دولت بهدنبال تهیه، تأمین و ساخت واکسن مطمئن است

رئیس جمهورتصریح کرد. هدف دولت تهیه، تامین و ساخت واکسن مطمئن است و از همین رو مصمم به حمایت از شرکت های دانش بنیان و تمامی مراکزی است که سعی در تولید و خرید واکسن کرونا دارند.در پی نوشت گزارشی از فعالیت های شرکت های دانش بنیان و مراکز مختلف از جمله ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در تولید واکسن ایرانی کرونا و مراحل پیشرفت در این زمینه، حسن روحانی، ضمن قدردانی از اقدامات انجام شده و تداوم حمایت دولت از اینگونه اقدامات، تصریح کرد: « تامین سلامت مردم ، هدف و اولویت اول دولت است و از همین رو تهیه ، خرید، تامین و ساخت واکسن مطمئن کرونا جزء اهداف اصلی در مقابله با این ویروس است ، اینجانب از تمامی اقدامات ارزشمند تمامی شرکت های دانش بنیان و مراکز مختلف فعال در این زمینه از جمله ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تشکر می کنم. دولت همچنان در کنار شرکت های دانش بنیان و ستاد اجرایی برای تولید واکسن کرونا خواهد بود و از همه دانشمندان فعال در این زمینه برای تولید واکسن مطمئن حمایت خواهد کرد».

 

تأکید بر ادامه حمایت اتحادیه اروپا از برجام

مسئول سیاست خارجی اتحادیه بر لزوم بازگشت آمریکا به برجام تاکید کرد. به گزارش ایسنا جوزپ بورل در بیانیه ای گفت: اتحادیه به حمایت از برجام که میان ایران و قدرت های جهانی امضا شد، ادامه می دهد. بورل گفت که آغاز غنی سازی اورانیوم تا ۲۰ درصد در تاسیسات فردو «یک پیش روی جدی و موضوعی عمیقا نگران کننده است» و مدعی شد که این کار با توافق برجام هم سازگاری ندارد. این مقام اتحادیه اروپا با تاکید بر این که وجود مسائل ناشی از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای و اعمال دوباره تحریم ها علیه ایران را تایید می کند، مدعی شد که اتحادیه اروپا به تعهداتش پایبند مانده و تحریم ها را لغو کرد. او گفت: آن ها در اتحادیه اروپا برای تداوم توافق، علیرغم سختی ها تلاش می کنند و از تلاش ها برای بازگشت آمریکا به توافق و پایبندی کاملش به توافق هسته ای حمایت می کند. اظهارات بورل درحالی مطرح می شود که اتحادیه اروپا از بیم تحریم های آمریکا و بیمیلی خود اروپایی ها به عنوان یک طرف برجام، علیرغم اعتراض های مکرر ایران تاکنون هیچ یک از تعهدات اساسی خود در قبال برجام را عملی نکرده است.

برجام مسیر ثبات در منطقه

یک استاد روابط بینالملل گفت: انگلستان، فرانسه و آلمان بتازگی دوباره به حفظ برجام متعهد شدند. با این حال، آنها ایران را به دلیل گسترش برنامه غنیسازی اورانیوم و ذخیره اورانیوم بیش از حد مجاز در برجام مورد انتقاد قرار دادهاند اما به نظر میرسد اقدامات ایران واکنشی به خروج ترامپ از برجام و اعمال مجدد تحریمها است.ریچارد کاپلان در گفتوگو با ایلنا با اشاره به اهمیت برجام برای «جو بایدن» گفت: رئیس جمهور جدید آمریکا، بازگشت به برجام را بهترین مسیر فوری برای ثبات منطقه میداند. آلمان، فرانسه و انگلیس نیز این عقیده را دارند و ایالات متحده را برای بازگشت به برجام تشویق میکنند و من فکر میکنم مخالفت برخی در آمریکا با این بازگشت مانع تحقق این امر نخواهد شد.وی ادامه داد: اگرچه بایدن و کشورهای اروپایی مایل هستند توافقنامه گستردهتری را با ایران بررسی کنند که به برنامه موشکهای بالستیک و نقش منطقهای تهران هم بپردازد اما حتی بازگشت مجدد به توافق اصلی نیز به کاهش تنش کمک میکند.

راهکار حل پرونده هواپیمای اوکراینی

سفیر کشورمان در اوکراین تاکید کرد: ‏حل و فصل منصفانه پرونده PS۷۵۲ _هواپیمای اوکراینی- و تامین حقوق جانباختگان بیگناه سانحه و خانواده های داغدار آنان نه با مصاحبه و بیانیه های تند سیاسی بلکه از مسیر مذاکره و پایبندی همه به مقررات بین المللی محقق خواهد شد.به گزارش ایسنا، منوچهر مرادی در توییتی نوشت: ایران پیش از فرجه تعیین شده -و قابل تمدید- در کنوانسیون شیکاگو پیش نویس گزارش نهایی فنی سانحه هوایی هواپیمای اوکراینی را به ‎اوکراین و دیگر کشورهای ذیربط ارسال کرده و در انتظار اعلام نظر آنها است.همچنین درخواست های ‎اوکراین در دوم مذاکرات در تهران - با این که در چارچوب تعهدات بین المللی ایران نبود- طی روزهای اخیر اجابت شده است. روند رسیدگی به پرونده در دادسرای نظامی تهران در حال رسیدگی است و مسئولین مربوطه وعده دادهاند نتایج تحقیقات به زودی به دادگاه ارسال و متهمین به دست عدالت سپرده خواهند شد.

ترامپ مانند مار زخمی است

کارشناس مسائل بین الملل با بیان این که هدف از استیضاح ترامپ محروم کردن او از فعالیت های سیاسی و اجتماعی است، گفت: در حال حاضر ترامپ مانند مار زخمی است که ممکن است زهرش را بریزد.عماد آبشناس در گفت و گو با ایسنا گفت: شاید فرصت کم باشد اما ضرورت استیضاح ترامپ خیلی بالاست و به گفته نانسی پلوسی، ترامپ هنوز فرمانده نیروهای مسلح آمریکاست و خطرات کارهای دیوانه وار او ممکن است هم جهان و هم آمریکا را به خطر بیاندازد.وی افزود: بحث استیضاح ترامپ در نهایت منجر به این خواهد شد که او در دوره های دیگر با محرومیت های سیاسی و اجتماعی مواجه شود. در واقع هدف استیضاح کنندگان این است که برای ترامپ چنین محدودیت هایی ایجاد کنند زیرا ممکن است در دوره ی بعدی کاندیدی ریاست جمهوری شود.

الحاق ناو «زره» به نداجا

ناو موشکانداز زره که تمامی اجزای آن در کارخانجات منطقه یکم نیروی دریایی ارتش تولید شده، به ناوگان جنوب این نیرو الحاق شد.به گزارش ایلنا، ناو موشکانداز زره یکی از شناورهای قدرتمند با سرعت و قابلیت مانور بالا و مجهز به موشک و توپخانه اتوماتیک پیشرفته است. تمامی اجزای این شناور پیشرفته در کارخانجات منطقه یکم نیروی دریایی ارتش تولید شده است. این ناو تمامی آزمونهای ساحلی و دریایی خود را پشت سر گذاشته و یک شناور کاملاً آماده است.ناو موشکانداز زره از مجموعه شناورهای کلاس «پیکان» است که چهار فروند از آن توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سالهای قبل ساخته شده است. الحاق ناو موشکانداز زره، نشان از ظرفیت جدیدی از توان نیروی دریایی ارتش است.

ایران برنده غفلت آمریکاییها

مشاور عالی فرماندهی کل قوا گفت: یکی از عوامل موثر در شکست سیاسی و نظامی آمریکا و هم پیمانان او در اشغال نظامی دو کشور مظلوم و مسلمان افغانستان و عراق شهید سلیمانی و مکتب او بود. به گزارش ایلنا، سرلشکر سیدیحیی رحیم صفوی گفت: آمریکایی ها آنقدر احمق بودند که سال ها با جنگ در افغانستان و عراق از رقیب اقتصادی شان یعنی چین و رقیب نظامی شان یعنی روسیه غفلت کردند؛ برنده این غفلت نیز ایران، روسیه و چین بود و این آمریکاییها بودند که عرصه را از دست دادند. صفوی با اشاره به اضمحلال آمریکا از پیروزی انقلاب اسلامی، افزود: روزگار افول و اضمحلال آمریکایی ها سالهاست آغاز شده است.

تخریب لاریجانی قبل از نامزدی انتخابات

نماینده مجلس دهم گفت: هنوز لاریجانی برای انتخابات اعلام آمادگی نکرده که آقایان جلو افتادهاند و به پیشواز تخریب او میروند.عزت الله یوسفیان ملا در واکنش به اظهارات حمیدرضا ترقی که گفته بود «لاریجانی میان بعضی از اصولگرایانی که جزء ساکتین فتنه بودند یا به هر حال جزء معتدلین به حساب میآیند ممکن است طرفدارانی جدی داشته باشد» گفت: چه سازوکار و چه تشکیلاتی در اختیار آقایان است که میتوانند به یک نفر بگویند «مطلوب ساکتین فتنه» و سوال این است که اگر کسی این چنین بود، اصلا مقام معظم رهبری او را به عنوان مشاور خود منصوب میکرد؟ این افراد حتی احترام بزرگان کشور را هم نگه نمیدارند.نماینده مجلس دهم با اشاره به قدردانی رهبر انقلاب از رئیس مجلس دهم، اظهار داشت: اگر آقای لاریجانی برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی میکرد و آقایان هم یک دستگاه آمارگیری دقیقی داشتند و یک نظرسنجی انجام میداند که چنین است و بعد در آن صورت اعلام نظر میکردند متفاوت بود؛ روشن نیست این افراد جواب خدا را چه میدهند.

ربیعی تأکید کرد؛

سخنگوی دولت از برگزاری نشست مشترک بین دولت و اعضای کمیسیون تلفیق سال ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش ایلنا، علی ربیعی در نشست خبری با اشاره به در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا پیرامون لایحه بودجه گفت: با توجه به ضرورت نزدیک شدن دیدگاهها و جلوگیری از اختلافات احتمالی، تصمیم گرفته شد تا جلسات مشترکی بین اعضای اقتصادی دولت و کمیسیون محترم تلفیق تشکیل داده شود تا طرفین دیدگاههای یکدیگر را بشنوند چرا که مصوباتی که از کمیسیون تلفیق بیرون آمده انتقاداتی را در همکاران اقتصادی ما به وجود آورده است.

دستیار اجتماعی رئیس جمهور با اشاره به حوادث اخیر آمریکا گفت: در چهار سال گذشته این شر بزرگ فشارهای زیادی بر ملت ایران وارد کرد و زندگی عادی مردم را تحت تاثیر قرار داد، تعادل معیشتی را در جامعه به هم زد. متاسفانه عدهای هم در داخل کشور خودمان نخواستند و هنوز هم نمیخواهند درباره این شرارت بیسابقه و نقش مخرب آن به درستی حرف بزنند و ناخودآگاه ظلم رفته بر مردم ایران را نادیده انگاری میکنند.

به گفته ربیعی در چهار سال ریاست جمهوری ترامپ، مدیریت اقتصادی و سیاسی دولت باعث شکست تحریمهای ظالمانه وی علیه مردم ایران.

سخنگوی دولت در خصوص کرونا گفت: تولید واکسن داخلی در سه مسیر و همزمان هم تولید مشترک در حال پیشرفت است؛ با توجه به استراتژی اطمینان سازی به جامعه با توجه به برخی ابهامات موجود، به منظور ایجاد شفافیت در واگذاری و تزریق، سامانهای برای توزیع واکسن طراحی شده است که وضعیت تمام افراد آسیب پذیر و اولویت بندیها به تفکیک شهرهای مختلف به طور شفاف در این سامانه قابل رویت خواهد بود.

سخنگوی دولت در خصوص امکان مذاکره با آمریکا بعد روی کار آمدن بایدن گفت: آمریکا باید قانون شکنی و نقض تعهدات بین المللی آن کشور بر اساس قطعنامه شورای امنیت را متوقف کند. این کار نیازی به مذاکره ندارد چون اجرای وظیفه یک کشور نباید موضوع مذاکره و بده بستان باشد. ایران هم بارها اعلام کرده که اگر آمریکا تعهدات خود را انجام دهد و تحریمها را رفع کند ایران هم به اجرای کامل تعهدات خود بر میگردد و این هم نیازی به مذاکره ندارد.

ربیعی درباره ادعای نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه بودجه برای فروپاشی نظام نوشته شده و برای دلالان سود آوری خواد داشت گفت: باید مصادیق این کلی گوییها مشخص شود تا بتوان به آن پاسخ داد. سخنانی نظیر لایحه با رویکرد سیاسی برای فروپاشی نظام که اساسا فاقد بنیه علمی و اقتصادی است و بیشتر به نوعی رفتار سیاسی و اتهامی علیه دولت تلقی میشود. ما که نمیخواهیم منازعه سیاسی داشته باشیم، اما دقیق بگویند کجای لایحه بودجه باعث فروپاشی نظام میشود و تصمیم جایگزین آنها چیست تا در مورد آن صحبت کنیم. این صحبتها دردی از مردم کرونا زده و تحت فشار تحریم دوا نمیکند.

ربیعی با بیان اینکه در این برهه حساس هر تصمیمی که باعث بروز نوسان و بی ثباتی در اقتصاد شود، خلاف منافع ملی و منافع عمومی مردم است و باید از اتخاذ آن پرهیز کرد، گفت: دولت بودجه سال آینده را شفاف و در معرض کارشناسان و صاحب نظران و زیر نور افکار عمومی قرار داده است.

وی با اشاره به افزایش نرخ تسعیر ارز در بودجه ۱۴۰۰ به عدد۱۷۵۰۰ تومان گفت: به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی این تصمیم هم انتظار تورمی را افزایش میدهد و هم علیه ارزش پول ملی و دادن علامت نامناسب به ثبات بازار است. امروز بدون درک شرایط و زندگی مردم در مورد تامین کالاهای اساسی فضاسازی میشود. سخنگوی قوه مجریه گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی با همه اشکالات خود مربوط به شرایطی بود که مردم زندگی سختی داشتند. مثل توزیع کوپن در دوران جنگ تحمیلی. واقعیت این است که وقتی اقتصاد در تعادل نباشد و تحت فشار حداکثری و در جنگ اقتصادی قرار دارد هر دولت نیاز به استفاده از طرحهای حمایت معیشتى دارد و لازم میشود تصمیمهایی خاص را اتخاذ کند. بنابراین دولت صراحتا اعلام کرده هر کسی را که از ارز ۴۲۰۰ تومانی که برای تامین کالاهای اساسی اختصاص داده شده بود سواستفاده کرده، حتما به دستگاه قضایی معرفی کنند.

وی با یادآوری اینکه در حال گذر از شرایط نامتعادل هستیم و باید تا عادی شدن شرایط اقتصادی از مردم حمایت کنیم گفت: در این شرایط رکود، زدن از سفره مردم و ارائه بودجه انقباضی واقع بینانه نیست. ما وظیفه داریم سفره مردم و کسانی که از طریق طرح های عمرانی با بودجه دولت امرارمعاش میکنند را حفظ کنیم.

سخنگوی دولت در خصوص حمایت دولت از بورس گفت: وظیفه مدیریت بازار سرمایه است تا سازوکاری تدوین کند که اشخاص حقیقی با آگاهی در این زمینه اقدام کنند. وظیفه دولت نیز تقویت، حمایت و عدم مداخله در قوانین و سازوکارهای بورس و حمایت از تصمیمات شورای عالی بورس است.

سخنگوی دولت در خصوص سخنان نمایندگان مجلس مبنی بر اخراج بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در صورت عدم برداشته شدن تحریمها گفت: براساس توافق نامه پادمان قبول کردیم بازرسی داشته باشیم. تا زمانی که برجام پابرجاست تعهد ما نیز پابرجاست. سخنگوی دولت در پاسخ به این که دولت منابع ارزی را ذخیره کرده تا با روی کارآمدن بایدن و عرضه آن در بازار، قیمت دلار کاهش زیادی پیدا کند، گفت: این سخن کذب محض است اگر صحت داشته باشد یک خیانت بزرگ است و بیان این موضوع بدون تحقیق جفای بزرگ به ملت و دولت است. چرا چیزی را که از آن مطمئن نیستند در حد نایب رییس مجلس اعلام میشود. از وزارت نفت و حتی بانک مرکزی پرسیدیم هیچ اطلاعی از این ارزها وجود ندارد. بهتر است یک مورد را اعلام کنند که این پول کجاست؟ اساسا با عدد و رقم اگر سرکار داشته باشند میدانند این حجم از ارز که بتواند نرخ را تا ۱۱ هزار تومان برساند. به چه میزان است؟ با یک کارشناس صحبت کردم و رقم چنین موضوع را تا چند صد هزار میلیارد معرفی کرد. خب این پولها کجا هستند؟

ربیعی اضافه کرد: همگان از شرایط سخت اداره کشور و تلاش برای دور زدن تحریم و کاهش آثار تحریم با موانع زیادی که تحریم و FATF توامان بر گردش مالی کشور داشته اند آگاه هستد. اتفاقا دولت دوازدهم دوره ای قابل قبول در دور زدن تحریم همراه با حفظ سلامت اقتصادی و غیر فساد آمیز بودن دارد. در این دوره افراد خاصی که بعدا محاکمه شدند و پولهایی که پیدا شد مانند برخی افراد که نمیخواهم اسمشان بیاورم رشد نکردند. و اساسا این نوع اظهارات به خاطر این است که آثار تحریم و شیوه های هوشمندانه مقابله دولت با تحریم ضمن تعهد به شفافیت و پرهیز از فسادآفرینی تحریم را نخواستند ببینید.

وی گفت: بیان این سخنان، در شرایط زمانی امروز، که مردم امیدوارند با پیروزی نهایی ملت ایران در جنگ اقتصادی، فشارهای تحریمی برداشته شود، اثری جز ممانعت از آرامش روانی مردم و حرکت به سمت تعادل در اقتصاد کشور و برگشتن به مسیر رشد و ثبات ندارد. مردم عزیز می دانند لازم است ما در آن واحد، در دو صحنه مبارزه بودیم یکی جنگ اقتصادی و دیگری جنگ روانی.

وزیر دفاع از توان نیروهای مسلح خبرداد

وزیر دفاع با بیان اینکه نیروهای مسلح جزو بهترین ارتشهای جهان هستند گفت: طراحی و تولید تسلیحات راهبردی خود را هر روز به لحاظ کیفیت افزایش میدهیم و با کاهش زمان ایده تا محصول و قیمت تولیدات دفاعی توان بازدارندگی کشور را ارتقا میدهیم که البته استانداردها در رسیدن به هر سه مولفه نقش تعیین کننده دارند و بایستی مورد توجه جدی قرار گیرند. به گزارش ایلنا، سرتیپ امیر حاتمی در مراسم رونمایی از تمبر اختصاصی اعطای جایزه سال سپاس نیروهای مسلح گفت: خوشبختانه در این سالها تعامل تنگاتنگی با وزارت راه و شهرسازی و مرکز ملی استاندارد رقم خورد که این موضوع نشانگر درک و عمق بینش هر چه بیشتر مدیران این سازمانها از منافع ملی است. وزیر دفاع با قدردانی از تمامی ارکان نیروهای مسلح و موسسه استاندارد دفاعی در تدوین و پیادهسازی استانداردهای دفاعی افزود: ما در گام اول و دوم انقلاب، بحث پیادهسازی و تکمیل تمدن ایرانی اسلامی را دنبال میکنیم که رعایت استانداردهای دفاعی در تمامی ابعاد نقش بسزایی در این مهم خواهد داشت. حاتمی با بیان اینکه دشمن درصدد توقف و ایجاد سد در برابر حرکت و رشد انقلاب اسلامی در منطقه و جهان است گفت: نظام سلطه برای نیل به اهداف شوم خود تمامی ابزارها و امکانات خود را بهکار بست و در این مسیر جنگ تحمیلی، تحریمهای ظالمانه و در نهایت نیز ترور دانشمندان میهنمان را در دستور کار قرار داد.

وی با بیان اینکه تمام حربهها و توطئههای دشمنان در متوقف کردن جمهوری اسلامی با شکست مواجه شده است، خاطرنشان کرد: تمام هدف آنها از محدودسازی ایران در ابعاد مختلف اقتصادی و نظامی اعم از تحریمها و کاهش برنامههای موشکی، کاهش قدرت جمهوری اسلامی و تضعیف و نهایتاً تسلیم ایران است. وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: دشمنان در مقابل ما تمام قد ایستادهاند و ایرانیها را تروریست عنوان میکنند؛ بنابراین در این فضای ناعادلانه و منطق ناگزیریم روز به روز قدرتمند شویم؛ چرا که آنها جز زبان قدرت، زبان دیگری نمیفهمند.

فائزه هاشمی از وجود افرادی خطرناکتر از ترامپ در کشور خبرداد

فائزه هاشمی در نامهای سرگشاده پاسخ انتقادات برادرش محسن به مصاحبهاش را داد.

به گزارش ایلنا، فائزه هاشمی در این نامه گفت: پیروی گفتگوی اینجانب با انصاف نیوز و جنجال ایجاد شده، لازم می دانم ضمن احترام به منتقدین محترم و نامحترم و دروغگو و قدردانی و سپاس از حامیان شجاع و حامیان ساکت، نکاتی را بیان کنم.

وی با اعلام اینکه از نامه محسن خوشحال شدم گفت: به او حق میدهم چون برای خودش آینده ای ترسیم کرده و دنبال حذف موانع است.

فائزه هاشمی با اعلام اینکه رأی ندادن به ترامپ اگر آمریکایی بودم» به دلیل چهره خطرناک ترامپ است گفت: چرا برای ایران او را ترجیح می دادم، چون بخشهایی و افرادی خطرناکتر از ترامپ در قلدری و عدم پایبندی به اصول و قواعد و مقررات با عملکرد و بعضا سیاستهای نادرست، کشور را در سراشیبی ناکارآمدیها، سوء مدیریتها، بیکفایتیها، دگم اندیشیها و حتی گاهی تا مرز متلاشی پیش بردهاند، به مطالبات عمومی نه تنها توجهی ندارند، بلکه در خاموش کردن آن از هم سبقت میگیرند.

وی با تاکید بر اینکه حفظ اصل انقلاب و اصل نظام ایجاب میکند از تذکر و تلاش باز نایستیم و از هر چیزی که برگشت به اهداف انقلاب از این مسیر اشتباه را ممکن میکند استقبال کنیم گفت: اگر دغدغهما توسعه کشور، حقوق مردم، آزادی و دموکراسی است و نه بقا.

۸- شاهد انحرافات بسیار عمیقتر از انحراف ایجاد شده توسط آقای احمدی نژاد در این دوران هستیم که وظیفه تک تک ما را از دوران آقای هاشمی سنگین تر می کند. ۹- اگر هر فرد آزاده و بدون خشم و غضب و وابستگی و منافع و بدور از احساسات، گوش شنوا و دقت نظری داشته باشد، که کمتر این ویژگی را داریم، متوجه گفتار اینجانب مبنی بر تغییر سیاستها وعملکردها به منظور برگشت به اصل نظام و اهداف انقلاب و منافع جامعه میگردد و در مییابد که بنده حقیر از همه دلواپسان و ناقدین و اهانت کنندگان و دروغگویان در دو جریان اصولگرایی و اصلاح طلبی در این مسیر دلسوزتر و جدی ترم، هزینههای زیادی داده و ابایی از دادن هزینه بیشتر و قربانی شدن در این راه نیز ندارم.

محسنی اژهای اهمیت سند تحول قضایی را تشریح کرد

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه فقدان یا ضعف در زیرساختهای الکترونیکی مانع از تکمیل اجرای سند تحول قضایی خواهد شد، گفت: احراز هویت برخط یکی از خدمات الکترونیکی سریع، کم هزینه و همراه با تکریم مردم است؛ چه کسانی که دادخواست حقوقی میدهند و چه طرف دعوای شاکی و خواهان، در ابتدا باید هویت آنها محرز شود.

به گزارش ایلنا، غلامحسین محسنی اژهای در مراسم افتتاح زیرساخت احراز هویت برخط قوه قضاییه، اظهار کرد: در گام دوم انقلاب با توجه به اقتضائات زمانی و شناسایی نقاط قوت و ضعف و همچنین ارتقای توان علمی کشور، نیاز به تحولاتی در بخشهای مختلف قوه قضاییه احساس می‎شد که برای نیل هرچه سریعتر و جامعتر به این تحولات، سندی تدوین گردید. این سند در راستای تکالیف قانونی قوه قضاییه و مسئولیتهای دستگاه قضا ذیل اهداف نظام جمهوری اسلامی است.

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: سند تحول قوه قضاییه که تدوین و ارائه شده است، نیاز به تکمیل و ارتقا دارد و راه برای تکمیل و ارتقای این سند باز است. وی تصریح کرد: احراز هویت برخط یکی از خدمات الکترونیکی سریع، کم هزینه و همراه با تکریم مردم است؛ چه کسانی که دادخواست حقوقی میدهند و چه طرف دعوای شاکی و خواهان، در ابتدا باید هویت آنها محرز شود.

معاون اول قوه قضاییه تاکید کرد: اجرای کامل و جامع مفاد و برنامههای سند تحول قضایی، در گروی بهره گیری از پروژهها و امکانات فناورانه است به گونهای که فقدان یا ضعف در زیرساختهای الکترونیکی مانع از تکمیل اجرای سند تحول قضایی خواهد شد. محسنی اژهای با اشاره به افتتاح سامانه احراز هویت برخط قوه قضاییه و نقش این سامانه در تسهیل و تسریع توام با کرامت امور قضایی مردم، ادامه داد: اولین مرحله از ترتیب اثر دادن به امور مراجعه کنندگان به دستگاه قضایی، احراز هویت آنها است و چنانچه مرحله احراز هویت به درستی و دقت انجام نگیرد، بنیان سلسله اقدامات بعدی نیز کج گذاشته میشود بنابراین موضوع احراز هویت، از جمله موضوعات بسیار مهم در همه دستگاهها از جمله دستگاه قضایی است که با افتتاح سامانه احراز هویت برخط امیدواریم امور مرتبط با مراجعه کنندگان به دستگاه قضایی، با سرعت و کیفیت بالاتری انجام گیرد. معاون اول قوه قضاییه بیان کرد: فرآیند هوشمندسازی و بهره گیری از امکانات الکترونیکی به مثابه یک زنجیره است که تا امروز تعدادی از حلقههای این زنجیره در دستگاه قضایی ایجاد شده است و در آینده نیز این زنجیره تکمیل خواهد شد.