آیت الله هاشمی مرد روزهای سخت صلح و جنگ بود

تولیت حرم امام خمینی (ره) گفت: آیتالله هاشمی هم مرد صلح و هم مرد جنگ بود. میدانست دنیا سختی، زندان، جنگ و فحش دارد.به گزارش ایسنا، سیدحسن خمینی در مراسم درگذشت آیتالله هاشمی رفسنجانی با اشاره به آیاتی از قرآن گفت: از جمله مومنین کسانی هستند که عهدی که با خدا بستند را به جا آوردند.وی گفت: مرحوم هاشمی مرد روزهای سخت بود. مرد فرار نبود. قبل انقلاب تا پای اعدام رفته بود. مرد روزهای سخت جنگ بود. داستان جنگ ما داستان مردم مظلوم در مقابل همه قدرتها بوده است. همه دنیا پشت سر صدام بودند. خمینی ادامه داد: من در چندین نوبت بیتابی ایشان را هم دیده بودم. اینکه ایشان خوب لمس میکرد که بدون سختی به جایی نمیرسیم مهم است. آقای هاشمی میدانست دنیا کتک، زندان و لطمه دارد. اشتباه میکنند کسانی که فکر میکنند راه سعادت از خوشی میگذرد.وی ادامه داد: مرحوم هاشمی با دیدن مشکلات نه تنها پا پس نکشید، بلکه آدم احساس میکرد ایمان او به خدا بیشتر میشود. خمینی گفت: اگر با مردم صادق باشید خدا حتما کمک میکند و مردم حتما با شما خواهند بود. ایمان به خدا و به هدف باعث میشد استقامت ایشان بالا برود.

 

نباید این تصور ایجاد شود که در ایران قحط الرجال است

عضو موتلفه گفت: نباید در جهان این تصور ایجاد شود که در ایران قحط الرجال است و فقط چند نفر مشخص برای پست ریاست جمهوری داریم.حمیدرضا ترقی در گفت وگو با ایرنا گفت: در طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری به احزاب بهایی داده نشده و جایگاه احزاب در ویژگیها و شرایط نامزد ریاست جمهوری گنجانده نشده است. رویکرد مجلس در این طرح با سیاستهای رهبر انقلاب همخوانی ندارد، چون ایشان تاکید کردهاند که جایگاه احزاب در انتخابات باید شفاف شود.عضو موتلفه یادآور شد: حضور حداکثری در انتخابات به عوامل متعددی بستگی دارد. طبق پایشی که در جامعه صورت گرفته، حدود ۳۶ درصد مردم برای مشارکت به وضعیت اقتصادی کشور نگاه میکنند، اگر وضع اقتصادی بهبود پیدا کرد و رضایتمندی آنها را تا مقطع انتخابات جلب شود، احتمال شرکت آنها در انتخابات افزایش پیدا میکند.وی افزود: اگر مجلس در رابطه با بهبود وضعیت اقتصادی کشور فشار بیاورد و دولت هم مقداری در ارائه خدمات رفاهی و معیشتی به کارهایش سرعت ببخشد و مسائل و وضع اقتصادی مردم بهبود پیدا کند، مشارکت معقولی در انتخابات خواهیم داشت.

انتقاد ظریف از ترامپ یاغی

وزیر خارجه کشورمان در توییتی نوشت: رئیسجمهور یاغی که به دنبال انتقامجویی از مردم خود بوده است، در چهار سال اخیر بلایی بدتر از آن را سر ما و دیگران آورده است. به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف در توییتی نوشت: رئیسجمهور یاغی که به دنبال انتقامجویی از مردم خود بوده است، در چهار سال اخیر بلایی به مراتب بدتر از آن را سر مردم ما و دیگران آورده است. مسئله آزاردهنده این است که این شخص اجازه آغاز جنگ هستهای بدون کنترل را دارد. این نگرانی امنیتی برای تمام جامعه بینالمللی است. ظریف در توییت دیگری نوشت: ''کسانی که چهار سال در برابر قلدری قانونشکنانه ترامپ سر خم کردند -تا به هزینه مردم ما خود را از آسیب مصون بدارند- حالا تجاوز او به حاکمیت قانون را محکوم میکنند.با این حال هنوز هم تلاش میکنند از تروریسم اقتصادی او علیه ایران به عنوان «اهرم» استفاده کنند.اگر نمیتوانید جربزه داشته باشید، دستکم به خاطر خودتان هم شده، آیندهنگری داشته باشید.''

رفع تحریم شرط پایان غنیسازی

معاون سیاسی وزیر خارجه گفت: غنیسازی ۲۰ درصدی اورانیوم توسط ایران به سرعت و به راحتی قابل بازگشت است.به گزارش ایسنا، سیدعباس عراقچی با اشاره به تاثیرات تحریمهای آمریکا بر روی ایران در چهار سال گذشته بیان کرد که به عنوان یک دیپلمات "لحظهای را برای اطمینان حاصل کردن از رفع دوباره تحریمها از دست نخواهد داد".وی عنوان کرد که در صورت رفع تحریمها و منفعت بردن ایران از توافق هستهای، کشور به تعهدات هستهای خود بازمیگردد.عراقچی افزود که غنیسازی ۲۰ درصدی "میتواند به سرعت و به راحتی معکوس شود".وی در خصوص احتمال بازگشت آمریکا به توافق هستهای گفت که "این تصمیم با آنهاست" و افزود "ما از بازگشت آنها استقبال میکنیم اما برای بازگشتشان التماس نخواهیم کرد".معاون سیاسی وزیر خارجه عنوان کرد که ایران منتظر میماند تا ببیند دولت بایدن "چگونه میخواهد به توافق و تعهداتش بازگردد".

ترامپ از اعتبار سیاسی ساقط شد

معاون دفتر رئیس جمهوری با اشاره به اتفاقاتی که شب گذشته در ایالات متحده آمریکا رخ داد، اظهار کرد: با تصاویر بهتآوری که دیشب جهانیان از ساختمان کنگره و از آتشی که به واشنگتن رسیده بود، دیدند؛ ‎ترامپ از اعتبار سیاسی ساقط شد.به گزارش ایسنا، علیرضا معزی در توییتر نوشت: پایان ترامپ به سرنگونی از قدرت و بیرون رانده شدن از حکومت خلاصه نشد؛ با تصاویر بهتآوری که دیشب جهانیان از ساختمان کنگره و از آتشی که به واشنگتن رسیده بود، دیدند؛ ‎ترامپ از اعتبار سیاسی ساقط شد. به تعبیر هفتهی گذشتهی ‎روحانی، او از زندگی سیاسی و حیثیت، سرنگون شد.»

 

زمینه سازی حضور زنان در انتخابات

معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: جمع بندی دولت این است که احزاب باید زمینه را برای حضور زنان در انتخابات فراهم کنند. معصومه ابتکار در گفتوگو با ایلنا، درباره مشخص شدن تکلیف واژه رجل سیاسی در ادبیات سیاسی ایران گفت:در لایحه دولت و طرح اصلاح قانون انتخابات که از سوی نمایندگان پیگیری میشود، در مورد مفهوم «رجل سیاسی» مغایرتی با آنچه در قانون اساسی آمده وجود ندارد.معاون ریاست جمهوری بیان کرد: رجل سیاسی در قانون اساسی مشخص است، در این قانون کلمه رجال را به این خاطر استفاده کردند که جنسیت را در بر نگیرد که این موضوع در مذاکرات قانون اساسی هم وجود دارد و شهید آیتالله بهشتی و خانم مینو گرجی در این مورد به صورت روشن صحبت کردهاند.

رونمایی از پایگاه راهبردی موشکی

فرمانده سپاه گفت: دشمنان ما، قدرت منطق را نمی پذیرند بلکه بر منطق قدرت تکیه دارند، لذا برای جلوگیری از تحمیل اراده سلطه طلبانه و برنامه آنها، راهی جز تقویت قدرت بازدارنده دفاعی و تهاجمی برای ما وجود ندارد .به گزارش ایلنا، سرلشکر حسین سلامی گفت: منطق ما برای دفاع از تمامیت ارضی و استقلال کشور و دستاوردهای انقلاب اسلامی، قوی شدن است. فرمانده سپاه گفت: آنچه امروز در این مجموعه می بینید یکی از چندین تاسیسات نگه دارنده موشکهای راهبردی نیروی دریایی سپاه است که در آن، ستونی از موشک ها و سیستم های پرتاب آنها را ملاحظه میکنیم.وی افزود:طول این ستون ها کیلومترها ادامه دارد و تعداد زیادی از این مجموعه ها در نیروی دریایی سپاه وجود دارد. الحمد الله نیروی دریایی سپاه امروز به کفایت و بلوغ قدرت دست یافته است.

قدرت از آن ملتها است

مشاور رییس جمهوری با اشاره به درگیریهای شب گذشته در کنگره آمریکا قدرت را از آن ملتها دانست.به گزارش ایرنا، حسام الدین آشنا در توییتر نوشت: ترامپ با پول سعودیها هم نمیتواند رییسجمهور بماند.مشاور رییس جمهوری با بیان اینکه سعودیها هم نمیتوانند با زور آمریکا حاکم بمانند، خاطرنشان کرد: قدرت از آن ملتها است.

ورود ایران به رشد اقتصادی مثبت

معاون اول رییس جمهوری گفت: گرچه درآمدهای نفتی ایران کاهش یافت اما با فعالیتهای اقتصادی موثر هماینک کشور وارد رشد اقتصادی مثبت شده است.به گزارش ایرنا اسحاق جهانگیری گفت: دولت برای برداشتن هرچه زودتر تحریمها از دوش مردم ایران درنگ نمیکند.وی بیان کرد: رییس جمهوری آمریکا با افتضاحی که در کنگره این کشور رخ داد باید با پست خود خداحافظی کند.

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی تلویزیونی در سالروز قیام ۱۹ دی:

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنانی تلویزیونی به مناسبت سالروز قیام ۱۹ دی ۱۳۵۶ مردم قم، بر ضرورت حراست از یاد و نام این قیام تعیینکننده و مضمون دینی و ضدّامریکایی آن تأکید کردند و با افتخارآمیز خواندن تولید واکسن کرونا در کشور، گفتند: حضور منطقه‎ای و ثباتآور و افزایش قدرت دفاعی و موشکی ایران ادامه خواهد یافت، در مورد برجام هم ما اصرار و عجلهای برای بازگشت امریکا نداریم مهم این است که تحریمها باید فوری و کامل برداشته شود.

حضرت آیتالله خامنهای قبل از بیان مباحث اصلی خود درباره حماسه ۱۹ دی ۱۳۵۶ مردم قم و برخی مسائل روز، از حضور حماسی و خودجوش مردم در تجلیل از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی قدردانی و تأکید کردند: این فعالیت خودجوش و حماسهگونه، ناشی از عواطف، بصیرت و انگیزههای عالی مردم بود و روح تازهای در کالبد کشور و ملت دمید.

ایشان همچنین از تجمع بزرگ و شگفتانگیز مردم عراق در بغداد و چند شهر دیگر در سالگرد این دوشهید بزرگ تجلیل کردند و یاد همراهان سردار سلیمانی و ابومهدی (شهیدان پورجعفری، مظفرینیا، طارمی، زمانینیا) و نیز شهدای عراقی همراه را گرامی داشتند.

حضرت آیتالله خامنهای همچنین با بزرگداشت یاد شهدای جانباخته کرمان در مراسم تشییع سردار سلیمانی و نیز شهیدان جانباخته در حادثه بسیار تلخ و ناگوار سانحه هواپیمایی در آسمان تهران، از خداوند متعال برای آن عزیزان لطف و رحمت و برای بازماندگان صبر و تسلّا و آرامش مسألت کردند.

رهبر انقلاب افزودند: مسئولان نیز در این زمینه وظایفی دارند که به آنها تذکر داده شده است.

حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به چهلمین روز شهادت دانشمند بزرگ کشور شهید فخریزاده افزودند: دو شخصیت بزرگ علمی که این اواخر از دست دادیم یعنی شهید فخریزاده و آیتالله مصباح یزدی، هر دو در عرصه های کاری خویش، چهرههای برجستهای بودند که باید از میراث ارزشمند آنها مراقبت شود و راه آنان به بهترین وجه ادامه یابد.

رهبر انقلاب در بخش اصلی سخنانشان با تأکید بر تأثیر تعیینکننده قیام ۱۹ دی ۱۳۵۶ مردم قم، نگهبانی و حراست از یاد این حادثه و نیز مضمون عمیق آن را ضروری برشمردند.

ایشان افزودند: قیام ۱۹ دی از نقاط اوج حیات ملت ایران است چرا که عزم، اراده و بصیرت ملت را نشان میدهد. بنابراین باید یاد آن زنده و پُر نشاط بماند و راه آینده را روشن کند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تلاش دستهای خائن و تحلیلگران مغرض برای تغییر مضمون و محتوای حوادث بزرگ ملتها در جهت منافع قدرتهای بزرگ گفتند: با گسترش وسایل ارتباط جمعی، امکان تغییر مضمون اینگونه حوادث بیشترشده است.

ایشان تحریف واقعیت رویدادهای مهم کشورها و جهان، آن هم با زبان و قلم اشخاص و نویسندگان معروف را از کارهای مهم دستگاههای جاسوسی و امنیتی برشمردند و با اشاره به کتابی که در زمینه اینگونه فعالیتهای سازمان سیا منتشر شده است، افزودند: این کتاب نشان میدهد که سیا چگونه با تسلط بر مطبوعات و رسانههای بزرگ آمریکایی و حتی اروپایی، حوادث را تحریف و تفسیرهای تأمین کننده منافع آمریکا را به افکار عمومی القا میکند.

رهبر انقلاب در تبیین ضرورت نگهبانی از مضمون قیام ۱۹ دی ۱۳۵۶ مردم قم افزودند: حادثه قم به این شهر منحصر نماند و با الگوسازی و گسترش به دیگر شهرها، زمینهساز پیروزی انقلاب عظیم مردم ایران شد، بنابراین باید از مضمون آن بهخوبی مراقبت کرد.

حضرت آیتالله خامنهای، خشم متراکمشدهی مردم نسبت به رژیم دیکتاتور، فاسد و وابسته پهلوی را یکی از دو مضمون اصلی قیام ۱۹ دی دانستند و افزودند: این حرکت تعیینکننده، اساساً دینی بود چرا که بر رهبری، بیانیهها، سخنان و درسهای امام خمینی(ره) به عنوان مرجع تقلید متکی بود و ایشان هم از روز اول قیام در سال ۱۳۴۱، مردم را بر اساس مبانی دینی رهبری و هدایت میکرد.

رهبر انقلاب اسلامی، مضمون دوم قیام ۱۹ دی ۱۳۵۶ را «ضدّ آمریکایی و ضدّ استکباری» خواندند و یادآوری کردند: چند روز قبل از آن قیام، رییسجمهور وقت آمریکا در تهران حمایت صد در صدی خود را از رژیم منحط، مستبد و وابسته پهلوی اعلام کرده بود، بنابراین حرکت مردم قم علیه رژیم پهلوی یک حرکت ضد آمریکایی هم بود.

ایشان در جمع بندی این بخش از سخنانشان گفتند: قیام دینی و ضد آمریکایی ۱۹ دی در واقع اولین ضربه تبر ابراهیمی بر پیکر بت بزرگ به حساب میآید، ضرباتی که تا امروز ادامه یافته است.

رهبر انقلاب با اشاره به اوضاع در هم ریخته بت بزرگ استکبار افزودند: «افتضاح انتخاباتی»، «حقوق بشری که هر چند روز یک سیاهپوست قربانی آن میشود»، «بر ملا شدن ماهیت ارزشهای ادعایی آمریکا که موجب تمسخر دنیا حتی دوستان آمریکا شده»، «اقتصاد فلج»، و «دهها میلیون بیکار و گرسنه و بیخانمان» نشان دهنده اوضاع نابسامان آمریکا است که البته عجیب نیست، اما عجیب این است که عدهای هنوز آرزو و قبلهشان آمریکا است.

حضرت آیتالله خامنهای افزودند: عدهای خیال میکنند که اگر با آمریکا آشتی کردیم، کشور بهشت بَرین می شود. این افراد باید به ایران قبل از انقلاب نگاه کنند که چگونه حمایت آمریکا باعث جلوگیری از پیشرفت کشور، گسترش فقر اقتصادی و علمی و رواج فساد و بی بند و باری فرهنگی شد. ضمن اینکه امروز هم اوضاع رژیمهایی که در منطقه قربانصدقه آمریکا میروند، بر همه روشن است.

رهبر انقلاب، بازگشت به سلطه جهنمی قبل از انقلاب را هدف اصلی آمریکاییها در فشارهای ۴۲ ساله بر ایران دانستند و افزودند: فرق آمریکا با برخی اروپاییها در این است که آمریکاییها به علت سابقه سلطه قبلی خود بر ایران و منطقه، دنبال تکرار آن وضع هستند و باید همه در مقابل این هدف شوم هوشیار باشند.

حضرت آیتالله خامنهای با اشاره سخنان صریح یک کارشناس معروف آمریکایی گفتند: آمریکاییها تا هنگامی که بر منطقه سلطه نیابند، منافع خود را در ایجاد بیثباتی در ایران، عراق، سوریه، لبنان و دیگر کشورهای منطقه جستجو میکنند که این هدف را گاهی با کارهایی شبیه فتنه ۸۸ در ایران و گاهی با تشکیل داعش پیگیر میشوند.

ایشان با اشاره به حوادث روزهای اخیر در آمریکا مانند حمله به کنگره و فرار نمایندگان از تونلهای مخفی افزودند: آنها در فتنه ۸۸ به دنبال نا امنی و ایجاد آشوب و جنگ داخلی در ایران بودند که موفق نشدند و خداوند همین مساله را در سال ۹۹ بر سر خودشان آورد.

حضرت آیتالله خامنهای بخش دیگری از سخنانشان را به پاسخ قطعی و پایانی نظام اسلامی به ادعاهای جبهه استکبار به سرکردگی آمریکا علیه جمهوری اسلامی در ۳ موضوع «تحریم»، «حضور منطقهای ایران» و «توان دفاعی و قدرت موشکی کشور» اختصاص دادند.

ایشان در خصوص مسئله تحریم تأکید کردند: جبهه غرب و دشمنان موظفند حرکت خباثتآمیز تحریم علیه ملت ایران را که واقعاً یک خیانت، جنایت و دشمنی بیجهت علیه مردم است، فوراً متوقف کنند و همه تحریمها را بردارند.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: البته بارها تأکید کردهایم که باید اقتصاد را با فرض برداشتهنشدن تحریمها جوری برنامهریزی کنیم تا کشور به خوبی اداره شود و با رفتن و آمدن تحریم و با بازیگریهای دشمن دچار مشکل نشود که این کار با اتکا به ظرفیتهای داخلی و اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی ممکن است. اگرچه تحریمها نیز به تدریج در حال بیاثر شدن هستند.

حضرت آیتالله خامنهای خاطرنشان کردند: بنابراین این حرف طرف مقابل که فلان کار را بکنید یا نکنید، بیخود است و تحریمها که خیانت و جنایت در حق ملت است، باید برداشته شود.

رهبر انقلاب اسلامی، معنا و منطق حضور منطقهای ایران را تقویت دوستان و طرفداران جمهوری اسلامی خواندند و گفتند: حضور جمهوری اسلامی در منطقه «ثباتآفرین» و موجب رفع بیثباتی است همچنانکه در سوریه و عراق این واقعیت را همه دیدند. بنابراین، این حضور، قطعی است و باید وجود داشته باشد و خواهد داشت.

حضرت آیتالله خامنهای با یادآوری تجربه تلخ ناتوانی کشور درمقابل حملات هوایی صدام، خاطرنشان کردند: ایران آن روزها در مقابل موشکباران و بمباران تهران و شهرهای مختلف ناتوان و بیدفاع بود و جمهوری اسلامی حق نداشت کشور را در آن شرایط نگه دارد.

ایشان با یادآوری نمونههایی از قدرت دفاعی امروز ایران مثل ساقط کردن پرنده متجاوز آمریکایی در آسمان ایران و یا در هم کوبیدن پایگاه عینالاسد، گفتند: دشمن در مقابل این واقعیتها ناگزیراست قدرت و تواناییهای دفاعی ایران را در محاسبات و تصمیمات خود در نظر بگیرد.

رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان به مسئله پر تکرار دیگری در افکار عمومی یعنی برجام، و کنار گذاشتن بخشی دیگر از تعهدات و آغاز غنیسازی ۲۰ درصد اشاره کردند و گفتند: این بحث را مطرح میکنند که آمریکا به برجام برگردد یا برنگردد؟ جمهوری اسلامی هیچ اصرار و عجلهای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد، بلکه مطالبه منطقی ما رفع تحریمها و بازگرداندن حق غصبشده ملت است که این وظیفه آمریکا و اروپاییهای دنباله‎رو آن است.

حضرت آیتالله خامنهای افزودند: اگر تحریمها برداشته شد بازگشت آمریکا به برجام معنا میدهد البته مسئله خسارتها که جزو مطالبات ما است در مراحل بعدی دنبال خواهد شد، اما بدون رفع تحریمها بازگشت آمریکا به برجام حتی ممکن است به ضرر کشور هم باشد.

ایشان خاطرنشان کردند: در این موارد به مسئولان در قوای مجریه و مقننه گفته شده که با دقت و رعایت کامل ضوابط پیش بروند.

رهبر انقلاب اسلامی تصمیم مجلس و اقدام دولت برای کاهش بخش دیگری از تعهدات برجام را کاملاً درست و عقلانی دانستند و گفتند: عمل کردن جمهوری اسلامی به همه تعهدات خود در شرایطی که طرف مقابل به همه تعهدات خود عمل نمیکند، بیمعنی است.

ایشان افزودند: البته اگر آنها به تعهدات خود بازگردند ما نیز برمیگردیم، همچنانکه بنده از ابتدای برجام گفتم اقدامات باید به صورت متناظر و «کار و تعهد آنها در مقابل کار و تعهد ما» باشد که البته این، اولِ کار انجام نگرفت اما اکنون باید انجام شود.

موضوع دیگری که رهبر انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند، منافات نداشتن بکارگیری جوانان با انگیزه و کاربلد، با استفاده از افراد کارکشته و با تجربه بود.

ایشان به پخش بخشی از سخنانشان در یک برنامه تلویزیونی که در صدر آن بر روی کار آمدن «دولت جوان حزباللهی» و در ادامه بر استفاده از افراد با تجربه تأکید شده بود، اشاره کردند و گفتند: این دو مورد با هم منافاتی ندارد، بنده از قدیم به تکیه به نیروهای جوان اعتقاد راسخ داشتهام به این معنی که به آنها اعتماد و در برخی مدیریتهای مهم کشور از آنها استفاده، و از ابتکار، انگیزه و نشاط آنها استقبال شود.

رهبر انقلاب اسلامی گفتند: باید از کار، روحیه و خلاقیت جوانان و بچههای کشور حداکثر استفاده بشود اما این به معنای حذف و کنار گذاشتن نسل قبل نیست، بلکه بر حسب اقتضاء، یکجا مدیریتِ جوان و یکجا مدیریت فرد مجرّب و کارکشته لازم است همچنانکه در زمان امام بزرگوار نیز همینطور بود. البته در خصوص دولت جوان حزباللهی در ایام نزدیک انتخابات سخن خواهیم گفت.

حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به شهید سرافراز سردار سلیمانی افزودند: البته بعضی از افراد میانسال هم مثل جوانان هستند. شهید سلیمانی در حدود ۶۰ سالگی از هیچ چیز نمیترسید و تحرّک، تلاش و فعالیتهای متراکم او اعجابآور بود.

بخش پایانی سخنان رهبر انقلاب به مسئله کرونا اختصاص داشت.

ایشان با تشکر از وزارت بهداشت و دستاندرکاران تولید واکسن آزمایششده برای مقابله با کرونا، این واکسن را مایه افتخار و عزت کشور خواندند و با انتقاد از افرادی که هر کار بزرگ در کشور را انکار میکنند، به سوابقی از این انکارها در مقابل پیشرفتهای علمی اشاره و خاطرنشان کردند: سالها قبل وقتی جوانان کشور دستگاههای سانتریفیوژ را درست کرده بودند، عدهای نامه نوشتند که مبادا فریب این ادعاها را بخورید، همچنین پس از موفقیت مرحوم کاظمی و جوانان همکار او در سلولهای بنیادی پیغامهای مشابهی داده شد اما آن پیشرفتها واقعاً قابل باور بود و پس از آن نیز پیشرفتها ۱۰ برابر شد.

حضرت آیتالله خامنهای در ادامه، ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی به کشور را ممنوع اعلام کردند و گفتند: آمریکاییها اگر توانسته بودند واکسن تولید کنند این افتضاح کرونایی در کشورشان بهوجود نمیآمد که در یک روز حدود ۴ هزار نفر تلفات داشته باشند. ضمن اینکه اساساً به آنها اعتمادی نیست و گاهی این واکسنها برای آزمایش بر روی ملتها است.

ایشان افزودند: البته با سابقهای که فرانسویها در قضیه خونهای آلوده دارند، به آنها هم خوشبین نیستم، اما تهیه واکسن از کشورهای دیگر هیچ مشکلی ندارد.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم استمرار مراقبتهای بهداشتی مردم و انجام وظایف مسئولان برای مقابله با کرونا، گفتند: برخی تجربههای خوب، موفق و امتحانپس داده دارویی در زمینه کروناوجود دارد که مسئولان هم آنها را تصدیق میکنند، این موارد نباید انکار شود بلکه باید مورد بررسی قرار بگیرد.

حضرت آیتالله خامنهای در پایان خطاب به ملت ایران، مردم قم و حوزه علمیه معظّم خاطرنشان کردند: دیروز ملت ایران در سایه اتحاد، عزم راسخ، دینداری، حضور بهنگام و مجاهدت توانست با رقم زدن این انقلاب عظیم، مسیر تاریخ دنیا و بشر را تغییر دهد و امروز نیز ملت با تواناییها و تجارب و امکانات بیشتر میتواند بر همه موانع در زمینه مسائل اقتصادی مثل تولید و ارزش پول ملی و در زمینه مسائل فرهنگی، سیاسی و نظامی فائق آید.

روحانی تآکید کرد:

رییس جمهور گفت: آنانی که دو هفته دیگر قدرت را در کاخ سفید در دست میگیرند، باید جبران کنند و ملت آمریکا که ملت بزرگی است را به جایگاه واقعی خود برگردانند. آنان باید به شرایطی که جامعه بینالمللی باید داشته باشد یعنی عقل و قانون برگردند.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی با بیان اینکه امروز شاهد افتتاح خط دو نوع واکسن مهم بودیم گفت: رشد نوآوری ما را به یک اقتصاد پربار و پاک میرساند و هم از لحاظ علمی و فناور میتوانیم بینیاز شویم. بعد از ایمان که بالاترین قدرت و قدرت فرهنگی ماست، شاید هیچ قدرتی بالاتر از قدرت علمی و فناوری نباشد. این قدرت در همه زمینههای دفاعی، اقتصاد و توانمندسازی کشور برای رفاه مردم نقش اساسی دارد و حرف اول را در کشور ما میزند.

وی با اشاره به سالروز درگذشت آیتالله هاشمی رفسنجانی گفت: وقتی این افراد فراجناحی میشوند و زندگی آنها با اعتدال و اخلاق توأم میشود، به جایگاه آنها پی می بریم. البته جناح و حزب و سر جایش خوب است اما برای مدتی موقت، چرا که اگر دائم باشد در فعالیت و همکاری تاثیر ناسالم میگذارد. اینکه یک حزب فعال و در انتخابات پیروز شود بسیار خوب است، اما اگر پیروز شد باید از همه شایستهها در مجموعه خود استفاده کند نه فقط از حزب خود. و با افراطی شدن این رقابتها می بینیم که چه وضعی پیش می آید.

رییس دستگاه قضا از نظارت گریزی ها انتقاد کرد

رئیس قوه قضاییه بر لزوم نظارت مدیران بر زیرمجموعههای خود تاکید کرد و ضمن ابراز تاسف از نظارت گریزی برخیها گفت: نظارت کردن به معنای «بی اعتمادی» نیست بلکه باید معنای افزایش و تداوم اعتماد از آن برداشت شود.آیتالله سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای اداری کرمانشاه با بیان اینکه اعتماد یک امر دفعی نیست که یک روز باشد و یک روز دیگر از بین برود، بر تقویت نظارتهای درون سازمانی و برون سازمانی مدیران بر زیرمجموعههای خود تاکید کرد و گفت: «نظارت بر زیرمجموعه» افزایش کارآمدی و ارتقا بهره وری مجموعهها را به دنبال خواهد داشت؛ به عبارت دیگر، اقدامات نظارتی به معنای کمک به مدیریت برای بهتر و شفافتر دیدن است و نباید آن را نوعی مُچ گیری قلمداد کرد. رئیسی با اشاره به لزوم خنثی سازی تهدیدات و تحریمها توسط مدیران، اظهار کرد: ما در قوه قضاییه از مدیران شجاع، کارآمد، خطرپذیر و کسانی که علیرغم تهدیدات سعی میکنند از همه فرصتها بهره ببرند و تهدیدات را به فرصت تبدیل کنند و اجازه ندهند مشکلی در معیشت و زندگی مردم پیش بیاید، حمایت میکنیم.

رئیس قوه قضاییه افزود: جهش تولید یک امر مورد انتظار در کشور است و ما برای تحقق این مهم، باید موانع آن از جمله قاچاق سازمان یافته کالا را برطرف کنیم.