تغییر قانون اساسی به بهانه اصلاح قانون انتخابات

یک فعال سیاسی درباره طرح اصلاح قانون انتخابات در مجلس گفت: تغییر قانون اساسی از حیطه اختیارات مجلس خارج است. تغییر قانون اساسی نیاز به رفراندوم دارد. نمایندگان مردم حق این را ندارند که قانون اساسی را تغییر دهند. اگر قرار باشد قانون اساسی با قانون عادی حذف شود معنای دموکراسی از دست می رود. داریوش قنبری در گفت و گو با ایسنا افزود: اتفاقی که می افتد اصلا اصلاح کردن نیست، بلکه تغییر است؛ چرا که قانون اساسی دارد با این موضوعات تغییر می کند. قانون اساسی شرایط انتخاب شوندگان را در انتخابات ریاست جمهوری مشخص کرده و تابعیت جمهوری اسلامی، رجال سیاسی بودن و سواد خواندن و نوشتن را به عنوان معیار در نظر گرفته است.وی ادامه داد: بی دلیل نیست که این شرایط حداقلی هستند؛ چراکه روح قانون چارچوب های دموکراتیک را در نظر داشته و اصل بر آن بوده که همه مردم، هم حق انتخاب شدن داشته و هم حق انتخاب کردن؛ چراکه این دو موضع از ملزومات دموکراسی ها هستند.این فعال سیاسی ادامه داد: متاسفانه بعضی ها با توجه به تعداد دفعاتی که برای انتخابات ریاست جمهوری آمدند این موضوع را یک ایراد تلقی کردند.

 

 

کاهش تنش در منطقه از طریق دیپلماسی عاقلانه و استادانه

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین در صفحه توییترش در واکنش به دیدگاه یک کاربر مبنی بر این که «اگر تحریم هایی که دولت اوباما اعمال کرد منجر به انجام توافق هسته ای شد، دولت بایدن چگونه می تواند بدون چنین اهرم فشاری، محدودیت های بیشتری علیه ایران اعمال کند گفت: پاسخ ساده است، کاهش تنش در منطقه فقط از طریق دیپلماسی عاقلانه و استادانه ای حاصل می شود که باید جایگزین «اهرم فشار اقتصادی» کاملا شکست خورده شود. به گزارش ایسنا، اظهارات اولیانوف در پی این مطرح می شود که دولت ترامپ با ناقص تلقی کردن توافق هسته ای از برجام خارج شد. به موجب این توافق، ایران در ازای رفع تحریم های اعمال شده بر آن، فعالیت هسته ای اش را محدود کرد. جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا وعده داده در صورت بازگشت ایران به پایبندی کامل به برجام، به این توافق باز می گردد و خواهان مذاکره درباره برنامه موشکی و نقش ایران در منطقه در چارچوب مذاکرات برجامی است. این در حالی است که وزیر خارجه کشورمان گفته ایران زمان زیادی با اعضای توافق هسته ای صرف مذاکره کرده و حاضر نیست مذاکره دوباره ای بر سر کلیت این توافق انجام دهد.

پایبندی به تعهدات شرط بازگشت به برجام

نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: وقتی آنها به تعهدات خود عمل نکنند، طبیعتا ما به اقدامات پیش از توافق باز می گردیم؛ مگر اینکه آنها نیز به توافق بازگردند و عملا به تعهدات خود عمل کنند آن زمان ما هم به توافق بازخواهیم گشت.حسن نوروزی در گفت و گو با ایسنا گفت: وقتی آمریکا یکجانبه از برجام خارج می شود و اروپایی ها چشم و گوش بسته به دنبال او حرکت می کنند و تحریم به تحریم می افزایند دلیلی ندارد که پایبندی خود را در این امر ادامه دهیم و خودمان را از همه چیز محروم کنیم، وقتی آنها به تعهدات خود عمل نکنند، طبیعتا ما به اقدامات پیش از توافق باز می گردیم، ما بر اساس مر مواد حقوقی برجام به تعهداتمان پاییند بودیم ولی وقتی خروج یکجانبه،عدم پایبندی به تعهدات و تحریم های نفتی، مالی و بانکی را شاهد هستیم راه ما این است که به قبل از برجام بازگردیم، مگر اینکه آنها نیز به توافق بازگردند.

درخواست توضیح سقوط هواپیما

همزمان با سالگرد سقوط این هواپیما در خاک ایران، اوکراین به همراه افغانستان، انگلیس، کانادا و سوئد با صدور یک بیانیه مشترک خواستار توضیحات کامل ایران درباره جزئیات این حادثه شدند. به گزارش ایسنا از رویترز، این پنج کشور در بیانیه خود آورده اند: ما ایران را مسئول می دانیم که عدالت را درخصوص این حادثه اجرا و به خانواده های قربانیان و کشورهای آسیب دیده غرامت کامل پرداخت کند.این کشورها همچنین در بیانیه خود از جمهوری اسلامی ایران خواستند تا به طور کامل و دقیق درباره این حادثه توضیح دهد و اقدامات مشخصی اتخاذ کند که اطمینان دهد چنین حادثه ای هرگز تکرار نخواهد شد.

 

جلوگیری ازحمایت از گروههای تکفیری

سخنگوی وزارت امور خارجه قتل عام یازده تن از کارگران معدن در ایالت بلوچستان پاکستان توسط گروه تروریستی داعش را محکوم کرد.به گزارش ایسنا، سعید خطیب زاده گفت: این اقدام جنایتکارانه، یکبار دیگر ضرورت همکاری تمام کشورهای منطقه برای مبارزه با گروه های تکفیری و تروریستی را مورد تاکید قرار می دهد.خطیب زاده در ادامه اظهار داشت: ضروری است کشورهای جهان اسلام با همکاری یکدیگر تمام مساعی خود را برای از بین بردن بسترهای فکری و تامین مالی این گروه های افراطی و تکفیری متمرکز کرده و از تداوم حمایت این گروه ها توسط کشورهای خاص، با هدف امحاء خشونت بر علیه انسان های بی گناه از مذاهب و ادیان مختلف، ممانعت بعمل آورند.

احتمال درگیری در منطقه صفر شد

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: پس از اتفاقاتی که در کنگره توسط هواداران ترامپ اتفاق افتاد، کار ترامپ تمام است و احتمال وقوع هرگونه درگیری با ایران و جنگ در منطقه نیز منتفی شده است. مهدی نجفزاده در گفتوگو با ایسنا با اشاره به بیسابقه بودن تنشهای چند روز اخیر ایالات متحده، بیان کرد: پس از اینکه این اتفافات رخ داد، حتی بسیاری از جمهوریخواهاننیز خود را از ترامپ جدا کردند، چراکه به نظرشان این تنشهای چند روز گذشته ایالات متحده، موجب وارد شدن خدشه به بنیان دموکراسی در ایالات متحده شده است. عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی ادامه داد: کار ترامپ با اشغال کنگره تمام شد و دیدیم که بسیاری از طرفدارانش هم از او جدا شدند و حتی اختیار انجام هر گونه اقدام در عرصه سیاست خارجه هم از وی سلب شد.نجفزاده افزود: چنانچه ترامپ میخواست همچنان به این اوضاع موجود و عدم پذیرش انتقال قدرت به بایدن ادامه دهد، احتمال ایجاد درگیریهایی با ایران در منطقه وجود داشت.

نقش ایران در رابطه امارات با قطر

وزیر مشاور در امور خارجه امارات گفت: احیای رابطه امارات با قطر به تعاملات و روابط این کشور با ایران، ترکیه و گروههای اسلامی افراطی وابسته است.به گزارش ایلنا از سی بی اس، انور قرقاش گفت: احیای کامل روابط دیپلماتیک با قطر طولانی است و به زمان نیاز دارد؛ این امر به تعاملات و روابط قطر با ایران، ترکیه و گروههای اسلامی افراطی وابسته است. ما خوب شروع کردیم اما ما موضوعاتی در زمینه بازسازی اعتماد، داریم.

تأثیر تحریم آمریکا بر روابط تهران-کابل

رئیسجمهور افغانستان گفت: تحریمهای آمریکا علیه ایران، روابط تهران و کابل را تحت تاثیر خود قرار داده است.به گزارش ایلنا از سی ان ان، اشرف غنی گفت: افغانستان لازم است روابط کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت با ایران داشته باشد اما تحریمهای آمریکا علیه این کشور، روابط دو کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است.وی گفت: امیدوارم گفتوگوها میان ایران و آمریکا آغاز شود و این گفتوگوها اثرات و نتایج مثبتی برای افغانستان داشته باشد.

بازگشت سریع به برجام به نفع آمریکا

تحلیلگر ارشد مسائل ژئوپلتیک با اشاره به شرایط ایران و آمریکا، بازگشت سریع آمریکا به برجام را به نفع این کشور دانست و گفت که با آمدن بایدن، ایران میتواند با همسایگان خود و روسیه و چین مراودات مالی خود را داشته باشد.عبدالرضا فرجیراد در گفتوگو با ایلنا با بیان اینکه بایدن نشان داد که میخواهد به برجام بازگردد گفت: مدتی قبل گفتند که بازگشت بایدن به برجام به دلیل اینکه ترامپ برخی از تحریمها را تحت قانون تروریسم و حقوق بشر قرار داده و نیاز به مصوبه کنگره دارد، سخت است، اما اکنون با توجه به اینکه دو کرسی سنا نیز به دست دموکراتها افتاده، کار آقای بایدن آسان شده و این بهانه از آقای بایدن و دموکراتها نیز گرفته شده است. لذا آقای بایدن میتواند سریعتر در رابطه با لغو تحریمها و بازگشت به برجام اقدام کند.

رئیس جمهور در ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد

رییس جمهور با تاکید بر اینکه برای ساخت واکسن یا برای خرید واکسن هر ارزی و هر ریالی نیاز باشد بلافاصله به هر قیمتی و برخلاف همه مشکلات، آن را تأمین خواهیم کرد، گفت: ما زودتر از این هم میتوانستیم واکسن وارد کنیم و واکسنهایی در اختیار ما بود، اما واکسنها متعلق به شرکتهایی بودند که میخواستند آن را روی مردم ما آزمایش کنند.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، به همکاری مردم و مراعات پروتکلها برای کاهش روند شیوع این ویروس در کشور اشاره کرد و گفت: آمار نشان میدهد تلاش انجام گرفته در آذر ماه شرایط مناسبتری به وجود آورد و ۸۰ درصد بستریها و ۷۰ درصد فوتیها کاهش یافته است. البته به آن نقطه مطلوب نرسیدیم و برای رسیدن به نتیجه هنوز باید تلاش خود را ادامه دهیم، اما شرایط بسیار بهتر شد.

وی ادامه داد: همکاری مردم باعث شد در مصوبات ما یک وضعیت جدید تصویب شود و آن وضعیت «شهرهای آبی» برای مناطق زردی بود که تعداد کرونای مثبت آن، ۲ در ۱۰۰ هزار است و شرایط نزولی دارند. در این مناطق آبی تقریبا همه کسب و کارها فعالیت میکنند و در مناطق زرد هم با مراعات پروتکلهای شدید، کسب و کارها فعالیت خود را ادامه خواهند داد.

روحانی با بیان اینکه بسیار مهم است شرایطی که امروز به آن رسیدیم پایدار بماند و به شرایط گذشته در ماههای پایانی سال بازنگردیم، گفت: باید اقدامات پیشگیرانه را برای اینکه وارد موج چهارم نشویم تا پایان سال مشکل نداشته باشیم، ادامه دهیم. ما برای موفق شدن در برابر این ویروس باید مجموعه کارهایی انجام دهیم که اگر هر یک از این مجموعهها آسیب ببیند، ما را با خطر مواجه میکند. یعنی همانطور که ماسکزدن ضروری است، رعایت فاصلهگذاری و دورهمی و اجتماعات هم به همان نسبت ضروری است. پس باید مراقبت کنیم که اجتماعاتی تشکیل نشود، هرچند که در روزهای اخیر شاهد تجمعاتی بودیم و خیلیها از این موضوع گلایه کردند.

رییس جمهور یادآور شد: من یک مثالی دارم که اگر در این زنجیره این اقدامات، یک حلقه سست یا ضعیف شود معنایش ضرب شدن همه اقدامات انجامشده تا کنون در صفر است. ضرب یک عدد در صفر برابر با صفر میشود و یعنی همه اقدامات، نتیجه صفر دارند.

وی افرود: در موضوع رعایت پروتکلهای بهداشتی هم همین است؛ همه اینها حلقههایی را تشکیل میدهند که مانع گسترش این ویروس شوند و اگر هر یک از این حلقهها ضعیف شود، کل مدیریت را از بین میبرد.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه مجموعه اقدامات باید مورد مراعات و استمرار ما باشد، گفت: وقتی ناچاریم محدودیتهای شدید را اعمال کنیم، مشکلات فراوانی در زندگی و اقتصاد و فرهنگ جامعه ایجاد میشود. باید کاری کنیم زمان محدودیتهای شدید را با همکاری با همدیگر به حداقل ممکن کاهش دهیم.

روحانی یادآور شد: وقتی ناچاریم محدودیتهای شدید را اعمال کنیم، مشکلات فراوانی در زندگی و اقتصاد و فرهنگ جامعه ایجاد میشود. پس باید کاری کنیم زمان محدودیتهای شدید را با همکاری با همدیگر به حداقل ممکن کاهش دهیم.

رییس جمهور گفت: نکته دیگر که بسیار مهم است و در این جلسه درباره آن تصمیمات خوبی اتخاذ شد، مسئله واکسن است. یکی از مطالبات مردم این است که سریع تر بتوانیم واکسن مورد اطمینان را در اختیار مردم قرار دهیم و مرجع ما در واکسن سازمان بهداشت و درمان است. ما در داخل هم به دنبال این هستیم که هرچه سریعتر واکسن را به نتیجه برسانیم که البته اقدامات خوبی انجام گرفته است. در خارج هم علیرغم همه محدودیت ها و همه مشکلات دنبال این هستیم که بتوانیم واکسن مطمئنی را خریداری و وارد کشور کنیم.

وی افزود: ما برای خرید واکسن بیش از ۴۰ روز گرفتار نقل و انتقال پول بودیم. یکی از موارد و مثالهای بسیار روشن جنایتی که آمریکا علیه ملت ایران انجام داد، در تهیه واکسن کرونا بود.

روحانی تصریح کرد: آمریکاییها برای جابهجایی پول به حساب شرکتی جهت اینکه زمان نوبتمان، واکسن کواکس را خریداری و وارد کشور کنیم مشکلات زیادی ایجاد کردند اما دولت با همه این مشکلات اقدامات لازم را انجام داد. یعنی چه آنجایی که واکسن مشترک میخواهیم بسازیم چه واکسن بخواهیم بخریم و چه در داخل تولید کنیم، هر جا ارز و ریال نیاز بوده دولت بدون هیچ مضایقهای علیرغم همه سختیها در این زمینه با دست باز وارد شده است.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه برای ساخت واکسن یا برای خرید واکسن هر ارزی و هر ریالی نیاز باشد بلافاصله به هر قیمتی و برخلاف همه مشکلات، آن را تأمین خواهیم کرد، گفت: زودتر از این هم میتوانستیم واکسن وارد کنیم و واکسنهایی در اختیار ما بود، اما واکسنها متعلق به شرکتهایی بودند که میخواستند آن را روی مردم ما آزمایش کنند. به ما پیشنهاد دادند و وزارت بهداشت درمان به حق نپذیرفت و قبول نکرد.

وی با اشاره به چگونگی روند واکسیناسیون و اولویتهای مشخصشده گفت: در این سند چهار فاز مدنظر قرار گرفته است؛ وقتی واکسن در اختیار ما قرار بگیرد در فاز اول، اجرای این واکسیناسیون برای حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر خواهد بود که متشکل از کادر درمان که در خط مقدمند و افرادپرخطر است که در سرای سالمندان هستند یا جزو معلولین و جانبازان محسوب میشوند. بنابراین افراد پرریسک و کادر درمانی جزو فاز اول و گروه اول خواهند بود.

وی با بیان اینکه فاز دوم جمعیت بالاتری را در برمیگیرد، گفت: در فاز دوم حدود ۱۲ میلیون نفر جمعیت که سن آنها بالاست و یا بیماری زمینهای دارند و یا هر دو در اولویت خواهند بود. در فاز سوم و چهارم هم حدود ۱۹ میلیون نفر را در بر میگیرد؛ تلاش ما این است که فازها کوتاه شود و در حداکثر زمان آن را اجرا کنیم و امیدواریم امسال و سال آینده این کار انجام شود.

روحانی ادامه داد: البته حتی اگر واکسن در اختیار قرار بگیرد واکسیناسیون و اجرای آن این گونه نیست که در یک لحظه یا در یک روز انجام شود. اگر بخواهیم به ۶۰ میلیون نفر واکسن بزنیم؛ یعنی در دو نوبت ۱۲۰ میلیون بار باید این واکسن تزریق شود. با توجه به مکانهای مختلف و با شیوههایی که داریم این تزریق زمانبر است. اگر روزی هزار نفر هم کار واکسن را انجام دهند با توجه به ۶۰ میلیون نفر حدود چند ماه زمان می برد که این موضوعات در سند امروز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رییس جمهور با اشاره به اینکه مردم شایعات را در زمینه واکسنها قبول نکنند، گفت: شایعه میکنند فلانجا واکسن دارند، فلانجا واکسن عرضه شده و مردم را با این شایعات درگیر میکنند. مردم به متخصصان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، قرارگاه عملیاتی و ستاد گوش بدهند و فریب افراد سوءاستفاده گر در این شرایط را نخورند. روحانی گفت: خرید واکسن و تهیه آن هم جزو اولویتهایی است که انجام میشود و انشاءالله در زمان آن با شرایطی که اعلام میشود، در اختیار مردم قرار خواهد گرفت؛ ضمن اینکه اگر واکسن آمد و تزریق آن شروع شد بهمعنای کنار گذاشتن پروتکلها نیست. این پروتکلها باید ماهها ادامه پیدا کند، چرا که اگر خود واکسن حتی اثر صد درصدی داشته باشد که نسبت به آن مطمئن نیستیم، اثرگذاری آن زمان میبرد و بعد از آن هم دوز بعدی باید تزریق شود.

نماینده تهران در مجلس تاکید کرد:

نماینده تهران در مجلس درباره اقدامات جریان سیاسی اصولگرا برای ورود به انتخابات شوراها اظهار داشت: تاکنون هیچ فعالیت رسمی و اعلام شدهای در حوزه انتخابات شوراها انجام نشده است. ممکن است گروه های بسیاری در فکر فعالیت در این زمینه باشند اما تا به حال در سطوح مختلفی باقی مانده و ظهور و بروزی نیافته است.

محسن پیرهادی در گفتوگو با ایلنا در پاسخ به این که آیا طرح قانون انتخابات شوراها به انتخابات ۱۴۰۰ خواهد رسید گفت: تصور نمی کنم این طرح به انتخابات شوراهای ۱۴۰۰ برسد، چرا که در طرح تصریح شده که بنا بر اصلاحیه، هیات مرکزی باید هفت ماه پیش از انتخابات آغاز به کار کند که با فرض تاریخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برای انتخابات و برخی فروض دیگر، عملا زمان چنین کاری نمانده است. البته این احتمال هم وجود دارد که با خواست عموم نمایندگان، در فرآیند قانونی تعجیل شود که آن دیگر به تصمیم مجلس باز می گردد. وی تاکید کرد: هرچند قانون فعلی نواقصی دارد، اما نباید دقت را فدای سرعت کرد، چرا که هر چه انتخابات بهتر و دقیق تر برگزار شود، خروجی آن، نظام های مدیریت شهری بهتر در تهران، کلان شهرها و سایر مناطق شهری است. پیرهادی در پاسخ به این که گفته میشود خود شما هم یکی از گزینه اصولگرایان برای شهرداری تهران هستید چنین گمانه زنی را تائید یا تکذیب میکنید، گفت:انتخابات شوراها با انتخابات ریاست جمهوری هم زمان است اما فرآیند انتخاب رئیس جمهور با انتخاب شهردار یک تفاوت جدی دارد، انتخابات رئیس جمهور با رای مستقیم مردم است و گزینه های ریاست جمهوری از پیش از انتخابات معرفی می شوند و برنامه های خود را اعلام می کنند، اما فرآیند انتخاب شهردار دو مرحله ای است، به این معنی که مردم نمایندگان خود را در پارلمان های شهری انتخاب می کنند و پس از آن، تازه گزینه های شهرداری شناخته می شوند و برنامه های خود را اعلام می کنند تا در فرآیندی شهردار انتخاب شود.

وی ادامه داد: با این تفاسیر در شرایط فعلی، هنوز گزینه های ریاست جمهوری که انتخابش پنچ ماه دیگر است و بسیار از انتخاب شهردار حساستر است هم مشخص نیستند، حال چطور می توان انتظار داشت که گزینه های شهردار که قرار است ۸ ماه دیگر و در جمع اعضای شورای شهر آینده ارزیابی شود از حالا مشخص باشند.

ربیعی از جدالهای کلامی انتقاد کرد

سخنگوی دولت گفت: در سالهای گذشته فشاری وصفناشدنی در مقابل جنگافروزی بیسابقه توسط دولت ترامپ را متحمل شدیم. از سوی دیگر این روزها گفتهها و بیانهایی در فضای بسیار متفاوت میشنوم. به گزارش ایلنا، علی ربیعی افزود: متاسفانه با گذر زمان به جای اینکه به سمت مباحث عمیقتر و راهگشاتر و کارشناسیتر برویم، این روزها بیشتر با جدالهای کلامی نفیانگارانه، توهین و استفاده از واژگان و محتوای کلامی خشن مواجهایم و حتی این نوع گفتوگوها را در لایههای سیاسی - اجتماعی پایینتر هم مشاهده میکنیم. به تعبیری سطح اخلاقی کنش سیاسی در این روزها نازل شده و سقوط زیادی کرده است. سخنگوی دولت گفت: همزمان ما سال سختی را با همهگیری ویروس کرونا پشت سر گذاشتیم. سالی که بر اثر فضاسازیهای خبری و پنهان کاری بسیاری از دولتهای جهان از اعلام آمار واقعی کرونا، وضعیت ایران را در همهگیری کرونا نامناسب جلوه میدادند ولی امروز در ماههای پایانی سال، نه تنها با همت مردم و زحمات کادر درمانی، موفق به مهار این ویروس شدیم بلکه جز معدود کشورهای پیشتاز در تولید واکسن نیز هستیم. وی افزود: در مواجهه با این دستاوردهای انکارناپذیر، با تلاشهای پررنگتری در جهت ناامید کردن مردم از سوی خارج و داخل به صورت ناآگاهانه روبرو هستیم که در مجموع آرامش ذهنی مردم را هدف قرار داده اند. ربیعی گفت: دو قطبی سازی میان واکسن وارداتی و واکسن ساخت داخل و اشاعه بیاعتمادی به واکسن داخلی، نمیتواند هدفی جز پراکندن بذر ناامیدی و ابهام در میان مردم داشته باشد. در خلال این دوقطبی سازی، خودتحقیری و یأس پراکنی، نباید این افتخار ملی را از یاد برد که ما تا امروز بهرغم محدودیتهای مالی تحریم، گامهایی را در راه تولید و آزمایش واکسن ویروس کرونا برداشتهایم که تنها ملتهای انگشت شماری قادر به انجام آن بوده اند. البته این فضاسازیهای تبلیغاتی برای بزرگنمایی نقاط منفی و کوچک نمایی نقاط مثبت جدید نیست. وی افزود: اگر اصرار ما بر رفع تحریم است، نشانه استیصال ما نیست. ما حتی در شرایط تحریم نه تنها باقی خواهیم ماند بلکه به رشد و توسعه نیز خواهیم رسید.

جهانگیری تشریح کرد

معاون اول رییس جمهور به آثار تحریم ها و کرونا در کاهش بودجه شهرداری ها اشاره کرد و گفت: آمریکایی ها به معنای واقعی کلمه علیه کشورمان جنگ اقتصادی به راه انداختند و رییس جمهور آمریکا از همه ظرفیت خود با کمک رژیم صهیونیستی و سعودی ها استفاده کرد تا جلوی پیشرفت ایران را بگیرند. به فضل الهی دست رییس جمهور فعلی آمریکا رو شد و افتضاحی در روز چهارشنبه گذشته در کنگره آمریکا رخ داد که در تاریخ این کشور ماندگار خواهد شد. ما موفق شدیم با بردباری و صبوری مردم این دوره را پشت سر بگذاریم.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در مراسم آغاز عملیات اجرایی شارباغ حضرت زهرا(س) با اشاره به اینکه آلودگی هوا موضوعی جدی است که در رابطه با آن کارهای پراکنده ای انجام شده گفت: امروز بنزین و گازوییل مصرفی در کشور از استانداردهای دنیا برخوردار است بطوریکه در دوران تحریم فرآورده های نفتی ایران به ویژه بنزین مشتریان پروپاقرص خود را دارند که دلیل آن استاندارد و کیفیت خوب این محصول تولیدی ایران است.

وی ادامه داد: در تولید خودرو هم مشکلاتی وجود دارد که البته از حجم آن کاسته شده است، در زمان تصدی وزارت صنایع از افتخارات ما متوقف کردن تولید پیکان به دلیل نداشتن ایمنی و استانداردهای لازم بود و برخی خودروهای جدید وارد خطوط تولید شدند، البته قرار بود تولید برخی خودروهای آلاینده هوا متوقف شود و باید مسئولان در این خصوص توضیح دهند.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: همه دستگاه ها در موضوع آلودگی هوای پایتخت و کلانشهر ها با یکدیگر همکاری کنند و هیچ دستگاهی حق تعلل ندارد. در خصوص موضوع سوزاندن مازوت برای نیروگاه ها نیز باید گفته شود که هیچکدام از نیروگاه های تهران، کرج و شهرهای اطراف از سوخت مازوت استفاده نمی کنند. در سال ۹۲ حدود ۴۸ درصد سوخت نیروگاه ها به کشور از گاز بود، امسال با وجود افزایش مصرف خانگی سوخت بیش از ۷۰ درصد نیروگاه های کشور گازی است.

وی با تبیین برخی دلایل که منجر به عدم موفقیت طرح های بزرگ شهرداری تهران در سالهای گذشته شده است، گفت: یکی از این دلایل نحوه تامین مالی شهرداری تهران است. قطعا تراکم فروشی، شهرفروشی و قانون فروشی کار اشتباهی بوده است. فرهنگ خروج و ضدیت با قانون و ضدیت با منافع عمومی و توجه به منافع گروه های خاص، باعث پیچیده تر شدن مشکلات کلان شهر تهران شده است که باید این شیوه متوقف شود، دولت امسال لایحه نحوه تامین مالی شهرداری را تصویب و به مجلس شورای اسلامی فرستاد که امیدواریم به زودی به تصویب نمایندگان نیز برسد.