بازنگری دستمزد کارگران در طول سال الزامی است

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی می گوید: با بروز رسانی و بازنگری دستمزد کارگران در طول سال بخشی از خلأیی که بین سبد معیشت و افزایش هزینه ها وجود دارد، جبران می شود و قدرت خرید کارگران بهبود می یابد.فتح اله بیات در گفت وگو با ایسنا، افزود: جامعه کارگری بارها اعلام کرده که دنبال افزایش حقوق نیست و اگر تورم کنترل شود کمک می کند که هزینه های زندگی کارگران کاهش یابد ولی به طور حتم هیچ دولتی روی کار نیامده که قول بدهد نرخ کالاهای بازار را ثابت نگه دارد و کالاها تا آخر سال مشمول افزایش قیمت نشود.وی با بیان اینکه ثابت ماندن حقوق کارگران با تغییر چندباره قیمت کالاها همخوانی ندارد، گفت: با توجه به آنکه نرخ اقلام در طول سال چندین نوبت جا به جا می شود و تغییر می کند ولی حقوق و دستمزد ثابت می ماند، طبعا دستمزدی که برای کارگران تصویب می شود هزینه های زندگی آنها را پوشش نمی دهد.بیات گفت: به لحاظ اینکه شش ماه اول و شش ماه دوم قیمتها و هزینه ها قابل مقایسه نیست، با بروز رسانی و بازنگری دستمزد بخشی از خلأیی که بین سبد معیشت و نرخ تورم اقلام وجود دارد، جبران می شود.

 

شکی نیست حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تورم به دنبال دارد

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: مردم در حال حاضر شرایط پذیرش تورم بالاتر و فشارهای معیشتی و اقتصادی را ندارند.حمید رضا حاجی بابایی گفت: دوستانی که پیشنهاد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را دادند، نظرشان این است که یک بسته دارند که این بسته جلوی هرگونه تورم را بگیرد.رییس کمیسیون برنامه و بودجه یادآورشد: در اینکه حذف ارز۴۲۰۰ تومانی تورم دارد، شکی نیست اما دوستانی که این پیشنهاد را دادند به ما میگویند که ما بسته ای داریم که این بسته جلوی تورم را میگیرد و این بحث باید روشن شود.حاجی بابایی با بیان اینکه قطعا حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در تورم تاثیرگذار است، اضافه کرد: مگر می شود نهادههای کشاورزی را با ارز ۴۲۰۰ وارد میکردید یا مثلا حقوق گمرکی ۴۲۰۰ باشد، یک باره ۱۷۵۰۰ تومان باشد؟ این قطعاً اثرگذار است و شکی نداریم و اگر آن بسته را تعریف نکنیم، تورم به دنبال دارد.وی با بیان اینکه در میان مباحث مختلف اقتصاد، مردم، جهش تولید از همه مهمتر مردم هستند، گفت: یعنی در هر مصوبه مجلس یا دولت و یا در هر حرکتی که قوه قضایی انجام میدهد معیشت مردم باید حرف اول را بزند اگرچه حتی در یک برههای ضرر کنیم و از نظر اقتصادی دچار خسران شویم.

پیش بینی بهبود وضعیت اقتصاد ایران

اقتصاد ایران در سه سال گذشته همواره رشد منفی داشته اما حتی با وجود کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ و شیوع بالای کرونا در ایران که آن را به اصلی ترین کانون درگیر با کووید-۱۹ در منطقه خاورمیانه تبدیل کرده است، رشد اقتصادی منفی، طبق پیش بینی بانک جهانی پس از سه سال به پایان خواهد رسید و برای سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، رشد اقتصادی ایران به ترتیب ۱.۵ و ۱.۷ درصد پیش بینی شده است. به گزارش ایسنا، در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ رشد اقتصادی ایران به ترتیب منفی ۶ و ۶.۸ درصد بود.طبق برآورد اولیه بانک جهانی، در سال ۲۰۲۰ رشد اقتصادی ایران منفی ۳.۷ درصد بوده است که این رشد نسبت به برآورد قبلی این نهاد ۱.۶ درصد بهتر بوده است. برای مقایسه، متوسط رشد اقتصادی جهان در این سال منفی ۴.۳ درصد و برای اقتصادهای پیشرفته به طور متوسط منفی ۵.۴ درصد بوده است. بانک جهانی در بخش دیگری از گزارش خود در خصوص ایران اعلام کرده است: انتظار می رود که روند رشد (مثبت) اقتصادی با احیای تقاضای مصرفی خانوارها و رشد بخش گردشگری از سر گرفته شود. این نهاد همچنین بر ضرورت سرمایه گذاری بیشتر در زیرساخت ها برای دستیابی به رشد بلندمدت تاکید کرده است.

 

نگاه امیدوارانه به رشد بیتکوین

در حالی که رکوردشکنی های پی در پی بیتکوین در روزهای اخیر خبرساز شده، بزرگ ترین بانک آمریکایی از احتمال رسیدن ارزش بیتکوین به ۱۴۶ هزار دلار در بلندمدت خبر داده است. در حال حاضر ارزش بازار بیتکوین ۵۷۵ میلیارد دلار برآورد می شود که در صورت تحقق قله پیش بینی شده چی پی مورگان، این میزان با رشد ۴.۶ برابری به ۲.۷ تریلیون دلار خواهد رسید. به گزارش ایسنا از سی ان بی سی، نوسانات بالای ارزهای دیجیتال هنوز یکی از اصلی ترین موانع جایگزینی آن هابا طلا است و در نظر بسیاری از معامله گران، نوسانات بیتکوین و سایر ارزهای دیجیتالی بالاتر از آن است که یک سرمایه گذاری معقول باشد.بیتکوین در روزهای اخیر تا ۳۴ هزار دلار نیز پیشروی کرد اما صعود آن متوقف شد. آخرین بار در سال ۲۰۱۷ ارزش بیتکوین یک جهش سریع را تجربه کرد و به ۲۰ هزار دلار رسید اما کمی پس از آن در دامنه پنج هزار دلاری نوسان پیدا کرد.به گفته بانک جی پی مورگان جریان سرمایه ورودی به بازار ارزهای دیجیتالی در ماه های پایانی سال قبل افزایش کاملا محسوسی داشته است و این مساله بدان معنا خواهد بود که پتانسیل رشد زیادی برای ارزهای دیجیتالی در سال ۲۰۲۱ متصور خواهد بود.

ثبت چک در سامانه صیاد

بانک مرکزی از عملیاتی شدن قابلیت ثبت چک در سامانه صیاد از هفته آینده خبر داد.‏به گزارش مهر، بانک مرکزی اعلام کرد: از هفته آتی قابلیت ثبت چک در سامانه صیاد به صورت اختیاری فراهم میشود.بر این اساس، با عرضه چکهای با ظاهر و مندرجات جدید که زمان انتشار آن توسط بانک مرکزی اعلام خواهد شد، طبق قانون ثبت در سامانه صیاد برای این نوع از چکها، اجباری خواهد شد.

هشدار بانک مرکزی در مورد کلاهبرداری

بانک مرکزی اعلام کرد: تقاضای واریز وجه از شهروندان با عنوان سامانه ۲۷۰۶ (ارتباطات مردمی بانک مرکزی) شگرد کلاهبرداران و فرصتطلبان برای اخاذی است. با توجه به راهاندازی «سامانه ارتباطات مردمی بانک مرکزی» با شماره ۲۷۰۶ گزارشهای دریافتی حاکی از سوءاستفاده برخی کلاهبرداران از هموطنان با عنوان این سامانه است.بر این مبنا بانک مرکزی تاکید میکند سامانه یاد شده و متصدیان آن به هیچ عنوان با شهروندان به منظور اخذ وجه تماس نمیگیرند؛ بنابراین از هموطنان تقاضا میشود، ضمن توجه به این موضوع در صورت دریافت تماس با این عنوان و تقاضای واریز وجه در اسرع وقت موضوع را به سامانه ۲۷۰۶ بانک مرکزی اطلاع دهند.

فهرست گیرندگان کمک معیشتی

سخنگوی طرح کمک معیشتی خانوار با بیان اینکه فهرست افراد مشمول دریافت کمک معیشتی بسته شده است، گفت: به ۳۴ میلیون نفر کمک معیشتی حمایتی پرداخت شد. حسین میرزایی در گفت و گو با فارس در مورد امکان ثبت نام برای کسانی که خود را مستحق دریافت کمک معیشتی حمایتی دولت میدانند گفت: راه اعتراض وجود ندارد و جمعیت افراد مشمول دریافت کمک معیشتی حمایتی تکمیل و بسته شده است.وی گفت: در مرحله اخیر که در آذر ماه صورت گرفت به ۳۴ میلیون نفر کمک معیشتی حمایتی پرداخت شد که از این تعداد ۸.۹ میلیون نفر افراد مشمول تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی بودند و ۲۵ میلیون نفر نیز افراد خارج از این دو نهاد حمایتی بودند که هیچ گونه درآمد ثابتی نداشتند.به گفته سخنگوی طرح کمک معیشتی خانوار، در آذر ماه برای کمک معیشتی تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نفری ۱۲۰ هزار تومان و برای بقیه افراد نفری ماهیانه ۱۰۰ هزار تومان و در مجموع برای ۳۴ میلیون نفر پرداخت شد که قرار است این کمکها به مدت ۴ ماه تا پایان سال جاری ادامه داشته باشد.

کشف انبار قاچاق لوازم خانگی

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به لزوم نصب شناسه کالا بر روی تولیدات لوازم خانگی، گفت: با اقدامات انجام شده در منطقه شورآباد یک انبار قاچاق لوازم خانگی به ارزش ۴ هزار میلیارد ریال شناسایی شد.به گزارش فارس، حمیدرضا دهقانی نیا گفت: در حوزه تولید لوازم خانگی نرخ تولید افزایش یافته و با هماهنگی های انجام شده با وزارت صنعت اقداماتی در خصوص تولید در حال انجام است تا کمبودی در این زمینه وجود نداشته باشد و نیاز مردم به لوازم خانگی تامین شود.

تجارت از آمارهای ناامیدکننده در گزارش مرکز پژوهش های مجلس گزارش میدهد

گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: مدتهاست سخن از وضعیت اسفبار مردم مطرح می شود، اما وضعیت برای همه اسفبار نیست. در شرایطی که برخی ها بهترین زندگی را می گذرانند، عده بسیاری دایم فریاد می زنند که زنده هستیم و درک مفهوم زندگی کردن برای ما مشکل است. جالب اینکه دایم از این افراد درخواست می شود که تحمل کنند در صورتی که تحمل نیز شرایط خاص خودش را دارد. اقشار آسیب پذیر جامعه که بدترین شرایط را می گذرانند، در صف مقدم تحمل هستند در حالی که انتظار آنها این است که اگر قرار بر تحمل است، همه با هم تحمل کنیم. قرار نیست عده ای در بهترین شرایط زندگی با حقوق های آنچنانی شعار مقاومت و تحمل بدهند و عده ای دیگر با دستمزد ناچیز و از سرناچاری تحمل کنند. برای آنکه به سیاه نمایی متهم نشویم، به آماری که از سوی مراکز پژوهشی معتبر ارایه شده استناد می کنیم.

سبد غذایی کوچک و بی کیفیت

در این زمینه مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی به بررسی وضعیت معیشت و تغذیه جامعه ایران از سال ۹۰ تا ۹۸ پرداخت و اعلام کرد: رفاه خانوار ایرانی در یک دهه گذشته، با کاهش قابل توجهی مواجه شده، به طوری که خانوارهای ایرانی از سال ۱۳۹۰ به بعد به طور مرتب کاهش در میزان کالری دریافتی داشتهاند و بیشترین کاهش نیز در سال ۱۳۹۷ با ۴ تا ۵ درصد کاهش در میزان کالری دریافتی (به ترتیب میانگین و میانه کالری دریافتی) رخ داده است.نگاهی به میزان مصرف کالاهای اساسی نشان میدهد که نه تنها کاهش در کالری دریافتی رخ داده، بلکه کیفیت سبد غذایی خانوار نیز کاهش یافته و از میزان مصرف کالاهای با کیفیت تر کاسته و کالای کم کیفیت جایگزین آن شده است. نسبت مصرف دهک دهم به دهک اول نیز قابل توجه است. به عنوان مثال، دهک دهم ۲۷ برابر دهک اول گوشت گوسفندی مصرف میکند.

کاهش ٧ درصدی درآمد سرانه

مرکز پژوهشها نتیجه بررسی های خود را بدین شرح ارایه کرده است: همه دهکهای درآمدی، میزان مصرف خود از گوشت قرمز (گوسفند وگوساله) وروغن نباتی را کاهش داده وبرای جبران پروتئین ازدست رفته، مرغ و تخم مرغ را جایگزین کردهاند. نکته قابل توجه آنجاست که این کاهش در دهکهای میانی مانند دهک چهارم شدیدتر بوده است.در کنار افزایش هزینههای غذایی و سایر هزینههای خانوار که با شاخص قیمت رشد میکنند، خانوار با کاهش درآمد حقیقی نسبت به سال ۱۳۹۷ مواجه بوده به نحوی که در سال ۱۳۹۸، ۷ درصد از درآمد سرانه هر ایرانی نسبت به سال ۱۳۹۷ کاسته شده است.

دهک های پایین در معرض سوتغذیه

مرکز پژوهشها اعلام کرده که کاهش کالری مصرفی ایرانیان و همچنین کاهش کیفیت کالری دریافتی به خصوص برای دهکهای پایین درآمدی، میتواند این گروهها را در معرض خطر سو تغذیه قرار دهد. میزان مصرف برخی گروههای غذایی به حدی پایین است که تقریباً میتوان آن را برابر صفر در نظر گرفت. به عنوان مثال دهک اول به طور متوسط در ماه ۲۵ گرم گوشت گوسفندی مصرف میکند.

یارانه در جیب دهک های مرفه

مرکز پژوهشها تاکید کرده است: با وجود اختصاص حجم بالایی از درآمدهای نفتی به واردات کالاهای اساسی با نرخ ارز ترجیحی در سال ۱۳۹۷ (۱۴ میلیارد دلار) و سال ۱۳۹۸ (در حدود ۱۵ میلیارد دلار) به نظر میرسد نه تنها گروههای بالای در آمدی از این یارانه بیشتر منتفع شدهاند، بلکه با برهم خوردن قیمتهای نسبی به واسطه اختصاص ارز با نرخ ترجیحی، در سال ۱۳۹۸ میزان بهره مندی گروههای بالای در آمدی نسبت به سال ۱۳۹۷ در مقایسه با گروههای پایین بیشتر شده است. بنابراین میزان اصابت به هدف این یارانه دچار ایراد بوده است.

عدم تناسب تورم و دستمزد

یکی از دلایلی که باعث می شود دهکهای آسیب پذیر در شرایط بدی قرار داشته باشند، وضعیت نامناسب درآمدی است. متاسفانه هنگام تعیین حقوق و دستمزد خساست و دقت عجیبی صورت می گیرد در حالی که نظارت و کنترل مناسبی بر قیمت ها نیست. در این رابطه دبیرکل خانه کارگر گفت: شاغلان و بازنشستگان نگران معیشت خودشان هستند و قادر نیستند به خوبی زندگیشان را اداره کنند. آنها نگران آیندهای هستند که ممکن است تلختر از گذشته باشد. علیرضا محجوب گفت: مردم ما گرفتار تورمی هستند که اگر هر از چندگاهی کنترل شده، اما چندی بعد به گونهای رشد داشته که معیشت آنان را تحتالشعاع قرار داده است.وی با تاکید بر اینکه تورم زیر ده درصد افتخار محسوب میشود، گفت: الان کشورهای توسعه یافته تورم خود را بین چهار و پنج درصد تنظیم کردند. محجوب با بیان اینکه آزادسازی دستمزدها حداقل انتظار کارگران است گفت: اگر سگ قیمتها آزادند، لااقل سنگ دستمزدها را آزاد کنید. چرا که دستمزد برای کارگران اهمیت ویژهای دارد.

زندگی مردم درگیر بازی های سیاسی

در حالی که مردم با انواع مشکلات دست و پنجه نرم می کنند و برای گریز از این شرایط، به هر وسیله ای متوسل می شوند، بازی های سیاسی بیشتر مردم را آزار می دهد. مردم برای عبور از این شرایط نامناسب گرانی و تورم همه راه حل ها را آزمایش می کنند اما با کمال تاسف هیچ نتیجه ای نمی گیرند. مردم با نجابت پای صندوقهای رای می آیند و به اصلاح طلبان رای می دهند، اما نتیجه ای نمی گیرند، دور بعد به اصولگرایان رای می دهند اما شرایط بسیار بدتر می شود. کافی است به عملکرد مجلس یازدهم در همین مدت ۷ ماهه توجه کنیم. بیشتر طرح هایی که مجلس بررسی و تصویب کرده، در فضای سیاسی بوده و آن طرح هایی هم که به تصویب رسانده، هرگز منافعی برای مردم نداشته است. از هنگامی که مجلس یازدهم مدعی انقلابی گری روی کار آمده، مردم انتظار داشتند نظارت بیشتر شود و مجلس به عنوان اصلی ترین بازوی نظارتی، مهار تورم و گرانی را بکشد، اما با کمال تاسف نه تنها قیمت ها کنترل نشده، بلکه چندین برابر بیشتر از دوره قبل شاهد گرانی و تورم بوده ایم. بدتر اینکه از نمایندگان مجلس یازدهم که دایم به انتقاد می پرداختند، به غیر از ورود به بازی های سیاسی، هیچ مساله دیگری شاهد نبوده ایم و گویا این مجلس برای گرم کردن بازی های سیاسی و جناحی آمده است. این مردم مقداری آرامش اقتصادی می خواهند که متاسفانه در بازی های سیاسی به چالشی بزرگ تبدیل شده و نتیجه دعواهای سیاسی، سفره های خالی است که گریبان مردم را گرفته است. اکنون مجلس یازدهم باید پاسخ بدهد که چه نقشی در گزارش مرکز پژوهشها و آمارهای بدبختی مردم دارد. تاکنون با کدام ابزارهای نظارتی که در دست دارید، برای چالشهای اقتصادی چاره اندیشی کرده اید؟ مردم باور دارند که از مجلس یازدهم نیز هیچ آبی برایشان گرم نمی شود.

رییس سازمان بهرهوری تشریح کرد

 

ییس سازمان ملی بهره وری ایران گفت: بهبود فضای کسب و کار و انرژی یکی از زیربناهای اصلی برای ارتقای بهره وری است و باید به صورت ویژه تری به آن توجه کرد. به گزارش ایرنا، فاطمه پهلوانی اظهار داشت: در سال گذشته به این نتیجه رسیدیم که با توجه به اینکه روند قانون پنجم برنامه ششم توسعه تأخیر زیادی داشته است بیش از این استانها را برای اجرای مصوبات و طرحهای خود، منتظر دستگاههای ملی نگذاریم.

وی اضافه کرد: برنامه ریزی یک موضوع دو وجهی است و نباید دستگاههای استانی منتظر تصمیمات دستگاههای کشوری باشند و در موارد نیاز باید تصمیمات و برنامه ریزیهای لازم را انجام دهند.

این مسوول گفت: در سال ۹۸ با بررسی وضعیت کشور به این نتیجه رسیدیم که استانها در تدوین برنامههای ملی بخشها و هم در مسیر اجرا باید همکاری بیشتری را با دستگاههای ملی داشته باشند و در این زمینه سازمان ملی بهره وری باید ارتباط بیشتر و عمیقتری با دستگاههای استانی برقرار کند.

پهلوانی اضافه کرد: جایگاه سازمان بهره وری در برنامه ریزی منطقهای و بخشی، هماهنگ کننده و یکپارچه کننده است و بهره وری از سطح بخش و منطقه آغاز و در سطح کلی، یکپارچه میشود و اگر این فرمول اجرایی نشود در مسیر توسعه با مشکل روبه رو میشویم.

وی اظهار داشت: کمیته بهره وری استان در خط مقدم نظام یکپارچه سازی قرار دارد و در سطح کلان هم سازمان ملی بهره وری اقدامات لازم را انجام میدهند تا مسیر بهره وری در کشور به درستی انجام شود.

این مسوول افزود: البته به صورت کلی بهره وری نباید در قید و بند ساختار باشد و باید به دغدغه مدیران و مسوولان تبدیل شود و رفتارهای مسوولان باید با استانداردهای بهره وری تطبیق پیدا کند. پهلوانی گفت: بهره وری مفهمومی چند وجهی است و زیرساخت بهره وری باید در آموزش یک کشور شکل بگیرد که در این زمینه فعالیتهای کمی در کشور صورت گرفته است، البته هماهنگی مطلوبی بین سازمان با وزارت آموزش و پروش صورت گرفت که متاسفانه اقدامات انجام شده به دلیل کرونا معلق شد و امیدواریم با ریشه کن شدن این ویروس، موضوع را دنبال کنیم.

خاندوزی خواستار شد

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای دریافت مالیات از خانه های خالی رقم ۲۰۰ میلیارد تومان را در نظر گرفته، این در حالی است که به راحتی این رقم می تواند به ۵ هزار میلیارد تومان برسد. به گزارش فارس سید احسان خاندوزی درباره وضعیت مالیات در کشور گفت: برآوردها نشان میدهد عملکرد دو سال اخیر پیام خوبی در حوزه مالیات به ما نمیدهد، به طوریکه سهم مالیات در بودجه سال آینده کاهش یافته و به زیر ۳۰ درصد رسیده است.

وی افزود: در بودجه سال گذشته سهم مالیات بیش از ۳۵ درصد بود و برای امسال به ۳۱ درصد رسید. برای سال آینده سهم مالیات در بودجه به زیر ۳۰ درصد رسیده که نتیجه آن استقراض بیشتر است. با اینکه انتظار میرفت با کاهش فروش نفت طرح های مالیاتی در دولت تصویب شود اما تاکنون لایحهای در این زمینه تصویب نشده است و مجلس در این راستا وارد عمل شد و قانون مالیاتهای مستقیم را بررسی و تصویب کرد. به گفته نماینده تهران، در متن مصوبه اخیر مجلس، ساز و کار برای حذف برخی معافیت های مالیاتی و همچنین دریافت مالیات بر عایدی سرمایه دیده شده است. خاندوزی تصریح کرد: هزینه نپرداختن مالیات ۱۰ درصد از جمعیت روی به همه مردم تحمیل میشود و در این راستا مجلس با استفاده از ظرفیت مرکز پژوهش های مجلس قانون مالیات های مستقیم را تصویب کرد که تاکید زیادی روی مالیات بر عایدی سرمایه دارد. البته برای اجرای این قانون نیاز به بانکهای اطلاعاتی متعدد داریم که هنوز تکمیل نشده اما به مرور میتوان آن را نهایی کرد. نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره مالیات بر عایدی سرمایه توضیح داد: مالیات بر عایدی سرمایه به این صورت است، افرادی که از دارایی دوم خود به عنوان سفته بازی استفاده میکنند باید مالیات بپردازند. به بیان بهتر افرادی که بیش از یک خانه دارند و برای کسب سود خرید و فروش انجام میدهند باید مالیات آن را بپردانزد. خاندوزی به فرار مالیاتی در کشور اشاره کرد و گفت: بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد قطعی فرار مالیاتی در کشور است.

رییس سازمان آموزش فنی حرفه ای مطرح کرد
 

رییس سازمان آموزش فنی و حرفهای گفت: تناسب نداشتن مهارت و نیاز بازار شکاف مهارتی ایجاد میکند و در طرح رصدخانه مهارت همین موضوع مورد بررسی قرار میگیرد. به گزارش ایرنا، علی اوسط هاشمی گفت: برخی افراد با وجود فراگیری آموزشهای مهارتی بیکار هستند و در واقع در طرح رصدخانه مهارت، نیاز بازار کار و تناسب مهارتهای ارایه شده با نیاز بازار کار مورد بررسی قرار میگیرد.رییس سازمان آموزش فنی و حرفهای اضافه کرد: شکاف مهارتی در افزایش نرخ بیکاری موثر است و چگونگی مدیریت در حوزه تربیت برای ورود موثر در بازار دستاورد تشکیل رصدخانه مهارت خواهد بود.

وی اظهار داشت: مهارت در جامعه ضعیف شده و نیازمند تغییر نگاه جدی است و یک سال اخیر سایه سنگین و خسارتزای شیوع کرونا ضرورت مهارت آموزی متناسب با علم روز و توجه بیش از پیش به ارایه آموزشهای مهارتی را دوچندان کرد.

هاشمی تصریح کرد: امروز با توجه به شیوع ویروس کرونا رویکرد سازمان فنی و حرفهای معطوف به ارائه آموزشهای مهارتی در زمینه فناوری و استفاده از فضای مجازی است.

وی بیان کرد: بازار امروز ، بازار هوش مصنوعی و اقتصاد مراقبتی است و ورود به بازار و توجه بیش از پیش به ارائه آموزشهای کاربردی در زمینه مهارت بازاریابی، تغییر و بازنگری در رویکردها اساسیترین نقطه در راهیابی به بازارهای جهانی است.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور خاطرنشان کرد: قبول تغییرات و تحول در مشاغل با فراگیری مهارتهای روز لازمه جامعه امروز برای اشتغالزایی است.

وی یادآور شد: صاحبنظران اقتصادی دنیا ایجاد ۱۳۳ میلیون شغل جدید تا سال ۲۰۲۴ با پیشرفت فناوری و متناسب با علم و نیاز امروز را پیشبینی کرده اند و ایجاد مراکز تخصصی ارایه آموزشهای مهارتی متناسب با فناوری روز رویکرد اصلی سازمان فنی و حرفهای کشور در همین مسیر است.وی ابراز داشت: رویکرد سازمان فنی و حرفهای کشور توجه به ایجاد مراکز تخصصی ارائه مهارت و فاصلهگرفتن از ارائه آموزشهای مهارتی است که بخشهای آزاد و غیردولتی از عهده آن برمیآیند است.