تعطیلی جایگاه های عرضه گازوئیل تکذیب شد

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی گفت: کل جایگاههای عرضه گازوئیل در کشور فعال هستند و هموطنان میتوانند موارد احتمالی را به این شرکت گزارش کنند.

به گزارش وزارت نفت، فاطمه کاهی گفت: کل جایگاههای سوخت کشور موظف هستند شبانهروزی به هموطنان سوخت عرضه کنند و موارد احتمالی توقف عرضه سوخت در جایگاههای عرضه نفتگاز احتمالاً موقت و موردی و مربوط به پایان سوخت و سوختگیری دوباره مخازن جایگاه بوده است که در این موارد هموطنان میتوانند به نزدیکترین جایگاه مراجعه کنند. وی افزود: سهمیه سوخت موردنیاز ماهانه رانندگان خودروهای سنگین بر اساس عملکرد و پیمایش و بر مبنای اطلاعات دریافتی از سازمان راهداری ماهانه در کارت سوخت این دسته از خودروها شارژ میشود. سخنگوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی تأکید کرد: با توجه به اینکه بهمنظور جلوگیری از قاچاق سوخت، کارت آزاد عرضه نفتگاز بهصورت محدود و تنها برای شرایط اضطراری در اختیار جایگاههای عرضه نفت گاز قرار گرفته، لازم است هموطنان عزیز بهویژه رانندگان وسایل نقلیه سنگین در نگهداری از کارت سوخت شخصی خود دقت لازم را داشته باشند.

 

پس از ممنوعیت یک مسافر هم از انگلیس نداشتیم

در پی تایید شدن ورود کرونای انگلیسی به کشور از سوی وزیر بهداشت انتقاداتی درباره نبود نظارت مناسب روی پروازها و ورود مسافران به عنوان عامل شیوع این ویروس جدید مطرح شد اما معاون سازمان هواپیمایی کشوری این ادعاها را رد می کند. ابوالقاسم جلالی معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری در این باره به ایسنا گفت: گرچه ورود ویروس کرونای انگلیسی به ایران از سوی وزیر بهداشت تایید شده اما این مسئله ارتباطی با ایرلاینها و شرکتهای هواپیمایی ندارد چرا که دقیقاً از روزی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد، جلوی پروازهای انگلستان را گرفتیم و هیچ مسافری از آن روز به بعد اجازه ورود به کشور را نداشته است. وی افزود: از تاریخ مذکور تاکنون همه پروازهای ایرلاینهای داخلی و خارجی از انگلستان و به این کشور را ممنوع اعلام کردیم و با قاطعیت میتوانیم بگوییم حتی به یک نفر هم اجازه ورود به کشور از طریق انگلستان را ندادیم. معاون سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه از همان روزهای نخست وزارت بهداشت به دنبال فهرسته افرادی بود که پیش از اعلام ممنوعیت از طریق انگلستان به ایران وارد شده بودند، گفت: پروازهای مستقیم یا غیر مستقیم و داخلی یا خارجی برای ما تفاوتی نداشت و جلوی همه آنها را گرفتیم چرا که سلامت مردم برای ما اهمیت دارد اما نمی دانیم این مسافر چگونه وارد کشور شده است.

وام مسکن افزایش می یابد؟

در حالی که افزایش بیسابقه قیمت مسکن طی دو سال گذشته، اثرگذاری وام مسکن در خرید را به شدت کاهش داده ، قرار است مسئولان درباره افزایش مبلغ این وام تصمیمگیری کنند.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی دیروز از برگزاری نشستی میان مسئولان این معاونت با مسئولان بانک مرکزی برای بررسی موضوع افزایش سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن خبر داد.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی اوایل آبان ماه در یک برنامه رادیویی درباره افزایش سقف تسهیلات مسکن با عدول از این موضع وزارت راه و شهرسازی و انصراف این وزارت خانه از تقاضای افزایش سقف وام مسکن اظهار داشت: قصد داشتیم تا ابتدا از فضای روانی بازار عبور کنیم؛ اوضاع و جو فروکش کند، قیمتها واقعیتر شود، سپس سر فرصت تصمیمی برای این کار بگیریم. با این حال محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی دیروز از انجام نشستی میان مسئولان این وزارت خانه با مسئولان حوزه اعتبارات بانک مرکزی برای بررسی افزایش سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن خبر داده است. محمودزاده گفت: در جلسهای با مسئولان بانک مرکزی در خصوص افزایش سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن و همچنین میزان این افزایش تصمیمگیری خواهد شد.

بر اساس آخرین گزارش منتشره از وضعیت بازار مسکن آذر ماه از سوی بانک مرکزی، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران، حدود ۲۷ میلیون تومان (۲۶ میلیون و ۹۰۵ هزار تومان) است.

به عبارت دیگر، هزینه تمام شده خرید یک واحد مسکونی ۵۰ متری در پایتخت، ۱ میلیارد و ۳۴۵ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان است. این در حالی است که تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق حساب پس انداز مسکن یکم برای زوجین در تهران ۱۶۰ میلیون تومان و برای متقاضیان انفرادی ۸۰ میلیون تومان است.

اگر زوجینی در تهران، یک سال پس انداز در صندوق مسکن یکم داشته باشند میتوانند با دریافت ۱۶۰ میلیون تومان تسهیلات به همراه ۸۰ میلیون تومان سپرده خود و ۴۰ میلیون تومان وام جعاله مسکن، ۲۸۰ میلیون تومان تأمین مالی کرده و میتوانند کمی بیش از ۱۰ متر از یک واحد مسکونی را خریداری کنند.

متقاضی انفرادی این تسهیلات هم ۸۰ میلیون تومان وام مسکن یکم به اضافه ۴۰ میلیون تومان سپرده اولیه و ۴۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت میکند که با مجموع ۱۶۰ میلیون تومانی که از بانک میگیرد میتواند ۶ متر از یک واحد مسکونی را با این وام خریداری کند.

پس لرزه های دلار ١٧٥٠٠ تومانی به خریدوفروش خانه هم رسید

گروه مسکن: در حالیکه اخبار منتشر شده بر کاهش قیمت مسکن در بازار دلالت دارد، معاملهگران از تغییر مسیر بازار و رکود شدید معاملات خبر میدهند.

بازار مسکن ایران حالا تغییر فاز داده است هرچند برخی از گزارشها به نقل از فعالان بازار مسکن و رئیس اتحادیه مشاوران املاک بر کاهش قابل توجه قیمتها در بازار دلالت دارد اما نکته مهم این است که معاملات مسکن متوقف شده و فروشندگان در فاز انتظار قرار دارند .

فعالان بازار مسکن میگویند تردید معاملهگران به انتشار اخباری در خصوص تصمیمات مجلس برای افزایش قیمت دلار بازمیگردد چرا که این اتفاق سبب شده است بسیاری با استناد به افزایش احتمال رشد قیمتها دست از خرید بکشند.

کاهش قیمت واقعی است؟

این روزها گزارشهای متعددی در خصوص کاهش قیمتها در بازار به گوش میرسد.

بررسیها نشان میدهد در مناطق شمالی تهران منطقه یک و منطقه ۳ بیشترین میزان کاهش قیمت اتفاق افتاده است اما در مناطق دیگر تهران که مناطق مصرفی با قیمتهای در دسترستر برای خریداران تلقی میشوند، حجم کاهش چندان قابل ملاحظه نیست. یکی از مشاوران املاک در منطقه ۳ در پاسخ به این سوال خبرگزاری خبرآنلاین که آیا قیمتها در ماههای اخیر تغییر کرده است یا خیر؟ گفت: در یک ماه اخیر قیمتها در حدود متری ۵ میلیون تومان کاهش را در این منطقه شاهد بوده است.

وی افزود:واحدهای نوساز تا ۵ سال ساخت که به قیمتهایی بین ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان در هر متر مربع فروش میرفتند امروز با کاهش قیمتی در محدوده ۵ میلیون تومان در هر متر مربع مواجه شدهاند. این فعال بازار در توضیح این مطلب ادامه داد: واحدهای قدیمیتر که به اصطلاح بازاریها واحدهای به قیمت رسیده هستند، چنین شرایطی ندارند.به گفته وی کاهش قیمتها در واحدهای لوکس بازار اتفاق افتاده و خریداران بسیار قدرتمند مالی این روزها با کاهش قیمت نسبی مواجه شدهاند که البته در کل قیمت تاثیر چندانی نمیگذارد.

به گفته وی واحدهایی که در محدوده ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان قیمت دارند چندان تغییری را تجربه نکردهاند. اسدی مشاور املاک در منطقه ۶ تهران نیز در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره وضعیت قیمتها گفت:منطقه شش یکی از پرمعاملهترین مناطق تهران است. او ادامه داد:اما در شرایط فعلی همه معاملهگران دست از خرید و فروش کشیدهاند، به عنوان مثال کسانی که واحدهای مسکونی خود را فایل کرده بودند این روزها روی خوشی به مشتریان نشان نمیدهند چرا که منتظرند تا تکلیف وضعیت اقتصادی روشن شود. او در پاسخ به این سوال که مهمترین عامل تردید برای فروش در این بازار چیست؟گفت: خبرهایی درباره افزایش قیمت ارز در بازار به گوش میرسد و گفته میشود نمایندگان مجلس در قالب بودجه میخواهند دلار را گران کنند، به همین دلیل بسیاری از فروشندگان واحدهای مسکونی دست نگه داشتند تا پس از تعیین تکلیف قیمت ارز تصمیم خود را برای فروش بگیرند.

این فعال بازار در جواب این پرسش که آیا قیمتها در بازار کاهش یافته است؟ گفت: برخی از کسانی که پول لازم هستند حاضرند بین ۲ تا ۵ میلیون تومان تخفیف درهرمترمربع بدهند اما نکته اساسی این جاست که تخفیفها برای واحدهای بالاتر از ۱۰۰ متر و واحدهای لوکس داده میشود در حالی که واحدهای بین ۵۰ تا ۸۰ متر واحدهای مصرفی تلقی میشوند تغییر قیمت چندانی را شاهد نیستند.

اینجا خبری از ارزانی نیست

یک مشاور املاک در منطقه هشت تهران نیز در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین گفت: در یک سال اخیر قیمتها در این منطقه افزایش بسیار قابل توجهی را تجربه کرده و از محدوده ۴ تا ۱۰ میلیون تومان به محدوده ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان ورود کردند. وی در جواب این پرسش که آیا کاهش قیمتی در این منطقه رخ داده است یا خیر؟ گفت: ما با کاهش قیمت چندانی روبرو نیستیم البته برخی پوللازمها طبق روال معمولی بازار حاضر به تخفیف هستند اما با کاهش قیمت آگهیهای فایل شده در یک ماه اخیر مواجه نشدهایم خریداران در این بازار قیمت را اتفاقاً مناسب میدانند و روند خرید و فروش طبیعی است.

او با اشاره به اینکه کاهش قیمت در مناطق گرانتر و واحدهای متراژ بالا رخ داده تاکید کرد: در منطقه ۸ تهران اغلب واحدهای ساخته شده زیر ۱۰۰ متر هستند از این رو با کاهش قیمت چندانی مواجه نشدهاند. به گفته وی این واحدهای نقلی و واحدهای در محدوده ۴۰ تا ۶۰ متر در همین یک ماه نیز افزایش قیمت را شاهد بودند.

سال ۲۰۲۱ در حالی آغاز شده است که بسیاری از دستاندرکاران بازار نفت از بازگشت قریبالوقوع ایران به بازارهای جهانی خبر میدهند، بازگشتی که زمینه ساز ورود یک میلیون بشکه نفت ایران در مرحله اول به بازارهای جهانی میشود.

سال ۲۰۲۰ یکی از سخت ترین سالها برای تولیدکنندگان نفت بود چراکه بازار طلای سیاه به جز در ماههای پایانی سال گذشته لحظهای آرامش را تجربه نکرد و قیمتها در این بازار هر لحظه در نوسان بود. نوسانات شدید قیمتی نفت طی سال گذشته چالشهای عدیدهای را پیش روی اعضا اوپک قرار داد که یکی از مهم ترین آنها چالش افت شدید تقاضا برای نفت بود که اعضای اوپک با اتخاذ سیاست کاهش تولید نفت توانستند تا حدی از سقوط قیمت آن جلوگیری کنند با این وجود تصمیم گیری ها در خصوص کاهش تولید نفت در سال گذشته بی سر و صدا نیز نبوده است و عدم توافق روسیه با عربستان در خصوص کاهش تولید نفت در ابتدا قیمت نفت را به کانال قبل بازگرداند؛ در انتها اما همکاری اعضا اوپک با سایر کشورهای تولیدکننده بزرگ نفت دنیا در خصوص کاهش حجم تولید توانست بازار نفت را در سال ۲۰۲۰ کمی آرام کند.

اعضا اوپک و سایر کشورهای تولیدکننده نفت تولید خود را در سال گذشته چقدر کاهش دادند؟

اوپک پلاس از اول ماه مه کاهش تولید به میزان ۹.۷ میلیون بشکه در روز را به اجرا گذاشت و از اوت محدودیت عرضه خود را کمتر کرده و به ۷.۷ میلیون بشکه در روز رساند. در این بین تولید نفت عربستان سعودی در سال گذشته از ۱۲ میلیون بشکه در روز به ۸.۵ میلیون بشکه رسید؛ عراق اما با وجود درخواست اوپک پلاس مبنی بر کاهش ۱ میلیون و ۶۱ هزار بشکه ای نفت خود نتوانست به خوبی به تعهدات خود پایبند بماند و همواره طی ماه های اول از ۶۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه از سهمیه خود فراتر می رفت چراکه برخی از ایالت های خودمختار عراق مانند منطقه کردستان که سهم قابل توجهی در تولید نفت عراق داشتند با بغداد همکاری نکرده و به عنوان مثال این منطقه با وجود درخواست بغداد مبنی بر کاهش ۱۲۰ هزار بشکه ای نفت تولیدات خود را تنها ۵۰ هزار بشکه در روز کاهش داد.

ایران اما در حالی که تحت فشار تحریم های آمریکا تولیدات نفت خود را از ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در سال ۲۰۱۸ به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در سال ۲۰۱۹ رسانده بود طی سال ۲۰۲۰ نیز کماکان تولید نفت خود را کاهش داده و در اواخر سال گذشته میلادی تولید نفت خود را به ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز رسانده است. در بین سایر کشورهای عربی امارات متحده عربی و کویت نیز طبق توافق اوپک پلاس در سال گذشته تولید خود را به ترتیب به ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه و ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه رساندند و تولید نفت نیجریه نیز در سال گذشته به پایین ترین سطح از سال ۲۰۱۶ تاکنون رسید و با وجود اینکه ونزوئلا از توافق کاهش تولید اوپک پلاس مستثنا بوده است در کاهش تولید ماه ژوئن اوپک نقش داشت، چراکه تحریمهای آمریکا سبب شده است تولید این کشور به ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار بشکه در روز برسد.

به جز اعضا اوپک پلاس اما روسیه یکی از غول های تولیدکننده نفت در دنیا است که تحت توافق خود با عربستان تولیدات نفت خود را در سال گذشته تا ۸.۵ میلیون بشکه در روز کاهش داد.

طبق آخرین برآوردهای آژانس بین المللی انرژی تقاضای برای نفت تحت تاثیر پاندمی کرونا در سال گذشته نزدیک به ۸.۸ میلیون بشکه در روز کاهش یافت و به ۹۱.۳ میلیون بشکه در روز رسید که نزدیک ترین رقم به حجم تقاضا نفت در سال ۲۰۱۳ است.

اوپک پلاس در سال ۲۰۲۱ چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت؟

اوپک و متحدان آن تحت رهبری روسیه تا روزهای پایانی سال ۲۰۲۰ نیز نتوانسته بودند در مورد سیاست تولید نفت برای سال ۲۰۲۱ به اتفاق نظر برسند با این وجود با توجه یه افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا و تقاضای ضعیف نفت در سال ۲۰۲۱ کارشناسان بر این باور بودند که عربستان سعودی و روسیه تولید نفت خود را در سال ۲۰۲۱ تا ۷.۷ میلیون بشکه در روز پایین بیاورند؛ با این وجود برخی از اعضا اوپک در اجلاس این سازمان که در روز گذشته برگزار شد تصمیم گرفتند با توجه به شرایط گسترش ویروس کرونا تولید خود را بیش از این افزایش ندهند و در حالی که عربستان یک رویکرد محافظهکارانهتر را در اجلاس پیشنهاد داده بود، امارات و روسیه افزایش سریعتر تولید را پیشنهاد کرده اند. گفتنی است که اوپک پلاس در ابتدا سال گذشته ۹.۷ میلیون بشکه در روز از تولید خود را کم کرد و بعد این کاهش تولید خود را تا ۷.۷ میلیون بشکه در روز پایین آورد و بالاخره از ابتدای ژانویه به ۷.۲ میلیون بشکه در روز رساند.

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه تحت تاثیر موافقت عربستان سعودی با کاهش بیشتر تولید در نشست اوپک پلاس و آمار کاهش ذخایر نفت آمریکا به بالاترین حد از فوریه سال ۲۰۲۰ صعود کرد.

بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در مارس یک درصد جهش یافت و به ۵۴ دلار و ۹ سنت در هر بشکه رسید که بالاترین قیمت از ۲۶ فوریه سال ۲۰۲۰ بود. این شاخص قیمت بازار جهانی روز سه شنبه ۴.۹ درصد افزایش داشت. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا تا مرز ۵۰ دلار و ۲۴ سنت در هر بشکه صعود کرد که بالاترین قیمت از ۲۶ فوریه سال ۲۰۲۰ بود اما سپس به ۵۰ دلار عقب نشینی کرد. شاخص نفت آمریکا روز سه شنبه با ۴.۶ درصد افزایش بسته شده بود. عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است، در نشست روز سه شنبه وزیران اوپک پلاس موافقت کرد تولیدش را در ماههای فوریه و مارس به صورت داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز علاوه بر کاهش فعلی، کاهش دهد. این کاهش داوطلبانه با هدف متقاعد کردن سایر کشورهای تولیدکننده عضو اوپک پلاس برای ثابت نگه داشتن تولید صورت گرفت.