وی با بیان اینکه قدرت دفاعی و موشکی ایران در جهت بازدارندگی است، افزود: حق خودمان میدانیم از هر ظرفیت بازدارندهای که دشمن را از تجاوز به حقوق ملت ایران و ملتهای منطقه بازدارد و بر توان ما بیفزاید، برخودردار باشیم و از آن استفاده کنیم.

رئیس دستگاه قضا تنها خط قرمز در این ساحت را استفاده از سلاح هستهای عنوان کرد و گفت: امام خامنهای رفتن به سوی تولید سلاح هستهای را ممنوع و حرام شرعی اعلام کردند. اما جمهوری اسلامی تلاش میکند قدرت بازدارندگی خود را بالا ببرد همانطور که علیرغم همه تحریمها دانشمندان ما بی وقفه برای ارتقا قدرت دفاعی و موشکی و امنیت منطقه تلاش کردند و موفقیتهای چشمگیری در این عرصه داشته ایم.

رئیسی گفت که مهمتر از قدرت دفاعی و موشکی، قدرت منطقهای ایران است که آمریکا و اسرائیل میدانند ایران قدرت عمل بالایی دارد و حرف اول را ایران میزند، حقیقت هم این است که امروز هیچ معادلهای در منطقه جز با نگاه و نظر مساعد جمهوری اسلامی شکل نمیگیرد.

وی با اشاره به تلاشهای دشمن برای محدودسازی نفوذ ایران در منطقه گفت: آنها با طرح موضوع مذاکره دنبال محدودسازی نفوذ و قدرت منطقهای و قدرت امنیتی و دفاعی ما هستند، اما رهبری بیدار و حکیم ما همواره تأکید کرده اند و این تأکید به حق در تمام لایههای تصمیم سازی و تصمیم گیری نظام جمهوری اسلامی هم ساری و جاری است که به هیچ عنوان پای میز مذاکرهای نخواهیم نشست که دنبال محدودسازی قدرت دفاعی و امنیتی ما باشد و این محدودیت را خلاف امنیت جمهوری اسلامی میدانیم و زیر بار آن نخواهیم رفت.

تسهیلات ۷۵ هزار میلیاردی برای تعاونی مسکن کارگری

معاون تعاون وزارت تعاون گفت: بانک توسعه تعاون برای تکمیل تعاونی مسکن کارگری خط اعتباری ۷۵ هزار میلیارد ریالی ایجاد کرده که به صورت میانگین به ازای هر واحد مسکونی یک میلیارد ریال با بازپرداخت ۱۰ سال اختصاص مییابد.محمدجعفر کبیری در گفت و گو با ایرنا گفت: تعاونیهایی که میخواهند از این تسهیلات استفاده کنند تا پایان سال به بانک توسعه تعاون مراجعه کرده و درخواست خود را ارایه دهند.وی با بیان اینکه بیشتر تعاونیهای مشکلدار در زمینه دریافت تسهیلات با چالش مواجه هستند، اظهار داشت: برای این تعاونیها از محل ماده ۵۲ و منابع داخلی بانک توسعه تعاون اعتباری تصویب میشود و همچنین برای جرایم ناشی از دیرکرد تسهیلات تعاونیهای برتر و فعال بخشودگی اعمال میشود.معاون وزارت تعاون افزود: تعاونیها با تخصیص اعتبار میتوانند هم نیروی کار جدیدی را بکارگیری کرده و به صورت پایدار آنان را بیمه کنند. معاون وزیر تعاون به منظور بررسی چالشها و مسائل تعاونیهای مشکلدار آذربایجانغربی و بازدید از برخی تعاونیها به این استان سفر کرده بود که شهرستان میاندوآب نیز مقصد سفر این مقام وزارت کار بود.

 

رونق بازار نقره در پی گرانی طلا

رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره تهران نقره را جزو فلزات قیمتی و ارزشمند بعد از پلاتین و طلا معرفی کرد و گفت: باتوجه به پایینتر بودن قیمت مصنوعات نقره نسبت به طلا، این فلز دربازار مورد استقبال قرار گرفته و بازار نقره با رونق نسبی خوبی مواجه است. ابراهیم محمدولی در گفتوگو با ایسنا گفت: از سالیان پیش نیز مردم برای نقره احترام خاصی قائل بودهاند و خوشبختانه امروزه نیز نقره مورد توجه قرار گرفته است و این فلز را در جایگاه بالاتری نسبت به سایر فلزات قرار داده است. نقره فلزی است که پس از فروش قابل خرید بوده و در چرخه تولید همانند طلا برگشت خواهد داشت.وی افزود: سازندگان نقره میتوانند از نقره فروخته شده، مصنوعات نقره جدید تولید کنند؛ این درحالی است که بدلیجات دیگر قابل بازگشت به چرخه تولید نیستند و فلزات به کار رفته در آنها بعضاً میتواند برای سلامتی و پوست مضر باشد؛ لذا این زیورآلات بدلی پس از خرید دیگر ارزش نداشته و قابل معامله نخواهند بود.محمدولی افزود: نقره جزو بدلیجات محسوب نمیشود و جدای از این زیورآلات است؛ قرار دادن نقره در رسته بدلیجات، برداشت اشتباهی است که اخیرا نیز پیش آمده بود

تجارت از پیامدهای تصویب دلار ١٧٥٠٠ تومانی در کمیسیون تلفیق گزارش میدهد

گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: یکی از جدی ترین چالشهای همیشگی کشور در بحث بودجه، تعیین قیمت ارز بوده است. در برخی مواقع دولت اصرار بر افزایش قیمت ارز داشته و در برخی مواقع مجلس خواستار گران کردن بوده است اما مساله مهم اینجاست که همواره مردم زیان تصمیمات احساسی را داده اند. در شرایط کنونی نیز افزایش قیمت ارز از ۴۲۰۰ تومان و ۱۱۵۰۰تومان به ۱۷۵۰۰ تومان بشدت مطرح است. توجیه نمایندگان مجلس این است که تنوع ارزی فساد آور است که البته این یک واقعیت انکار ناپذیر است. در تمامی سالهای پس از انقلاب در دولتهای گوناگون شاهد افزایش قیمت ارز در قالب ارز دولتی و آزاد و فسادهای این افزایش بوده ایم. اما اگر نخواهیم زیاد راه دور برویم، در دولت دوازدهم ارز ۴۲۰۰ تومانی که به ارز جهانگیری مشهور شد، برای تامین نیازهای اولیه همچون کالاهای اساسی و دارو در نظر گرفته شده بود اما شاهد هستیم که این ارز را گرفتند تا به جای دارو و کالاهای اساسی، کالاهایی وارد کنند که هرگز مورد نظر نبود و در بسیاری از موارد نیز ارز را گرفتند که نه تنها کالایی وارد نکردند بلکه هرگز باز نگرداندند که هنوز هم مورد مناقشه است. اما اکنون که بین دولت دوازدهم و مجلس یازدهم که مدعی انقلابی گری است، چالشهای بسیاری صورت می گیرد که نمونه آن را در بودجه ۱۴۰۰ شاهد هستیم. نمایندگان مجلس یازدهم به اشکال گوناگون بدنبال حاشیه سازی هستند که اکنون نیز با تعیین ارز ۱۷۵۰۰ تومانی با تمام توان به دنبال وارد کردن فشار به مردم هستند. اگرچه این مجلس به بهانه از بین بردن فساد بدنبال گران کردن ارز است، اما در شرایط کنونی که مردم در سخت ترین شکل ممکن زندگی می کنند، بالا بردن قیمت ارز به زیان مردم تمام می شود. اکنون سوال از نمایندگان این است که اگر بدنبال حذف رانت و فساد بودید، چرا قیمت دلار را ۸ هزار تومان تعیین نکردید و حتی ۱۱۵۰۰ تومانی که دولت تعیین کرده بود، نپذیرفتید؟ بی شک افزایش قیمت ارز پیامدهای بسیار بدی خواهد داشت که بازنده اصلی این بازی، مردم هستند.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

در این رابطه سخنگوی کمیسیون تلفیق با بیان این که بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق ارز ۴۲۰۰ تومانی از محاسبات بودجه سال آینده حذف خواهد شد گفت: این کار برای کمک به دولت صورت گرفته و موجب گرانی نخواهد شد. رحیم زارع در نشست خبری گفت: در لایحه بودجه دولت ارز ۴۲۰۰ ، ۱۱ هزار و ۵۰۰ و ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی در قالب حکم تبصره ۱ و ۴ آورده بود و می خواست این اجازه را بگیرد که در سامانه ای تی اس آنچه که نرخ بازار است بفروشد.زارع ادامه داد: ما در مجلس نرخ ارز اضافه نکردیم فقط محاسبات ما در مجلس بر اساس ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان بود. مردم بدانند مابه التفاوت ارز رانتی ۴۲۰۰ تومانی و مابقی قیمت ها را می خواهیم به حوزه های اشتغال معیشت و سلامت بیاوریم و این مصاحبه ها که می شود و می گویند می خواهند گران شود این طور نیست. ما بر اساس محاسبات دولت و برای کمک به دولت این کار را انجام دادیم.این نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ارز رانتی و چند نرخی فسادزا بوده و الان عدهای که از این ارز بهرههای چند ده هزار میلیارد تومانی میبردند و دستشان برای سال آینده کوتاه میشود شاید ناراضی باشند، ولی تصمیم مجلس شورای اسلامی شجاعانه و به نفع منابع عمومی معیشت، اشتغال و تولید خواهد بود.

تیر خلاص به مجلس

از سوی دیگر استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: کسانی در کمیسیون تلفیق زمزمههایی مطرح میکنند که در صورت برداشت کم از صندوق تنها راه باقیمانده، افزایش نرخ ارز است و این همان مسیری است که بیش از همه حیثیت مجلس را نشانه گرفته و تیر خلاص بر حیثیت مجلس است.فرشاد مومنی در گفتگو با ایلنا، با بیان اینکه شرایط اقتصادی کشور خطرناک و خطیر است، افزود: با وجود اینکه در ظاهر همه مقامات رسمی کشور به شرایط پیچیده، خطیر و نابسامان اقتصاد ایران اذعان دارند و همگی در شعارها اظهار نگرانی از معیشت مردم و فشار طاقتفرسا بر تولیدکنندگان دارند، متاسفانه شاهد هستیم که در عمل مسیرهایی پدیدار میشود که فقط از تعابیری مثل مشکوک، غیرقابل توجیه بودن با منطق علمی، جا به جا کردن مسائل و انداختن منشاها و کانونهای اصلی بحران و گرفتاری به جای راهحل میتوان از آنها نام برد. یکی از مواردی که هنوز اظهارنظر رسمی و علنی در مورد آن صورت نگرفته و خود این مسئله مایه امیدواری است؛ اینکه با افشای برخی شایعهها و زمینهچینیها در سطح عمومی و برانگیختن حساسیت در میان آن بخشی از ساختار قدرت که دل در گرو کشور، مردم، عدالت، آزادی و استقلال ایران دارند، آنها را به مدد فرابخوانیم.رییس موسسه دین و اقتصاد ادامه داد: خیلی مهم است که حواسمان باشد آدرسهای غطلی مانند تک نرخی شدن ارز یا نقدینگی، هر کدام منطقها و لوازمی دارد که در اثر تسخیرشدگی بخشیهایی از تصمیمگیران این خطر وجود دارد که روند حاکمیتزدایی در عرصههای دیگر مانند بازار سرمایه و بازار کار نیز طی شود.

تقویت سوداگری

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در واقع سلسلهجنبان این مالیسازیهای خطرناک و فاجعهساز گاه ظاهر حمایت از تولید هم میگیرد که امیدوارم نمایندگان این هشدار را جدی بگیرند و به هیچ وجه تن ندهند که راه نجات کشور را در مسیر افزایش نرخ پایه ارز در بودجه، تقویت سوداگرها و رباخوارها باشد بلکه با پرهیز از این اقدامات، با ثبات بخشی و بازگرداندن اعتماد به تولید کنندگان و مردم انگیزههای سرمایهگذاری مولد و خلق فرصتهای شغلی ایجاد شود که میتوان در این صورت برای کشور راه نجات متصور شد و کمک کنند مافیای مالیسازی اقتصاد به حاشیه رانده شود که منافع تولیدکنندگان و مردم در اولویت قرار بگیرد.رییس موسسه دین و اقتصاد با یادآوری سیاستهای سه دهه اخیر، اظهار داشت: با وجود اینکه در سی سال گذشته این مسیرها بارها تکرار و خسارتهای آن آشکار شده، باز مافیای قدرت و ثروت گویی نظام تصمیمگیری را به اسارت درآورده و اینگونه القا میکنند که جز مالیسازی اقتصاد راه دیگر برای نجات کشور نیست.

این یک فریب بزرگ است که باید استمداد کنیم از کسانی که دل در گرو ایران دارند تا این فریب خطرناک و بزرگ آشکار شود و اگر احیانا بخشهایی از ساختار قدرت منافعی در این بازی خطرناک دارند باید به هوش آیند که با این کارها علاوه بر خسارتهای شدید به جامعه و آینده کشور بقاء خود را نیز به خطر میاندازند.

شعارگرایی در بهارستان

این اقتصاددان متذکر شد: البته مانند سیساله گذشته همچنان اینها برای پیشبرد اهداف خود پشت عنوانهای جذاب پنهان میشوند مثلا ژست حمایت از رهبری را میگیرند و چون ایشان گفتند اتکا به برداشت از صندوق توسعه ملی باید کاهش یابد کسانی در کمیسیون تلفیق زمزمههایی مطرح میکنند که در صورت برداشت کم از صندوق تنها راه باقی مانده افزایش نرخ ارز است و این همان مسیری است که بیش از همه حیثیت مجلس را نشانه گرفته و تیر خلاص بر حیثیت مجلس است. نمایندگانی که از سر صدق شعار انقلابیگری میدهند را دعوت میکنم توجه کنند که اگر این اتفاق بیافتد و نرخ ارز را برای تامین کسریهای وحشتناک ناشی از جهش بیضابطه و مشکوک هزینهها افزایش دهند، این یک تناقض آشکار است که چگونه امکان دارد افرادی باشند که شعار انقلابیگری بدهند اما در عمل متوسل به توصیههای ارتجاعی صندوق بینالمللی پول و بانک جهانی در زمینه تضعیف ارزش پول ملی میشوند.

یا پول بگیرید یا مسکن بخرید

مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران جزئیات انتشار اوراق سلف مسکن در بورس را تشریح کرد و گفت: در زمان سررسید اوراق، سرمایه گذار یا واحد انتخابی خود را تحوریل خواهد گرفت یا پول اوراق را بر اساس قیمتی که کارشناس تعیین می کند، اخذ خواهد کرد.

جواد فلاح با تاکید بر اینکه مسکن مانند فولاد و آلومینیوم کالای همگن نیست تا مشخصاتی از آن کالا ارائه شود و هر فردی که کالا را میخرد دقیقا بداند چه کالایی را با چه مشخصاتی می خرد، اظهار کرد: درواقع قیمت مسکن هم به اینکه زمین در کدام نقطه کشور قرار دارد و هم به نوع ساخت، کیفیت ساخت و... بستگی دارد. حتی ممکن است داخل یک ساختمان، قیمت طبقات با یکدیگر فرق داشته باشند. بنابراین برای حل این موضوع اوراق روی هر پروژه مشخص منتشر خواهد شد.

وی ادامه داد: برای مثال یک پروژه مشخص در یک زمین مشخص، جواز معین، مصالح، نقشه و پروانه ساخت مشخص پذیرش خواهد شد و اوراق هر پروژه از پروژه های دیگر متفاوت خواهد بود. همانطور که ذکر شد حتی داخل یک ساختمان مشخص، قیمت واحدهای مختلف متفاوت است. برای حل این موضوع و همگن سازی مسکن، یک واحد مبنا در هر پروژه انتخاب خواهد شد، سایر واحدها بر اساس آن واحد مبنا، قیمت گذاری خواهد شد. مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران افزود: برای مثال واحد مبنا، واحد شماره یک در طبقه اول یک پروژه است، واحد شماره دو به دلیل مشخصات بهتری که دارد، نسبت به واحد شماره یک دارد، ضریب خواهد خورد. برای مثال ضریب آن ۱.۰۱ خواهد شد. یعنی برای اینکه فردی واحد شماره دو را خریداری کند، اگر ۱۰۰ متر مربع است، به جای اینکه ۱۰۰ ورقه یک متری بدهد باید ۱۰۱ ورقه ۱۰۰ متری دهد. بنابراین زمانی که اوراق منتشر می شود خریدار می داند پروژه چه ویژگی هایی دارد اما دقیقا مشخص نیست کدام یک از واحدهای پروژه را در زمان سررسید تحویل خواهد گرفت.

سررسید اوراق به صورت است؟

فلاح درمورد زمان سررسید اوراق توضیح داد: در زمان سررسید، برای مثال فردی متقاضی تحویل واحد شماره یک پروژه است و تعداد ۱۰۰ عدد اوراق نیز خریداری کرده که معادل با تعداد اوراق لازم برای تحویل گرفتن آن واحد است. اگر واحد مذکور متقاضی غیر از همان فرد نداشته باشد، آن واحد به آن فرد تعلق خواهد گرفت. اما اگر واحد شماره یک پنج متقاضی داشته باشد که دو نفر از آن ها اوراق لازم برای تحویل واحد یک را دارند، بین دو نفر قرعه کشی صورت می گیرد تا برنده مشخص شود. فرد دوم نیز یا در آن ساختمان واحد دیگری را انتخاب می کند و آن واحد را تحویل می گیرد یا واحد دیگری را پسند نمی کند.

وی ادامه داد: در نهایت برخی افراد که واحدی که دوست داشتند را دریافت می کنند، برخی افراد واحدی که تمایل داشتند را نگرفتند و واحد دیگری را هم نمی خواهند تحویل بگیرند، برخی افراد نیز قصد سرمایه گذاری داشتند و از ابتدا نمی خواستند واحد تحویل بگیرند. بر این اساس افرادی که نمی خواهند از آن پروژه واحدی را تحویل بگیرند، بسته به آنکه اوراق به چه نحوی طراحی شده و در امیدنامه اوراق ذکر شده است، سرنوشت متفاوتی خواهند داشت. مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران با بیان اینکه در یک حالت ممکن است فروشنده اختیار فروش به سرمایه گذاران داده باشد، توضیح داد: برای مثال فرد متری ۱۰ میلیون تومان خریده و فروشنده اعلام کرده است که سه سال دیگر در قیمت ۱۵ میلیون تومان اختیار فروش می دهد. اگر سرمایه گذار در زمان سررسید واحد را تحویل نگرفت، اختیار خود را اعمال می کند و بابت ۱۰ میلیون سرمایه گذاری که سه سال قبل انجام داده است، ۱۵ میلیون دریافت کرده و کنار می رود. فلاح ادامه داد: حالت بعدی به این صورت است فروشنده یا همان سازنده، اختیاری نداده باشد و به جای آن به خریداران امکان تسویه نقدی داده باشد. یعنی در زمان سررسید، سازنده به قیمت روز که توسط کارشناس رسمی دادگستری مشخص می شود، پول را به فردی که اوراق را در اختیار دارد پرداخت می کند. وی افزود: حالت دیگر این است که سازنده نه اختیار فروش گذاشته و نه امکان تسویه نقدی را در نظر گرفته است، در این حالت به خریدار این امکان داده می شود که در بازار نهایی، اوراق را به افرادی بفروشد که می خواهند واحدهای باقیمانده آن پروژه را تحویل بگیرند. البته در این شرایط ممکن است قیمت خوبی برای خرید اوراق پیشنهاد نشود، در این حالت برای واحدهای باقی مانده در بورس کالا مزایده برگزار خواهد شد. برای مثال فرض کنی در یک پروژه سه واحد باقی مانده که هیچکس حاضر نیست این واحدها را تحویل بگیرد، در این صورت سه واحد فروخته می شود و بر اساس اینکه متری چند فروخته شده، به افراد صاحب اوراق پرداخت می شود.

عرضه کنندگان چه کسانی هستند؟

مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران در ادامه به این سوال که عرضه کنندگان چه کسانی خواهند بود؟ پاسخ داد: سازندگان معمولی و دولت می توانند ناشر این اوراق باشند. درواقع هر فردی که به عنوان سازنده قصد پیش فروش دارد، میتواند وارد این سیستم شود. البته به دلیل اینکه باید تعهدات سازنده تضمین شود، سازنده باید توانایی تودیع وثایق را داشته باشد که این تودیع وثیقه کار هر سازنده ای نخواهد بود. تا کنون سازنده های بزرگ در کشور درخواست خود را ارائه داده اند. برای مثال شرکت سرمایه گذاری مسکن وابسته به بانک مسکن درخواست داده است. همچنین با بانک توسعه تعاون و تعاون ارتش مذاکراتی صورت گرفته است. سازنده باید از عهده تودیع وثایق بربیاید و تضمین کند که اگر در زمان سررسید نتوانست تعهد خود را ایفا کنند بتواند خسارت های مقرر شده در قرارداد را به سرمایه گذاران پرداخت کند.

آخرین وضعیت طرح

فلاح درمورد اینکه طرح در چه مرحله قرار دارد نیز توضیح داد: به هیات پذیرش سازمان بورس پروپوزالی ارائه شد که این هیات پروپوزال را به کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار ارجاع داد. در نهایت این کمیته نیز پروپوزال را بررسی و تایید کرد. پس از آن پیشنویس دستورالعمل اجرایی اوراق پس از تصویب هیئت مدیره بورس کالا تقدیم کمیته تدوین مقررات سازمان بورس شد که در این کمیته در حال بررسی است و پس از تایید کمیته باید به تصویب هئیت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار برسد و قابلیت اجرایی خواهد یافت. بر اساس این گزارش، به گفته مسئولان قرار است در بازار سرمایه بستری فراهم شود تا متقاضیان بتوانند به راحتی مسکن پیش خرید کنند. در واقع قرار است این امکان فراهم شود که افراد بتوانند حتی به اندازه یک متر مربع و به میزان نقدینگی خود پیش خرید خانه انجام دهند تا از این طریق قدرت خرید پسانداز خود را نگه دارند؛ بنابراین مسکن به قطعات کوچک تبدیل شده و امکان فروش آن و نیز امکان انجام معاملات ثانویه فراهم میشود. به عبارت دیگر، بورس کالا به دنبال آن است که بتواند مسکن را به شکل متری و در قالب اوراق سلف استاندارد مسکن پیش فروش کند و این کار را در بستری که تضامین لازم از سازنده گرفته شود و خریدار با خیال راحت اقدام به خرید کند، انجام دهد.

بزرگترین چالش پیش روی سامانه جامع تجارت چیست؟

گروه صنعت و تجارت: «هدف ما از راهاندازی سامانه جامع تجارت این است که جلوی سوءاستفادهها گرفته شود و فعالیتهای اقتصادی کاملاً شفاف شود.» اینها بخشی از جملاتی است که حسن روحانی رییس جمهوری ایران، ۴۵ روز پیش از این و در هجدهمین جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات (دولت الکترونیک) و همزمان با بهرهبرداری از مرحله اول و مهم سامانه جامع تجارت مطرح کرد. کمتر از دو ماه از بیان این جملات توسط اولین مقام اجرایی کشور میگذرد، اما به نظر میرسد که هنوز هم ناهماهنگیهایی در مسیر افزایش کارایی و بهرهوری مناسب از این سیستم جامع قرار دارد؛ تا جایی که محمد شیرازیان، مدیر سامانه جامع تجارت ایران اعلام کرده، برخی دیگر از سامانههای مربوط به حوزه مبارزه با قاچاق در حال موازی کاری هستند.

سامانه جامع تجارت یکی از طرحهای دولت تدبیر و امید است که در همان سال نخست آغاز به کار (۱۳۹۲) مطرح و به تصویب رسید، اما اجرای آن بیش از هفت سال زمان نیاز داشت. سامانهای که با توجه به کارایی که دارد میتواند نورافکنی باشد بر تاریکخانه انبارهایی که کالاهای وارداتی را احتکار میکنند. یکی از مهمترین مزیتهای سامانه جامع تجارت این است که در صورت اجرای درست آن دیگر شاهد کمبود اقلام مصرفی و احتکار یا دپوی آن در انبارها نخواهیم بود. مدیر سامانه جامع تجارت ایران هم پیش از این گفته بود که یکی از اهداف این سامانه ایجاد درگاه واحد برای بازرگانان و فعالان تجاری است که با رصد و رهگیری کالاها در این سامانه، دیگر شاهد عرضه خارج از شبکه، افزایش بیرویه قیمتها و کمبود کالا در سطح عرضه نخواهیم بود.

با راهاندازی درست و نهایی این سامانه هر کالایی از زمانی که توسط بازرگان خریداری میشود، تا لحظهای که به دست مصرفکننده میرسد قابل ردیابی خواهد بود و دیگر شاهد گرانفروشی، احتکار، کمفروشی و ... نخواهیم بود. در واقع دیگر بازرگانی که نهاده دامی با ارز دولتی وارد کرده نمیتواند آن را در بازار آزاد به فروش برساند یا تاجری که روغن با ارز دولتی وارد کرده نمیتواند برای سوءاستفاده و گرانتر فروختن، کالا را احتکار کند. از طرف دیگر یکی از موانع اصلی مبارزه با قاچاق کالا در ایران شفاف نبودن مسیر ورود کالا به کشور است. در سالهای اخیر سامانههایی مانند سامانه گمرک راهاندازی شده که نقش آن الکترونیکی کردن فرایند تجارت خارجی در کشور است. اما این سامانه به تنهایی نتوانسته قاچاق را در کشور کنترل کند و میزان قاچاق ورودی به کشور به همان میزان گذشته باقی ماند. براساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف شد تا سامانه تجارت را برای بهرهبرداری از سامانه نرمافزاری جامع یکپارچهسازی و نظارت بر فرایند تجارت اجرا کند.

موازی کاری برخی سامانهها با سامانه جامع تجارت

در این میان مدیر سامانه جامع تجارت ایران با بیان اینکه موضوع انبارهای داخلی کشور و سامانه جامع انبارها جزء اختیارات وزارت صمت است و ورود گمرک به آن، هیچ مبنای قانونی ندارد. محمد شیرازیان در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه رصد و رهگیری کالاها وظیفه وزارت صمت در سامانه جامع تجارت است، افزود: فرآیندی که در حال حاضر پیاده میشود مورد تأیید وزارت صمت نیست و بارها برای اصلاح این فرآیند، پیگیری شده است. وی گفت: مصوبات متعددی داریم که این موازی کاری باید به پایان برسد که امیدواریم این مصوبات اجرایی شود.

مدیر سامانه جامع تجارت ایران ادامه داد: براساس توافقات و ضوابطی که در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز داشتیم رصد و رهگیری نهادههای دامی و خوراک دام به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شده، اما این وزارتخانه موظف شده است در سامانه «بازارگاه» اطلاعات رصد و رهگیری را در اختیار سامانه جامع تجارت قرار دهد که متاسفانه این اتفاق نیفتاده است. وی افزود: از سال ۱۳۹۸ پیگیر ارتباط با سامانه بازارگاه وزارت جهاد کشاورزی و از سال ۱۳۹۵ پیگیر ارتباط با سامانه گمرک هستیم، اما متاسفانه گمرک سامانهای را تحت عنوان سامانه خدمات پس از ترخیص، راهاندازی کرده است که از همان سال ۹۵, ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزیر وقت صمت به این موضوع اعتراض کردند که این سامانه، موازی با سامانه جامع انبارها کار میکند. مدیر سامانه جامع تجارت ایران گفت: دستگاههای مختلفی از جمله حوزه معاون اول، ستاد ملی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت کشور و اخیراً شورای اجرایی فناوری اطلاعات به این اختلاف ورود کردند. وی افزود: متاسفانه باوجود مصوبات متعدد برای جمعآوری سامانه انبارهای گمرک، اما هنوز این موضوع اجرایی نشده است و این سامانه همچنان به فعالیت خود ادامه میدهد.

مدیر سامانه جامع تجارت ایران اضافه کرد: براساس آخرین گزارش شورای اجرایی فناوری اطلاعات، در سامانه انبارهای گمرک، تعداد متعددی رکورد تکراری، کد پستی اشتباه و کد ملی تکراری وجود دارد. وی افزود: چرا گمرک با راهاندازی سامانه موازی، مصرفکننده و انباردار را مکلف میکند در داخل سامانه انبارهای گمرک، اعلام وصول بار را ثبت کند؟ در صورتی که انباردار داخلی کشور فقط با بار وارداتی، طرف نیست بلکه بار تولیدی داخل کشور را هم ذخیره و انبارداری میکند. شیرازیان اضافه کرد: متاسفانه همچنان این رویه غلط ادامه دارد.

اهمیت مقابله با موازی کاری در سامانههای تجاری

به نظر میرسد که سامانه جامع تجارت ایران در حقیقت یک مکانیسم تسهیلکننده برای انجام امور مربوط به حوزه بازرگانی و تجارت خارجی است و در شرایطی که پیچیدگیهای قانونی و اداری برای انجام فعالیتهای تجاری در کشور رو به افزایش بوده است، این سیستم میتواند فرآیند انجام کارها را تا اندازهای تسهیل کند. آسانسازی و روانسازی فعالیتهای بازرگانی با استفاده از ابزارها، امکانات و مدلهای استاندارد تجارت الکترونیکی در سطح ملی و بینالمللی و ایجاد یک سیستم واحد برای فراهم شدن زمینه تعاملات تجارت الکترونیکی از مهمترین وظایف سامانه جامع تجارت کشور است که میتواند با ایجاد شفافیت مانع استفاده از رانت و تخلف توسط سوءاستفاده کنندگان شده و زمینهساز رونق فعالیتهای بازرگانی و توسعه تجارت خارجی کشور شود. در همین ارتباط علی شریعتی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفتگویی با اشاره به مزیتهای راهاندازی سامانه جامع تجارت در کشور، گفت: اگر سامانه جامع تجارت وظایف ذاتی و مأموریتهای اصلی خود را به درستی انجام دهد شاهد کاهش موازی کاری در انجام فعالیت برخی سامانهها خواهیم بود و این مساله مزیت بزرگی برای فعالان حوزه بازرگانی و تجارت کشور به شمار میرود.

این فعال حوزه تجارت و بازرگانی ادامه داد: سامانه جامع تجارت هر اندازه که بتواند در صادرات و واردات کالا برای فعالان بخش خصوصی، شفافیت اداری ایجاد کند و از فساد احتمالی جلوگیری کند، میتواند باعث خوشحالی و موفقیت بیشتر تجار و بازرگانان شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران همچنین تاکید کرد: تسهیل تجارت و جلوگیری از قاچاق و سوءاستفاده، خواسته بخش خصوصی است و هرچه سامانههای مختلف این روند را تسهیل کنند برای فعالان واقعی حوزه تجارت خارجی و تولیدکنندگان مفیدتر خواهد بود.

شریعتی در پایان با بیان اینکه کسانی که در حوزه تجارت فعالیت میکنند و قصد سوءاستفاده از شرایط موجود را ندارند، از سامانه جامع تجارت استفاده خواهند کرد؛ گفت: راهاندازی سامانه جامع تجارت قطعاً میتواند برای توسعه اقتصادی و رونق فعالیتهای اقتصادی در کشور تاثیرات خوب و مزیتهای متعددی داشته باشد و بهتر است که ایرادات این سیستم هرچه سریعتر برطرف شده و استفاده از آن عملی شود.

آنچه درباره متهم ردیف اول آلودگی هوا باید یدانید

هر سال با شروع فصل سرما یافتن مقصر برای آلودگی هوا آغار می شود؛ موضوعی که هر سال متهم جدیدی دارد و امسال نیز پس از عبور از کیفیت بنزین، خودروهای فرسوده و موتورسیکلت ها نوبت به نیروگاه ها، صنایع و مازوت سوزی آن ها رسیده است.

یافتن راه حل و چاره برای حل مشکل آلودگی هوا بی شک یکی از مهم ترین وظایف دولت است اما هر سال پیداکردن مقصر آنقدر زمان می برد که دیگر مجالی برای چاره اندیشی نمی ماند و از آنجایی که فصل سرما چندان طولانی نیست، تنها غبار سیاه آلودگی در پایان فصل نصیب مردم می شود.

علی رغم اینکه در سال های پیش بنزین متهم اصلی آلودگی هوا بود اما آن طور که مسوولان اعلام کردند افزایش کیفیت بنزین، این فراورده نفتی را از گردونه خارج کرده اما همچنان احتراق بد خودروهای فرسوده و موتورسیکلت ها مورد اتهام است اما بیش از آن آنچه که امسال مورد توجه قرار گرفته مازوت سوزی صنایع و نیروگاه ها است.

اما مازوت چیست؟

جست و جو در سایتهای تخصصی این حوزه نشان می دهد مازوت نوعی نفت کوره به شمار میآید که کیفیت پایین و ویسکوزیته بالایی دارد و در نیروگاههای حرارتی و موارد مشابه از آن استفاده میشود. در اروپا و ایالات متحده، ترکیب مازوت شکسته به گازوئیل تبدیل میشود. در گذشته، مازوت برای گرم کردن خانهها در شوروری سابق و شرق دور مورد استفاده قرار میگرفت چراکه آنها تجهیزات لازم برای تبدیل مازوت به سایر محصولات پتروشیمی را نداشتند. در کشورهای غربی به کورههایی که از مازوت استفاده میکنند، کورههای ضایعاتسوز نیز میگویند. مازوت که به طور عمده توسط کشورهای روسیه، قزاقستان، آذربایجان، ترکمنستان و ایران تولید میشود برای گرم کردن بویلرها (دیگ بخار) جهت تولید بخار مورد استفاده قرار میگیرد چراکه این ماده، گرمای سوختن بسیار بالایی دارد. از عوامل مهم در درجهبندی این سوخت باید به محتوای گوگرد آن اشاره کرد که متاثر از منبع اصلی آن است. در حمل و نقل مازوت به طور معمول به این سوخت، «نفت کثیف» (Dirty Oil) میگویند و از آنجایی که ویسکوزیته بسیار بالایی دارد، پمپ کردن آن به تجهیزات خاصی نیازمند است. مازوت را میتوان از جمله ترکیبهای نفت خام به شمار آورد که حاصل تقطیر جزء به جزء آن به هنگام پالایش نفت خام است و بعد از تبخیر بنزین و سایر فرآوردههای سبکتر، از نفت خام بدست میآید. بر این اساس مازوت نوعی نفت کوره با کیفیت بسیار پایین به شمار میآید نفت کوره از جمله فرآوردههای نفتی است که در بسیاری از موتورها، چراغها، گرمکنها و کورهها مورد استفاده قرار میگیرد و همچنین به عنوان حلال نیز از آن بهره میگیرند. نفت کوره همانطور که گفته شد از نفت خام بدست میآید و برای استفاده در کاربریهای مختلف، آنرا پالایش میکنند.

اثرات استفاده از مازوت بر سلامتی

در اثر سوزاندن سوختهای فسیلی حاوی گوگرد همچون مازوت، ترکیباتی موسوم به Sox منتشر میشوند که بخش بیشتر آنرا SO۲ تشکیل میدهد SO۲ گازی سمی است که برای سلامتی مضر است. این گاز، وزن بیشتری نسبت به هوا دارد و زمانی که غلظت آن در هوا به بیش از ۵۰۰ppb برسد، بوی بدی خواهد داشت که در این سطح، کشنده خواهد بود.

این گاز در غلظتهای پایینتر، درد قفسه سینه، مشکلات تنفسی، قرمزی چشم و افزایش احتمال بروز بیماریهای قلبی و تنفسی را به همراه دارد. به طور کلی، غلظت معمول این گاز در اتمسفر کمتر از ۱۰ppb ذکر میشود که در این غلظت اثر مخربی بر سلامتی نخواهد داشت.

اثر دوم سوزاندن مازوت و سایر سوختهای گوگردی، تشکیل سولفاتها و نیتراتها به شکل آئروسول یا ذرات بسیار ریز هوا است که «ذرات معلق» (Particulate Matter) موجود در هوا را سبب میشوند. این ذرات معلق با تشدید آلودگی هوا خطر آسم و حملات قلبی و تنفسی را افزایش میدهند.

اثر سوم سوزاندن مازوت از منبع انتشار آن فراتر میرود و در این حالت اکسیدهای گوگرد به دلیل واکنش در اتمسفر و فاز محلول در آب، به اسید تبدیل میشوند. این آئروسولهای اسیدی تحت شرایط خاص هواشناسی به باران اسیدی، برف و مه تبدیل خواهند شد. زمانی که آلودگی هوا ناشی از عملکرد و فعالیتهای انسانی نباشد، pH بارانهای اسیدی در حدود ۵.۵ خواهد بود که این میزان خاصیت اسیدی به دلیل وجود کربنیک اسید حاصل از واکنش بخار آب با دیاکسید کربن است.

این بارانهای اسیدی اثرات مخرب دیگری نیز بر جای میگذارند که از میان آنها میتوان به حل شدن فلزات سنگین در بارانهای اسیدی اشاره کرد و خاکها نیز دیگر توانایی نگهداشتن ریشه درختان را نخواهند داشت. در نتیجه با فرسایش خاک و از بین رفتن پوشش گیاهی، احتمال بروز سیل افزایش مییابد.

تمایل نداریم از مازوت استفاده کنیم اما در نقاطی مجبوریم

موضوعی که بارها از سوی مسوولان در کلانشهر ها تکذیب شده است، آنطور که گفته می شود هیچ کدام از صنایع و نیروگاه های تهران از مازوت استفاده نمی کنند، اما این مساله مربوط به کل کشور نمی شود و بیژن زنگنه - وزیر نفت روز گذشته اعلام کرد: بی تردید باید میزان مصرف مدیریت شود، تمایل نداریم که از سوخت مازوت استفاده کنیم اما در نقاطی مجبور به این کار هستیم. گازوئیل هم در حداکثر ممکن تامین می شود و بیشتر از این امکان ندارد. ما هر مقدار گازوئیل اضافی داریم می دهیم بخشی هم از مخازن باید استفاده شود.

به گفته وی برخی استانداران کشور درخواست می کنند که استان آنها از مصرف مازوت مستثنا شود اما با هر استانی که صحبت می شود چنین خواسته ای مطرح است. صنایع سیمان از ابتدا قرار بود در فصل زمستان مازوت مصرف کنند و قراری برای مصرف نفت کوره در این فصل نبود.

زنگنه گفته بودکه امروز در دولت تصویب می کنیم که قیمت نفت کوره معادل گاز مصرفی شود. برخی از افراد درباره نفتکش ها اظهار نگرانی کرده بودند که ما این موضوع را حل کردیم. البته ما روغن و لاستیک به فردی نمی دهیم و کاسبی هم راه نمی اندازیم. ما مشکلی از نظر نفتکش برای حمل بار به نیروگاه ها نداریم چرا که این موضوع با تدابیر خاص حل و فصل شده است. بی تردید نباید تبلیغات درباره مصرف خانگی و کاهش مصرف سوخت ادامه داشته باشد. اگر مصرف برق کاهش پیدا کند مصرف مازوت نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

مهمترین خواست وزارت نفت این است که قطع مصرف مازوت از ۱۸۰ میلیون لیتر با تدابیر خاص خود افزایش پیدا نکند. ما نمی توانیم این مشکل را حل کنیم و در صورت بروز مشکل، خود آنها نیز با دشواری مواجه خواهند شد. لذا از همکاران در صنعت برق می خواهیم که با تدابیر لازم این موضوع را رعایت کنند. همچنین رضا اردکانیان - وزیر نیرو نیز روز گذشته اعلام کرد: ۱۰۰۰ میلیون متر مکعب تولید و مصرف گاز در ایران رقم بزرگی است. ما براساس قراردادها صادرات برق داریم و هم ما و هم وزارت نفت به طور طبیعی ملاحظات مردم خود را قطعا در چارچوب قراردادها در نظر گرفته ایم. اما همه مقدار گازی که ما در نیروگاه ها استفاده می کنیم تا برق تولید کنیم و این برق صادرات شود کمتر از یک درصد تولید گاز کشور است. اگر نفت صادر نکنیم و یا قرارداد های خود را متوقف کنیم، از یک درآمد ارزی محروم می شویم که صنعت برق ما در این شرایط تحریمی به آن بسیار احتیاج دارد.

وی تصریح کرد: ما در وزارت نیرو با توجه به شرایطی که وجود دارد استفاده از نیروگاه های برق آبی را افزایش داده ایم و برای جبران و کمک به نیروگاه های حرارتی وارد مدار کرده ایم. هم در یک همکاری نزدیک با شرکت ملی گاز ایران و وزارت نفت سعی خواهیم کرد که کمترین اختلال ایجاد شود، تغییرات نیروگاهی ما به خصوص واحدهایی که می توانند از سوخت مایع استفاده کنند را نیز تدبیر کردهایم.

سرمقاله

کورش شرفشاهی

روزنامه نگار

از روزی که مجلس یازدهم با شعار انقلابی گری و مقابله با گرانی توانست رای مردم را به دست بیاورد، تا امروز که ۷ ماه می گذرد، به نظر می رسد تناسب خاصی میان شعارها و برنامه های انجام شده از سوی نمایندگان وجود ندارد و به عقیده منتقدان هیچ دستاورد خاصی از نمایندگان این دوره از مجلس شاهد نبودیم. منتقدان مجلس یازدهم معتقدند با توجه به تاثیر شعارها و رویکردهای پوپولیستی در کسب آرا مردمی در انتخابات شعارزدگی و چالش آفرینی که از همان ابتدا در دستور کار نمایندگان تازه وارد قرار داشت، همچنان ادامه خواهد یافت. با توجه به اصولگرا بودن قاطبه نمایندگان مجلس بازی های سیاسی و درگیری های جناحی از همان ابتدا عملکرد مجلس یازدهم را زیر سوال برد اما مردم گمان می کردند که انتقادها و حاشیه سازی ها و... به خاطر استیفای حقوق مردم است، اما پس از گذشت مدتی مشخص شد که مجلس یازدهم نیز راه مجالس گذشته را می رود و برخی نمایندگان این دوره نیز بیشتر غوغاسالار و جناحی برخورد می کنند. با وجود اینکه مقام معظم رهبری به نمایندگان این دوره توصیه کرد که شان نمایندگی مردم را حفظ کرده و از اختلاف دوری کنند. اما نمایندگان مدعی ولایتمداری همچنان راه خودشان را رفتند و در قالب انتقاد، گاهی لب به توهین و افترا گشودند. بازی های سیاسی زمانی اوج گرفت که دولت به ریاست حسن روحانی لایحه بودجه ۱۴۰۰ را به اولین مجلس به ریاست قالیباف تحویل داد. مجلس تلاش داشت تا به مردم بقبولاند که این لایحه اشکال دارد و از همان ابتدا بحث رد کلیات بودجه با جدیت مطرح شد. البته این سابقه در مجالس گذشته نیز اتفاق افتاده بود و برای آنهایی که از بازی های سیاسی خبر دارند، مشخص بود که بازی با بودجه می تواند نوعی تسویه حساب سیاسی باشد. عجیب اینجاست که نمایندگان مدعی حمایت از اقشار آسیب پذیر که با هدف کاهش تورم و پرکردن سفره های خالی مردم رای گرفته بودند با در نظر گرفتن سلیقه های جناحی و با کوبیدن بر طبل مخالفت با دولت نه تنها ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کردند، بلکه ارز۱۱۵۰۰ تومانی را نیز حذف کردند تا از جلسات کمیسیون تلفیق، ارز ۱۷۵۰۰ تومانی را بیرون بیاورند. از همان ابتدا که این عدد مطرح شد، انتقادهای بسیاری مطرح شد. کارشناسان اقتصادی که در بسیاری از موارد منتقد دولت روحانی بوده و هستند، بدون در نظر گرفتن بازی های جناحی هشدار میدهند که افزایش ۳۰۰درصدی نرخ ارز دولتی مقدمات افزایش مجدد قیمتها را فراهم خواهد کرد. اقتصاددانان حتی به ارز ۱۱۵۰۰تومانی که دولت پیشنهاد کرده و با رشد ۵۲درصدی مواجه میشد نیز انتقاد داشتند. از سوی دیگر رئیسکل بانک مرکزی نیز گفته بود که تعیین نرخ ۱۷۵۰۰ تومان بهازای هر دلار و رسمیت دادن به این نرخ تسعیر ارز در بودجه با توجه به توفیقات اخیر در صدور نفت و فرآوردههای نفتی و خنثی کردن تحریمهای جاری از یک طرف و نیز روند تحولات و احتمال کاهش تحریمها در سال آتی از طرف دیگر، بهصلاح اقتصاد کشور نمیدانم. عبدالناصر همتی افزوده بود نکتهای که باید توجه شود موضوع تأثیر آن بر رشد پایه پولی است، ممکن است در ظاهر این اقدام با کم کردن از میزان صادرات نفت موجب تراز دخلوخرج بودجه بشود ولی براساس تجربه کشور و رابطه مالی دولت و بانک مرکزی، تأثیر آن در نقدینگی را نمیتوان نادیده گرفت. نگاهی به اظهارات موافقان و مخالفان این واقعیت را نشان می دهد که مردم در بازی های جناحی مجلس و دولت زیر فشار قرار می گیرند و تاوان سیاست آزمون و خطایی که سالهاست در مجالس و دولت ها اتفاق افتاده را مردم خواهند پرداخت. اشکال بزرگی که اکنون مشاهده می شود، این است که مجلس عزم خود را برای اجرای برنامه های خود جزم کرده و ممکن است چنانچه به خواسته خود نرسد، با استفاده از ابزار استیضاح در پی رسیدن به خواسته های خود و زیر فشار قرار دادن دولتمردان باشد.

یادداشت

محمدصالح جوکار

نماینده یزد در مجلس شورای اسلامی

پس از آنکه انتخابات آمریکا پایان یافت و ترامپ نتوانست برای دومین بار رییس جمهور این کشور شود، شاهد تحرکات رژیم آمریکا در روزهای آخر ریاست جمهوری ترامپ هستیم. این اقدامات کاملاً نمایانگر حماقت ترامپ است و قطعاً بازنده این اقدامات آمریکاییها خواهند بود. چرا که هر اقدام احتمالی از سوی آمریکا پایان خارج از اراده آنها دارد چرا که حرف آخر را جمهوری اسلامی ایران خواهد زد. البته آمریکا به خوبی میداند که در منطقه غرب آسیا نفوذی ندارد و آمریکاییها آنقدر آسیب پذیر هستند که هرگونه حماقت آنها میتواند موجب نابودیشان شود.

آنچه باعث تحرکات اخیر شده این است که آمریکاییها پیرو سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و هرگونه انتقام جویی ایران پیرو این جنایت دستپاچه شدهاند. بنابر این آمریکا تلاش میکند تا یک اقدام پیش دستانه داشته باشند تا اتفاقی برای برایشان رخ ندهد که این خود نشان از بیم و هراس آمریکاییها از ایران دارد.

آمریکا این نکته را نمیداند که اگر قرار باشد انتقامی گرفته شود همیشه در قالب جنگ نیست لذا این انتقام آنچنان غیرمنتظره و دردناک خواهد بود که آنها نمیتوانند آن را در محاسبات خود بگنجانند.

نکته مهمتر اینکه ایران جبهه مقاومت گستردهای در منطقه دارد و آمریکاییها به خوبی میدانند که وضعیت ما بسیار برتر از آنهاست و راهبردهای آنها کاملاً به بن بست رسیده است.

نیروی دریایی سپاه در اطلاعیه ای اعلام کرد:

جنوبی توسط نیروی دریایی سپاه نیروی دریایی سپاه در اطلاعیه ای اعلام کرد: شناور نفتکش کره جنوبی با نام تجاری هانکوک چیمی صبح دیروز به دلیل نقض پروتکلهای زیستمحیطی توسط نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس متوقف شد.
در اطلاعیه نیروی دریایی سپاه آمده است: «این شناور از مبدا بندر الجبیل عربستان سعودی عازم بمبئی هند بود که در خلیج فارس به دلیل نقض پیاپی قوانین زیست محیطی دریایی توقیف شد.
این کشتی با پرچم کرهجنوبی در حال تردد و حامل ۷هزار و ۲۰۰ تن اتانول بوده است. خدمههای دستگیر شده از این شناور از ملیتهای کره، اندونزی، ویتنام و میانمار هستند.
این شناور که پس از توقیف در لنگرگاه بندرعباس پهلو گرفت و پرونده آن برای طی مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی کشور خواهدشد. توقیف این شناور به درخواست اداره بنادر و کشتیرانی و با حکم داداستانی استان هرمزگان در ساعت ۱۰ صبح پانزدهم دی ماه انجام شد.