دولت بهدنبال تهیه، تأمین و ساخت واکسن مطمئن است

رئیس جمهورتصریح کرد. هدف دولت تهیه، تامین و ساخت واکسن مطمئن است و از همین رو مصمم به حمایت از شرکت های دانش بنیان و تمامی مراکزی است که سعی در تولید و خرید واکسن کرونا دارند.در پی نوشت گزارشی از فعالیت های شرکت های دانش بنیان و مراکز مختلف از جمله ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در تولید واکسن ایرانی کرونا و مراحل پیشرفت در این زمینه، حسن روحانی، ضمن قدردانی از اقدامات انجام شده و تداوم حمایت دولت از اینگونه اقدامات، تصریح کرد: « تامین سلامت مردم ، هدف و اولویت اول دولت است و از همین رو تهیه ، خرید، تامین و ساخت واکسن مطمئن کرونا جزء اهداف اصلی در مقابله با این ویروس است ، اینجانب از تمامی اقدامات ارزشمند تمامی شرکت های دانش بنیان و مراکز مختلف فعال در این زمینه از جمله ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تشکر می کنم. دولت همچنان در کنار شرکت های دانش بنیان و ستاد اجرایی برای تولید واکسن کرونا خواهد بود و از همه دانشمندان فعال در این زمینه برای تولید واکسن مطمئن حمایت خواهد کرد».

 

تأکید بر ادامه حمایت اتحادیه اروپا از برجام

مسئول سیاست خارجی اتحادیه بر لزوم بازگشت آمریکا به برجام تاکید کرد. به گزارش ایسنا جوزپ بورل در بیانیه ای گفت: اتحادیه به حمایت از برجام که میان ایران و قدرت های جهانی امضا شد، ادامه می دهد. بورل گفت که آغاز غنی سازی اورانیوم تا ۲۰ درصد در تاسیسات فردو «یک پیش روی جدی و موضوعی عمیقا نگران کننده است» و مدعی شد که این کار با توافق برجام هم سازگاری ندارد. این مقام اتحادیه اروپا با تاکید بر این که وجود مسائل ناشی از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای و اعمال دوباره تحریم ها علیه ایران را تایید می کند، مدعی شد که اتحادیه اروپا به تعهداتش پایبند مانده و تحریم ها را لغو کرد. او گفت: آن ها در اتحادیه اروپا برای تداوم توافق، علیرغم سختی ها تلاش می کنند و از تلاش ها برای بازگشت آمریکا به توافق و پایبندی کاملش به توافق هسته ای حمایت می کند. اظهارات بورل درحالی مطرح می شود که اتحادیه اروپا از بیم تحریم های آمریکا و بیمیلی خود اروپایی ها به عنوان یک طرف برجام، علیرغم اعتراض های مکرر ایران تاکنون هیچ یک از تعهدات اساسی خود در قبال برجام را عملی نکرده است.

ربیعی تأکید کرد؛

سخنگوی دولت از برگزاری نشست مشترک بین دولت و اعضای کمیسیون تلفیق سال ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش ایلنا، علی ربیعی در نشست خبری با اشاره به در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا پیرامون لایحه بودجه گفت: با توجه به ضرورت نزدیک شدن دیدگاهها و جلوگیری از اختلافات احتمالی، تصمیم گرفته شد تا جلسات مشترکی بین اعضای اقتصادی دولت و کمیسیون محترم تلفیق تشکیل داده شود تا طرفین دیدگاههای یکدیگر را بشنوند چرا که مصوباتی که از کمیسیون تلفیق بیرون آمده انتقاداتی را در همکاران اقتصادی ما به وجود آورده است.

دستیار اجتماعی رئیس جمهور با اشاره به حوادث اخیر آمریکا گفت: در چهار سال گذشته این شر بزرگ فشارهای زیادی بر ملت ایران وارد کرد و زندگی عادی مردم را تحت تاثیر قرار داد، تعادل معیشتی را در جامعه به هم زد. متاسفانه عدهای هم در داخل کشور خودمان نخواستند و هنوز هم نمیخواهند درباره این شرارت بیسابقه و نقش مخرب آن به درستی حرف بزنند و ناخودآگاه ظلم رفته بر مردم ایران را نادیده انگاری میکنند.

به گفته ربیعی در چهار سال ریاست جمهوری ترامپ، مدیریت اقتصادی و سیاسی دولت باعث شکست تحریمهای ظالمانه وی علیه مردم ایران.

سخنگوی دولت در خصوص کرونا گفت: تولید واکسن داخلی در سه مسیر و همزمان هم تولید مشترک در حال پیشرفت است؛ با توجه به استراتژی اطمینان سازی به جامعه با توجه به برخی ابهامات موجود، به منظور ایجاد شفافیت در واگذاری و تزریق، سامانهای برای توزیع واکسن طراحی شده است که وضعیت تمام افراد آسیب پذیر و اولویت بندیها به تفکیک شهرهای مختلف به طور شفاف در این سامانه قابل رویت خواهد بود.

سخنگوی دولت در خصوص امکان مذاکره با آمریکا بعد روی کار آمدن بایدن گفت: آمریکا باید قانون شکنی و نقض تعهدات بین المللی آن کشور بر اساس قطعنامه شورای امنیت را متوقف کند. این کار نیازی به مذاکره ندارد چون اجرای وظیفه یک کشور نباید موضوع مذاکره و بده بستان باشد. ایران هم بارها اعلام کرده که اگر آمریکا تعهدات خود را انجام دهد و تحریمها را رفع کند ایران هم به اجرای کامل تعهدات خود بر میگردد و این هم نیازی به مذاکره ندارد.

ربیعی درباره ادعای نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه بودجه برای فروپاشی نظام نوشته شده و برای دلالان سود آوری خواد داشت گفت: باید مصادیق این کلی گوییها مشخص شود تا بتوان به آن پاسخ داد. سخنانی نظیر لایحه با رویکرد سیاسی برای فروپاشی نظام که اساسا فاقد بنیه علمی و اقتصادی است و بیشتر به نوعی رفتار سیاسی و اتهامی علیه دولت تلقی میشود. ما که نمیخواهیم منازعه سیاسی داشته باشیم، اما دقیق بگویند کجای لایحه بودجه باعث فروپاشی نظام میشود و تصمیم جایگزین آنها چیست تا در مورد آن صحبت کنیم. این صحبتها دردی از مردم کرونا زده و تحت فشار تحریم دوا نمیکند.

ربیعی با بیان اینکه در این برهه حساس هر تصمیمی که باعث بروز نوسان و بی ثباتی در اقتصاد شود، خلاف منافع ملی و منافع عمومی مردم است و باید از اتخاذ آن پرهیز کرد، گفت: دولت بودجه سال آینده را شفاف و در معرض کارشناسان و صاحب نظران و زیر نور افکار عمومی قرار داده است.

وی با اشاره به افزایش نرخ تسعیر ارز در بودجه ۱۴۰۰ به عدد۱۷۵۰۰ تومان گفت: به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی این تصمیم هم انتظار تورمی را افزایش میدهد و هم علیه ارزش پول ملی و دادن علامت نامناسب به ثبات بازار است. امروز بدون درک شرایط و زندگی مردم در مورد تامین کالاهای اساسی فضاسازی میشود. سخنگوی قوه مجریه گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی با همه اشکالات خود مربوط به شرایطی بود که مردم زندگی سختی داشتند. مثل توزیع کوپن در دوران جنگ تحمیلی. واقعیت این است که وقتی اقتصاد در تعادل نباشد و تحت فشار حداکثری و در جنگ اقتصادی قرار دارد هر دولت نیاز به استفاده از طرحهای حمایت معیشتى دارد و لازم میشود تصمیمهایی خاص را اتخاذ کند. بنابراین دولت صراحتا اعلام کرده هر کسی را که از ارز ۴۲۰۰ تومانی که برای تامین کالاهای اساسی اختصاص داده شده بود سواستفاده کرده، حتما به دستگاه قضایی معرفی کنند.

وی با یادآوری اینکه در حال گذر از شرایط نامتعادل هستیم و باید تا عادی شدن شرایط اقتصادی از مردم حمایت کنیم گفت: در این شرایط رکود، زدن از سفره مردم و ارائه بودجه انقباضی واقع بینانه نیست. ما وظیفه داریم سفره مردم و کسانی که از طریق طرح های عمرانی با بودجه دولت امرارمعاش میکنند را حفظ کنیم.

سخنگوی دولت در خصوص حمایت دولت از بورس گفت: وظیفه مدیریت بازار سرمایه است تا سازوکاری تدوین کند که اشخاص حقیقی با آگاهی در این زمینه اقدام کنند. وظیفه دولت نیز تقویت، حمایت و عدم مداخله در قوانین و سازوکارهای بورس و حمایت از تصمیمات شورای عالی بورس است.

سخنگوی دولت در خصوص سخنان نمایندگان مجلس مبنی بر اخراج بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در صورت عدم برداشته شدن تحریمها گفت: براساس توافق نامه پادمان قبول کردیم بازرسی داشته باشیم. تا زمانی که برجام پابرجاست تعهد ما نیز پابرجاست. سخنگوی دولت در پاسخ به این که دولت منابع ارزی را ذخیره کرده تا با روی کارآمدن بایدن و عرضه آن در بازار، قیمت دلار کاهش زیادی پیدا کند، گفت: این سخن کذب محض است اگر صحت داشته باشد یک خیانت بزرگ است و بیان این موضوع بدون تحقیق جفای بزرگ به ملت و دولت است. چرا چیزی را که از آن مطمئن نیستند در حد نایب رییس مجلس اعلام میشود. از وزارت نفت و حتی بانک مرکزی پرسیدیم هیچ اطلاعی از این ارزها وجود ندارد. بهتر است یک مورد را اعلام کنند که این پول کجاست؟ اساسا با عدد و رقم اگر سرکار داشته باشند میدانند این حجم از ارز که بتواند نرخ را تا ۱۱ هزار تومان برساند. به چه میزان است؟ با یک کارشناس صحبت کردم و رقم چنین موضوع را تا چند صد هزار میلیارد معرفی کرد. خب این پولها کجا هستند؟

ربیعی اضافه کرد: همگان از شرایط سخت اداره کشور و تلاش برای دور زدن تحریم و کاهش آثار تحریم با موانع زیادی که تحریم و FATF توامان بر گردش مالی کشور داشته اند آگاه هستد. اتفاقا دولت دوازدهم دوره ای قابل قبول در دور زدن تحریم همراه با حفظ سلامت اقتصادی و غیر فساد آمیز بودن دارد. در این دوره افراد خاصی که بعدا محاکمه شدند و پولهایی که پیدا شد مانند برخی افراد که نمیخواهم اسمشان بیاورم رشد نکردند. و اساسا این نوع اظهارات به خاطر این است که آثار تحریم و شیوه های هوشمندانه مقابله دولت با تحریم ضمن تعهد به شفافیت و پرهیز از فسادآفرینی تحریم را نخواستند ببینید.

وی گفت: بیان این سخنان، در شرایط زمانی امروز، که مردم امیدوارند با پیروزی نهایی ملت ایران در جنگ اقتصادی، فشارهای تحریمی برداشته شود، اثری جز ممانعت از آرامش روانی مردم و حرکت به سمت تعادل در اقتصاد کشور و برگشتن به مسیر رشد و ثبات ندارد. مردم عزیز می دانند لازم است ما در آن واحد، در دو صحنه مبارزه بودیم یکی جنگ اقتصادی و دیگری جنگ روانی.

تجارت از مغفول ماندن مهمترین ظرفیت کشور گزارش میدهد

گروه اقتصادی، کورش شرفشاهی: بحران ناشی از کرونا تمام کسب و کارها را بر هم ریخت و به تبع آن اقتصاد در بسیاری از کشورها به چالش کشیده شد. کشورهای بسیاری که متکی بر توریسم بودند، معادلاتشان بر هم ریخت و مشاغل بسیاری همچون هتلداری، رستوران داری، تورگردانی، حمل و نقل، مشاغلی که به توریستها خدمات ارایه می کردند، دچار مشکل شدند. بسیاری از کشورها که متکی بر صنایع خودروسازی، هواپیماسازی و حتی صنایع نظامی بودند، در اثر کرونا تمام ظرفیت های خود را از دست دادند. این شرایط در حالی پیش آمد که هیچ کشوری نمی توانست مصرف کالاهای اساسی را محدود کند. دلیل اثبات این ادعا هجوم مردم تمامی کشورهای جهان حتی کشورهای پیشرفته به فروشگاههای مواد غذایی بود، به نوعی که حتی از این هجوم در قالب غارت نام برده میشد. کرونا به تمام مردم جهان اثبات کرد می بایست اولویتهای برنامه غذایی را رعایت کنند و این رویکرد بر اهمیت کشاورزی تاکید کرد. هنوز معلوم نیست شیوع کرونا تا چه اندازه و تا چه زمان ادامه داشته و گسترش یابد. بنابراین اگر به دنبال برنامه ریزی برای فعالیت اقتصادی هستیم، باید نگاه مهربانانه تری به بخش کشاورزی داشته باشیم.

اشتغال زایی در کشاورزی

یکی از مواردی که باعث شد اقتصاد کشورهای جهان با چالش روبرو شود، حضور تعداد بسیاری کارگر در یک محیط بسته برای انجام وظایف محوله بود. به همین دلیل کارخانه های بزرگ جهان تعطیل شدند و شاهد تعدیل گسترده نیرو در این کارخانه های بزرگ بودیم. اما بخش کشاورزی خم به ابرو نیاورد، زیرا کشاورزان در محیط های باز یعنی مزارع فعالیت می کنند و در بسیاری از مناطق روستایی و کشاورزی با وجود گذشت نزدیک به یک سال از شیوع کرونا، حتی یک مورد از این ویروس مشاهده نشده است. بنابر این آنهایی که کشاورزی را پیشه کرده بودند، بدون نیاز به بیمه بیکاری یا هر کمک دیگری، مانند گذشته به فعالیت خود ادامه دادند.

کشت گیاهان دارویی

کشاورزی ظرفیت های بسیاری دارد. سابقه تاریخی پزشکی در ایران نشان میدهد که برای درمان بسیاری از بیماریها، استفاده قابلتوجهی از گیاهان دارویی شده است. به همین دلیل شاهد هستیم که بیابان های ایران، مرکز بسیار خوبی برای رشد گیاهان دارویی است. اما امروزه برداشت گیاهان دارویی تنها به صورت خودرو مطرح نیست، بلکه امروزه کشت و برداشت گیاهان دارویی به یک صنعت تبدیل شده که به تبع آن کارخانه های بزرگ تولید دمنوش به صورت گسترده فعالیت میکنند. از سوی دیگر وجود عطاری و پزشکان طب سنتی بسیار در سراسر کشور این مهم را نشان می دهد که پیشینه فرهنگی استفاده از گیاهان دارویی همچنان به قوت خود باقی است که می تواند ظرفیتی ماندگار را مطرح کند.

ایران کشوری چهار فصل است

یکی از نکات بسیار مهمی که در کشور ما وجود دارد، همزمانی ۴ گونه آب و هوایی است، به نوعی که می توان در نقطهای از کشور روی برف اسکی کرد و در گوشهای دیگر برای فرار از گرما وارد دریا شد و آبتنی کرد. بنابر این در یک نقطه کشور در حالی که کشاورزان در حال کشت هستند، در نقطه ای دیگر زمین ها برای استفاده از ظرفیت سرما به حال خود رها شده و در محلی دیگر کشاورزان در حال برداشت محصول هستند. درنتیجه می توان به اندازه ای در زمینه کشاورزی برنامه ریزی کرد که مردم هر بخش از کشور، بتوانند از ظرفیت کشاورزی استفاده کنند.

دهن کجی به تحریم

یکی از نکاتی که مدت هاست برای کشور چالش درست کرده، تحریمهای ظالمانه آمریکاست. در تمامی تحریم های جهانی آنچه بیش از همه اقتصاد کشورهای مورد تحریم را تهدید کرده، تحریم غذایی بوده است. اگر امنیت غذایی تامین شود، می توان با قدرت بیشتری مقابل زیادهخواهان ایستادگی کرد. آن چیزی که در اقتصاد ایران شاهد بودیم، یاری کشاورزی بود. در حالی که کشورهای استکباری در خیال تاثیرگذاری تحریم ها و فلج شدن ایران بودند، توانستیم جشن خودکفایی گندم بگیریم و در تولید گوشت، مرغ، ماهی و دیگر مواد غذایی خودکفا شویم و بینیاز از واردات باشیم. حتی در بسیاری از موارد از تامین نیاز داخلی فراتر رفتیم و نیاز کشورهای همسایه را به مواد غذایی تامین کردیم که نمونه آن در صادرات گوشت، مرغ، سیب زمینی، پیاز، گوجه فرنگی و بسیاری محصولات دیگر دیده می شود.

کشاورزی نیازمند حمایت

یکی از مواردی که همواره در ایجاد اشتغال مشکل آفرین بوده، کمبود سرمایه در گردش و نقدینگی است. این معضل در بحث کشاورزی نیز مشاهده میشود که باید برای آن چاره اندیشی کرد. بنابراین لازم است بانک ها و موسسات اعتباری بیش از این با کشاورزان مهربان باشند و سیاستگذاران کلان کشور به نوعی به حمایت از کشاورزان بپردازند که بتوان این ظرفیت مغفول مانده کشور را گسترش داد.

فرهنگ سازی در کشاورزی

یکی از بزرگترین مشکلاتی که عرصه های کشاورزی از آن زیان دیده ایم، کم لطفی مردم نسبت به افرادی است که در مشاغل زیر مجموعه کشاورزی فعالیت می کنند. در حالیکه دلالی، واسطه گری و سفته بازی از مساله دارترین مشاغل دنیا هستند و مردم زیان های بسیاری از این مشاغل دیده و می بینند، در کتاب های درسی داستان چوپان دروغگو را داریم، در صورتی که این قشر زحمتکش، سادهترین و صادق ترین افراد جامعه هستند. همچنین مشاغل زیر مجموعه کشاورزی به اندازهای تحقیر می شود که باعث شده رغبت مردم حتی بیکاران به اشتغال در این مشاغل بسیار کم شود. امروزه کارگری که در یک نمایشگاه اتومبیل کار میکند یا پادو بنگاه معاملات املاک است، به شغل خود افتخار می کند، در حالیکه چوپانی و کار کردن در مزرعه مذموم شده است. بنابراین در وهله اول باید احترام به افرادی که در مشاغل کشاورزی و زیرمجموعه های آ« زحمت می کشند، جدی تر و بیشتر شود.

نادیده گرفتن ظرفیت کشاورزی

در ابتدای انقلاب شاهد بودیم که کشاورزی جایگاه بسیاری والایی پیدا کرد. از آنجا که در ابتدای انقلاب به دنبال رسیدن به خودکفایی و فاصله گرفتن از وابستگی بودیم، کشاورزی با جدیت مورد حمایت قرار می گرفت، حتی وزارتخانه ای تحت عنوان جهاد تعریف شد که عمده ترین وظیفه جوانان، کمک به کشاورزان در هنگام کاشت و برداشت بود. به همین دلیل جهاد در دل کشاورزی ادغام شد تا نگاه های جهادی به مقوله کشاورزی پررنگ شود اما در باطن به فراموشی سپرده شد و کشاورزانی که امیدوار بودند هنگام برداشت از یاری نیروهای جهادی بهره مند شوند، از این ظرفیت مردمی بیبهره ماندند.

بی توجهی به صنایع پایین دستی کشاورزی

یکی از تاسف آورترین مواردی که سالهاست کشاورزان را آزار می دهد، برداشت بیش از اندازه محصول است. بارها شاهد بودیم که کشاورزان محصولات خود را مانند سیبزمینی، پیاز، هندوانه، گوجه فرنگی، شیر و بسیاری موارد دیگر را به دلیل آنکه خریداری نداشته یا برداشت و فروش آن مقرون به صرفه نبوده، مقابل ادارات جهاد کشاورزی معدوم کرده اند، در صورتی که دولت می توانست در تمامی این سالها به فکر ایجاد صنایع پایین دستی در مناطق مربوطه باشد. به راستی نباید در منطقه ای که کشت گوجه فرنگی به صورت گسترده صورت میگیرد، کارخانه های تولید رب ایجاد شود؟ چرا نباید در مناطقی که سیب زمینی برداشت می شود، کارخانه های تولید چیپس ایجاد شود؟ چرا کارخانه ها به فکر تولید گسترده شیر خشک نیستند تا دامدار مجبور نباشد شیر را به جوی آب بریزد؟ بنابراین در شرایطی که کشاورزان را تنها گذاشتیم، ضربه بزرگی به اقتصاد کشاورزی وارد آمد. اکنون هنوز دیر نشده و می توانیم با نگاهی دقیق تر به یاری کشاورزان بیاییم و این ظرفیت را گسترش دهیم.

مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک صادرات ایران عنوان کرد:

گروه بانک و بیمه: مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک صادرات ایران «احراز هویت مجازی» و «انطباقپذیری با قوانین موجود» را به عنوان دو دغدغه مهم در حوزه فناوری مالی عنوان کرد و گفت: مدیریت ریسک در مرحله اجرا میتواند مشکل پیش روی فناوری مالی در این حوزهها را برطرف کند.

به گزارش روابطعمومی بانک صادرات ایران، صادق فرامرزی در قالب برنامه چشمانداز که به صورت زنده و مستقیم از شبکه اینترنتی «ایران کالا» پخش میشد و به بررسی وضعیت فناوریهای مالی در نظام بانکی و تأثیر نمایشگاه تراکنش در ارتقای آن اختصاص داشت، دو دغدغه جدی در زمینه فناوری مالی را مورد توجه قرار داد و گفت: بحث احراز هویت مجازی مشتریان در بانکها یک تهدید جدی است. بدون احراز هویت مجازی بخشی از فعالیت فناوری مالی با مشکل مواجه است. این کار حتی در بانکهای معدودی نیز که انجام شده، حتما در خدمات اصلی به صورت کامل انجام نشده و مشتری کماکان باید به شعبه مراجعه کند. در این زمینه قانون وجود دارد و در مقابل تحقق آن ممانعت میکند که لازم است سریعتر این مشکل برطرف شود.

وی انطباق پذیری با قانون را نگرانی دوم در این زمینه عنوان کرد و افزود: در همه جای دنیا قانون عقبتر از فناوری است. همیشه فناوری توسط گروه ریسک پذیرتری به وجود میآید و در ادامه کار با برخورد قانون مواجه میشود. در دنیا برخی معتقدند که نباید دیگر به طور مرتب و پیدرپی قانون وضع کنیم. به دلیل اینکه فرآیند قانونگذاری طولانی است، ممکن است که آن کسب و کار از بین برود و برای برخی از فعالان این بخش مشکلاتی ایجاد کند. از این رو بدیهی است که در وضع قوانین عقبتر از فناوری هستیم. در دنیا رویکرد جدیدی به نام انطباق با قوانین موجود پدید آمده که قوانین موجود به رسمیت شناخته میشود و فناوری جدید با انطباق بر قوانین موجود(Compliance) شکل میگیرد.

وی اظهار کرد: این دو موضوع میتواند به مدیریت ریسک مربوط شود. مدیریت ریسک در مرحله اجرا موجب میشود که گرفتاری و مشکل پیش روی فناوری مالی برطرف شود. از این رو باید با با قوانین موجود خود را هماهنگ کنیم. در دوره نوآوری و دنیای فینتک نظارت متمرکز و بینراهی چندان کارکرد ندارد. در دنیای جدید باید نوع نظارت مبتنی بر رسم خطکشها و چارچوبها باشد ولاغیر. نهادهای نظارتی نیز باید حتما خود را با این روند تطبیق بدهند و نمیتوان این روند را به تعویق انداخت. در پنج سال آینده نظام بانکداری با تغییرات جدی مواجه میشوند و به اندازه سی سال گذشته تغییر میکنند و اینکه گفته میشود در ١٠ سال آینده فینتکها ممکن است جای بانکها و بیمهها را بگیرند، حرف بیربطی نیست.

مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک صادرات ایران گفت: ایجاد احساس رضایت و مشعوفکردن مشتری در تراکنشهای مالی عمدتا از طرف مشتری درخواست میشود و از طریق فناوری و خدمات بانکی به شکلی جذاب برای او ارائه میشود. روند فعلی البته نیاز به تغییر نگرش جدی در سیستم سنتی در کشور و همه جای دنیا دارد. این روند در حوزههای مختلفی از قبیل رمز ارزها و انواع پرداختها در کشور نیاز به تغییر دارد. وی افزود: در زمان حساسی هستیم. این فرآیند ناگزیر بوده و تغییرات حتمی است. نظام بانکی و حاکمیت باید این روند را حمایت کند تا خدای ناکرده باعث دلسردی نشود.

به جای نصب گاردریل، باید ریلگذاری کنیم

فرامرزی با اشاره به اهمیت ایده در مجموعه فرآیندهای نظامهای پرداخت در کشور، اظهار کرد: در مدلهای سنتی در برابر ایده انعطاف وجود نداشته است. ایدهای که بر اساس تقاضای مشتریان به وجود آمده و باعث شده تا سرویسی که به روش سنتی در گذشته ارائه شده، با استفاده از ابزارهای موجود و فناوری به سهولت به مشتری ارائه شود. مشتری تجربهای خواهد داشت که با وجود همان ابزارهای قبلی، در اختیار نداشته است .در عصر حاضر این مشتری است که تعیین میکند چه سرویسی را بانک برای او تامین کند و آنچه ارزش خواهد بود اصطلاحا کیفیت سفر مشتری در فرایند استفاده از سرویس است. وی تاکید کرد: نباید فناوری مالی را به میزان زیادی به ابزارها ربط داد. ایده و روح حاکم بر فناوریهای مالی از اهمیت بیشتری برخوردار است. هر خدمتی که مشتریان تا امروز با مالکیت بانکها و سایر نهادهای مالی دریافت کردهاند، با تغییر رویه مواجه میشود.

طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد تصویب شد

گروه صنعت و تجارت: حدود یک ماه از ابلاغ تصمیم ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در مورد بازار محصولات فولادی توسط معاون اقتصادی رییس جمهوری به وزیران اقتصاد و صنعت می گذرد. این دستورالعمل ها تحت عنوان «شیوه نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد» ابلاغ شد، اما اجرای آن به اعتقاد صاحب نظران ضمانتی بدنبال نداشته است. از همان زمان دولت و مجلس در اظهار نظرهای منتشر شده، تدوین شیوه نامه را راهکاری موثر برای به نظم درآوردن بازار فولاد می دانند و در این زمینه تاکید دارند. مدتی پس از ابلاغ این تصمیم بود که برخی از فعالان بخش خصوصی نیز به اظهار نظر پرداختند. پس از آن اما صحبت هایی از گوشه و کنار درباره اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت برای قیمت گذاری دستوری محصولات فولادی شنیده می شد؛ اقداماتی که به اعتقاد برخی از نمایندگان مجلس و فعالان صنعت فولاد می تواند زمینه ساز توزیع رانت باشد. با این حال روز گذشته نمایندگان مجلس نیز اولین گام خود را برای حذف رانت خواران از بازار فولاد برداشت.

با وجود جنجالآفرینیها و حملات سوادگران و حامیان آنها به مجلس، در نشست روز گذشته کلیات طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاستهای تنظیم بازار برای قطع دست رانتخواران و کنترل قیمتها تصویب شد. در نشست علنی دیروز (سه شنبه، ۲۳ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاستهای تنظیم بازار با ۱۸۶ رأی موافق، ۲۲ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۸ نماینده حاضر در صحن علنی موافقت کردند. متن گزارش یک شوری در اجرای تبصره (۱) ماده (۴۵) قانون آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی تنظیم شده از سوی کمیسیون صنایع و معادن به مجلس به شرح زیر است: طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاستهای تنظیم بازار که در اجرای تبصره ۱ ماده ۴۵ قانون آییننامه داخلی مجلس جهت بررسی به این کمیسیون ارجاع شده بود در چندین جلسه کارگروه و کمیسیون با حضور مسئولان و کارشناسان دستگاههای اجرایی ذیربط، انجمنها، مرکز پژوهشهای مجلس و اتاق ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در تاریخ ۱۱/۸/۹۹ با اصلاحاتی در عنوان و متن به تصویب رسید اینک گزارش آن در اجرای تبصره (۱) ماده(۴۵)قانون آییننامه داخلی تقدیم مجلس می شود. با نظر نمایندگان رئیس مجلس شورای اسلامی طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره ای فولاد با رویکرد اصلاح سیاست های تنظیم بازار را برای بررسی بیشتر به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع داد. محمدباقر قالیباف، رییس مجلس نیز در نشست علنی دیروز (سه شنبه، ۲۳ دی ماه)، پس از تصویب کلیات طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره ای فولاد با رویکرد اصلاح سیاست های تنظیم بازار در صحن علنی گفت: با توجه به این که این موضوع حساسیت ویژه ای دارد و کمیسیون صنایع و معادن درخواست ۲ شوری شدن این طرح را دارد، طبق ماده ۱۳۹ آئین نامه داخلی طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره ای فولاد با رویکرد اصلاح سیاست های تنظیم بازار برای بررسی بیشتر به کمیسیون ارجاع می شود.

رضا تقی پور، نماینده مردم تهران در موافقت با این طرح گفت: سال گذشته دولت در بازار زنجیره فولاد نظارت داشت، اما از ابتدای سال ۹۹ این نظارت برداشته شد نتیجه برداشتن این نظارت یک فاجعه اقتصادی بود؛ یعنی ۷ ماه امسال مبلغ رانت دلالان عددی بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار میلیارد تومان است، فقط در ۱۷ میلیون تن شمش ۸۵ هزار میلیارد تومان سود به جیب دلالان رفته است. وی افزود: در این طرح جلوی رانت خوران گرفته میشود ما منابع ارزان اعم از برق و گاز در اختیار فولاد قرار می دهیم اما ۱۰۲ دلار گرانتر از نرخ جهانی فولاد را به مردم کشورمان میفروشیم این حق مردم است که وضعیت این بازار کنترل شود.

علیرضا سلیمی در موافقت این طرح گفت: ۹۰۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی بازار فولاد است و ۸۰ هزار میلیارد تومان در سال رانت ایجاد میکند مجلس باید برای ساماندهی ورود کند. نماینده محلات گفت: سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان یارانه گاز و برق صنعت فولاد است و دستمزد کارگران داخل ایران در صنعت فولاد میانگین ۴۰۰ دلار است که در دنیا این میانگین ۴ هزار دلار است دولت به بخش فولاد یارانه می دهد و با قیمت بیشتری از قیمت جهانی به مردم میفروشد.

داریوش اسماعیلی معاون معدنی وزیر صنعت در مخالفت با این طرح گفت: امروز صنعت فولاد کشور یکی از افتخارات بزرگ جمهوری اسلامی است در بیست سال پیش تمام فولاد مورد نیاز کشور را وارد میکردیم و در عوض تمام سنگ آهن را به شکل خام صادر میکردیم. اسماعیلی افزود: در سال ۹۸، ۲۲ میلیون تن سنگ خام صادر شد و در سال گذشته این مقدار به حدود ۶ میلیون تن و صادرات امسال سنگ به کمتر از یک میلیون تن رسیده است و اکنون تولید کننده بیش از ۳۰ میلیون تن فولاد در کشور هستیم. وی خاطرنشان کرد: هر قانونی که در مجلس تصویب میشود باید به تولید کمک کند و اگر قرار باشد قانونی برای تنظیم بازار فولاد تهیه شود باید برای تنظیم بازار مس، سرب و روی هم این کار را انجام دهیم این طرح جامع نیست و شیوه نامه ای از سوی وزیر صنعت و معدن و تجارت برای تنظیم بازار فولاد تهیه شده است. الیاس نادران در مخالفت با این طرح، گفت: جزییات طرح دارای اشکالات متعددی است و اینکه یک سامانه برای شفافیت سازی در بحث فولاد مطرح شود باعث سو استفاده سودجویان میشود و در بحث خرده فروشی نیز ایرادتی دارد.

حجت الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن در موافقت با این طرح گفت: وقتی ما دو برابر میزان مصرف داخلی فولادی تولید میکنیم چرا این وضع بازار است؟ علت عمده این آشفتگی عدم عرضه محصولات فولادی در بورس است ما حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد محصولات فولادی را در بورس عرضه میشود و اگر جریان عرضه به صورت کامل انجام شود و نیازهای داخلی تامین شود قطعاً مازاد آن به راحتی صادر میشود. وی افزود: شیوه نامه نمیتواند بازار را کنترل کند اگر این طرح به قانون تبدیل شود امکان تغییر برای دستگاههای اجرایی وجود ندارد و به ساماندهی وضعیت بازرار فولاد کمک می کند.

بررسی آمار عملکرد در بخش فولاد در دوره ۹ ماهه امسال گویای صادرات ۵.۶ میلیون تن به ارزش بیش از دو میلیارد و ۱۷۹ میلیون دلار است که ۴۷ درصد ارزش آن متعلق به شمش (بیلت و بلوم) است. برپایه جداول آماری گمرک ایران حاکی است، آذرماه ۸۳۹ هزار تن فولاد به ارزش ۳۵۴ میلیون دلار صادر شد. بررسی ارزش صادرات فولاد در دوره ۹ ماهه امسال گویای آن است که شمش ( بیلت و بلوم) با سهم ۴۷ درصدی در مدت یاد شده بیشترین سهم صادرات را به خود اختصاص داد و سپس شمش ( اسلب) سهمی حدود ۲۷ درصد را داشت. سهم وزنی بیلت و بلوم با رقم دو میلیون و ۷۷۲ هزار تن بالغ بر ۴۹ درصد ازحجم صادرات را کسب کرد و شمش اسلب هم با یک میلیون و ۵۹۳ هزار تن بالغ بر ۲۸ درصد سهم وزنی را دارد.

کمبود گاز یا بیت کوین؛ عامل اصلی قطع برق چیست؟

گروه انرژی: روز گذشته قطع ناگهانی برق بسیاری از مناطق تهران را در خاموشی چند ساعته فرو برد. این اتفاق در حالی رخ داد که در فضای مجازی بسیاری علت این اتفاق را به فعالیت چینی ها در زمینه استخراج بیت کوین و افزایش مصرف برق از سوی آنان مرتبط می دانستند.

وجود این کارگاه ها که به مزرعه بیت کوین مشهورند نگرانکننده است، به این دلیل که میگویند «تولید هر بیت کوین معادل مصرف سالانه ۲۴ خانه در تهران برق مصرف میکند یا معادل مصرف برق یک خانه در تهران به مدت ۲۴ سال». بیتکوین شبکهای از کامپیوترها و دستگاههایی است که در سرتاسر دنیا وجود دارد و اصطلاحا به نام ماینر یا استخراجکننده شناخته میشوند و تأیید تراکنشها و ایجاد بیتکوین جدید بر عهده ماینرها یا همان استخراجکنندگان بیتکوین است. ماینرها هستند که شبکه بیتکوین را پایدار نگه داشتهاند و دستگاههای آنها برای کار کردن، برق زیادی مصرف میکنند، اما چه دلیلی دارد ماینرها مبالغ زیادی برای خرید دستگاههای استخراج بیتکوین و برق هزینه کنند؟ پاسخ در یک کلمه خلاصه میشود: کسب درآمد. استخراج بیتکوین یک صنعت چندمیلیارد دلاری در دنیاست. با رشد قیمت بیتکوین در سالهای اخیر، افراد زیادی برای استخراج ارز هجوم آوردهاند. در ایران نیز به دلیل قیمت پایین برق، هزینه استخراج بیتکوین کمتر از برخی کشورهای دنیاست. به همین خاطر در مدتی محدود، مزارع استخراج بیتکوین زیادی با برق کشاورزی، برق صنعتی و … راهاندازی شده است.

رابطه مستقیم مصرف گاز و خاموشی

طی روزهای قبل مسئولین تأکیدشان بر این بود که مصرف بالای گاز، سوخت نیروگاهها را با مشکل مواجه کرده است و از آنجا که نیروگاهها نمیتوانند بدون سوخت بمانند از مازوت استفاده میشود و برای کمتر سوزاندن مازوت، باید شاهد خاموشیهای گسترده بود.

عیسی کلانتری نیز چند روز قبل به شکل علنی اعلام کرد: برخی نیروگاهها مشکل سوخت دارند بنابراین مجبورند برای تولید برق از مازوت استفاده کنند در غیر اینصورت مجبوریم قطعی برق را تحمل کنیم.» این سخن یعنی بین بد و بدتر باید یکی را انتخاب کرد! اما در شرایطی که به خاطر ویروس کرونا مدارس و دانشگاهها تعطیل هستند و ساعت کاری ادارات و بانکها کاهش یافته، وزیر نفت مصرف کنونی گاز کشور را روزانه بیش از ۸۲۵ میلیون مترمکعب عنوان میکند که از این میزان ۵۵۶ میلیون مترمکعب مصرف خانگی، عمومی و صنایع کوچک است. وی علت افزایش بیش از ۶۰ میلیون مترمکعبی مصرف گاز به نسبت سال گذشته را باز گذاشتن پنجرههای منازل توسط مردم با این تصور که کرونا خارج میشود، میداند. در نتیجه وزیر نفت معتقد است مشکل از جانب مردم آب میخورد. در همین حال، برخی مصرف بالای برق ماینرها را علت بالا رفتن مصرف برق این روزهای کشور میدانند. این خبرها در حالی منتشر می شود که سخنگوی صنعت برق در خصوص علت اصلی خاموشی در تهران گفت: در برخی از مناطق کشور محدودیت موقتی بدنبال موضوع محدودیت سوخت نیروگاهها اعمال شده است که باعث شد در برخی مناطق خاموشی مقطعی داشته باشیم.

مصطفی رجبی مشهدی با اشاره به قطع برق در برخی منازل در مناطق ۲، ۳، ۶، ۹، ۱۱،۱۳ و ۱۴ تهران اظهار کرد:در برخی از مناطق کشور محدودیت موقتی بدنبال موضوع محدودیت سوخت نیروگاهها اعمال شده است که باعث شد در برخی مناطق خاموشی مقطعی داشته باشیم. وی با بیان اینکه با توجه به اینکه خاموشی مقطعی بود و امکان اطلاع رسانی نداشتیم، گفت: به محض اینکه مشکل سوخت و محدودیت تامین گاز برطرف شود، خاموشی نخواهیم داشت. او افزود: اگر مردم ۱۰ درصد در مصرف گاز صرفه جویی کنند مشکل قطعی برق نخواهیم داشت. رجبی مشهدی درباره مذاکره با وزارت نفت برای تامین بیشتر سوخت گفت: با تامین گاز خانگی است که امیدواریم با صرفه جویی این موانع برطرف شود. او از هموطنان خواست که در راستای کمک به حفظ پایداری شبکه برق و تامین گاز همه مناطق، با خاموش کردن لامپهای اضافی در منزل و محل کار، پوشیدن لباس گرم در منزل و کاهش یک درجه ای دمای هوای منزل و محل کار، در این اقدام به دست اندرکاران صنعت برق و گاز همکاری کنند. همچنین اطلاعات بیشتر در این باره اعلام خواهد شد. شرکت توانیر هم در اطلاعیه ای اعلام کرده به دلیل افزایش مصرف برق و گاز در بخش خانگی و تجاری و محدودیت سوخت تحویلی به تعدادی از نیروگاه ها، خاموشی های پراکنده در برخی مناطق اعمال شده است. از این رو از هموطنان همیشه همراه خواهشمندیم با کاهش حداقل۱ تا ۲ درجه از دمای منازل و محل کار و مدیریت مصرف گاز و برق ، امکان استمرار تأمین انرژی را برای همه هموطنان فراهم آورند.

سرمقاله

عطا بهرامی

اقتصاددان و استاد دانشگاه

صادرات بخش مهمی از اقتصاد هر کشوری به شمار میرود، بخشی که اگر جدی گرفته شود و ظرفیتها و مزیتهای اقتصادی کشور در نظر گرفته شود میتواند به نفع صادرات و تولید کشور که مؤلفههای مهمی وابسته به آن هستند، شود. مؤلفههایی چون ایجاد اشتغال، افزایش تولید، کاهش نرخ بیکاری و رفاهاجتماعی و افزایش درآمد، گامهای بلندی در اقتصاد و امور اجتماعی است که در این حوزه میتواند کمک شایانتوجهی به اقتصاد کشور کند.

یکی از مزیتهای صادراتی ایران بحث کشاورزی است که صنعت غیرقابل رقابتی در منطقه به شمار میرود. از این جهت غیرقابل رقابت عنوان میشود؛ که ایران با وسعت سرزمینی و جغرافیایی بزرگ و متنوع به عنوان کشوری چهار فصل در بخشهای اصلی از شمال غرب تا جنوب غرب از آب و خاک کافی و زمینهای مستعد و حاصلخیزی برای کشاورزی برخوردار است. محصولات مناطق بیابانی ایران هم از جمله محصولات خاص منطقهای به شمار میروند که در همه دنیا مشتریان خاص خود را دارند.

بیتردید از نظر کشاورزی در منطقه بینظیر هستیم، بنابراین اگر به تولید و صادرات در کشاورزی بها داده شود میتوانیم با فروش محصولات خود به کشورهای منطقه چون افغانستان، پاکستان، ترکیه و کشورهای عربی حاشیه خلیجفارس، ظرفیت صادرات محصولات کشاورزی را به شدت افزایش دهیم. متأسفانه روش سرکوب قیمتی که دولت در برابر محصولات کشاورزی همواره دنبال کرده، کشاورزان را ناراضی و آنها را در مرز ورشکستگی قرار داده است. دولت مقرر کرده تا سال آینده گندم را از کشاورزان ۴هزارتومان خریداری میکند، در حالی که نرخ گندم در بازارهای جهانی ۷هزار تومان است، بنابراین دولت نهتنها کمترین کمکی در سال جهش تولید به کشاورز نمیکند بلکه حق و حقوق کشاورز را هم نادیده میگیرد و به کشاورزان ظلم میکند. به عبارت دیگر، دولت بیش از ۴٠درصد پول کشاورزان را به آنها نمیدهد.

اگر سرکوب قیمت محصولات کشاورزی به بهانه تنظیم بازار انجام میشود هیچ توجیه خوبی برای کنترل قیمت نیست؛ چرا که این موضوع موجب شده کشاورزان توان سرمایهگذاری خود را در امر تولیدهای بعدی از دست بدهند و توانی برای خریداری ماشینآلات و دستگاههای مورد نیاز و بهروز شده نداشته باشند. کشاورزان در چنین فضایی علاقهای برای خرد و دانشافزایی در حوزه تخصصی خود ندارند، بنابراین در صورتی که موارد اشاره شده اصلاح نشود، نمیتوان به ادامه کار و حضور کشاورزان در بخش تولید محصولات کشاورزی چندان امیدوار بود. در صورت حمایتهای منطقی از کشاورزان میتوان به حضور هر چه بیشتر آنها در بازارهای داخلی و منطقهای امید داشت، از این جهت که اقتصاد ما را به اقتصاد کشورهای همسایه گره میزند و صادراتی دوسویه از سوی کشورها رقم میخورد. ما در این تجارت دوسویه میتوانیم از سوریه زیتون، از پاکستان انبه و از سایر کشورها محصولات دیگری وارد کنیم تا منافع مشترک کشورها به هم گره بخورد و به تبع مناسبات اقتصادی و مسائل سیاسی هم از همکاریهای فی مابین در وضعیت و روند مطلوبتری قرار بگیرد. گام گذاشتن در این حوزه به شدت به نفع اقتصاد و زمینهساز استفاده از ظرفیت اقتصادی کشور است.

یادداشت

علی ضیایی

عضو اندیشکده حمل و نقل ایران

محورهای ترانزیتی میان کشورها از مهمترین ملزومات جهت برقراری مبادلات تجاری و ترانزیتی بین المللی است. یکی از مهمترین کشورهای طرف تجارت ایران روسیه است که افقهای تجاری گسترده ای جهت مبادلات اقتصادی با این کشور تعریف میشود. در حال حاضر ایران بوسیله خاک دو کشور همسایه، یعنی آذربایجان و ترکمنستان به روسیه متصل است. استفاده از مرزهای مشترک با ترکمنستان علاوه بر محدودیتهای دولت ترکمنستان بر ترانزیت کالای کشورهای خارجی، مستلزم عبور محمولهها از خاک سه کشور ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان است که هر کدام از این کشورها به طور جداگانه هزینههایی مانند حق گمرک و ترانزیت از محموله ترانزیتی اخذ میکنند. مسیر غرب دریای خزر اما مستلزم عبور کالا تنها از خاک جمهوری آذربایجان جهت رسیدن به روسیه است. در همین راستا اکثر محمولههای صادراتی ایران به روسیه از گذشته تا کنون متکی به ترانزیت از محورهای مواصلاتی جمهوری آذربایجان بوده و طبق توافقات سران سه کشور ایران، روسیه و آذربایجان اصلیترین کریدور ترانزیتی ایران به روسیه از طریق خاک جمهوری آذربایجان تعریف شده و پایانه باری آستارا مدخل ورود کامیونها و محمولههای ترانزیتی ایران به روسیه از خاک آذربایجان است. این پایانه ظرفیت عبور روزانه ۳۰۰ کامیون را دارد، اما به دلیل اعمال محدودیتهای دولت آذربایجان، ظرفیت کامل این پایانه مورد استفاده قرار نگرفته و تاکنون روزانه در حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ کامیون از این مرز عبور میکرده است. این روند اما پس از توافق صلح قره باغ در ماه گذشته کاملاً تغییر کرد و از چند هفته گذشته تاکنون محدودیتهای بسیار سنگینی از جانب دولت باکو بر عبور کامیونها و محمولههای ترانزیتی ایران اعمال میشود. این محدودیتها به بهانه کشف مواد مخدر از بارهای ترانزیتی اعمال شده و روند این بازرسیها باعث گشته تا نرخ عبور کامیونها در عمل به حدود ۲۰ دستگاه در روز برسد و صفی چند کیلومتری از کامیونهای ترانزیتی پشت مرز آستارا تشکیل شود. این در حالی است که تاکنون چنین محدودیتهایی متوجه بارهای ترانزیتی ایران نبود. در حال حاضر بیشتر کالاهای صادراتی ایران به روسیه محصولات کشاورزی، اعم از میوه و صیفیجات است. این محصولات به دلیل فاسد شدن در مدت زمان طولانی نیاز دارند تا در زمان کوتاهی از مبدا به مقصد، یعنی روسیه برسند، طوری که زمان مطلوب برای حمل این کالاها کمتر از یک هفته میباشد. معطل ماندن بار پشت مرزها در هفتههای اخیر باعث شده تا بسیاری از محمولههای صادراتی فاسد شده و ارزش خود را از دست بدهند. علاوه بر این، نیروهای دولت آذربایجان اقدام به گشودن پلمب محمولهها و بسته بندی تجاری بارها جهت بازرسی بوسیله سگهای موادیاب میکنند که این اقدام باعث تماس هوا با محصولات غذایی و تسریع افساد آنها میشود و این روند موجب ضرر بسیاری از تولیدکنندگان و تجار ایرانی گردیده است.

در نشست مشترک سران سه قوه مطرح شد؛

روسای قوای سه گانه عصر دیروز و بعد از نشست مشترک که به میزبانی دستگاه قضا برگزار شد، بر لزوم قطع وابستگی بودجه به نفت و تامین معشیت و سلامت مردم تاکید کردند.

نشست مشترک سران قوا، روز گذشته به میزبانی آیتالله رئیسی، رئیس قوه قضائیه و با حضور حجتالاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیسجمهور و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

آیتالله رئیسی در پایان نشست سران قوا با بیان اینکه امروز انتظار مردم از قوای سه گانه آن است که در اقداماتشان امیدآفرین و گرهگشا باشند، اظهار داشت: انتظار مردم آن است که دغدغههای معیشتی رفع شود و نکته راهبردی ما آن است که اقدامات قوای تقنینی، اجرایی و قضایی و مجموعه نهادهای حکومتی هر چه بیشتر به امیدآفرینی در مردم و یأس و ناامیدی در دشمن بیانجامد.

آیتالله رئیسی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در ۱۹ دی و تاکید معظمله بر موضوع خنثیسازی تحریمها، گفت: تلاش همه دستگاهها باید با تکیه بر شعار «ما میتوانیم» تلاش و مجاهدت در راستای خنثیسازی و بیاثر کردن تحریمها باشد؛ از مدیران و کارآفرینان و سرمایهگذارانی که در این میدان باشند، پشتیبانی خواهد شد.

رئیس قوه قضاییه افزود: کشور از وجود نیروهای کارشناس و دلسوز و سرمایهگذاران و مبتکرانی که در میدان خنثیسازی تحریمها باشند و بتوانند در حوزههای مختلف اقتصادی، حقیقتاً تولید را جهش بدهند و موانع تولید رفع کنند، بهرهمند است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به دو محور مورد بحث سران قوا یعنی معیشت و سلامت مردم، گفت: این موارد باید برای همه مسولین مورد توجه و تاکید باشد؛ سلامت از نکاتی است که مورد توجه و انتظار مردم است، ما نیز بر این مسئله تاکید میکنیم که می تواند سلامت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و یک نظام سالم اداری را رقم بزند.

آیتالله رئیسی تاکید کرد: این نظام سلامت اداری میتواند برای مردم رفع دغدغه کند و برای آنها افزایش امید و اعتماد بدنبال داشته باشد.

رئیس دستگاه قضا خاطرنشان کرد: انشالله همکاری، همراهی و انسجام سه قوه و همه نهادها در نظام تحت رهبریهای خردمندانه رهبری حکیم و فرزانه بتواند راه را به پیش ببرد و دشمن را روز به روز ناامید و دوستان را امیدوار کند.

حجتالاسلام و المسلمین روحانی رئیس جمهور نیز در پایان نشست مشترک سران قوا گفت: امروز در خصوص مسائل متخلفی با هم بحث کردیم و اگر بخواهم خلاصه کنم تیتر آن عبارت از سلامت، معیشت، بی اثر کردن تحریم و لغو تحریمهای ظالمانه است.

رئیسجمهور افزود: تلاش داریم بودجه جاری را از نفت برای همیشه قطع کنیم و امیدواریم هزینههای جاری ما به نفت وصل نشود و از منابع دیگر تامین شود.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس نیز در پایان نشست سران قوا، بیان کرد: در حوزه راهبردها پیرامون سند مالی بودجه که امروز بخش عمدهای از بحث جلسه سران را به خود اختصاص داد، هماهنگی کامل بین قوا برقرار بود و هر سه قوه به دنبال این هستیم که کاهش وابستگی به نفت را بیشتر از گذشته پیش ببریم و به سمت صفر حرکت کنیم و بودجه نفت را در هزینههای جاری صرف نکنیم.

قالیباف تصریح کرد: در بودجه، اهداف مشترکی است اما اختلاف سلیقه در روش ها وجود دارد و قرار شد هفته آینده روسای کمیته درآمد و مصرف و رئیس تلفیق جلسهای را با ستاد اقتصادی دولت داشته باشد تا در روش ها و اختلاف سلیقه ها بتوانیم با وحدت بیشتر کار را پیش ببریم.

نشست قبلی سران قوا، در تاریخ هشتم دی ماه سال جاری به میزبانی رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شده بود.