رئیس قوه قضائیه:

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: ضدیت با فساد هزینه دارد و جیغ عدهای را درمیآورد اما مبارزه با فساد را با کار عادلانه و حق مدارانه و روحیه انقلابی ادامه میدهیم.

آیتالله سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به تحلیل حوادث اخیر آمریکا از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: تلاش آمریکاییها این است که بگویند تمام افتضاحات این روزهای امریکا مربوط به دیوانهای به نام ترامپ بود که آمد و کارهایی را انجام داد و میخواهند او را مقصر تمام مسائل نشان دهند در حالی که ریشه بحرانی که غرب گرفتار آن شده، لیبرال دموکراسی غربی است.

وی عامل اصلی بحران در غرب را ساختار ظالمانه حاکم بر آمریکا و اروپا و خوی استکباری حکام غربی و بی توجهی به حقوق مردم عنوان کرد و افزود: آمریکا تلاش کرد ملت ایران را با فشارهای حداکثری به زانو درآورد، اما ملت ما به تبعیت از رهبری با راهبرد مقاومت حداکثری سیاست آنها را شکست داد و با ایستادگی دشمن را وادار به عقب نشینی کرد.

وی تصریح کرد: بدبخت، کسانی هستند که در داخل و یا منطقه سرنوشت خود را به آمریکاییها گره زده اند و آمریکا را قبله گاه خود میدانند.

رئیس دستگاه قضا از اعتماد به نفس و اتکا به خداوند به عنوان دو عامل موفقیت ملت ایران یاد کرد و با اشاره به تولید واکسن داخلی کرونا با تکیه بر این دو عنصر مهم گفت: اقدامات افتخارآمیز برای تولید واکسن ملی در کشورمان از جلوههای اعتماد به نفس ملی و محصول توجه به فرهنگ «ما میتوانیم» است.

رئیسی دستور مقام معظم رهبری در تحریم واکسن آمریکایی و انگلیسی را تدبیری حکیمانه برای صیانت از جان مردم در برابر کسانی دانست که بی پروا و بدون توجه به جام مردم دنبال واردات این نوع واکسنها هستند و متذکر شد: تأکید مقام معظم رهبری بر ممنوعیت ورود واکسن از آمریکا و انگلیس برای آن بود که نباید ایران به آزمایشگاهی برای واکسنهای آنها تبدیل شوند.

رئیس قوه قضاییه گفت: این تدبیر رهبر انقلاب، «تحریم استکبار اقتصادی» است که امروزه میخواهد با تفرعن جان ملتها را به خطر بیاندازد و جهان را قربانی منافع خود کند، اما رهبری حکیم انقلاب، جلوی این کار را گرفتند.

آیت الله رئیسی به بیماری «خودتحقیری» هم اشاره کرد که در این میان به کمک غربیها آمده است و تصریح کرد: «ویروس خودتحقیری» و این که برخی به توانمندیهای خود و جوانان و دانشمندان کشور باور نداشته باشند و چشمشان به بیگانگان باشد، اگر خطرناکتر از ویروس کرونا نباشد کمتر از آن نیست.

رئیس دستگاه قضا این نکته را هم خاطر نشان کرد که اگر واکسن تولید کشورمان پس از موفقیت آزمایشهای انسانی به مرحله تولید انبوه برسد، همه ملتها از آن بهرهمند خواهند شد و هیچ ملتی بدون سهم نخواهد ماند.

وی با بیان این که یقین داریم با اتکا به خدا و خودباوری میتوانیم به قلهها برسیم و تمدن نوین اسلامی را رقم بزنیم از توفقیات جمهوری اسلامی ایران در تولید قدرت در حوزههای علمی و فناوری به عنوان نشانههای مدنیت واقعی یاد کرد و آنها را زمینه ساز شکل گیری تمدن نوین اسلامی دانست.

رئیس قوه قضاییه با گرامیداشت یاد و خاطره جانباختگان حادثه سقوط هوایپمای اوکراینی در دی ماه سال گذشته، از بررسیهای فنی و کارشناسی همه ابعاد این حادثه از سوی سازمان قضایی نیروهای مسلح خبر داد و گفت که این سازمان با بررسی همه فرضیات و استماع نظرات همه طرفهای درگیر موضوع، گزارش خود را اعلام کرده است.

آیت الله رئیسی با بیان این که گزارش سازمان قضایی نیروهای مسلح هم از طریق رسانه ملی اعلام شده و هم طی ۲ جلسه به اطلاع خانوادههای قربانیان این سانحه رسیده، گزارش سازمان مذکور را از نظر تحقیقاتی کامل و دقیق و قابل عرضه به مجموعههای مرتبط دانست که میتواند تردیدهای موجود در این زمینه را برطرف کند.

رئیس قوه قضاییه با بیان این که هیچ خط قرمزی برای بررسی و پیگیری و رسیدگی به این موضوع نداشته و نداریم اظهار داشت: هر فرض و هر فرد مورد سوال و اتهام مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته، اما برخی برای خوشامد دیگران به گونهای سخن میگویند که گویا اصلاً اطلاع ندارند چه کار قابل تقدیری انجام شده است.

آیت الله رئیسی با تقدیر از اقدامات سازمان قضایی نیروهای مسلح در بررسی این موضوع، تأکید کرد: نگاه و تأکید ما در بررسی این حادثه از ابتدا کشف حقیقت و دادرسی عادلانه بوده که از وظایف ماست و تحقیقات مفصل کارشناسی و میدانی و بازسازی صحنه و... در این پرونده انجام شده و تحقیقات دادسرا تمام شده و پرونده در مراحل بعدی رسیدگی با جدیت دنبال خواهد شد.

رئیس قوه قضاییه مبارزه با فساد از مأموریتهای مهم و محوری دستگاه قضا عنوان کرده و گفت: از اقدامات صورت گرفته تا کنون در امر مبارزه با فساد باید تقدیر شود. ضدیت و مبارزه با فساد هزینه دارد و عکس العملها را برمی انگیزد و مقام معظم رهبری نیز در فرمان ۸ مادهای خودشان در سال ۸۰ که بندهای آن زنده و پویاست، گوشزد کردند مبارزه که آغاز شود، فریاد عدهای بلند میشود، اما شما به این جیغها توجه نکنید.

رئیس قوه قضاییه گفت: تلاش دستگاه قضایی این است که مبارزه با فساد عادلانه، حق مدارانه، دقیق و با روحیه انقلابی باشد و هیچ مانعی در این مسیر ما را متوقف نخواهد کرد و فقط به خدا و حقوق ملت توجه داریم و تنها خط قرمز ما هم غیرمستند حکم دادن و بدون ادله حرف زدن است.

در این نشست، دادستان کل کشور با اشاره به ابلاغ دستورالعمل شناسایی و بازپس گیری اموال نامشروع مسئولان در روز گذشته از سوی رئیس دستگاه قضا اظهار داشت: پیگیریها برای اجرای این دستورالعمل بلافاصله در دستور کار دادستانی کل قرار گرفت و صبح امروز اولین جلسه برای تعیین سازوکارهای اجرای این دستورالعمل برگزار شد.

رئیس قوه قضاییه در واکنش به سخنان منتظری ضمن تقدیر از اهتمام دادستانی کل برای پیگیری دستورالعمل شناسایی و بازپس گیری اموال نامشروع مسئولان گفت که این دستورالعمل برگرفته از قانون رسیدگی به اموال مسئولان و اصل ۴۹ قانون اساسی است و این که دوستان تلاش میکنند در حد حرف و سخن نماند و عملیاتی شود، مثبت است.

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش از فائق زیدان رئیس دستگاه قضایی عراق و قضات عراقی برای صدور حکم بازداشت دونالد ترامپ به دلیل صدور دستور ترور فرماندهان مقاومت در فرودگاه بغداد تقدیر کرد.

رئیس قوه قضاییه خاطر نشان کرد: ترامپ آمر و عامل اصلی ترور فرماندهان مقاومت است، اما جنایات او محدود به ترور حاج قاسم و ابومهدی المهندس نیست و دستش به خون بسیاری از انسانها در منطقه و دیگر کشورها آلوده است که امیدواریم حکم صادره از سوی دستگاه قضایی عراق اجرا شود و به برکت خون مطهر شهدا به زودی شاهد اخراج آمریکاییها از منطقه باشیم.

معاون اول رییس جمهور:

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه حتما تحریمها باید رفع شود و دولت این موضوع را وظیفه خود میداند، از اتاقهای مشترک بازرگانی با کشورهای خارجی خواست از هم اکنون برای آینده آمادگی داشته باشند و گفتگوهای خود را با طرفهای خارجی آغاز کنند.

اسحاق جهانگیری در بیست و چهارمین سالروز ملی صادرات گفت: دولت باید تلاش کند کارها را به بخش خصوصی واگذار کند چرا که بخش خصوصی عملکرد بهتری از دولت دارد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه کشور امروز در شرایط دشوار و خطیر قرار دارد، گفت: تحریمهای ظالمانه شرایط را برای کار و فعالیت اقتصادی دشوار کرده و خدماتی نظیر حمل و نقل و انتقال پول با دوره پیش از تحریمها قابل مقایسه نیست.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به برخی نقدها نسبت به نرخ ارز، تصریح کرد: برخی افراد به گونهای صحبت میکنند که گویی اولین بار است در کشور چند نرخ برای ارز تعیین میشود. دولت تدبیر و امید قیمت سه نرخی ارز را از بین برد و آن را به دو نرخ تقریبا نزدیک به هم تبدیل کرد.

وی افزود: مهمترین کاری که بانک مرکزی میتوانست برای مهار نرخ ارز انجام دهد این بود که اسکناس ارز را در بازار تزریق کند. در سالهای قبل بانک مرکزی حداکثر روزی ۱۵۰ میلیون دلار در بازار تزریق میکرد، اما در فروردین سال ۹۷ در شرایطی قرار گرفتیم که هنوز هم قصد ندارم بگویم چه میزان اسکناس ارز در بازار تزریق شد. جهانگیری گفت: در مرداد ماه در جلسه سران سه قوه با تصمیم سران قرار شد نرخ ارز که قیمت آن ۴۴۰۰ تومان شده بود به همان قیمت ۴۲۰۰ تومان برگردد و آقای پورابراهیمی نیز در همین جلسه حضور داشت، اما حالا یکباره همه میگویند فلانی این کارها را انجام داده، ما که همواره موضع روشنی در این خصوص داشته ایم.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه باید تصمیمات را متناسب با شرایط مردم اتخاذ کنیم، خاطر نشان کرد: مردم کشور اصل هستند و همه ما باید فدای مردم ایران شویم و نباید بگذاریم شرایط سخت شود تا معلوم شود که ما قهرمان هستیم. ما وقتی قهرمانیم که مردم خوش باشند و زندگی آنها دچار فروپاشی نشود.

معاون اول رییس جمهور ضمن درخواست از صادر کنندگان از آنها خواست روحیه قوی و مثبت خود را حفظ کنند و از شرایط سخت خسته نشوند، ادامه داد: در پاییز سال ۹۹ نسبت به ماههای مشابه سال قبل، اقتصاد کشور رشد مثبت داشته و در سه ماهه تابستان نیز رشد اقتصادی ۱/۵ درصد مثبت بوده است که همه این دستاوردها نتیجه عملکرد صنعتگران و فعالان اقتصادی کشور است. جهانگیری با اشاره به اینکه در دورههای گذشته درآمد حاصل از فروش نفت خام تا سالی ۱۲۰ میلیارد دلار هم بود، گفت: در دولت تدبیر و امید این درآمدها به حدود ۵۰ میلیارد دلار رسید، اما سال گذشته درآمدهای حاصل از فروش نفت تنها ۸ میلیارد دلار بود و امسال کمتر خواهد بود.

تجارت از صدای پای رکود در بخش های مختلف اقتصادی گزارش میدهد

گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: هنگامی که سخن از اقتصاد می شود، باید اصطلاحات اقتصادی به یاری بیاید و رکود یا رونق با اعداد و ارقام قابل اثبات باشد. اما اقتصاد کشور ما تابع قوانین نیست و هر چند وقت یک بار احساسات بر بازار حاکم می شود. نکته دیگر اینکه اقتصاد ما بیشتر از آنکه تابع علوم ریاضی باشد، تابع علوم سیاسی است به نوعی که با اظهار نظر یک چهره سیاسی در داخل، آشفته می شود و با اظهار نظر چهره ای دیگر سامان می گیرد بدون آنکه مشخص شود این اظهارات تا چه اندازه می تواند اثرگذار باشد.

تمایل مردم به نگهداری ریال

یکی از مواردی که شاهد هستیم، بازی های روانی است، به نوعی که یک باره مردم شروع به خرید کالایی می کنند که خودشان هم دلیل این هجوم به بازار را درک نمی کنند و بیشتر مانند افرادی هستند که بازیچه بازیگردانان پشت پرده باشند. در این رابطه کارشناس مسائل پولی و بانکی با اشاره به کاهش انتظارات تورمی گفت: مردم تصورشان این است که داراییهای مختلف دیگر افزایش قیمت خیلی زیادی نخواهد داشت برای همین معاملات در بازارهایی نظیر مسکن، طلا و سکه و ارز کم شده است و تمایل به حفظ و نگهداری پول ملی بیشتر شده است. کامران ندری افزود: با کاهش انتظارات تورمی میتوانیم تا حدودی شاهد کاهش تورم هم باشیم. وی با بیان این که طبق آخرین آمار نقدینگی ما ۲۷ درصد رشد کرده است گفت: رشد نقدینگی در کشور بالاست که علل مختلفی دارد مثل ناترازی بانک ها، ساختار اقتصاد و کسر بودجه. این کارشناس پولی و مالی با پرداختن به علل رشد بالای نقدینگی در کشور در خصوص راه ترمیم کسر بودجه گفت: من موافق ترمیم کسر بودجه با کاهش مصارف که عمده آن حقوق و دستمزدهاست نیستم، زیرا حقوق بگیران طی سال گذشته تورم بسیار بالایی را تجربه کردند و شدیدا تحت فشارند به نظرم بهترین راه برای ترمیم کسر بودجه استفاده از اوراق است.

ریشه اقتصاد در سیاست

اما یک کارشناس دیگر مسائل پولی و بانکی گفت: کاهش انتظارات تورمی اتفاق افتاده، اما ریشه آن در مسائل سیاسی است و اتفاق خاصی هنوز در اقتصاد نیفتاده است. یوسف کاووسی گفت: کاهش انتظار تورمی اگر ادامه داشته باشد و به واقعیت ملموس تبدیل شود میتواند به رکود منجر شود که الان این رکود را در بازار مسکن و خودرو میتوانیم ببینیم.این کارشناس اقتصادی با اشاره به آثار احتمالی تورمی نرخ ارز محاسباتی کمیسیون تلفیق بر معیشت مردم در سال آینده گفت: برای تامین کسری بودجه به انضباط مالی و استفاده از روشهای علمی و هماهنگیهای خوب بین دستگاههای مختلف سیاستگذار و مجری نیاز داریم.

مثبت شدن رشد اقتصادی

از سوی دیگر مدیر اداره حساب های اقتصادی بانک مرکزی گفت: ارزش افزوده بخش نفت و گاز به قیمتهای ثابت ۱۳۹۰ از اوائل سال ۱۳۹۷ به دلیل وضع تحریمهای یکجانبهای که از سوی آمریکا بر روی صادرات نفتخام، میعانات گازی و فرآوردههای نفتی ایران وضع گردید با کاهش روبرو شد. خوشبخانه پس از هشت فصل رشد متوالی منفی، رشد ارزش افزوده گروه نفت و گاز در سه ماهه دوم سال ۱۳۹۹ به قیمتهای ثابت سال ۱۳۹۰ ۲۲.۲+ درصد محاسبه شد. علیرضا قائدی گفت: پس از بخش نفت، بیشترین رشد اقتصادی در بخش «صنعت» گزارش شده است. در بخش صنعت، شاخص تولید کارگاههای بزرگ صنعتی که حدود ۷۰ درصد ارزش افزوده بخش صنعت را پوشش میدهد، در سه ماهه اول، سه ماهه دوم و شش ماهه اول سال ۱۳۹۹ نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۴، ۱۱.۹ و ۶.۸ درصد افزایش یافتهاند. شایان ذکر است که از مجموع ۲۴ رشته فعالیت عمده صنعتی در سه ماهه دوم سال ۱۳۹۹ شاخص تولید ۲۱ رشته فعالیت با ضریب اهمیت ۹۸.۷ درصد، دارای رشد مثبت میباشند. همچنین بیشترین سهم از افزایش شاخص تولید کارگاههای بزرگ صنعتی طی فصل دوم سال ۱۳۹۹ به ترتیب مربوط به رشته فعالیتهای صنایع تولید مواد و محصولات شیمیایی، صنایع تولید فلزات اساسی و صنایع تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر بوده است. به نحوی که این سه رشته فعالیت در مجموع ۷.۵ واحد درصد از رشد شاخص تولید کارگاههای بزرگ صنعتی ۱۱.۹ درصد را در سه ماهه دوم سال ۱۳۹۹ به خود اختصاص دادهاند.

خدمات دنباله رو صنعت

مدیر اداره حساب های اقتصادی بانک مرکزی گفت: ارزش افزوده گروه خدمات به قیمتهای ثابت ۱۳۹۰ در فصل اول و دوم سال ۱۳۹۹ به ترتیب دارای رشد ۱.۸- و ۱.۴ درصد بود. در سه ماهه دوم سال ۱۳۹۹ اکثر رشته فعالیتهای گروه خدمات رشد مثبت داشتند.

در نشست بررسی راهکارهای توسعه مطرح شد
 

رئیس مجمع تشکلهای دانش بنیان با تاکید بر اینکه بزرگترین مشکل شرکتهای دانشبنیان بازار است و دانشبنیانها نیازمند مشوقهای صادراتی هستند، گفت: اثرات تحریم، بازار غیررقابتی داخل، بازارهای سنتی و شرکتهای وابسته فرصت چندانی برای جوانها و تازهواردها باقی نمیگذارند. به گزارش ایسنا، نشست هم اندیشی بررسی راهکارهای توسعه صادرات دانش بنیان و خلاق با حضور رؤسای فراکسیون مرزنشینان و فراکسیون توسعه روابط کشورهای عضو اکو با پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک مجمع تشکلهای دانش بنیان و مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق بازرگانی ایران با این دو فراکسیون، با محوریت شرکتهای دانش بنیان و خلاق برگزار شد.

افشین کلاهی با بیان اینکه برای تدوین طرح جهش تولید دانشبنیان با نمایندگان مجلس تعاملات بسیاری داشتیم، گفت: استقبال می کنیم تا ارتباطات و تعاملات بین نمایندگان مجلس و کمیسیونهای اتاق بازرگانی و تشکلهای تخصصی تقویت شود تا با تدوین قوانین مناسب با وضع اقتصاد و جامعه، امور کسب و کارها در کشور تسهیل شود. به گفته کلاهی، صنایع قدیمی و سنتی نیازمند دگردیسی هستند و باید کمک کنیم تا ضمن درک اهمیت تحول دیجیتال فرآیند انتقال را به درستی پیاده سازی کنند. دبیرکل مجمع تشکل های دانش بنیان نیز با بیان اینکه نقش حلقه واسط میان تجار و شرکت های سنتی با استارتاپ ها و کسب و کارهای جوان را داریم، گفت: بزرگترین هدف ما گسترش بازارهای تجاری است تا محصولات دانش بنیان و فناور علاوه بر بازار داخلی، به کشورهای دیگر هم صادر شوند. سحر بنکدارپور، پیشنهاد راه اندازی پایگاه های صادراتی در کشورهای همسایه و اکو را مطرح کرد و گفت: با همکاری فراکسیون مرزنشینان و فراکسیون کشورهای عضو اکو مجلس شورای اسلامی میتوانیم پایگاههای صادراتی را در این کشورها ایجاد کنیم و برای بازاریابی محصولات دانشبنیان هم میتوانیم نمایشگاههای دائمی راهاندازی کرده تا این محصولات را به بازارهای جدید جهت عرضه ارائه کنیم.

یادداشت

حسین نوش آبادی

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

در اینکه تحریم های ظالمانه آمریکا آثار زیانباری بر اقتصاد کشورمان داشته، شکی نیست، اما نکته مهم آن است که خسارت های وارد شده توسط آمریکا به ایران باید جبران شود. همانطور که رهبر فرزانه انقلاب فرمودند علیرغم این که از ابتدا در بحث برجام به آمریکایی ها و طرف های مقابل خوشبین نبودیم اما بنابر مصالحی این توافق نامه امضاء شد تا طرفین به تعهداتشان عمل کنند. اما اجرای برجام یک طرفه ماند به نوعی که جمهوری اسلامی ایران به تعهداتش عمل کرد ولی طرف های مقابل نه تنها تا این لحظه به هیچکدام یک از تعهداتشان عمل نکردند بلکه آمریکا به صورت یک طرفه از برجام خارج شد که این اتفاقات باعث وارد شدن آسیب ها و لطمه های زیادی در حوزه های اقتصادی، مالی، بانکی، تجاری، بیمه، بهداشتی، درمانی ودارویی به جمهوری اسلامی شد. متاسفانه طرف های مقابل بدون توجه به قطعنامه ای که در شورای امنیت سازمان ملل تصویب کرده بودند ضمن سرباز زدن از عمل به تعهداتشان عملا از زیر بار آن شانه خالی کردند. نکته مهم اینجاست که اگر قرار باشد جمهوری اسلامی یک طرفه به تعهداتش عمل کند، خسارات وارده بیشتر می شود همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند اقدام مجلس یازدهم درست بود تا دولت با شروع غنی سازی ۲۰ درصد این پیام را به طرف مقابل بدهد که برجام جاده یک طرفه نیست. با این وصف همچنان به قول و تعهدمان پایبند هستیم و از اول جمهوری اسلامی اعلام کرده هر گاه ۱+۴ به تعهداتش قانونی اش عمل کند به عقب باز خواهد گشت. فراموش نشود که کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد پیشبینی شده در برجام بوده که به صراحت می گوید با عدم اجرای تعهدات طرف های مذاکره، کشورمان می تواند اقدام متقابل داشته باشد. در نهایت ضمن جبران خسارت های وارد شده از سوی آمریکا طرفین باید متعهد به جبران خسارت های اقتصادی مانند تجاری، بانکی، پولی، بیمه و بهداشتی باشند و در صورت چنین اتفاقی کشورمان به صورت کامل اجرای تعهداتش را انجام می دهد.

سرمقاله

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی

عضو کمیسیون تلفیق مجلس دهم

از هنگامی که لایحه بودجه ۱۴۰۰ به مجلس شورای اسلامی ارایه شد، اصلاحات جدی بر آن مطرح شد که این اصلاحات جای نقد و بررسی دارد. دو اتفاق در کمیسیون تلفیق در حال رخ دادن است که بسیار تعجب انگیز است؛ نخست آن که تمامی نقدهایی که به دولت از سوی نمایندگان در خصوص بودجه سال ۱۴۰۰ میشد، خودشان با شدت و حدت بیشتری در حال انجام دادنش هستند که این اقدامات فشار بسیار زیادی را به دوش مردم اضافه میکند.

نکته بعدی اینکه امسال در کمیسیون تلفیق سفره مردم در حال کوچکتر شدن است که شاهد این ادعا حذف ارز نیمایی و دولتی و افزایش مالیاتها و عوارضهای کمرگی است که بار این فشار را مردم باید تحمل کنند.

این تصمیمات اگر به ریاست فردی گرفته می شد که سابقه قانونگذاری نداشت، جای تعجب نبود اما سوابق آقای الیاس نادران که رییس کمیسیون تلفیق بودجه است، نشان میدهد که فردی باتجربه است. بنابر این انتظار می رود آقای نادران با دقت بیشتری به این موارد اصلاحی نگاه کنند. نمی شود شعار داد اما در عمل در تلفیق بودجه کار دیگری انجام داد. بی شک بدترین اتفاقات در حال رخ دادن است و باید قبل از آنکه خدایی ناکرده دیر شود، کاری کرد.

نکته دیگر عملکرد مجلس یازدهم است به نوعی که عدهای این روزها در مجلس برخلاف قول و فعل شان با مردم عمل می کنند که این امر اصلاً خوشایند نیست. یکی از موارد این است که دولت ارز را در بودجه سال ۱۴۰۰ یازده هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد اما در کمیسیون تلفیق تصمیم بر آن شد که قیمت ارز در بودجه سال آینده ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان شود. اما این افزایش زیاد قیمت ارز چه تاثیری بر قیمت کالاها میگذارد؟ هنگامی که قیمت ارز را بالا میبرند و ارز نیمایی را هم حذف میکنند، عملاً فشار بر روی مردم میآورند و این یکی از مصادیقی است که گفتم شعار میدهند اما جور دیگری رفتار میکنند.شما نمیتوانید به کسی فحش بدهید، رفتارش را نقد کنید اما خودتان بدتر از او عمل کنید. در حال حاضر اگر از مردم بپرسید می گویند کلیات را قبول کنید و اصلاحی انجام ندهید چون فشار بر روی ماست .

بی شک چنین اصلاحاتی در لایحه بودجه پیرامون بحثهای افراطی است که به خاطر فروش نفت به وجود آمد، در آنجا صحبتهای غیر کارشناسی و افراطی صورت گرفت بعدها متوجه شدند چه گفتند!

از سوی دیگر پیش بینی فروش نفت در بودجه سال ۱۴۰۰ درست بوده و مجلس هنگامی که یک میلیون از آن برمیدارد باید جای خالیاش را از جیب مردم پر کند که این یکی از بزرگترین نقص هاست. اصلا قابل توجیه نیست هنگامی دولت میگوید من فلان مقدار میتوانم نفت بفروشم اما عدهای بگویند نباید بفروشی! مشخص است که مابه التفاوتش را مردم باید پرداخت کنند. با این نوع تصمیم گیری، مجلس یازدهم یک خاطره تلخ را در ذهن مردم به جای می گذارد.

حجت اله صیدی خبر داد:

گروه بانک و بیمه: مدیرعامل بانک صادرات ایران گفت: حمایت از صنعت خودرو عزت ملی، استقلال و خودباوری را به دنبال دارد و بانک صادرات ایران برای ایفای نقش حمایتی خود از این صنعت آماده است.

حجتاله صیدی در جریان بازدید از مرکز تحقیقات و نوآوری و همچنین خطوط تولید محصولات جدید خودرو سازی سایپا، افزود: هزینههای تولید محصولات جدید سایپا توسط بانک صادرات ایران تامین مالی خواهد شد و برای رسیدن به اهداف بلند این شرکت در کنار آن خواهیم بود. این بانک از طریق طرح طراوت در زنجیره تامین برای ارائه انواع خدمات بانکی با سایپا همکاری دارد و در همکاریهای جدید سقف عملیات بانکی با سایپا افزایش خواهد داشت.

وی گفت: محصولات جدید سایپا نیاز به سرمایهگذاری دارد و بانک صادرات ایران به طور ویژه و در چارچوب مقررات بانک مرکزی برای تامین مالی این محصولات برنامهریزی خواهد کرد و به طور بلند مدت در کنار این خودرو ساز خواهد ایستاد. صیدی در این دیدار که با حضور مدیران ارشد بانک و نیز مدیرعامل و مدیران بخشهای مختلف سایپا انجام شد، اظهار کرد: باید از دو منظر به سایپا نگاه کرد. از نگاه بانک به این شرکت به عنوان یک مشتری میتوان نگریست و گفت که با داشتن بازار مصرف، فناوری تولید، منابع مالی و انسانی و نهادههای تولید از قبیل قطعات و مواد اولیه، شرکت سایپا از شرایط مناسبی برخوردار است. در نگاه ملی نیز صنعت خودرو به عنوان یکی از چهار صنعت اول دنیا در کنار نفت و گاز، بانکداری و فناوری اطلاعات مورد توجه است به همین دلیل کشورهایی که دارای صنعت خودروسازی هستند با کشورهای فاقد این صنعت تفاوت جدی دارند. حمایت از صنعت خودرو عزت ملی، استقلال و خودباوری را به دنبال دارد و دقیقا به همین دلیل مورد تحریم قرار گرفتهایم. رقابت در این صنعت جدی است و دشمنان و بدخواهان کشور در تلاشند تا مانع تولید خودرو در کشور شوند.

مدیرعامل بانک صادرات ایران افزود: وظیفه داریم که برای دستیابی این شرکت به اهداف سال ١٤٠٤ و تولید انبوه محصولات جدید، همکاری نزدیک با آن داشته باشیم و نقش خود را ایفا کنیم. صیدی با اشاره به این که پیشبینی کرده بودیم که شرکت فرانسوی رنو در ایران قطعه تولید نخواهد کرد و تنها در پی فروش محصولات خود در بازار ایران است، گفت: تولید محصولات جدید سایپا دیگر ربطی به رنو ندارد و بانک صادرات ایران به طور عملیاتیتر برای حمایت از سایپا آماده است.

مدیرعامل بانک صادرات ایران با تاکید بر این که تامین مالی بانک صادرات ایران در همکاری با سایپا سه جنبه دارد، افزود: روال همکاری عادی بانک صادرات ایران از طریق اعطای خدمات متنوع بانکی از جمله طرحهای طراوت تولید و طراوت توسعه، مرابحه، خرید دین، همیان سپهر و ... ادامه خواهد یافت. پاشنه آشیل صنعت خودرو، پلتفرم جدید است و بانک صادرات ایران از تولید محصولات جدید نیز تا تحقق اهداف سال ١٤٠٤ به طور کامل حمایت خواهد کرد.

صیدی با اشاره به این که دو محصول جدید شاهین و آریا امیدواری زیادی برای جلب نظر مصرفکننده و مردم ایجاد کرده، اظهار امیدواری کرد که مصرف کننده ایرانی این دو خودرو را به محصولات کرهای ترجیح دهند. وی همچنین برای سرمایهگذاری در تولید انبوه خودرو برقی در شرکت سایپا اعلام آمادگی کرد. صیدی در این دیدار خواستار ایجاد پلتفرم مشترک فناوری اطلاعات بانک صادرات ایران با سایپا شد و افزود: با ایجاد این پلتفرم، زنجیره تولید، ارائه انواع خدمات پس از فروش و تحویل خودرو به پلتفرم فناوری اطلاعات بانک متصل میشود و گردش مالی بهتر مدیریت خواهد شد.

در این دیدار جواد سلیمانی، مدیرعامل سایپا نیز با قدردانی ویژه از حمایتهای بانک صادرات ایران و سابقه همکاری مؤثر این بانک در حمایت از صنعت خودرو گفت: همکاریهای گذشته بانک صادرات ایران با سایپا جای قدردانی و تشکر دارد، به طوری که میتوان گفت بانک در شرایط بحرانی به داد سایپا رسید و به ما کمک کرد. وی افزود: عملکرد مطلوب و رشد عالی بانک صادرات ایران در سالهای اخیر جای قدردانی دارد و مرتبا خبرهای خوب و خوشحال کنندهای از بانک صادرات ایران در بهبود صورتهای مالی و حمایت از تولید و صنعت منتشر میشود. همکاری با این بانک برای ما افتخار بزرگی است و مایل هستیم همکاری بیشتری با بانک داشته باشیم. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با ارائه گزارشی از روند تولید محصولات جدید و تغییرات ایجاد شده در این شرکت، از ایدههای ارائه شده توسط مدیرعامل بانک صادرات ایران استقبال کرد.

سلیمانی با بیان اینکه شرکتهای خارجی همواره به دنبال این بودهاند که محصولات خود را در ایران به فروش برسانند، تاکیدکرد: شرایط استاندارد خودروهای تولید داخل با استانداردهای خارجی متفاوت است و برخی تبلیغات سوء و هدفمند صرفا برای تخریب صنعت خودرو صورت میگیرد. وی افزود: با برنامهریزیهای انجام شده تلاش شده تا کیفیت محصولات در سایپا افزایش قابل توجهی داشته باشد که در این جهت، سیستم کیفی دو خودرو شاهین و آریا تغییر کرده و این خودروها با خودروهای کلاس متوسط جهان قابل رقابت شدهاند. سلیمانی به مشارکت برای تولید خودرو برقی در این شرکت با همکاری دانشگاه تهران و شرکت مپنا اشاره کرد و گفت: تولید این خودرو سرمایه گذاری سنگین و در عین حال منابع درآمدی بسیار به همراه خواهد داشت. وی از ایجاد بستر فناوری اطلاعات مشترک بین بانک صادرات ایران و سایپا نیز استقبال کرد و گفت: دنیای آینده دنیای سیستمهای اطلاعاتی است و تلاش میشود تا با استفاده از فناوریهای اطلاعاتی در خودروهای جدید، از ظرفیتهای نوین استفاده شود. در این مراسم امیر یوسفیان، نائبرئیس هیئتمدیره بانک صادرات ایران نیز با قدردانی از طراحی خودروهای جدید در سایپا، گفت: این محصولات نگرشهای موجود را تغییر خواهد داد. سایپا به عنوان یکی از مشتریان برتر بانک صادرات ایران همواره همکاری مناسبی با بانک داشته و با توجه به شریط جدید، تکلیف و وظیفه بانک برای حمایت از صنعت خودرو سنگینتر از گذشته است. وی سقف و ظرفیت همکاری با سایپا را مورد توجه قرار داد و افزود: برای همکاری بیشتر با این شرکت بر اساس مقررات بانک مرکزی، مدلهای جدیدی را تعریف خواهیم کرد.

رزم حسینی در مراسم روز ملی صادرات تصریح کرد؛

صنعت و تجارت: بیست وچهارمین مراسم روز ملی صادرات با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری، علیرضا رزمحسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، عزتالله اکبری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران و صادرکنندگان نمونه و ممتاز کشور در محل ساختمان اتاق ایران برگزار شد.

علیرضا رزم حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت این مراسم را بهانهای برای بیان دغدغههای صادرکنندگان دانست و با اشاره به دوران کوتاه خدمت خود در این حوزه یادآور شد: فرصت برای چابک سازی و کوچک سازی این وزارتخانه پیر کوتاه بود. هرچند قدمهایی در این حوزه برداشتیم اما همچنان کارهای زیادی باید صورت بگیرد. وی نسبت به اجرای سامانه جامع تجارت و نتایج حاصل از آن ابراز امیدواری کرد و گفت: طبق آمار موجود واردات روزانه از ۹۵ هزار تن به ۱۰۱ هزار تن افزایش یافته که نشان میدهد اگر تسهیلگری اتفاق افتاد، سطح تجارت بهبود پیدا میکند. براساس اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت از آغاز به کار سامانه جامع تجارت تا به امروز ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار پرونده ثبت شده و از این میزان ۳ میلیارد دلار ثبت سفارش نهایی صورت گرفته است. او اظهار امیدواری کرد تا پایان سال تراز تجاری کشور مثبت شود. رزمحسینی همچنین به اقدامات و رویکرد این وزارتخانه اشاره و تاکید کرد: تا امروز از صدور بخشنامههای یکشبه جلوگیری کردیم و شفافیت و اطلاع رسانی به موقع را در اولویت کاری خود قرار دادهایم. از سوی دیگر حذف امضاهای طلایی و امتیازات ویژه را دنبال میکنیم. براساس اظهارات او، در این مدت منع صادراتی اتفاق نیفتاده و برخی بخشنامههایی هم که از قبل وجود دارد باید در ستاد اقتصادی مطرح و درباره آنها نظر داد. وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره موضوع فولاد نیز قیمت گذاری دولتی را اقدامی نادرست خواند و گفت: وزارتخانه به هیچ وجه موافق قیمتگذاری نیست حتی همین رویکرد را درباره ارز هم مدنظر دارد. درباره فولاد شیوهنامهای تهیه و در آن کف قیمتی فولاد برای عرضه در بورس تعیین شده است که سقفی هم ندارد. در کل دنیا، بورس به همین شیوه کار میکند. در این مراسم حمید زادبوم، رئیس سازمان توسعه تجارت نیز اظهار کرد: از زمان حضور آقای رزم حسینی در وزارت صمت دو سیاست مهمی که دنبال شده است یکی معطوف به فراوانی کالاها بوده و دومی تسهیل فرآیند برگشت ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان که خوشبختانه مورد دوم از آبان ماه سال جاری با بخشنامه تهاتر ارزی صادرکنندگان و واردکنندگان آسانتر شده است و با مصوبه تکمیلی هیات دولت در هفتههای آتی هم این فرایند شتاب بیشتری به خود خواهد گرفت. زادبوم در ادامه تمرکز بر بازارهای صادراتی کشورهای همسایه را بهعنوان اولویت اول وزارت صنعت عنوان کرد و گفت: ۱۵ کشور همسایه ایران و همچنین کشورهای هند و چین در صدر اولویتهای صادراتی کشور قرار دارند.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران نیز گفت: صادرات به عنوان نوک پیکان توسعه تولید و اقتصاد کشورها شناخته شده است. نقش صادرات و حضور کشور در بازارهای جهانی در توسعه فرهنگی و امنیتی کشورها نقش بیبدیلی دارد. این یک باور جا افتاده است که اگر کالایی از مرزهای یک کشور عبور نکند، سربازان آن کشور از آن عبور خواهند کرد. با این حال به رغم اهمیت این موضوع، ما هنوز اهمیت آن را درک نکردهایم. شافعی خاطرنشان کرد: باید بپذیریم که هزینه عقبافتادگی از صادرات را اقشار ضعیف جامعه میپردازند. صادرکنندگان هم مشوقهای مالی و صادراتی نمیخواهند، بلکه تنها خواستار مسیر هموار و امن برای حرکت هستند تا با اعتماد و اطمینان در مسیر پیشرو حرکت کنند. اما در چند دهه اخیر، تجارت خارجی ما دچار یک سردرگمی شده است. متاسفانه مشخص نیست سیاستگزاران ما بر چه مبنایی تصمیم میگیرند و چرا فاصله حرف تا عمل اینقدر زیاد است.

همچنین محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این مراسم گفت: مجموعه دولت و حاکمیت تصمیم خوبی در حوزه صادرات و رفع تعهد ارزی گرفته بودند و این از اقدامات بسیار خوب آقای رزمحسینی در ابتدای شروع به کار بود. الآن هم از مطالبه این نشست تعیین و تکلیف ارزی و رفع تعهد در این زمینه است؛ همه ما معتقد به بازگشت ارزی کشور هستیم ولی باید به واقعیتهای اقتصادی کشور در سه سال اخیر هم توجه کنیم. این نماینده مجلس به تعیین مبنای تکلیف تسویه ارزی اشاره کرد و گفت: اگر مکانیزم عرضه و تقاضا مشخص نشود و اگر نرخ تسویه صادراتی که باید براساس نیمایی باشد یا نه، مشخص نشود، بار دیگر مشکلاتی پیش خواهد آمد. باید این مکانیزم مشخص شود. این نماینده مجلس به مشکلات حوزه فولاد اشاره کرد: نباید جلوی صادرات را با رفتار غیرمنطقی بگیریم. نباید قیمتگذاری دستوری در بورس کالا اجرایی شود؛ در این قیمتگذاری ۱۲ هزار میلیارد تومان رانت در اقتصاد توزیعشده است؛ شرکتهای تولیدی از این رانت محروم شده و وضعیت مردم و مصرفکننده هم مشخص است. او تصریح کرد: دولت مصوبه خوبی را گذرانده ولی آییننامه اجرایی ۴۰ روز در بانک مرکزی تأخیر کرده است. موضوع و خواست اول ما تعیین سازوکار و مکانیزمی است که با محوریت وزارت صمت باشد و درنهایت باید بانک مرکزی تابع وزارت صنعت کار کند.

پرند، هشتگرد و ایوانکی به فهرست اضافه شدند

گروه مسکن: مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران از تصمیم گیری برای ثبت نام دور جدید طرح اقدام ملی مسکن در استان تهران بعد از روز پنجشنبه و مشخص شدن ظرفیت های خالی خبر داد و گفت: در شهرهای پرند، هشتگرد و ایوانکی نام نویسی مجدد انجام خواهد شد. خلیل محبت خواه اظهار کرد: در دوره های قبلی ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن، بعضی افراد در استان تهران شهرهایی را انتخاب کرده بودند که در محدوده سکونتی آنها نبود. به همین دلیل سیستم در مراحل پایانی، پیغام خطا داد. این موارد باید تعیین تکلیف شود. همچنین ظرفیتهایی در شهرهای جدید قرار است اضافه شود.

وی افزود: بعضی از کسانی که در مراحل قبلی نام نویسی کرده و برایشان پیامک ارسال نشده بود هنوز فرصتشان برای واریز وجه به اتمام نرسیده که این افراد هم باید تعیین تکلیف شوند. بنابراین پس از جمع بندی این موارد، ثبت نام دور جدید را آغاز کنیم. مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: سه شنبه هفته گذشته جلسه ای در وزارت راه و شهرسازی برگزار و پس از اعلام آماده شدن زمینهای مجدد، ثبت نام دور سوم مسکن ملی در ۱۹ استان و ۱۸۳ شهر به تصویب رسید. برای استان تهران شهر نصیرشهر اعلام شد که صرفا بومیان پنچ شهر رباط کریم، نصیرشهر، نسیم شهر، صالحیه و گلستان میتوانند در این شهر ثبتنام کنند و ساکنان دیگر شهرهای استان تهران حتی اگر برای نصیرشهر نام نویسی کنند حذف خواهند شد.

محبت خواه با بیان اینکه ساکنان شهر تهران صرفا در شهرهای جدید، مجاز به ثبت نام هستند تصریح کرد: در این مرحله که به زودی و بعد از پایان ثبت نام روز پنجشنبه اطلاع رسانی می شود شهرهای پرند، ایوانکی و هشتگرد برای ساکنان تهران در نظر گرفته شده و با توجه به تکمیل شدن ظرفیت پردیس، این شهر در ثبت نام این دوره نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در مراحل قبلی ثبت نام مسکن ملی پیش آمده بود که به طور مثال فرد ساکن تهران برای ورامین یا دماوند تقاضا داده بود که حذف شده است. همانطور که گفتم ساکنان تهران فقط می توانند در شهرهای جدید نام نویسی کنند و برای شهرهایی مثل دماوند، آبسرد، ورامین و غیره فقط ساکنان آن شهرها و محدوده آن مجاز به ثبت نام هستند. طبیعی است که بر این اساس کسی از دماوند نمی تواند در ورامین یا پاکدشت نام نویسی کند.

مسکن ملی در یک نگاه

شهریوماه ۱۳۹۸ طرح اقدام ملی مسکن با حضور رییس جمهور کلنگ زنی شد. برای این پروژه ۴۰۰ هزار واحد تعریف شد که در دور اول نام نویسی ۱.۶میلیون نفر از طریق سایت و پیامک ثبت نام کردند که ۴۶۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند. اولین واحدها به تعداد ۱۱ هزار و ۵۶۰ واحد در روز یکم آبان ماه ۱۳۹۹ به دستور رئیس جمهور افتتاح شد. این پروژه از طریق آورده متقاضیان و ۱۰۰ میلیون تومان وام بانکی با نرخ سود ۱۸ درصد ساخته میشود. آورده متقاضیان در مرحله اول حدود ۴۰ میلیون تومان است. میانگین قیمت این واحدها در کل کشور طبق آخرین برآورد از هزینه های تابستان ۱۳۹۹ به متری ۲.۷ میلیون تومان می رسد که البته با توجه به کیفیت سازه ها در مناطق مختلف، قیمتها متفاوت خواهد بود. ثبت نام مراحل اول و دوم به پایان رسیده است. مهلت بارگذاری مدارک و افتتاح حساب، پایان مهر ماه اعلام شده بود که تا پنجم دی ماه تمدید شد و به پایان رسید. مرحله سوم ثبت نام از ۱۸ دی ماه ۱۳۹۹ آغاز شده است.

ثبت نام مرحله سوم مسکن ملی

مرحله سوم ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن با ظرفیتی معادل ۴۱ هزار و ۲۹۶ نفر در ۱۸۳ شهر از ۱۹ استان کشور از هفته گذشته آغاز شده و تا پنجشنبه ادامه خواهد یافت. بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، هماکنون و در مرحله سوم ثبتنام ۴۱ هزار و ۲۹۶ ظرفیت جدید ایجاد شده است و متقاضیان میتوانند در شهرهای محل سکونت خود که موفق به ثبتنام نشدهاند و حائز شرایط هستند نسبت به ثبتنام اقدام کنند. متقاضیان میتوانند با مراجعه به نشانی www.tem.mrud.ir در سومین مرحله طرح اقدام ملی مسکن، ثبتنام کنند. شروط متقاضیان ثبتنام در طرح اقدام ملی مسکن شامل عدم استفاده از امکانات نهادهای عمومی و غیردولتی، متقاضی و افراد تحت تکفل فاقد زمین مسکونی یا واحد مسکونی باشد. متقاضی متاهل و یا سرپرست خانوار باشد و زنان خود سرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن، سابقه سکونت حداقل پنج سال در شهر مورد تقاضا، نداشتن منبع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی همچون چک برگشتی، تسهیلات معوقه، توانایی تامین هزینه ساخت مسکن، امکان سپردهگذاری حداقل ۳۰ درصد ساخت مازاد بر تسهیلات بانکی، توانایی پرداخت اقساط ماهیانه میشود.