قوانین خلق الساعه مانع بزرگ پیش روی صادرکنندگان

رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران میگوید: یکی از موانع بزرگ صادرکننده، قوانین و دستورالعملهای خلقالساعه و تغییر فرآیندها از سوی دولت است. محمدرضا طلایی در گفتگو با اتاق ایران میافزاید: برای اینکه صادرکننده بتواند بازار جدیدی را به وجود بیاورد، ماهها و بعضا سالهای زیادی را باید صرف ایجاد شکلگیری محیطی کند تا بتواند در آن، محصولات و خدمات خود را عرضه کند. این نکته را با هم در نظر داشت، که شرایط اقتصادی و سیاسی کشور موقعیتی را به وجود آورده است که موقعیت شرکتهای ایرانی را متمایز از سایر کشورها کرده است. به خصوص که تحریمها، حضور در مجامع بینالمللی را بسیار سخت کرده است. او ادامه میدهد: با در نظر گرفتن همه این شرایط، بازاری برای صادرکنندگان به وجود میآید، اما ناگاه توسط یک دستورالعمل و بخشنامه داخلی آن بازار را به راحتی از دست میدهند. بنابراین، معتقدم دولتها علاوه بر اینکه باید فضای همکاری با سایر کشورها را مساعد کنند، حمایت از صادرکنندگان را هم باید در اولویت قرار دهند. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تاکید میکند: یکی از مهمترین نیازهای ما در شرایط فعلی برای توسعه صادرات، ایجاد یک خط مشی بلندمدت است که به هیچعنوان تحت تغییرات داخلی روزانه قرار نگیرد. رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات میافزاید: هرچقدر قوانین و مقررات را تسهیل کنیم بازهم به نظر می رسد که باید شرایط همکاری با سایر کشورها از سوی دولت تسهیل شود.

 

سرانه اشتغالزایی در فرش دستباف ۱۵ میلیون تومان است

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: سرانه اشتغالزایی در هنر صنعت فرش دستباف فقط ۱۵ میلیون تومان است که میتوان با انجام حمایتهای لازم، کارآفرینی گستردهای در این صنعت انجام داد. فرحناز رافع افزود: عمده تولیدات فرش دستباف در سالهای گذشته به دیگر کشورهای جهان صادر میشده است اما پس از تحریم ها، صادرات این محصول با کاهش مواجه شده و حمایت بیمهای میتواند جهشی در صادرات آن ایجاد کند. وی خواستار کمک بیمه ایران در اشتغازایی و ترویج این هنر- صنعت شد که هر روز در حال ضعیفتر شدن است و گفت: قالیبافان در اقصی نقاط کشور با دستمزدهای پایین، از ۵۰۰ هزار تا دو میلیون تومان و بدون هیچ حمایتی در حال فعالیت هستند. رافع حمایتهای بیمهای را تضمینکننده کار و فعالیت این هنر- صنعت عنوان کرد و گفت: در یک سال گذشته فعالسازی خدمات بیمه روستایی و عشایری را در کنار بیمه تامین اجتماعی برای فعالان فرش دستباف در دستور کار قرار دادیم اما از آنجا که فاقد بیمه درمانی بود، به این نتیجه رسیدیم که بیمه دولتی ایران میتواند بهترین بیمه برای این قشر باشد که دارای شعبات متعددی در سراسر کشور بوده و به صورت آنلاین خدمات ارائه می دهد. رئیس مرکز ملی فرش ایران بیان داشت: اکنون ۲۶۱ هزار نفر از قالیبافان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند که همه آنان درخواست بیمه تکمیلی دارند؛ ضمن اینکه تاکنون ۱۰۶ هزار نفر آن به بیمه معرفی شدهاند.

۴ میلیون تن کالا مراحل ترخیص
را طی می کند

وزیر صمت اظهار داشت: براساس گزارش بنادر در حال حاضر بیش از ۴ میلیون تن کالا در بنادر کشور داریم که مراحل قانونی ترخیص آن در حال طی شده است. به گزارش ایلنا، علیرضا رزم حسینی در جلسه ستاد تنظیم بازار گفت: ما در این ستاد ۲ مورد را بررسی می کنیم. نخست؛ تامین کالاهای مورد نیاز مردم است که سیاست ما در این موضوع افزایش تولید داخل و واردات کالاهای ضروری است. وی ادامه داد: براساس گزارش گمرک تاکنون بیش از ۱۶ میلیون تن کالای اساسی وارد کشور شده و نسبت به تامین تامین ذخایر راهبردی اقدامات خوبی شده است. وزیر صمت تصریح کرد: از برنامه های جدی وزارت صمت و اقتصاد ترخیص سریع کالاهای دپو شده در گمرکات کشور است و براساس مصوبات این روند سرعت گرفته است.

احیا و فعال سازی ١٧٦ معدن
کوچک طی ٩ ماهه ٩٩

در راستای طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس، طی ۹ ماهه امسال، ۱۷۶ معدن در مناطق مختلف، احیا و فعال سازی شد. به گزارش ایمیدرو، از ابتدای امسال تا پایان آذر ۹۹، شناسایی و اولویت بندی ۷۸۱ معدن انجام شده و بر روی ۳۷۶ معدن اقدام کلینیکی صورت گرفته است. طی مدت یاد شده، ۱۲ کارخانه فرآوری با همکاری بخش خصوصی احداث شده است. در حال حاضر، حدود ۴۴۹۵ معدن غیر فعال در کشور وجود دارد که سراسر کشور گسترده است اما بیشترین آنها در استان های خراسان رضوی و کمترین آن ها در جنوب کرمان و خراسان شمالی قرار دارد. اکنون، ۲۵۷ معدن در قالب طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس در حال تجهیز است. براساس این گزارش، تا پایان امسال، احیا و فعال سازی ۲۰۰ معدن و احداث ۲۵ واحد فرآوری هدفگذاری شده است. در سال گذشته نیز ۱۴۶ معدن احیا و فعال سازی شد.

ابلاغ ضوابط ایفای تعهدات ارزی انتقال کالا به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

احسان قمری، مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: پروانههای صادراتی صادرکنندگانی که از محل پروانههای ورود موقت ماده ۵۱ قانون امور گمرکی و تبصره ماده ۸۷ آییننامه اجرایی آن اقدام به ارسال کالا به مناطق ویژه اقتصادی انرژی شامل پتروشیمی بندر امام خمینی، عسلویه و لاوان میکنند، پس از ارسال اطلاعات مزبور توسط گمرک به بانک مرکزی و در صورت تایید دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی مبنی بر استفاده از کالای ارسالی صرفا در مناطق یادشده مشمول ایفای تعهدات بازگشت ارز حاصل از صادرات نیست.

ورود کمیسیون صنایع مجلس به فرمول جدید قیمتگذاری خودرو

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس میگوید فرمول جدید قیمتگذاری خودرو بیانگر وجود دستهای پشت پرده در بازار خودرو است که به دنبال افزایش حاشیه سود هستند. بهزاد رحیمی در گفتگو با خانه ملت با انتقاد از فرمول جدید قیمتگذاری خودرو توسط شورای رقابت، گفت: بازار خودرو پیش از تصمیم شورای رقابت سیر نزولی داشت که این کاهش ناشی از تعدیل نرخ ارز، به کارگیری سیاستهای مشخص و احتمال آزاد شدن وادرات خودرو در سال آینده بود اما با تصمیم شورای رقابت بازار چهارچرخها یکباره نابسامان شد. این نماینده مجلس با بیان اینکه در شرایط کنونی افزایش قیمت کارخانهای خودرو توجیهی ندارد، افزود: فرمول جدید قیمتگذاری خودرو بیانگر وجود دستهای پشت پرده در بازار خودرو است که به دنبال افزایش حاشیه سود خود هستند. وی گفت: با افزایش قیمت چهارچرخها در بازار شرکتهای خودروسازی نیز با توجیه اینکه سود به جیب دلالان میرود، قیمت محصولات خود را افزایش میدهند. رحیمی با بیان اینکه بسیاری از خریداران از افزایش قیمت خودرو ناراضی هستند، ادامه داد: کمیسیون صنایع و معادن هفته آینده این موضوع را بررسی و راهکارهای مناسب را احصا میکند.

عملکرد خودروسازان نشانی
از انحصارگرایی ندارد

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفتگو با خبرخودرو با توجه به طرح صمت مبنی بر خروج ۱۰ خودروی کمتیراژ داخلی از شمول قیمتگذاری شورای رقابت در خصوص مبنای آزادسازی قیمت این خودروها با وجود توقف واردات و عرضه پایین خودروهای رقیب در بازار اظهار داشت: شرکتهای خودروسازی هیچ گاه به دنبال انحصارگرایی نبودهاند. وی با اشاره به مبنای انحصار و رقابت در صنعت افزود: طبق گفتههای اقتصاددانان در هر صنعتی اگر یک تا دو شرکت درصد بالایی از بازار را در اختیار داشته باشند، آن بازار انحصاری است. دبیر انجمن خودروسازان ایران درخصوص اعمال انحصارگرایانه شرکتها که از وجود انحصار در بازار حکایت کند، گفت: بررسی عملکرد و اقدامات ایران خودرو و سایپا نشانی از انحصارگری ندارد. نعمت بخش کاهش تولید به منظور افزایش قیمت را یکی دیگر از اقدامات انحصارطلبانه دانست و تصریح کرد: طی هشت ماه اخیر در حوزه خودروی سواری به طور متوسط ۲۶ تا ۲۷ درصد افزایش تولید به ثبت رسیده و این در حالی است که ایران خودرو به تنهایی رشد تولید بیش از ۵۰ درصدی را در همین بازه زمانی به خود اختصاص داده است.

بزرگترین چالش پیش روی سامانه جامع تجارت چیست؟

گروه صنعت و تجارت: «هدف ما از راهاندازی سامانه جامع تجارت این است که جلوی سوءاستفادهها گرفته شود و فعالیتهای اقتصادی کاملاً شفاف شود.» اینها بخشی از جملاتی است که حسن روحانی رییس جمهوری ایران، ۴۵ روز پیش از این و در هجدهمین جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات (دولت الکترونیک) و همزمان با بهرهبرداری از مرحله اول و مهم سامانه جامع تجارت مطرح کرد. کمتر از دو ماه از بیان این جملات توسط اولین مقام اجرایی کشور میگذرد، اما به نظر میرسد که هنوز هم ناهماهنگیهایی در مسیر افزایش کارایی و بهرهوری مناسب از این سیستم جامع قرار دارد؛ تا جایی که محمد شیرازیان، مدیر سامانه جامع تجارت ایران اعلام کرده، برخی دیگر از سامانههای مربوط به حوزه مبارزه با قاچاق در حال موازی کاری هستند.

سامانه جامع تجارت یکی از طرحهای دولت تدبیر و امید است که در همان سال نخست آغاز به کار (۱۳۹۲) مطرح و به تصویب رسید، اما اجرای آن بیش از هفت سال زمان نیاز داشت. سامانهای که با توجه به کارایی که دارد میتواند نورافکنی باشد بر تاریکخانه انبارهایی که کالاهای وارداتی را احتکار میکنند. یکی از مهمترین مزیتهای سامانه جامع تجارت این است که در صورت اجرای درست آن دیگر شاهد کمبود اقلام مصرفی و احتکار یا دپوی آن در انبارها نخواهیم بود. مدیر سامانه جامع تجارت ایران هم پیش از این گفته بود که یکی از اهداف این سامانه ایجاد درگاه واحد برای بازرگانان و فعالان تجاری است که با رصد و رهگیری کالاها در این سامانه، دیگر شاهد عرضه خارج از شبکه، افزایش بیرویه قیمتها و کمبود کالا در سطح عرضه نخواهیم بود.

با راهاندازی درست و نهایی این سامانه هر کالایی از زمانی که توسط بازرگان خریداری میشود، تا لحظهای که به دست مصرفکننده میرسد قابل ردیابی خواهد بود و دیگر شاهد گرانفروشی، احتکار، کمفروشی و ... نخواهیم بود. در واقع دیگر بازرگانی که نهاده دامی با ارز دولتی وارد کرده نمیتواند آن را در بازار آزاد به فروش برساند یا تاجری که روغن با ارز دولتی وارد کرده نمیتواند برای سوءاستفاده و گرانتر فروختن، کالا را احتکار کند. از طرف دیگر یکی از موانع اصلی مبارزه با قاچاق کالا در ایران شفاف نبودن مسیر ورود کالا به کشور است. در سالهای اخیر سامانههایی مانند سامانه گمرک راهاندازی شده که نقش آن الکترونیکی کردن فرایند تجارت خارجی در کشور است. اما این سامانه به تنهایی نتوانسته قاچاق را در کشور کنترل کند و میزان قاچاق ورودی به کشور به همان میزان گذشته باقی ماند. براساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف شد تا سامانه تجارت را برای بهرهبرداری از سامانه نرمافزاری جامع یکپارچهسازی و نظارت بر فرایند تجارت اجرا کند.

موازی کاری برخی سامانهها با سامانه جامع تجارت

در این میان مدیر سامانه جامع تجارت ایران با بیان اینکه موضوع انبارهای داخلی کشور و سامانه جامع انبارها جزء اختیارات وزارت صمت است و ورود گمرک به آن، هیچ مبنای قانونی ندارد. محمد شیرازیان در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه رصد و رهگیری کالاها وظیفه وزارت صمت در سامانه جامع تجارت است، افزود: فرآیندی که در حال حاضر پیاده میشود مورد تأیید وزارت صمت نیست و بارها برای اصلاح این فرآیند، پیگیری شده است. وی گفت: مصوبات متعددی داریم که این موازی کاری باید به پایان برسد که امیدواریم این مصوبات اجرایی شود.

مدیر سامانه جامع تجارت ایران ادامه داد: براساس توافقات و ضوابطی که در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز داشتیم رصد و رهگیری نهادههای دامی و خوراک دام به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شده، اما این وزارتخانه موظف شده است در سامانه «بازارگاه» اطلاعات رصد و رهگیری را در اختیار سامانه جامع تجارت قرار دهد که متاسفانه این اتفاق نیفتاده است. وی افزود: از سال ۱۳۹۸ پیگیر ارتباط با سامانه بازارگاه وزارت جهاد کشاورزی و از سال ۱۳۹۵ پیگیر ارتباط با سامانه گمرک هستیم، اما متاسفانه گمرک سامانهای را تحت عنوان سامانه خدمات پس از ترخیص، راهاندازی کرده است که از همان سال ۹۵, ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزیر وقت صمت به این موضوع اعتراض کردند که این سامانه، موازی با سامانه جامع انبارها کار میکند. مدیر سامانه جامع تجارت ایران گفت: دستگاههای مختلفی از جمله حوزه معاون اول، ستاد ملی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت کشور و اخیراً شورای اجرایی فناوری اطلاعات به این اختلاف ورود کردند. وی افزود: متاسفانه باوجود مصوبات متعدد برای جمعآوری سامانه انبارهای گمرک، اما هنوز این موضوع اجرایی نشده است و این سامانه همچنان به فعالیت خود ادامه میدهد.

مدیر سامانه جامع تجارت ایران اضافه کرد: براساس آخرین گزارش شورای اجرایی فناوری اطلاعات، در سامانه انبارهای گمرک، تعداد متعددی رکورد تکراری، کد پستی اشتباه و کد ملی تکراری وجود دارد. وی افزود: چرا گمرک با راهاندازی سامانه موازی، مصرفکننده و انباردار را مکلف میکند در داخل سامانه انبارهای گمرک، اعلام وصول بار را ثبت کند؟ در صورتی که انباردار داخلی کشور فقط با بار وارداتی، طرف نیست بلکه بار تولیدی داخل کشور را هم ذخیره و انبارداری میکند. شیرازیان اضافه کرد: متاسفانه همچنان این رویه غلط ادامه دارد.

اهمیت مقابله با موازی کاری در سامانههای تجاری

به نظر میرسد که سامانه جامع تجارت ایران در حقیقت یک مکانیسم تسهیلکننده برای انجام امور مربوط به حوزه بازرگانی و تجارت خارجی است و در شرایطی که پیچیدگیهای قانونی و اداری برای انجام فعالیتهای تجاری در کشور رو به افزایش بوده است، این سیستم میتواند فرآیند انجام کارها را تا اندازهای تسهیل کند. آسانسازی و روانسازی فعالیتهای بازرگانی با استفاده از ابزارها، امکانات و مدلهای استاندارد تجارت الکترونیکی در سطح ملی و بینالمللی و ایجاد یک سیستم واحد برای فراهم شدن زمینه تعاملات تجارت الکترونیکی از مهمترین وظایف سامانه جامع تجارت کشور است که میتواند با ایجاد شفافیت مانع استفاده از رانت و تخلف توسط سوءاستفاده کنندگان شده و زمینهساز رونق فعالیتهای بازرگانی و توسعه تجارت خارجی کشور شود. در همین ارتباط علی شریعتی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفتگویی با اشاره به مزیتهای راهاندازی سامانه جامع تجارت در کشور، گفت: اگر سامانه جامع تجارت وظایف ذاتی و مأموریتهای اصلی خود را به درستی انجام دهد شاهد کاهش موازی کاری در انجام فعالیت برخی سامانهها خواهیم بود و این مساله مزیت بزرگی برای فعالان حوزه بازرگانی و تجارت کشور به شمار میرود.

این فعال حوزه تجارت و بازرگانی ادامه داد: سامانه جامع تجارت هر اندازه که بتواند در صادرات و واردات کالا برای فعالان بخش خصوصی، شفافیت اداری ایجاد کند و از فساد احتمالی جلوگیری کند، میتواند باعث خوشحالی و موفقیت بیشتر تجار و بازرگانان شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران همچنین تاکید کرد: تسهیل تجارت و جلوگیری از قاچاق و سوءاستفاده، خواسته بخش خصوصی است و هرچه سامانههای مختلف این روند را تسهیل کنند برای فعالان واقعی حوزه تجارت خارجی و تولیدکنندگان مفیدتر خواهد بود.

شریعتی در پایان با بیان اینکه کسانی که در حوزه تجارت فعالیت میکنند و قصد سوءاستفاده از شرایط موجود را ندارند، از سامانه جامع تجارت استفاده خواهند کرد؛ گفت: راهاندازی سامانه جامع تجارت قطعاً میتواند برای توسعه اقتصادی و رونق فعالیتهای اقتصادی در کشور تاثیرات خوب و مزیتهای متعددی داشته باشد و بهتر است که ایرادات این سیستم هرچه سریعتر برطرف شده و استفاده از آن عملی شود.

معاون امور صنایع وزارت صمت از بروز رسانی سهمیه مواد پتروشیمی بنگاههای دارای سهمیه بالا در سامانه بهین یاب خبر داد و گفت: با اجرای اصلاحات ساختاری و ساماندهی وضعیت عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی میزان تقاضای غیر مؤثر حدود ۱۱ میلیون تنی در هشتماهه سال ۹۷ به ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن در سال ۹۹ کاهش یافت. به گزارش شاتا، مهدی صادقی نیارکی با مرور روند عرضه محصولات پتروشیمی از سال ۹۷ تاکنون از هدایت عرضه و تقاضای این محصول به سمت افزایش تولید و کاهش تقاضای غیرواقعی خبر داد. معاون امور صنایع وزارت صمت با اشاره به مدیریت وضعیت عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی در اوج مصرف و تغییرات شدید نرخ ارز تصریح کرد: با رصد وضعیت آمار تولید بنگاههای صنعتی و انطباق آن با میزان تقاضای خرید این محصولات در سنوات قبل، امکان افزایش تولید با توجه به افزایش حجم معامله محصولات پتروشیمی نسبت به سنوات قبل فراهم شده است. صادقی نیارکی پیادهسازی طرح افق بهمنظور ایجاد زیرساخت مناسب برای مدیریت بهینه تقاضای مواد پتروشیمی و اصلاح ساز و کار تخصیص سهمیه مواد پتروشیمی را اقدامات وزارت صمت برای شفافسازی در فرآیند تولید عنوان کرد و گفت: با اجرای اصلاحات انجام گرفته توسط دفاتر تخصصی وزارتخانه موفق به کنترل رقابت فزاینده مواد اولیه عرضه شده در بورس کالا برای واحدهای مصرفکننده شدیم. معاون وزارت صمت گفت: مواد اولیه بسیاری از صنایع پاییندستی وابسته به محصولات پتروشیمی است و اگر سهمیههای واحدهای تولیدی بهصورت مستمر توسط سازمانهای صمت استانی رصد و نظارت نشود. امکان ایجاد فضا برای سوءاستفاده و کمبود تصنعی محصولات فراهم خواهد شد. صادقی نیارکی تاکید کرد: استانها باید نسبت به ثبت آمار دقیق تولید توسط واحدهای صنعتی و تأیید آن اهتمام جدی داشته باشند و براساس میزان واقعی تولید، سهمیهها اختصاص یابد. همچنین سازمانهای صمت استانی و سازمان حمایت باید بر روند تولید بنگاهها پس از خرید محصولات پتروشیمی نظارت مستمر داشته باشند. معاون امور صنایع وزارت صمت افزود: پالایش مستمر میزان آمار تولید بنگاههای صنعتی متناسب با میزان خرید محصولات پتروشیمی علاوه بر ایجاد آرامش در بازار این محصولات منجر به کنترل نوسانات شدید در اثر رقابت فزاینده برای صنایع پاییندست مصرفکننده محصولات پتروشیمی میشود.

مدیرعامل گروه خودروسازی ایران خودرو گفت: اخیرا شورای رقابت مصوبهای را آماده کرده که انگیزه خودروسازان برای رساندن محصول به دست بازارهای خارجی رابیشتر میکند. فرشاد مقیمی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص افزایش عرضه خودرو به بازار گفت: برنامه ای برای ارتقای محصولات در نظر گرفته ایم به طور مثال خودروهای ۲۰۶ با سقف شیشهای و ۲۰۷ با سقف شیشهای مجهز به فرمان برقی و خودروی رانا با سقف شیشهای با تغییراتی در ظاهر خودرو به زودی در بازار عرضه خواهند شد، که یکی پس از دیگری به بازار عرضه خواهند شد. این مقام مسئول تشریح کرد: اکنون رانا پلاس به بازار عرضه شده است، خودروی ۲۰۷ با سقف شیشهای با گیربکس اتوماتیک تا اواخر سال به بازار عرضه خواهیم کرد. تمام تلاشمان این است که تولید خودروهای با گیربکس اتوماتیک از بهمن ماه آغاز شود و این گیربکس روی اغلب محصولات نصب خواهد شد. مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به بحث کاهش وابستگیها به خارج از کشور، گفت: به دلیل تحریم ها، یکی از هدفها بحث کاهش وابستگی به خارج است که در این زمینه پروژههای خوبی طراحی کرده ایم. پروژههایی داریم که میزان سرمایه گذاری آنها، نصف هزینههایی است که بابت خروج ارز از کشور صرف می شود. مقیمی در ادامه تصریح کرد: نرخ بازگشت سرمایه در این پروژهای جدید خیلی خوب است و میتواند اشتغال زیادی هم ایجاد کند. مجموعه اقدامات برای افزایش کیفیت خودرو که توسط وزیر هم اعلام شده یکی از هدفهایی است که میتواند به افزایش صادرات کمک کند. مدیرعامل ایران خودرو در پایان خاطرنشان کرد: اخیرا شورای رقابت مصوبه ای را آماده کرده که انگیزه خودروسازان را برای رساندن محصول به بازارهای خارجی ترغیب می کند. وعده می دهیم برای ارتقای کیفیت محصولات به جد پروژه ها را به سرانجام برسانیم و بتوانیم خودروهای تولیدی را علاوه بر بازار های هدف که حضور داریم در سایر بازارها هم عرضه کنیم. نایب رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی تهران پیش از این گفته بود که بعد از مصوبه شورای رقابت بازار دچار هیجان شد و قیمت ها ۵ تا ۱۰ میلیون گران شد اما طی دو روز گذشته روال دوباره به حالت قبل بازگشته است.

یک مقام مسئول در ستاد مبارزه با قاچاق کالا با اشاره به اجرای طرح آزمایشی مقابله با عرضه سیگار قاچاق در شهر تهران گفت: تاکنون بیش از ۸ میلیون نخ سیگار قاچاق کشف و جمعآوری شده است. یاسر سوادکوهی، مدیرکل دفتر هماهنگی امور مقابله و رصد جریان مالی قاچاق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه طرح آزمایشی مقابله با عرضه سیگار قاچاق در حال اجرا است، گفت: این طرح ابتدا در شهر تهران اجرایی میشود و سپس به سراسر کشور تعمیم پیدا میکند. وی ادامه داد: تاکنون بیش از ۷۰ واحد صنفی در شهر تهران مورد بازرسی قرار گرفتهاند که برای ۶۸ مورد از آنها در زمینه فروش سیگار قاچاق پرونده تشکیل شده و در مجموع نزدیک به ۴۰۰ هزار نخ سیگار قاچاق جمعآوری شده است.

سوادکوهی با بیان اینکه برخورد با توزیعکنندگان عمده سیگار قاچاق نیز در دستور کار نهادهای نظارتی است، گفت: با بررسی انبارهای سیگار و دخانیات در استان تهران بیش از ۱ میلیون نخ سیگار قاچاق از بازار مولوی کشف و جمعآوری شده است. مدیرکل دفتر هماهنگی امور مقابله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه افزود: مقابله با قاچاق دخانیات در مبادی ورودی نیز مورد توجه نهادهای متولی مبارزه با قاچاق قرار گرفته است؛ در حال حاضر ۳ پرونده مهم در استانهای جنوبی تشکیل شده است. لازم به ذکر است که به علت شرایط جوی و سرما، قاچاق دخانیات از مرزهای غربی کشور به مرزهای جنوبی انتقال یافته است. وی اظهار داشت: با ضربه به برخی از عناصر قاچاق سیگار در جنوب کشور تاکنون بیش از ۷ میلیون نخ سیگار قاچاق کشف و جمعآوری شده، که شامل برندهای محرز قاچاق هستند. سوادکوهی با تأکید بر اینکه مبارزه با قاچاق سیگار در سطح عرضه ادامه مییابد، گفت: این طرح به مرور در سراسر کشور اجرایی میشود؛ البته باید به این مسئله توجه کرد که هدف از برخورد با قاچاق از بین بردن معیشت مردم نیست، بلکه هدف ما تنها تغییر رفتار متخلفان و عرضهکنندگان سیگار قاچاق است.