بیمه دی در مسیر تحولی شگرف

مدیرعامل شرکت بیمه دی در نشست خبری با ارائه گزارشی از عملکرد مطلوب شرکت بیمه دی در سال های اخیر، شرکت بیمه دی را یکی از شرکت های پیشرو در طراحی و خلق محصول دانست. محمدرضا کشاورز مدیرعامل بیمه دی با اشاره به اینکه بیمه دی به دنبال خلق محصولات جدید مبتنی بر نیاز مشتری است، بیان کرد: بیمه نامه «مسئولیت فردی» جزء بیمه نامه های کم نظیر در صنعت است که به تازگی به بازار ارائه شده است. همچنین بیمه دی با خلاقیت و نوآوری توانست بیمه نامه هایی از جمله «بیمه عمر با برگشت حق بیمه»، «مستمری مانا» و «کرونا» را طراحی و در دسترس مشتریان قرار دهد که در این حوزه این شرکت با ارائه محصولات جدید همواره سعی در ایجاد مزیت رقابتی و دستیابی به عنوان «پدیده محبوب مشتریان» دارد.

وی افزود: بیمه دی در حوزه عملیات بیمه گری از شرکت های شفاف پذیرفته شده نزد بورس است که صورت های مالی خود را به طور منظم منتشر کرده است. یکی از موارد قابل توجه کاهش بندهای حسابرسی است که نشاندهنده پیشبرد کار به صورت تخصصی و حرفه ای است چرا که اعتقاد داریم ذینفعان باید به طور مداوم در جریان امور شرکت قرار بگیرند.

 

 

سهم بانکداری شرکتی از تسهیلات اعطایی بانک کارآفرین

۶۰هزار میلیارد ریال سهم بانکداری شرکتی در سال ۹۹ از تسهیلات اعطایی بانک کارآفرین است. مدیرعامل بانک کارآفرین در مراسم رونمایی از محصولات جدید بانک کار آفرین با گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید قاسم سلیمانی و تقدیر از اقدام جدید دولت برای تهیه واکسن کرونا این اقدام را قدرت نمایی علمی کشور خواند و گفت: این روال نشان داد که به قدرت علمی رسیده ایم که بدون کمک از دیگر کشورها توان تولید ورفع نیازهایمان را داریم .

محمدرضا فرزین مدیرعامل بانک کارآفرین با بیان اینکه هیچ گزارش حسابرسی غیر مقبولی را نمی پذیریم گفت :گزارشهای ثبت شده از عملکرد شش ماهه بانک در سال ٩٩ نشان می دهد که تمام گزارش های شرکتهای تابعه مقبول و سودهای سه رقمی ثبت شده است.

وی با اشاره به عملکرد بانک در سال ٩٩ گفت: در سال ٩٨ قرار را بر این گذاردیم تا برنامه توسعه بانک بصورت دو ساله تبیین شود، بر این اساس قصد داریم تا برنامه بعدی را نیز بصورت دو ساله و برای سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰برنامه ریزی کنیم. ایجاد این مدیریت موجب شد تا ٢٥٢ مشتری جدید در سال ۹۹ به بانک افزوده و از این محل ۶۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات جدیدپرداخت شود.

برنامه ریزی هدفمند در مسیر رشد و توسعه

مدیرعامل بانک سینا بر برنامه ریزی هدفمند و تلاش در مسیر حرکت رشد و توسعه بانک با بهره مندی از ظرفیت های بومی این شهر تاکید کرد. دکتر ایمانی ضمن اشاره به تک شعبه ای بودن این بانک در شهر شاهرود، گفت: با توجه به شرایط امروز جامعه که شاهد توسعه روزافزون خدمات غیرحضوری هستیم، صرف وجود شعبه کارساز نیست و سعی ما بر تلاش جهت توسعه خدمات کیفی و غیرحضوری است در عین حال به منظور بهبود ترکیب مشتریان با بازاریابی مناسب و صحیح می توان نسبت به جذب مشتریان حقیقی و حقوقی منطقه اقدام نمود و ضمن معرفی بهینه محصولات و خدمات بانک در حوزه اعتباری زمینه سودآوری بیش از پیش شعبه و منطقه را رقم زد. مدیرعامل بانک همچنین با اشاره به تولیدات و محصولات کشاورزی در این شهر، بر اعطای تسهیلات خرد با اعتبار سنجی مناسب و رعایت بهداشت اعتباری تاکید کرد.

«هنر کارت»؛ محصول ویژه بانک آینده
برای فعالان فرهنگ و هنر

بانک آینده، بهعنوان بانکی پیشرو در عرصه ارائه خدمات و محصولات متنوع و منطبق بر نیاز مشتریان، برای نخستینبار در عرصه بانکداری کشور با مشارکت صندوق اعتباری هنر، از طرح منحصر بهفرد «هنرکارت» رونمایی کرد.

این محصول که در پاسخ به مطالبات اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه و بر اساس نیازسنجیهای صورتپذیرفته، طراحی و عملیاتی گردید، با در برداشتن کلیه اطلاعات هنرمندان شامل: نام و نامخانوادگی (به دو زبان فارسی و انگلیسی)، رسته هنری و تصویری از هنرمندان گرامی، بهعنوان کارت هویتی هر یک از هنرمندان نیز قابل بهرهبرداری است. «هنرکارت» بانک آینده، از تمام قابلیتهای کارت نقدی متصل به شبکه برخوردار بوده و در تمامی دستگاههای خودپرداز و پذیرنده، قابل استفاده است. درج کد دو بُعدی (QR Code) اختصاصی برای هر کارت با هدف شناسایی دارنده آن، از دیگر ویژگی هنرکارت بهشمار میرود. در این کارت، همچنین علاوه بر سازوکار «بازگشت نقدی» (Cashback) ایرانکارت، امکان تعریف «Cashback» ویژه باشگاه پذیرندگان هنرکارت نیز فراهم شده است. معرفی هنرمندان محترم برای افتتاح حساب و دریافت «هنرکارت»، تنها از طریق صندوق اعتباری هنر، میسر بوده و آن دسته از هنرمندانی که عضو صندوق اعتباری هنر نیستند، باید ضمن مراجعه به سامانه اینترنتی هنرکارت بهنشانی www.honar.cards، نسبت به ثبتنام در این سامانه، اقدام نمایند.

رییس کل بیمه مرکزی مطرح کرد:

گروه بانک و بیمه: علیرضا ملاحتی - تامین مالی و ایجاد فضای آرامش در جامعه از مهم ترین اهداف صنعت بیمه به شمار می رود.

دکترغلامرضا سلیمانی در نشست هم اندیشی مدیران و کارشناسان صنعت بیمه و نایب رییس مجلس شورای اسلامی، ضمن اعلام این مطلب افزود: پذیرش ریسک بخش های تولیدی و خدماتی تنها بخشی از ماموریت های صنعت بیمه است و باید از منظر گسترش اشتغال، تولید ثروت و تزریق آرامش به جامعه نیز به فعالیت های آن توجه کنیم.

رییس کل بیمه مرکزی با تشریح آخرین دستاوردهای صنعت بیمه در زمینه های گوناگون به ارائه آمار خدمات این صنعت در ایام کرونا پرداخت و تصریح کرد: صنعت بیمه نقش تاریخی خود را در بحران همه گیری ویروس کرونا به بهترین شکل ممکن ایفا کرده که نوعی اعتمادسازی را بین آحاد جامعه به دنبال داشته است.

وی از تاکید نهاد ناظر برای تسهیل امر بیمه گری در کشور سخن گفت و افزود: شرکت های بیمه در کنار ایفای مسئولیت های اجتماعی در ایام کرونایی، موضوع طراحی و عرضه بیمه نامه های متناسب با عوارض بیماری و پوشش خسارات ناشی از توقف کسب و کار را نیز با جدیت دنبال کرده است.

دکتر سلیمانی با اشاره به آسیب پذیری صنعت بیمه در برابر مقررات نامتناسب با مبانی این صنعت، خاطرنشان کرد: تقویت صنعت بیمه به مفهوم قدرتمندی نظام در تمامی عرصه هاست و ما از نهاد قانونگذار توقع داریم برای گسترش آرامش عمومی به حفظ آرامش این صنعت کمک کنند.

وی در همین راستا اظهار داشت: صنعتی که ماموریت آرامش بخشی را بر عهده دارد باید در فضایی ایمن و آرام به فعالیت بپردازد و مشکلات تحمیل شده تمرکز فعالان آن را بر هم نزند. رییس شورای عالی بیمه موضوع افزایش بهره وری سرمایه های صنعت بیمه را با اهمیت توصیف کرد و افزود: حمایت جدی خانه ملت ازصنعت بیمه در مساله تصویب صندوق بیمه حوادث طبیعی می تواند دغدغه های دولت و مجلس را در هنگام وقوع حوادث طبیعی به حداقل برساند.

وی با قدردانی از حضور نایب رییس خانه ملت در این نشست از نگاه ویژه وی و همکارانشان به مقوله بیمه، ابراز امیدواری کرد که این تعامل به رشد فعالیت های این صنعت و رضایتمندی حداکثری بیمه گذاران منتهی شود.

بر اساس این گزارش در ادامه این نشست مدیران عامل چند شرکت بیمه ای به طرح برنامه ها، راهبردها و مشکلات صنعت بیمه پرداختند و دبیرکل سندیکای بیمه گران به نمایندگی از سایر مدیران عامل به طرح موضوعات روز صنعت بیمه پرداخت.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی نیز با ابراز خرسندی از حضور در جمع مدیران ارشد صنعت بیمه از مقوله"اعتمادسازی" به عنوان یک ماموریت اساسی برای صنعت بیمه یاد کرد و گفت: ایجاد اعتماد و رفع دغدغه های منطقی و روانی جامعه در گرو برنامه ریزی صنعت بیمه است و مجلس از تحقق این اهداف به صورت ویژه ای حمایت می کند.

بر اساس این گزارش، دکتر سیدامیرحسین قاضیزاده هاشمی با تاکید بر ضرورت حفظ و حراست از سرمایه های کشور را از قابلیت های صنعت بیمه دانست و اظهار داشت: رفع بخش مهمی از دغدغههای معیشتی جامعه با پوششهای متنوع بیمهای امکان پذیر است و دولت باید در طرحهای ویژه مسئولیتهای اجتماعی به این صنعت کمک کند.

دکتر قاضیزاده هاشمی گفت: عوارض دریافتی دستگاه ها باید در مسیر کاهش تلفات و پیشگیری از حوادث و سوانح هزینه شود چرا که کسری منابع مالی سایر دستگاه ها نباید از محل حق بیمه های مردم تامین شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از راه اندازی کانون فکری صنعت بیمه به عنوان یک اتاق فکر راهبردی یاد کرد و افزود: ثبات اقتصادی موضوع مهمی به شمار می رود اما مهمتر از آن چاره اندیشی برای بی ثباتی های اجتماعی و کاهش ضریب نفوذ اعتماد در کشور است.

وی خاطرنشان کرد: صنعت بیمه در اقتصاد کلان نقشی محوری دارد و به آسانی میتواند برای نهادهای حمایتگر جایگزین مطمئنی باشد.

نایب رییس مجلس در همین راستا اظهار داشت: شرکتهای بیمه با راهاندازی صندوق مشترک سرمایهگذاری می توانند بخش مهمی از عملیات سرمایه در کشور را مدیریت کنند که تحقق این مهم مستلزم اتخاذ راهبردهای جدید و فرماندهی واحد است.

وی در پایان از مدیران ارشد و فعالان صنعت بیمه درخواست کرد تا با طراحی بسته جامع بیمهای زمینههای رشد صنایع و خدمات در کشور را تقویت کنند

یک تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به کاهش شدید قیمت نماد پالایشی یکم گفت: هجوم مردم برای خرید یونیت صندوقهای پالایشی یکم به دلیل فراخوان دولت بود و سرمایهگذاران را به خطا انداخت. بر اساس برآوردهای صورت گرفته، سهامدارانی که به دلیل تبلیغات گسترده دولت اقدام به خرید نماد پالایشی یکم کردند، اکنون با افت حدود ۲۵ درصد ارزش سهام خود مواجه شدهاند. فردین آقابزرگی، تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با مهر با اشاره به افت ارزش سهام گروه پالایشی ظرف هفتههای گذشته گفت: اگرچه باید توجه داشت که هر گونه سرمایه گذاری در بورس اعم از خرید و فروش سهام دولتی و غیردولتی یا گروه پالایشی و غیرپالایشی، حتماً دارای دو جنبه سود و زیان است؛ اما سرمایهگذاران هم باید توجه داشته باشند که اگر بازه زمانی شخص سرمایهگذار در بازار سرمایه، کوتاهمدت باشد و ماهانه و روزانه، سود و زیان خود را شناسایی کند، با فهرست و ادبیات اصل سرمایهگذاری منافات پیدا کرده است.

یک کارشناس بازار سرمایه به ریسکهای تهدیدکننده عرضه اولیه در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: از جمله ریسکهایی که موفقیت عرضههای اولیه را با چالش مواجه میکند، شرایط خاص اقتصادی ناشی از تحریمها، ارزشگذاری سهام مشمول عرضه اولیه و ریسک سیستماتیک بازار سرمایه است.

«سیدمحمد هاشمینژاد» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به افزایش تعداد سرمایهگذاران در بازار سرمایه نسبت به سال گذشته اشاره کرد و افزود: صدور فرمان تاریخی رهبر معظم انقلاب در ٩ اردیبهشت ماه سال جاری در خصوص «آزاد سازی سهام عدالت» و تاکید بر اعمال «مدیریت مستقیم» سهامداران سهام عدالت بر سبد داراییهای خود نقطه عطفی در تاریخ ۵۰ ساله بازار سرمایه کشور، به شمار می رود.

بورس سبزپوش شد

شاخص کل در بازار بورس روز دوشنبه ۱۹ هزار و ۱۴۹ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۳۷۴ هزار واحد رسید.

براساس معاملات دیروز بیش از ۹ میلیارد و ۴۳۹ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۰۴ هزار و ۴۸۲ میلیارد ریال داد و ستد شد.

همچنین شاخص کل (هم وزن) با ۶ هزار و ۷۷۷ واحد افزایش به ۴۶۲ هزار و ۴۷۸ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با چهار هزار و ۴۳۶ واحد رشد به ۳۰۲ هزار و ۷۲۸ واحد رسیدند.

شاخص بازار اول ۱۶ هزار و ۳۷۳ واحد و شاخص بازار دوم ۳۰ هزار و ۳۸۲ واحد افزایش داشتند.

علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با یک هزار و ۳۰۲ احد، بانک ملت (وبملت) با ۹۹۱ واحد، نماد ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۸۵۷ واحد، مخابرات ایران (اخابر) با ۸۳۲ واحد، ایران خودرو (خودرو) با ۷۶۰ واحد، بانک تجارت (وتجارت) با ۷۳۴ واحد و بانک پاسارگاد (وپاسار) با ۷۲۶ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند.

همچنین شرکت گروه بهمن (خبهمن) با ۲۶۹ واحد، سرمایه گذاری ملی ایران (ونیکی) با ۲۲۵ واحد، گروه دارویی برکت (برکت) با ۱۷۵ واحد، تولیدی فولاد سپید فراب کویر (کویر) با ۱۷۱ واحد، پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) با ۱۶۹ واحد،

گروه صنعتی پاکشو (پاکشو) با ۱۴۲ واحد و فولاد خراسان (فخاس) با ۱۱۱ واحد با تاثیر منفی بر شاخص همراه بودند.

برپایه این گزارش نماد شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا)، گروه دارویی برکت (برکت)، لیزینگ پارسیان (ولپارس)، ایران خودرو (خودرو)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، توسعه و عمران امید (ثامید) و کاما (باما) درگروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.

گروه خودرو هم در معاملات دیروز صدرنشین برترین گروههای صنعت شد و در این گروه دو میلیارد و ۹۶۰ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۴ هزار و ۷۶۶ میلیارد ریال داد و ستد شد.

شاخص فرابورس نیز بیش از ۲۲۶ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۱۹ هزار و ۵۳۴ واحد ثابت ماند.

همچنین در این بازار دو میلیارد و ۶۸۳ هزار برگه سهم به ارزش ۴۶ هزار و ۹۴۵ میلیارد ریال داد و ستد شد.

یا پول بگیرید یا مسکن بخرید

مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران جزئیات انتشار اوراق سلف مسکن در بورس را تشریح کرد و گفت: در زمان سررسید اوراق، سرمایه گذار یا واحد انتخابی خود را تحوریل خواهد گرفت یا پول اوراق را بر اساس قیمتی که کارشناس تعیین می کند، اخذ خواهد کرد.

جواد فلاح با تاکید بر اینکه مسکن مانند فولاد و آلومینیوم کالای همگن نیست تا مشخصاتی از آن کالا ارائه شود و هر فردی که کالا را میخرد دقیقا بداند چه کالایی را با چه مشخصاتی می خرد، اظهار کرد: درواقع قیمت مسکن هم به اینکه زمین در کدام نقطه کشور قرار دارد و هم به نوع ساخت، کیفیت ساخت و... بستگی دارد. حتی ممکن است داخل یک ساختمان، قیمت طبقات با یکدیگر فرق داشته باشند. بنابراین برای حل این موضوع اوراق روی هر پروژه مشخص منتشر خواهد شد.

وی ادامه داد: برای مثال یک پروژه مشخص در یک زمین مشخص، جواز معین، مصالح، نقشه و پروانه ساخت مشخص پذیرش خواهد شد و اوراق هر پروژه از پروژه های دیگر متفاوت خواهد بود. همانطور که ذکر شد حتی داخل یک ساختمان مشخص، قیمت واحدهای مختلف متفاوت است. برای حل این موضوع و همگن سازی مسکن، یک واحد مبنا در هر پروژه انتخاب خواهد شد، سایر واحدها بر اساس آن واحد مبنا، قیمت گذاری خواهد شد. مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران افزود: برای مثال واحد مبنا، واحد شماره یک در طبقه اول یک پروژه است، واحد شماره دو به دلیل مشخصات بهتری که دارد، نسبت به واحد شماره یک دارد، ضریب خواهد خورد. برای مثال ضریب آن ۱.۰۱ خواهد شد. یعنی برای اینکه فردی واحد شماره دو را خریداری کند، اگر ۱۰۰ متر مربع است، به جای اینکه ۱۰۰ ورقه یک متری بدهد باید ۱۰۱ ورقه ۱۰۰ متری دهد. بنابراین زمانی که اوراق منتشر می شود خریدار می داند پروژه چه ویژگی هایی دارد اما دقیقا مشخص نیست کدام یک از واحدهای پروژه را در زمان سررسید تحویل خواهد گرفت.

سررسید اوراق به صورت است؟

فلاح درمورد زمان سررسید اوراق توضیح داد: در زمان سررسید، برای مثال فردی متقاضی تحویل واحد شماره یک پروژه است و تعداد ۱۰۰ عدد اوراق نیز خریداری کرده که معادل با تعداد اوراق لازم برای تحویل گرفتن آن واحد است. اگر واحد مذکور متقاضی غیر از همان فرد نداشته باشد، آن واحد به آن فرد تعلق خواهد گرفت. اما اگر واحد شماره یک پنج متقاضی داشته باشد که دو نفر از آن ها اوراق لازم برای تحویل واحد یک را دارند، بین دو نفر قرعه کشی صورت می گیرد تا برنده مشخص شود. فرد دوم نیز یا در آن ساختمان واحد دیگری را انتخاب می کند و آن واحد را تحویل می گیرد یا واحد دیگری را پسند نمی کند.

وی ادامه داد: در نهایت برخی افراد که واحدی که دوست داشتند را دریافت می کنند، برخی افراد واحدی که تمایل داشتند را نگرفتند و واحد دیگری را هم نمی خواهند تحویل بگیرند، برخی افراد نیز قصد سرمایه گذاری داشتند و از ابتدا نمی خواستند واحد تحویل بگیرند. بر این اساس افرادی که نمی خواهند از آن پروژه واحدی را تحویل بگیرند، بسته به آنکه اوراق به چه نحوی طراحی شده و در امیدنامه اوراق ذکر شده است، سرنوشت متفاوتی خواهند داشت. مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران با بیان اینکه در یک حالت ممکن است فروشنده اختیار فروش به سرمایه گذاران داده باشد، توضیح داد: برای مثال فرد متری ۱۰ میلیون تومان خریده و فروشنده اعلام کرده است که سه سال دیگر در قیمت ۱۵ میلیون تومان اختیار فروش می دهد. اگر سرمایه گذار در زمان سررسید واحد را تحویل نگرفت، اختیار خود را اعمال می کند و بابت ۱۰ میلیون سرمایه گذاری که سه سال قبل انجام داده است، ۱۵ میلیون دریافت کرده و کنار می رود. فلاح ادامه داد: حالت بعدی به این صورت است فروشنده یا همان سازنده، اختیاری نداده باشد و به جای آن به خریداران امکان تسویه نقدی داده باشد. یعنی در زمان سررسید، سازنده به قیمت روز که توسط کارشناس رسمی دادگستری مشخص می شود، پول را به فردی که اوراق را در اختیار دارد پرداخت می کند. وی افزود: حالت دیگر این است که سازنده نه اختیار فروش گذاشته و نه امکان تسویه نقدی را در نظر گرفته است، در این حالت به خریدار این امکان داده می شود که در بازار نهایی، اوراق را به افرادی بفروشد که می خواهند واحدهای باقیمانده آن پروژه را تحویل بگیرند. البته در این شرایط ممکن است قیمت خوبی برای خرید اوراق پیشنهاد نشود، در این حالت برای واحدهای باقی مانده در بورس کالا مزایده برگزار خواهد شد. برای مثال فرض کنی در یک پروژه سه واحد باقی مانده که هیچکس حاضر نیست این واحدها را تحویل بگیرد، در این صورت سه واحد فروخته می شود و بر اساس اینکه متری چند فروخته شده، به افراد صاحب اوراق پرداخت می شود.

عرضه کنندگان چه کسانی هستند؟

مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران در ادامه به این سوال که عرضه کنندگان چه کسانی خواهند بود؟ پاسخ داد: سازندگان معمولی و دولت می توانند ناشر این اوراق باشند. درواقع هر فردی که به عنوان سازنده قصد پیش فروش دارد، میتواند وارد این سیستم شود. البته به دلیل اینکه باید تعهدات سازنده تضمین شود، سازنده باید توانایی تودیع وثایق را داشته باشد که این تودیع وثیقه کار هر سازنده ای نخواهد بود. تا کنون سازنده های بزرگ در کشور درخواست خود را ارائه داده اند. برای مثال شرکت سرمایه گذاری مسکن وابسته به بانک مسکن درخواست داده است. همچنین با بانک توسعه تعاون و تعاون ارتش مذاکراتی صورت گرفته است. سازنده باید از عهده تودیع وثایق بربیاید و تضمین کند که اگر در زمان سررسید نتوانست تعهد خود را ایفا کنند بتواند خسارت های مقرر شده در قرارداد را به سرمایه گذاران پرداخت کند.

آخرین وضعیت طرح

فلاح درمورد اینکه طرح در چه مرحله قرار دارد نیز توضیح داد: به هیات پذیرش سازمان بورس پروپوزالی ارائه شد که این هیات پروپوزال را به کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار ارجاع داد. در نهایت این کمیته نیز پروپوزال را بررسی و تایید کرد. پس از آن پیشنویس دستورالعمل اجرایی اوراق پس از تصویب هیئت مدیره بورس کالا تقدیم کمیته تدوین مقررات سازمان بورس شد که در این کمیته در حال بررسی است و پس از تایید کمیته باید به تصویب هئیت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار برسد و قابلیت اجرایی خواهد یافت. بر اساس این گزارش، به گفته مسئولان قرار است در بازار سرمایه بستری فراهم شود تا متقاضیان بتوانند به راحتی مسکن پیش خرید کنند. در واقع قرار است این امکان فراهم شود که افراد بتوانند حتی به اندازه یک متر مربع و به میزان نقدینگی خود پیش خرید خانه انجام دهند تا از این طریق قدرت خرید پسانداز خود را نگه دارند؛ بنابراین مسکن به قطعات کوچک تبدیل شده و امکان فروش آن و نیز امکان انجام معاملات ثانویه فراهم میشود. به عبارت دیگر، بورس کالا به دنبال آن است که بتواند مسکن را به شکل متری و در قالب اوراق سلف استاندارد مسکن پیش فروش کند و این کار را در بستری که تضامین لازم از سازنده گرفته شود و خریدار با خیال راحت اقدام به خرید کند، انجام دهد.