دوره دوم دولت ها برای مردم جهنم میشود

یک فعال سیاسی با تاکید بر اینکه مردم به کسانی که ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته در حاکمیت بودند و حقوق عامه را حفظ نکردند، اعتماد نمیکنند، تصریح کرد: این افراد چه چپ باشند و چه راست فرقی نمیکند و مردم کاری به آنان ندارند. پس کسانی باید بیایند که تئوری اجرای حقوق عمومی را تعریف کنند. کاندیداها باید بگوید من با کاهش ارزش پول ملی، گرانی و تورم موافق نیستم و اگر این کار را کردم وسط کار مردم میتوانند رایشان را بردارند.محمد غرضی در گفتوگو با ایسنا گفت: کسانی که حقوق عامه مردم را بر حقوق خاصه امتیازطلبان ترجیح دهند و کسانی که حقوق صاحبان امتیاز را بر حقوق مردم ترجیح میدهند، بر فرض هم به دولت برسند، گرفتاری دولتهای قبلی را خواهند داشت که دوره دوم ریاستشان برای مردم یک جهنم میشود. وی ادامه داد: حرف جدید زدن غیر از چهره جدید داشتن است، چرا که چهره جدید میتواند همان افکار قبلی را با نقاب تازه مطرح کند. پس کسی باید بیاید که مانند مدیران دولتهای قبلی نباشد و هشت سال از این شاخه به آن شاخه نپرد و در آخر اعتماد مردم را خدشهدار نسازد و باعث لطمه زدن به جمهوریت و اسلامیت نظام نشود.

 

نباید پنهانی اموال را از مسئولان باز پس بگیرند

یک وکیل دادگستری در خصوص ابلاغ دستورالعمل اجرایی بازپسگیری اموال نامشروع مسئولان گفت: اگر شخصی ثروت نامشروعی به دست آورده، یک عمل مجرمانه مرتکب شده و عمل مجرمانه باید در دادگاه رسیدگی، حکم قطعی نسبت به آن صادر و اموالی که ناشی از این سواستفادهها بوده باز پسگیری شود. شاپور منوچهری در گفتوگو با ایلنا گفت: افراد با سواستفاده از موقعیت شغلی و رانت، اختلاس میکنند و ثروتهای نامشروع کسب میکنند سپس عزل میشوند و اشخاص جدیدی جایگزین آنها میشوند و مجدداً افراد جدید هم اختلاس میکنند؛ بنابراین دستگیری مداوم افراد و مصادره اموال آنها فساد را ریشه کن نخواهد کرد.این حقوقدان گفت: به نظر میرسد سیستمی وجود دارد که این سیستم بیمار و علیل است و تا زمانی که این سیستم تغییر نکند و اصلاح نشود، مشکلات حل نخواهد شد.این حقوقدان گفت: اختلاس و سواستفاده اشخاص از موقعیت شغلی و دخالت در مزایدهها و مناقصهها به نفع نزدیکان، یعنی ارتکاب جرم که دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور باید به این موضوع ورود کنند و باید این پروندهها علنی شود و مردم حق دارند این اطلاعات را به دست بیاورند.

شرایط عزاداری ایام فاطمیه

دفتر مقام معظم رهبری اعلام کرد مراسم عزاداری ایام فاطمیه در حسینیه امام خمینی(ره) به صورت عمومی برگزار نمیشود.به گزارش ایسنا، در اطلاعیه دفتر مقام معظم رهبری آمده است: ضمن عرض تسلیت بهمناسبت فرا رسیدن ایام شهادت صدیقه کبری حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها به اطلاع میرساند مراسم عزاداری آن بانوی بزرگ اسلام که هر سال با حضور انبوه دلباختگان اهل بیت عصمت و طهارت علیهمالسلام در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار میشد، امسال به علت شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت کامل شیوهنامههای بهداشتی و مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا بدون حضور جمعیت برگزار و مشروح برنامههای عزاداری در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظلهالعالی) هر شب از شبکه یک سیما و سایر شبکههای تلویزیونی پخش خواهد شد.

وساطت دوحه میان تهران و ریاض

نماینده ویژه وزیر امور خارجه قطر تاکید کرد که دوحه آماده میانجیگری میان ایران و عربستان و عربستان و ترکیه است و این اقدام در راستای حل منازعات منطقه است. به گزارش ایسنا، مطلق القحطانی، طی یک سمینار سیاسی خاطرنشان کرد: دوحه آماده وساطتت وکاهش تنش میان این کشورها است .القحطانی گفت: اگر از نظر این کشورها دوحه میتواند نقش میانجیگری ایفا کند ما نیز آماده هستیم . روابط دوستانه میان این کشورها به ویژه کشورهای مهم و اساسی مانند عربستان ، ایران و ترکیه به سود همه خواهد بود.

مجازات توهین به قومیتها و ادیان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی جهت تامین مجلس شورای نگهبان مجازات توهینکنندگان به قومیتها، ادیان و مذاهب اسلامی را مشخص کردند.به گزارش ایسنا طبق اصلاح صورت گرفته ماده ۴۷۰ مکرر الحاقی موضوع ماده یک به شرح زیر اصلاح شد: هرکس با قصد ایجاد خشونت یا تحریک در جامعه یا با عمل به وقوع آن به قومیت های ایرانی یا ادیان یا مذاهب اسلامی مصوب قانون اساسی توهین کند چنانچه مشمول حد نباشد و منجر به خشونت و تنش نشده باشد به حبس و جزای نقدی درجه ۵ یا یکی از آن دو محکوم و در غیراین صورت به حبس و جزای نقدی درجه ۶ یا یکی از آن دو محکوم می شود.

پس گرفتن اموال نامشروع نیازمند قانون

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس با اشاره به دستورالعمل رئیس قوه قضائیه برای پس گرفتن اموال و داراییهای نامشروع مسوولان گفت: در کشور پس از انقلاب اسلامی اموال و دارایی خیلی ها به صورت قارچ گونه رشد کرده، اگرچه این امر باید در قالب قانون دنبال شود چراکه ممکن است است پیگیری این امر بدون قانون موجب هتک حیثیت افراد شود و به جامعه آسیب وارد کند. سیدکاظم دلخوش اباتری در گفت وگو با ایسنا افزود: در این خصوص باید به اتهام زنی ها و تهمت زنی ها فکر کنیم، این موضوع باید تحت عنوان قانون مورد توجه قرار بگیرد و همه جوانب آن دیده شود، برخورد با فساد امری مطلوب است ولی باید در قالب قانون انجام شود تا شاهد ایجاد چنددستگی در جامعه نباشیم.

محکومیت ترور محیطبان دماوندی

فراکسیون محیط زیست مجلس ترور ناجوانمردانه عباس میرزاکریمی محیطبان دماوندی را محکوم کرد.به گزارش ایلنا، در بیانیه فراکسیون محیط زیست مجلس آمده است:خبر تلخ و تاسف بار ترور ناجوانمردانه محیطبان آقای عباس میرزاکریمی از پرسنل خدوم، خبره و با سابقه اداره محیط زیست شهرستان دماوند، نشان داد که متجاوزان از هیچ گونه جرم و جنایتی در رسیدن به اهداف پلید و اقدامات غیرقانونی خود ابایی ندارند و در سایه بی تدبیری و عدم حمایت جدی و موثر از محیطبانان مظلوم و فداکار، از حاشیه امنی برخوردار میباشند که این گونه بی محابا و به طرز وحشتناک و جنایتکارانهای این محیط بان عزیز را که در راه بازگشت به خانه خود بوده، مورد سوء قصد قرار میدهند. از همه دستگاههای امنیتی، انتظامی و قضایی خواستار پیگیری جدی و فوری این حادثه تلخ و شناسایی و دستگیری عاملین این ترور وحشیانه است.

استعفای کروبی ازدبیرکلی حزب اعتماد ملی

دبیرکل حزب اعتمادملی ایران اسلامی با صدور نامهای خطاب به الیاس حضرتی قائم مقام این حزب استعفای خود را از دبیرکلی این حزب اعلام کرد. به گزارش ایلنا، مهدی کروبی، در این نامه تاسیس اعتمادملی در ۱۳۸۴ را «گامی در جهت اصلاحات سیاسی متکی بر سیاست ورزی تشکیلاتی» برشمرد و نوشت: بر این باورم که مبارزه حزبی باید جایگزین انفعال و شخص محوری در میان جریان های سیاسی کشور به ویژه جریان اصلاحات گردد.

ادامه مذاکره تهران و سئول

وزارت خارجه کره جنوبی با انتشار بیانیه ای از تداوم گفتوگوها میان تهران و سئول برای حل وفصل مسئله داراییهای بلوکه شده ایران در کره و همچنین آزادی نفتکش توقیف شده کره ای در خلیج فارس خبر داد. به گزارش ایسنا در این بیانیه آمده است: از طریق رایزنی های چند جانبه با مقامات ارشد ایرانی، کره جنوبی و ایران با هم همکاری خواهند کرد تا راه حل های سازنده و سریعی را برای موضوعات موجود بر اساس دوستی دیرینه میان دو کشور تعیین کنند.بنابر این گزارش، چوی جونگ کان معاون اول وزیر امورخارجه کره جنوبی که در هفته جاری به تهران سفر کرده بود، یکسری دیدارها با مقامات ارشد ایرانی از جمله محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران داشته است.

رئیس جمهور وعده داد؛

رئیس جمهور گفت: سقوط ترامپ نشان داد قلدرمابی و نژادپرستی پایان خوبی نخواهد داشت.

به گزارش ایلنا، حسن روحانی در جلسه هیات دولت گفت: امسال در ایام سالروز فرار شاه معدوم، با یک حادثهای شبیه آن حادثه در سطح دیگری از جهان مواجه هستیم. آن روز در ۲۶ دیماه فرار آن مزدور نمادی بود برای رسوایی و پایان استبداد و استعمار خارجی در ایران و امروز هم ما با یک پدیده کم نظیری از سقوط یک مستبد دیگر مواجه هستیم که آنجا هم بحث پایان یک دولت و آغاز یک دولت جدید نیست بلکه سقوطی را می بینیم همراه سرافکندگی و رسوایی از سوی کاخ سفید و نشان میدهد در دنیا قلدرمابی و نژادپرستی پایان خوبی نخواهد داشت و در طول این سه سال گذشته که مردم عزیز و صبور ما در برابر این تروریست بزرگ تاریخ مقاومت کردند.

وی ادامه داد: آنها میخواستند نظام را در سه ماه سرنگون کنند اما خودشان سرنگون شدند و این روزها شاهد شکست یک سیاست هستیم و این شکست سیاست ترویسم اقتصادی است که میخواستند زندگی مردم را بهم بریزند اما در پایان این مدت امروز ما در کشور شاهد احیای اقتصاد هستیم. امروز در پایان این سه سال جنگ، خشونت و اقدامات تروریستی در کشور در پایان سال ۹۹ علی رغم همه فشارها شاهد یک حرکت و ثبات در اقتصاد کشور هستیم و انتظارات تورمی امروز شرایط دیگری پیدا کرد و مردم افق روشنتری را در پیش چشم خود می بینند.

وی افزود: وضعیت رشد اقتصادی ما تغییر کرده؛ در سال ۹۹ با همه فشارها و ویروس کرونا اقتصاد مثبت در ۶ ماهه بودیم و در پایان شش ماهه دوم هم همه علائم به ما میگوید اقتصاد با نفت و اقتصاد بی نفت مثبت خواهد بود. امروز شاهد رشد ۶ و نیم درصدی در بخش صنعت هستیم و این نشان میدهد جهش و رونق تولید چیزی است که در جامعه خودمان وجود دارد. در صنعت ساختمان که شاهد یک رکود بودیم امروز شاهد رشد هستیم و ۴.۲ دهم رشد پیدا کرده و وقتی مسکن حرکت پیدا میکند پیشران حرکت در بسیاری از صنایع است. در تجارت کشور حتی در صادرات شاهد رشد هستیم و همه این حقایق این واقعیت را نشان میدهد که سیاست فشار حداکثری و تروریسم آمریکا با شکست قطعی مواجه شده است.

رئیسجمهور ادامه داد: رسانههایی در خارج، ضد ایران و همیشه ضد منافع ملت ایران حرف میزنند و عدهای نیز در داخل همان حرفها را تکرار میکنند. اما منشأ آنها هستند. آنها تلاش دارند منشا مسائل را به جای تحریم ها و فشارهای اقتصادی مدیریت داخل بدانند. میخواهم یک معیار بدهم، سال ۹۵ و سال ۹۹ همان افراد و مدیرانی ک سال ۹۵ را اداره کردند ۹۹ را هم اداره میکنند، با همان قدرت، با روحیه چه بسا بهتر و با تجربه و توانمندی بیشتر. تفاوت میان سال ۹۵ و ۹۹ هرچه هست مربوط جنایت آمریکا است. این تفاوت هر چه که هست مربوط به تروریسم آمریکا، تحریم و فشارهای همه جانبه غلط و نابجای آنها است.

روحانی لایحه بودجه را بسیار مهم توصیف کرد و افزود: لایحه بودجه با لوایح معمولی تقنینی متفاوت است؛ آنچه باید در مجلس تصویب شود، لایحه دولت باید تصویب شود نه طرح مجلس و پیشنهاد نمایندگان.

وی ادامه داد: از نمایندگان محترم مجلس خواهش میکنم نسبت به این بودجه همکاری و هماهنگی داشته باشیم تا بودجه دقیقی تصویب شود. به گونهای نباشد که در آمدهایی در بودجه سبز شود که این درآمدها با واقعیت منطبق نباشد چون این درآمدها هزینه قطعی برای ما میسازد و درآمدی که واهی باشد به معنی کسر بودجه و تورم است. روحانی اظهار کرد: مورد بعدی که مورد تأکید ماست و در لایحه بودجه نیز در نظر گرفته شد این است که سال آینده حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد قدرت خرید مردم را بالا ببریم تا فشار جدیدی به مردم وارد نشود. تولید برای ما بسیار مهم است و تولید باید در مسیر رونق و جهش باشد. مالیات نیز باید متعادل باشد، درست است که ما از تولید کننده مالیات میگیریم اما تولید کننده این مالیات را به قیمت نهایی کالا اضافه میکند و در نهایت مصرف کننده این مالیات را میپردازد.

وی افزود: هم باید از تولیدکننده و شخصی که درآمد دارد، مالیات اخذ شود و هم باید متعادل باشد و هم باید در نظر بگیریم که فشار نهایی به چه اشخاصی وارد میشود و به مصرف کننده چه میزان فشار وارد میشود.

وی گفت: نکته دیگر ارزش پول ملی است که برای ما بسیار مهم است؛ یکی از مسائل بسیار مهم برای ما در لایحه بودجه ۱۴۰۰ این بوده است که ارزش پول ملی را بالا بردهایم یعنی در حالی که در کشور قیمت دلار ۲۳ یا ۲۴ هزار تومان بوده است، ما قیمت دلار را برای سال آینده حدود ۱۲ هزار تومان دیدیم. دولت افق آینده را این چنین روشن دیده است.

رئیس دولت بیان کرد: مشکلی که امسال با آن مواجه بودیم این بود که منابع بانک مرکزی در دسترس نبود. ۷ میلیارد دلار ما در بانک یک کشور قفل شده است. اگر منابع در اختیار بانک مرکزی ما قرار بگیرد و منابع کنونی آزاد شود، قیمت دلار به ۱۵ هزار تومان کاهش مییابد.

روحانی تأکید کرد: مردم ما بدانند این قیمتهای کنونی واقعی نیست اما دست بانک مرکزی ما برای اعمال سیاست بسته است. در بازار آزاد دست ما باز است و هر مقدار اسکناس لازم باشد وارد بازار میکنیم اما در مواردی که حواله است مقداری دست ما بسته است؛ البته امروز نسبت به دو هفته گذشته شرایط بهتری داریم و شرایط ما در آینده نیز قطعاً بهتر خواهد شد؛ بنابراین من خواهش میکنم که مجدداً همکاری و هماهنگی را با یکدیگر انجام دهیم.

وی اضافه کرد: قانونگذاری نباید در لایحه بودجه انجام شود و شورای نگهبان در این زمینه بسیار حساس است و اعلام کرده است که در لایحه بودجه، نباید قانونگذاری کرد. بنابراین تقاضای من از نمایندگان مجلس این است که در قانون دست مجلس باز است و لایحه ارائه میدهیم و آنها هم قادر هستند طرح بدهند در آینده هر قانونی که میخواهند اصلاح و تصویب میکنیم و یکدیگر را یاری میکنیم و باید کاری کنیم که در لایحه بودجه، قانونگذاری صورت نگیرد.

رئیس جمهور گفت: اقتصاد مردم، تولید و حرکت جامعه وابسته به امنیت است؛ امنیتی که ما عنوان میکنیم، برخیها فکر میکنند، بگیر و ببند باشد یا نباشد، در خیابان دعوا نباشد یا بمباران نشود. اینطور نیست. در امنیت مهم این است که قانون و مقررات تثبیت باشد. یعنی زمانی که ما یک قانونی وضع میکنیم و به مردم و سرمایهگذاران میگویم در اینجا پتروشیمی تولید کند و خوراک و مشخصات را برای وی مشخص میکنیم.

وی عنوان کرد: اگر فردا وزارت نفت عنوان کند که من تصمیم گرفتم که لوله گاز را از اینجا به یک مسیر دیگری تغییر بدهم. مگر چنین چیزی ممکن است؟ این یک ناامنی بزرگ است و دیگر کسی در کشور سرمایهگذاری انجام نمیدهد. ما باید بگذاریم مردم اطمینان داشته باشند و بر آن مبانی که سرمایهگذاری را انجام دادند بر همان مبنا بتوانند ادامه بدهند. در مجلس قانونی تصویب نشود که امید و امنیت مردم از بین برود.

واعظی از بهبود روابط بانکی و صادرات در آینده خبرداد

رییس دفتر رییس جمهور گفت: در مورد بودجه و معیشت مردم مجلس و دولت بر روی آن اتفاق نظر دارند. یعنی ما با توجه به اینکه شرایط جهانی بعد از ترامپ، وضعیت بهتری از نظر همکاری ایران با سایر کشورها پدید میآید و روابط بانکی و صادرات ما بهتر از گذشته خواهد شد، پس طبیعی است که باید نتیجه این تحولات بر سفره مردم تأثیر بگذارد. به گزارش ایسنا، محمود واعظی گفت: باید در بودجه به گونهای رفتار شود که روی معیشت مردم، گشایشی که باید در کار مردم به وجود آید و روی کاهش قیمتها کار کنیم. وی تاکید کرد: موضوع اینکه کالاهای تولیدی و وارداتی با همکاری و همفکری که انجام میشود، طوری مدیریت شوند که دست دلالان و واسطهها را کوتاه سازیم و مستقیم هزینه یا پولی که پرداخت میشود به تولیدکننده برسد و آنچه که وارد میشود هم مستقیم به مردم برسد نه اینکه واسطهها در چند نوبت هرکدام درصدی از آن بردارند.

رییس دفتر رئیس جمهوری در پاسخ به این که آیا کمیسیون تلفیق در چارچوب توافقات با دولت عمل میکند گفت: این بودجه آخرین بودجه دولت است و تصمیم داشتیم که یک بودجه قابلاجرا و در راستای اهداف مردم نوشته شود، لذا از هر پیشنهاد اصلاحی که توسط نمایندگان داده شود استقبال میکنیم. ما نمیخواهیم اینگونه نگاه کنیم که چون این بودجه را ما نوشتهایم هیچگونه نگاه انعطافپذیر اصلاحی نسبت به آن نداریم. اما در برخی موارد کار کارشناسی ما با ایدههای که در مجلس داده میشود همخوانی ندارد. مثلاً میگویند رقم بالایی باید مالیات گرفته شود که ما میدانیم به مردم فشار میآید یا میگویند که انقدر نفت فروخته شود و انقدر درآمد باید داشته باشیم اما میدانیم که درآمد نفت ما آنقدر نخواهد شد. وی در پاسخ به این که ایراداتی که اقتصاددانان دولت به مصوبات کمیسیون تلفیق مجلس گرفتهاند چیست و چرا مجلس معتقد است بودجه ۱۴۰۰ کشور را به سمت فروپاشی میبرد، تصریح کرد: این حرف که این بودجه ما را به سمت فروپاشی میبرد حرف دقیقی نیست. بودجه را نباید سیاسی کنیم یا بهانهای سازیم برای انتخابات ۱۴۰۰، بودجه نباید به صورت تبلیغاتی پرداخته شود. متاسفانه الان اینگونه شده و انواع و اقسام افراد در مجلس درباره بودجه صحبت میکنند.

معاون دادستان کل کشور خبرداد

معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی گفت: از شهریور ۱۳۹۹ و پس از ایجاد درگاهی ویژه به منظور دریافت گزارش قمارخانههای مجازی در پایگاه اینترنتی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و همچنین ایجاد شناسهای در پیام رسانهای اجتماعی داخلی برای دریافت گزارشهای مردمی، بر اساس گزارشهای ثبت شده تاکنون ۷۳ هزار سایت قمار، فیشینگ و کلاهبرداری که با گزارش مردمی شناسایی شده‎اند فیلتر شده است. به گزارش میزان جواد بابایی ضمن قدردانی از آحاد جامعه در ارسال این گزارشها، اعلام کرد که مسدودسازی تارنماهای قمار و شرط بندی و کلاهبرداری در حداقل زمان ممکن اتفاق میافتد. این در حالی است که چندی پیش معاونت فضای مجازی دادستانی اعلام کرده بود: امکان دریافت گزارش سایتهای قمار، شرط بندی و فیشینگ در بستر پیام رسانهای داخلی از جمله بله، سروش، ایتا و گپ و همچنین روبیکا را جهت مسدود سازی فوری و آنی و همچنین سهولت دریافت گزارشات مردمی و ارتباط تعاملی با گزارش دهندگان از طریق نام کاربری netreport@ فراهم شده و افراد میتوانند در پیام رسانهای ذکر شده نسبت به ارسال محتوای مربوط به فیشینگ، قمار و شرط بندی اقدام تا پس از بررسی کارشناس به صورت فوری مسدود شود. از سوی دیگر رئیس پلیس فتا تهران بزرگ از شناسایی و کشف پرونده دو باند کلاهبرداری با موضوع طراحان سایتهای غیر مجاز و پولشویی گسترده توسط کارتهای بانکی اجارهای در فضای مجازی، سایتهای شرط بندی و قمار خبر داد و گفت: با اعلام چندین نفر از شهروندان تهرانی مبنی بر فروش و اجاره تعدادی از کارتهای بانکی و فریب اشخاص با مهندسی اجتماعی به بهانه اینکه شرکت تجاری دارند و نیاز به تعدادی کارت بانکی جهت گردش مالی شرکت، موضوع در دستور کار پلیس فتا قرار گرفت. سرهنگ گودرزی گفت: مهندسان فتا اقدام به مستندسازی لازم از اقدامات مجرمانه متهم کردند و مشخص شد متهمان با ایجاد سایت شرط بندی و قمار و ترویج و تشویق کاربران بالاخص جوانان و نوجوانان با استفاده از ایجاد صفحات اینستاگرامی با وعده پرداخت قسمتی از سود حاصل از این کار به آنهایی که حاضر به همکاری و دادن کارتهای بانکی خود میشوند، میکنند.

لاریجانی برای مذاکره شرط گذاشت

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تحریمهای آمریکا صددرصد خلاف تعهدشان است و نمیتوانند برگردند. این حرف که بگویند ما برمیگردیم، بعد مذاکره میکنیم اصلاً مقبول نیست. برگشت آنها منوط به این است که به تعهداتشان عمل کنند، کمااینکه ما به تعهداتمان عمل کردیم.

به گزارش ایسنا علی لاریجانی گفت: زمان اوباما در مقام اجرا اینها درست عمل نکردند و همهی بخشها را عملی نکردند. همان موقع هم بخش خزانهداریشان که باید بسترها را فراهم میکرد، پیغامهایی در پشت صحنه میداد که با ایران قرارداد نبندید، منتها زمان ترامپ یک قدری شفافتر شد؛ امّا موضع ایران این بود که تحریمهای آنها خلاف تعهدتشان بود. حالا اینها میگویند شرایط ما عوض شده، ولی اوّلین مسئله این است که اگر شرایط عوض شده، خب تحریمها را بردارید و همان کارهای خلافی که علیه ایران کردید را برگردانید تا مطابق نظرتان ایران هم به تعهداتش عمل کند. رییس مجلس دهم گفت: اگر تحریمها را برندارند، نمیتوانند به برجام برگردند؛ چون اینها خودشان گفتند و در متن برجام هم هست که میگویند ما متعهد میشویم تحریمها را برداریم. اروپاییها هم که الآن جزء برجام هستند، بهخاطر این است که مخالف رفتار آمریکا هستند. اینکه در عمل کاری نکردند بحث دیگری است، ولی در ظاهر میگویند ما مخالف تحریمهاییم. وی با تاکید بر اینکه تحریمها باید برداشته بشود گفت: اینکه چگونه باید انجام بشود، خودش یک نقشهی راه میخواهد و اگر فکر کنند که مثلاً با یک شکلات میتوانند ایران را فریب دهند، ناهشیاریشان است. ایران هم پای این ایستاده و میگوید باید شما جدای خسارتی که از نظر اقتصادی به ما وارد کردید، حداقلش تحریمها را بردارید. بعدش جزو ۱+۵ میآیید و آنجا بقیهی بحثها انجام میشود.

لاریجانی افزود: واقعاً در این مدت به ایران خسارت زدند؛ یعنی اینطور نیست که بدون خسارت بوده باشد، ولی این نیاز به بحث دارد. اگر این بحث را کسی قبول نکند، معنیاش این است که اینها میخواهند با یک کار شکلی، چند تا تحریم مقامات را بردارند و بعد بیایند بگویند بقیهاش به مذاکره مربوط است. این به ضرر ماست و اصلاً ما نمیتوانیم در این زمینه مذاکره بکنیم.

وی با یادآور اینکه از مدتها پیش اصلی در موضوع هستهای مطرح بود که باید رفتارمان متوازن باشد گفت: یک زمانی براساس گفتوگوها و تعهدات، یک توافقی صورتگرفته که بخش زیادی از این توافقات مستقیماً یا بهصورت غیرمستقیم تحقق پیدا نمیکنند، ولی ما همچنان پایبند باشیم. از یک سالونیم پیش این بحث جدیتر مطرح شد که ما باید گامبهگام تعهداتمان را در مقابل کارهای آنها کاهش بدهیم که یکی از آن تعهدات احیاء غنیسازی ۲۰ درصد بود و تعداد سانتریفیوژهایمان و تولید مواد غنیشدهمان باید تغییر پیدا کند یا سانتریفیوژهای نسل جدیدمان را نصب کنیم که قبلاً تعهد کرده بودیم در سالهای خاصی این را انجام بدهیم. اینها تصمیمگیری و ابلاغ شد و در چهار یا پنجگام بنا بود انجام شود. این قانونی هم که مجلس تصویب کرد تا حدی به همین مسیر نزدیک بود.