افزایش٥ برابری سود بانک کارآفرین

محمدرضا فرزین مدیرعامل بانک کارآفرین با اشاره به افزایش کیفیت خدمات رسانی در بانک و همچنین تاکید بر شفافیت در حسابرسی های بانکی که مورد تائید حسابرسان قرار گرفته است از افزایش ۵ برابری سود بانک در شش ماهه ابتدای سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومی بانک کارآفرین، محمدرضا فرزین مدیرعامل بانک کارآفرین ادامه داد : آمار و ارقام حسابرسی شده موجود بر روی سامانه کدال نشان می دهد که بانک کار آفرین در ۶ ماهه ابتدای سال جاری ۴ هزار میلیارد ریال سود داشته است، این در حالی است که این عدد برای ۶ ماهه ابتدای سال۹۸، ۸۰۰میلیارد ریال بود که رشد ۵ برابری نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می دهد .

محمدرضا فرزین مدیرعامل بانک کارآفرین در ادامه با اعلام افزایش ۵ برابری سود بانک به شرکتهای زیر مجموعه بانک هم اشاره کرد و گفت: در بانک کارآفرین اصل بر فعالیت های بانکی است و هیچ یک از شرکتهای زیر مجموعه بانک فعالیتی غیر از بانکداری انجام نمی دهند. در حقیقت اصلا وارد سایز حوزه ها نمیشویم و میخواهیم تنها خدمات جامع بانکی ارائه دهیم.

 

قدردانی رضا جعفری از خدمات مدیریت بیمههای درمان

مدیرعامل بیمه سینا با حضور در بخش معاونت بیمههای اشخاص این شرکت، از زحمات همکاران این معاونت در ارائه مطلوب خدمات به بیمهگذاران تقدیر و تشکر کرد. دکتر رضا جعفری در این دیدار که از بخش معاونت بیمههای اشخاص انجام شد، ضمن تقدیر از زحمات شبانهروزی این معاونت و کارکنان مدیریت بیمههای درمان خصوصاً در ایام شیوع بیماری کرونا اظهار کرد: فعالیت در واحد درمان با حجم بسیار بالای پروندههای خسارتی و رسیدگی و ارزیابی به موقع خسارتها، کاری دشوار و توأم با ایثار و اجر معنوی بوده و این زحمات بر کسی پوشیده نیست. وی تسریع در ارائه خدمات پس از فروش بیمه خصوصأ در بخش درمان را از عوامل مهم رضایتمندی بیمهگذاران دانست و افزود: خوشبختانه در دیدارهای مختلفی که با مجموعه بیمهگذاران داشتیم، از نحوه ارائه خدمات ابراز رضایت داشتند و این مسئله، نتیجه تلاش و همت همکاران واحد بیمههای درمان است.

دکتر جعفری افزود: با توجه به خوشحسابی بیمه سینا و پرداخت به موقع هزینهها، مراجع درمانی طرف قرارداد نیز تمایل به ادامه همکاری با ما را دارند و بیمهگذاران نیز در هنگام مراجعه به آنها به راحتی و بدون پرداخت هزینه، خدمات درمانی موردنیاز را دریافت میکنند.

رونق بیمههای آتش سوزی در بیمه "ما"

پرتفوی بیمه های آتش سوزی شرکت بیمه "ما" در نه ماه ابتدایی سال ۹۹ از ۱۴۸۳ میلیارد ریال به ۳۳۱۵ میلیارد ریال افزایش داشت که نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان ۱۲۳ درصد رشد داشته است. یکی از رشته های بیمه ای که طی چند سال اخیر با استقبال شدیدی از سوی بیمه گذاران مواجه شده است، بیمه های آتش سوزی بیمه "ما" است به طوری که نرخ رشدی معادل ۱۲۳ درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته داشته است.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده ازعملکرد ۹ ماهه شرکت، مدیریت بیمه های آتش سوزی بیمه "ما"، ۴۹۲۸۲۱ تعداد بیمه نامه صادر کرده و ۳۷۷ میلیارد ریال خسارت از جمله خسارت ناشی از سیل تاسف بار استان خوزستان پرداخت کرده است. گفتنی است با توجه به احتمال رخ دادن بلایای طبیعی در کشور و به منظور آرامش خیال در روزهای پیش رو، هموطنان عزیز میتوانند به منظور حفظ اموال وسرمایه خود با مراجعه به کلیه نمایندگی ها وشعب شرکت بیمه "ما" در سراسر کشور، درخواست صدور بیمه نامه آتش سوزی جهت خانه، فروشگاه و سایر اموال منقول و غیر منقول به انضمام خطرات زلزله ، سیل ، طوفان ، ضایعات ناشی از نفوذ برف وباران و سایر خطرات مورد نیاز خود را ارائه و بلافاصله بیمه نامه خودرا دریافت نمایند.

اهدای جوایز نمایندگان جشنواره
“میم تا میم” تجارتنو

جوایز نمایندگان بیمه تجارتنو که توانستند به حدنصاب حق بیمه تولیدی مندرج در دستورالعمل جشنواره”میم تا میم” دست یابند به صورت نقدی اهدا شد.

در این جشنواره که از اول مرداد تا پایان مهرماه سالجاری ادامه داشت، رقابت میان نمایندگان بیمه تجارتنو برای فروش بیمه نامه در سه رشته آتش سوزی، حوادث انفرادی و بدنه اتومبیل شکل گرفت که نتایج خوبی به دست آمد.

عملکرد شبکه فروش بیمه تجارتنو به گونه ای بوده که در شش ماهه نخست سال ۹۹ با تحقق بودجه تکلیفی به باشگاه شرکتهای ۱۰۰۰ میلیاری پیوست.

در نگاه کلی، هدف از برگزاری این جشنواره و سایر جشنواره ها ایجاد فرصت برای کلیه نمایندگان به منظور توسعه ی فروش و گسترش پوششهای بیمهای در سطح جامعه با استفاده از فرصت های مالی نهفته در جشنوارها و همچنین ایجاد تمایز در ارائه محصولات بیمه ای به جوامع هدف است.

با نصب و راه اندازی ٥٠ دستگاه ماشین بانکی خودگردان انجام گرفت

گروه بانک و بیمه: بانک صادرات ایران با نصب و راهاندازی ٥٠ دستگاه ماشین بانکی خودگردان (CRS) به جمع دریافتکنندگان راهکار BCR و CRS از شرکت توسنتکنو اضافه شد. به گزارش روزنامه تجارت؛ بانک صادرات ایران نیز به جمع دریافتکنندگان این راهکار از شرکت توسنتکنو اضافه شد. بدینترتیب تعداد بانکهای دریافتکننده راهکار BCR و CRS شرکت توسنتکنو به ۱۰ بانک رسید.

بانک صادرات ایران بر اساس قرارداد منعقدشده با شرکت توسن تکنو، در گام نخست تعداد ۵۰ دستگاه ماشین بانکی خودگردان، نصب و راهاندازی کرده است. این در حالی است که راهاندازی راهکار اتوماسیون وجوه نقد به عنوان یکی از راهبردهای اساسی بانکها در حوزه «تحول شعب» مورد توجه جدی قرار گرفته و امید است با اجراییشدن این راهکار در بانکهای کشور، موضوع خارجکردن سرویسهای تحویلداری از شعب، کاهش هزینهها و افزایش بهرهوری سرمایه انسانی بانکها تا حد زیادی محقق شود. توسنتکنو اولین و تنها تولیدکننده و بزرگترین ارائهدهنده خدمات نصب و پشتیبانی CRS ها در سطح کشور بوده و در مجموع توانسته، با واگذاری بیش از ۱۸۰۰ دستگاه از این ماشینها، دارای بیش از ۹۵ درصد سهم بازار در این خصوص بین شرکتهای فعال ارائهدهنده ماشینهای بانکی در کشور باشد. آمار نشان میدهد از ابتدای راهاندازی این ماشینها توسط بانکهای عامل در شبکه بانکی کشور، استقبال مشتریان روزبهروز در حال افزایش بوده است. بر اساس بررسیهای انجامشده، تعداد تراکنشهای بانکی به ازای هر خودگردان در مهر ۱۳۹۹ حدود ۶٫۶۳ برابر تعداد تراکنشها به ازای هر خودگردان در فروردین ۱۳۹۷ بوده است.

همچنین افزایش نسبت تراکنش واریز به سایر تراکنشهای بانکی از ۱۲ درصد به ۲۷ درصد روی ماشینهای خودگردان، نشان از اقبال عمومی نسبت به این خدمت دارد.

ماشینهای بانکی CRS یا ATMR با عبارت معادل فارسی «خودگردان»، نسل جدید خودپردازهای بانکی هستند که نهتنها دریافت اسکناس در آنها ممکن است، بلکه میتوان از طریق آنها اسکناس وارد ماشین بانکی کرده و عملیات واریز آنی وجه نقد به حساب را انجام داد. از دیگر مزایای این ماشینها میتوان به کاهش هزینههای مربوط به پولگذاری بهدلیل وجود چرخه خودکار مدیریت اسکناسهای ورودی و خروجی اشاره کرد.

با استفاده از خودگردان و جایگزینی آن با خودپردازهای معمولی، میتوان بخش قابلتوجهی از عملیات روزانه متصدیان بانکی شعب در عملیات دریافت و پرداخت اسکناس را کاهش داد و بدینترتیب بهرهوری سرمایه انسانی بانک را افزایش داد.

همچنین بهبود تجربه مشتریان ناشی از ارائه خدمت توسط این دستگاهها در تمام طول شبانهروز و در تمام طول سال، یکی دیگر از مزایای راهاندازی این راهکار برای بانکهاست.

محمد حسین مس فروش معاون مدیریت امور شعب استان ها طی سفر به استان گلستان با هدف دیدار با همکاران و ابلاغ پیام مدیریت امور شعب استان ها با روسای شعب و همکاران این استان دیدار و گفتگو کردند. مس فروش معاون امور شعب استان ها طی سفر به استان گلستان از شعب استان بازدید و پس از ابلاغ پیام حسینی کناروئی مدیرامور شعب استان ها به دیدار و گفتگو با همکاران مستقر در شعب پرداخت و اظهار داشت: اولویت استراتژیک بانک «سرمایه انسانی» است و چرخش و تحرک مناسب حرفه ای کارکنان به ویژه تحول فکری و رفتاری بیش از انتقال دانش و مهارت حرفه ای ضرورت است. مس فروش افزود: کارکنان در نقش ها و موقعیت های جدید سازمانی با یکدیگر تعامل موثر پیدا می کنند و «خویشتن سازمانی» و «خویشتن حرفه ای» خود را عرضه می کنند که این روند به «تربیت و پرورش رفتار حرفه ای کارکنان» و «توانمندسازی آینده حرفه ای بانک» منجر خواهد شد و امکان رشد و پرورش کارکنان را نیز فراهم می کند. وی همچنین ضمن تقدیر و تشکر از زحمات همکاران در ٩ ماهه سال جاری و با عنایت به اهمیت سلامت کارکنان بر رعایت کامل پروتکل های بهداشتی توسط همکاران و حفظ سلامت آنها به تبیین اهداف طرح های جاری بانک از جمله طرح انگیزشی جذب منابع (برنامه ١٠٠ روزه پایانی بانک در سال ٩٩) و دوره سوم طرح توسعه خدمات بانکداری الکترونیک توسط گروه پیشاهنگ و همچنین طرح افزایش درآمدهای کارمزدی غیر مشاع بانک در بخش خدمات پرداخته و راهنمایی لازم در خصوص دقت در افتتاح حساب در مورد چگونگی اختصاص درگاههای IPG به همکاران دادند.

 

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به مفاد متعدد قانون تجارت اشاره کرد و گفت: براساس قانون، یکی از وظایف اصلی سازمان بورس و اوراق بهادار صیانت از حقوق سهامداران است. «حسن قالیبافاصل» با بیان اینکه در چند وقت اخیر نیز با تأکید دوباره ناشرین را ملزم کردهایم تا در قیمتگذاری عرضه محصولات ضمن پایبندی به قانون، صرفه و صلاح سهامداران را مبنا قرار دهند، افزود: مطالبه جدی و همیشگی ما رعایت این اصل مهم است و پیگیری قضایی تخلفات را وظیفه ذاتی خود میدانیم. وی ادامه داد: سازمان بورس بر عملکرد ناشرین نظارت کامل دارد و برای اجرای حمایت خود از جمعیت میلیونی سهامداران، مطابق مواد ۵۱ و ۵۲ قانون بازار اوراق بهادار در برخورد با متخلفان احتمالی حتی لحظهای غفلت و مصلحتاندیشی را جایز و روا نمیداند. قالیبافاصل با بیان اینکه مفاد متعدد قانون تجارت ازجمله ماده ۱۴۲ نیز به صراحت به این موضوع میپردازد، افزود: رعایت اصل نمایندگی سهامداران فقط مطالبه بهحق سهامداران از اعضای هیات مدیره نیست بلکه مطالبه همیشگی و قانونی سازمان بورس و اوراق بهادار از آنان بوده است زیرا بر اساس قانون، یکی از وظایف اصلی این سازمان صیانت از حقوق سهامداران است. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: وظیفه اعضای هیات مدیرهها، اتخاذ بهترین تصمیمها برای پیشبرد امور و تقویت منافع شرکتهاست و انجام این وظیفه امکانپذیر نیست، جز آنکه تصمیمها ناشی از قوانین و قواعد بورسی باشد و از فشارهای غیرقانونی بیرونی و منفعتجوییهای احتمالی فردی یا گروهی تأثیر نپذیرد. وی خاطرنشان کرد: از همه نهادها و افراد خارج از بورس که با هیات مدیره شرکتها ارتباط کاری دارند نیز انتظار داریم، خواستههای خود از شرکتها و پیشنهادهایشان را در چارچوب قانون و وظایف تعریفشده برای شرکتها مطرح کنند تا امکان تعامل سازنده و همافزایی پایدار و روزافزون فراهم آید.

آتش حاشیه های مربوط به قیمت گذاری دستوری فولاد دامن سهامداران فولادی و حتی غیرفولادی را گرفت و شاخص کل بورس طی روزهای سه شنبه، چهارشنبه و شنبه طوری کاهش یافت که به کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد عقبگرد کرد. ارزش سهم فولاد طی این روزها بیش از ۱۵ درصد کاهش یافت و به عنوان سهم لیدر در بازار، روی دیگر سهام نیز تاثیر منفی گذاشت. البته به نظر می رسد در ظاهر این قیمت گذاری دستوری منتفی شده و پرونده جدید ممنوعیت صادرات برای فولادی ها باز شده تا این موضوع اهرم فشاری باشد که فولادی ها قیمت گذاری دستوری را بپذیرند! این مباحث درحالی مطرح می شود که یک حقوقدان بازار سرمایه اعلام کرده هر سهامدار حقیقی بازار سرمایه می تواند با در دست داشتن مدارک لازم، به دیوان عدالت اداری درمورد ضررهای ناشی از تصمیم قیمت گذاری دستوری شکایت کرده و این دیوان در صورت تشخیص، دستور موقت توقف دستور وزارت صمت را صادر کند. حمید اسدی در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر اینکه جای آموزش حقوقی سهامداران در بازار سرمایه خالی است، به مباحث پیش آمده درمورد قیمت گذاری دستوری فولاد اشاره و اظهار کرد: قیمت گذاری دستوری باعث حذف رقابت در بازار سرمایه و خرید و فورش می شود. زمانی که قیمت گذاری دستوری صورت می گیرد، ممکن است قیمت آن کالا در بازار کاهش پیدا کند؛ اما از یک طرف نه فروشنده رغبتی برای فروش دارد و از طرف دیگر ممکن است خریدار کالا را به دست مصرف کننده اصلی نرساند. وی ادامه داد: زمانی که هزینه های صورت گرفته به فروش غلبه نکند، فروشنده کالا را عرضه نخواهد کرد؛ مگر اینکه الزامی روی آن باشد. در این شرایط فروشنده باید کالا را با قیمت بسیار پایین بفروشد و زمانی که با قیمت پایین می فروشد در صورت مالی ذکر می کند. زمانی هم که در صورت مالی ذکر می شود، نخستین اتفاق این است که سود و پیش بینی سود شرکت و منافع حاصل از فروش، صورتهای مالی را تحت تاثیر قرار داده و عملکرد شرکت را منفی می کند.

بورس سبزپوش شد

بازار سرمایه دیروز بر خلاف روزهای گذشته روندی صعودی داشت و شاخص کل بورس بیش از ۲۰ هزار واحد افزایش یافت.

شاخص کل بورس روز گذشته با ۲۰ هزار و ۸۲۲ واحد افزایش، رقم یک میلیون و ۳۰۶ هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز با ۶۸۴۲ واحد افزایش به رقم ۴۶۶ هزار و ۶۵۳ واحد رسید.

معامله گران این بازار یک میلیون معامله انجام دادند که ۱۱۰ هزار و ۳۳۷ میلیارد ریال ارزش داشت.

فولاد مبارکه اصفهان، سرمایه گذاری تامین اجتماعی، سرمایه گذاری غدیر، ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت اصفهان و ایران خودر و نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل صنایع پتروشیمی خلیج فارس نسبت
به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند و لیزینگ پارسیان، گروه دارویی برکت، پالایش نفت اصفهان، ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت تهران، ایران خودرو و باما نمادهای پربیننده این بازار بودند.

شاخص کل فرابورس هم با ۲۲۷ واحد افزایش تا رقم ۱۹ هزار و ۷۵ واحد افزایش یافت.

در این بازار ۷۳۱ هزار معامله به ارزش ۵۲ هزار و ۹۱۶ میلیارد ریال انجام شد. صنعتی مینو، فولاد هرمزگان جنوب، سهامی ذوب آهن اصفهان، سرمایه گذاری صبا تامین، صنایع ماشین های ادلری ایران، پتروشیمی تندگویان و پتروشیمی مارون نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند.

لیست نمادهای چربیننده این بازار از پتروشیمی ارومیه، کشاورزی و دامپروری ملارد شیر، برق و انرژی پیوند گستر پارس، سپیدار سیستم آسیا، سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات، توسعه مسیر برق گیلان و سرمایه گذاری پویا تشکیل شده است.

راز ریزش های مداوم شاخص بورس چیست؟

گروه بورس: پس از ماه های ابتدایی سال جاری که شاهد رشد بی سابقه و شارپ اکثر سهمها در بازار سرمایه بودیم، اکنون چند ماهی است که شاهد ریزش و نوسانات این بازار هستیم، ریزشی که به خاطر حمایت های چشمگیر دولت در ماه های اول و دعوت مردم به این بازار به عنوان جایی امن برای سرمایه گذاری، سهامداران خرد را نگران و ناراحت کرده است.

محمد رضایی، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه خلیج فارس درباره علل ریزش بازار سهام عنوان کرد: «برای ریزش چند ماه اخیر دلایل مختلفی میتوان برشمرد، برخی از این عوامل دلایل بنیادی داشته و بازار نگرانیهای خاص خودش را داشته و بسیاری دیگر نیز رفتاری و به طور ویژه ناشی از ترس سهامداران بوده است. در این راستا به جز مسائل داخلی، مسائل سیاسی منطقهای و بین المللی نیز نقش تعیین کننده ای داشته است. ریسک انتخاب مجدّد ترامپ، ریسک کاهش نرخ ارز و ابهامات مربوط به بودجه از جمله نگرانی های بازار در ماه های اخیر بوده است.»

این استاد دانشگاه امّا عامل اصلی ریزش اخیر را به اعتماد از دست رفته سهامداران مربوط دانست و گفت: «دلایل زیادی این بی اعتمادی را موجب شد که در راس آن صحبت های ضد و نقیض مسئولان و تصمیمات خلق الساعه و ناهماهنگی در تصمیمگیری برخی مقامات دولتی است. به عنوان مثال همزمان با ریزش بازار شاهد اختلاف نظر وزیران اقتصاد و نفت بر سر عرضه صندوق پالایشی یکم بودیم و در هفته های اخیر نیز شاهد قیمت گذاری دستوری توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده ایم که با ماهیت وجودی و روح حاکم بر قوانین بازار سرمایه همخوانی ندارد.»

 

تأثیرات روی کار آمدن بایدن بر بازار ارز و سهام

محمد رضایی در مورد تاثیر رئیس جمهور جدید امریکا بر وضعیت ارز و بورس ایران گفت: «بر خلاف این اعتقاد که با روی کار آمدن بایدن نرخ ارز کاهش ملموسی خواهد داشت و بازار سرمایه هم وضعیت بدتری را تجربه خواهد کرد، معتقدم حتی با فرض کاهش نرخ ارز بازار به استقبال ریاست جمهوری بایدن خواهد رفت.»

وی ادامه داد: «مطمئنا با روی کار آمدن بایدن و از بین رفتن ریسک ماجراجویی های ترامپ در منطقه انتظار می رود وضعیت بهتری را شاهد باشیم و هر چقدر به روز تحلیف نزدیکتر شویم، بازار واکنش مثبتی به این موضوع نشان دهد.»

این استاد دانشگاه افزود: «بر پایه محاسبات صورت گرفته از روش های مختلف همچنان ارزش دلار بالاتر از ۲۰ هزار تومن است، مگر اینکه اتفاقات بنیادی مهمی صورت گیرد. البته هم اکنون نیز بازار سرمایه به دلار خیلی پایینتر قیمت خورده است. علاوه بر این، با توجه به اینکه تورم و دلار دو محرّک اصلی بازار بورس ایران است، حتی با فرض ثبات و کاهشی شدن دلار، نمی توان انتظار کاهش شدید نرخ تورم را داشت، مخصوصا که بر اساس ارقام مقدماتی بانک مرکزی، درپایان آذر ۱۳۹۹ رشد دوازده ماهه نقدینگی، حجم پول و پایه پولی در پایان آذرماه به ترتیب معادل ۳۸.۳، ۶۹.۷ و ۲۹.۷ درصد بوده است. پایه پولی و نقدینگی در پایان سال ۱۳۹۸ به ترتیب ۳۵۲۸.۵ و ۲۴۷۲۱.۵ هزار میلیارد ریال بوده و با توجه به اینکه رشد نقدینگی و پایه پولی در پایان آذر ۱۳۹۹ نسبت به پایان سال قبل، به ترتیب به ۲۶.۶ و ۱۵.۵ درصد رسیده است. ضریب خلق نقدینگی تا پایان آذرماه ۶.۴ است و با وجود کاهش نسبت به پایان سال ۱۳۹۸، همچنان عدد بالایی است.» عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه خلیج فارس ادامه داد: «از سویی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، کسری تراز عملیاتی از ۱۴۷ هزار میلیارد تومان به ۳۱۹ هزار میلیارد تومان رسیده است، یعنی رشد بیش از ۱۱۷ درصدی نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۹. و این کسری بطور متوسط ۵.۵ برابر متوسط کسری بودجه طی سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ است، بنابراین اگر بازار سرمایه بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ نیز تحلیل شود، کسری بودجه بالای دولت، سیگنال مثبتی برای بازار دارد.»

 

پیشنهاد به سهامداران زیاندیده

رضایی ضمن توصیه سهامداران به صبر افزود: «متاسفانه در بازار سرمایه مفهوم صبوری کردن بد جا افتاده است. در این زمینه دید سهامداران جهت سرمایه گذاری بسیار با اهمیت است. آیا کوتاه مدتی خریداری کرده اند یا میان مدتی و بلند مدتی. اصلا صبوری کردن روی چه سهمی؟ آیا سهم بنیادی و ارزنده است؟»

وی تاکید کرد: «بازار سرمایه، بازاری زنده و پویا است و ممکن است بسیاری از سهم هایی که چند ماه قبل وضعیت بنیادی داشته اند، با تغییر در متغیرهای اقتصادی و حتی غیراقتصادی هم اکنون جز سهم های غیر بنیادی تلقی شوند. بنابراین سرمایه گذاران می بایست برای خریدهای خود حتما استراتژی داشته باشند و به هیچ عنوان در خرید و فروش های خود هیجانی عمل نکنند و در سهم های خریداری شده فریز نشوند و چنانچه اخبارها و گزارشات بنیادی از قیمت سهام حمایت نمی کند، در اولین فرصت نسبت به جابجایی یا فروش آن تصمیم گیری کنند. در صورت برگشت نیز بازار، فارغ از اینکه چه سهامی دارند، سبدی از سهم های ارزنده و پر پتانسیل برای رشد را تشکیل دهند.» دبیر هسته پژوهش و فناوری اقتصاد مالی و ارزشگذاری یادآور شد: «این روزهای منفی بازار فرصت مناسبی برای جابجایی سهام و بهینه کردن سبد سهام است.»

دبیر هسته پژوهش و فناوری اقتصاد مالی و ارزشگذاری بیان کرد: «برای آینده انتظار می رود ابهامات بودجه کاهش یابد و برخی ریسک های سیستماتیک با روی کار آمدن بایدن از بین خواهد رفت. اما تصمیماتی همچون قیمت گذاری دستوری فولاد، سیمان و خودرو همچنان تهدیدی برای بازار است. علاوه بر این، بازار آزادسازی بخش دوم سهام عدالت در بهمن ماه را نیز در پیش دارد. همچنین بازار نسبت به کاندیداتوری اشخاص حساسیت خاص خود را خواهد داشت.»