تمام تراکنشهای بدون کد شهاب برگشت میخورد

معاون فناوری بانک مرکزی از عدم پذیرش تراکنشهای بدون کد ملی یا شناسه ملی از اوایل بهمن خبرداد.به گزارش ایلنا مهران محرمیان گفت: برای اشخاص حقیقی، «کد ملی» و برای اشخاص حقوقی، «شناسه ملی» آنها، «کد شهاب» قلمداد میشود و از ۵ بهمنماه امسال، تمام تراکنشهای بدون کد شهاب در «ساتنا» برگشت میخورند.وی افزود: این اقدام تأثیری بر فعالیت مشتریانی که اطلاعات هویتی ایشان نزد بانکها و مؤسسات اعتباری موجود است، نخواهد داشت و صرفاً حسابها و تراکنشهایی را که فاقد شناسه ملی هستند را متأثر خواهد کرد.به گفته محرمیان، در راستای اجرای قانون از چند سال قبل به دنبال آن بودیم که از هویت تمام تراکنشهای بانکی مطمئن شویم و بتوانیم از انجام تراکنشهایی که مشخص نیست به کدام شخص حقیقی یا حقوقی مربوط هستند جلوگیری کنیم و در این زمینه، تاکنون فعالیتها و اقدامات زیادی به ویژه در تعامل با سازمان ثبت احوال، سازمان ثبت شرکتها، وزارت کشور و سایر نهادهای ذیربط انجام شده است.وی اظهار داشت: در صورتی که تراکنش ساتنای هموطنان برگشت داده شد، میتوانند مشکل را از طریق بانک مبدا پیگیری کنند.

 

محرومیت واجدین شرایط از دریافت کمک معیشت کرونا

سخنگوی طرح حمایت معیشتی کرونا با اشاره به اینکه کسانی که در قدم اول یارانه معیشتی دریافت میکنند افراد را برای پرداخت کمک معیشتی کرونا انتخاب کردیم، گفت: افرادی که فاقد درآمد و شغل ثابت باشند، بیمه پرداز نداشته باشند مشمول دریافت حمایت معیشتی کرونا هستند همچنین شاخص چهارمی نیز وجود دارد و آن وضعیت تراکنش بانکی افراد بود، واریزهای افراد از سال ۹۵ تا ۹۸ و ۶ ماهه سال ۹۹ تحلیل کردیم.به گزارش ایلنا، حسین میرزایی درباره چرایی عدم پرداخت بسته معیشتی کرونا به برخی از افراد گفت: وزارت رفاه تنها متولی شناسایی مشمولان است و براساس تعدادی که سازمان برنامه و بودجه به وزارت رفاه اعلام کرده بود، ۳۴ میلیون نفر شناسایی شدند.وی با بیان اینکه از ۳۴ میلیون نفر ۹ میلیون تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد هستند، بیان کرد: به افراد در موضوعات مختلف کمکهای حمایتی واریز شده است به همین دلیل اطلاعات افراد را داریم.وی گفت: بسیاری از افراد با داشتن شرایط مشمول نشدند چراکه ۳۴ میلیون نفر شناسایی شد اگر سازمان برنامه و بودجه اعلام کند که تعداد بیشتری را میتوانیم معیشتی کرونا پرداخت کنیم وزارت رفاه آمادگی شناسایی گروه جدید را دارد.

بی رغبتی کارفرما یان توانمند به اخراج کارگران

بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران درباره وضعیت عدم امنیت شغلی کارگران گفت: هر کارگری که حقوق دریافت می کند، معادل ۱.۸ دهم برابر حقوق دریافتی هزینه آموزش برای کارفرما دارد. بنابراین هیچ کارفرمای توانمندی علاقه به تعدیل نیرو ندارد. حمیدرضا امام قلی تبار در گفت وگو با تسنیم افزود: اگر کارفرما، با کمتر از ظرفیت و توان خود فعالیت کند به ضررش است.هیچ کارفرمایی تمایل به اخراج نیروی کار خود ندارد. اما زمانی که کارگران به دلیل مشکلات معیشتی به کارفرما تقاضای افزایش حقوق می دهند, کارفرمایان از این مسئله سو استفاده می کند و می گوید با توجه به مشکلات مالی اگر نمی توانید با این حقوق کار کنید, قطع همکاری کنیم. وی با بیان اینکه کارفرمایان شرایط کرونا را حربه ای برای اخراج و پرداخت حقوق پایین کرده اند گفت:شرکت های تولیدی با توجه به اینکه در شرایط کرونا نظارتی بر روی آنها نبود, رشد هم داشته اند.

ارزش ارزهای دیجیتالی دود شد

شدت گرفتن روند عرضه ارزهای دیجیتالی توسط معامله گران باعث شد تا بسیاری از ارزهای دیجیتالی با ریزش محسوسی مواجه شوند. به گزارش ایسنا از سی ان بی سی، برای نخستین بار در تاریخ ارزهای دیجیتالی اکنون ارزش آن ها از یک تریلیون دلار گذشته است. از ماه مارس که ارزش بیتکوین به۳۸۵۰ دلار تاکنون رسیده ارزش این ارز دیجیتالی محبوب بیش از ۹۰۰ درصد افزایش یافته است و با توجه به ورود بانک های مرکزی به عرصه راه اندازی ارز دیجیتالی و مقبولیت بیشتر رمزارز ها در پرداخت های الکترونیکی انتظار می رود ارزش آن ها بیش از پیش افزایش یابد. بزرگ ترین بانک آمریکایی از احتمال رسیدن ارزش بیتکوین به ۱۴۶ هزار دلار در بلندمدت خبر داده است. در حال حاضر ارزش بازار بیتکوین ۵۷۵ میلیارد دلار برآورد می شود که در صورت تحقق قله پیش بینی شده چی پی مورگان، این میزان با رشد ۴.۶ برابری به ۲.۷ تریلیون دلار خواهد رسید. با این حال برخی از معامله گران و کارشناسان معتقدند صعود ارزهای دیجیتالی بیش از حد بوده و هر لحظه امکان ترکیدن حباب قیمتی آن ها وجود دارد. به عقیده این دسته از معامله گران، ارزهای دیجیتالی هنوز وابستگی بسیار زیادی به بیتکوین دارند و اگر این ارز به هر دلیل دچار ریزش سنگین شود، سرنوشت مشابهی برای سایر ارزها رقم خواهد خورد.

تمدید اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفت: مهلت ارایه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره سوم (پاییز ۹۹) تا پانزدهم بهمن ماه تمدید شد. محمد مسیحی افزود: مهلت ارائه و تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده طبق قانون ۱۵ روز پس از پایان هر فصل میباشد لیکن بر اساس مصوبات چهل و پنجمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا، مهلت تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره سوم سال ۱۳۹۹ (فصل پاییز) و سررسید پرداخت مالیات آن، یک ماه تمدید گردیده است.وی تاکید کرد: مودیان مالیاتی به منظور برخورداری از هرگونه تسهیلات قانونی و جلوگیری از تعلق جرایم مالیاتی، میبایست از طریق سایت عملیات الکترونیکی مالیات بر ارزش افزوده به آدرس www.evat.ir در موعد مقرر نسبت به ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره پاییز ۱۳۹۹ و پرداخت مالیات و عوارض متعلقه اقدام نمایند.

تقویت بخش خصوصی در بودجه٩٩

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان گفت: کاهش بودجه نهادهای وابسته به دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ و نگاه درآمدی به توسعه کارخانههای بزرگ، به تقویت بخش خصوصی کمک میکند.مرتضی سامتی در گفت و گو با ایرنا افزود: دولت در برنامه بودجه سال آینده سهم بانکها و موسسات اقتصادی وابسته به دولت را کاهش داد که این راهبرد به طور قطع بخش خصوصی را تقویت می کند چرا که این مساله رشد کسب و کار دولت را کم کرده است.وی این اقدام دولت را فراهم کردن ایجاد یک فرصت برشمرد و یادآور شد: ارزشگذاری به بخش خصوصی با کاهش مداخلات و سهمبندی نهادهای وابسته به دولت محقق میشود که در بودجه سال آینده مشهود است و حتی تداوم آن ضرورت دارد.وی تصریح کرد : برخی از فعالیت های اقتصادی دولت، جای بخش خصوصی و سرمایه گذاری را گرفته و این موضوع به اقتصاد کشور صدمه می زند که کاهش این چالش کشور در بودجه سال آینده لحاظ شده و با توجه به کاهش فروش نفت در سال جاری، زمینه فعالیت کارخانههای بزرگ بیشتر فراهم شده است.

٤٠ درصد بیکاران فارغ التحصیل
دانشگاه هستند

مطابق گزارش های مرکز آمار در پاییز ۹۹ سهم جمعیت بیکار فارغ التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران ۴۰.۲ درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.به گزارش تسنیم، بررسی تغییرات این شاخص نشان می دهد که سهم جمعیت مذکور نسبت به فصل مشابه سال قبل ۳.۱ درصد کاهش داشته است. در پاییز ۹۹ سهم جمعیت شاغل فارغ التحصیلان آموزش عالی از کل شاغلان ۲۵.۰ درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است. بررسی تغییرات این شاخص نشان می دهد که سهم این جمعیت نسبت به فصل مشابه سال قبل ۰.۶ درصد افزایش یافته است.بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ساله و بیشتر فارغ التحصیلان آموزش عالی نشان می دهد ۱۴.۳ درصد از جمعیت فارغ التحصیل آموزش عالی بیکار بوده اند. این نرخ در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط روستایی نسبت به نقاط شهری بیشتر بوده است. بررسی روند تغییرات این نرخ حاکی از کاهش ۳.۱ درصدی در پاییز ۹۹نسبت به فصل مشابه سال قبل است.

تجارت از مغفول ماندن مهمترین ظرفیت کشور گزارش میدهد

گروه اقتصادی، کورش شرفشاهی: بحران ناشی از کرونا تمام کسب و کارها را بر هم ریخت و به تبع آن اقتصاد در بسیاری از کشورها به چالش کشیده شد. کشورهای بسیاری که متکی بر توریسم بودند، معادلاتشان بر هم ریخت و مشاغل بسیاری همچون هتلداری، رستوران داری، تورگردانی، حمل و نقل، مشاغلی که به توریستها خدمات ارایه می کردند، دچار مشکل شدند. بسیاری از کشورها که متکی بر صنایع خودروسازی، هواپیماسازی و حتی صنایع نظامی بودند، در اثر کرونا تمام ظرفیت های خود را از دست دادند. این شرایط در حالی پیش آمد که هیچ کشوری نمی توانست مصرف کالاهای اساسی را محدود کند. دلیل اثبات این ادعا هجوم مردم تمامی کشورهای جهان حتی کشورهای پیشرفته به فروشگاههای مواد غذایی بود، به نوعی که حتی از این هجوم در قالب غارت نام برده میشد. کرونا به تمام مردم جهان اثبات کرد می بایست اولویتهای برنامه غذایی را رعایت کنند و این رویکرد بر اهمیت کشاورزی تاکید کرد. هنوز معلوم نیست شیوع کرونا تا چه اندازه و تا چه زمان ادامه داشته و گسترش یابد. بنابراین اگر به دنبال برنامه ریزی برای فعالیت اقتصادی هستیم، باید نگاه مهربانانه تری به بخش کشاورزی داشته باشیم.

اشتغال زایی در کشاورزی

یکی از مواردی که باعث شد اقتصاد کشورهای جهان با چالش روبرو شود، حضور تعداد بسیاری کارگر در یک محیط بسته برای انجام وظایف محوله بود. به همین دلیل کارخانه های بزرگ جهان تعطیل شدند و شاهد تعدیل گسترده نیرو در این کارخانه های بزرگ بودیم. اما بخش کشاورزی خم به ابرو نیاورد، زیرا کشاورزان در محیط های باز یعنی مزارع فعالیت می کنند و در بسیاری از مناطق روستایی و کشاورزی با وجود گذشت نزدیک به یک سال از شیوع کرونا، حتی یک مورد از این ویروس مشاهده نشده است. بنابر این آنهایی که کشاورزی را پیشه کرده بودند، بدون نیاز به بیمه بیکاری یا هر کمک دیگری، مانند گذشته به فعالیت خود ادامه دادند.

کشت گیاهان دارویی

کشاورزی ظرفیت های بسیاری دارد. سابقه تاریخی پزشکی در ایران نشان میدهد که برای درمان بسیاری از بیماریها، استفاده قابلتوجهی از گیاهان دارویی شده است. به همین دلیل شاهد هستیم که بیابان های ایران، مرکز بسیار خوبی برای رشد گیاهان دارویی است. اما امروزه برداشت گیاهان دارویی تنها به صورت خودرو مطرح نیست، بلکه امروزه کشت و برداشت گیاهان دارویی به یک صنعت تبدیل شده که به تبع آن کارخانه های بزرگ تولید دمنوش به صورت گسترده فعالیت میکنند. از سوی دیگر وجود عطاری و پزشکان طب سنتی بسیار در سراسر کشور این مهم را نشان می دهد که پیشینه فرهنگی استفاده از گیاهان دارویی همچنان به قوت خود باقی است که می تواند ظرفیتی ماندگار را مطرح کند.

ایران کشوری چهار فصل است

یکی از نکات بسیار مهمی که در کشور ما وجود دارد، همزمانی ۴ گونه آب و هوایی است، به نوعی که می توان در نقطهای از کشور روی برف اسکی کرد و در گوشهای دیگر برای فرار از گرما وارد دریا شد و آبتنی کرد. بنابر این در یک نقطه کشور در حالی که کشاورزان در حال کشت هستند، در نقطه ای دیگر زمین ها برای استفاده از ظرفیت سرما به حال خود رها شده و در محلی دیگر کشاورزان در حال برداشت محصول هستند. درنتیجه می توان به اندازه ای در زمینه کشاورزی برنامه ریزی کرد که مردم هر بخش از کشور، بتوانند از ظرفیت کشاورزی استفاده کنند.

دهن کجی به تحریم

یکی از نکاتی که مدت هاست برای کشور چالش درست کرده، تحریمهای ظالمانه آمریکاست. در تمامی تحریم های جهانی آنچه بیش از همه اقتصاد کشورهای مورد تحریم را تهدید کرده، تحریم غذایی بوده است. اگر امنیت غذایی تامین شود، می توان با قدرت بیشتری مقابل زیادهخواهان ایستادگی کرد. آن چیزی که در اقتصاد ایران شاهد بودیم، یاری کشاورزی بود. در حالی که کشورهای استکباری در خیال تاثیرگذاری تحریم ها و فلج شدن ایران بودند، توانستیم جشن خودکفایی گندم بگیریم و در تولید گوشت، مرغ، ماهی و دیگر مواد غذایی خودکفا شویم و بینیاز از واردات باشیم. حتی در بسیاری از موارد از تامین نیاز داخلی فراتر رفتیم و نیاز کشورهای همسایه را به مواد غذایی تامین کردیم که نمونه آن در صادرات گوشت، مرغ، سیب زمینی، پیاز، گوجه فرنگی و بسیاری محصولات دیگر دیده می شود.

کشاورزی نیازمند حمایت

یکی از مواردی که همواره در ایجاد اشتغال مشکل آفرین بوده، کمبود سرمایه در گردش و نقدینگی است. این معضل در بحث کشاورزی نیز مشاهده میشود که باید برای آن چاره اندیشی کرد. بنابراین لازم است بانک ها و موسسات اعتباری بیش از این با کشاورزان مهربان باشند و سیاستگذاران کلان کشور به نوعی به حمایت از کشاورزان بپردازند که بتوان این ظرفیت مغفول مانده کشور را گسترش داد.

فرهنگ سازی در کشاورزی

یکی از بزرگترین مشکلاتی که عرصه های کشاورزی از آن زیان دیده ایم، کم لطفی مردم نسبت به افرادی است که در مشاغل زیر مجموعه کشاورزی فعالیت می کنند. در حالیکه دلالی، واسطه گری و سفته بازی از مساله دارترین مشاغل دنیا هستند و مردم زیان های بسیاری از این مشاغل دیده و می بینند، در کتاب های درسی داستان چوپان دروغگو را داریم، در صورتی که این قشر زحمتکش، سادهترین و صادق ترین افراد جامعه هستند. همچنین مشاغل زیر مجموعه کشاورزی به اندازهای تحقیر می شود که باعث شده رغبت مردم حتی بیکاران به اشتغال در این مشاغل بسیار کم شود. امروزه کارگری که در یک نمایشگاه اتومبیل کار میکند یا پادو بنگاه معاملات املاک است، به شغل خود افتخار می کند، در حالیکه چوپانی و کار کردن در مزرعه مذموم شده است. بنابراین در وهله اول باید احترام به افرادی که در مشاغل کشاورزی و زیرمجموعه های آ« زحمت می کشند، جدی تر و بیشتر شود.

نادیده گرفتن ظرفیت کشاورزی

در ابتدای انقلاب شاهد بودیم که کشاورزی جایگاه بسیاری والایی پیدا کرد. از آنجا که در ابتدای انقلاب به دنبال رسیدن به خودکفایی و فاصله گرفتن از وابستگی بودیم، کشاورزی با جدیت مورد حمایت قرار می گرفت، حتی وزارتخانه ای تحت عنوان جهاد تعریف شد که عمده ترین وظیفه جوانان، کمک به کشاورزان در هنگام کاشت و برداشت بود. به همین دلیل جهاد در دل کشاورزی ادغام شد تا نگاه های جهادی به مقوله کشاورزی پررنگ شود اما در باطن به فراموشی سپرده شد و کشاورزانی که امیدوار بودند هنگام برداشت از یاری نیروهای جهادی بهره مند شوند، از این ظرفیت مردمی بیبهره ماندند.

بی توجهی به صنایع پایین دستی کشاورزی

یکی از تاسف آورترین مواردی که سالهاست کشاورزان را آزار می دهد، برداشت بیش از اندازه محصول است. بارها شاهد بودیم که کشاورزان محصولات خود را مانند سیبزمینی، پیاز، هندوانه، گوجه فرنگی، شیر و بسیاری موارد دیگر را به دلیل آنکه خریداری نداشته یا برداشت و فروش آن مقرون به صرفه نبوده، مقابل ادارات جهاد کشاورزی معدوم کرده اند، در صورتی که دولت می توانست در تمامی این سالها به فکر ایجاد صنایع پایین دستی در مناطق مربوطه باشد. به راستی نباید در منطقه ای که کشت گوجه فرنگی به صورت گسترده صورت میگیرد، کارخانه های تولید رب ایجاد شود؟ چرا نباید در مناطقی که سیب زمینی برداشت می شود، کارخانه های تولید چیپس ایجاد شود؟ چرا کارخانه ها به فکر تولید گسترده شیر خشک نیستند تا دامدار مجبور نباشد شیر را به جوی آب بریزد؟ بنابراین در شرایطی که کشاورزان را تنها گذاشتیم، ضربه بزرگی به اقتصاد کشاورزی وارد آمد. اکنون هنوز دیر نشده و می توانیم با نگاهی دقیق تر به یاری کشاورزان بیاییم و این ظرفیت را گسترش دهیم.

معاون اسبق وزارت اقتصاد وعده داد:

معاون اسبق وزارت اقتصاد با اشاره به اینکه، درمنطق تحولات اقتصادی بازارهای مالی و سرمایه، بیشترین تأثیر پذیری را دردوران رونق یا رکود اقتصادی دارند، گفت: غیراز عوامل اقتصادی تأثیرگذار، عوامل اجتماعی و سیاسی وتحولات فرهنگی نیز به سهم خود در در نوسانات بازار سرمایه می تواند نقش آفرین باشند. امین دلیری در گفت و گو با تسنیم افزود: به عنوان مثال بیماری کرونا که یک عامل اجتماعی تأثیر گذار در نوسانان بازارسرمایه محسوب می شود، در کشورهایی که در گیر این بیماری شده اند، ازطریق کاهش فعالیتهای کسب وکار، تأثیرات منفی زیادی درحالت رکودی اقتصاد کشورهای درگیرداشته است.

وی گفت: ویروس کرونا، ضمن بالا بردن هزینه اجتماعی این کشورها، سبب افت انگیزه های کاری کارآفرینان و کاهش امید زندگی به واسطه تغییر در طرز تفکر ،رفتار وفرهنگ مردم شده و مستقیماً بررشد منفی اقتصادی کشور ها اثر گذار بوده است. ولی چون عوامل اجتماعی با حذف یا رفع آن، اثرات آن نیز از سیمای جامعه زدوده می شود، اثرات مخرب اقتصادی آن نیز بعد ازمدتی محو می گردد.

معاون اسبق وزارت اقتصاد افزود: یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار، تحولات سیاسی رادیکال است. مثال بی ثباتی سیاسی، تغییرات زود هنگام دولت ها، آشوبهای خیابانی و جنگ قدرت با محاسبات قلدر مآبانه، جابجایی قدرت از کانالهای غیر دموکراسی یا حاکمیت قلدرمآبانه یک کشور غالب بر مناسبات سیاسی واقتصادی جهان مثل کشور آمریکا در زمان رییس جمهور فعلی آن که نظم سیاسی واقتصادی جهان را با روشها و تفکرات توهم آمیز سلطه گری، به خطر انداخته و تأثیر آن درمناسبات اقتصادی وسیاسی جهان کاملاً مشهود است. وی گفت: مشاهده می شود هرگونه تحولات مثبت یا منفی درداخل و سطح جهانی تنها در حیطه حکمرانی یک کشور متوقف نمی شود، بلکه با توجه به ارتباط اقتصادی، مالی وپولی جهانی، ترکش آن در همه کشورها که دربستر این دادو ستدد قراردارند سرایت می کند.

رییس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا تأکید کرد

مشاور عالی ریاست اتاق بازرگانی ایران گفت: فضا با فضای سیاسی که مجلس ایستاد و گفت نمیخواهیم به FATF بپیوندیم متفاوت است. امیدوارم هرچه زودتر بتوانیم به اقتصاد بینالمللی بپیوندیم و حق طبیعی و اقتصادی خود را حوزههای مختلف در جهان بگیریم. اگر یک گردشگر نتواند با سیستم بانکی پول بپردازند یا دریافت کند یا یک بازرگان نتواند از طریق سوئیفت حواله کند در همان حلقه بسته میافتیم.

احمد پورفلاح در گفتوگو با ایلنا در مورد اهمیت و تاثیر تصویب لوایح FATF اظهار کرد: اهمیت FATF برای اقتصاد کشور به حدی است که برنامههایی که در مورد حذف تحریمها از سپهر کشور داریم بدون پذیرفتن FATF و پیروی از قوانین آن، عملا نتیجهای نخواهد داد. بسیاری از مخالفان FATF اندیشمندانی هستند که فرصت نکردهاند این مکانیزم را بخوانند و بازتابهای آن را بررسی کنند. تصورشان این است که برای هر تراکنشی باید از یک سازمان مشخص اجازه بگیریم یا یک سازمان به عنوان ناظر مدام به ما بگوید چرا این کار یا آن کار را انجام دادهاید.

وی افزود: ما معتقدیم که برای دستیابی به اقتصاد آزاد، باید شفافیت را در ساختار و رفتارهای اقتصادی خود حاکم کنیم، بنابراین نباید نگران باشیم که اگر منابعی را به مقاصدی منتقل میکنیم ممکن است منبع آن نامطمئن باشد. ما کشوری هستیم که به توانمندی خود متکی است، نه از جایی پول بیدلیلی به ما داده میشود و نه ما قبول میکنیم. پول کشور ناشی از صادرات نفتی و غیرنفتی ما است که به سختی انجام میدهیم تا به جامعه خدمت کنیم، بنابراین نباید ترسی داشته باشیم که از جایی نگاه کنند که این پول از کجا آمده و به کجا میرود. مشاور عالی ریاست اتاق بازرگانی افزود: امیدوارم با محدودیتهایی که ناشی از نپیوستن ما برای بسیاری علنی شده و به همین دلیل دوباره در دستورکار قرار گرفته، این بار بتوانیم تصویب FATF را از مجمع تشخیص مصلحت نظام با موفقیت خارج کنیم و یکی از خاکریزهای بزرگ خود در جهت پیوستن به خانواده بزرگ اقتصادی جهان حل کنیم.

مرکز پژوهش های مجلس از عقب ماندگی سطح درآمد نسبت به سال ۱۳۹۶خبرداد

مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی اعلام کرد: افزایش قابل توجه هزینههای زندگی در کنار رکود اقتصادی باعث شده در حالیکه خانوارهای ایرانی هنوز به سطح درآمد سال ۱۳۹۶ نرسیدهاند، با افزایش قابل توجه در هزینههای به خصوص هزینه خوراک مواجه شوند، همین امر باعث شده تا در سال ۱۳۹۸، وضعیت معیشتی خانوار نسبت به سال ۱۳۹۷ به لحاظ استانداردهای زندگی کاهش یابد، این موضوع قاعدتاً در سال ۱۳۹۹ با تورم فزاینده این سال و رکود ناشی از کرونا شدت گرفته است.

در گزارش مرکز پژوهشها آمده است: شاخص اجارهبها و شاخص خوراکیها و آشامیدنیها دو شاخص مهمی هستند که ارتباط مستقیمی با وضعیت رفاهی خانوادهها دارند به طوری که در مجموع در کمترین حالت بیش از ۶۰ درصد از هزینههای خانوار را به خود اختصاص میدهند. رشد قابل توجه این دو شاخص به همراه افزایش قابل توجه سایر قیمتها باعث شده تا خط فقر در دو سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ افزایش قابل توجهی داشته و به احتمال زیاد نرخ فقر نیز افزایش یابد.

همچنین رفاه خانوار ایرانی در یک دهه گذشته، با کاهش قابل توجهی مواجه شده به طوری که خانوارهای ایرانی از سال ۱۳۹۰ به بعد به طور مرتب کاهش در میزان کالری دریافتی داشتهاند و بیشترین کاهش نیز در سال ۱۳۹۷ با ۴ تا ۵ درصد کاهش در میزان کالری دریافتی، به ترتیب میانگین و میانه کالری دریافتی، رخ داده است.