تعیین قیمت پایه عرضه شمش فولادی در بورس

وزیر صنعت، معدن و تجارت قیمت پایه شمش فولادی در بورس را بر اساس ۷۰ درصد قیمت CIS اعلام کرد. به گزارش شاتا، علیرضا رزم حسینی در قرارگاه جهش تولید که با محوریت بررسی نظارت بر اجرای شیوه نامه ساماندهی عرضه و تقاضای محصولات فولادی برگزار شد، با اعلام این مطلب، افزود: این قیمت پایه فردا طی نامهای به بورس باید ابلاغ و اعلام شود. وی با بیان اینکه در جنگ اقتصادی تمام عیاری قرار داریم، تصریح کرد: تصمیمات برای عبور از این شرایط جنگی نیز باید سریع، قاطعانه و براساس مقتضیات زمانی گرفته شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر ضرورت اجرای کامل شیوه نامه عرضه محصولات فولادی در بورس از تمامی دستگاههای مرتبط و دستگاههای نظارتی خواست که در این حوزه اقدامات لازم را با تعامل و هم افزایی انجام دهند. رزمحسینی همچنین از دستگاههای نظارتی و بازرسان وزارت صمت خواست تا بازرسی از انبارها را برای جلوگیری از احتکار شمش، میلگرد و دیگر محصولات فولادی در دستور کار قرار دهند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف اقدامات لازم را مبذول دارند. همچنین معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت، تصویب قیمت پایه عرضه محصولات فولادی در بورس کالا براساس ۷۰ درصد CIS را سبب رسیدن محصولات با قیمت مناسب به دست مردم دانست.

 

درک واقعی از بازارهای صادراتی ضروری است

عضو هیات رییسه اتاق تهران شناخت بازارهای هدف صادراتی و آشنایی با مجموعه قوانین و ضابطههای حاکم بر اقتصاد آن کشور را ضروری دانست و تأکید کرد: گرجستان ظرفیتهای مطلوبی برای تجارت و سرمایهگذاری ایرانیان دارد مشروط بر اینکه نظام اقتصادی این کشور را به خوبی بشناسیم. سیده فاطمه مقیمی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با تأکید بر عملکرد ناموفق و عدم بهرهمندی مناسب از موقعیت پیشآمده برای ایران در منطقه اوراسیا، شناخت فرهنگ، سلایق مصرفی و قوانین حاکم بر اقتصاد کشورهای هدف صادراتی را مهم دانست. سیده فاطمه مقیمی گفت: این کشور میتواند مسیری برای دسترسی سرمایهگذاران ایرانی به بازار کشورهای اروپایی باشد. این فعال اقتصادی گفت: مناطق آزاد مستقر در گرجستان، شرایطی را به وجود آوردهاند که سرمایهگذاران خارجی میتوانند با حضور در این مناطق کالاهای نیمه ساخت را تکمیل کرده و با خلق ارزش افزوده بیشتر آن را صادر کنند و با وجود تحریمها در بازارهای بینالمللی ادامه دهند. وی با توجه به احتمال لغو تحریمها، متناسب با تغییر رئیسجمهور آمریکا، آماده شدن برای استفاده بیشتر از ظرفیتهای گرجستان در حوزه تجارت را منوط به شناسایی دقیق ابعاد و زوایای اقتصادی این کشور دانست. به اعتقاد او در حال حاضر مشکلات بانکی مهمترین مانع در برابر توسعه سطح مناسبات بین دو کشور است.

ضرورت افزایش حضور خودروسازان در بازار عراق و سوریه

مشاور معاون اول ریاست جمهوری گفت: برخلاف آنچه که برخیها در داخل کشور مطرح کرده اند، مردم عراق و سوریه از محصولات ایرانی استقبال خوبی میکنند. حسن داناییفر درخصوص صادرات خودرو به عراق و سوریه، اظهار داشت: خودروسازان به دو بازار بسیار مهم دسترسی دارند که یکی از آنها بازار عراق و دیگری سوریه است؛ در یک دهه گذشته ایران صادرات قابل توجهی کالا به این دو کشور داشته و همواره بازار، مردم و اقتصاد عراق و سوریه از کالاهای ایرانی استقبال کردند. وی با بیان اینکه کالاهای ایرانی در کشورهای عراق و سوریه مورد احترام است و جایگاه خوبی دارند، تصریح کرد: این امر فرصت خوبی است تا خودروسازان برای صادرات خودرو به این کشورها برنامه ریزی دقیق تری داشته باشند. دانایی فرد گفت: بعد از خروج امریکا از برجام، فشار زیادی بر برخی از صادرکنندگان ایرانی به وجود آمد، اما با سعی و تلاش فعالان اقتصادی خیلی از چالشها حل شد و اکنون کالای ایرانی به این کشورها صادر میشود. وی تصریح کرد: سعی و تلاش خودروسازان باید این باشد که در مقوله صادرات بیش از گذشته فعالانه عمل کنند، از این رو با طرحهای مشترک میتوان موانع را برطرف و مسیر صادرات را هموار کرد.

برگزاری روز ملی صادرات به صورت مجازی

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از برگزاری روز ملی صادرات امسال به صورت مجازی در ۲۲ دیماه خبر داد. به گزارش شاتا، حمید زادبوم با بیان این مطلب، افزود: همه ساله همزمان با روز ملی صادرات (۲۹ مهرماه) مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه برگزار میشد، اما امسال به دلیل شیوع ویروس کووید ۱۹ و براساس دستورالعمل ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا برگزاری این رویداد ملی به تعویق افتاد. وی همچنین تصریح کرد: بر همین اساس مقرر شد این مراسم با رعایت دستورالعملهای بهداشتی و به صورت مجازی با حضور صادرکنندگان منتخب از ساعت ۹ تا ۱۱ صبح روز دوشنبه ۲۲ دی ماه در سالن همایشهای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شود. گفتنی است، در همین زمینه نیز نشست خبری روز شنبه آینده در محل سازمان توسعه تجارت ایران برگزار میشود.

ذوب آهن اصفهان به افغانستان ریل
صادر می کند

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان گفت: ذوب آهن اصفهان به عنوان تنها تولید کننده ریل در ایران و غرب آسیا، قراردادی را برای تامین و صادرات ریل به کشور دوست و همسایه افغانستان منعقد کرد. به گزارش از ذوب آهن، منصور یزدی زاده اظهار داشت: ذوب آهن اصفهان به عنوان نخستین و تنها تولیدکننده ریل در ایران و غرب آسیا و هفدهمین تولیدکننده ریل در جهان، قراردادی را برای تأمین و صادرات ریل به کشور دوست و همسایه افغانستان منعقد کرد. قرارداد صادرات ریل ذوب آهن اصفهان، جهت تکمیل محوری است که اتصال افغانستان از طریق ایران به دریای عمان و خلیج فارس و از سمت غرب به اروپا را نهایی میکند و شاهد افزایش حجم مبادلات تجاری و ترانزیت به افغانستان و همچنین افزایش مراودات تجاری طرفین خواهیم بود. مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با اشاره به اینکه ریل تولیدی این شرکت مطابق آخرین استانداردهای جهانی است و کیفیت آن توسط شرکتهای معتبر تأیید شده، ادامه داد: مذاکراتی برای تأمین ریل مورد نیاز سایر کشورهای منطقه در حال انجام است و چشم انداز خوبی برای صادرات این محصول استراتژیک وجود دارد.

تمدید مجوز صادرات مواد شوینده تا پایان سال

رییس انجمن صنایع شوینده اظهار کرد: در تامین مواد شوینده شب عید مشکلی نخواهیم داشت، هر سال سعی میکنیم که سه ماه پایان سال میزان تولید را افزایش دهیم و حتی اگر روی قیمت تاثیر گذار بود قیمت را ثابت نگه داریم، بنابراین شب عید افزایش قیمتی در مواد شوینده نخواهیم داشت. بختیار علم بیگی در گفتگو با ایلنا در مورد صادرات مواد شوینده اظهار داشت: در حوزه مواد شوینده صادرات داریم و مجوز آن هم تا پایان سال تمدید شده، بیشتر صادرات ما به کشورهای جدا شده از روسیه، کشورهای حوزه خلیج فارس، افغانستان و پاکستان است. حجم صادراتی مواد شوینده به علت مشکل بانکی و انتقال پول کاهش یافته و پرداخت به صورت نقدی انجام میشود. اگر مشکلات بانکی حل شود حجم صادراتی ما افزایش مییابد. وی افزود: شرکتهای داخلی در تلاش هستند که از ممنوعیت حضور کالاهای ترکیهای در ارمنستان بهره ببرند و مواد شوینده ایرانی به ارمنستان صادر کنند اما مشکل انتقال پول مانع بزرگی در این راه است. چون کشورها میدانند که نمیتوانند با سیستم بانکی پرداخت را انجام دهند، برای صادرات مشکل ایجاد میشود. رییس انجمن صنایع شوینده اضافه کرد: تقاضای مواد شوینده نسبت به پیش از شیوع کرونا حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است.

برگزاری نمایشگاه مجازی اختصاصی صادرات کالای ساخت ایران به عراق

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: اولین نمایشگاه مجازی اختصاصی صادرات کالای ساخت ایران به عراق از ۱۳ تا ۱۹ بهمن سال جاری برگزار میشود. به گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، فرزاد پیلتن اظهار داشت: در چارچوب برنامههای این سازمان در سال جاری در زمینه توسعه صادرات به کشورهای همسایه از طریق برگزاری نمایشگاههای معرفی کالا و محصولات ایرانی با استفاده از ظرفیتهای فضای مجازی، این نمایشگاه از ۱۳ تا ۱۹ بهمنماه سال جاری توسط شرکت مجری خدمات نمایشگاهی پارس رستاک و تحت نظارت دفتر عربی آفریقایی برگزار خواهد شد.

گزارش تجارت از مشکلات ریزودرشت قطعه سازان

گروه صنعت و تجارت: موانع جهش تولید در صنعت قطعهسازی کشور مدتهاست از سوی فعالان این صنعت اعلام شده و هر روز برای برونرفت از این چالشها برنامههای جدیدی را ارائه میدهند، اما تاکنون این مشکلات به دلیل انحصار در صنعت خودروسازی حل نشده است. با افزایش مشکل نقدینگی در شرکتهای خودروساز هر روز مطالبات قطعهسازان نیز سنگینتر میشود چراکه به اعتقاد فعالان این صنعت، اختلاف بالای قیمت کارخانه و بازار خودرو و زیان حاصل از آن بیش از همه امروز به صنعت قطعهسازی وارد شده و از این رو روند لجام گسیخته قیمت مواد اولیه در حال سرعت گرفتن است.

حال قرار بر این است که با استفاده از احیای خرید اعتباری در زنجیرههای تولید، این صنعت را از شرایط موجود به سمت توسعه به حرکت در بیاورند. فرآیند اجرایی و چگونگی بهرهمندی بنگاههای تولیدی از اوراق گام، نحوه و فرآیند انتشار این اوراق و روشهای نقدشوندگی و نقل و انتقال این اوراق در شبکه بانکی و بازار سرمایه و عملیاتی شدن استفاده از آن در زنجیره قطعات خودرو موضوعی است که این روزها در تاب و تب اجرا قرار گرفته است. مزیت اصلی اوراق گام این است که در صورت مدیریت درست و شناسایی زنجیرهها، کاهش هزینههای مالی برای بنگاههای تولیدی را امکانپذیر خواهد کرد.

از طرف دیگر طبق ادعای دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان کشور، دولت سود و نقدینگی را براساس قوانین مجلس، از خودروسازی و زنجیره تأمین آن به شرکتهای تأمینکننده مواد اولیه که تماماً متعلق به خودش است، پمپاژ کرده و بدین طریق به جبران کسری بودجه و بخشی از کمبود نقدینگی دولتی میپردازد؛ در صورتی که قطعهساز میان دو سنگ آسیاب تأمینکننده مواد اولیه موردنیاز خود و خودروساز، در حال نابودی است؛ لذا این نامعادله بایستی اصلاح و تمام اجزای زنجیره از تأمین مواد اولیه تا تولید محصول با یک منطق، مدیریت شوند.

در این میان عملکرد سیستم بانکی در مورد همه صنایع به یک شکل است و در مورد صنعت خودرو به مراتب بدتر است و دلیل آن قوانین مربوط به بانکها و یا بانک مرکزی است. بانکها برای هر فعالیت بانکی حجم بالایی از اعتبار را سپرده میگیرند که این میزان در میان بانکها از ۲۰ الی ۴۰ درصد متغیر است. با توجه به اینکه خودروسازان در حال حاضر عمده پرداختهای خود را از طریق چک انجام میدهند و این چکها به خرید دین تبدیل میشود، معمولاً بانکها خرید دین را قبول نمیکنند و یا درصد بالایی از آن را سپرده میگیرند و در واقع نقدینگی قطعه سازان را به شکلی نزد خود سپرده میکنند. در نتیجه سود هزینههای مالی قطعه سازان به شدت افزایش یافته و موجب افزایش هزینههای قیمت تمام شده و در نهایت افزایش قیمت خودرو خواهد شد.

مشکل بزرگی که در ارتباط میان بانکها و صنعت خودرو وجود دارد، نحوه تعیین قیمت دستوری خودرو است زیرا قیمتگذاری دستوری موجب شده که خودروسازان با ضرر و زیان تولیدکننده و طبیعتاً بانکها بهعنوان یک موسسه اقتصادی نگران وصول مطالبات خود چه از سوی قطعه ساز که خریدها را از طریق خرید دین خودروسازان انجام میدهند و چه از سوی خودروساز که مشمول ماده ۱۴۱ و جز شرکتهای با زیان انباشته بالا هستند، است. بنابراین عمده مشکل تعیین قیمت دستوری خودرو است که ضربه بزرگی به صنعت خودرو وارد کرده است.

کاهش هزینههای صنعت قطعهسازی با انتشار اوراق

در همین ارتباط علی حیدری، کارشناس بازار سرمایه در گفتگویی اعلام کرد: استفاده از اوراق مالی و تنوعبخشی جهت تأمین نقدینگی واحدهای تولیدی بهویژه قطعهسازی دارای اهمیت ویژهای است، اما چنین اقدامی با اما و اگرهایی روبروست. نباید سیاست انحصار در انتشار اوراق گام جهت تأمین مالی صنعت قطعهسازی نیز وجود داشته باشد چراکه این صنعت به اندازه کافی درگیر مشکلات انحصار در صنعت خودروسازی شده است. این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در صورت تأمین مالی واحدهای قطعهسازی از این طریق، قطعاً شاهد کاهش هزینههای اولیه در صورتهای مالی آنها خواهیم شد، چراکه تاکنون همواره تأمین مالی قطعه سازان از طریق بانکها بوده است، اما گسترش تأمین مالی از طریق اوراق سبب کاهش چشمگیر هزینههای قطعه سازان میشود. اوراق گواهی گام، یک ابزار بازار محور و با قابلیت نقل و انتقال است که تسهیلات جدید را برای تأمین مالی بدون تورم بنگاههای تولیدی فراهم میکند و این نویدبخش امید برای رشد پایدار در میزان تولید این واحدها خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: تأمین مواد اولیه بخش قطعهسازی در ایران مانند سایر صنایع درگیر مدیریت غلط اقتصادی است از اینرو این صنعت با سختی زیاد به دنبال حفظ تولید خود است. به نظر میرسد توسعه صنعت قطعهسازی با اتکای اوراق گام اجرا خواهد شد. امروز تولیدکنندگان بخش قطعهسازی در کشور به دلیل مشکلات منابع مالی، در حالی تسهیلاتی را از بانکها میگیرند که ضرر و زیانهای زیادی را متحمل شدهاند، اما حالا به واسطه اوراق گام میتوانند بر مبنای قیمتهای مواد اولیه تولید خود درخواست انتشار و تضمین گواهی اعتبار کنند و توسط این اوراق، مواد اولیه جهت تولید را تحویل میگیرند.

به گفته حیدری، با توجه به خود تحریمیهای داخلی و خارجی، تأمین مالی صنعت قطعهسازی با تنگناهای خاصی همراه است؛ این صنعت در مرحله اول نیاز به تأمین مواد اولیه و دسترسی آسان جهت تولید است. همچنین نیازمند گسترش تبادلات و گشوده شدن بیشتر مرزهای تجاری کشور است، در حالی که در چند دهه اخیر این مرزهای تجاری جهت تأمین نیاز این صنعت، کوچکتر شده است. همچنین شرایط مالی پولی تولیدکنندگان صنعت قطعهسازی دارای پیچیدگیهایی است که تنوعبخشی در صنعت قطعهسازی نیازمند مبادلات تجاری بین کشورها و شرکتهای مختلف خودروسازی است.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: انحصار خودروسازی در ایران چالش اصلی صنعت قطعهسازی است؛ در واقع انحصار در صنعت خودرو معضل اصلی قطعهسازی در کشور است و همین موضوع مسیر توسعه این صنعت را بسیار سخت کرده است. وجود صنعت آزاد خودرو و حتی چند ملیتی در ایران میتواند سبب تنوعبخشی و رونق در صنعت قطعهسازی شود از اینرو انتشار اوراق گام میتواند در این هدفگذاری مؤثر باشد. انحصاری بودن صنعت خودرو و همچنین مشکلات تولید و در نهایت عرضه و قیمتگذاری دستوری خودرو در ایران موجب شده وضعیت قطعهسازی به سمت کاهش ناگزیر از کیفیت و نگه داشتن قیمت دستوری و در نهایت تعطیلی واحد تولیدی کشانده شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به وضعیت نامناسب مالی صنعت قطعهسازی گفت: در کنار انتشار اوراق گام، ترکیب شرکتهای داخلی با خارجی میتواند مبادلات مالی را در این صنعت گسترش و قطعهسازی را همگام با صنعت روز دنیا به حرکت در آورد. همچنین انتشار اوراق گام برای تأمین مالی صنعت قطعهسازی میتواند جریان سازی موثری در راستای تحقق برنامههای توسعهای باشد؛ از سوی دیگر تنوعبخشی به جذب نقدینگی در صنعت قطعهسازی باید گسترش یابد. اگرچه تأمین مالی قطعه سازان یکی از اولویتهای صنعت قطعهسازی بهشمار میرود اما ناگفته نماند که در اجرای طرح انتشار اوراق گام، در نهایت بازنگری در شیوه مدیریت اقتصاد کلان و همچنین چگونگی نظمبخشی و مدیریت به استفاده از این اوراق در بهبود شرایط صنعت قطعهسازی کشور حرف اول را میزند. تأثیر انتشار اوراق مالی برای تأمین نقدینگی صنعت قطعهسازی تنها به اصلاح مدیریت در این بخش بستگی دارد و در صورت عدم تحقق آن، مشکلات قطعه سازان هر روز بیشتر خواهد شد.

 
 

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه از حدود ۱۲ هزار و ۷۰۰ خودرویی که از سال ۹۷ در گمرکات کشور وجود داشته بیش از ۱۲ هزار خودرو ترخیص شدهاند، گفت: اکنون ۲ هزار و ۸۷۳ خودرو در گمرکات جمهوری اسلامی مانده است، اما خبری از ترخیص آنها نیست زیرا این خودروها ثبت سفارش نشدهاند، به همین دلیل به هیچ عنوان اجازه ترخیص آنها داده نمیشود. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: همچنین حدود ۷۰۰ خودرو در گمرکات باقیمانده است که قبل از ثبت سفارش وارد کشور شده بودند تا همزمان با ورود به گمرک مجوز ثبت سفارش دریافت کنند. دادفر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه واردات انحصاری خودرو انجام میشود یا خیر، گفت: قاطعانه میتوان گفت که واردات خودرو طی ۳ سال گذشته بسته است و فرق نمیکند که خودرو قرار است انحصاری وارد شود یا ارگانی، حتی واردات خودرو بهصورت قاچاق هم انجام نشده است. به دلیل شفاف بودن فضای واردات خودرو، هیچگونه واردات انحصاری و قاچاق انجام نمیشود. وی با تأکید بر اینکه بیش از ۲ هزار خودرو نیز دارای پرونده قضایی هستند، گفت: این خودروها به شرط دریافت حکم قضایی ترخیص خواهند شد. سیستمی که طراحی کردهاند باعث شده تا کار واردات بهتر انجام شود، هیچگونه فسادی در آن وجود ندارد و تمام کارها شفاف است. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به قاچاق موتورسیکلت در کشور، گفت: متاسفانه بر خلاف اینکه روی واردات خودرو حساسیت وجود دارد، در جلوگیری از واردات موتور حساسیت وجود ندارد. پیش از این دفتر واردات گمرک ایران در بخشنامهای بر اجرای سازوکار متروکه کردن خودروهای دپویی تاکید کرد. علی وکیلی در این بخشنامه به گمرکات اجرایی اعلام کرده بود با عنایت به اتمام مهلت ترخیص خودروهای سواری از محل مصوبه هیئت دولت، بهمنظور تعیین تکلیف خودروهای موجود در بنادر و گمرکات از حیث پایان مهلت نگهداری و شمول احتمالی با مقررات متروکه در امکان گمرکی، اعم از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، بر اجرای ماده ۲۴ قانون امور گمرکی و ماده ۵۳ آییننامه اجرایی قانون جهت خودروهای وارداتی که تاکنون نسبت به تشریفات ترخیص اقدام ننمودهاند تاکید میگردد.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی با بیان اینکه واحد تولیدی باید از تامین مواد اولیه اطمینان داشته باشد، گفت: در تامین مواد اولیه فولاد، ورق و مواد پتروشیمی بی نظمی وحشتناکی وجود دارد. عباس هاشمی در گفتگو با مهر در مورد وضعیت تولید لوازم خانگی، اظهار داشت: در حال حاضر واحدهای تولیدی به شدت در تأمین مواد اولیه داخلی مشکل دارند؛ با مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در مورد اختصاص ارزهای مختلف به تولید، مسائل تخصیص ارز در بانک مرکزی تسهیل شد، اما در تأمین مواد اولیه در بخشهای فولاد، ورق و مواد پتروشیمی بی نظمی وحشتناکی وجود دارد. وی ادامه داد: واحد تولیدی باید از استمرار تأمین مواد اولیه که لازمه تولید است اطمینان داشته باشد اگر قرار باشد برای تأمین مواد اولیه هر روز یک فاز جدید ایجاد کنند، واحدهای تولیدی فلج میشوند. هاشمی گفت: واحدی داریم که ۲ میلیون قطعه سفارش صادراتی در بخش لوازم خانگی کوچک داشت اما نپذیرفت وقتی علت را جویا شدم، تولیدکننده گفت که برای تأمین مواد اولیه چه از لحاظ قیمت و چه از لحاظ میزان اطمینان ندارد و نمیتواند به طرف خارجی تعهد بدهد که کالا را با قیمت و حجم مشخصی تحویل میدهد. هاشمی گفت: استمرار افزایش تولید ارتباط مستقیم با استمرار تأمین مواد اولیه دارد. تولیدکننده باید برنامه ریزی مشخصی برای تولید داشته باشد تا محصولات را به درستی قیمت گذاری کند و یا اگر صادراتی میخواهد انجام دهد بتواند به طرف خارجی تعهد دهد. بازارهای خارجی اینطور نیستند که ما امروز یک قیمت را به آنها اعلام کنیم و فردا یک قیمت دیگر. وی تاکید کرد: تا زمانی که مشکلات مربوط به تأمین مواد اولیه حل نشود، حتی اگر افزایش تولید داشته باشیم، افزایش تولید نمیتواند استمرار داشته باشد. دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی با تاکید بر اینکه وزارت صمت نباید دخالتی داشته باشد، گفت: مشکل اصلی در زنجیره عرضه فولاد است. این زنجیره در کشور ما معیوب است. وی با بیان اینکه زنجیره عرضه فولاد باید اصلاح شود، افزود: یارانه و رانت باید از فولاد حذف و راه فساد بسته شود. مسئولان راه فساد را باز گذاشته اند و بعد از آن طرف ۱۰ ها کمیته تشکیل میدهند که این فساد را آسیب شناسی و مدیریت کنند.

سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران با بیان اینکه در حوزه صنایع کوچک، ۲۵ نوع حمایت مختلف از واحدهای تولیدی انجام میشود، گفت: یکی از کارهایی که در این خصوص و به ویژه بحث تامین مالی توصیه میشود، رفتن به سمت پذیرش در فرابورس است و در این زمینه شرکت شهرکهای صنعتی آمادگی دارد که به واحدهای تولیدی کمک و خدمات ارائه دهد. به گزارش ایسنا، اصغر مصاحب اظهار کرد: یکی از برنامههای اصلی وزارت صمت در سال جهش تولید، احیاء و بازفعالسازی واحدهایی است که از چرخه تولید خارج شدهاند. سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران تصریح کرد: بیش از یک هزار و ۱۰۰ واحد در سطح کشور به چرخه تولید بازگشتهاند. وی افزود: ستاد تسهیل در سطح استانی و ملی مصوبات بسیار خوبی دارد که باعث بازگشت صنایع به چرخه تولید میشود. در تلاش هستیم که با استفاده از ظرفیت ستاد تسهیل، به واحدهای تولیدی غیرفعال کمک کنیم که به چرخ تولید بازگردند. این کار منجر به رشد اقتصادی خواهد شد و به حل مسائل اشتغال کشور نیز کمک میکند زیرا اکنون اشتغال یک ضرورت برای کشور است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در حوزه صنایع کوچک، ۲۵ نوع حمایت مختلف از واحدهای تولیدی انجام میشود. واحدهای تولیدی در حال فعالیت میتوانند از شرکت شهرکهای صنعتی استان در زمینههای مختلف، درخواست خدمات کنند. وی ادامه داد: یکی از کارهایی که در این خصوص و به ویژه بحث تامین مالی توصیه میشود، رفتن به سمت پذیرش در فرابورس است و در این زمینه شرکت شهرکهای صنعتی آمادگی دارد که به واحدهای تولیدی کمک و خدمات ارائه دهد. سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران گفت: پلتفرمی با نام سکوک (سامانه کشوری کسب و کار به کسب و کار)، برای تامین مالی زنجیره تامین با همکاری و پشتیبانی بانک ملی و بخش خصوصی طراحی شده است. وی افزود: توصیه میکنم تولیدکنندگان، تامینکنندگان مواد اولیه و صادرکنندگان در این پلتفرم حضور داشته باشند زیرا یک مدل جدید برای تامین مالی است. براساس این گزارش، سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران در سفر یک روزه به خوزستان، از ناحیه صنعتی شهدای آبادان و واحدهای مستقر در این ناحیه بازدید کرد.