استفاده از فرصت باقیمانده ترامپ برای ایجاد تنش با ایران

تحلیلگر ارشد مسائل منطقهای گفت : رژیم صهیونیستی، عربستان و تعدادی از سران مقامات آمریکایی مثل پمپئو خواهان برخورد با جمهوری اسلامی ایران هستند و تلاش میکنند در وقت باقی مانده از ریاست ترامپ بر کاخ سفید ایران را وارد تنش جدی با آمریکا کنند.صباح زنگنه در گفتوگو با ایلنا با بیان اینکه منطقه تحمل یک درگیری جدید را ندارد گفت: هر درگیری جدید حتی اگر با حملهای محدود شروع شود به سرعت و به سادگی تبدیل به یک درگیری بزرگ میشود. این جزو مسلّمات است. درگیری بزرگ نیاز به تسلیحات، نیروی انسانی و پول و پشتوانه مالی دارد. فرض بگیریم که تسلیحات وجود داشته و در اختیار آمریکا و کشورهای اقماری آن باشد اما اگر بخواهند از نیروی انسانی و نظامی کشورهای منطقه استفاده کنند، خیلی ضعیف خواهد بود. از سویی اگر نیروهای نظامی ایالات متحده بخواهند وارد جنگ شوند، تبعات آن برای آمریکا غیر قابل محاسبه و تحمل خواهد بود.این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت:از نظر تامین پشتوانه مالی نیز به نظر نمیآید، کشورهای نفتی که جنگهای قبلی آمریکا را پشتیبانی میکردند، بتوانند کمکی کنند.

 

آغاز فرایند تزریق گاز و تولید محصول UF6 در فردو

سخنگوی دولت از دستور رییس جمهوری برای اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها خبر داد و گفت: فرآیند تزریق گاز شروع شده و اولین محصول اورانیوم غنی شده UF۶ به دست آمد.علی ربیعی در گفت و گو با ایرنا به دستور رییس جمهوری برای تامین اعتبار قانون اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریمها خبر داد و گفت: هفته گذشته رییس جمهوری در نامهای به معاون اول خود در خصوص تامین بودجه بخشی از این قانون در سال ۱۳۹۹ دستورات لازم را داده است.سخنگوی دولت اضافه کرد: همچنین رییس جمهور در روزهای گذشته دستور اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها را صادر کرد و فرآیند تزریق گاز شروع شد و اولین محصول اورانیوم غنی شده UF۶ به دست آمد.ربیعی تصریح کرد: کلیه این فرآیند پس از انجام اقدامات اولیه از قبیل اطلاعرسانی به آژانس بینالمللی انرژی اتمی و تحویل پرسشنامه طراحی بر مبنای تعهدات پادمانی کشور صورت گرفته است.سخنگوی دولت با بیان اینکه مواضع دولت در خصوص این قانون به صراحت اعلام شده است، تاکید کرد: دولت خود را ملزم به اجرای قانون میداند.

برجام ابزار گفتوگوی تهران با واشنگتن

مشاور امنیت ملی دولت آینده ایالات متحده اظهاراتی در مورد بازگشت به برجام ارائه کرد.به گزارش ایلنا از بی بی سی، جیک سالیوان گفت: باید درباره برنامه موشکهای بالستیک ایران گفتوگو صورت گیرد. اقدامات دولت ترامپ در مورد ایران باعث امنتر شدن آمریکا نشد و تهران اکنون به دستیابی به سلاح هستهای نزدیکتر شده است. با بازگشت به برجام زمینه برای گفت و گو فراهم می شود.

ترور سلیمانی مخالف اصول حقوق بشر

گزارشگر ویژه سازمان ملل در توئیتر خود با اشاره به سالگرد ترور سردار سلیمانی نوشت: در کشتن ژنرال سلیمانی به عنوان یک مقام دولتی توسط نیروهای آمریکا دو اصل ضرورت و تناسب رعایت نشد و این اقدام مخالف اصول بین المللی حقوق بشر بود. به گزارش ایلنا، اگنس کالامارد افزود: دلیل ایالات متحده برای توجیه حمله پهپادی خود علیه ژنرال سلیمانی و پس از آن حمله ایران به پایگاههای ایالات متحده در عراق فاقد شواهدی مبنی بر وجود یک تهدید حتمی بود. آمریکا با کشتن سلیمانی در خاک عراق بدون کسب رضایت این کشور، یکپارچگی سرزمینی عراق را نقض کرده است.

آزادی ۲۰۲ زندانی غیرعمد

به مناسبت نخستین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی تعداد ۲۰۲ زندانی جرایم غیرعمد در قالب طرح «نذر آزادی برای سردار آسمانی» از بند حبس رهایی یافتند.به گزارش ایلنا، ستاد دیه کشور، با اجرای طرحی به نام «نذر آزادی برای سردار آسمانی»که به همت خیرین نوعدوست دوازده استان با شعار «آزادی در سایه آزادگی» برگزار شد، زمینه آزادی ۱۹۶ بدهکار مالی ناشی از جرایم غیرکلاهبرداری و ۶ محکوم به پرداخت دیات ناشی از حوادث کارگاهی یا تصادفات رانندگی از بند آزاد و به آغوش گرم خانوادههای خود بازگشتند.

بازگشت ناو نیمیتز به منطقه

وزیر دفاع موقت آمریکا در پی آنچه تهدیدهای انتقام جویانه مقامات ایران در اولین سالگرد شهادت شهید سلیمانی عنوان شده، دستور داد ناو نیمیتز دوباره به منطقه بازگردد و در خاور میانه بماند.به گزارش ایسنا از فاکس نیوز، کریس میلر در بیانیه ای گفت: به خاطر تهدیدهای اخیر انجام شده از طرف مقامات ایران علیه رئیس جمهور ترامپ و دیگر مقامات دولت آمریکا، دستور دادم ناو USS Nimitz دوباره به منطقه بازگردد و در خاور میانه بماند.میلر اش ادامه داد: این ناو در مقرش در ناحیه عملیات های فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکایی در منطقه باقی می ماند. هیچ کسی نباید در قاطعیت آمریکا تردید کند. پنتاگون در حالی دستور اعزام دوباره این ناو به منطقه را صادر کرده است که دفتر اطلاع رسانی پنتاگون ۱۲ دی در بیانیهای گفته بود: بر اساس دستورات دولت آمریکا و کریستوفر میلر، وزیر دفاع موقت، هواپیمابر آمریکایی "یو اس اس نیمیتز" منطقه عملیات فرماندهی مرکزی در خاورمیانه را ترک کرد و در مسیر خود به سمت بندر پایگاه نورفولک در ویرجینیا است.

نقش گزینش در به کارگیری نیروهای کارآمد

وزیر کشور نوشت: گزینش در زمینه بهکارگیری نیروهای صالح، کارآمد، متعهد و شایسته نقشی محوری ایفا میکند. به گزارش ایرنا عبدالرضا رحمانیفضلی در پیامی با گرامیداشت فرا رسیدن پانزدهم دی ماه سالروز صدور فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (ره) در امر گزینش اظهارکرد: بیتردید گزینش از جمله تفکرات و اندیشههای هوشمندانه و ارزشمند معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) است که در زمینه بکارگیری نیروهای صالح، کارآمد، متعهد و شایسته نقشی محوری ایفا میکند.وزیر کشور در این پیام با گرامیداشت پانزدهم دیماه سالروز صدور فرمان حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر تشکیل گزینش و ضمن تقدیر و سپاسگزاری از زحمات و تلاشهای همه مدیران، اعضاء و کارکنان هیات مرکزی گزینش و هستههای تابعه وزارت کشور، توفیق بیش از پیش همه دستاندرکاران در تحقق هرچه شایستهتر این امر مهم و تحول در نظام اداری کشور را از درگاه پروردگار قادر متعال خواستار شد.

فشار به ترامپ برای اقدام علیه ایران

نایب رئیس مرکز مطالعات منطقهای و بین المللی دانشگاه «نورث وسترن» در مورد رفتارهای ترامپ در روزهای آخر هشدار داد. به گزارش ایلنا از الجزیره، دنی پوستل گفت: در کمتر از یک مانده به پایان کار دولت آمریکا، ترامپ از سوی متحدان کلیدی خود در خاورمیانه از جمله اسرائیل و عربستان سعودی تحت فشار است تا اقدامی را علیه ایران انجام بدهد. بنابراین ممکن است ما شاهد بی پروا ترین اقدام او در این چند هفته باشیم.

اهمیت انتخابات آمریکا در ایران

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ششم گفت: در تاریخ روابط ما با آمریکا هیچگاه انتخابات این کشور تا این اندازه با مسائل داخلی ما گره نخورده است. به گزارش ایلنا محسن آرمین افزود: در این انتخابات، فقط مخالفان تحریم نبودند که انتخابات آمریکا برایشان مهم بود، بلکه موافقان تحریم در داخل هم با نگرانی و وسواس نتیجه انتخابات آمریکا را پیگیری میکردند و به شدت مشتاق پیروزی ترامپ بودند. وی گفت: این اشتیاق به حدی بود که حتی در تحولاتی که بعد از انتخابات آمریکا رخ داد و ادعاهای ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات مطرح شد، رسانههای افراطیون در داخل نقش بازوی رسانهای ترامپ را ایفا کردند و علاوه بر پوشش ادعاهای او دست به جعل اخبار در این باره میزدند.

رئیس قوه قضاییه در گفتوگو با شبکه المنار تصریح کرد؛

رئیس قوه قضاییه درباره اقدامات دستگاه قضایی در مبارزه با فساد اقتصادی و اداری گفت: جمهوری اسلامی نظام عادلانهای است که مطلقا اجازه نمیدهد در هیچ کجای نظام فساد لانه کند و اساس نظام ما ضدفساد است.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی در گفتوگو با المنار لبنان افزود: از ابتدای پیروزی انقلاب همواره با زمینههای فساد و عوامل آن برخورد شد، ولی بالاخره کشور ما در حال پیشرفت و توسعه و جذب سرمایهها برای حرکت به سوی استقلال اقتصادی و صنعتی است و در این فضا طبعا افرادی به دنبال سوءاستفاده و منفعت پرستی و سوداگری هستند.

وی تصریح کرد: در زمان جنگ هم عدهای در حال مبارزه با دشمن بودند و عدهای دیگر در پشت جبهه کمک میکردند، اما در همان روزهای سخت عدهای دنبال سوءاستفاده و ثروت اندوزی و مال اندوزی از راههای نامشروع همچون احتکار بودند و با افراد فاسد همان زمان هم برخورد میشد.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه سلامت نظام اداری از نکات محوری و ضروری است، گفت: نظام اداری ما از سوی افراد سوداگر و فرصت طلب که برخی از آنها به خاطر منفعت پرستی و هواپرستی دنبال فساد هستند و برخی هم ارتباطات خارجی دارند، تهدید میشود.

رئیسی وظیفه قوه مقننه را اصلاح قوانین و مقررات برای از بین بردن منافذ فساد و وظیفه قوه مجریه را اصلاح بسترهای فسادزاد در نظامات اجرایی مانند نظام مالیاتی و نظام گمرکی و نظام پولی و بانکی عنوان کرد که بر اساس آن افراد دارای انگیزه فساد زمینه برای انجام فساد نخواهند داشت.

رئیسی افزود: قوه قضاییه هم موظف است با افراد فاسد و مفسد برخورد کرده و آنها را به کیفر برساند که این ماموریت در دوره مسئولیت من با جدیت و در دو حوزه نظارت و قضاوت پیگیری میشود. رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه بر اساس قانون اساسی در جمهوری اسلامی نظارت و قضاوت بر عهده دستگاه قضا قرار دارد، تصریح کرد: قوه قضاییه به میزان قضاوت باید بر دستگاههای اداری کشور نظارت کند و همه نظامات اداری تحت نظارت ناظران و بازرسان سازمان بازرسی و قوه قضاییه قرار دارد.

رئیسی تاکید کرد: بخش نظارت دستگاه قضا تلاش دارد بسترهای فساد را اصلاح و برطرف کند و از مجلس و دولت نیز میخواهیم بیش از پیش در این زمینه تلاش کنند.

رئیس دستگاه قضا ۴ نکته اساسی برای موفقیت در مبارزه با فساد و اجرای عدالت اداری را مورد تاکید قرار داد و گفت: گام اول این است که کارگزاران و مسئولان در تمام ردهها از وزیر تا مدیران میانی و کارمندان از افراد صالح و بهترینها انتخاب شوند که خودشان ضدفساد باشند و اجازه ندهند در مجموعه شان فساد و رانت خواری و رشوه گیری شود.

آیت الله رئیسی افزود: مسئله دوم نظارت همگانی و فعال کردن ظرفیت امر به معروف و نهی از منکر است که همه احساس مسئولیت کنند و اگر در یک اداره، فساد، رشوه خواری و پارتی بازی دیدند برنتابند و فریاد بزنند که البته این مسئله شامل رسانهها هم میشود و آنها میتوانند با رعایت چهارچوبهای اساسی و حفظ آبروی افراد در مسائل شخصی هرجا فساد دیدند به نحوی اعلام کنند.

وی پاسخگویی سلسله مراتب اداری به مسئولان ذی ربط را سومین عامل سلامت نظام اداری عنوان کرد و از برخورد عبرت آموز با فساد به عنوان رکن چهارم موفقیت در مبارزه با فساد یاد کرد و گفت: هر جا فساد پیدا شد نباید نگاه شود چه شخصیتی مرتکب فساد شده و به کجا و چه کسی وصل است.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: هیچ خط قرمزی در برخورد با فساد نباید وجود داشته باشد و هرکس به هر نقطه از ثروت و قدرت وصل بود و مرتکب فساد و تخلف شد، باید قاطعانه با او برخورد شود.

رئیس قوه قضاییه گفت: مسئولان باید خود را خادم خلق خدا و گره گشا از کار مردم بدانند و خدا را ناظر بر رفتارشان ببینند و خود را در مقابل خدا و مردم و مسئولان بالادستی پاسخگو بدانند و یک ریال جابجایی پول و اموال ملت و یک پارتی بازی و حرکت خلاف حق را خیانت به ملت تلقی کنند.

رئیس قوه قضاییه گفت: در کشور ما پروندههای زیادی در دادگاهها مطرح است که با رسیدگی به آنها، پولهای زیادی به خزانه دولت و نظام بانکی برگشته و اموال خیلی از نهادها که به یغما رفته بود، با پیگیریهای دستگاه قضایی به این نهادها مسترد شده است.

رئیسی افزود: امروز دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران خود را موظف به انجام سه مأموریت مهم میداند که در درجه اول تلاش برای رونق تولید و جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی است و به هیچ عنوان نباید اجازه داد کارخانه یا کارگاهی تعطیل شده یا در فعالیت آن وقفه ایجاد شود.

وی ادامه داد: مساله دوم مجازات مجرمین است و مساله آخر بازگرداندن اموال به یغما رفته بیت المال است که ما مصمم هستیم به هر طریقی شده این موضوع را پیگیری کنیم و اقدامات تأثیرگذاری هم در این مدت انجام شده و این کار نباید هرگز متوقف شود.

رییس در بخش دیگر از اظهاراتش درباره اهرمهای مورد استفاده ایران برای بازدارندگی دشمن از تهدیداتش گفت: هر اقدام بازدارندهای که نظام سلطه و آمریکا و رژیم صهیونیستی را از حرکتهای شیطنت آمیز باز دارد، اگر لازم بدانیم انجام دهیم.

وی با بیان اینکه قدرت دفاعی و موشکی ایران در جهت بازدارندگی است، افزود: حق خودمان میدانیم از هر ظرفیت بازدارندهای که دشمن را از تجاوز به حقوق ملت ایران و ملتهای منطقه بازدارد و بر توان ما بیفزاید، برخودردار باشیم و از آن استفاده کنیم.

رئیس دستگاه قضا تنها خط قرمز در این ساحت را استفاده از سلاح هستهای عنوان کرد و گفت: امام خامنهای رفتن به سوی تولید سلاح هستهای را ممنوع و حرام شرعی اعلام کردند. اما جمهوری اسلامی تلاش میکند قدرت بازدارندگی خود را بالا ببرد همانطور که علیرغم همه تحریمها دانشمندان ما بی وقفه برای ارتقا قدرت دفاعی و موشکی و امنیت منطقه تلاش کردند و موفقیتهای چشمگیری در این عرصه داشته ایم.

رئیسی گفت که مهمتر از قدرت دفاعی و موشکی، قدرت منطقهای ایران است که آمریکا و اسرائیل میدانند ایران قدرت عمل بالایی دارد و حرف اول را ایران میزند، حقیقت هم این است که امروز هیچ معادلهای در منطقه جز با نگاه و نظر مساعد جمهوری اسلامی شکل نمیگیرد.

وی با اشاره به تلاشهای دشمن برای محدودسازی نفوذ ایران در منطقه گفت: آنها با طرح موضوع مذاکره دنبال محدودسازی نفوذ و قدرت منطقهای و قدرت امنیتی و دفاعی ما هستند، اما رهبری بیدار و حکیم ما همواره تأکید کرده اند و این تأکید به حق در تمام لایههای تصمیم سازی و تصمیم گیری نظام جمهوری اسلامی هم ساری و جاری است که به هیچ عنوان پای میز مذاکرهای نخواهیم نشست که دنبال محدودسازی قدرت دفاعی و امنیتی ما باشد و این محدودیت را خلاف امنیت جمهوری اسلامی میدانیم و زیر بار آن نخواهیم رفت.

رییس سازمان بازرسی تأکید کرد

رییس سازمان بازرسی گفت: فساد صرفا این نیست که کسی اختلاس کند یا رشوه بگیرد بلکه ترک فعل هم به نوعی منجر به فساد اداری میشود وخساراتی را هم به کشور وارد میکند و گاهی هم عدم نفی بعضی از ترک فعلها بسیار حائز اهمیت است بدین معنا که فرصتهایی وجود داشته که بواسطه عدم انجام تکالیف از دست کشور رفته است.

حسن درویشیان درباره اقدامات سازمان بازرسی در حوزه شفافیت و مبارزه موثر با فساد گفت: یکی از راهبردهای سند تحول قوه قضاییه، استفاده از روشهای جدید برای اعمال نظارت سازمان بازرسی است، دسترسی به سامانههای دستگاههای مختلف خصوصا با اولویت بخشهای مالی، پولی، مالیات، تجارت، سلامت، حوزههایی که از اهمیت بیشتری برخوردار است.

رییس سازمان بازرسی ادامه داد: یکی از راهبردهای پیش بینی شده در سند، پیگیری و شناسایی بسترهای فسادزا و گلوگاههایی است که منشا بعضی از فسادها در دستگاهها اداری میشود که بخشی از آن ممکن است مربوط به قوانین، مقررات و فرآیندها باشد که در این زمینه نیز اقداماتی را شروع کردیم و در ارتباطی که اخیرا با مجلس شورای اسلامی برقرار کردیم، نسبت به اصلاح برخی از قوانین، نظرات خود را مرتبط به کمیسیونهای مربوطه ارائه میکنیم.

درویشیان افزود: در بحث مبارزه با فساد که یکی از اولویتهای مهم قوه قضائیه است و ما نیز بر اساس قانون اساسی و قانون تشکیل سازمان بازرسی باید فسادهای اداری و مالی را در دستگاههای اجرایی پیگیری کنیم، در سند تحول پیش بینی شده که سامانه گزارشگران فسادی که ۴ ماه پیش راه اندازی کردیم توسعه پیدا کند.

وی با بیان اینکه قانون محکمی در حمایت از گزارشگران فساد نداریم، گفت: البته اخیرا شنیده ام که مجلس به این موضوع ورود کرده و قرار است مصوبهای برای حمایت از گزارشگران فساد در دستگاههای اجرایی و خارج از آن داشته باشد که یکی از این طرحها طرح تعارض منافع است که براساس آن اگر کسی از تخلف یک مدیر یا سو۶ استفاده بدهد، دستگاه اجرایی حق ندارد پست او را تنزل بدهد.

نماینده ادوار مجلس انتقاد کرد

یک نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی درباره اصلاح قانون انتخابات گفت: این اصلاح با ۳ رویکرد جلو میرود؛ نخست آنکه حضور حداکثری مردم به هنگام انتخابات کم و به حداقل برسد. دوم، ناامیدی و دلسردی بین آنان ایجاد کنند و سوم اینکه شرایطی را به وجود بیاورند تا مردمی که به انتخابات و صندوق رأی امید دارند به این تفکر برسند که این صندوق نتیجهای نخواهد داد تا فلان شخص، فلان جا، فلان گروه به اهدافشان برسند.

قاسم میرزایی نیکو در گفتوگو با ایلنا، درباره اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری گفت: در مجلس دهم بسیار تلاش کردیم که این لایحه را به ثمر برسانیم منتهی با استانی شدن انتخابات و جریاناتی که بعداً پیش آمد عملاً نشد.

این نماینده ادوار مجلس روند رسیدگی به اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را تعجب برانگیز خواند و گفت: مجلس جدید در خرداد ماه تشکیل شد و تیرماه طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری به صحن رسید و بعداز آن هم به شورا داده شد !سوال اینجاست چگونه در عرض یک ماه رسیدند چنین طرحی را تائید کنند؟ در حالی یک لایحه جامع انتخابات وجود داشت.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: نکته مهم اصلاح قانون ریاست جمهوری که در حال حاضر پیگیری میشود به حذف جمهوریت، استقلال، آزادی و هویتی که ما در این زمینه داشتیم، میانجامد.هدف بعدی این قانون رسمیت بخشیدن به خطاهای قانونی که مسلماً انجام میشده، است و به یک شکلی میخواهند آن خطاها را قانومند کنند و بگویند حالا که شورای نگهبان در حال رد کردن است با استناد به این موارد این کار را انجام داده؛ یعنی وجه قانونی به این اعمال بدهند .

سخنگوی حزب ایثارگران یادآور شد: با روندی که اصلاح قانون انتخابات پیش میرود جریان حزبی که مسئولیت آن رئیس جمهوری را که انتخاب می شود بر عهده میگیرد از بین میرود، آخر کجای این قانون حزب حضور دارد؟ یکی از نمایندگان مخالفت درستی با این بخش از اصلاح داشت میگفت اگر حزبی وجود داشت مسئولیت رئیس جمهوری که انتخاب میشود و سوء مدیریت دارد را بر عهده میگرفت و در انتخابات بعدی اجاز نمیدادند به اشتباه فردی را معرفی کنند.

سخنگوی وزارت خارجه از دادن پیامهای لازم به واشنگتن خبرداد

سخنگوی وزارت خارجه در مورد پیشنهاد رسانه آمریکایی به بایدن مبنی بر تسهیل ورود واکسن کرونا برای نشان دادن حسن نیت خود گفت: آمریکا یک جنگ تمام عیار را علیه ملت ایران آغاز کرده و همچنان این جنگ ادامه دارد. ما رفتار متفاوتی را در دولت های مستقر آمریکا ندیده ایم، اما انتظار داریم که آن ها مسیر و رفتار خود را در ارتباط با ایران اصلاح و به تعهدات خود در برجام عمل کنند.

به گزارش ایسنا، سعید خطیب زاده در نشست خبری با بیان اینکه بسیاری از اقداماتی که در قالب صبر راهبردی ایران تعریف می شود باید در چارچوب حسن نیت ایران تعبیر شود، ادامه داد: امیدواریم که آمریکایی ها قدر فرصت نهایی که برای حفظ برجام و انجام تعهداتشان در برجام به وجود آمده را بدانند و در این مسیر گام بردارند. سخنگوی وزارت خارجه افزود: برجام چیزی بین ما و ۱+۵ است که در مورد آن مذاکره و امضا شده است. در حوزه برجام طرف های گفت و گوی ما ۱+۵ است و در مورد مسائل منطقه نیز ما با کشورهای منطقه گفت و گو می کنیم. وی در باره حضور ناو آمریکایی در منطقه گفت: اینکه این ناوها بروند و بیایند تصمیم خودشان است ولی برای تمام سناریوها آمادگی داریم چه سناریوهای نمایشی و رسانه ای آمریکا، چه سناریوهای مخفی. امیدواریم که مقامات حاضر در کاخ سفید در روزهای پایانی حضورشان تنش آفرینی نکنند و اقداماتی را انجام ندهند که تا سال ها آمریکایی ها درگیر آن شوند و مجبور به پاسخگویی و جبران آن باشند. سخنگوی وزارت خارجه در ارتباط با FATF گفت: بهترین اتفاق این است که ما نقش موثری در تدوین استانداردها و رژیم های حقوقی که در زمینه پولشویی و مسائل مربوط به آن مطرح است، حضور داشته باشیم. عدم حضور ما در این فرایند محروم کردن خود از بیان نظراتمان در این زمینه است. وی گفت: مقامات بانک مرکزی باید توضیح بدهند که عدم پیوستن ایران به FATF چه مسائل و مشکلاتی را برای انجام تبادلات بانکی ایجاد کرده است. البته این مشکلات در حال حاضر به خاطر موضوع تحریم ها کمرنگ تر است و اگر تحریم ها برداشته شود عدم پیوستن به این روند روزانه بانک های ما را اذیت می کند. سخنگوی وزارت خارجه در ارتباط با اظهارات مشاور امنیت ملی بایدن در مورد اینکه باید ایران در ارتباط با موشک های بالستیک خود نیز مذاکره و گفت و گو کند، اظهار کرد: همان طور که پیش از این بارها گفته ایم ما در خصوص توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه هیچ وقت مذاکره کرده ایم، نه مذاکره می شود و نه مذاکره ای انجام خواهد شد. توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران براساس نیازهای ملی ایران تعریف و پیگیری می شود. وی با بیان اینکه آمریکایی ها خود می دانند که موضوع مذاکره در ارتباط با فعالیت های موشکی ایران براساس مذاکرات برجامی که انجام شده از حیز انتفاع خارج شده است و طرح آن فاقد وجاهت است، افزود: در ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ کلیه قطعنامه ها از جمله قطعنامه ۱۹۲۹ ملغی شد و برخی از محدودیت های باقی مانده نیز در ژانویه ۲۰۲۱ ملغی خواهد شد.