افزایش قیمت بلیت هواپیما غیرقانونی است

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که کمیسیون تنها مجوز افزایش ۱۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما را داده است و سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت راه و شهرسازی باید نسبت به افزایش قیمت بلیت ایرلاین ها پاسخگو باشند.

اقبال شاکری با اشاره به افزایش قیمت بلیت هواپیما بیان کرد: ظرف دو هفته گذشته شکایات متعددی در خصوص افزایش قیمت بلیت پروازها به ما رسیده است که این افزایش غیر قانونی است و سازمان هواپیمایی مکلف است به این وضعیت آشفته قیمت گذاری ورود کند.

این عضو کمیسیون عمران در ادامه با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری و وزیر راه و شهرسازی باید در برابر افزایش غیرقانونی قیمت بلیت هواپیما پاسخگو باشند، اظهار کرد: ما این موضوع را در کمیسیون عمران دنبال خواهیم کرد و در جلسه روز سه شنبه کمیسیون نیز با حضور وزیر راه و شهرسازی این موضوع را مطرح می کنم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از نظر بنده قیمت بلیت هواپیما مانند مسکن رها شده و هیچ نظارتی در این حوزه وجود ندارد. این رهاشدگی باعث شده هرکسی به دلخواه قیمت گذاری کند و هیچ برخورد و نظارتی از سوی وزارت راه و شهرسازی صورت نمی گیرد.

 

علت اصلی گرانی لاستیک چیست؟

رییس اتحادیه شرکتهای تعاونی مسافربری کشور اعلام کرد که همچنان مشکل لاستیک برای رانندگان اتوبوس وجود دارد و کمبود ارز مورد نیاز برای واردات و کمبود لاستیک مورد نظر رانندگان، دلیل گرانی آن در بازار است.

احمدرضا عامری در این باره اظهار کرد: در زمینه لاستیک باید گفت که رانندگان اتوبوس نمیتوانند هر لاستیکی را زیر ماشینشان بیاندازند چرا که با جان مردم سر و کار دارند و در این میان تنها لاستیکهای برند فرانسوی و با استاندارد بالا را خریداری میکنند اما در حال حاضر بازار با مشکل موجودی و قیمت از این حیث مواجه است. وی افزود: قیمت لاستیکهای با کیفیت و برند مناسب اتوبوس در بازار بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان بوده از نظر موجودی نیز با مشکل مواجه هستیم. حتی لاستیکهای چینی که اقبال چندانی به آنها از سوی رانندگان صورت نمیگرفت و قیمتهای پایینی داشتند به هر جفت ۱۲ میلیون تومان رسیدهاند.

رییس اتحادیه شرکتهای تعاونی مسافربری کشور ادامه داد: به نظر میرسد مشکل کمبود لاستیک مورد نیاز رانندگان اتوبوس و قیمت آن در بازار از کمبود ارز مورد نیاز نشأت میگیرد و تا این مشکل از سوی مسئولان حل نشود، نمیتوان نسبت به برطرف شدن مسئله کمبود لاستیک در آینده امیدوار بود.

رییس نظام مهندسی تهران تغییر کرد

با تصمیم هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، علیرضا میرجعفری به عنوان رییس این سازمان جایگزین سعید سعیدیان شد. جلسه هیأت مدیره سازمان نظاممهندسی ساختمان استان تهران بهمنظور انتخاب هیأت رئیسه، برگزار و هیأت رئیسه سال سوم در دوره هشتم انتخاب شدند. در این جلسه بهاتفاق آرا به ترتیب آقایان سید علیرضا میرجعفری بهعنوان رئیس، سید محمد هاشمی به عنوان نائب رییس اول، پیام رئیسی بهعنوان نائب رییس دوم و سیامک الهی فر بهعنوان دبیر سازمان انتخاب شدند. طبق اعلام روابط عمومی سازمان نظاممهندسی ساختمان استان تهران، همچنین هیأت رئیسه جدید، بهاتفاق آرا مجتبی آمری نیا را بهعنوان خزانهدار جدید سازمان انتخاب کردند. پیش از این سعید سعیدیان ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان را بر عهده داشت. او ۲۲ دی ماه سال ۱۳۹۸ جایگزین محمد طاهری شده بود. همچنین کامبیز رضوی نایب رئیس اول، علی کریمی آنچه نایب رئیس دوم، الهه رادمهر دبیر ومجتبی صابر، خزانه دار سازمان بودند.

چرا پیامک جریمه برای برخی
ارسال نمیشود؟

جانشین رئیس پلیس راهور کرج گفت: کسانی که خط تلفن همراه خود را عوض کرده ولی شماره جدید خود را در مرکز تعویض پلاک قزلحصار به ثبت نرساندهاند پیامک جریمه دریافت نمیکنند. سرگرد علی محمد آقاجانی با اشاره به گلایه برخی از شهروندان در خصوص اینکه برای آنها پیامک جریمه ارسال نمیشود، اظهار کرد: پیامک جریمه برای کسانی که خودرویی خریداری کرده ولی هنوز نسبت به تعویض پلاک آن اقدام نکرده اند، ارسال نمیشود. وی ادامه داد: علاوه بر این، این پیامک برای کسانی که در زمان تغییر پلاک به جای شماره همراه شماره ثابت منزل خود را داده اند نیز ارسال نمیشود.

این مسئول افزود: البته کسانی که خط تلفن همراه خود را عوض کرده ولی شماره جدید خود را در مرکز تعویض پلاک قزلحصار به ثبت نرساندهاند نیز پیامک جریمه دریافت نمیکنند.

سرگرد آقاجانی تاکید کرد: همه این گروهها باید با در دست داشتن مدارک خودروی خود به مرکز تعویض پلاک قزلحصار مراجعه کنند و گزینه ارسال پیامک جریمه خودروی خود را فعال کنند. جانشین رئیس پلیس راهور کرج گفت: برای مراجعه به این مرکز نیاز به نوبت گیری اینترنتی نیست و متقاضیان با مراجعه به این مرکز در کوتاه ترین زمان ممکن می توانند گزینه دریافت پیامک جریمه خود را فعال کنند.

پرند، هشتگرد و ایوانکی به فهرست اضافه شدند

گروه مسکن: مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران از تصمیم گیری برای ثبت نام دور جدید طرح اقدام ملی مسکن در استان تهران بعد از روز پنجشنبه و مشخص شدن ظرفیت های خالی خبر داد و گفت: در شهرهای پرند، هشتگرد و ایوانکی نام نویسی مجدد انجام خواهد شد. خلیل محبت خواه اظهار کرد: در دوره های قبلی ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن، بعضی افراد در استان تهران شهرهایی را انتخاب کرده بودند که در محدوده سکونتی آنها نبود. به همین دلیل سیستم در مراحل پایانی، پیغام خطا داد. این موارد باید تعیین تکلیف شود. همچنین ظرفیتهایی در شهرهای جدید قرار است اضافه شود.

وی افزود: بعضی از کسانی که در مراحل قبلی نام نویسی کرده و برایشان پیامک ارسال نشده بود هنوز فرصتشان برای واریز وجه به اتمام نرسیده که این افراد هم باید تعیین تکلیف شوند. بنابراین پس از جمع بندی این موارد، ثبت نام دور جدید را آغاز کنیم. مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: سه شنبه هفته گذشته جلسه ای در وزارت راه و شهرسازی برگزار و پس از اعلام آماده شدن زمینهای مجدد، ثبت نام دور سوم مسکن ملی در ۱۹ استان و ۱۸۳ شهر به تصویب رسید. برای استان تهران شهر نصیرشهر اعلام شد که صرفا بومیان پنچ شهر رباط کریم، نصیرشهر، نسیم شهر، صالحیه و گلستان میتوانند در این شهر ثبتنام کنند و ساکنان دیگر شهرهای استان تهران حتی اگر برای نصیرشهر نام نویسی کنند حذف خواهند شد.

محبت خواه با بیان اینکه ساکنان شهر تهران صرفا در شهرهای جدید، مجاز به ثبت نام هستند تصریح کرد: در این مرحله که به زودی و بعد از پایان ثبت نام روز پنجشنبه اطلاع رسانی می شود شهرهای پرند، ایوانکی و هشتگرد برای ساکنان تهران در نظر گرفته شده و با توجه به تکمیل شدن ظرفیت پردیس، این شهر در ثبت نام این دوره نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در مراحل قبلی ثبت نام مسکن ملی پیش آمده بود که به طور مثال فرد ساکن تهران برای ورامین یا دماوند تقاضا داده بود که حذف شده است. همانطور که گفتم ساکنان تهران فقط می توانند در شهرهای جدید نام نویسی کنند و برای شهرهایی مثل دماوند، آبسرد، ورامین و غیره فقط ساکنان آن شهرها و محدوده آن مجاز به ثبت نام هستند. طبیعی است که بر این اساس کسی از دماوند نمی تواند در ورامین یا پاکدشت نام نویسی کند.

مسکن ملی در یک نگاه

شهریوماه ۱۳۹۸ طرح اقدام ملی مسکن با حضور رییس جمهور کلنگ زنی شد. برای این پروژه ۴۰۰ هزار واحد تعریف شد که در دور اول نام نویسی ۱.۶میلیون نفر از طریق سایت و پیامک ثبت نام کردند که ۴۶۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند. اولین واحدها به تعداد ۱۱ هزار و ۵۶۰ واحد در روز یکم آبان ماه ۱۳۹۹ به دستور رئیس جمهور افتتاح شد. این پروژه از طریق آورده متقاضیان و ۱۰۰ میلیون تومان وام بانکی با نرخ سود ۱۸ درصد ساخته میشود. آورده متقاضیان در مرحله اول حدود ۴۰ میلیون تومان است. میانگین قیمت این واحدها در کل کشور طبق آخرین برآورد از هزینه های تابستان ۱۳۹۹ به متری ۲.۷ میلیون تومان می رسد که البته با توجه به کیفیت سازه ها در مناطق مختلف، قیمتها متفاوت خواهد بود. ثبت نام مراحل اول و دوم به پایان رسیده است. مهلت بارگذاری مدارک و افتتاح حساب، پایان مهر ماه اعلام شده بود که تا پنجم دی ماه تمدید شد و به پایان رسید. مرحله سوم ثبت نام از ۱۸ دی ماه ۱۳۹۹ آغاز شده است.

ثبت نام مرحله سوم مسکن ملی

مرحله سوم ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن با ظرفیتی معادل ۴۱ هزار و ۲۹۶ نفر در ۱۸۳ شهر از ۱۹ استان کشور از هفته گذشته آغاز شده و تا پنجشنبه ادامه خواهد یافت. بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، هماکنون و در مرحله سوم ثبتنام ۴۱ هزار و ۲۹۶ ظرفیت جدید ایجاد شده است و متقاضیان میتوانند در شهرهای محل سکونت خود که موفق به ثبتنام نشدهاند و حائز شرایط هستند نسبت به ثبتنام اقدام کنند. متقاضیان میتوانند با مراجعه به نشانی www.tem.mrud.ir در سومین مرحله طرح اقدام ملی مسکن، ثبتنام کنند. شروط متقاضیان ثبتنام در طرح اقدام ملی مسکن شامل عدم استفاده از امکانات نهادهای عمومی و غیردولتی، متقاضی و افراد تحت تکفل فاقد زمین مسکونی یا واحد مسکونی باشد. متقاضی متاهل و یا سرپرست خانوار باشد و زنان خود سرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن، سابقه سکونت حداقل پنج سال در شهر مورد تقاضا، نداشتن منبع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی همچون چک برگشتی، تسهیلات معوقه، توانایی تامین هزینه ساخت مسکن، امکان سپردهگذاری حداقل ۳۰ درصد ساخت مازاد بر تسهیلات بانکی، توانایی پرداخت اقساط ماهیانه میشود.