درس کرونا به کسبوکارها؛ شغلتان را بیمه کنید

مدیر ریسک بیمه تعاون گفت: پاندمی کرونا نشان داد که هر سازمان و کسبوکاری نیازمند محاسبه ریسک بوده و بر این اساس هر شغلی نیازمند بیمه شدن است. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابطعمومی بیمه تعاون، مریم سلماسی مدیر ریسک بیمه تعاون با اشاره به ضرورت شناسایی و کاهش ریسک در هر کسبوکاری افزود: مدیریت ریسک کار پیچیدهای است و شرکتهای بیمه کار تخصصی ارائه خدمات مدیریت ریسک را انجام میدهند. شرکتهای بیمه اساساً وجود دارند تا راهحلهای مدیریت ریسک به مشتریانشان ارائه دهند و ریسک مشتریان را ارزیابی و تا حد ممکن قبول کنند. وی ادامه داد: بر این اساس شرکتهای بیمه نیز با مدیریت مجموع نقدینگی حاصلشده از حق بیمه همه مشتریانشان که علاقهمند به تحت پوشش قرار دادن ریسک مشابهی بودهاند، میتوانند مبالغ خسارتهای احتمالی برای مشتریان حادثهدیده را تأمین کنند. سلماسی به یکی از مهمترین راهحلهای ایجادشده برای کاهش ریسک کسبوکارها در دوران کرونا اشاره کرد و گفت: در این خصوص بیمه تعاون برای یکی از موارد مواجهه مشتریان با ویروس کرونا، یعنی احتمال تعطیلی کسبوکار به دلیل الزامات دولتی برای مقابله با بیماریهای همهگیر و جهانشمول، بیمهنامهای را طراحی و برای کسبوکارهای مختلف عرضه کرده است.

 

احراز هویت بیومتریک موجب حذف کاغذ بازی می شود

فتانه توحیدی رییس ادارهکل راهبری و نظارت برسامانههای نرمافزاری پست بانک ایران با اشاره به راهاندازی دستگاه احراز هویت بیومتریک در راستای توسعه بانکداری دیجیتال در شعب این بانک گفت: استقرار این دستگاهها موجب حذف کاغذبازی و کاهش هزینههای مشتریان شده است. به گزارش روابط عمومی پستبانک ایران، مهندس توحیدی تصریح کرد: این روش احراز هویت با هدف حذف دریافت اسناد کاغذی از مشتریان انجام گرفته و علاوه بر ارتقاء امنیت، اصالت احراز هویت را نیز تضمین میکند. بهگونه ای که با ترکیب کارت ملی هوشمند و اثر انگشت در کنار تطابق چهره مشتری با تصویر کارت ملی وی، شعب و باجههای بانکی از اصالت مشتری اطمینان پیدا میکنند. وی افزود: با بهرهگیری از این روش، دیگر نیازی به دریافت کپی شناسنامه و کارت ملی مشتری بصورت کاغذی نیست و صرفاً نگهداری کدرهگیری که پس از انجام مراحل احراز هویت بیومتریک، بصورت نرمافزاری تولید و ارائه و در قالب فایل نگهداری میشود، کفایت میکند. رییس ادارهکل راهبری و نظارت برسامانههای نرمافزاری پستبانکایران اضافه کرد: در مرحله اول ۱۲دستگاه احرازهویت بیومتریک در شعب پستبانکایران فعال شده که شامل؛ شعب استان قزوین و شش شعبه استان تهران است و راهاندازی آن در باجههای بانکی نیز مدنظر می باشد.

بانک ایران زمین عضو بازار بین بانکی
ارزی شد

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، با درخواست بانک ایران زمین در خصوص تقاضای دسترسی به پورتال ارزی و سامانه تامین ارز و سامانه نیما و همچنین عضویت در بازار بین بانکی ارز تهران موافقت کرد. با ابلاغ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به شبکه بانکی، بانک ایران زمین با دریافت مجوز انجام عملیات ارزی در سطح مرحله سوم به عضویت رسمی بازار بین بانکی ارز تهران در آمد. بر اساس این مجوز از این پس بانک ایران زمین ضمن عضویت در بازار بین بانکی ارزی تهران و دسترسی به سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) و همچنین عضویت در بازار متشکل معاملات ارزی، قادر به انجام معاملات ارزی با بانک مرکزی و سایر بانکها خواهد بود.

سپرده ارزش به سبد سپرده های
بانک کار آفرین اضافه شد

بانک کارآفرین به موجب بخشنامه بانک مرکزی ج.ا.ا. و در جهت استفاده حداکثری از منابع ارزی، سپرده سرمایه گذاری ارزی با نام "سپرده ارزش "را به سبد محصولات ارزی خود افزود. طبق مصوبه کمیته توسعه محصول؛ سپرده ارزش از محل اسکناس ارزی (نقد) مشتریان (حقیقی و حقوقی بخش غیر دولتی) و به صورت یکساله افتتاح می شود. بدیهی است افتتاح سپرده فوق از محل حواله وارده از کارگزاران داخلی و خارجی ممنوع است.

حداقل مبلغ برای افتتاح حساب هزار دلار با نرخ سود ۴ درصد و هزار یورو با نرخ سود ۳ درصد در سال است. سود سپرده ارزش به صورت روز شمار (مانند سایر انواع سپرده های ارزی) محاسبه و ماهانه به حساب مشتریان واریز می شود.

برگزاری کمپین فروش زمستانه بیمه آرمان

جلسه هماهنگی و بررسی کمپین فروش زمستانه سال ۱۳۹۹ برای روسای شعب شرکت بیمه آرمان برگزار شد.

مهدی رشیدپور مدیر امور شعب و توسعه شبکه فروش و شهاب الدین شریعت مجد مدیر پروژه توانمند سازی شبکه فروش بیمه آرمان در این جلسه که به صورت آنلاین برای روسای شعب برگزار شد، به تشریح اهداف کمپین پرداختند.

این کمپین زمستانه با شرایط ویژه و به صورت استانی برای توسعه فروش در سطح شعب و نمایندگان طراحی شده است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران تأکید کرد:

گروه بانک و بیمه، علیرضا ملاحتی - مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران با بیان اینکه تحولات حوزه بلاک چین در دنیا، وضعیت بانکداری را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: در آینده ملاک رقابت بانک ها به جای نرخ سود، سطح خدمات غیر حضوری خواهد بود.

دکتر علی صالح آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در هفتمین جلسه مجازی اتاق فکر بانک توسعه صادرات ایران ، افزود: از میان خدمات ارزی، ریالی و اعتباری که از سوی بانک ها ارائه می شود، خدمات ریالی بیشترین توجه را به خود معطوف کرده و لازم است در این زمینه بالاترین کیفیت خدمات غیر حضوری به مشتریان ارائه شود.

دکتر علی صالح آبادی از مدیریت فاوا بانک توسعه صادرات ایران خواست با همکاری امورشعب بانک توسعه صادرات ایران، راهکارهای انتقال خدمات ارزی بانک بر بستر الکترونیکی را بررسی و ارائه خدمات غیر حضوری در این زمینه را ارتقا دهند. مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران، گفت: در حوزه خدمات اعتباری غیر حضوری بنا داریم سامانه CBRM مبدل به LOS شود تا مراحل فرایند درخواست مشتری تا تصویب و ابلاغ و اجرا به طور کلی الکترونیکی انجام شود؛ در این زمینه واحد IT بانک با یکی از شرکت های تابعه بانک همکاری دارد.

به گفته صالح آبادی، "بانکداری باز" جزو اولویت های بانک توسعه صادرات ایران بوده است؛ هرچند راه اندازی این سازو کار نیازمند بررسی و آمادگی بیشتر سامانه های بانک است.

دکتر علی صالح آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران اعلام کرد: "بانکداری باز" از سال آینده با توسعه بسترهای فنی با جدیت بیشتری در سطح شعب دنبال خواهد شد.

دکتر علی صالح آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران گفت: جلسات هفتگی در حوزه " بانکداری باز" در بانک برگزار و طی آن فرایند عملیاتی "بانکداری باز" در سه فاز "عملیات شرکت های تابعه بانک"، "تسویه معاملات بازار سرمایه " و "ارائه خدمات به مشتریان بانک" بررسی می شود.

صالح آبادی ادامه داد: پیش بینی می شود به زودی این ساز و کار پس از خروج موفق از مرحله پایلوت در دسترس تمام مشتریان بانک قرار بگیرد.

دکتر جباري مديرعامل صندوق تامين خسارتهاي بدني کشور گفت : در ۸ ماهه سال، ۸۶۶ ميليارد تومان خسارت پرداخت کرده ايم که حدود ۲۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش داشته است. ۱۶۵۰۰ فقره پرونده تشکيل و به مرحله پرداخت رسيده است که با توجه به شرايط کشور، عملکرد بسيار خوبي است.

دكتر علي جباري، مديريت عامل صندوق ، ضمن گرامي­داشت ياد و خاطره شهداي ميهن به ويژه دانشمند هسته­اي، آقاي دکتر فخري زاده و همچنين فرارسيدن سالروز شهادت فرمانده قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، حاج قاسم سليماني گفت: نياز امروز جامعه ما، سهيم شدن در مشکلات مردم است. مشکلات مردم را مشکلات خودمان بدانيم و نسبت به مردم و ارباب رجوعان، حسن نظر داشته باشيم.در مشکلات گروه هدف سهيم شويم."

مديرعامل صندوق با اشاره به عملکرد ۸ ماهه سال ۱۳۹۹ ، از کليه همکاران تشکر و افزودند، همکاران ستاد و شعب بسيار تلاش نموده و با توجه به شرايط خاص حال حاضر کشور، عملکرد بسيار خوبي به دست آورده­ايم که جاي تقدير و تشکر دارد. بطوري که در ۸ ماهه سال، ۸۶۶ ميليارد تومان خسارت پرداخت کرده ايم که حدود ۲۵٪ نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش داشته است. ۱۶۵۰۰ فقره پرونده تشکيل و به مرحله پرداخت رسيده است که با توجه به شرايط کشور، عملکرد بسيار خوبي است.

مديريت محترم عامل سپس به رويکردهاي مديريت در راهبري صندوق اشاره و افزودند، يکي از رويکردهاي اينجانب، رويکرد جوانگرايي در عرصه مديريتي صندوق است که اين يکي از ويژگي­هاي بارز مديريت صندوق در طي چند سال اخير مي باشد. هرچند که اين رويکرد هم ريسک دارد و هم دستاورد. دستاورد آن اين است که با اتکا به نيروهاي جوان، راحت­تر به سمت اهداف و رسالت صندوق حرکت مي کنيم و ريسک­هاي آن مربوط به تجربه کم نيروهاي جوان است که اگر نشاط و نوآوري داشته­ باشيم، اين خلاء جبران مي­شود.

عباسعلی حقانینسب، کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت حاکم بر بورس گفت: بازار سرمایه درگیر تحلیلهای کوتاهمدت است. اتفاقا این خبرهای کوتاه مدت بازار نگاه سرمایهگذاران را نیز کوتاه مدت کرده است و ضربه بدی به بازار است. وی با اشاره بر اینکه چند گروه در بازار سرمایه نگاه سرمایهگذاران را کوتاه مدت کردهاند، تاکید کرد:دولت نیز در کوتاه مدت شدن تحلیل های سهامداران موثر بوده است. شما بودجه ۱۴۰۰ را نگاه کنید متوجه خواهید شد که چرا دولت روی توسعه ابزارهای سرمایهگذاری بلندمدت تاکید نمیکند و شرایط و مقررات را به گونهای فراهم میکند که نگاه سرمایهگذاران بازار سرمایه کوتاه مدت شود. وی ادامه داد: دومین دسته کارگزاران هستند. آنها نیز کارمزد معاملاتشان بر اساس حجم معاملات است و هرچقدر معاملات نوسانی در کوتاه مدت اتفاق بیفتند، منفعت پیدا میکنند.

علیرضا عسکری مارانی از پیشکسوتان بازار سرمایه با انتقاد از عملکرد وزارت صمت در خصوص قیمت گذاری دستوری فولاد عنوان کرد که یکی از مهمترین دلایل ایجاد شرایط منفی و تشدید نوسان در بازار سهام، دخالت های نابجا از سوی کسانی است که نه با سازوکار بورس و بورس کالا آشنایی دارند و نه اصلا اجازه ای برای چنین دخالت هایی. اگر از این کارها دست برداشته نشود، امیدی به تغییر شرایط اقتصادی و بهبود وضعیت نیست. علیرضا عسکری مارانی با اظهار این مطلب که بورس آینه تمام نمای اقتصاد کشور است، گفت: تاثیرات بخش واقعی اقتصاد تبلور خود را در بورس و بازار سرمایه نشان می دهد. وی ادامه داد: در حالی بنگاه های ما از لحاظ تولید وضعیت خوبی دارند، روند قیمت ها در بازارهای جهانی شرایط مساعدی را طی می کند و قیمت تمام شده در بنگاه ها در وضعیتی است که می تواند توقع سهامداران را برآورده کند و سود مناسبی نصیب آنها کند، اما بورس وضعیت مساعدی ندارد.

وال استریت بالاخره سبز شد

پس از دو افت متوالی، شاخص های مهم وال استریت صعودی شدند. کابوس بازگشت مجدد قرنطینه های سختگیرانه در جهان باعث نگرانی جدی معامله گران شده است و اوج گیری مجدد کرونا در نقاط مختلف و جهش های جدید آن بدان معنی خواهد بود که این ویروس که بر همه وقایع سال ۲۰۲۰ اثرگذار بود، در سال ۲۰۲۱ نیز کماکان خبرساز خواهد بود. در بسیاری از نقاط جهان شکار زیادی از شاغلین کار خود را از دست داده اند و یا با کاهش جدی درآمدهای خود مواجه شده اند و پیش بینی می شود روند نزولی در مصارف خانوار و افزایش پس اندازها ادامه یابد که هر دو به معنای ورود کمتر
جریان نقدی به اقتصاد خواهد بود. در آلمان مجموع پس اندازهای خانوار این کشور در سال ۲۰۲۰ حدود ۷.۱ تریلیون یورو بوده که نسبت به سال قبل بیش از ۶ درصد افزایش یافته است. آلمانی ها به طور متوسط ۱۷ درصد درآمد خود را پس انداز کرده اند.

کریس گافنی- تحلیلگر ارشد بازار سرمایه در موسسه تی آی بنک - گفت: تزریق نقدینگی جدید به بازارها در قالب بسته های حمایتی جدید در شماری از کشورها باعث می شود تا معامله گران با خیال آسوده تری وقایع آینده را دنبال کنند. سال ۲۰۲۰ یک سال معمولی نبود و روند معاملات بازار نشان می دهد که با توجه به ریسک های سال ۲۰۲۰ بازارها هنوز قادر به ادامه مسیر بدون حمایت های سیاست گذاران نیستند. نوسانات بازار در ماه های اخیر زیاد بوده است و بازگشت آرامش نیازمند زمان خواهد بود.

در وال استریت، همه شاخصها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالا تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۷۳ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۰ هزار و ۴۴۴.۴۵ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۵۵ درصد صعود تا سطح ۳۷۲۰.۸۷ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۸۲ درصد جهش در سطح ۱۲ هزار و ۸۰۹.۴۷ واحدی بسته شد.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۶۱ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۶۱۲.۲۵ واحد بسته شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هشدار داد:

رییس سازمان بورس گفت: زمانی که یک کالا با قیمت ارزانتر از نرخ واقعی در بورس کالا فروخته میشود، علاوه بر آنکه شرکت تولیدکننده با ضرر مواجه میشود، سهامداران این شرکتها که مشمولان سهام عدالت هستند نیز زیان میبینند.

حسن قالیباف اصل در مراسم افتتاحیه صندوقهای کالایی کشاورزی و آغاز معاملات گواهی سپرده کالایی خرمای مضافتی گفت: اکنون بورس کالا جایگاه خوبی در اقتصاد کشور دارد و به یک نهاد مهم در کشف قیمت کالاها در کشور تبدیل شده است. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: برای افزایش انصاف در اقتصاد کشور، تخصیص بهینه کالا در کشور و رعایت انصاف در توزیع، مسیری وجود ندارد جز اینکه بورس هایی کالایی توسعه پیدا کنند. قالیباف با بیان اینکه اکنون در کشور دو بورس کالا و بورس انرژی داریم، افزود: اگر می خواهیم شفافیت در اقتصاد کشور افزایش یابد، باید بورس ها توسعه پیدا کند و نقش بورس کالا در توسعه شفافیت اقتصاد کشور غیر قابل انکار است. وی ادامه داد: حتی اگر بخواهیم شفافیت در بورس اوراق بهادار افزایش پیدا کند باید نسبت به پذیرش بیشتر کالای شرکت ها در بورس کالا نیز تلاش کنیم تا سرمایه گذار در شفافیت کامل بتواند سرمایه گذاری کند. قالیباف گفت: آمارها بیانگر عملکرد مطلوب بورس کالاست به طوریکه ارزش معاملات امسال این بورس از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان فراتر رفته در حالیکه در کل سال گذشته ارزش معاملات حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان بوده است. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: حدود ۳۰۰ کالا در بورس کالا مورد معامله قرار می گرد و جای خوشحالی دارد که چنین تنوع کالایی در این بورس مشاهده می شود.

قالیباف در ادامه سخنان خود به دخالت های قیمتی نهادهای بالادستی در بورس کالا اشاره کرد و گفت: اینکه عنوان بشود بورس کالا ابزاری برای گرانی کالاها از جمله فولاد است را به جد رد می کنم. برخی مواقع شنیده می شود که برخی از گرانی ها را به ویژه در حوزه فولاد به گردن بورس کالا می اندارند در شرایطی که بورس یک بستر معامله است. وی به قیمت فولاد در بورس کالا اشاره کرد و افزود: گزارشی را با قیمت های جهانی برای شمش فولاد تهیه کرده ایم، در این گزارش قیمت جهانی شمش حداقل ۲۰ درصد بالاتر از قیمت داخلی است که در بورس کالا مورد معامله قرار می گرد، بنابراین اینکه بیان می شود بورس کالا ابزاری برای گرانی است را به طور جد رد می کنم.

قالیباف با بیان اینکه بورس کالا بازاری شفاف و رقابتی بوده و در این بورس همه چیز بر روی تابلو نشان داده میشود، گفت: بارها قیمت ورق فولاد را بررسی کردیم و شاهد فاصله دو برابری قیمت ورق فولادی در بورس کالا و بازار آزاد هستیم؛ این به این معناست که محصول ارزان در بورس، ارزان به مردم نمی رسد به همین دلیل باید راه حلی را برای این تفاوت قیمت پیدا کرد.

زیان تولیدکننده و سهامدار

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه زمانی که کالا با قیمت ارزان تر از نرخ واقعی در بورس فروخته میشود، شرکت تولید کننده با ضرر مواجه میشود، گفت: سهامداران این شرکت، مشمولان سهام عدالت هستند که به بازار سرمایه اعتماد کرده اند و اقدام به سرمایه گذاری در این بازار کردهاند.

وی با اشاره به اینکه بالغ بر ۶۰ میلیون نفر جمعیت عظیم سهامداران این شرکت ها است، اظهار داشت: هر تصمیمی در خصوص متغیرهای اقتصادی و قیمت ها در سودآوری و بنیاد شرکت ها اثر گذار است و از این رو باید در این حوزه نهایت دقت انجام شود.

جذابیت ابزارهای مالی بورس کالا

قالیباف وظیفه بورس ها را کمک به بخش واقعی اقتصاد دانست و گفت: در بورس کالا فقط کالا معامله نمیشود و با تلاش های مدیران این بورس طی سال های گذشته ابزارهای مالی جدیدی در این بورس شکل گرفته تا مردم هم بتوانند با پولهای ناچیز خود در اوراق کالایی سرمایه گذاری کنند. به گفته وی، این بورس می تواند علاوه بر افزایش تنوع ابزارهای سرمایه گذاری در بازار سرمایه، کمک کننده در تامین مالی باشد. قالیباف خاطرنشان کرد: وجود ابزارهایی مانند صندوق های کالایی در بورس کالا ضمن کمک تامین مالی کالای کشاورزی، زمینه مدیریت نوسانهای قیمتی را فراهم میکند و مانع از افزایش یا کاهش بی رویه قیمتها می شود.

برنامه های آینده بورس کالا

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: تصویب دستورالعمل اجرایی خرید دین در بورس کالا در حال بررسی است که این موضوع در جلسه گذشته کمیته تخصصی مطرح شد تا این موضوع هر چه زودتر در بورس کالا عملیاتی شود. وی به ورود بورس کالا در حوزه املاک و مستغلات اشاره کرد و گفت: این موضوع می تواند اتفاق خوبی باشد که مسوولان بورس کالا به دنبال راه اندازی اوراق سلف مسکن هستند، این اقدام بورس کالا هم به طور حتم مورد حمایت سازمان بورس قرار خواهد گرفت. قالیباف با بیان اینکه بحث قراردادهای آتی بر پایه صندوق های کالایی نیز جزو برنامههای آتی بورس کالا است، افزود: مشکلی که در گواهی سپرده کالایی وجود دارد بحث مالیاتی است که در شورای عالی بورس مطرح و با سازمان مالیاتی در حال مذاکره برای رفع این مشکل هستیم که این موضوع به توسعه گواهی سپرده کالایی کمک خواهد کرد.

بورس نیویورک در تاریخ ۴ ژانویه/۱۵ دی ماه بدنبال مشورت با مقامات نظارتی بیانیه ای صادر و اعلام کرد که دیگر ضرورتی برای حذف سهام سه اپراتور مخابراتی چین از لیست شاخص های این بورس وجود ندارد؛ بدنبال صدور این بیانیه بود که بورس نیویورک صرفا در طول مدت چند روز، رویکردی معکوس در پیش گرفت. این در حالیست که بورس نیویورک در تاریخ ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۰ میلادی اعلام کرده بود که معاملات سه اپراتور مهم و اصلی مخابراتی چین به نام های «چاینا موبایل»، «چاینا تلکام» و «چاینا یونیکام» از تاریخ ۱۱ ژانویه سال ۲۰۲۱ میلادی به حالت تعلیق در خواهند آمد؛ این بیانیه مطابق با دستور العمل اجرایی دولت آمریکا در نوامبر سال گذشته میلادی صادر شده بود. در حالی که بورس نیویورک تصمیم اصلی خود را در ارتباط با حذف سهام شرکت های چینی را لغو کرده است، باید گفت که قطعا ملاحظات بسیار زیادی در پشت پرده این تصمیم وجود داشته است که در این بین یک موضوع قطعی و مسلم است؛ آن موضوع این است که اگر تصمیم اصلی و اولیه بورس نیویورک مبنی بر حذف سهام اپراتورهای مخابراتی چین حقیقتا اجرایی می شد، آسیب ها و خسارت های گسترده ای به منافع بورس نیویورک و آمریکا وارد می شد.