دعوت بزرگان از لاریجانی، شرط کاندیداتوری ۱۴۰۰

یک نماینده سابق مجلس گفت: در صورت اینکه بزرگان و دلسوزان نظام از لاریجانی برای حضور در انتخابات درخواستی داشته باشند، او برخلاف میل باطنیاش، کاندیدا خواهد شد.کمالالدین پیرموذن در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به احتمال حضور علی لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰ اظهار کرد: با توجه به شرایط جهانی و به خصوص با عنایت به شناختی که از لاریجانی دارم و همچنین گفتوگوهایی که در این چند سال بهطور پراکنده در این زمینه با وی داشتهام، در صورت اینکه گروههای مرجع، بزرگان مذهبی، ملت و دلسوزان نظام و کیان انقلاب از او برای حضور در این امر فوقالعاده مشکل و خطیر درخواستی داشته باشند، برخلاف میل باطنیاش، بخاطر منافع ملت وارد انتخابات خواهد شد.وی در پاسخ به این پرسش که لاریجانی چه ویژگی و شایستگی بهخصوصی دارد تا در انتخابات حاضر شود، گفت: به نظرم او هم از لحاظ فردی شایستگی لازم را دارد و هم شناخت کافی از ظرفیتهای کشور در او دیده میشود. البته لاریجانی در راستای پاسخدادن به مطالبات اصلی مردم و چنانچه دعوتی از او انجام شود و مورد حمایت جناحهای کشور قرار گیرد، ، کاندیداتوری را خواهد پذیرفت.

 

انتقاد از استیضاح وزیر اقتصاد در شرایط جنگ اقتصادی

معاون پارلمانی رئیسجمهور در رابطه با استیضاح فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد گفت: مجلس دو وظیفه تقنینی و سوال، استیضاح و تحقیق و تفحص دارد و اینها موضوعات عجیبی از نظر ما نیست و در همه مجالس این مسائل بوده. وزیری که مورد سوال یا استیضاح قرار گرفته فرایندی را از جهت قانون و آیین نامه داخلی مجلس باید طی کند. این مورد اشاره شده موضوع عجیبی نیست و امیدوار هستیم ابهامات نمایندگان مجلس رفع و رجوع شود؛ این حق نمایندگان محترم است. به گزارش ایلنا حسینعلی امیری در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: افزود: البته زمان و موضوع اعمال این حق مهم است؛ ما در سال پایانی دولت هستیم و دشمنان ما اقتصاد ما را هدف قرار دادند. امیدوارم نمایندگان با توجه به جنگ تحمیلی اقتصادی از این موضوع هم عبور می کنند و صلاح مملکت رقم میخورد.معاون پارلمانی رئیسجمهور گفت: لایحه نفی خشونت علیه زنان و کرامت خانمها در دولت تصویب شد که از جامعیت خوبی برخوردار است. اخیرا یکی از لوایح مهم دولت که با همکاری قوه قضاییه تهیه شد و در جلسات متعدد کمیسیون لوایح دولتی به سرانجام رسید و تصویب شد.

سخنرانی رهبر انقلاب در سالروز قیام ۱۹ دی

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سالروز قیام ۱۹ دی مردم قم علیه رژیم ستمشاهی، به صورت تلویزیونی سخنرانی خواهند کرد.به گزارش ایلنا، این سخنرانی ساعت ۱۱ روز جمعه ۱۹ دی به صورت زنده از شبکههای تلویزیونی یک و خبر و رادیو ایران پخش خواهد شد.سخنرانی رهبر انقلاب اسلامی در سالروز قیام ۱۹ دی، هر سال با حضور هزاران نفر از مردم قم در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار میشد که امسال به علت شیوع ویروس کرونا، بدون حضور جمعیت و به صورت تلویزیونی انجام خواهد شد.

 

اقدامات هستهای ایران قابل بازگشت

نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: اقدامات هسته ای ایران قابل بازگشت هستند به شرط اینکه همه اعضای برجام تعهداتشان را به طور کامل انجام دهند.به گزارش ایسنا، مجید تخت روانچی در توییتی با اشاره به آغاز غنی سازی ۲۰ درصدی ایران در واکنش به بدعهدی طرف های برجامی و خروج آمریکا از این توافق اظهار کرد: اقدامات هسته ای ایران از جمله غنی سازی ۲۰ درصد قابل بازگشت هستند به شرط اینکه همه اعضای برجام تعهدات شان را به طور کامل انجام دهند.علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد: غنی سازی ۲۰ درصد را بعد از طی کردن تشریفات آژانس به لحاظ فنی در مدت ۲۴ ساعت توانستیم راه بیندازیم و هر ساعت ۱۷ تا ۲۰ گرم غنی سازی ۲۰ درصدی تولید می شود.

ترامپ جنگی با ایران آغاز نکند

وزیر خارجه پیشین آمریکا به ترامپ توصیه کرد جنگی با ایران آغاز نکند.به گزارش ایلنا، هیلاری کلینتون در توییتر نوشت: هدیهای که ترامپ می تواند به آمریکا و جهان بدهد این است که در ۱۵ روز پایانی ریاست جمهوریاش جنگی با ایران آغاز نکند. دشوار است تشخیص دهید که آیا دولت او اقدامات عمدی انجام می دهد یا به سادگی بی کفایتی را نشان می دهد. در هر صورت، آنها در حال انجام یک بازی خطرناک هستند.

آمریکا ناقض توافقهای بینالمللی

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در مورد افزایش غنی سازی اورانیوم توسط ایران گفت: در سالهای اخیر جامعه بینالمللی تاکید کرده که دلیل اصلی چنین انحرافاتی از برجام را باید نقض تعهدات بینالمللی از سوی آمریکا دانست که با نقض ماده ۲۵ منشور سازمان ملل، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را زیر پا میگذارد و مانع اجرای آن توسط سایر کشورها میشود. به گزارش ایلنا از تاس، ماریا زاخارووا اضافه کرد: مسکو از اعلام آمادگی ایران برای بازگشت کامل به تعهدات برجامی در صورت بهرهمندی از منافع، تشکر میکند. اکنون تلاش بیشتر برای تطبیق دوباره تاسیسات فردو با بندهای برجام لازم است.

شلیک الماس از ابابیل و انهدام اهداف

در ادامه مرحله نهایی تمرین بزرگ رزم پهپادی ارتش، پهپادهای ابابیل نیروی زمینی ارتش مجهز به موشکهای هوابهزمین و نقطهزن الماس با موفقیت اهداف سطحی خود را مورد اصابت قرار دادند.به گزارش ایلنا، موشک الماس که توسط متخصصان و دانشمندان جوان کشورمان طراحی و تولید شده قادر است اهداف زمینی را با دقت بسیار زیاد مورد اصابت قرار دهد.دریادار سید محمود موسوی معاون عملیات ارتش با بیان اینکه افزایش قدرت و دقت آتش در سامانههای پهپادی از جمله اقداماتی است که همواره در دستور کار ارتش قرار داشته، عنوان کرد: طی سالهای گذشته با تلاش متخصصان جوان و دانشمندان مان در ارتش و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تسلیحات هوشمند برای پهپادها طراحی و تولید شده که در تمرین بزرگ رزم پهپادی ارتش بخشی از این تسلیحات مورد تست و ارزیابی قرار گرفته است.

توقیف ۷ میلیون دلار دارایی ایران

وزارت دادگستری ایالات متحده در بیانیهای اعلام کرد: ایالات متحده ۷ میلیون دلار از داراییهای ایران را جمعآوری کرده؛ این رقم به پرداخت غرامت به آن دسته از آمریکاییهایی که قربانی تروریسم دولتی در دنیا شدهاند اختصاص خواهد یافت. به گزارش ایلنا، این وزارت خانه مدعی شد: این وجوه سهم دولت این کشور از پروندهای است که در آن داراییهای چندین تبعه ایران و اتباع کشورهای دیگری که قصد دور زدن تحریمها علیه ایران داشتهاند ضبط شده است. دادگستری آمریکا مدعی شده این افراد قصد داشتهاند نزدیک به ۱ میلیارد دلار از وجوه مرتبط با ایران را به حسابهایی در سراسر دنیا منتقل کنند.

تهدید حمله به کنگره آمریکا

شبکه سی. بی. اس مدعی شد کنترل کنندگان ترافیک هوایی در نیویورک در پیامی صوتی که توسط این شبکه نیز ملاحظه شده است، یک تهدید مبنی بر این را شنیده اند که «ما یک هواپیما را روز چهارشنبه داخل ساختمان کنگره می فرستیم، انتقام سلیمانی گرفته خواهد شد». به گزارش ایسنا،سی. بی. اس مطرح می کند: مشخص نیست چه کسی این پیام تهدیدآمیز را فرستاد. در حالی که دولت آمریکا باور ندارد که این پیام حمله موثق باشد، این اتفاق به عنوان رخنه به فرکانس های هوایی مورد تحقیق قرار گرفته است. منابع آگاه به شبکه سی. بی. اس گفته اند که به پنتاگون و دیگر نهادها در روز سه شنبه درباره این ضبط صدای دیجیتالی توضیحاتی داده شده است. این منابع همچنین گفتند که بر این عقیده اند این تهدید برای مورد هدف قرار دادن ساختمان کنگره آمریکا در همان روزی که کنگره قرار است نتایج کالج های الکترال را شمارش کند، طراحی شده است.

انتقاد رئیس جمهور از مصوبه های کمیسیون تلفیق؛

رئیس جمهور درباره حادثه هواپیمای اوکراینی گفت: مسببین این حادثه باید در یک دادگاه عادلانه محاکمه شوند و قوه قضاییه هم حتما این کار را انجام می دهد. مقصران هم حتما در دادگاه محاکمه خواهند شد و ۳۰ میلیون دلار در اختیار قرار داده شده تا خسارات پرداخت شود.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی در جلسه هیات دولت گفت: آیا نباید از کسی که تا دیروز در کوچه ما شیشه می شکسته و حالا می گوید پشیمان است استقبال کرد؟ اگر دولتی که در آینده نزدیک در آمریکا سر کار می آید و دو هفته دیگر آقای بایدن قدرت آن را در دست می گیرد بگوید که آمریکا دیگر شیشه نمی شکند و توبه کرده و در مسیر قانون قرار گرفته جواب ما روشن و ساده است. اگر شما به همه تعهدات خود عمل کنید ما هم به تعهدات خود عمل خواهیم کرد.

رئیس جمهور ادامه داد: اگر به تعهدات خود عمل کنید منتی سر ما نگذاشته اید؛ چرا که تا به حال کار خلاف قانونی می کردید که از آن دست برداشته اید و متوجه شده اید که اشتباه کرده اید.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه برخی از دوستان که در رسانهها صحبت میکنند باید حواسشان باشد که شرایط ما چگونه بوده است یادآور شد: زمانی کشور در شرایط تعادل و زمانی دشمن بر ما جنگ تحمیل کرده و شرایط التهاب است که این شرایط دیگری را اقتضاء میکند. اگر دولت آمده برای کالاهای اساسی ارز ۴۲۰۰ تومان را مقرر کرده و همه مشکلات و سختیها برای بانک مرکزی، دولت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و کشاورزی برای اینکه این کالاها در اختیار مردم با قیمتی که قابل تحمل باشد قرار گیرد کسی نگوید آقا چرا ۴۲۰۰ تومان بعد میگویند یک آدمی سوءاستفاده کرده آخر این شد حرف؟

وی ادامه داد: یک عده آدمهایی بودند که ارز ۴۲۰۰ تومان را گرفته و جنس را نیاوردهاند که باید اینها را طبق هرچه قانون میگوید محاکمه کنیم، اما اینکه یک تعداد محدودی تخلف کردهاند مبنا نمیشود که بگوییم کار نادرست است کار کاملا درست بوده و برمبنای یک کار درستی آن را انجام دادهایم. البته در یک سال گذشته تعدادی از کالاهای ۴۲۰۰ تومانی را به تدریج خارج کردیم و گفتیم که به اینها ارز نیمایی اختصاص دادهایم مثل چای، برنج، شکر، لاستیک و موارد متعدد که یکی یکی و به تناسب آرام آرام در حدی که جامعه بتواند تحمل کند و قابل قبول باشد این کار را انجام دادیم جوری با آرامش عمل کردیم که بعضیها متوجه نشدهاند و اصلا نفهمیدهاند که این کار صورت گرفته است.

روحانی خاطر نشان کرد: بعضیها اصلا انگار دراین کشور نبودند و می رفتند خرید میکردند مثلا برنج و حبوبات خرید کرده و متوجه نشدند که اینها را از آن لیست ۴۲۰۰ تومان خارج کردیم. این خوب است و معنی آن این است که فکر کردند ما هنوز داریم ارز ۴۲۰۰ تومانی را درباره این کالاها ادامه میدهیم. ما قدم به قدم ارز ۴۲۰۰ تومانی را خارج کردیم و چند قلم که برای ما مهم بود از جمله دارو نگه داشتهایم. در عین حال آنها را هم در یک شرایط قابل قبولی ممکن است دولت برایشان تصمیماتی بگیرد، اما از امروز دوردور کردن و طبل و دهل به راه انداختن و اعلام کردن اینکه آقا دوران ۴۲۰۰ پایان یافت خدمت به چه کسی است. با این کارها به چه کسی کمک میکنید. باید به بعضی از حرفها به موقع و درست عمل کرد موقع جارزدن و طبل و دهل نیست که بیاییم شعار بدهیم خوب نتیجه این شعار چه میشود باعث آشفتگی میشود و همان رانت و فسادی که میگویند با آن مخالف هستند ایجاد میشود.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه در بودجه خط قرمزهایی داریم که قابل شکستن نیست عنوان کرد: باید به این خط قرمزها توجه کنیم. وضع اقتصاد اقشار کم درآمد یکی از خط قرمزهای ماست. جنگ اقتصادی و البته عدهای بیانصاف به اندازه کافی باعث شدهاند که به این اقشار ما فشار بیاید و بهم زدن یک دفعه مالیات و عوارض گمرک و اضافه کردن آن فشار دیگری به مردم وارد میکند و ما این موضوع را قبول نمیکنیم نباید بیحساب و کتاب مالیات افزایش پیدا کند.

روحانی اظهار کرد: از طرفی ما اعلام کردهایم که مصمم هستیم در سال آینده روزانه دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت بفروشیم و قدرت آن را هم داریم. حالا اگر بخواهید این را کنار بگذارید و جایش مالیات بگذارید به مردم فشار میآید ما باید با هم کمک کنیم تا در هیچ موردی به مردم فشار وارد نشود.

رییس جمهور اضافه کرد: موضوع دیگر ارزش پول ملی ماست. در شرایطی که در جنگ اقتصادی بودیم ارزش پول ملی ما کاهش پیدا کرد و باید تلاش کنیم به جایگاه شایسته خود بازگردد. ما برای سال آینده فکر دیگری کردهایم البته در هیچ جای بودجه به جز یک موردی که به آن اشاره خواهم کرد برای دلار قیمت نگذاشتهایم، ولی قیمت دلار را بر مبنای ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفتهایم. اینکه یک دفعه قیمت دلار ۱۷ هزار بشود میدانیم تبعات و آثارش چیست؟

وی ادامه داد: وقتی قیمت را بالا میبریم عوارض بر این مبنا قرار میگیرد و مردم دچار مشکل میشوند. این مسائل خط قرمزهای ماست. از طرفی وقتی مردم تراکنشهایی انجام میدهند یا برای خرید جنس است یا خرید یک خدمت. چند بار باید از مردم مالیات بگیریم. وقتی برای کالا و خدمات مالیات گرفتهایم چرا باید دو مرتبه برای تراکنش مالیات بگیریم اینگونه نمیشود و اینها از خط قرمزهای ماست.

رییس جمهور با اشاره به جلسه خصوصی با برخی نمایندگان از جمله رییس مجلس و رییس کمیسیون تلفیق بر سر کالاهای اساسی یادآور شد: در موضوع کالاهای اساسی و ارز ۴۲۰۰ تومانی با هم صحبت کردیم و تاکید کردیم که باید با هم فکر کنیم و به نتیجه برسیم و وقتی به نتیجه رسیدیم باید عمل کنیم. الان سه ماه تا اجرای بودجه سال ۱۴۰۰ باقی مانده و اگر از الان هر موضوعی را اعلام کنیم مردم در فشار قرار میگیرند آن هم که هنوز در کمیسیون تصویب نشده و به صحن هم نرفته، به هرحال ما هم در مجلس شورای اسلامی بودهایم و این مسائل را میدانیم.

روحانی اضافه کرد: از رادیو و تلویزیون هم گله دارم حالا نمیگویم جلسات کمیسیون تلفیق پخش نشوند ولی بعد از آن باید و برای مردم تبیین شود و بگوییم این نظر ابتدایی است و هنوز تصویب نشده است. نکند چیزی بگوییم که روی قیمت و بازار اثر بگذارد و تازه شاید بعد از آن در مجلس شورای اسلامی تصویب نشود و اینها همه قبل از رفتن به شورای نگهبان است. پس از نمایندگان خواهش میکنم که با هم همکاری کنیم.

وی اضافه کرد: میدانیم که زندگی مردم خیلی سخت بود چون از همه طرف محاصره بودیم، اما در این شرایط مردم صف نبستند و برای پیدا کردن کالاهای اساسی از این خیابان به آن خیابان نرفتند.

رییس جمهور گفت: البته قیمتها به علت شرایط جنگ اقتصادی و همچنین بیانصافی تعدادی به علاوه برخی مدیریتهای غلط باعث شد مردم در سختی و فشار قرار گیرند. با وجود همه این شرایط دولت اقدامات خود را انجام داد و در هر مقطعی برای اقشار آسیب پذیر کمکی اضافه کرد.

فرمانده سپاه هشدار داد

فرمانده سپاه با بیان اینکه "کمر همت را برای امنیت خلیج فارس محکم بستهایم" گفت: دشمن دچار اشتباه محاسباتی نشود چراکه سطح تاکتیکمان را افزایش دادهایم.

به گزارش تسنیم، سرلشکر پاسدار حسین سلامی با بیان اینکه "رزمندگان سپاه همانگونه که در مقابل دشمن ایستادهاند، به هموطنانمان هم خدمت میکنند"، افزود: یعنی هم مرد میدان امنیت و هم مرد میدان خدمت هستند. دشمنان ما هم اینها را میبینند و رصد میکنند. دشمنان شور، نشاط، سربلندی، استحکام و شایستگی آنها را وقتی کنار سلاحهایشان هستند میبینند، درک میکنند که با چه سپاه پایانناپذیری روبهرو هستند.

فرمانده سپاه با اشاره به برگزاری رزمایشهای سپاه تصریح کرد: گاهی فرزندان شما رزمایش برگزار و دشمنان محاسبات خود را دقیق میکنند، اما باز هم دچار خطا در محاسبه میشوند، دشمن باید بداند با چه حقیقتی میان امواج زیبا و پرشکوه خلیج فارس روبهروست.

سلامی با ابراز اینکه "پیشرفتهای روزانه سپاه را شاهد هستیم"، خاطرنشان کرد: نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز به روز در یک زمینه به خودکفایی میرسد و به یک قوه و توان جدید دست پیدا میکند. قدرت در نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران یک واقعیت است که روز به روز، رو به رشد و رو به تکامل است، مدام نو میشود. شما جدید بودن را بهصورت مداوم در نیروی دریایی سپاه میبینید. تفکر و اندیشه این نیرو نو میشود و الگوهای جدیدی در مواجهه با سطح تاکتیک، در سطح راهبرد و در سطح سلاح و تجهیزات را تجربه میکند. همه تجربیات با یک درجه جدید از ایمان واقعی خود را قوی میکند و پرورش میدهد.

وی ضمن توجه به گسترش قلمروی نیروی دریایی، عنوان کرد: این نیرو مستمراً قلمروی خود را افزایش میدهد و قدرت تعقیب بیشتری پیدا میکند، به افق دوردستتری مینگرد.

فرمانده سپاه سلامی با اشاره به فلسفه ایجاد نیروی دریای سپاه خاطرنشان کرد: نیروی دریایی سپاه برای امنیت ملت باید باشد تا دشمن نباشد، یعنی بازدارندگی و فلسفه عمیق دیگر او ایستادن در مقابل دشمن برای بودن این ملت است.

دادستان کل کشور تأکید کرد

دادستان کل کشور با بیان اینکه پرونده ترور شهید فخریزاده دوبخش دارد گفت:تحقیقات رو به اتمام است که بعد از آن، پرونده با صدور کیفرخواست در مورد کسانی که قصور داشتهاند به دادگاه ارسال میشود.

به گزارش مهر محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور در رابطه با پرونده ترور شهید فخریزاده گفت: در خصوص این حادثه و پیگیری حقوقی، در دو بخش قوه قضائیه ورود پیدا کرده است؛ یک بخش پرونده قضائی است که از حیث مسائل داخلی پیگیری میشود و در سازمان قضائی نیروهای مسلح مطرح است؛ تحقیقات رو به اتمام است و بعد از انجام تحقیقات، پرونده با صدور کیفرخواست مناسب در مورد کسانی که در این زمینه قصور و تقصیر داشتهاند به دادگاه ارسال میشود.

وی افزود: در بخش دوم که مربوط به حوزه بینالملل است از طریق وزارت امور خارجه و پلیس بینالملل اقداماتی صورت گرفته، این بخش در حوزه دادسرای عمومی و انقلاب تهران است که دادستانی کل از دادسرای تهران خواسته که پرونده را تشکیل دهد. شکایتی از سوی خانواده بزرگوار این شهید به دست ما رسید و به دادستانی تهران ارجاع شد. دادستانی تهران نیز پرونده را تشکیل داده از بخشهای مختلف، تحقیقات در حال انجام است.

منتظری، همچنین پیرامون نامه اخیر خود به رئیس کل بانک مرکزی در زمینه حمایت از تولید و اجرای رأی هیأت عمومی دیوان عالی، اظهار داشت: بر اساس رأی وحدت رویه هیأت عمومی دیوان عالی مورخ ۲۱ مرداد ۹۹ از این تاریخ بعد حتماً باید قراردادهای تنظیمی توسط بانکها در چارچوب رأی فوق تنظیم شود و مازاد بر آنچه در قراردادها هست، بانکها نمیتوانند سود بگیرند.

وی تصریح کرد: حمایتی که باید در این برهه از زمان و در شرایط اقتصادی از تولیدکنندگان، صاحبان کارخانجات و سرمایهگذاران داشته باشیم این است که سعی کنیم در چارچوب مقررات بانک مرکزی که در اعطای تسهیلات وضع و ابلاغ کرده، عمل شود. اگر چنانچه تسهیلات گیرنده متوجه شود که بانک مازاد بر آنچه که در قرارداد است سود میگیرد، میتواند به دستگاه قضائی مراجعه کند و دستگاه قضائی از آنها حمایت خواهد کرد.

واعظی اظهارات ترامپ و تحریمهای جدید آمریکا را بی اثر دانست

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: تحریمهای جدید آمریکا هیچ اثری روی اقتصاد، صادرات و واردات ایران ندارد و خودشان هم می دانند هیچ اثری ندارد؛ شما خبر را می شنوید اما تاثیری روی بازار ندارد و کاربرد آن خوشامد رژیم صهیونیستی است. به گزارش ایلنا، محمود واعظی در خصوص اظهارات دونالد ترامپ علیه کشورمان گفت: وی رئیسجمهوری است که جدای از اینکه مسائل دموکراسی چه هست، ۸ میلیون رقیبش رای بیشتر آورده اما می گوید نمیروم. اینها سرگرم گرفتاریهای خودشان هستند و حرفهایشان فرافکنی است؛ ما که ۴ سال صبر کردیم این ۱۲ روز را هم صبر می کنیم. وی در خصوص تحریمهای جدید اعمال شده از سوی ایالات متحده گفت: این تحریمها زور آخر این دولت ورشکسته است که هیچ اثری روی اقتصاد، صادرات و واردات ایران ندارد و خودشان هم می دانند هیچ اثری ندارد؛ شما خبر را می شنوید اما تاثیری روی بازار ندارد و کاربرد آن خوشامد رژیم صهیونیستی است. رئیس دفتر رئیسجمهور در خصوص اهداف سفر هیات کره ای به ایران نیز گفت: این سفر قبلا اعلام شده بود و این در ارتباط با بحث کشتی نبود و همکاری اقتصادی و طلب ما مطرح بود؛ البته این اتفاق توقیف کشتی به هر صورت یکی از موضوعات فیمابین است. بالاخره هر فعالیتی باید ضابطه فنی خود را داشته باشد؛ اگر کشتی حرکت میکند باید به محیط زیست توجه کند. واعظی در خصوص سخنان اخیر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر پرابهام بودن لایحه FATF گفت: بحث FATF نیست بلکه دو لایحه از چهار لایحهای است که دولت برای شفافیت مالی به مجلس فرستاده است؛ مجلس هر چهارتا را تصویب کرد و دولایحه اجرایی شد. به هرحال ما باید به اعضای مجمع تشخیص فرصت دهیم با کار کارشناسی، بدون سیاسی شدن این موضوع مسیر را طی کنند. به هر حال تصویب این دو لایحه هم به نفع شفافیت در کشور است و هم جلوی پولشویی را می گیرد و روابط بانکی ما را بعد برداشته شدن تحریمها روان میکند و این به نفع مردم است. وقتی کشور نفع میبرد ما نباید این موضوع را به موضوع جناحی تبدیل کنیم. رئیس دفتر رئیسجمهور در رابطه با اختلاف نظر میان وزیر صمت و وزیر اقتصاد بر سر قیمت فولاد خاطرنشان کرد: اختلاف نظر بر سر ریال نیست. وزارت اقتصاد میگوید مسئول قیمت گذاری بورس است و وزارت صمت میگوید کالای تولید شده ما باید با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد. به نظر من وزیر صمت نباید بحثی که میتوانست در جاهای دیگر مطرح شود را در جلسهای که خبرنگاران بودند مطرح میکرد. این کار خوبی نبود. ما به همکاران میگوییم نتایج را در اختیار مردم قرار دهند. مردم نباید شاهد اختلافهای ما باشند بلکه باید شاهد هماهنگیها باشند. رئیس دفتر رئیسجمهور در رابطه با تحریکات اخیر آمریکاییها در منطقه تصریح کرد: دولت آقای ترامپ روزهای پایانی عمرش را میگذراند و آنها از روز اول همه تلاش و قصدشان این بود که با تحریک رژیم صهیونیستی و با واسطه دامادش در داخل ایران فشار ایجاد کنند و این یک ماه آخر مرتب پمپاژ خبرهایی میشود که مثلاً بوی جنگ بدهد.