رهبر معظم انقلاب در سخنرانی تلویزیونی در سالروز قیام ۱۹ دی:

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنانی تلویزیونی به مناسبت سالروز قیام ۱۹ دی ۱۳۵۶ مردم قم، بر ضرورت حراست از یاد و نام این قیام تعیینکننده و مضمون دینی و ضدّامریکایی آن تأکید کردند و با افتخارآمیز خواندن تولید واکسن کرونا در کشور، گفتند: حضور منطقه‎ای و ثباتآور و افزایش قدرت دفاعی و موشکی ایران ادامه خواهد یافت، در مورد برجام هم ما اصرار و عجلهای برای بازگشت امریکا نداریم مهم این است که تحریمها باید فوری و کامل برداشته شود.

حضرت آیتالله خامنهای قبل از بیان مباحث اصلی خود درباره حماسه ۱۹ دی ۱۳۵۶ مردم قم و برخی مسائل روز، از حضور حماسی و خودجوش مردم در تجلیل از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی قدردانی و تأکید کردند: این فعالیت خودجوش و حماسهگونه، ناشی از عواطف، بصیرت و انگیزههای عالی مردم بود و روح تازهای در کالبد کشور و ملت دمید.

ایشان همچنین از تجمع بزرگ و شگفتانگیز مردم عراق در بغداد و چند شهر دیگر در سالگرد این دوشهید بزرگ تجلیل کردند و یاد همراهان سردار سلیمانی و ابومهدی (شهیدان پورجعفری، مظفرینیا، طارمی، زمانینیا) و نیز شهدای عراقی همراه را گرامی داشتند.

حضرت آیتالله خامنهای همچنین با بزرگداشت یاد شهدای جانباخته کرمان در مراسم تشییع سردار سلیمانی و نیز شهیدان جانباخته در حادثه بسیار تلخ و ناگوار سانحه هواپیمایی در آسمان تهران، از خداوند متعال برای آن عزیزان لطف و رحمت و برای بازماندگان صبر و تسلّا و آرامش مسألت کردند.

رهبر انقلاب افزودند: مسئولان نیز در این زمینه وظایفی دارند که به آنها تذکر داده شده است.

حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به چهلمین روز شهادت دانشمند بزرگ کشور شهید فخریزاده افزودند: دو شخصیت بزرگ علمی که این اواخر از دست دادیم یعنی شهید فخریزاده و آیتالله مصباح یزدی، هر دو در عرصه های کاری خویش، چهرههای برجستهای بودند که باید از میراث ارزشمند آنها مراقبت شود و راه آنان به بهترین وجه ادامه یابد.

رهبر انقلاب در بخش اصلی سخنانشان با تأکید بر تأثیر تعیینکننده قیام ۱۹ دی ۱۳۵۶ مردم قم، نگهبانی و حراست از یاد این حادثه و نیز مضمون عمیق آن را ضروری برشمردند.

ایشان افزودند: قیام ۱۹ دی از نقاط اوج حیات ملت ایران است چرا که عزم، اراده و بصیرت ملت را نشان میدهد. بنابراین باید یاد آن زنده و پُر نشاط بماند و راه آینده را روشن کند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تلاش دستهای خائن و تحلیلگران مغرض برای تغییر مضمون و محتوای حوادث بزرگ ملتها در جهت منافع قدرتهای بزرگ گفتند: با گسترش وسایل ارتباط جمعی، امکان تغییر مضمون اینگونه حوادث بیشترشده است.

ایشان تحریف واقعیت رویدادهای مهم کشورها و جهان، آن هم با زبان و قلم اشخاص و نویسندگان معروف را از کارهای مهم دستگاههای جاسوسی و امنیتی برشمردند و با اشاره به کتابی که در زمینه اینگونه فعالیتهای سازمان سیا منتشر شده است، افزودند: این کتاب نشان میدهد که سیا چگونه با تسلط بر مطبوعات و رسانههای بزرگ آمریکایی و حتی اروپایی، حوادث را تحریف و تفسیرهای تأمین کننده منافع آمریکا را به افکار عمومی القا میکند.

رهبر انقلاب در تبیین ضرورت نگهبانی از مضمون قیام ۱۹ دی ۱۳۵۶ مردم قم افزودند: حادثه قم به این شهر منحصر نماند و با الگوسازی و گسترش به دیگر شهرها، زمینهساز پیروزی انقلاب عظیم مردم ایران شد، بنابراین باید از مضمون آن بهخوبی مراقبت کرد.

حضرت آیتالله خامنهای، خشم متراکمشدهی مردم نسبت به رژیم دیکتاتور، فاسد و وابسته پهلوی را یکی از دو مضمون اصلی قیام ۱۹ دی دانستند و افزودند: این حرکت تعیینکننده، اساساً دینی بود چرا که بر رهبری، بیانیهها، سخنان و درسهای امام خمینی(ره) به عنوان مرجع تقلید متکی بود و ایشان هم از روز اول قیام در سال ۱۳۴۱، مردم را بر اساس مبانی دینی رهبری و هدایت میکرد.

رهبر انقلاب اسلامی، مضمون دوم قیام ۱۹ دی ۱۳۵۶ را «ضدّ آمریکایی و ضدّ استکباری» خواندند و یادآوری کردند: چند روز قبل از آن قیام، رییسجمهور وقت آمریکا در تهران حمایت صد در صدی خود را از رژیم منحط، مستبد و وابسته پهلوی اعلام کرده بود، بنابراین حرکت مردم قم علیه رژیم پهلوی یک حرکت ضد آمریکایی هم بود.

ایشان در جمع بندی این بخش از سخنانشان گفتند: قیام دینی و ضد آمریکایی ۱۹ دی در واقع اولین ضربه تبر ابراهیمی بر پیکر بت بزرگ به حساب میآید، ضرباتی که تا امروز ادامه یافته است.

رهبر انقلاب با اشاره به اوضاع در هم ریخته بت بزرگ استکبار افزودند: «افتضاح انتخاباتی»، «حقوق بشری که هر چند روز یک سیاهپوست قربانی آن میشود»، «بر ملا شدن ماهیت ارزشهای ادعایی آمریکا که موجب تمسخر دنیا حتی دوستان آمریکا شده»، «اقتصاد فلج»، و «دهها میلیون بیکار و گرسنه و بیخانمان» نشان دهنده اوضاع نابسامان آمریکا است که البته عجیب نیست، اما عجیب این است که عدهای هنوز آرزو و قبلهشان آمریکا است.

حضرت آیتالله خامنهای افزودند: عدهای خیال میکنند که اگر با آمریکا آشتی کردیم، کشور بهشت بَرین می شود. این افراد باید به ایران قبل از انقلاب نگاه کنند که چگونه حمایت آمریکا باعث جلوگیری از پیشرفت کشور، گسترش فقر اقتصادی و علمی و رواج فساد و بی بند و باری فرهنگی شد. ضمن اینکه امروز هم اوضاع رژیمهایی که در منطقه قربانصدقه آمریکا میروند، بر همه روشن است.

رهبر انقلاب، بازگشت به سلطه جهنمی قبل از انقلاب را هدف اصلی آمریکاییها در فشارهای ۴۲ ساله بر ایران دانستند و افزودند: فرق آمریکا با برخی اروپاییها در این است که آمریکاییها به علت سابقه سلطه قبلی خود بر ایران و منطقه، دنبال تکرار آن وضع هستند و باید همه در مقابل این هدف شوم هوشیار باشند.

حضرت آیتالله خامنهای با اشاره سخنان صریح یک کارشناس معروف آمریکایی گفتند: آمریکاییها تا هنگامی که بر منطقه سلطه نیابند، منافع خود را در ایجاد بیثباتی در ایران، عراق، سوریه، لبنان و دیگر کشورهای منطقه جستجو میکنند که این هدف را گاهی با کارهایی شبیه فتنه ۸۸ در ایران و گاهی با تشکیل داعش پیگیر میشوند.

ایشان با اشاره به حوادث روزهای اخیر در آمریکا مانند حمله به کنگره و فرار نمایندگان از تونلهای مخفی افزودند: آنها در فتنه ۸۸ به دنبال نا امنی و ایجاد آشوب و جنگ داخلی در ایران بودند که موفق نشدند و خداوند همین مساله را در سال ۹۹ بر سر خودشان آورد.

حضرت آیتالله خامنهای بخش دیگری از سخنانشان را به پاسخ قطعی و پایانی نظام اسلامی به ادعاهای جبهه استکبار به سرکردگی آمریکا علیه جمهوری اسلامی در ۳ موضوع «تحریم»، «حضور منطقهای ایران» و «توان دفاعی و قدرت موشکی کشور» اختصاص دادند.

ایشان در خصوص مسئله تحریم تأکید کردند: جبهه غرب و دشمنان موظفند حرکت خباثتآمیز تحریم علیه ملت ایران را که واقعاً یک خیانت، جنایت و دشمنی بیجهت علیه مردم است، فوراً متوقف کنند و همه تحریمها را بردارند.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: البته بارها تأکید کردهایم که باید اقتصاد را با فرض برداشتهنشدن تحریمها جوری برنامهریزی کنیم تا کشور به خوبی اداره شود و با رفتن و آمدن تحریم و با بازیگریهای دشمن دچار مشکل نشود که این کار با اتکا به ظرفیتهای داخلی و اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی ممکن است. اگرچه تحریمها نیز به تدریج در حال بیاثر شدن هستند.

حضرت آیتالله خامنهای خاطرنشان کردند: بنابراین این حرف طرف مقابل که فلان کار را بکنید یا نکنید، بیخود است و تحریمها که خیانت و جنایت در حق ملت است، باید برداشته شود.

رهبر انقلاب اسلامی، معنا و منطق حضور منطقهای ایران را تقویت دوستان و طرفداران جمهوری اسلامی خواندند و گفتند: حضور جمهوری اسلامی در منطقه «ثباتآفرین» و موجب رفع بیثباتی است همچنانکه در سوریه و عراق این واقعیت را همه دیدند. بنابراین، این حضور، قطعی است و باید وجود داشته باشد و خواهد داشت.

حضرت آیتالله خامنهای با یادآوری تجربه تلخ ناتوانی کشور درمقابل حملات هوایی صدام، خاطرنشان کردند: ایران آن روزها در مقابل موشکباران و بمباران تهران و شهرهای مختلف ناتوان و بیدفاع بود و جمهوری اسلامی حق نداشت کشور را در آن شرایط نگه دارد.

ایشان با یادآوری نمونههایی از قدرت دفاعی امروز ایران مثل ساقط کردن پرنده متجاوز آمریکایی در آسمان ایران و یا در هم کوبیدن پایگاه عینالاسد، گفتند: دشمن در مقابل این واقعیتها ناگزیراست قدرت و تواناییهای دفاعی ایران را در محاسبات و تصمیمات خود در نظر بگیرد.

رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان به مسئله پر تکرار دیگری در افکار عمومی یعنی برجام، و کنار گذاشتن بخشی دیگر از تعهدات و آغاز غنیسازی ۲۰ درصد اشاره کردند و گفتند: این بحث را مطرح میکنند که آمریکا به برجام برگردد یا برنگردد؟ جمهوری اسلامی هیچ اصرار و عجلهای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد، بلکه مطالبه منطقی ما رفع تحریمها و بازگرداندن حق غصبشده ملت است که این وظیفه آمریکا و اروپاییهای دنباله‎رو آن است.

حضرت آیتالله خامنهای افزودند: اگر تحریمها برداشته شد بازگشت آمریکا به برجام معنا میدهد البته مسئله خسارتها که جزو مطالبات ما است در مراحل بعدی دنبال خواهد شد، اما بدون رفع تحریمها بازگشت آمریکا به برجام حتی ممکن است به ضرر کشور هم باشد.

ایشان خاطرنشان کردند: در این موارد به مسئولان در قوای مجریه و مقننه گفته شده که با دقت و رعایت کامل ضوابط پیش بروند.

رهبر انقلاب اسلامی تصمیم مجلس و اقدام دولت برای کاهش بخش دیگری از تعهدات برجام را کاملاً درست و عقلانی دانستند و گفتند: عمل کردن جمهوری اسلامی به همه تعهدات خود در شرایطی که طرف مقابل به همه تعهدات خود عمل نمیکند، بیمعنی است.

ایشان افزودند: البته اگر آنها به تعهدات خود بازگردند ما نیز برمیگردیم، همچنانکه بنده از ابتدای برجام گفتم اقدامات باید به صورت متناظر و «کار و تعهد آنها در مقابل کار و تعهد ما» باشد که البته این، اولِ کار انجام نگرفت اما اکنون باید انجام شود.

موضوع دیگری که رهبر انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند، منافات نداشتن بکارگیری جوانان با انگیزه و کاربلد، با استفاده از افراد کارکشته و با تجربه بود.

ایشان به پخش بخشی از سخنانشان در یک برنامه تلویزیونی که در صدر آن بر روی کار آمدن «دولت جوان حزباللهی» و در ادامه بر استفاده از افراد با تجربه تأکید شده بود، اشاره کردند و گفتند: این دو مورد با هم منافاتی ندارد، بنده از قدیم به تکیه به نیروهای جوان اعتقاد راسخ داشتهام به این معنی که به آنها اعتماد و در برخی مدیریتهای مهم کشور از آنها استفاده، و از ابتکار، انگیزه و نشاط آنها استقبال شود.

رهبر انقلاب اسلامی گفتند: باید از کار، روحیه و خلاقیت جوانان و بچههای کشور حداکثر استفاده بشود اما این به معنای حذف و کنار گذاشتن نسل قبل نیست، بلکه بر حسب اقتضاء، یکجا مدیریتِ جوان و یکجا مدیریت فرد مجرّب و کارکشته لازم است همچنانکه در زمان امام بزرگوار نیز همینطور بود. البته در خصوص دولت جوان حزباللهی در ایام نزدیک انتخابات سخن خواهیم گفت.

حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به شهید سرافراز سردار سلیمانی افزودند: البته بعضی از افراد میانسال هم مثل جوانان هستند. شهید سلیمانی در حدود ۶۰ سالگی از هیچ چیز نمیترسید و تحرّک، تلاش و فعالیتهای متراکم او اعجابآور بود.

بخش پایانی سخنان رهبر انقلاب به مسئله کرونا اختصاص داشت.

ایشان با تشکر از وزارت بهداشت و دستاندرکاران تولید واکسن آزمایششده برای مقابله با کرونا، این واکسن را مایه افتخار و عزت کشور خواندند و با انتقاد از افرادی که هر کار بزرگ در کشور را انکار میکنند، به سوابقی از این انکارها در مقابل پیشرفتهای علمی اشاره و خاطرنشان کردند: سالها قبل وقتی جوانان کشور دستگاههای سانتریفیوژ را درست کرده بودند، عدهای نامه نوشتند که مبادا فریب این ادعاها را بخورید، همچنین پس از موفقیت مرحوم کاظمی و جوانان همکار او در سلولهای بنیادی پیغامهای مشابهی داده شد اما آن پیشرفتها واقعاً قابل باور بود و پس از آن نیز پیشرفتها ۱۰ برابر شد.

حضرت آیتالله خامنهای در ادامه، ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی به کشور را ممنوع اعلام کردند و گفتند: آمریکاییها اگر توانسته بودند واکسن تولید کنند این افتضاح کرونایی در کشورشان بهوجود نمیآمد که در یک روز حدود ۴ هزار نفر تلفات داشته باشند. ضمن اینکه اساساً به آنها اعتمادی نیست و گاهی این واکسنها برای آزمایش بر روی ملتها است.

ایشان افزودند: البته با سابقهای که فرانسویها در قضیه خونهای آلوده دارند، به آنها هم خوشبین نیستم، اما تهیه واکسن از کشورهای دیگر هیچ مشکلی ندارد.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم استمرار مراقبتهای بهداشتی مردم و انجام وظایف مسئولان برای مقابله با کرونا، گفتند: برخی تجربههای خوب، موفق و امتحانپس داده دارویی در زمینه کروناوجود دارد که مسئولان هم آنها را تصدیق میکنند، این موارد نباید انکار شود بلکه باید مورد بررسی قرار بگیرد.

حضرت آیتالله خامنهای در پایان خطاب به ملت ایران، مردم قم و حوزه علمیه معظّم خاطرنشان کردند: دیروز ملت ایران در سایه اتحاد، عزم راسخ، دینداری، حضور بهنگام و مجاهدت توانست با رقم زدن این انقلاب عظیم، مسیر تاریخ دنیا و بشر را تغییر دهد و امروز نیز ملت با تواناییها و تجارب و امکانات بیشتر میتواند بر همه موانع در زمینه مسائل اقتصادی مثل تولید و ارزش پول ملی و در زمینه مسائل فرهنگی، سیاسی و نظامی فائق آید.

تجارت از تراژدی تلخ خالی شدن سفره مردم گزارش میدهد

گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: از هنگامی که بودجه ۱۴۰۰ تقدیم مجلس شد، درگیری ها بین نمایندگان و دولت بالا گرفت و هر دو گروه ادعای حمایت از مردم را سر می دادند. اما در واقع مانند دو لبه یک قیچی عمل کردند و بحران گرانی و تورم را دامن زده و همچنان نیز می زنند. یکی از این دعواها، انتقاد به ارز ۴۲۰۰ تومانی بود که دولت بر ادامه و مجلس بر حذف آن تاکید داشت.

ارز٤٢٠٠ تومانی روی کاغذ

همه چیز از اظهارات حسن روحانی در جلسه هیات دولت شروع شد. سخنان روحانی نشان داد که ارز ۴۲۰۰ تومانی روی کاغذ بوده و از مدتها قبل دولت در حال خواندن فاتحه این ارز بوده است. روحانی گفت: در یک سال گذشته تعدادی از کالاهای ۴۲۰۰ تومانی را به تدریج خارج کردیم و گفتیم که به اینها ارز نیمایی اختصاص دادهایم مثل چای، برنج، شکر، لاستیک و موارد متعدد که یکی یکی و به تناسب آرام آرام در حدی که جامعه بتواند تحمل کند و قابل قبول باشد این کار را انجام دادیم جوری با آرامش عمل کردیم که بعضیها متوجه نشدهاند و اصلا نفهمیدهاند که این کار صورت گرفته است. بعضیها اصلا انگار دراین کشور نبودند و می رفتند خرید میکردند مثلا برنج و حبوبات خرید کرده و متوجه نشدند که اینها را از آن لیست ۴۲۰۰ تومان خارج کردیم. این خوب است و معنی آن این است که فکر کردند ما هنوز داریم ارز ۴۲۰۰ تومانی را درباره این کالاها ادامه میدهیم. ما قدم به قدم ارز ۴۲۰۰ تومانی را خارج کردیم و چند قلم که برای ما مهم بود از جمله دارو نگه داشتهایم. در عین حال آنها را هم در یک شرایط قابل قبولی ممکن است دولت برایشان تصمیماتی بگیرد، اما از امروز دوردور کردن و طبل و دهل به راه انداختن و اعلام کردن اینکه آقا دوران ۴۲۰۰ پایان یافت خدمت به چه کسی است. باید به بعضی از حرفها به موقع و درست عمل کرد موقع جارزدن و طبل و دهل نیست که بیاییم شعار بدهیم خوب نتیجه این شعار چه میشود باعث آشفتگی میشود و همان رانت و فسادی که میگویند با آن مخالف هستند ایجاد میشود.

فشار تورم روی شانه مردم

مردم هنگامی که به نامزد ریاست جمهوری رای می دهند و آن فرد قسم می خورد، باور همگی بر این است که از منافعشان دفاع می شود، اما سخنان روحانی نشان می دهد که در فضای دیگری سیر می کند. ایکاش سری به سفره های خالی مردم می زدید و به چشمهای نگران اعضای خانواده و دستهای خالی نان آور نگاهی می کردید تا متوجه می شدید مردم با گوشت و پوست و استخوان گرانی و تورمی که شما به آن افتخار می کنید را درک کرده اند. شما و تمامی مسوولان بارها گفته اید که تحمل مردم قابل تقدیر است اما هرگز در کنار همین مردم تحمل را لمس نکردید. براستی شما و دولتمردان چه درکی از تورم و گرانی دارید؟ نمایندگان مجلس که ماهیانه بیش از ۳۰ میلیون تومان دریافتی دارند، چه می دانند تورم و گرانی چه معنایی دارد؟

نمایندگان مجلس عوامل تورم زایی!

یکی دیگر از بخشهایی که با رای مردم روی کار می آیند و می بایست با اهرم نظارت به مشکلات سامان بدهند، نمایندگان مجلس هستند. اما منتقدان مجلس معتقدند تصمیمات اخیر نمایندگان مجلس یازدهم نشان داد که آنها نیز بیش از آنکه به فکر مردم باشند، درگیر بازیهای سیاسی و تسویه حسابهای جناحی هستند. در این رابطه رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: مسئولان اجرایی عالی دولت التماس میکنند با ایجاد یک نرخ ارز واحد، جلوی رانت را در بحث واردات و اقتصاد ملی بگیریم، تلاش کنیم تا منافع حاصل از یکسانسازی نرخ ارز به جیب مردم برود تا سفره کوچک شده آنها طی این ۷ سال به شکل آبرومندانهای اداره شود.الیاس نادران افزود: نرخ ارزهای ۴۲۰۰، ۱۱ هزار، ۱۷ هزار، ۲۵ هزار و یا هر عدد دیگری برای ما خط قرمز نیست بلکه منافع مردم، امنیت کشور، معیشت مردم، حمایت زا تولید و اشتغال و ... برای ما مهم و خط قرمز است.

ارزی که سر سفره مردم نیامد

وی با اشاره به مباحث اخیر درباره تغییر نرخ ارز در لایحه بودجه ۱۴۰۰ هم گفت: دولت و مجالس از سالهای ۹۶ تا ۹۹ ارقام محاسباتی ارز را در بودجه از ۳۶۰۰ تومان آغاز و ۴۲۰۰، ۸۸۰۰ و ... قرار دادند و در ادامه یک نظام ترکیبی از ارز ۴۲۰۰ تومانی و ۸۸۰۰ تومانی پیشنهاد کردند اما آیا این نرخ ارز بر سر سفرههای مردم نشست؟عضو کمیسیون برنامه و بودجه تأکید کرد: با تقسیم ۸ میلیارد دلار ارز که دولت ادعا می کند میخواهد برای ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت کند، بر جمعیت ۸۰ میلیون نفری ایران باید نفری صد دلار به مردم برسد؛ اما آیا مردم از این صد دلار با وجود تخصیص ارزهای ۴۲۰۰ تومانی بهرهمند شدهاند؟ آیا کالاهای اساسی را به قیمت کمتر خریداری کردهاند و یا با قیمت بازار؟ منافع این ارز ۴۲۰۰ تومانی تنها به جیب تعدادی از واردکنندگان و یا بعضاً مصرفکنندههای کشورهای همسایه رفته است.

فرافکنی به جای تصمیم منطقی

با نگاهی به اظهارات مسوولان دو طرف متوجه می شویم که مردم بازی خورده هستند. یک نفر نیست که از آقای نادران بپرسد مگر رانت را مردم ایجاد کرده اند که باید تاوان گرانی وتورم را بپردازند؟ چرا تاوان کمکاری دولت و ضعف نظارتی مجلس را باید مردم بپردازند؟ به مردم چه ربطی دارد که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای خرید دارو اختصاص داده شده اما بخشی از آن بازنگشته و بخش دیگر به انحراف رفته است؟ مگر غیر از این است که اعداد و ارقامی که امروزه با افتخار اعلام می شود، ناشی از رانت و فساد در تمامی دستگاهها و قوای سه گانه است؟ به مردم چه ربطی دارد که از نماینده مجلس گرفته تا دولتمردان و مقام ارشد دستگاه قضا به اتهام فساد در حال محاکمه هستند؟ متاسفانه امروزه رییس جمهور به این افتخار می کند که مردم گرانی را متوجه نشدند و نمایندگان مجلس نیز اعلام می کنند با حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی بدنبال از بین بردن رانت و فساد هستند، براستی در این بین مردم چه کاره هستند و چه کسی قرار است بر سفره های خالی
این مردم را پر کند. مسوولان باید باور کنند که مردم نیازی به گریه و همدردی و معرفی فاسد و مفسد ندارند، مردم نان می خواهند؟

روحانی تآکید کرد:

رییس جمهور گفت: آنانی که دو هفته دیگر قدرت را در کاخ سفید در دست میگیرند، باید جبران کنند و ملت آمریکا که ملت بزرگی است را به جایگاه واقعی خود برگردانند. آنان باید به شرایطی که جامعه بینالمللی باید داشته باشد یعنی عقل و قانون برگردند.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی با بیان اینکه امروز شاهد افتتاح خط دو نوع واکسن مهم بودیم گفت: رشد نوآوری ما را به یک اقتصاد پربار و پاک میرساند و هم از لحاظ علمی و فناور میتوانیم بینیاز شویم. بعد از ایمان که بالاترین قدرت و قدرت فرهنگی ماست، شاید هیچ قدرتی بالاتر از قدرت علمی و فناوری نباشد. این قدرت در همه زمینههای دفاعی، اقتصاد و توانمندسازی کشور برای رفاه مردم نقش اساسی دارد و حرف اول را در کشور ما میزند.

وی با اشاره به سالروز درگذشت آیتالله هاشمی رفسنجانی گفت: وقتی این افراد فراجناحی میشوند و زندگی آنها با اعتدال و اخلاق توأم میشود، به جایگاه آنها پی می بریم. البته جناح و حزب و سر جایش خوب است اما برای مدتی موقت، چرا که اگر دائم باشد در فعالیت و همکاری تاثیر ناسالم میگذارد. اینکه یک حزب فعال و در انتخابات پیروز شود بسیار خوب است، اما اگر پیروز شد باید از همه شایستهها در مجموعه خود استفاده کند نه فقط از حزب خود. و با افراطی شدن این رقابتها می بینیم که چه وضعی پیش می آید.

سرمقاله

کورش شرفشاهی

روزنامه نگار

مردم این روزها زیر فشار تورم روزگار سختی را سپری می کنند. از یکسو نمایندگان مجلس دایم بر حذف دلار۴۲۰۰ تومانی تاکید میکنند و اصرار دارند که با این رویکرد میخواهند دست رانت، فساد و دلالی را از اقتصاد کوتاه کنند و از طرف دیگر دولت با افتخار اعلام می کند نگران نباشید قیمت کالاها را آنچنان گران کرده ایم که مردم متوجه نشده اند! در تمام مدتی که لایحه بودجه در دست بررسی بود، نمایندگان مجلس یازدهم به اشکال مختلف به بودجه ایراد وارد کردند. مجلسی که بنا بود انقلابی باشد و در همان ماه های اول، به اقتصاد آشفته سر و سامان بدهد، حالا به نظر بیشتر تصمیم هایی که گرفته و میگیرد، بحرانی دیگر در فضای اقتصادی ایجاد میکند. بدتر اینکه سخنان نمایندگان مجلس یازدهم رنگ و بوی سیاسی و تسویه حسابهای جناحی و سیاسی دارد. هنگامی که دولت اصرار می کند بودجه باید با ارز ۴۲۰۰ تومانی بسته شود، اما مجلس اصرار دارد که باید تک نرخی شود و متاسفانه نرخی که اعلام می کنند، بسیار بالاست و بی شک تورم و گرانی را دامن می زند، همه چیز به هم میریزد. روحانی برای آنکه به نمایندگان توضیح دهد که وضعیت مملکت چگونه است، در جلسه هیات دولت اعلام می کند که نگران نباشید، ما قیمت کالاهای اساسی همچون چای، روغن برنج و ارزاق عمومی مردم را آنچنان گران کردهایم که خودشان هم نفهمیده اند و برای آنکه خیال نمایندگان انقلابی مجلس یازدهم را راحت کند، اعلام می کند که فقط قیمت دارو مانده که برای آن هم برنامهای در آینده داریم. جناب آقای روحانی به نظر می آید که شما نمی دانید قاطبه مردم کشور حقوق بگیر هستند و دریافتی ثابتی در پایان ماه دارند پس گرانی را با تمام وجود حس می کنند.

نتیجه تصمیم گیری مجلس و دولت به سادگی در آمار و ارقام قابل مشاهده است. هنگامی که سن ازدواج بالا رفته و جوانان رغبتی برای تشکیل خانواده ندارند زیرا قیمتها به اندازهای بالاست که یک جوان به خود جرات تشکیل خانواده را نمی دهد، یعنی گرانی مشخص است. بهتر است سری به ثبت احوال بزنید و آمارهای طلاق را جویا شوید و با آنهایی که طلاق می گیرند، صحبت کنید تا ببینید آنها به دلیل مشکلات مالی و اینکه توان تامین هزینههای خانواده را ندارند، کارشان به اختلاف و جدایی کشیده است.

نمایندگان مجلس باید بدانند که مجلس محلی برای نظارت بر عملکرد قوه مجریه در اجرای قانون است. به جای آنکه دلار را گران کنید و به تبع آن بحران اقتصادی به وجود بیاورید که دودش به چشم مردم میرود، بهتر است آن بخش از وظیفه ذاتی مجلس که مدتهاست به فراموشی سپرده شده را احیا کنید و به نظارت بپردازید. اگر در مدیریت کشور نظارت موثروجود داشت، شاید هرگز گرانی، تورم، فساد، فقر، فحشا و... به وجود نمی آمد. پس بهتر است همه دست از بازی های سیاسی و جناحی برداریم و با کمک هم به مردم خسته از تورم کمک کنیم تا طعم رفاه را بچشند.

یادداشت

امرالله امینی

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی

در شرایط حاضر خودروسازان با مسائل و مشکلات عدیدهای دست و پنجه نرم میکنند که نیازمند اقدامات کارشناسی و ساختاری برای رفع آنهاست، اما تصمیمگیری شورای رقابت برای آنها مشکلی دیگر شده و تاثیرات منفی بر جای گذاشته است. این یک واقعیت تلخ است که مشکلات صنعت خودرو در کشور با شورای رقابت قابل حل نیست، زیرا خودروسازان علاوه بر عملکرد  انحصاری، خود نیز با مشکلات ساختاری، مدیریتی و تولید مواجهاند.خودروسازان داخلی در شرایط ویژهای به سر میبرند، زیرا مطابق آمارهای بورس با زیاندهی مواجه شده، همچنین با تحریمهای ظالمانه دست و پنجه گرم میکنند، از طرفی بدهیهای زیادی بهویژه به قطعهسازان داشته و سرمایهگذاریهای زیادی از آنها در گذشته از بین رفته است. از سوی دیگر برنامه ریزی درستی برای صنعت نداشته ایم و بسیاری از سیاستها در گذشته ناکارآمد بوده و بیشترین حمله را به تولید از جمله در صنعت خودرو وارد کرده است، در حالی که رهبر معظم انقلاب دستکم در سالهای اخیر مضامین شعارهای سال را بر اساس تولید و توجه هر چه بیشتر به آن قرار دادهاند. در این شرایط کار تصمیم گیری را به شورایی داده ایم که تصمیمات نادرستی می گیرند که تبعات خوبی ندارد. این شورا باید کارشناسان متخصص داشته باشد که با موضوعات بهرهوری، بازدهی و هزینههای سربار در صنعت خودرو آشنا باشند، اما اعضای شورای رقابت صنعت خودرو را نمیشناسند و هیچوقت یک آنالیز کامل از قیمتهای تولید خودروها ارائه نکردهاند. متاسفانه در حالی شاهد تصمیمات اشتباه شورای رقابت هستیم که مشکلات صنعت خودرو مشخص و قابل حل است و پیشکسوتهایی در این صنعت داریم که راهکارهای خوب برای خروج از مشکلات میتوانند ارائه دهند. با نگاهی به گذشته متوجه می شویم که دو دهه پیش صنعت خودرو حرکت شتابانی را آغاز کرده بود، اما برخی سیاستگذاریهای اشتباه و عملکرد نامناسب خودروسازان و قطعهسازان آن را به حاشیه برد.زمانی در گذشته شرکتی با نام ساپکو ساماندهی قطعهسازان و ارتباط آنان با خودروسازان را بر عهده داشت، اما در ادامه رها شد و اکنون باید مجدد به سازماندهی قطعهسازان بازگردیم.در عین حال قطعهسازان نیز اشتباهاتی مرتکب شدند، از جمله زمانی که قیمت ارز پایین بود قطعات چینی را به نام ایرانی وارد کردند و همه این مسائل، سبب شده که امروز کمتر کسی به دنبال تولید باشد.

حجت اله صیدی در مراسم تکریم و معارفه مدیران سابق و جدید شعب استان ایلام تشریح کرد

مدیرعامل بانک صادرات ایران گفت: استان ایلام یک استان محروم نیست، بلکه یک استان پرظرفیت، ثروتمند، دارای منابع طبیعی و کشاورزی قابلتوجه است. نزدیک به ١٥درصد گاز و ٥ درصد منابع نفت کشور در این استان وجود دارد و وجود همین منابع در کنار صنایع پتروشیمی باید مورد توجه مدیران بانک صادرات ایران در استان ایلام قرار گیرد؛ به طوری که برای پیشرفت و بهبود فضای کسب و کار در استان ایلام باید برنامه تحول بازاریابی و جلب مشتری تدوین شود.

به گزارش تجارت به نقل از روابطعمومی بانک صادرات ایران، حجتاله صیدی در جریان سفر و بازدید از شماری از شعب استان ایلام در جمع مدیران و برخی کارکنان بانک در این استان، اظهار کرد: بانک صادرات ایران در سه سال اخیر از وضعیت به مراتب بهتری نسبت به گذشته برخوردار شده است؛ به طوری که صورتهای مالی حسابرسی شده شش ماهه بانک نیز که بر روی سامانه کدال قرار گرفته، با استقبال تحلیلگران بازار سرمایه و نظام بانکی مواجه شده است. وی با بیان این که توفیقات بانک صادرات ایران بر اثر تلاشها و زحمات شبانهروزی همکاران در سراسر کشور حاصل شده و شایسته قدردانی است، این موفقیت را به همه همکاران تبریک گفت. صیدی، افزایش منابع را از عوامل اولیه کسب این موفقیت توصیف کرد و افزود: افزایش منابع بانک صرفنظر از آن که اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی را از بین برد، موجب افزایش توان تسهیلاتدهی بانک شد. اعطای تسهیلات نیز افزایش درآمد بانک را در پی داشت و نهایتاً در کنار سود غیرعملیاتی، سود عملیاتی مناسبی را برای بانک فراهم کرد. بنابراین اولین قدم در این موفقیت افزایش منابع بود. با اینکه در سراسر شبکه، افزایش منابع به خوبی حاصل شده اما به لحاظ درصد رشد، استان ایلام یکی از استانهایی بوده که رشد مورد انتظار را در منابع نداشته است. مدیرعامل بانک صادرات ایران مسیر حرکت زوار اربعین از طریق استان ایلام را مزیتی برای اقتصاد استان برشمرد و افزود: با استفاده از این مزیت، استان ایلام میتواند قطب گردشگری کشور باشد. صیدی همچنین ایمان و انگیزه مردم شریف استان ایلام را دومین ویژگی مهم این استان برشمرد و گفت: مردم این استان در دوران جنگ تحمیلی کارنامه درخشانی از خود برجای گذاشتهاند و روحیه کار و تلاش، خستگیناپذیری، غیرت و توانمندی، ظرفیت بسیار ارزشمندی برای این استان است. مدیرعامل بانک صادرات ایران تاکید کرد: ما به عنوان مدیران بانک وظیفه داریم بانک را ارتقا دهیم و لازمه این کار، ارتقا دادن فضای کسب و کار است. وی با اشاره به اینکه ایران از نظر مجموع منابع نفت و گاز در رتبه اول دنیا قرار دارد، اظهار کرد: باید برای حمایت از ایجاد صنایع پاییندستی نفت و گاز و پتروشیمی در استان ایلام دست به کار شد، چرا که این کار موجب ایجاد اشتغال و پیشرفت استان خواهد شد. مدیرعامل بانک صادرات ایران در بخش دیگری از سخنان خود تحقق هدف شعب این بانک در استان ایلام را در گرو آن دانست که شعب با سرمایهگذاران و شرکتهای بزرگ وارد فعالیت بازایابی شوند. صیدی همچنین خواستار آن شد که بخشی از فعالیت بازرگانانی که با کشور عراق تعامل دارند، با اتکا به دانش بانکداری نوین به طور رسمی در استان ایلام تمرکز یابد. صیدی همچنین با تاکید بر لزوم تدوین یک برنامه تحول بازاریابی و جلب مشتری در استان ایلام، ارتقای همکاران را مورد تاکید قرار داد و افزود: انتظار داریم که همکاران از نظر دانشاقتصادی، بانکداری و مدیریتی ارتقا یابند و به عنوان بانکداران موفق فعالیت کنند. وی با قدردانی از زحمات مدیران قبلی بانک در استان ایلام، تاکید کرد: بانک صادرات ایران در استان ایلام باید متحول شود. مدیرعامل بانک صادرات ایران با اشاره به حضور الگوهایی از مسئولان برجسته در نظام بانکی، اقتصادی و سیاسی کشور از منطقه ایلام، خواستار تلاش بیشتر برای ارتقای بانک در این استان شد. صیدی با بیان اینکه موفقیت همواره با عملکرد تیم حاصل میشود، از زحمات امراله احمدی دهکردی مدیر سابق شعب بانک در استان ایلام و تلاشهای حمزه شرافت، معاون بانک در این استان قدردانی کرد و با اعطای حکم انتصاب علی محمدی مقدم در سمت مدیر شعب جدید استان ایلام، موفقیت وی را خواستار شد.

حمایت بانک صادرات ایران از نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران

در خبری دیگر نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با حمایت بانک صادرات ایران و با هدف گسترش فرهنگ کتابخوانی، یکم تا ششم بهمنماه برگزار میشود. این بانک با شعار «بانک صادرات ایران، حامی یار مهربان» و به عنوان بانک عامل نمایشگاه بین المللی کتاب تهران طی سالهای گذشته به منظور تحقق مسئولیت اجتماعی خود در حوزه کتاب و نشر و ادامه حمایت از این رویداد بزرگ فرهنگی، با تجهیز شبکه گسترده خدمات بانکداری الکترونیک از اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران حمایت میکند. در این نمایشگاه که برگزاری آن با افزایش میزان یارانه اعتباری خرید کتاب (بن کتاب) همراه است، دانشجویان، طلاب و اعضای هیئتعلمی میتوانند از طریق سایت www.tehranbookfair.ir ثبت نام کرده و به صورت مجازی خرید کنند تا سفارش آنها از طریق پست ارسال شود.

گزارش امیدوارکننده مرکز پژوهش های اتاق بازرگانی نشان میدهد

صنعت و تجارت: واحدهای تولیدی همچنان زیر سایه رکود به فعالیت خود ادامه می دهند. بررسی ها نشان می دهد که کمبود مواد اولیه از یک سو و نوسانات شدید قیمتی از سوی دیگر طی ماه های گذشته موجب شده تا تولیدکنندگان مواد اولیه مورد نیاز را در قیمت های بسیار بالا تأمین کنند و برای جبران این مسئله، قیمت فروش خود را افزایش دهند؛ اما هم زمان بهواسطه کاهش سفارش ها و افت فروش، عملاً تحقق هزینه تمامشده از این محل نیز با مشکلاتی مواجه شده است. به طورکلی کمبود مواد اولیه و افزایش شدید قیمت ها در بخش صنعت که منجر به افزایش در قیمت فروش محصولات تولید شده نیز شده است.

طی ماه های گذشته همه تولیدکنندگان یک صدا از افزایش شدید و نابسامانی قیمت ارز و کمبود مواد اولیه مورد نیاز خود و همچنین قوانین مخل کسبوکار شکایت داشتند. هرچند به نظر می رسد که طی هفته های اخیر تا اندازه ای شاهد کاهش نرخ ارز در بازارها هستیم اما حقیقت این است که شرایط رکود تورمی در عمل منجر به توقف برخی از خطوط تولید شده است. در همین حال طبق اعلام مرکز پژوهش های اتاق بازرگانی ایران، شامخ کل اقتصاد ایران در آذرماه امسال به ۴۷.۷۷ واحد رسیده که همچنان وضعیت رکود در فعالیت ها را نشان می دهد؛ اما شدت رکود آن نسبت به آبان (۴۵.۷ واحد) کمتر شده است. در این ماه شاخص مدیران خرید بخش صنعت نیز به ۴۹.۳ واحد رسیده که بعد از رکود آبان ماه (۴۷.۶۳)، سیگنال قوی تری را نسبت به بهبود فعالیت صنایع نشان می دهد.

شاخص کلی مدیران خرید اقتصاد ایران

طبق نظرسنجی انجام شده از بنگاه های اقتصادی کشور، شاخص مدیران خرید برای کل اقتصاد ایران در آذرماه ۴۷.۷۷ به دست آمده است که نشان می دهد بطور میانگین طی سه ماه گذشته، نرخ کاهش کمتری در میزان فعالیت های اقتصادی وجود داشته است و روند نزولی شاخص کل طی ۶ ماه گذشته کمترین میزان کاهش در فعالیت ها را ثبت کرده است. نتایج نشان می دهد درحالیکه در این ماه برخی فعالیت ها در بخش خدمات و کشاورزی با رکود بیشتری نسبت به آبان روبرو بودند، اما ملایم تر شدن نرخ کاهش شاخص کل در آذر، به دلیل بهبود فعالیتها در بخش ساختمان و صنعت است. شاخص موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری شده در آذرماه ۴۶.۱۳ است و نسبت به آبان (۳۹.۸۴) شدت کاهش آن بسیار کمتر است. این شاخص با وجود آنکه همچنان کمتر از ۵۰ است اما نرخ کاهش آن نسبت به شدت کاهشی که طی ماههای اخیر داشته کمتر شده، بهگونه ای که طی ۱۴ ماه اخیر (از مهر سال گذشته) کمترین نرخ کاهش را داشته است.

همچنین قیمت فروش محصولات تولید شده یا خدمات ارائه شده در آذرماه (۵۶.۷۳) نرخ افزایش بسیار ملایم تری را نسبت به روند ۸ ماهه خود از ابتدای سال داشته که بیشتر به دلیل کاهش قیمت مواد اولیه وارداتی و کاهش تقاضای مشتریان است. شاخص انتظارات در ارتباط با میزان فعالیت اقتصادی در ماه آینده ۵۶.۳۸ است که طی ۷ ماهه اخیر بیشترین مقدار خود را به ثبت رسانده است، نشان دهنده چشم انداز بهتر اقتصادی در دی ماه است. با ادامه محدودیتهای ناشی از کووید ۱۹ در آذرماه فعالان اقتصادی بخش خدمات بار دیگر با کاهش در فعالیت ها روبرو شدند این در حالی است که وضعیت در بخش ساختمان و خدمات بهتر شده و افزایش شاخص میزان استخدام نیز چشم انداز روشن تری را نسبت به ماه های پیش رو نشان می دهد.

وضعیت شاخص مدیران خرید بخش صنعت

در این میان براساس داده های به دست آمده از بنگاه های بخش صنعت، شاخص مدیران خرید صنعت در آذرماه،۴۹.۳۰ است و بعد از رکودی که در آبان ماه (۴۷.۶۳) داشت، سیگنال قوی تری را نسبت به بهبود فعالیت صنایع در آذر نشان می دهد، اما همچنان به دلیل مشکلات موجود و همچنین کاهش تقاضای مشتریان وضعیت صنایع به حالت عادی بازنگشته است. در بخش صنعت به جز شاخص صنعت میزان سفارشات جدید مشتریان و موجودی مواد اولیه سایر زیرشاخص های اصلی وضعیت بهتری را نسبت به آبان ماه نشان می دهند. همچنین شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان در آذرماه ۴۳.۵۱ است و یکی از کمترین مقادیر را از ابتدای سال ۹۹ داشته است. به نظر می رسد از یک سو انتظارات کاهشی قیمت ها از سوی مشتریان و از سوی دیگر ادامه روند تعطیلات و همچنین اثرات فصلی بعضی از فعالیت ها باعث کاهش تقاضای مشتریان در آذرماه شده است. شاخص میزان موجودی مواد اولیه در آذر (۴۸.۹۲) علیرغم آنکه همچنان کاهشی است، اما کاهش بسیار ملایم تری نسبت به آبان (۴۲.۴۹) دارد و نشان می دهد با توجه به اینکه تولیدکنندگان همواره و بهویژه در ماه های اخیر با کمبود شدید مواد اولیه مواجه بوده اند. این شاخص در آذرماه، طی ۲۷ دوره از ابتدای شروع طرح (مهر ۹۷) یکی از بهترین مقادیر خود را به ثبت رسانده است که افزایش در ترخیص برخی مواد اولیه از گمرکات کشور در آن مؤثر بوده است. همچنین شاخص میزان استخدام و به کارگیری نیروی انسانی ۵۱.۰ است که نشان می دهد نسبت به آبان ماه (۴۸.۹۲) فعالان بخش صنعت افزایش در بهکارگیری نیروی انسانی داشته اند. شاخص قیمت محصولات تولید شده (۵۶.۶۲) در آذرماه با شیب ملایمتری افزایش داشته است و در ماههای اخیر بهویژه از ابتدای سال که شدت افزایش قیمتها بسیار زیاد بود، در آذرماه با افزایش کمتری مواجه بوده است. این در حالی است که کاهش تقاضای مشتریان و کاهش قیمت مواد اولیه وارداتی باعث شده تا تولیدکنندگان قیمت ها را کمتر افزایش دهند. شاخص انتظارات تولید در ماه آینده ۵۸.۲۲ نشاندهنده انتظارات خوش بینانه و امیدواری فعالان اقتصادی بخش صنعت به بهبود فعالیت ها در دی ماه است. شاخص کل شامخ در بخش صنعت برای صنایع پوشاک و چرم (۳۲.۵) به دلیل کمبود شدید مواد اولیه و صنایع فراورده های نفت و گاز (۳۹.۲) کمترین مقدار را نسبت به سایر صنایع داشته اند و صنایع لاستیک و پلاستیک (۵۷.۸) و وسایل نقلیه و قطعات وابسته بهترین وضعیت را نسبت به ماه قبل داشته اند. همچنین صنایع لاستیک و پلاستیک، ماشین سازی و لوازمخانگی، کانی غیرفلزی، شیمیایی، چوب و کاغذ و مبلمان و سایر صنایع وضعیت موجودی مواد اولیه خود را بهتر از ماه قبل ارزیابی کرده اند. از طرف دیگر یکی از آخرین گزارش های صندوق بین المللی پول نشان می دهد که رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۱ میلادی مثبت خواهد شد. براساس این گزارش رشد اقتص ادی در ایران در این سال به رقم ۳.۲ درصد می رسد که نسبت به چشم انداز قبلی یک دهم درصد بهتر شده است. همچنین آمارها نشان می دهد رشد اقتصادی دنیا نیز در سال ۲۰۲۱ به مثبت ۵.۲ درصد خواهد رسید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: وزارت صمت وزارتخانه خط مقدم است که مورد هجمه همه رانت خواران، مفسدان و ویژه خواران قرار گرفته است. علیرضا رزم حسینی با اشاره به اینکه وزارت صمت وزارتخانه خط مقدم است که موردهجمه همه رانت خواران، مفسدان و ویژه خواران قرار گرفته، تصریح کرد: این وزارتخانه ۴۰ درصد جی دی پی، ۳۸ درصد اشتغال کشور و مسئولیت معیشت و سفره مردم را به عهده دارد. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه این وزارتخانه در شرایط جنگ اقتصادی نیز مورد حمله بدخواهان است، بیان کرد: وزارت صمت اگر بخواهد با صداقت با مردم گفت و گو کرده، ملاحظه کاری نداشته باشد و سبک اداره جدیدی دنبال کند نیاز به حمایت حکومت دارد نه فقط حمایت دولت و رییس جمهور و حکومت باید به کمک وزارت صمت بیاید و برای معیشت مردم، تولید کشور و تجارت خارجی تلاش کند. وی اظهار کرد: در حوزه تجارت خارجی هر بخشنامه و قانونی با همکاری بانک مرکزی و محوریت این وزارتخانه صادر می شود و در بحث رفع تعهد ارزی صادرکنندگان و واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه موردنیاز کارخانجات اقدام خوبی صورت گرفت و در یک ماه و نیم گذشته ۵ میلیارد دلار ثبت سامانه شده است. رزم حسینی تصریح کرد: روز به روز برای رفع موانع این حوزه کار می کنیم و حتما اتفاقات خوبی باهمکاری رییس کل بانک مرکزی انجام می دهیم تا صادرات افزایش و ارزآوری به کشور بیشتر شود. وی در ادامه بیان کرد: در کل کشور از ۵۲ هزار واحد صنعتی بالغ بر ۱۰ هزار واحد راکد یا تعطیل است که اراده کردیم تا پایان امسال ۱۵۰۰ واحد را فعال کنیم. وزیر صمت گفت: امروز اگر هر گروه و شخصیت سیاسی که می خواهد کار کند، سیاسی ترین کار، فعالیت اقتصادی و معیشت مردم است. چه سیاستی بهتر از اینکه دل مردم را نسبت به انقلاب و نظام نرم تر کنیم؟ باید دل مردم را با کار و اقتصاد به دست بیاوریم. وی اظهار کرد: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اختیارات خوبی دارد و برای تکمیل واحدهای نیمه فعال ۵۲ هزار میلیارد تومان در قرارگاه جهش تولید تصویب و به استان ها ابلاغ شده و فرصت خوبی است که واحدهای راکد و غیرفعال از این تسهیلات استفاده کنند.

رزم حسینی بیان کرد: بروکراسی اداری همه را خسته می کند و هر کس در جای خود باید کمک کرده و از چسبندگی بروکراسی خود را نجات بدهد و من تا جایی که بگذارند، این کار را خواهم کرد. وی افزود: بروکراسی مزمن و مریض روز به روز نظام دیوان سالاری ما را افزایش داده و مردم را کوچک کرده است که اگر فرصت داشتیم در این دولت وزارتخانه ای می ساختیم که حداقل نیرو و حداکثر کارآیی را داشته باشد؛ ضمن اینکه هر اصلاحاتی هزینه هایی دارد و باید یک نفر فداکاری کند و این کار امکانپذیر است. وزیرصنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه قوانین مزاحم را احصاء کرده ایم، گفت: برای فعالیت معادن راکد مطمئنا مخالفت هایی آغاز می شود اما ما سه ماه مهلت دادیم ا تعیین تکلیف کنند زیرا افرادی سال ها مجوز فروشی کرده و مجوز به ۱۰ واسطه داده شده که باید این محدوده ها به مزایده گذاشته شود و این در اختیار شورای معادن استان است که باید با همکاری دستگاه های نظارتی به افرد اهل واگذار کنند.

برخورد با چهار آژانس مسافرتی و دو سایت فروش بلیت هواپیما

گروه راه و مسکن: پس از آنکه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گران فروشی بلیت هواپیما را تایید و دستور معرفی و برخورد با آنها را صادر کرد، چهار آژانسهای مسافرتی تعلیق شده و دو سایت غیر قانونی فروش اینترنتی بلیت هواپیما به دستگاه قضایی معرفی شد.

چندی پیش برخی از نمایندگان مجلس نسبت به گران فروشی بلیت هواپیما انتقاد کردند و سازمان هواپیمایی کشوری را به عنوان متولی نظارت بر آنها مسئول رسیدگی و برخورد با این تخلفات دانستند.

در پی این اظهارات تورج دهقان زنگنه - رئیس سازمان هواپیمایی کشوری - ضمن تایید موضوع گرانفروشی بلیت هواپیما از سوی برخی سایت ها و آژانس های هواپیمایی از صدور دستور برای معرفی آنها به دستگاه قضایی برای برخورد با این تخلفات خبر داد.

وی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: گران فروشی بلیت هواپیما گزارش شده و وجود دارد اما این اتفاق ربطی به شرکتهای هواپیمایی ندارد و آنها این کار را انجام ندادند، بلکه این تخلف از سوی برخی از سایت ها و آژانس های هواپیمایی رخ داده و بر این اساس دستورات لازم برای شناسایی و معرفی آنها به دستگاه قضایی صادر شده است.

پس از پیگیری ها ، سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که پروانه فعالیت چهار شرکت خدمات مسافرت هوایی به علت گرانفروشی بلیت هواپیما تعلیق شد.

این سازمان در بیانیه خود اعلام کرد که پیرو رصد درگاههای فروش بلیت هواپیما توسط این سازمان و دریافت گزارش مبنی بر فروش بالاتر از نرخ مصوب بلیت، پروانه فعالیت شرکت های خدمات مسافرت هوایی مقتدر سیر ایرانیان کیش در شهر کیش، عتیق گشت اصفهان در شهر اصفهان، آرش پرواز آذرآبادگان در شهر ارومیه و سپند پرواز شرق در شهر تهران به مدت سه ماه تعلیق شدند.

همچنین به شرکتهای هواپیمایی داخلی و خارجی اعلام شد فروش بلیت مستقیم یا غیر مستقیم آن شرکتها توسط دفاتر فوق غیر قانونی بوده و متخلفان مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

لذا از هموطنان گرامی تقاضا می شود با توجه به تعلیق فعالیت دفاتر فوق به مدت ۳ ماه، از خرید بلیت از این دفاتر خودداری کنند. همچنین در صورت مشاهده هرگونه تخلف و گرانفروشی، خارج از نرخ نامه مصوب و مندرج در سایت انجمن شرکتهای هواپیمایی، مراتب را از طریق سایت سازمان هواپیمایی کشوری به آدرس cao.ir اعلام تا با متخلفین برخورد قانونی انجام شود.

در ادامه این بیانیه آمده است که فعالیت مجدد دفاتر فوق منوط به رعایت کامل مقررات و صدور گواهی توسط سازمان هواپیمایی کشوری است.

سازمان هواپیمایی کشوری در بیانیهای دیگری از پیگیری قانونی برای برخورد قضایی با دو سایت غیر مجاز فروش بلیط هواپیما خبر داد.

در این اطلاعیه نیز سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: پیرو دریافت گزارش مبنی بر گرانفروشی بلیت هواپیما و رصد این سازمان، سایت های غیر مجاز فروش بلیت چارتر ۷۲۴ و safarme.com، بدون اخذ مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری اقدام به فروش غیر قانونی و بالاتر از نرخ مصوب کرده بودند که در راستای تکالیف قانونی این سازمان به دستگاه قضایی جهت پیگرد حقوقی معرفی شدند.

همچنین به شرکتهای هواپیمایی داخلی و خارجی اعلام شد فروش بلیت مستقیم یا غیر مستقیم آن شرکتها توسط سایتهای نامبرده غیر قانونی بوده و متخلفان مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

لذا از هموطنان گرامی تقاضا می شود با توجه به فعالیت غیر مجاز سایت چارتر ۷۲۴ و safarme.com ، از خرید بلیت از این دو سایت خودداری کنند. همچنین در صورت مشاهده هرگونه تخلف و گرانفروشی، خارج از نرخ نامه مصوب و مندرج در سایت انجمن شرکتهای هواپیمایی، مراتب را از طریق سایت سازمان هواپیمایی کشوری به آدرس cao.ir اعلام تا با متخلفین برخورد قانونی انجام شود.

سازمان هواپیمایی کشوری در پایان این گزارش خود نیز تاکید کرد که هر گونه سایت فروش بلیت هواپیما با پیشوند یا پسوند ۷۲۴ نیز غیر قانونی است.