تولید سالانه ۱۵ میلیون تن شمش فولاد مازاد نیاز داخل

علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس گفت: ما در کشور بالغ بر ۳۰ میلیون تن فولاد تولید می کنیم. نیک زاد ثمرین افزود: اگر بتوانیم خلق و تولید ثروت کنیم، بعد از تأمین نیازهای داخلی می توان به فکر صادرات نیز باشیم که در نهایت به رشد، توسعه و آبادانی کشور کمک میکند، چون بالاترین دغدغهای که وجود دارد اشتغالزایی برای ۴ میلیون بیکار در کشور است که باید با خلق و تولید ثروت در کشور این مهم به دست آید. نایب رئیس مجلس اظهار کرد: دشمن سعی دارد به جای جنگ رودر رو و ترس از آن به جنگ اقتصادی روی آورد که ای کاش ارزش افزوده و سودهای کلان در جیب تولیدکنندگان میرفت و مصرفکنندگان محصول را گران به دست نمیآوردند چراکه در این بین دلالانی وجود دارند که نه تنها خلق تولید و ثروت نداشته بلکه از دسترنج مدیریت و زحمت تولیدکنندگان سود میبرند که در این خصوص باید فکری کرد. وی ادامه داد: با توجه به میزان تولید فولاد در کشور در این صنعت خودکفا هستیم، حتی ۱۵ میلیون تن نیز مازاد تولید می کنیم لذا باید این مورد میان دولت و بخش خصوصی منصفانه حل شود. باید برای مردم روشن شود که رانت ۷۰ هزار میلیارد تومانی به جیب کارخانههای تولیدکننده نرفته است، بنابراین باید تلاش کنیم که گرهها را باز کرده و موانع را رفع کنیم که در این خصوص بعد از گذشت یک ماه مصوبات پیگیری خواهد شد.

 

انعقاد موافقتنامه تجارت ترجیحی بین ایران و افغانستان

مدیرکل آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران گفت: موافقتنامه تجارت ترجیحی با افغانستان به زودی پیگیری و به امضا خواهد رسید. سیدرضا سید آقازاده در نشست روسای کمیسیون ها و تشکل های اتاق بازرگانی خراسان رضوی با معاون والی هرات و اعضای هیات تجاری افغانستان در مشهد، افزود: پیش از این نیز در سال ۱۳۹۴ تخفیفاتی در پنج تعرفه مربوط به کالاهای وارداتی از افغانستان اعمال شد که از جمله آنها واردات کنجد از این کشور بود و تعرفه معمولی آن از ۱۰ درصد به پنج درصد کاهش یافت. وی ادامه داد: درخصوص انعقاد موافقتنامه تجارت ترجیحی بین ایران و افغانستان هماهنگیهایی با وزارت تجارت افغانستان صورت گرفته و نخستین مذاکرات ۲۴ دی ماه به صورت ویدئو کنفرانس بین مسوولان دو طرف انجام میگیرد تا بتوان این موضوع را هر چه سریعتر نهایی و عملیاتی کرد. مدیرکل آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران گفت: تجارت بین ایران و افغانستان باید پایدار باشد و هر دو طرف از آن منتفع شوند لذا تراز کردن تجارت بین المللی بویژه با افغانستان از دغدغههای حوزه تجارت ایران بوده و هدف ما برقراری یک تجارت متوازن بین دو کشور است. وی افزود: راهکارهای ویژه برای تراز تجارت با افغانستان و رفع مشکلات در این زمینه از سوی سازمان توسعه تجارت ایران اتخاذ شده و موارد و درخواستهای مورد نظر تجار افغانستانی در کارگروه ویژهای در این سازمان بررسی و راهکارهای لازم در این زمینه اتخاذ میشود.

بیتکوین از ۳۵ هزار دلار گذشت

بازدهی هفتگی محبوب ترین ارز دیجیتالی جهان به مثبت ۲۴.۵۲ درصد رسیده است. طی ۲۴ ساعت گذشته بیت کوین با ثبت ریزش ۸.۵۱ درصدی به ۳۵ هزار و ۲۲۴.۱۸ دلار رسید. بالاترین رکورد ثبت شده ارزش بیت کوین مربوط به روز ششم ژانویه سال ۲۰۲۱ بوده که در آن این ارز به قیمت ۳۵ هزار و ۸۲۱ دلار رسید. رکورد قبلی این ارز مربوط به روز چهارم ژانویه بوده که در آن، این ارز به قیمت ۳۲ هزار و ۱۶۹ دلار رسید. به گزارش ایسنا از سی ان بی سی، به گفته بانک جی پی مورگان جریان سرمایه ورودی به بازار ارزهای دیجیتالی در ماه های پایانی سال قبل افزایش کاملا محسوسی داشته است و این مساله بدان معنا خواهد بود که پتانسیل رشد زیادی برای ارزهای دیجیتالی در سال ۲۰۲۱ متصور خواهد بود. بزرگ ترین بانک آمریکایی از احتمال رسیدن ارزش بیتکوین به ۱۴۶ هزار دلار در بلندمدت خبر داده است. در حال حاضر ارزش بازار بیتکوین ۵۷۵ میلیارد دلار برآورد می شود که در صورت تحقق قله پیش بینی شده چی پی مورگان، این میزان با رشد ۴.۶ برابری به ۲.۷ تریلیون دلار خواهد رسید.

صادرات ۲۰۶ هزار دلاری ماسک
در هشت ماهه ۹۹

براساس آمارهای منتشر شده، ایران در هشت ماهه سال جاری حدود ۹ تن ماسک صورت به ارزش ۲۰۶ هزار دلار به ۹ کشور صادر کرده است. آمارهای معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران ارزش بازار جهانی صادرات ماسک برای سال ۲۰۲۰ حدود ۱۴۰ میلیارد دلار برآورد می شود که ایران سهم ناچیزی از این بازار را به خود اختصاص داده است. بر همین اساس طی هشت ماهه سال جاری در مجموع ۹.۲ تن ماسک صورت به ارزش ۲۰۶ هزار دلار به ۹ کشور به استثنای عراق، صادرات انجام شده است و در مقابل ۱۳۲ تن از این کالا به ارزش ۱۶.۶ میلیون دلار از چهار کشور واردات صورت گرفته است. بیشترین صادرات به دو کشور عمان و افغانستان با مجموع سهم ۶۲ درصد است. همچنین دو تن ماسک به ارزش ۶۸ هزار دلار به عمان، دو تن به ارزش ۵۹ هزار دلار به افغانستان، یک تن به ارزش ۳۳ هزار دلار به کویت، یک تن به ارزش ۲۴ هزار دلار به ارمنستان و ۳۸۶ کیلوگرم به ارزش ۱۲ هزار دلار صادرات داشته ایم که اکوادور، نیجریه، پاکستان و قطر نیز در ادامه این لیست قرار دارند.

آزاد شدن واردات خودرو در مصوبه
کمیسیون تلفیق

آخرین مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه نشان می دهد، واردات رسمی خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی مجاز خواهد شد. به گزارش تسنیم، نگاهی به مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ درباره میزان تعرفه تعویض پلاک خودروها نشان می دهد، تعرفه واگذاری و تعویض پلاک خودرو برای خودروهای با قیمت تا ۲۰۰ میلیون تومان، ۲۰۰ هزار تومان و برای خودروهای بالای ۲۰۰ میلیون تومان هم ۳۰۰ هزار تومان تعیین شد که صددرصد مابهالتفاوت درآمد حاصله به نیروی انتظامی اختصاص مییابد، همچنین تعیین قیمت خودرو برمبنای فهرست بهای اعلامی سازمان امور مالیاتی است. از سوی دیگر، دولت به منظور تنظیم بازار خودروهای وارداتی مکلف شد، ضمن شناسایی خودروهای خارجی غیرآمریکایی موجود در مناطق آزاد با اخذ حقوق گمرکی و سود بازرگانی متناسب با معیارهای مشخص شده، ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ این قانون نسبت به ثبت سفارش و اجازه واردات خودروهای غیرآمریکایی موجود در مناطق آزاد تجاری و صنعتی اقدام کند.

آغاز پیشفروش خودروی «تارا» از ٢٠ دی

پیش فروش خودروی «تارا» از شنبه ۲۰ دی آغاز می شود، در این طرح، «تارا» در دو نوع دستی و اتوماتیک با موعد تحویل حداکثر یک ساله عرضه خواهد شد. به گزارش ایکوپرس، طرح پیش فروش محصول جدید گروه صنعتی ایران خودرو که با تلاشهای شبانه روزی جهادگران سنگر تولید، در شرایط سخت تحریم به ثمر نشسته است، از روز شنبه ۲۰ دی ماه آغاز می شود و تا پایان روز دوشنبه ۲۲ دی ماه ادامه خواهد داشت. موعد تحویل محصول، از تیر تا دی ماه ۱۴۰۰ پیش بینی شده است. در این طرح، تارا در رنگ های متنوع و در دو نوع دستی و اتوماتیک عرضه می شود. ویژگیها، تجهیزات و تصاویر محصول جدید ایران خودرو در سایت این شرکت به نشانی ikco.ir در دسترس همگان قرار دارد. مشتریان نهایی نیز پس از گذشت حداکثر سه روز از اتمام مهلت ثبت نام، از طریق قرعه کشی با حضور نمایندگان نهادهای ناظر تعیین خواهند شد. به منظور مشارکت مشتریان واقعی، محدودیت ثبت نام در این طرح نیز در نظر گرفته شده است.

٧٢٠١٤ طرح در دست اجرا تا پایان آبان ماه

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صمت نشان میدهد که تا پایان آبان ماه امسال ۷۲ هزار و ۱۴ طرح در دست اجرا است که بیش از ۷۲.۷ درصد آن کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بیشترین طرحها در سه گروه کالایی سایر محصولات کانیهای غیرفلزی، محصولات غذایی و آشامیدنیها و ساخت مواد و محصولات شیمیایی در حال اجرا است. براساس این آمار از بین ۷۲ هزار و ۱۴ طرح در دست اجرا تا پایان آبان امسال حدود ۵۲ هزار و ۳۶۳ طرح معادل ۷۲.۷ درصد کل طرحها کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی، ۳۷۹۱ طرح معادل ۵.۲ درصد کل طرحها ۲۰ تا ۴۰ درصد، ۳۹۲۰ طرح معادل ۵.۴ درصد کل طرحها ۴۰ تا ۶۰ درصد، ۸۵۷۳ طرح معادل ۱۲ درصد کل طرحها ۶۰ تا ۸۰ درصد و ۳۳۶۷ واحد معادل ۴.۷ درصد کل طرحها بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتهاند.

گزارش امیدوارکننده مرکز پژوهش های اتاق بازرگانی نشان میدهد

صنعت و تجارت: واحدهای تولیدی همچنان زیر سایه رکود به فعالیت خود ادامه می دهند. بررسی ها نشان می دهد که کمبود مواد اولیه از یک سو و نوسانات شدید قیمتی از سوی دیگر طی ماه های گذشته موجب شده تا تولیدکنندگان مواد اولیه مورد نیاز را در قیمت های بسیار بالا تأمین کنند و برای جبران این مسئله، قیمت فروش خود را افزایش دهند؛ اما هم زمان بهواسطه کاهش سفارش ها و افت فروش، عملاً تحقق هزینه تمامشده از این محل نیز با مشکلاتی مواجه شده است. به طورکلی کمبود مواد اولیه و افزایش شدید قیمت ها در بخش صنعت که منجر به افزایش در قیمت فروش محصولات تولید شده نیز شده است.

طی ماه های گذشته همه تولیدکنندگان یک صدا از افزایش شدید و نابسامانی قیمت ارز و کمبود مواد اولیه مورد نیاز خود و همچنین قوانین مخل کسبوکار شکایت داشتند. هرچند به نظر می رسد که طی هفته های اخیر تا اندازه ای شاهد کاهش نرخ ارز در بازارها هستیم اما حقیقت این است که شرایط رکود تورمی در عمل منجر به توقف برخی از خطوط تولید شده است. در همین حال طبق اعلام مرکز پژوهش های اتاق بازرگانی ایران، شامخ کل اقتصاد ایران در آذرماه امسال به ۴۷.۷۷ واحد رسیده که همچنان وضعیت رکود در فعالیت ها را نشان می دهد؛ اما شدت رکود آن نسبت به آبان (۴۵.۷ واحد) کمتر شده است. در این ماه شاخص مدیران خرید بخش صنعت نیز به ۴۹.۳ واحد رسیده که بعد از رکود آبان ماه (۴۷.۶۳)، سیگنال قوی تری را نسبت به بهبود فعالیت صنایع نشان می دهد.

شاخص کلی مدیران خرید اقتصاد ایران

طبق نظرسنجی انجام شده از بنگاه های اقتصادی کشور، شاخص مدیران خرید برای کل اقتصاد ایران در آذرماه ۴۷.۷۷ به دست آمده است که نشان می دهد بطور میانگین طی سه ماه گذشته، نرخ کاهش کمتری در میزان فعالیت های اقتصادی وجود داشته است و روند نزولی شاخص کل طی ۶ ماه گذشته کمترین میزان کاهش در فعالیت ها را ثبت کرده است. نتایج نشان می دهد درحالیکه در این ماه برخی فعالیت ها در بخش خدمات و کشاورزی با رکود بیشتری نسبت به آبان روبرو بودند، اما ملایم تر شدن نرخ کاهش شاخص کل در آذر، به دلیل بهبود فعالیتها در بخش ساختمان و صنعت است. شاخص موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری شده در آذرماه ۴۶.۱۳ است و نسبت به آبان (۳۹.۸۴) شدت کاهش آن بسیار کمتر است. این شاخص با وجود آنکه همچنان کمتر از ۵۰ است اما نرخ کاهش آن نسبت به شدت کاهشی که طی ماههای اخیر داشته کمتر شده، بهگونه ای که طی ۱۴ ماه اخیر (از مهر سال گذشته) کمترین نرخ کاهش را داشته است.

همچنین قیمت فروش محصولات تولید شده یا خدمات ارائه شده در آذرماه (۵۶.۷۳) نرخ افزایش بسیار ملایم تری را نسبت به روند ۸ ماهه خود از ابتدای سال داشته که بیشتر به دلیل کاهش قیمت مواد اولیه وارداتی و کاهش تقاضای مشتریان است. شاخص انتظارات در ارتباط با میزان فعالیت اقتصادی در ماه آینده ۵۶.۳۸ است که طی ۷ ماهه اخیر بیشترین مقدار خود را به ثبت رسانده است، نشان دهنده چشم انداز بهتر اقتصادی در دی ماه است. با ادامه محدودیتهای ناشی از کووید ۱۹ در آذرماه فعالان اقتصادی بخش خدمات بار دیگر با کاهش در فعالیت ها روبرو شدند این در حالی است که وضعیت در بخش ساختمان و خدمات بهتر شده و افزایش شاخص میزان استخدام نیز چشم انداز روشن تری را نسبت به ماه های پیش رو نشان می دهد.

وضعیت شاخص مدیران خرید بخش صنعت

در این میان براساس داده های به دست آمده از بنگاه های بخش صنعت، شاخص مدیران خرید صنعت در آذرماه،۴۹.۳۰ است و بعد از رکودی که در آبان ماه (۴۷.۶۳) داشت، سیگنال قوی تری را نسبت به بهبود فعالیت صنایع در آذر نشان می دهد، اما همچنان به دلیل مشکلات موجود و همچنین کاهش تقاضای مشتریان وضعیت صنایع به حالت عادی بازنگشته است. در بخش صنعت به جز شاخص صنعت میزان سفارشات جدید مشتریان و موجودی مواد اولیه سایر زیرشاخص های اصلی وضعیت بهتری را نسبت به آبان ماه نشان می دهند. همچنین شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان در آذرماه ۴۳.۵۱ است و یکی از کمترین مقادیر را از ابتدای سال ۹۹ داشته است. به نظر می رسد از یک سو انتظارات کاهشی قیمت ها از سوی مشتریان و از سوی دیگر ادامه روند تعطیلات و همچنین اثرات فصلی بعضی از فعالیت ها باعث کاهش تقاضای مشتریان در آذرماه شده است. شاخص میزان موجودی مواد اولیه در آذر (۴۸.۹۲) علیرغم آنکه همچنان کاهشی است، اما کاهش بسیار ملایم تری نسبت به آبان (۴۲.۴۹) دارد و نشان می دهد با توجه به اینکه تولیدکنندگان همواره و بهویژه در ماه های اخیر با کمبود شدید مواد اولیه مواجه بوده اند. این شاخص در آذرماه، طی ۲۷ دوره از ابتدای شروع طرح (مهر ۹۷) یکی از بهترین مقادیر خود را به ثبت رسانده است که افزایش در ترخیص برخی مواد اولیه از گمرکات کشور در آن مؤثر بوده است. همچنین شاخص میزان استخدام و به کارگیری نیروی انسانی ۵۱.۰ است که نشان می دهد نسبت به آبان ماه (۴۸.۹۲) فعالان بخش صنعت افزایش در بهکارگیری نیروی انسانی داشته اند. شاخص قیمت محصولات تولید شده (۵۶.۶۲) در آذرماه با شیب ملایمتری افزایش داشته است و در ماههای اخیر بهویژه از ابتدای سال که شدت افزایش قیمتها بسیار زیاد بود، در آذرماه با افزایش کمتری مواجه بوده است. این در حالی است که کاهش تقاضای مشتریان و کاهش قیمت مواد اولیه وارداتی باعث شده تا تولیدکنندگان قیمت ها را کمتر افزایش دهند. شاخص انتظارات تولید در ماه آینده ۵۸.۲۲ نشاندهنده انتظارات خوش بینانه و امیدواری فعالان اقتصادی بخش صنعت به بهبود فعالیت ها در دی ماه است. شاخص کل شامخ در بخش صنعت برای صنایع پوشاک و چرم (۳۲.۵) به دلیل کمبود شدید مواد اولیه و صنایع فراورده های نفت و گاز (۳۹.۲) کمترین مقدار را نسبت به سایر صنایع داشته اند و صنایع لاستیک و پلاستیک (۵۷.۸) و وسایل نقلیه و قطعات وابسته بهترین وضعیت را نسبت به ماه قبل داشته اند. همچنین صنایع لاستیک و پلاستیک، ماشین سازی و لوازمخانگی، کانی غیرفلزی، شیمیایی، چوب و کاغذ و مبلمان و سایر صنایع وضعیت موجودی مواد اولیه خود را بهتر از ماه قبل ارزیابی کرده اند. از طرف دیگر یکی از آخرین گزارش های صندوق بین المللی پول نشان می دهد که رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۱ میلادی مثبت خواهد شد. براساس این گزارش رشد اقتص ادی در ایران در این سال به رقم ۳.۲ درصد می رسد که نسبت به چشم انداز قبلی یک دهم درصد بهتر شده است. همچنین آمارها نشان می دهد رشد اقتصادی دنیا نیز در سال ۲۰۲۱ به مثبت ۵.۲ درصد خواهد رسید.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صمت گفت: اگر بورس کالا قیمت پایه را در اختیار وزارت صمت قرار دهد و نظارت توسط بورس انجام شود وزارت صمت متعهد میشود قیمتی که در بورس کالا عرضه میشود حداکثر با ۱۰ درصد افزون بر قیمتی که در بورس کالا عرضه شده را به دست مردم برساند. به گزارش تسنیم، داریوش اسماعیلی بیان کرد: در کشور حدود ۳۰ میلیون تن تولید فولاد و نزدیک به ۱۰ میلیون تن هم صادرات داریم و تولید فولاد در کشور نه تحت تأثیر تحریم هاست و نه ارزبری زیادی دارد. در این شرایط مردم انتظار قیمت پایین فولاد را دارند و در این راستا قیمت فولاد به خصوص از خرداد به بعد، قیمتهای قابل قبولی نداشته است. وی افزود: ستاد اقتصادی دولت در ۷ مرداد ۹۹ یک مصوبه ۵ بندی را در ارتباط با کاهش قیمت محصولات فولادی صادر کرد و تمام اینها در راستای دسترسی مردم به محصولات فولادی با قیمت مناسب بوده است. هدف ما قیمت پایه منصفانه و جدا شدن موضوعات صادرات است که موجب رقابت انجام شود تا فولاد با قیمت مناسب به دست مردم برسد. قیمت پایه میلگرد با مصوبه ستاد اقتصادی دولت تعیین شده و نقش بورس کالا در گرانتر شدن قیمت آن مؤثر است. اسماعیلی افزود: یکی از بندهای شیوه نامه قیمت گذاری در زنجیره فولاد این است که زمانی که شمش را تولیدکننده میلگرد دریافت میکند در هفته بعد میلگرد را تا ۹۳ درصد عرضه کند. در حال حاضر لوله پروفیل در بورس کالا عرضه نمیشود و یکی از ویژگیهای مهم شیوه نامه قیمت گذاری فولاد، موضوع تنظیم بازار است که با قیمت متعادل به دست مردم برسد. معاون وزیر صمت ادامه داد: اگر بورس کالا قیمت پایه را در اختیار وزارت صمت قرار دهد و نظارت توسط بورس انجام شود وزارت صمت متعهد میشود قیمتی که در بورس کالا عرضه میشود حداکثر با ۱۰ درصد افزون بر قیمتی که در بورس کالا عرضه شده را به دست مردم برساند. امروز فولادسازان بزرگ کشور از قیمت پایه ۷۰ درصد حمایت کردند.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: انقلاب چهارم صنعتی تمام روابط به خصوص در حوزه نیروی انسانی را دچار تغییر می کند و باید همه سازمان ها و شرکت ها خود را برای این شرایط آماده کنند. به گزارش شاتا، سعید زرندی بیان کرد: موضوع منابع انسانی شرایط خاص و ویژهای برای ما دارد و باید این بحث در سازمانها مورد توجه بیشتری قرار گیرد. سرپرست معاونت توسعه مدیریت، منابع و امور استان ها ادامه داد: اگر از منظر اقتصاد کلان، نگاهمان توسعهای باشد نیازمند یک مدل فکری هستیم سرمنشا آن، دو موضوع نوآوری و بهرهوری می باشد. معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این که ما ساختارها و نگاه جدید را در سیستم نداریم، تصریح کرد: چه موضوع نوآوری محور باشد و چه بهرهوری، نهایتا هدف ما پیش رفتن در یک فضای رقابتی سنگین با محیط اطراف است. زرندی افزود: در حوزه شرکتهای دولتی با توجه به تحریم و کرونا، به هنر و آداب مدیریت نیاز داریم تا بتوانیم در سازمان تحت مدیریتمان، تغییر ایجاد کنیم. معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: الان یک بنگاه دیگر شرایطش مثل قبل نیست و هم مشکلات بین المللی دارد و هم مشکلات تامین مواد اولیه و اگر بخواهد فعال بماند، باید مدیریت و منابع انسانی آن، مبتنی بر یک نگاه جدید باشد. معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از برخی مقاومتها دربرابر تغییر نگرشها بیان کرد: باید مفهوم انقلاب چهارم صنعتی را در شرکت‎ها زمینهسازی کنیم. زرندی اضافه کرد: به هر ترتیب این تغییر و تحول در حال رخ دادن است و انقلاب صنعتی چهارم، هوش مصنوعی و ... تمام روابط ما در حوزه نیروی انسانی را میتواند متحول کند و ما باید آمادگی لازم را داشته باشیم. وی با اشاره به حرکت وزارت صمت به سمت انقلاب صنعتی چهارم گفت: توجه به حرکت به سمت انقلاب صنعتی چهارم، میتواند آغاز یک فضای جدید منابع انسانی در کشور باشد، که ما هم در این زمینه خود را آماده کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: وزارت صمت وزارتخانه خط مقدم است که مورد هجمه همه رانت خواران، مفسدان و ویژه خواران قرار گرفته است. علیرضا رزم حسینی با اشاره به اینکه وزارت صمت وزارتخانه خط مقدم است که موردهجمه همه رانت خواران، مفسدان و ویژه خواران قرار گرفته، تصریح کرد: این وزارتخانه ۴۰ درصد جی دی پی، ۳۸ درصد اشتغال کشور و مسئولیت معیشت و سفره مردم را به عهده دارد. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه این وزارتخانه در شرایط جنگ اقتصادی نیز مورد حمله بدخواهان است، بیان کرد: وزارت صمت اگر بخواهد با صداقت با مردم گفت و گو کرده، ملاحظه کاری نداشته باشد و سبک اداره جدیدی دنبال کند نیاز به حمایت حکومت دارد نه فقط حمایت دولت و رییس جمهور و حکومت باید به کمک وزارت صمت بیاید و برای معیشت مردم، تولید کشور و تجارت خارجی تلاش کند. وی اظهار کرد: در حوزه تجارت خارجی هر بخشنامه و قانونی با همکاری بانک مرکزی و محوریت این وزارتخانه صادر می شود و در بحث رفع تعهد ارزی صادرکنندگان و واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه موردنیاز کارخانجات اقدام خوبی صورت گرفت و در یک ماه و نیم گذشته ۵ میلیارد دلار ثبت سامانه شده است. رزم حسینی تصریح کرد: روز به روز برای رفع موانع این حوزه کار می کنیم و حتما اتفاقات خوبی باهمکاری رییس کل بانک مرکزی انجام می دهیم تا صادرات افزایش و ارزآوری به کشور بیشتر شود. وی در ادامه بیان کرد: در کل کشور از ۵۲ هزار واحد صنعتی بالغ بر ۱۰ هزار واحد راکد یا تعطیل است که اراده کردیم تا پایان امسال ۱۵۰۰ واحد را فعال کنیم. وزیر صمت گفت: امروز اگر هر گروه و شخصیت سیاسی که می خواهد کار کند، سیاسی ترین کار، فعالیت اقتصادی و معیشت مردم است. چه سیاستی بهتر از اینکه دل مردم را نسبت به انقلاب و نظام نرم تر کنیم؟ باید دل مردم را با کار و اقتصاد به دست بیاوریم. وی اظهار کرد: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اختیارات خوبی دارد و برای تکمیل واحدهای نیمه فعال ۵۲ هزار میلیارد تومان در قرارگاه جهش تولید تصویب و به استان ها ابلاغ شده و فرصت خوبی است که واحدهای راکد و غیرفعال از این تسهیلات استفاده کنند.

رزم حسینی بیان کرد: بروکراسی اداری همه را خسته می کند و هر کس در جای خود باید کمک کرده و از چسبندگی بروکراسی خود را نجات بدهد و من تا جایی که بگذارند، این کار را خواهم کرد. وی افزود: بروکراسی مزمن و مریض روز به روز نظام دیوان سالاری ما را افزایش داده و مردم را کوچک کرده است که اگر فرصت داشتیم در این دولت وزارتخانه ای می ساختیم که حداقل نیرو و حداکثر کارآیی را داشته باشد؛ ضمن اینکه هر اصلاحاتی هزینه هایی دارد و باید یک نفر فداکاری کند و این کار امکانپذیر است. وزیرصنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه قوانین مزاحم را احصاء کرده ایم، گفت: برای فعالیت معادن راکد مطمئنا مخالفت هایی آغاز می شود اما ما سه ماه مهلت دادیم ا تعیین تکلیف کنند زیرا افرادی سال ها مجوز فروشی کرده و مجوز به ۱۰ واسطه داده شده که باید این محدوده ها به مزایده گذاشته شود و این در اختیار شورای معادن استان است که باید با همکاری دستگاه های نظارتی به افرد اهل واگذار کنند.