انتقاد رئیس جمهور از مصوبه های کمیسیون تلفیق؛

رئیس جمهور درباره حادثه هواپیمای اوکراینی گفت: مسببین این حادثه باید در یک دادگاه عادلانه محاکمه شوند و قوه قضاییه هم حتما این کار را انجام می دهد. مقصران هم حتما در دادگاه محاکمه خواهند شد و ۳۰ میلیون دلار در اختیار قرار داده شده تا خسارات پرداخت شود.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی در جلسه هیات دولت گفت: آیا نباید از کسی که تا دیروز در کوچه ما شیشه می شکسته و حالا می گوید پشیمان است استقبال کرد؟ اگر دولتی که در آینده نزدیک در آمریکا سر کار می آید و دو هفته دیگر آقای بایدن قدرت آن را در دست می گیرد بگوید که آمریکا دیگر شیشه نمی شکند و توبه کرده و در مسیر قانون قرار گرفته جواب ما روشن و ساده است. اگر شما به همه تعهدات خود عمل کنید ما هم به تعهدات خود عمل خواهیم کرد.

رئیس جمهور ادامه داد: اگر به تعهدات خود عمل کنید منتی سر ما نگذاشته اید؛ چرا که تا به حال کار خلاف قانونی می کردید که از آن دست برداشته اید و متوجه شده اید که اشتباه کرده اید.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه برخی از دوستان که در رسانهها صحبت میکنند باید حواسشان باشد که شرایط ما چگونه بوده است یادآور شد: زمانی کشور در شرایط تعادل و زمانی دشمن بر ما جنگ تحمیل کرده و شرایط التهاب است که این شرایط دیگری را اقتضاء میکند. اگر دولت آمده برای کالاهای اساسی ارز ۴۲۰۰ تومان را مقرر کرده و همه مشکلات و سختیها برای بانک مرکزی، دولت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و کشاورزی برای اینکه این کالاها در اختیار مردم با قیمتی که قابل تحمل باشد قرار گیرد کسی نگوید آقا چرا ۴۲۰۰ تومان بعد میگویند یک آدمی سوءاستفاده کرده آخر این شد حرف؟

وی ادامه داد: یک عده آدمهایی بودند که ارز ۴۲۰۰ تومان را گرفته و جنس را نیاوردهاند که باید اینها را طبق هرچه قانون میگوید محاکمه کنیم، اما اینکه یک تعداد محدودی تخلف کردهاند مبنا نمیشود که بگوییم کار نادرست است کار کاملا درست بوده و برمبنای یک کار درستی آن را انجام دادهایم. البته در یک سال گذشته تعدادی از کالاهای ۴۲۰۰ تومانی را به تدریج خارج کردیم و گفتیم که به اینها ارز نیمایی اختصاص دادهایم مثل چای، برنج، شکر، لاستیک و موارد متعدد که یکی یکی و به تناسب آرام آرام در حدی که جامعه بتواند تحمل کند و قابل قبول باشد این کار را انجام دادیم جوری با آرامش عمل کردیم که بعضیها متوجه نشدهاند و اصلا نفهمیدهاند که این کار صورت گرفته است.

روحانی خاطر نشان کرد: بعضیها اصلا انگار دراین کشور نبودند و می رفتند خرید میکردند مثلا برنج و حبوبات خرید کرده و متوجه نشدند که اینها را از آن لیست ۴۲۰۰ تومان خارج کردیم. این خوب است و معنی آن این است که فکر کردند ما هنوز داریم ارز ۴۲۰۰ تومانی را درباره این کالاها ادامه میدهیم. ما قدم به قدم ارز ۴۲۰۰ تومانی را خارج کردیم و چند قلم که برای ما مهم بود از جمله دارو نگه داشتهایم. در عین حال آنها را هم در یک شرایط قابل قبولی ممکن است دولت برایشان تصمیماتی بگیرد، اما از امروز دوردور کردن و طبل و دهل به راه انداختن و اعلام کردن اینکه آقا دوران ۴۲۰۰ پایان یافت خدمت به چه کسی است. با این کارها به چه کسی کمک میکنید. باید به بعضی از حرفها به موقع و درست عمل کرد موقع جارزدن و طبل و دهل نیست که بیاییم شعار بدهیم خوب نتیجه این شعار چه میشود باعث آشفتگی میشود و همان رانت و فسادی که میگویند با آن مخالف هستند ایجاد میشود.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه در بودجه خط قرمزهایی داریم که قابل شکستن نیست عنوان کرد: باید به این خط قرمزها توجه کنیم. وضع اقتصاد اقشار کم درآمد یکی از خط قرمزهای ماست. جنگ اقتصادی و البته عدهای بیانصاف به اندازه کافی باعث شدهاند که به این اقشار ما فشار بیاید و بهم زدن یک دفعه مالیات و عوارض گمرک و اضافه کردن آن فشار دیگری به مردم وارد میکند و ما این موضوع را قبول نمیکنیم نباید بیحساب و کتاب مالیات افزایش پیدا کند.

روحانی اظهار کرد: از طرفی ما اعلام کردهایم که مصمم هستیم در سال آینده روزانه دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت بفروشیم و قدرت آن را هم داریم. حالا اگر بخواهید این را کنار بگذارید و جایش مالیات بگذارید به مردم فشار میآید ما باید با هم کمک کنیم تا در هیچ موردی به مردم فشار وارد نشود.

رییس جمهور اضافه کرد: موضوع دیگر ارزش پول ملی ماست. در شرایطی که در جنگ اقتصادی بودیم ارزش پول ملی ما کاهش پیدا کرد و باید تلاش کنیم به جایگاه شایسته خود بازگردد. ما برای سال آینده فکر دیگری کردهایم البته در هیچ جای بودجه به جز یک موردی که به آن اشاره خواهم کرد برای دلار قیمت نگذاشتهایم، ولی قیمت دلار را بر مبنای ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفتهایم. اینکه یک دفعه قیمت دلار ۱۷ هزار بشود میدانیم تبعات و آثارش چیست؟

وی ادامه داد: وقتی قیمت را بالا میبریم عوارض بر این مبنا قرار میگیرد و مردم دچار مشکل میشوند. این مسائل خط قرمزهای ماست. از طرفی وقتی مردم تراکنشهایی انجام میدهند یا برای خرید جنس است یا خرید یک خدمت. چند بار باید از مردم مالیات بگیریم. وقتی برای کالا و خدمات مالیات گرفتهایم چرا باید دو مرتبه برای تراکنش مالیات بگیریم اینگونه نمیشود و اینها از خط قرمزهای ماست.

رییس جمهور با اشاره به جلسه خصوصی با برخی نمایندگان از جمله رییس مجلس و رییس کمیسیون تلفیق بر سر کالاهای اساسی یادآور شد: در موضوع کالاهای اساسی و ارز ۴۲۰۰ تومانی با هم صحبت کردیم و تاکید کردیم که باید با هم فکر کنیم و به نتیجه برسیم و وقتی به نتیجه رسیدیم باید عمل کنیم. الان سه ماه تا اجرای بودجه سال ۱۴۰۰ باقی مانده و اگر از الان هر موضوعی را اعلام کنیم مردم در فشار قرار میگیرند آن هم که هنوز در کمیسیون تصویب نشده و به صحن هم نرفته، به هرحال ما هم در مجلس شورای اسلامی بودهایم و این مسائل را میدانیم.

روحانی اضافه کرد: از رادیو و تلویزیون هم گله دارم حالا نمیگویم جلسات کمیسیون تلفیق پخش نشوند ولی بعد از آن باید و برای مردم تبیین شود و بگوییم این نظر ابتدایی است و هنوز تصویب نشده است. نکند چیزی بگوییم که روی قیمت و بازار اثر بگذارد و تازه شاید بعد از آن در مجلس شورای اسلامی تصویب نشود و اینها همه قبل از رفتن به شورای نگهبان است. پس از نمایندگان خواهش میکنم که با هم همکاری کنیم.

وی اضافه کرد: میدانیم که زندگی مردم خیلی سخت بود چون از همه طرف محاصره بودیم، اما در این شرایط مردم صف نبستند و برای پیدا کردن کالاهای اساسی از این خیابان به آن خیابان نرفتند.

رییس جمهور گفت: البته قیمتها به علت شرایط جنگ اقتصادی و همچنین بیانصافی تعدادی به علاوه برخی مدیریتهای غلط باعث شد مردم در سختی و فشار قرار گیرند. با وجود همه این شرایط دولت اقدامات خود را انجام داد و در هر مقطعی برای اقشار آسیب پذیر کمکی اضافه کرد.

تجارت از آمارهای ناامیدکننده در گزارش مرکز پژوهش های مجلس گزارش میدهد

گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: مدتهاست سخن از وضعیت اسفبار مردم مطرح می شود، اما وضعیت برای همه اسفبار نیست. در شرایطی که برخی ها بهترین زندگی را می گذرانند، عده بسیاری دایم فریاد می زنند که زنده هستیم و درک مفهوم زندگی کردن برای ما مشکل است. جالب اینکه دایم از این افراد درخواست می شود که تحمل کنند در صورتی که تحمل نیز شرایط خاص خودش را دارد. اقشار آسیب پذیر جامعه که بدترین شرایط را می گذرانند، در صف مقدم تحمل هستند در حالی که انتظار آنها این است که اگر قرار بر تحمل است، همه با هم تحمل کنیم. قرار نیست عده ای در بهترین شرایط زندگی با حقوق های آنچنانی شعار مقاومت و تحمل بدهند و عده ای دیگر با دستمزد ناچیز و از سرناچاری تحمل کنند. برای آنکه به سیاه نمایی متهم نشویم، به آماری که از سوی مراکز پژوهشی معتبر ارایه شده استناد می کنیم.

سبد غذایی کوچک و بی کیفیت

در این زمینه مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی به بررسی وضعیت معیشت و تغذیه جامعه ایران از سال ۹۰ تا ۹۸ پرداخت و اعلام کرد: رفاه خانوار ایرانی در یک دهه گذشته، با کاهش قابل توجهی مواجه شده، به طوری که خانوارهای ایرانی از سال ۱۳۹۰ به بعد به طور مرتب کاهش در میزان کالری دریافتی داشتهاند و بیشترین کاهش نیز در سال ۱۳۹۷ با ۴ تا ۵ درصد کاهش در میزان کالری دریافتی (به ترتیب میانگین و میانه کالری دریافتی) رخ داده است.نگاهی به میزان مصرف کالاهای اساسی نشان میدهد که نه تنها کاهش در کالری دریافتی رخ داده، بلکه کیفیت سبد غذایی خانوار نیز کاهش یافته و از میزان مصرف کالاهای با کیفیت تر کاسته و کالای کم کیفیت جایگزین آن شده است. نسبت مصرف دهک دهم به دهک اول نیز قابل توجه است. به عنوان مثال، دهک دهم ۲۷ برابر دهک اول گوشت گوسفندی مصرف میکند.

کاهش ٧ درصدی درآمد سرانه

مرکز پژوهشها نتیجه بررسی های خود را بدین شرح ارایه کرده است: همه دهکهای درآمدی، میزان مصرف خود از گوشت قرمز (گوسفند وگوساله) وروغن نباتی را کاهش داده وبرای جبران پروتئین ازدست رفته، مرغ و تخم مرغ را جایگزین کردهاند. نکته قابل توجه آنجاست که این کاهش در دهکهای میانی مانند دهک چهارم شدیدتر بوده است.در کنار افزایش هزینههای غذایی و سایر هزینههای خانوار که با شاخص قیمت رشد میکنند، خانوار با کاهش درآمد حقیقی نسبت به سال ۱۳۹۷ مواجه بوده به نحوی که در سال ۱۳۹۸، ۷ درصد از درآمد سرانه هر ایرانی نسبت به سال ۱۳۹۷ کاسته شده است.

دهک های پایین در معرض سوتغذیه

مرکز پژوهشها اعلام کرده که کاهش کالری مصرفی ایرانیان و همچنین کاهش کیفیت کالری دریافتی به خصوص برای دهکهای پایین درآمدی، میتواند این گروهها را در معرض خطر سو تغذیه قرار دهد. میزان مصرف برخی گروههای غذایی به حدی پایین است که تقریباً میتوان آن را برابر صفر در نظر گرفت. به عنوان مثال دهک اول به طور متوسط در ماه ۲۵ گرم گوشت گوسفندی مصرف میکند.

یارانه در جیب دهک های مرفه

مرکز پژوهشها تاکید کرده است: با وجود اختصاص حجم بالایی از درآمدهای نفتی به واردات کالاهای اساسی با نرخ ارز ترجیحی در سال ۱۳۹۷ (۱۴ میلیارد دلار) و سال ۱۳۹۸ (در حدود ۱۵ میلیارد دلار) به نظر میرسد نه تنها گروههای بالای در آمدی از این یارانه بیشتر منتفع شدهاند، بلکه با برهم خوردن قیمتهای نسبی به واسطه اختصاص ارز با نرخ ترجیحی، در سال ۱۳۹۸ میزان بهره مندی گروههای بالای در آمدی نسبت به سال ۱۳۹۷ در مقایسه با گروههای پایین بیشتر شده است. بنابراین میزان اصابت به هدف این یارانه دچار ایراد بوده است.

عدم تناسب تورم و دستمزد

یکی از دلایلی که باعث می شود دهکهای آسیب پذیر در شرایط بدی قرار داشته باشند، وضعیت نامناسب درآمدی است. متاسفانه هنگام تعیین حقوق و دستمزد خساست و دقت عجیبی صورت می گیرد در حالی که نظارت و کنترل مناسبی بر قیمت ها نیست. در این رابطه دبیرکل خانه کارگر گفت: شاغلان و بازنشستگان نگران معیشت خودشان هستند و قادر نیستند به خوبی زندگیشان را اداره کنند. آنها نگران آیندهای هستند که ممکن است تلختر از گذشته باشد. علیرضا محجوب گفت: مردم ما گرفتار تورمی هستند که اگر هر از چندگاهی کنترل شده، اما چندی بعد به گونهای رشد داشته که معیشت آنان را تحتالشعاع قرار داده است.وی با تاکید بر اینکه تورم زیر ده درصد افتخار محسوب میشود، گفت: الان کشورهای توسعه یافته تورم خود را بین چهار و پنج درصد تنظیم کردند. محجوب با بیان اینکه آزادسازی دستمزدها حداقل انتظار کارگران است گفت: اگر سگ قیمتها آزادند، لااقل سنگ دستمزدها را آزاد کنید. چرا که دستمزد برای کارگران اهمیت ویژهای دارد.

زندگی مردم درگیر بازی های سیاسی

در حالی که مردم با انواع مشکلات دست و پنجه نرم می کنند و برای گریز از این شرایط، به هر وسیله ای متوسل می شوند، بازی های سیاسی بیشتر مردم را آزار می دهد. مردم برای عبور از این شرایط نامناسب گرانی و تورم همه راه حل ها را آزمایش می کنند اما با کمال تاسف هیچ نتیجه ای نمی گیرند. مردم با نجابت پای صندوقهای رای می آیند و به اصلاح طلبان رای می دهند، اما نتیجه ای نمی گیرند، دور بعد به اصولگرایان رای می دهند اما شرایط بسیار بدتر می شود. کافی است به عملکرد مجلس یازدهم در همین مدت ۷ ماهه توجه کنیم. بیشتر طرح هایی که مجلس بررسی و تصویب کرده، در فضای سیاسی بوده و آن طرح هایی هم که به تصویب رسانده، هرگز منافعی برای مردم نداشته است. از هنگامی که مجلس یازدهم مدعی انقلابی گری روی کار آمده، مردم انتظار داشتند نظارت بیشتر شود و مجلس به عنوان اصلی ترین بازوی نظارتی، مهار تورم و گرانی را بکشد، اما با کمال تاسف نه تنها قیمت ها کنترل نشده، بلکه چندین برابر بیشتر از دوره قبل شاهد گرانی و تورم بوده ایم. بدتر اینکه از نمایندگان مجلس یازدهم که دایم به انتقاد می پرداختند، به غیر از ورود به بازی های سیاسی، هیچ مساله دیگری شاهد نبوده ایم و گویا این مجلس برای گرم کردن بازی های سیاسی و جناحی آمده است. این مردم مقداری آرامش اقتصادی می خواهند که متاسفانه در بازی های سیاسی به چالشی بزرگ تبدیل شده و نتیجه دعواهای سیاسی، سفره های خالی است که گریبان مردم را گرفته است. اکنون مجلس یازدهم باید پاسخ بدهد که چه نقشی در گزارش مرکز پژوهشها و آمارهای بدبختی مردم دارد. تاکنون با کدام ابزارهای نظارتی که در دست دارید، برای چالشهای اقتصادی چاره اندیشی کرده اید؟ مردم باور دارند که از مجلس یازدهم نیز هیچ آبی برایشان گرم نمی شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هشدار داد:

رییس سازمان بورس گفت: زمانی که یک کالا با قیمت ارزانتر از نرخ واقعی در بورس کالا فروخته میشود، علاوه بر آنکه شرکت تولیدکننده با ضرر مواجه میشود، سهامداران این شرکتها که مشمولان سهام عدالت هستند نیز زیان میبینند.

حسن قالیباف اصل در مراسم افتتاحیه صندوقهای کالایی کشاورزی و آغاز معاملات گواهی سپرده کالایی خرمای مضافتی گفت: اکنون بورس کالا جایگاه خوبی در اقتصاد کشور دارد و به یک نهاد مهم در کشف قیمت کالاها در کشور تبدیل شده است. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: برای افزایش انصاف در اقتصاد کشور، تخصیص بهینه کالا در کشور و رعایت انصاف در توزیع، مسیری وجود ندارد جز اینکه بورس هایی کالایی توسعه پیدا کنند. قالیباف با بیان اینکه اکنون در کشور دو بورس کالا و بورس انرژی داریم، افزود: اگر می خواهیم شفافیت در اقتصاد کشور افزایش یابد، باید بورس ها توسعه پیدا کند و نقش بورس کالا در توسعه شفافیت اقتصاد کشور غیر قابل انکار است. وی ادامه داد: حتی اگر بخواهیم شفافیت در بورس اوراق بهادار افزایش پیدا کند باید نسبت به پذیرش بیشتر کالای شرکت ها در بورس کالا نیز تلاش کنیم تا سرمایه گذار در شفافیت کامل بتواند سرمایه گذاری کند. قالیباف گفت: آمارها بیانگر عملکرد مطلوب بورس کالاست به طوریکه ارزش معاملات امسال این بورس از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان فراتر رفته در حالیکه در کل سال گذشته ارزش معاملات حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان بوده است. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: حدود ۳۰۰ کالا در بورس کالا مورد معامله قرار می گرد و جای خوشحالی دارد که چنین تنوع کالایی در این بورس مشاهده می شود.

قالیباف در ادامه سخنان خود به دخالت های قیمتی نهادهای بالادستی در بورس کالا اشاره کرد و گفت: اینکه عنوان بشود بورس کالا ابزاری برای گرانی کالاها از جمله فولاد است را به جد رد می کنم. برخی مواقع شنیده می شود که برخی از گرانی ها را به ویژه در حوزه فولاد به گردن بورس کالا می اندارند در شرایطی که بورس یک بستر معامله است. وی به قیمت فولاد در بورس کالا اشاره کرد و افزود: گزارشی را با قیمت های جهانی برای شمش فولاد تهیه کرده ایم، در این گزارش قیمت جهانی شمش حداقل ۲۰ درصد بالاتر از قیمت داخلی است که در بورس کالا مورد معامله قرار می گرد، بنابراین اینکه بیان می شود بورس کالا ابزاری برای گرانی است را به طور جد رد می کنم.

قالیباف با بیان اینکه بورس کالا بازاری شفاف و رقابتی بوده و در این بورس همه چیز بر روی تابلو نشان داده میشود، گفت: بارها قیمت ورق فولاد را بررسی کردیم و شاهد فاصله دو برابری قیمت ورق فولادی در بورس کالا و بازار آزاد هستیم؛ این به این معناست که محصول ارزان در بورس، ارزان به مردم نمی رسد به همین دلیل باید راه حلی را برای این تفاوت قیمت پیدا کرد.

زیان تولیدکننده و سهامدار

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه زمانی که کالا با قیمت ارزان تر از نرخ واقعی در بورس فروخته میشود، شرکت تولید کننده با ضرر مواجه میشود، گفت: سهامداران این شرکت، مشمولان سهام عدالت هستند که به بازار سرمایه اعتماد کرده اند و اقدام به سرمایه گذاری در این بازار کردهاند.

وی با اشاره به اینکه بالغ بر ۶۰ میلیون نفر جمعیت عظیم سهامداران این شرکت ها است، اظهار داشت: هر تصمیمی در خصوص متغیرهای اقتصادی و قیمت ها در سودآوری و بنیاد شرکت ها اثر گذار است و از این رو باید در این حوزه نهایت دقت انجام شود.

جذابیت ابزارهای مالی بورس کالا

قالیباف وظیفه بورس ها را کمک به بخش واقعی اقتصاد دانست و گفت: در بورس کالا فقط کالا معامله نمیشود و با تلاش های مدیران این بورس طی سال های گذشته ابزارهای مالی جدیدی در این بورس شکل گرفته تا مردم هم بتوانند با پولهای ناچیز خود در اوراق کالایی سرمایه گذاری کنند. به گفته وی، این بورس می تواند علاوه بر افزایش تنوع ابزارهای سرمایه گذاری در بازار سرمایه، کمک کننده در تامین مالی باشد. قالیباف خاطرنشان کرد: وجود ابزارهایی مانند صندوق های کالایی در بورس کالا ضمن کمک تامین مالی کالای کشاورزی، زمینه مدیریت نوسانهای قیمتی را فراهم میکند و مانع از افزایش یا کاهش بی رویه قیمتها می شود.

برنامه های آینده بورس کالا

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: تصویب دستورالعمل اجرایی خرید دین در بورس کالا در حال بررسی است که این موضوع در جلسه گذشته کمیته تخصصی مطرح شد تا این موضوع هر چه زودتر در بورس کالا عملیاتی شود. وی به ورود بورس کالا در حوزه املاک و مستغلات اشاره کرد و گفت: این موضوع می تواند اتفاق خوبی باشد که مسوولان بورس کالا به دنبال راه اندازی اوراق سلف مسکن هستند، این اقدام بورس کالا هم به طور حتم مورد حمایت سازمان بورس قرار خواهد گرفت. قالیباف با بیان اینکه بحث قراردادهای آتی بر پایه صندوق های کالایی نیز جزو برنامههای آتی بورس کالا است، افزود: مشکلی که در گواهی سپرده کالایی وجود دارد بحث مالیاتی است که در شورای عالی بورس مطرح و با سازمان مالیاتی در حال مذاکره برای رفع این مشکل هستیم که این موضوع به توسعه گواهی سپرده کالایی کمک خواهد کرد.

تجارت از چالش جدید در عرضه و قیمت گذاری محصولات فولادی گزارش میدهد

گروه صنعت و تجارت: چالشها و حاشیههای قیمت گذاری فولاد و محصولات فولادی در بورس کالا همچنان ادامه دارد. عمده فعالان و کارشناسان حوزه فولاد و بازار سرمایه معتقدند که عرضه تمامی محصولات فولادی در بورس میتواند نسخه نجات بخش موضوع قیمت گذاری و عرضه این محصول استراتژیک باشد. در حال حاضر، فولاد ایران ۲۰ درصد پایینتر از نرخهای جهانی به فروش میرسد و ارزانترین فولاد در دنیا محسوب میشود، اما همچنان مسئولان اذعان دارند که قیمتها بالاست. به دلیل اینکه احساس میکنند که فولادی که قرار است به دست مردم برسد، باید قیمت پایین‎تری برای آن درنظر گرفته شود.

تمام تولیدکنندگان محصولات فولادی اتفاق نظر دارند که حاضر به عرضه محصولات خود به قیمت ارزانتر در بورس کالا هستند، اما به شرطی که مکانیزم تضمین شدهای در نظر گرفته شود تا منافع به دست مردم برسد. بنابراین باید تولیدکنندگان پایین دست را نیز ملزم به عرضه تمام محصولات در بورس کالا کرد تا مشخص شود چه اشخاصی اقدام به تولید و چه افرادی در بازار خرید و فروش میکنند. از سوی دیگر به نظر میرسد مشکل دولت در بحث فولاد، عدم برقراری توازن مناسب میان صادرات و بازار داخلی است. به دلیل اینکه قیمتهای جهانی رو به بالا است و شرکتها قصد صادرات دارند. از سوی دیگر، صادرات بیشتر به معنای بالا رفتن قیمتها بوده و بدیهی است که قیمتها را در بازار داخل افزایش میدهد.

در این میان چند روز قبل بود که علیرضا رزم حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت قیمت پایه شمش فولادی در بورس را براساس ۷۰ درصد قیمت CIS اعلام کرد. پس از صحبتهای وزیر صمت بود که داریوش اسماعیلی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت، تصویب قیمت پایه عرضه محصولات فولادی در بورس کالا براساس ۷۰ درصد CIS را سبب رسیدن محصولات با قیمت مناسب به دست مردم دانست. او اعلام کرد که قیمت پایه محصولات فولادی برای عرضه در بورس کالا از ۸۰ درصد بر اساس دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت به ۷۰ درصد برای ابلاغ به بورس اعلام شده است. معاون وزیر صمت در امور معادن و صنایع معدنی همچنین خاطرنشان کرد که براساس شیوه نامه عرضه محصولات فولادی فروش خارج از بورس، فروش خارج از شبکه محسوب میشود و واحدهایی که محصول خود را در بورس عرضه نکنند، با برخوردهای قانونی مواجه خواهند شد.

واکنش بورس کالا به ابلاغیه وزارت صمت

این صحبتهای وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاون امور معادن و صنایع معدنی این وزارتخانه اما بدون حاشیه نبوده است. بورس کالا در واکنش به ابلاغیه وزارت صمت درباره قیمت گذاری دستوری فولادی، اعلام کرد از این ابلاغیه تبعیت نخواهد کرد و موضوع جهت تصمیم گیری به شورای عالی بورس ارجاع میشود. رضا محتشمیپور قائم مقام مدیرعامل بورس کالای ایران در واکنش به ابلاغیه وزارت صمت مبنی بر تصویب قیمت پایه عرضه محصولات فولادی در بورس کالا براساس ۷۰ درصد CIS، تلویحاً اعلام کرد از این ابلاغیه تبعیت نخواهد کرد. در نامه محتشمی پور به معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت آمده است: در روابط میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد تنظیم بازار با شرکت بورس کالای ایران، قوانین و مقررات بازار سرمایه حاکم بر بورسهای کالایی در رابطه با قیمت کالاها و محصولات، تأیید معاملات سقف رقابت حسب ضوابط مصوب مربوط مجری خواهد بود. در سایر موضوعات مشترک و مرتبط، پس از برگزاری جلسات هماهنگی بین بورس کالا و وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضوابط پیشنهادی حسب مورد به سازمان بورس و اوراق بهادار و یا شورای عالی بورس برای بررسی و تصمیم در چارچوب قوانین و مقررات ارائه میشود. موضوع نامه جنابعالی به بخش مربوط در سازمان بورس و اوراق بهادار و دبیرخانه شورای عالی بورس جهت طرح و اتخاذ تصمیم در شورای عالی بورس ارجاع خواهد شد.

به نظر میرسد که داریوش اسماعیلی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در نامهای خطاب به بورس کالا نوشته است که از امروز سهشنبه ۱۶ آذر، قیمت پایه معاملات محصولات فولادی در بورس کالا باید بر اساس ۷۰ درصد قیمتهای منطقه CIS لحاظ شود. نامه «الزامآور» اسماعیلی به بورس کالا در حالی ارسال شده که اولاً بورس کالا زیرمجموعه وزارت صمت نیست و وزارت صمت نمیتواند سازوکار فعالیت آن را تعیین کند و ثانیاً شیوهنامه تنظیم بازار فولاد، توسط معاون اقتصادی رئیس جمهور ابلاغ شده و اگر قرار است تغییری در شیوهنامه داده شود، نه از رهگذر معاونت امور معادن وزارت صمت، بلکه از رهگذر معاونت اقتصادی رئیس جمهور و ستاد اقتصادی دولت باید این تغییر صورت گیرد. نامه داریوش اسماعیلی به بورس کالا را میتوان عبور وزارت صمت از شیوهنامه تنظیم بازار فولاد توصیف کرد. این نامه به لحاظ اداری نیز ایراد دارد، چراکه بورس کالا یک اداره زیرمجموعه معاونت امور معادن وزارت صمت نیست که به دستور این معاونت، قیمت پایه عرضه محصولات را بالا یا پایین کند.

در همین حال مدتی قبل وحید یعقوبی، مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفتگو با تسنیم اظهار کرد: هدف این بوده که منافع زنجیره فولاد به دست مصرفکننده نهایی، یعنی مردم برسد. به دلیل اینکه روشهای اشتباهی به کار گرفته شده، منافع به دست مردم نرسیده و قیمت فولاد بالا رفته است. در ابتدای امر باید پذیرفت که یک بازار داخلی و یکی بازار صادراتی وجود دارد و این دو بازار، نیازمند سیاستگذاری جداگانه هستند. بنابراین اگر قصد داریم قیمت را در بازار داخلی پایین آوریم، یکی از راهکارها، عرضه تمام محصولات فولادی در بورس کالا و الزام به معامله در این بورس است. در واقع باید شرایطی را فراهم کرد که تولیدکنندگان محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند.

نمایندگان مجلس چه می گویند؟

از طرف دیگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از طرح مجلس برای ساماندهی بازار فولاد خبر داد و گفت: باید تمامی محصولات زنجیره فولاد در بورس عرضه شود. مصطفی طاهری در گفتگو با خانه ملت در مورد نابسامانی بازار فولاد، گفت: در ۲ ماه پایانی سال ۹۸ قیمت بخشی از زنجیره فولاد در بورس به صورت دستوری پایین نگه داشته شد اما این تجربه نشان داد که بخشهای انتهایی زنجیره فولاد که مواد مورد نیاز خود را ارزان قیمت تأمین میکردند به سودهای کلانی دست یافتهاند و این روش موجب ایجاد سود بسیار بالایی در انتهای زنجیره فولاد شد، مقایسه سود نوردکاران در سال گذشته موید این نکته است و اکنون این تجربه در حال تکرار است. این نماینده مجلس ادامه داد: اگرچه پایین نگه داشتن قیمت بخشی از مواد اولیه کارخانجات قابلدفاع است اما به شرط آنکه قیمت تمام زنجیره را پایین نگه داریم تا سود آن به مردم و مصرف کننده نهایی برسد. وی اضافه کرد: اگرچه اکنون مصوبات و شیوه نامههای متعددی در حوزه فولاد تدوین شده است تا تمامی محصولات زنجیره فولاد در بورس عرضه شوند اما متاسفانه این اتفاق نیفتاده و کارخانهها، تمامی محصولات خود را در بورس عرضه نمیکنند. طاهری با بیان اینکه میلگرد تولیدی بیش از ۲ برابر نیاز کشور است، گفت: اگرچه باید تمام فولاد تولید کشور در بورس عرضه شود اما درحال حاضر اینگونه نیست و فقط چند کارخانه بزرگ میلگرد را در بورس عرضه میکنند و مابقی خارج از بورس در حاشیه با سود و قیمت بسیار فروخته میشوند که این مهم باید ساماندهی شود. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه تاکید کرد: حتماً باید انتهای زنجیره و قسمتهایی -که با مردم ارتباط بیشتری دارد- کنترل و در بازار بورس به شدت (یعنی به اندازه نیاز و بیشتر از آن) عرضه شود چراکه این مسئله قیمت را متعادل میکند، همچنین اگر بخشی را به قیمت دستوری گذاشته و محدود میکنیم و اجازه زیاد شدن رقابت را نمیدهیم باید این کار را تا انتهای زنجیره ادامه دهیم تا مانع توزیع رانت شود.

پس لرزه های دلار ١٧٥٠٠ تومانی به خریدوفروش خانه هم رسید

گروه مسکن: در حالیکه اخبار منتشر شده بر کاهش قیمت مسکن در بازار دلالت دارد، معاملهگران از تغییر مسیر بازار و رکود شدید معاملات خبر میدهند.

بازار مسکن ایران حالا تغییر فاز داده است هرچند برخی از گزارشها به نقل از فعالان بازار مسکن و رئیس اتحادیه مشاوران املاک بر کاهش قابل توجه قیمتها در بازار دلالت دارد اما نکته مهم این است که معاملات مسکن متوقف شده و فروشندگان در فاز انتظار قرار دارند .

فعالان بازار مسکن میگویند تردید معاملهگران به انتشار اخباری در خصوص تصمیمات مجلس برای افزایش قیمت دلار بازمیگردد چرا که این اتفاق سبب شده است بسیاری با استناد به افزایش احتمال رشد قیمتها دست از خرید بکشند.

کاهش قیمت واقعی است؟

این روزها گزارشهای متعددی در خصوص کاهش قیمتها در بازار به گوش میرسد.

بررسیها نشان میدهد در مناطق شمالی تهران منطقه یک و منطقه ۳ بیشترین میزان کاهش قیمت اتفاق افتاده است اما در مناطق دیگر تهران که مناطق مصرفی با قیمتهای در دسترستر برای خریداران تلقی میشوند، حجم کاهش چندان قابل ملاحظه نیست. یکی از مشاوران املاک در منطقه ۳ در پاسخ به این سوال خبرگزاری خبرآنلاین که آیا قیمتها در ماههای اخیر تغییر کرده است یا خیر؟ گفت: در یک ماه اخیر قیمتها در حدود متری ۵ میلیون تومان کاهش را در این منطقه شاهد بوده است.

وی افزود:واحدهای نوساز تا ۵ سال ساخت که به قیمتهایی بین ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان در هر متر مربع فروش میرفتند امروز با کاهش قیمتی در محدوده ۵ میلیون تومان در هر متر مربع مواجه شدهاند. این فعال بازار در توضیح این مطلب ادامه داد: واحدهای قدیمیتر که به اصطلاح بازاریها واحدهای به قیمت رسیده هستند، چنین شرایطی ندارند.به گفته وی کاهش قیمتها در واحدهای لوکس بازار اتفاق افتاده و خریداران بسیار قدرتمند مالی این روزها با کاهش قیمت نسبی مواجه شدهاند که البته در کل قیمت تاثیر چندانی نمیگذارد.

به گفته وی واحدهایی که در محدوده ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان قیمت دارند چندان تغییری را تجربه نکردهاند. اسدی مشاور املاک در منطقه ۶ تهران نیز در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره وضعیت قیمتها گفت:منطقه شش یکی از پرمعاملهترین مناطق تهران است. او ادامه داد:اما در شرایط فعلی همه معاملهگران دست از خرید و فروش کشیدهاند، به عنوان مثال کسانی که واحدهای مسکونی خود را فایل کرده بودند این روزها روی خوشی به مشتریان نشان نمیدهند چرا که منتظرند تا تکلیف وضعیت اقتصادی روشن شود. او در پاسخ به این سوال که مهمترین عامل تردید برای فروش در این بازار چیست؟گفت: خبرهایی درباره افزایش قیمت ارز در بازار به گوش میرسد و گفته میشود نمایندگان مجلس در قالب بودجه میخواهند دلار را گران کنند، به همین دلیل بسیاری از فروشندگان واحدهای مسکونی دست نگه داشتند تا پس از تعیین تکلیف قیمت ارز تصمیم خود را برای فروش بگیرند.

این فعال بازار در جواب این پرسش که آیا قیمتها در بازار کاهش یافته است؟ گفت: برخی از کسانی که پول لازم هستند حاضرند بین ۲ تا ۵ میلیون تومان تخفیف درهرمترمربع بدهند اما نکته اساسی این جاست که تخفیفها برای واحدهای بالاتر از ۱۰۰ متر و واحدهای لوکس داده میشود در حالی که واحدهای بین ۵۰ تا ۸۰ متر واحدهای مصرفی تلقی میشوند تغییر قیمت چندانی را شاهد نیستند.

اینجا خبری از ارزانی نیست

یک مشاور املاک در منطقه هشت تهران نیز در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین گفت: در یک سال اخیر قیمتها در این منطقه افزایش بسیار قابل توجهی را تجربه کرده و از محدوده ۴ تا ۱۰ میلیون تومان به محدوده ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان ورود کردند. وی در جواب این پرسش که آیا کاهش قیمتی در این منطقه رخ داده است یا خیر؟ گفت: ما با کاهش قیمت چندانی روبرو نیستیم البته برخی پوللازمها طبق روال معمولی بازار حاضر به تخفیف هستند اما با کاهش قیمت آگهیهای فایل شده در یک ماه اخیر مواجه نشدهایم خریداران در این بازار قیمت را اتفاقاً مناسب میدانند و روند خرید و فروش طبیعی است.

او با اشاره به اینکه کاهش قیمت در مناطق گرانتر و واحدهای متراژ بالا رخ داده تاکید کرد: در منطقه ۸ تهران اغلب واحدهای ساخته شده زیر ۱۰۰ متر هستند از این رو با کاهش قیمت چندانی مواجه نشدهاند. به گفته وی این واحدهای نقلی و واحدهای در محدوده ۴۰ تا ۶۰ متر در همین یک ماه نیز افزایش قیمت را شاهد بودند.

کرونا و آلودگی هوا نفس شهروندان را به شماره انداخته است

مدیر عامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران سیستمهای کنترل و پیشگیری کرونا در پایتخت را نسبت به سایر مناطق کشور ضعیفتر دانست.

حمید چوبینه مدیر عامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران در گفتوگو با ایلنا درباره آلودگی هوا و میزان مراجعه به مراکز درمانی شهرداری تهران گفت: آمار دقیقی از مراجعه به مراکز ندارم، اما معمولا زمانی که هوا آلوده است؛ مراجعه افراد در معرض ناراحتیهای قلبی و ریوی و کسانی که از آسم و آلرژی رنج میبرند، به مراکز درمانی بیشتر میشود. او با بیان اینکه در هوای آلوده به سالمندان، کودکان و افراد دارای بیماریهای قلبی و ریوی توصیه میشود از خانه خارج نشوند، گفت: اکنون که شرایط کرونا را نیز تجربه میکنیم، تاکید بر این توصیه چندین برابر است. چوبینه با اشاره به اینکه با توجه به شیوع کرونا باید هوشیارتر از گذشته عمل کرد، اضافه کرد: شرایطی که در گذشته داشتیم و در زمینه کنترل بیماری در موج اول ناشی از هوشمندی اجتماعی مردم و دقت مسئولان در زمینه کنترل و پیشگیری از کنترل بیماری کرونا بود، اما یکباره ورق برگشت. مدیر عامل شرکت شهر سالم گفت: کرونا از آتش زیر خاکستر هم بدتر است و ممکن است هیچ ردی از آن در فرایندهای بیرونی جامعه دیده نشود، اما یکباره جامعه را گرفتار کند. او ادامه داد: اگرچه آمار مرگومیر کرونا صفر نشده و صرفا کمتر شده است، اما نسبت به زمانی که در پیک کرونا بودیم و شاهد جان باختن شهروندان و شیوع بسیار گسترده بودیم شرایط بهتر است، البته نه اینکه این بیماری دیگر خطری ایجاد نمیکند. او درباره تاثیر آلودگی بر شیوع کرونا گفت: آلودگی به خودی خود شیوع کرونا را بیشتر نمیکند، بلکه از آنجایی که ریهها را درگیر میکند و با تنفس افراد در ارتباط است و عارضه اصلی ویروس کرونا نیز بر روی سیستم تنفسی است، همافزایی پیدا میکنند و خطر بیشتری ایجاد میشود. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز در این باره گفت: طبق گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۱۸ تعداد فوتیهای منتسب به آلودگی هوا در ایران سالانه ۱۲ هزار نفر برآورد میشود که ۴۰۰۰ نفر از این تعداد مربوط به تهران است و به عبارتی به طور متوسط در تهران به دلیل آلودگی هوا روزی ۱۱ مرگ زودرس اتفاق میافتد.

سرمقاله

احسان سلطانی

کارشناس اقتصادی

کشور ما با بحران های بسیاری رو به رو است که یکی از مهمترین آنها، تحولات ارزی است که بر سایر کالاها و البته اقتصاد اثر منفی می گذارد. اکنون احتمال تصویب نرخ تسعیر ارز به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان در مجلس برای بودجه ۱۴۰۰ مطرح است. برنامه این است که نرخ ارز به صورت مستمر افزایش یابد و در سه سال گذشته برنامه تمام تصمیمگیران این است که نرخ ارز روند رو به رشد داشته باشد. توجیهاتی هم مطرح میکنند مبنی بر اینکه پایین بودن نرخ ارز توان رقابت را کاهش میدهد و تصمیم گرفتند قیمت دلار را تا بیش از ۵ هزار تومان بالا ببرند اما به ۱۸ هزار تومان رسید. پس از آن هم گفتند که بازار باید نرخ ارز را تعیین کند و دولت نباید دخالتی در روند تعیین قیمتها داشته باشد. اکنون توجیهاتی درباره محاسبات انجام شده برای افزایش نرخ تسعیر ارز به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان مطرح می کنند که انتخاب این اعداد معمولا هیچ حساب و کتابی ندارد و دلایلی که برای افزایش نرخ ارز مطرح میکنند بیمعناست. نرخ ارز را به حجم نقدینگی ربط میدهند که در دنیا چنین چیزی وجود ندارد. با قیمت حال حاضر دلار، ارزش ارزی نقدینگی کشور نصف شد. بعد از آن بحث ترامپ هراسی را در کشور به راه انداختند و این بهانه باز هم نرخ دلار را افزایش دادند حالا که ترامپ دیگر رییس جمهور نیست برای افزایش نرخ ارز و دلار از طریق نمایندگان مجلس و بودجه سال آینده وارد عمل شدهاند. سوال این است که وقتی در این مدت نرخ ۳ هزار و ۸۰۰ تومانی ارز در بودجه را به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان در بودجه سال بعد میرسانند، منبع محاسبات چه بوده است؟ در روند افزایش نرخ ارز منافع کلانی برای عدهای از جمله خصولتیها، ارگانهای دولتی، افراد متصل به قدرت و افرادی که در اتاقهای بازرگانی فعال هستند، حاصل شد. وقتی نرخ فروش در صادرات به یکباره به ۷ برابر میرسد منافع کلانی برای افرادی در این مسیر حضور دارند، ایجاد میشود. در صنایع پایین دستی هم افرادی به مواد اولیه ارزان قیمت دسترسی داشتند اما محصول را با نرخ آزاد به مردم فروختند.تمام سرمایهگذاریهای انجام شده با وامهای بانکی صورت گرفته که ارزش آنها امروز به یک ششم رسیده و همه هم به این منابع بانکی دسترسی ندارند.

از سوی دیگر ارزش سپردههای بانکی در مدت سه سال گذشته به یک سوم رسیده است یعنی سرمایه سپرده گذاران را به نفع بانکهای خصوصی و عدهای خاص غارت کردند. ارزش دلاری مزد کارگران و کارمندان به یک سوم رسیده که به معنای کاهش قدرت خرید بخش عمده جامعه است. تحریمها، بالا رفتن پایه پولی و غول نقدینگی همه بهانه است و تلاش دولت و مجلس این است که نرخ دلار در بازار بالای ۲۰ هزار تومان بماند. در حال حاضر امکان ایجاد ثبات در قیمت دلار وجود دارد اما میخواهند همچنان آب را گلآلود نگه دارند تا ماهیهای درشتی بگیرند.

یادداشت

روح الله ایزدخواه

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی

مدتی است که قیمت خودرو بدون حساب و کتاب رشد می کند که دلالی را بهانه این گرانی عنوان می کنند، در حالی که تصمیم اخیر شورای رقابت نشان داد که گرانی عمدی صورت می گیرد. آزادسازی قیمت خودرو به این معنا است که قیمت خودرو به یکباره به قیمت بازار برسد، کاری که دورههای قبلی انجام شده و تورم آنی و نارضایتی عمومی ایجاد میکند و ممکن است حتی آسیب اجتماعی داشته باشد بنابراین روشی که دولت دنبال میکند جدید نیست قبلا انجام شده و با ورود دستگاههای نظارتی جلوی آن گرفته شده است.

در این شرایط بهترین پیشنهاد این است که خودرو با قیمت تمام شده در بورس عرضه شود و طی عرضه و تقاضا توسط مشتری قیمتگذاری نهایی شود. تقاضا را هم کنترل میکنیم و فقط مصرفکننده واقعی میتواند خودرو بخرد، روی فروش نیز مالیات وضع شده که این مالیات تنظیمی جلوی مالیات مکرر را میگیرد. مجلس با روش وزارت صمت در آزادسازی قیمت خودرو مخالف است و سازمان بازرسی هم حق داشته که ورود کند. شکایات متعددی هم به مجلس میرسد که این روش عادلانه نیست. از سوی دیگر برای توجیه گرانی و بحران سازی، قیمتگذاری فولاد و اختلاف وزارت صمت و بورس کالا را مطرح می کنند. در این شرایط مجلس با قیمتگذاری دستوری مخالف است چراکه تولید رانت میکند و بازار را دوگانه میکند. دولت باید در انتهای زنجیره به تولیدکننده و مصرفکننده کمک کند نه در ابتدای آن. با قیمتگذاری دستوری بازار دوگانهای ایجاد میشود که کسانی که مصرفکننده و تولیدکننده واقعی نیستند ورود پیدا میکنند و اثر تورمی آن برای جامعه باقی میماند. البته راههای دیگری برای تنظیم بازار وجود دارد که یکی از این است که که کل زنجیره فولاد باید در بورس کالا عرضه شود، اینطور نباشد که ۲۰ درصد محصولات در بورس و ۸۰ درصد آن در بازار سیاه فروخته شود، تنظیم بازار به این شکل مدنظر است. قیمتگذاری دستوری ظاهرا قیمت را کنترل میکند اما بازار را به سمت سوداگری سوق میدهد که تاثیرات منفی آن بیشتر است. فرآیند بورس کالا بر مبنای رقابت است اگر بخواهیم سقف و کف بگذاریم عرضه در بورس بیمعنا است و باید به همان روش قدیمی سهمیهبندی کالا برگردیم. اگر بورس کالا مطرح میشود مبنای آن رقابت است البته رقابت تنظیم شده، سالم و صحیح. اما اینکه در بورس سقف و کف تعیین کنیم تناقض است. کسی که بتواند به قیمت پایین بخرد قطعا در بازار سیاه به قیمت بالاتری خواهد فروخت. بنابراین تولید رانت میکند و تورم ثانویهای ایجاد میکند که دامنگیر همه مردم میشود. بنابراین با نظر بورس کالا بیشتر موافق هستم.

معاون اول رئیس جمهور خبر داد؛

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به اینکه توسعه سواحل مکران مدتی است که در دستور کار دولت قرار دارد، گفت: اخیرا دولت تغییراتی را به منظور سرعت گرفتن پروژهها در ستاد و دبیرخانه توسعه سواحل مکران ایجاد کرده است.

به گزارش ایرنا اسحاق جهانگیری در بدو ورود به فرودگاه کنارک در جمع خبرنگاران اظهارداشت: سواحل مکران نعمتی بزرگ است که میتواند علاوهبر توسعه ملی و توسعه سیستان و بلوچستان به توسعه کشورهای منطقه نیز کمک کند.

وی از دریای عمان و سواحل مکران به عنوان یکی از مهمترین ظرفیتهای سیستان و بلوچستان نام برد.

معاون اول رییس جمهوری سیستان و بلوچستان را از استان های پرظرفیت کشور برشمرد و گفت: متاسفانه با وجود ظرفیت های متعدد، این استان با موانع زیادی در مسیر توسعه روبروست که باید با سفرهای متعدد مسوولان، این ظرفیتها در جهت پیشرفت و توسعه منطقه استفاده شود. وی با یادآوری اینکه طرحها و کارهای بزرگی در سیستان و بلوچستان در دست اقدام است خاطرنشان کرد: گازرسانی به استان و احداث راه آهن چابهار به زاهدان و ساخت بزرگراههای مختلف در دستور کار قرار دارد که امیدوارم شاهد سرعت بخشیدن به روند اجرای این طرحها باشیم.

جهانگیری با اشاره به برنامههای سفر ۲ روزه خود به سیستان و بلوچستان افزود:نشست ستاد توسعه سواحل مکران در چابهار برگزار و از پیشرفت طرح های توسعه مطلع خواهیم شد. وی افزود: جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی سیستان و بلوچستان نیز فردا در زابل برگزار خواهد شد و جلسهای نیز با مردم، مسوولان و نهادهای مدنی در زاهدان برگزار خواهیم کرد تا به بررسی مسایل و مشکلات استان بپردازیم.

خطیب زاده بیانیه شورای همکاری خلیج فارس را مردود دانست

سخنگوی وزارت خارجه با مردود دانستن بیانیه شورای همکاری خلیج فارس گفت: ایران همواره به قوانین بینالمللی و تعهدات خود پایبند بوده و لذا هیچ گونه مداخلهای را در برنامه هستهای، موشکی و امور مرتبط با سیاستهای نظامی و دفاع بازدارنده خود را برنمیتابد.

به گزارش ایرنا سعید خطیبزاده با محکوم کردن اتهامات تکراری و بی اساس وارده در بیانیه پایانی نشست سران شورای همکاری خلیج فارس، آن را حاصل نبود درک محیطی و فرامحیطی، کینهتوزی و فشار سیاسی رژیم سعودی بر شورا توصیف کرد و گفت: در حالی که تصور میرفت با توجه به مصالحه کشورهای خلیج فارس با یکدیگر، کشورهای منطقه در دیدگاهها و رویکردهای خود در قبال مسایل منطقه که طی دهههای متمادی جز دشمنی و خصومت نتیجهای در برنداشته است، تجدیدنظر کنند و خطاب جدیدی را برگزینند، اما برخی اعضای شورا به پیمودن مسیر اشتباه و تمسک به پروژه قدیمی ایرانهراسی اصرار میورزند.

سخنگوی وزارت امور خارجه، سیاست منطقهای رژیم سعودی و رویکردهای مخربش در قبال جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورها را موجب از دست رفتن بخش عمدهای از ثروت کشورهای همسایه و تبدیل منطقه به انبار تسلیحات شرکتهای غربی دانست که زمینه مداخله بیشتر بیگانگان در این منطقه حساس را فراهم کرده و رژیم عربستان با گروگان گرفتن شورا و اجلاسهای آن و تحمیل دیدگاههای ویرانگر خود، نفرت و خشونت را در منطقه ترویج میکند.

وی با اشاره به عادیسازی مناسبات برخی از کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی گفت: با کمال تاسف برخی کشورهای منطقه علیرغم اینکه شاهد جنایتهای هر روزه رژیم صهیونیستی در مناطق اشغالی و امیال این رژیم برای نفوذ خبیثانه در کشورهای اسلامی هستند، اکنون مدخل ورود عنصر مخرب رژیمصهیونیستی در منطقه شدهاند و همچنان با استمرار سیاستهای نابخردانه خود فرصتهای همکاری که از سوی جمهوری اسلامی ایران طی سالهای اخیر با هدف ایجاد امنیت و ثبات در منطقه ارائه شده است را از بین میبرند.

خطیبزاده با یادآوری اقدامات عربستان اظهار داشت: رژیم سعودی و کشورهایی که مداخلهجوییهای غیرمسئولانه آنان در دیگر کشورها موجب کشتار شهروندان بیگناه بهخصوص در یمن مقاوم و گسترش ناامنی و تروریسم در منطقه شده است، تلاش دارند با فرافکنی، بر جنایتهای ضد حقوق بشری خود سرپوش نهاده و از مجازاتهای بینالمللی بگریزند.

وی اشاره بیانیه این شورا به کاهش تعهدات برجامی ایران را مردود دانست و تصریح کرد: کشورهایی که پیش از این تمام تلاش و سرمایه خود را برای ناکام گذاشتن برجام به کار بسته بودند، اکنون نسبت به اقدامات مشروع ایران که ذیل برجام انجام شده، معترض شدهاند، در حالی که جمهوری اسلامی ایران همواره به قوانین بینالمللی و تعهدات خود پایبند بوده و لذا هیچ گونه مداخلهای را در برنامه هستهای، موشکی و امور مرتبط با سیاستهای نظامی و دفاع بازدارنده خود را برنمیتابد.

سخنگوی وزارت خارجه همراهی و حمایت آشکار از تروریسم اقتصادی رژیم آمریکا علیه مردم بزرگ ایران از سوی برخی کشورهای شورای همکاری را به شدت محکوم کرد و آن را متناقض با سیاست حسن همجواری توصیف و خاطرنشان کرد: این موضعگیری در حافظه تاریخی ملت بزرگ ایران ثبت خواهد شد.

خطیبزاده ابراز امیدواری کرد کشورهای شورا به جای صدور بیانیههای منسوخ شده که نتیجهای جز استمرار روند مخرب کنونی ندارد، به واقعیات منطقه توجه کرده و رویکردهای خود را به جای تشکیل محور و ائتلافسازی، به سمت و سوی گفتوگو و همکاری منطقهای سوق دهند. وی با تاکید مجدد بر مواضع ایران، جزایر سهگانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را جزو لاینفک و ابدی خاک جمهوری اسلامی ایران دانست و بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران هر گونه ادعایی بر این جزایر را دخالت در امور داخلی و قلمرو سرزمینی خود دانسته و آن را به شدت محکوم میکند. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: کلیه اقدامات جمهوری اسلامی ایران در جزایر در راستای حقوق مسلم و منطبق بر حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور انجام گرفته است و تکرار این مواضع مداخلهجویانه به هر شکلی کاملا مردود است و هیچ گونه تاثیری بر واقعیتهای موجود حقوقی و تاریخی نداشته و نخواهد داشت. خطیبزاده با اشاره به دیدگاههای ایران یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران براساس دیدگاه راهبردی و سیاستهای اصولی خود همواره راهکار حل مشکلات منطقه را بر مبنای تعامل و همکاری دانسته و از ابتکارات ایجابی در زمینه توسعه مناسبات، مبتنی بر اصول و قواعد بینالملل استقبال میکند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق تشریح کرد

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ مجلس با اشاره به مصوبه این کمیسیون درباره شرکتهای بیمهای گفت: شرکتهای بیمهای مکلف شدند، تا مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان از اصل بیمه شخص ثالث دریافتی جهت هزینه در اختیار سازمان راهداری، حمل و نقل جادهای، نیروی انتظامی و اورژانس کشور برای کاهش تصادفات منجر به مرگ و میر قرار دهند. به گزارش خانه ملت، رحیم زارع در تشریح مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ ادامه داد: همچنین تعرفه جرائم رانندگی در سال آینده از ۲ درصد به ۵ درصد افزایش یافت و درآمد آن هم صرف هزینههای معلولان شدید و خیلی شدید و ضایعه نخاعی ناشی از تصادفات رانندگی و پیشگیری از معلولیت خواهد شد. نماینده آباده تصریح کرد: به موجب مصوبه این کمیسیون در تبصره ۱۱ لایحه بودجه ۱۴۰۰، افرادی که اقساط باقی مانده جریمه غیبت بیش از ۸ سال از خدمت وظیفه سربازی خود را پرداخت نکرده باشند، اگر تا پایان سال آینده پرداخت نکنند غایب محسوب شده و باید به خدمت وظیفه عمومی اعزام شوند. وی تأکید کرد: به دولت اختیار داده شد تا دو هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی را خارج از سقف اوراق منتشر کند و در اختیار وزارت اقتصاد جهت مولدسازی داراییهای دولت قرار دهد تا دستگاههای اجرایی با اجاره بلندمدت حداکثر ۱۰ ساله از آن استفاده کنند.

نماینده مجلس یازدهم بیان کرد: به وزارت اقتصاد جهت فروش تا سقف ۱۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اموال و داراییها منقول و غیرمنقول و حقوق مالی مازاد دولت به استثنای انفال با رعایت قوانین و مقررات از طریق حراج عمومی در بورس املاک و مسکن و از طریق مزایده عمومی در سامانه تدارکات الکترونیک اجازه داده شد؛ همچنین استانداران موظف شدند پیشنهاد فروش داراییهای مازاد دولت را به وزارت امور اقتصاد و دارایی ارائه کنند.