فعالیت سفارتخانه ها برای گسترش صادرات غیرنفتی

مدیرکل اقتصاد مقاومتی معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه خاطرنشان کرد: توسعه صادرات غیرنفتی مهمترین بخش فعالیت ما است و سفارتخانههای کشور در این راستا فعالند. محمدرضا صبوری در گفتگو با ایلنا، درباره تغییر دولت در امریکا و تأثیر آن بر گسترش صادرات ایران و همچنین برنامههایی که وزارتخارجه در این زمینه دنبال میکند، اظهار داشت: برنامههای اقتصادی ما نه براساس تغییرات سیاسی و دولت در امریکا بلکه بر پایه برنامههای ۵ سالهای است که در کشور تنظیم کردیم و براساس آن فعالیتهایمان را چه در حوزه تولید و صادرات دنبال میکنیم. وی افزود: همچنین فعالیتهای اقتصادی ما در سطح سیاست خارجی بر پایه آن چیزی است که هیات دولت برای وزارتخانه تنظیم میکند و براساس اصول کلی اقتصادی کشور و منویات رهبری انجام میشود. مدیرکل اقتصاد مقاومتی معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه خاطرنشان کرد: توسعه صادرات غیرنفتی مهمترین بخش فعالیت ما است و سفارتخانههای کشور در این راستا فعالند. وی گفت: اهتمام ما گسترش همکاری با کشورهای همسایه است و ارتباطات در حال گسترش است. صبوری تاکید کرد: صادرات به عراق به دلیل درآمد ارزی و نیاز مردم عراق اهمیت دارد.

 

واقعی سازی قیمت با اجرای شیوه نامه جدید فولاد

مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت گفت: یکی از اهداف شیوه نامه جدید فولاد، واقعی سازی قیمت برای مصرف کننده است. به گزارش شاتا، کیوان گردان گفت: همه تولیدکنندگان موظف هستند تمام فاکتورهای خود را در سامانه تجارت ثبت کنند و این به شفاف سازی و ارائه سهمیه عادلانه کمک خواهد کرد. وی افزود: شرکتها و واحدهای تولیدی باید صورتهای مالی سالیانه و فصلی خود را ارائه کنند و همه این اطلاعات ملاک سهمیه بندی قرار خواهد گرفت. مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت اضافه کرد: همه موضوعات همسو هست و همه این موارد از صورتهای مالی تا میزان تولید به شفاف سازی کمک میکند. گردان همچنین گفت: از تیرماه بازار رصد میشد تا با واقعی سازی، مشکلات تولید و عرضه رفع شود.

این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین افزود: بررسیها نشان میدهد عرضه و تولید ورقهای فولادی درکشور با هم همخوانی ندارد. مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت با بیان اینکه مسیر رفته شده برای واقعی سازی تأمین مواد اولیه است، گفت: سهمیههای واحدهای تولیدی بعد از بازنگریها تغییر کرد.

آزادسازی قیمت خودرو نارضایتی عمومی ایجاد میکند

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما با روش وزارت صمت در آزادسازی قیمت خودرو مخالف هستیم و سازمان بازرسی هم حق داشته که ورود کند. شکایات متعددی به ما میرسد که این روش عادلانه نیست. روحالله ایزدخواه در گفتگو با ایلنا در مورد تصمیم اخیر شورای رقابت اظهار کرد: آزادسازی قیمت خودرو به این معنا است که قیمت خودرو به یکباره به قیمت بازار برسد، کاری که دورههای قبلی انجام شده و تورم آنی و نارضایتی عمومی ایجاد میکند و ممکن است حتی آسیب اجتماعی داشته باشد بنابراین روشی که دولت دنبال میکند جدید نیست قبلاً انجام شده و با ورود دستگاههای نظارتی جلوی آن گرفته شده است. رییس کارگروه خودروی کمیسیون صنایع مجلس خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما این است که خودرو با قیمت تمام شده در بورس عرضه شود و طی عرضه و تقاضا توسط مشتری قیمتگذاری نهایی شود. تقاضا را هم کنترل میکنیم و فقط مصرفکننده واقعی میتواند خودرو بخرد، روی فروش نیز مالیات وضع شده است که این مالیات تنظیمی جلوی مالیات مکرر را میگیرد. جزییات این طرح طی یک هفته آینده به صحن ارائه میشود. وی افزود: ما با روش وزارت صمت در آزادسازی قیمت خودرو مخالف هستیم.

راه اندازی زنجیره تأمین مواد اولیه
صنعت فرش

رئیس مرکز ملی فرش ایران بیان کرد: در مرکز ملی فرش ایران سند چشم انداز داریم و برای رونق تولید داخل کشور از تولیدات داخلی باید حمایت کرد و زنجیره تأمین مواد اولیه را باید راه اندازی کنیم. به گزارش شاتا، فرحناز رافع، با اشاره به اینکه ۸۰ درصد ابریشم از کشور چین وارد میشود گفت: ۲۰ درصد ابریشم مورد نیاز کشور در داخل تولید میشود و از آن در حوزه فرش دستباف استفاده میکنیم. وی با اشاره به اینکه تنها یک کارخانه در سطح کشور به کار نخ ریسی ابریشم میپردازد، آن هم با ۱۰ درصد در حال کار است، افزود: مقداری که تولید میشود جوابگوی جامعه فرش نیست، تولیدکنندگان ما حاضرند خریداری کنند اما در بازار ابریشم وجود ندارد. از ابتدای سال تا به امروز ۱۶۱ تن بیشتر ابریشم وارد نکردیم. رئیس مرکز ملی فرش با اشاره به اینکه در بحث توسعه تجارت، بازار بین المللی را نباید از دست بدهیم ادامه داد: فرش دستباف میراث کهن این مرز و بوم است. در فرهنگ ما فرش دستباف وجود دارد، فرش ابریشم ایران در جهان حرف اول را می زند. رافع افزود: در مرکز ملی فرش سند چشم انداز داریم، برای رونق تولید داخل کشور از تولیدات باید حمایت کرد و زنجیره تأمین مواد اولیه را باید راه اندازی کنیم.

کشور را از واردات خودروهای تجاری
بینیاز میکنیم

مدیرعامل ایرانخودرو متصل بودن بازار خودروهای تجاری به اشخاص حقیقی را از جمله مشکلات اساسی این حوزه دانست و تعهد کرد که در صورت حمایت مالی و تضمین خرید محصولات، ناوگان حملونقل عمومی، کشور را از واردات خودروهای تجاری بینیاز کند. به گزارش ایران خودرو، فرشاد مقیمی در مراسم تحویل ۱۰۰ دستگاه اتوبوس شهری و مینیبوس به ناوگان حملونقل عمومی پنج شهر کشور، اظهار کرد: در صورت حمایت مالی و تضمین خرید محصولات، وعده میدهیم که ناوگان حملونقل عمومی کشور را از واردات بینیاز کنیم. یکی از مشکلات اصلی بازار خودروهای تجاری متصل بودن بازار این بخش به اشخاص حقیقی است. حضور سازمانها و نهادهای مرتبط بهرهبردار میتواند رونق بیشتری به تولیدات تجاری دهد که نیازمند سیاستگذاری است. مدیرعامل ایرانخودرو با بیان اینکه این خودروسازی اهداف دور از دسترس را محقق کرده؛ گفت: امسال توانستهایم ۱۰۳ دستگاه اتوبوس شهری را تولید کنیم.

لزوم حذف موانع بازدارنده جهش تولید

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران گفت: گفت: امروز شرایط اقتصاد کشور به گونهای است که باید تمام نیروهای اقتصادی کشور بدون قید و بندها و گرایشهای سیاسی، متحد شده و برای کمک به اقتصاد کشور وارد میدان شوند. علی فاضلی گفت: امروز شرایط اقتصاد کشور به گونهای است که باید تمام نیروهای اقتصادی کشور بدون قید و بندها و گرایشهای سیاسی، متحد شده و برای کمک به اقتصاد کشور وارد میدان شوند. وی وجود بیش از سه میلیون بنگاه در کشور را ظرفیت بالایی برای اقتصاد کشور دانست و تصریح کرد: بیش از یک چهارم بنگاههای کشور را واحدهای صنعتی و صنوف تولیدی تشکیل میدهند که در صورت رفع موانع و حذف قوانین موازی و متعدد بازدارنده میتوانند منویات مقام معظم رهبری مبنی بر رونق و جهش تولید را اجرایی کنند.

بازگشت ١١٠٠ واحد صنعتی راکد
به چرخه فعالیت

سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران اعلام کرد: با برنامهریزی و تلاشهای انجام شده، از ابتدای امسال تا کنون بیش از یک هزار و ۱۰۰ واحد صنعتی راکد در سطح کشور احیاء و به چرخه تولید بازگشتهاند. به گزارش شاتا اصغر مصاحب گفت: یکی از برنامههای اصلی وزارت صمت در سال جهش تولید، احیاء و بازفعال سازی واحدهای صنعتی خارج شده از مدار تولید است. عضو هیأت مدیره و سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران اضافه کرد: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در سطوح ملی و استانی مصوبات بسیار خوبی دارد که با همکاری کامل نظام بانکی باعث بازگشت صنایع به چرخه تولید میشود. از این رو در تلاش هستیم که با استفاده از ظرفیت این ستاد، به واحدهای تولیدی غیرفعال کمک کنیم که به مدار تولید بازگردند.

تجارت از چالش جدید در عرضه و قیمت گذاری محصولات فولادی گزارش میدهد

گروه صنعت و تجارت: چالشها و حاشیههای قیمت گذاری فولاد و محصولات فولادی در بورس کالا همچنان ادامه دارد. عمده فعالان و کارشناسان حوزه فولاد و بازار سرمایه معتقدند که عرضه تمامی محصولات فولادی در بورس میتواند نسخه نجات بخش موضوع قیمت گذاری و عرضه این محصول استراتژیک باشد. در حال حاضر، فولاد ایران ۲۰ درصد پایینتر از نرخهای جهانی به فروش میرسد و ارزانترین فولاد در دنیا محسوب میشود، اما همچنان مسئولان اذعان دارند که قیمتها بالاست. به دلیل اینکه احساس میکنند که فولادی که قرار است به دست مردم برسد، باید قیمت پایین‎تری برای آن درنظر گرفته شود.

تمام تولیدکنندگان محصولات فولادی اتفاق نظر دارند که حاضر به عرضه محصولات خود به قیمت ارزانتر در بورس کالا هستند، اما به شرطی که مکانیزم تضمین شدهای در نظر گرفته شود تا منافع به دست مردم برسد. بنابراین باید تولیدکنندگان پایین دست را نیز ملزم به عرضه تمام محصولات در بورس کالا کرد تا مشخص شود چه اشخاصی اقدام به تولید و چه افرادی در بازار خرید و فروش میکنند. از سوی دیگر به نظر میرسد مشکل دولت در بحث فولاد، عدم برقراری توازن مناسب میان صادرات و بازار داخلی است. به دلیل اینکه قیمتهای جهانی رو به بالا است و شرکتها قصد صادرات دارند. از سوی دیگر، صادرات بیشتر به معنای بالا رفتن قیمتها بوده و بدیهی است که قیمتها را در بازار داخل افزایش میدهد.

در این میان چند روز قبل بود که علیرضا رزم حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت قیمت پایه شمش فولادی در بورس را براساس ۷۰ درصد قیمت CIS اعلام کرد. پس از صحبتهای وزیر صمت بود که داریوش اسماعیلی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت، تصویب قیمت پایه عرضه محصولات فولادی در بورس کالا براساس ۷۰ درصد CIS را سبب رسیدن محصولات با قیمت مناسب به دست مردم دانست. او اعلام کرد که قیمت پایه محصولات فولادی برای عرضه در بورس کالا از ۸۰ درصد بر اساس دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت به ۷۰ درصد برای ابلاغ به بورس اعلام شده است. معاون وزیر صمت در امور معادن و صنایع معدنی همچنین خاطرنشان کرد که براساس شیوه نامه عرضه محصولات فولادی فروش خارج از بورس، فروش خارج از شبکه محسوب میشود و واحدهایی که محصول خود را در بورس عرضه نکنند، با برخوردهای قانونی مواجه خواهند شد.

واکنش بورس کالا به ابلاغیه وزارت صمت

این صحبتهای وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاون امور معادن و صنایع معدنی این وزارتخانه اما بدون حاشیه نبوده است. بورس کالا در واکنش به ابلاغیه وزارت صمت درباره قیمت گذاری دستوری فولادی، اعلام کرد از این ابلاغیه تبعیت نخواهد کرد و موضوع جهت تصمیم گیری به شورای عالی بورس ارجاع میشود. رضا محتشمیپور قائم مقام مدیرعامل بورس کالای ایران در واکنش به ابلاغیه وزارت صمت مبنی بر تصویب قیمت پایه عرضه محصولات فولادی در بورس کالا براساس ۷۰ درصد CIS، تلویحاً اعلام کرد از این ابلاغیه تبعیت نخواهد کرد. در نامه محتشمی پور به معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت آمده است: در روابط میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد تنظیم بازار با شرکت بورس کالای ایران، قوانین و مقررات بازار سرمایه حاکم بر بورسهای کالایی در رابطه با قیمت کالاها و محصولات، تأیید معاملات سقف رقابت حسب ضوابط مصوب مربوط مجری خواهد بود. در سایر موضوعات مشترک و مرتبط، پس از برگزاری جلسات هماهنگی بین بورس کالا و وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضوابط پیشنهادی حسب مورد به سازمان بورس و اوراق بهادار و یا شورای عالی بورس برای بررسی و تصمیم در چارچوب قوانین و مقررات ارائه میشود. موضوع نامه جنابعالی به بخش مربوط در سازمان بورس و اوراق بهادار و دبیرخانه شورای عالی بورس جهت طرح و اتخاذ تصمیم در شورای عالی بورس ارجاع خواهد شد.

به نظر میرسد که داریوش اسماعیلی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در نامهای خطاب به بورس کالا نوشته است که از امروز سهشنبه ۱۶ آذر، قیمت پایه معاملات محصولات فولادی در بورس کالا باید بر اساس ۷۰ درصد قیمتهای منطقه CIS لحاظ شود. نامه «الزامآور» اسماعیلی به بورس کالا در حالی ارسال شده که اولاً بورس کالا زیرمجموعه وزارت صمت نیست و وزارت صمت نمیتواند سازوکار فعالیت آن را تعیین کند و ثانیاً شیوهنامه تنظیم بازار فولاد، توسط معاون اقتصادی رئیس جمهور ابلاغ شده و اگر قرار است تغییری در شیوهنامه داده شود، نه از رهگذر معاونت امور معادن وزارت صمت، بلکه از رهگذر معاونت اقتصادی رئیس جمهور و ستاد اقتصادی دولت باید این تغییر صورت گیرد. نامه داریوش اسماعیلی به بورس کالا را میتوان عبور وزارت صمت از شیوهنامه تنظیم بازار فولاد توصیف کرد. این نامه به لحاظ اداری نیز ایراد دارد، چراکه بورس کالا یک اداره زیرمجموعه معاونت امور معادن وزارت صمت نیست که به دستور این معاونت، قیمت پایه عرضه محصولات را بالا یا پایین کند.

در همین حال مدتی قبل وحید یعقوبی، مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفتگو با تسنیم اظهار کرد: هدف این بوده که منافع زنجیره فولاد به دست مصرفکننده نهایی، یعنی مردم برسد. به دلیل اینکه روشهای اشتباهی به کار گرفته شده، منافع به دست مردم نرسیده و قیمت فولاد بالا رفته است. در ابتدای امر باید پذیرفت که یک بازار داخلی و یکی بازار صادراتی وجود دارد و این دو بازار، نیازمند سیاستگذاری جداگانه هستند. بنابراین اگر قصد داریم قیمت را در بازار داخلی پایین آوریم، یکی از راهکارها، عرضه تمام محصولات فولادی در بورس کالا و الزام به معامله در این بورس است. در واقع باید شرایطی را فراهم کرد که تولیدکنندگان محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند.

نمایندگان مجلس چه می گویند؟

از طرف دیگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از طرح مجلس برای ساماندهی بازار فولاد خبر داد و گفت: باید تمامی محصولات زنجیره فولاد در بورس عرضه شود. مصطفی طاهری در گفتگو با خانه ملت در مورد نابسامانی بازار فولاد، گفت: در ۲ ماه پایانی سال ۹۸ قیمت بخشی از زنجیره فولاد در بورس به صورت دستوری پایین نگه داشته شد اما این تجربه نشان داد که بخشهای انتهایی زنجیره فولاد که مواد مورد نیاز خود را ارزان قیمت تأمین میکردند به سودهای کلانی دست یافتهاند و این روش موجب ایجاد سود بسیار بالایی در انتهای زنجیره فولاد شد، مقایسه سود نوردکاران در سال گذشته موید این نکته است و اکنون این تجربه در حال تکرار است. این نماینده مجلس ادامه داد: اگرچه پایین نگه داشتن قیمت بخشی از مواد اولیه کارخانجات قابلدفاع است اما به شرط آنکه قیمت تمام زنجیره را پایین نگه داریم تا سود آن به مردم و مصرف کننده نهایی برسد. وی اضافه کرد: اگرچه اکنون مصوبات و شیوه نامههای متعددی در حوزه فولاد تدوین شده است تا تمامی محصولات زنجیره فولاد در بورس عرضه شوند اما متاسفانه این اتفاق نیفتاده و کارخانهها، تمامی محصولات خود را در بورس عرضه نمیکنند. طاهری با بیان اینکه میلگرد تولیدی بیش از ۲ برابر نیاز کشور است، گفت: اگرچه باید تمام فولاد تولید کشور در بورس عرضه شود اما درحال حاضر اینگونه نیست و فقط چند کارخانه بزرگ میلگرد را در بورس عرضه میکنند و مابقی خارج از بورس در حاشیه با سود و قیمت بسیار فروخته میشوند که این مهم باید ساماندهی شود. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه تاکید کرد: حتماً باید انتهای زنجیره و قسمتهایی -که با مردم ارتباط بیشتری دارد- کنترل و در بازار بورس به شدت (یعنی به اندازه نیاز و بیشتر از آن) عرضه شود چراکه این مسئله قیمت را متعادل میکند، همچنین اگر بخشی را به قیمت دستوری گذاشته و محدود میکنیم و اجازه زیاد شدن رقابت را نمیدهیم باید این کار را تا انتهای زنجیره ادامه دهیم تا مانع توزیع رانت شود.

معاون امور صنایع وزارت صمت از برنامه این وزارتخانه برای تدوین سند راهبردی توسعه و تکمیل زنجیره تأمین صنعت غذایی کشور با همکاری تشکلهای تخصصی و پیشکسوتان این صنعت خبر داد. به گزارش شاتا، مهدی صادقینیارکی درنشست مشترک با تشکلهای تخصصی صنایع غذایی افزود: به دنبال تهیه و تدوین یک سند برای توسعه و تکمیل زنجیره تأمین در صنعت غذایی هستیم. معاون امور صنایع وزارت صمت ادامه داد: صنعت غذا با محصولاتی به ارزش ۲۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد میشود که ۱۰ درصد از ارزش تولید کل صنایع کشور است. وی ادامه داد: ۸۷۰۰ واحد تولیدی در کشور در این صنعت در حال فعالیت هستند که ۳۷۰ هزار شغل ایجاد شده است. صادرات ۲ میلیون تن محصول فرآوری شده در زنجیره صنایع غذایی ارزشی معادل حدود سه میلیارد دلار در سنوات مختلف دارد. معاون امور صنایع وزارت صمت اضافه کرد: لازم است، شرکتهای مدیریت زنجیره با هدف حداکثر سازی زنجیره ارزش توسط شرکتهای معتبر پیشران صنایع غذایی تشکیل شوند که از مرحله کشت و مواد اولیه تا رسیدن به دست مشتری کار را انجام میدهند. معاون وزارت صمت افزود: جلوگیری از اتلاف منابع در طول این زنجیره و تنظیم بازار به صورت سیستمی و تطابق با فنآوری روز آمد در این جلسات راهبردی مد نظر است. وی گفت: مدیریت ترکیب بهینه محصول و تنظیم قیمت در محصولات پرمصرف، خروجیهای است که برای مدل زنجیره تأمین صنایع غذایی ترسیم خواهد شد. صادقینیارکی با اشاره به بهره مندی از نظرات خبرگان این صنعت، افزود: باهم بزرگ شدن باید به یک فرهنگ غالب در زنجیره صنعت غذایی تبدیل شود. گفتنی است در نشست با حضور علی آقامحمدی، رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، تشکلها و انجمنهای تخصصی صنایع غذایی و تعدادی از صاحبان این صنعت برگزار شد، وضعیت زنجیره صنعت غذایی کشور بررسی شد. همچنین در این نشست برخی از صنعتگران بزرگ این صنعت راهبردی و نمایندگانی از بانک مرکزی و وزارت جهادکشاورزی به بیان نظرات و دیدگاههای خود درخصوص تهیه و تدوین سند تکمیل و توسعه زنجیره تأمین صنایع غذایی پرداختند.

معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: این سازمان از پروژههای صادراتی مستعد پس از تصویب در کارگروه مرکز، حمایت خواهد کرد. به گزارش ایرنا، مجتبی موسویان ریزی افزود: از طریق توسعه بازارهای صادراتی ملزم به کمک به صادرات کالا هستیم. وی اضافه کرد: مشوقهای صادراتی از نظر سازمان توسعه تجارت، توجه به زیرساختها و گذرگاههای مرزی، برندینگ، آزمایشگاههای صادراتی، افزایش بهرهوری و حمایت از تجار و بازرگانان برای تسهیل در روند صادرات و رفع موانع است. موسویان ریزی ادامه داد: هزینههایی که از طرف سازمان توسعه صادرات صورت میگیرد بیشتر در بخش زیرساختهای صادراتی برابر مقررات به استانهای واجد شرایط و مستعد است که در کارگروه تهران تصویب خواهد شد. وی گفت: فرایند کمکها به توسعه صادرات از سه ماه پیش آغاز شده و سازمان توسعه با مراکز سازمانهای صنعت، معدن، و تجارت استانها در ارتباط است و مراکز مستعد صادراتی با بهترینها و مستندات قانونی و توجه به مستندات و بازدیدهای استانی در کارگروه مرکز مطرح میشود و نسبت به تخصیص اعتبار به پروژههای مستعد اقدام خواهد شد. بدون اشاره به رقم اعتبار مورد نظر بیان کرد: امسال اولین سالی است که بودجه تخصیص یافته و اعتبارات باید در بخشهای که کارایی بهتر و بیشتری دارد هزینه شود و در صورتی که نیاز به اعتبار و بودجه بیشتری داشته باشیم تقاضای بودجه اضافی از دولت خواهیم کرد. معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بوشهر یکی از استانهای پیشرو در بخش شیلات، پتروشیمی و محصولات کشاورزی به بازارهاتی جنوبی و شرقی آسیا است. وی بیان کرد: هدف بازدید از استان بوشهر افزایش ظرفیتهای صادراتی و تسهیل کار تجارت و شناسایی موانع و برطرف کردن آنها است. پیش از این فاطمه مقیمی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با توجه به احتمال لغو تحریمها، متناسب با تغییر رئیسجمهور آمریکا، آماده شدن برای استفاده بیشتر از ظرفیتهای اقتصادی و صادراتی در حوزه تجارت را منوط به شناسایی دقیق ابعاد و زوایای اقتصادی این کشور دانست. به اعتقاد این عضو اتاق بازرگانی در حال حاضر مشکلات بانکی مهمترین مانع در برابر توسعه سطح مناسبات بین دو کشور است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: تولید فلزات غیرآهنی طی ۲۰ سال گذشته، بیش از ۱۲۰ درصد افزایش داشته است و ما به دنبال توسعه غیرآهنی ها در کنار فلزات آهنی هستیم. به گزارش ایمیدرو، وجیه الله جعفری با بیان این مطلب اظهار داشت: طی سالهای اخیر، بخش معدن و صنایع معدنی در اقتصاد جایگاه ویژهای پیدا کرد. وی ادامه داد: افزایش ۵۰ درصدی ارزش افزوده بخش معدن طی ۸ سال گذشته، رشد صادرات معدن و صنایع معدنی به ارزش بیش از ۸.۵ میلیارد دلار در سال، افزایش ۲۳.۷ درصدی ارزش سهام شرکتهای معدنی و صنایع معدنی در بورس، حاکی از جایگاه و اهمیت بخش معدن و صنایع معدنی در اقتصاد کشور است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به موضوع اکتشاف در بخش فلزات اساسی و مهم به عنوان یکی از گامهای مهم این سازمان، تصریح کرد: اکتشاف در این سازمان طی سالهای اخیر سرعت گرفت. وی ادامه داد: از نتایج این اکتشافات، شناسایی ۷۵۹ محدوده امیدبخش است که هر کدام از اینها میتواند به معدن تبدیل شود. پتانسیلهای معدنی زیادی در کشور وجود دارد و اکنون بستر استفاده از ذخایر و توسعه اکتشاف آنها وجود دارد. معاون وزیر صمت خاطرنشان کرد: طبق برآوردها، پیش بینی میکنیم در سال آینده ذخایر مطلوبی از معادن اکتشاف شده در مناطق محروم حاصل کنیم.

اکنون یکی دو مورد از این نتایج به قطعیت رسیده و امیدواریم شرکت دیگری در طراز شرکت مس ایجاد کنیم. وی همچنین اظهار داشت: طرح احیا و فعال سازی معادن کوچک در سال ۹۷ مطرح و از سال ۹۸ اجرایی شد و هدف آن، تبدیل معادن کوچک به ذخایر بزرگ است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه میتوان با واگذاری واحدهای کوچک به بخش خصوصی، بهره وری آنها را بالا برد، خاطرنشان کرد: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی با واگذاری راهبری برخی واحدهای تابعه، تجربه مطلوبی کسب کرد. به طوری که تولید در این واحدها بیش از ۵ برابر، اشتغال ۳ برابر و میزان ذخیره نیز ۳ برابر شد.