بازار مسکن تغییر جهت داده است

یک کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه کاهش یک درصدی ماهانه قیمت مسکن شهر تهران در برابر افزایشهای ۱۰ درصدی قبل از آن عدد قابل توجهی محسوب نمی شود گفت:با این حال کاهش جزئی قیمت، نمادی از تغییر جهت بازار از افزایش لجام گسیخته به دوره ثبات نسبی است. مهدی روانشادنیا در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: پس از سه سال افزایش مداوم قیمت مسکن و التهابات شدید بازار که منجر به ۵.۵ برابر شدن قیمت شد، گزارش آذرماه بانک مرکزی حاکی از کاهش ۱.۱ درصدی میانگین قیمت ها در آذر ماه نسبت به ماه قبل است. وی افزود: اگر چه این کاهش در برابر افزایشهای ماهانه بیش از ۱۰ درصد قابل ملاحظه نیست اما نمادی از تغییر جهت بازار از افزایش لجام گسیخته به دوره ثبات نسبی است.

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به ۲۵۵۵ فقره معامله مسکن در آذرماه ۱۳۹۹ که افت ۷۴ درصدی را نسبت به ماه مشابه سال قبل نشان می دهد گفت: این به معنای رکود مطلق معاملات است. در یکی از مناطق تهران فقط ۱۹ معامله ثبت شده است. روانشادنیا تصریح کرد: سهم معاملات واحدهای نوساز زیر ۵ سال از حدود ۵۰ درصد سالهای پیش به ۳۹ درصد رسیده و حدود ۵۵ درصد معاملات برای واحدهای زیر ۸۰ متر بوده که نشانه های تضعیف قدرت خریدار در سالهای اخیر است.

وی با بیان اینکه در ۱۲ منطقه از مناطق ۲۲ گانه تهران فقط ۳۰ درصد معاملات به ثبت رسیده گفت: این نمایه نیز حاکی از عدم توازن منطقه ای معاملات و بورس بودن مناطق محدودی از شهر است.

 

 

آژانس های فروشنده بلیت لندن جریمه می شوند

رئیس سازمان هواپیمایی با اعلام لغو پروازهای ایران ایر و ترکیش ایرلاینز به انگلیس تا پایان ماه ژانویه، گفت: هیچ مسافری را از مبدأ انگلیس نه با پرواز مستقیم و نه با پرواز کانکشن نمی پذیریم. تورج دهقانی زنگنه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به تمام شرکتهای هواپیمایی داخلی و خارجی و همینطور آژانسهای هواپیمایی اعلام کرده ایم که نباید هیچ مسافری از مبدأ لندن را وارد تهران کنند. وی ادامه داد: اگر شرکت هواپیمایی و یا آژانسی مبادرت به فروش بلیت لندن و یا انتقال مسافر از مبدا انگلیس به ایران داشته باشد حتماً با آن برخورد خواهد شد. به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشور در نهایت در صورت ورود مسافری از انگلیس به کشور حتماً قرنطینه خواهد شد و لغو مجوز پرواز ایرلاین خاطی نیز صادر خواهد شد. کاپیتان زنگنه با بیان اینکه پروازهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به لندن تا پایان دیماه لغو شده است، گفت: در صورتی که وزارت بهداشت و درمان شرایط را بحرانی بداند دوباره لغو پروازها تمدید میشود. زنگنه درباره کنترل ورود مسافر از انگلیس با پروازهای کانکش نیز گفت: شرکت ترکیش ایرلاینز پروازهای خود به انگلیس را تا پایان ماه ژانویه لغو کرده است، بنابراین در حال حاضر نه ایران ایر و نه ترکیش ایرلاینز هیچ پروازی به لندن ندارند. به شرکت هواپیمایی قطری و امارات هم اعلام کردیم هیچ مسافری را از انگلیس وارد ایران نکنند.

ماجرای خودداری جایگاهها از سوخترسانی به کامیونها چیست؟

تعدادی از کامیونداران از عدم تخصیص سوخت از سوی برخی جایگاهداران گلایهمند هستند و اگرچه به دستور وزیر راه، این مشکل تا حدود زیادی مرتفع شده اما همچنان وجود دارد.

برخی رانندگان خودروهای سنگین از عدم تخصیص سوخت از سوی تعدادی از جایگاه داران به خصوص در تعدادی از استانهایی که بنادر آنها در ماههای اخیر فعال شدهاند و رانندگان خودروهای سنگین تردد زیادی به این استانها دارند، در برخی از ساعات شب، گلایه مند هستند.

این در حالی است که کرامت ویس کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی این موضوع را تکذیب و اعلام کرده روزانه ۵۰ میلیون لیتر گازوئیل از طریق ۲۸۰۰ جایگاه سوخت نفت گاز به کامیون داران توزیع میشود.

به گفته این مقام مسئول، سازمان راهداری سهمیه سوخت خودروهای سنگین را بر اساس پیمایش به شرکت پخش اعلام میکند.

عبدالهاشم حسن نیا، معاون وزیر راه و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای نیز در گفتوگو با خبرنگار مهر با رد این موضوع که برخی جایگاه داران از عرضه گازوئیل به کامیون داران خودداری میکنند، اظهار داشت: کامیون داران بر اساس سهمیهای که برایشان تعیین شده، در حال دریافت سوخت هستند. وی افزود: اگر موردی باشد سازمان راهداری پیگیری میکند؛ در حال حاضر ما گزارشی در این خصوص دریافت نکردهایم. غلامحسین دغاغله مدیرکل حمل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در گفتوگو با خبرنگار مهر درباره توزیع سوخت به رانندگان خودروهای سنگین اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۵ سال است که سوخت را بر اساس پیمایش به خودروهای سنگین تخصیص میدهیم؛ بر اساس مصوبه بهمن ۹۴ هیئت وزیران، سازمان راهداری مکلف است به هر خودروی سنگین بر اساس هر میزان پیمایشی که دارد، سوخت تخصیص دهد.

وی افزود: بر اساس برنامههای صادره برای کامیون داران، هر میزان پیمایش و تردد خودروهای سنگین را تبدیل به لیتراژ میکنیم و سپس بر اساس آن، سهمیه هر کامیون را به شرکت پخش فرآوردههای نفتی اعلام میکنیم؛ آنها نیز موظفند بر اساس سهمیه اعلامی سازمان راهداری، به ناوگان سوخت بدهند. این مقام مسئول در سازمان راهداری گفت: بسیاری از رانندگان حتی علیرغم آنکه بر اساس پیمایش به آنها سوخت تخصیص داده و در کارت هوشمند آنها منظور شده است، اما در صورتی که در یک ماه پیمایشی نداشته باشند، از آن استفاده نمیکنند و به اندازه نیاز استفاده میکنند که نشان دهنده سلامت اقتصادی رانندگان است. وی تصریح کرد: ما جلسات مستمری با شرکت ملی پخش برای تعیین سهمیه سوخت بر اساس پیمایش در سالهای اخیر داشته و داریم؛ سیاست دولت هم این است که هر ناوگانی به هر میزانی کار میکند، باید سوخت به آن تعلق بگیرد؛ سازمان راهداری متولی تردد برون شهری است و ناوگان تحت پوشش این سازمان، مرتباً اسناد حمل (بارنامه) برای هر تردد دریافت میکنند؛ بنابراین ما سهمیه آنها را بر اساس پیمایش و «عملکردی» تخصیص میدهیم؛ برخلاف بخش درون شهری که هنوز از انسجام و قوام بخش برون شهری برخوردار نیست.

آنچه درباره متهم ردیف اول آلودگی هوا باید یدانید

هر سال با شروع فصل سرما یافتن مقصر برای آلودگی هوا آغار می شود؛ موضوعی که هر سال متهم جدیدی دارد و امسال نیز پس از عبور از کیفیت بنزین، خودروهای فرسوده و موتورسیکلت ها نوبت به نیروگاه ها، صنایع و مازوت سوزی آن ها رسیده است.

یافتن راه حل و چاره برای حل مشکل آلودگی هوا بی شک یکی از مهم ترین وظایف دولت است اما هر سال پیداکردن مقصر آنقدر زمان می برد که دیگر مجالی برای چاره اندیشی نمی ماند و از آنجایی که فصل سرما چندان طولانی نیست، تنها غبار سیاه آلودگی در پایان فصل نصیب مردم می شود.

علی رغم اینکه در سال های پیش بنزین متهم اصلی آلودگی هوا بود اما آن طور که مسوولان اعلام کردند افزایش کیفیت بنزین، این فراورده نفتی را از گردونه خارج کرده اما همچنان احتراق بد خودروهای فرسوده و موتورسیکلت ها مورد اتهام است اما بیش از آن آنچه که امسال مورد توجه قرار گرفته مازوت سوزی صنایع و نیروگاه ها است.

اما مازوت چیست؟

جست و جو در سایتهای تخصصی این حوزه نشان می دهد مازوت نوعی نفت کوره به شمار میآید که کیفیت پایین و ویسکوزیته بالایی دارد و در نیروگاههای حرارتی و موارد مشابه از آن استفاده میشود. در اروپا و ایالات متحده، ترکیب مازوت شکسته به گازوئیل تبدیل میشود. در گذشته، مازوت برای گرم کردن خانهها در شوروری سابق و شرق دور مورد استفاده قرار میگرفت چراکه آنها تجهیزات لازم برای تبدیل مازوت به سایر محصولات پتروشیمی را نداشتند. در کشورهای غربی به کورههایی که از مازوت استفاده میکنند، کورههای ضایعاتسوز نیز میگویند. مازوت که به طور عمده توسط کشورهای روسیه، قزاقستان، آذربایجان، ترکمنستان و ایران تولید میشود برای گرم کردن بویلرها (دیگ بخار) جهت تولید بخار مورد استفاده قرار میگیرد چراکه این ماده، گرمای سوختن بسیار بالایی دارد. از عوامل مهم در درجهبندی این سوخت باید به محتوای گوگرد آن اشاره کرد که متاثر از منبع اصلی آن است. در حمل و نقل مازوت به طور معمول به این سوخت، «نفت کثیف» (Dirty Oil) میگویند و از آنجایی که ویسکوزیته بسیار بالایی دارد، پمپ کردن آن به تجهیزات خاصی نیازمند است. مازوت را میتوان از جمله ترکیبهای نفت خام به شمار آورد که حاصل تقطیر جزء به جزء آن به هنگام پالایش نفت خام است و بعد از تبخیر بنزین و سایر فرآوردههای سبکتر، از نفت خام بدست میآید. بر این اساس مازوت نوعی نفت کوره با کیفیت بسیار پایین به شمار میآید نفت کوره از جمله فرآوردههای نفتی است که در بسیاری از موتورها، چراغها، گرمکنها و کورهها مورد استفاده قرار میگیرد و همچنین به عنوان حلال نیز از آن بهره میگیرند. نفت کوره همانطور که گفته شد از نفت خام بدست میآید و برای استفاده در کاربریهای مختلف، آنرا پالایش میکنند.

اثرات استفاده از مازوت بر سلامتی

در اثر سوزاندن سوختهای فسیلی حاوی گوگرد همچون مازوت، ترکیباتی موسوم به Sox منتشر میشوند که بخش بیشتر آنرا SO۲ تشکیل میدهد SO۲ گازی سمی است که برای سلامتی مضر است. این گاز، وزن بیشتری نسبت به هوا دارد و زمانی که غلظت آن در هوا به بیش از ۵۰۰ppb برسد، بوی بدی خواهد داشت که در این سطح، کشنده خواهد بود.

این گاز در غلظتهای پایینتر، درد قفسه سینه، مشکلات تنفسی، قرمزی چشم و افزایش احتمال بروز بیماریهای قلبی و تنفسی را به همراه دارد. به طور کلی، غلظت معمول این گاز در اتمسفر کمتر از ۱۰ppb ذکر میشود که در این غلظت اثر مخربی بر سلامتی نخواهد داشت.

اثر دوم سوزاندن مازوت و سایر سوختهای گوگردی، تشکیل سولفاتها و نیتراتها به شکل آئروسول یا ذرات بسیار ریز هوا است که «ذرات معلق» (Particulate Matter) موجود در هوا را سبب میشوند. این ذرات معلق با تشدید آلودگی هوا خطر آسم و حملات قلبی و تنفسی را افزایش میدهند.

اثر سوم سوزاندن مازوت از منبع انتشار آن فراتر میرود و در این حالت اکسیدهای گوگرد به دلیل واکنش در اتمسفر و فاز محلول در آب، به اسید تبدیل میشوند. این آئروسولهای اسیدی تحت شرایط خاص هواشناسی به باران اسیدی، برف و مه تبدیل خواهند شد. زمانی که آلودگی هوا ناشی از عملکرد و فعالیتهای انسانی نباشد، pH بارانهای اسیدی در حدود ۵.۵ خواهد بود که این میزان خاصیت اسیدی به دلیل وجود کربنیک اسید حاصل از واکنش بخار آب با دیاکسید کربن است.

این بارانهای اسیدی اثرات مخرب دیگری نیز بر جای میگذارند که از میان آنها میتوان به حل شدن فلزات سنگین در بارانهای اسیدی اشاره کرد و خاکها نیز دیگر توانایی نگهداشتن ریشه درختان را نخواهند داشت. در نتیجه با فرسایش خاک و از بین رفتن پوشش گیاهی، احتمال بروز سیل افزایش مییابد.

تمایل نداریم از مازوت استفاده کنیم اما در نقاطی مجبوریم

موضوعی که بارها از سوی مسوولان در کلانشهر ها تکذیب شده است، آنطور که گفته می شود هیچ کدام از صنایع و نیروگاه های تهران از مازوت استفاده نمی کنند، اما این مساله مربوط به کل کشور نمی شود و بیژن زنگنه - وزیر نفت روز گذشته اعلام کرد: بی تردید باید میزان مصرف مدیریت شود، تمایل نداریم که از سوخت مازوت استفاده کنیم اما در نقاطی مجبور به این کار هستیم. گازوئیل هم در حداکثر ممکن تامین می شود و بیشتر از این امکان ندارد. ما هر مقدار گازوئیل اضافی داریم می دهیم بخشی هم از مخازن باید استفاده شود.

به گفته وی برخی استانداران کشور درخواست می کنند که استان آنها از مصرف مازوت مستثنا شود اما با هر استانی که صحبت می شود چنین خواسته ای مطرح است. صنایع سیمان از ابتدا قرار بود در فصل زمستان مازوت مصرف کنند و قراری برای مصرف نفت کوره در این فصل نبود.

زنگنه گفته بودکه امروز در دولت تصویب می کنیم که قیمت نفت کوره معادل گاز مصرفی شود. برخی از افراد درباره نفتکش ها اظهار نگرانی کرده بودند که ما این موضوع را حل کردیم. البته ما روغن و لاستیک به فردی نمی دهیم و کاسبی هم راه نمی اندازیم. ما مشکلی از نظر نفتکش برای حمل بار به نیروگاه ها نداریم چرا که این موضوع با تدابیر خاص حل و فصل شده است. بی تردید نباید تبلیغات درباره مصرف خانگی و کاهش مصرف سوخت ادامه داشته باشد. اگر مصرف برق کاهش پیدا کند مصرف مازوت نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

مهمترین خواست وزارت نفت این است که قطع مصرف مازوت از ۱۸۰ میلیون لیتر با تدابیر خاص خود افزایش پیدا نکند. ما نمی توانیم این مشکل را حل کنیم و در صورت بروز مشکل، خود آنها نیز با دشواری مواجه خواهند شد. لذا از همکاران در صنعت برق می خواهیم که با تدابیر لازم این موضوع را رعایت کنند. همچنین رضا اردکانیان - وزیر نیرو نیز روز گذشته اعلام کرد: ۱۰۰۰ میلیون متر مکعب تولید و مصرف گاز در ایران رقم بزرگی است. ما براساس قراردادها صادرات برق داریم و هم ما و هم وزارت نفت به طور طبیعی ملاحظات مردم خود را قطعا در چارچوب قراردادها در نظر گرفته ایم. اما همه مقدار گازی که ما در نیروگاه ها استفاده می کنیم تا برق تولید کنیم و این برق صادرات شود کمتر از یک درصد تولید گاز کشور است. اگر نفت صادر نکنیم و یا قرارداد های خود را متوقف کنیم، از یک درآمد ارزی محروم می شویم که صنعت برق ما در این شرایط تحریمی به آن بسیار احتیاج دارد.

وی تصریح کرد: ما در وزارت نیرو با توجه به شرایطی که وجود دارد استفاده از نیروگاه های برق آبی را افزایش داده ایم و برای جبران و کمک به نیروگاه های حرارتی وارد مدار کرده ایم. هم در یک همکاری نزدیک با شرکت ملی گاز ایران و وزارت نفت سعی خواهیم کرد که کمترین اختلال ایجاد شود، تغییرات نیروگاهی ما به خصوص واحدهایی که می توانند از سوخت مایع استفاده کنند را نیز تدبیر کردهایم.