صندوق تأمین خسارت مکمل صنعت بیمه است

دکتر غلامرضا سلیمانی در پیام تبریک به مناسبت سالروز تاسیس صندوق تامین خسارت های بدنی عنوان گفت: صندوق تامین خسارت های بدنی، نهادی از جنس بیمه و نمادی ارزشمند از خرد جمعی بیمه­ گران برای جبران خساراتی است که به دلایل فنی، حقوقی و تخصصی بر عهده صنعت بیمه نیست اما در راستای تامین آرامش جامعه و مسئولیت­ های اجتماعی نسبت به ایفای آن­ها تلاش می­ کند. دکتر غلامرضا سلیمانی در پیامی تاسیس صندوق تامین خسارتهای بدنی از خدمات ارزشمند مدیرعامل و کارکنان آن قدردانی کرد. صیانت از دستاوردهای صنعت بیمه در آرامش­ بخشی و پشتیبانی از بیمه­ گران در ایفای ماموریت های محوله و همراهی مسئولانه در کنار بیمه گران، از اختصاصات "صندوق تامین خسارت­های بدنی" عنوان شده است.

در این پیام آمده است: صنعت بیمه در کنار ایفای تعهـدات حرفـه­ ای خود، به صنـدوق تامین خسارت­های بدنی به چشم یک مکمل با ارزش می­ نگرد و این واقعیت را درک کرده که درخشش آن می­ تواند فضای صنعت بیمه را نیز درخشان­ تر کند و به تعمیم این صنعت مادر منتهی شود. انضباط مالی، پرهیز از اسراف، اصرار بر هزینه­ کرد مناسب و گریز از انحراف منابع از دیگر نقاط قوت این صندوق معرفی شده است.

 

تامین مالی پروژه انتقال آب خلیج فارس خدمتی ماندگار است

مدیرعامل بانک ملی ایران تاکید کرد که تامین مالی پروژه بزرگ انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران، یکی از ماندگارترین، اثربخش ترین و تاریخی ترین اقدامات و خدمات نظام بانکی با راهبری بانک ملی ایران به توسعه کشور است.

دکتر محمد رضا حسین زاده که به صورت ویدئو کنفرانسی با کارکنان اداره کل بررسی طرح ها سخن می گفت، با بیان این که نظام اقتصادی کشور ما بانک محور است و بانک ها در همه پروژه های کوچک و بزرگ نقش جدی و تعیین کننده دارند، اظهار کرد: هر سال حجم بسیار زیادی از منابع مالی توسط نظام بانکی به طرح های ایجادی یا توسعه ای تزریق می شود که در نتیجه آنها هم اشتغال پدید می آید و هم مشکلی از مشکلات کشور برطرف می شود.

سالها بود که مناطق مرکزی با مشکل تامین آب مواجه بودند، اما دولت تدبیر و امید با اجرای نهایی و بهره برداری از فاز نخست طرح انتقال آب به استان های کویری کشور، آرزوی دیرینه مردم این مناطق را محقق کرد.

کل تسهیلات پرداختی نظام بانکی به این پروژه بیش از ۱۸ هزار و ۱۰۱ میلیارد ریال و سهم بانک ملی ایران در آن بیش از ۱۴ درصد بوده است.

تحقق بانکداری دیجیتال بانک توسعه تعاون

مدیرعامل بانک توسعه تعاون با حضور در ششمین نمایشگاه تراکنش ایران، رویکردهای نوآورانه این بانک را در زمینه تحقق بانکداری و پرداخت الکترونیکی تشریح کرد. حجت اله مهدیان در حاشیه برگزاری این نمایشگاه در خصوص رویکردهای بانک توسعه تعاون در زمینه توسعه بانکداری دیجیتال گفت: بانک توسعه تعاون بانکی چابک و جوان است و از ظرفیتهای فناوری و زیرساختی مناسب در زمینه بانکداری دیجیتال برخوردار است. مدیرعامل بانک توسعه تعاون با اشاره به اینکه تحول در عرصه بانکداری و تحقق بانکداری دیجیتال در صنعت بانکداری امروز کشور یک ضرورت است و نه یک انتخاب یا رجحان، بیان داشت: بانکداری دیجیتال ضرورتی است که باید در مدل کسبوکاری بانکها محقق شود تا نتایج و اثرات ارزشمند آن در عمل بروز داشته باشد. وی همچنین تأکید کرد: تحول دیجیتال به عنوان یک اصل مهم در بانک توسعه تعاون در حال پیگیری است و بسیاری از فعالیتها و مأموریتهای توسعهای و اجتماعی بانک در آن به تصویر درآمده است.

اهدای خون مدیران و کارکنان بیمه پارسیان

مدیران و کارکنان بیمه پارسیان با استقبال از عمل خداپسندانه اهدای خون با رعایت دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی و کمک به بیماران نیازمند در این امر مشارکت کردند. با عنایت به اهتمام نایب رییس هیات مدیره و مدیرعامل و همچنین هماهنگی انجام شده توسط اداره امور بازرسی و با توجه به نیاز مبرم کشور به خون در این ایام، با دعوت از سازمان انتقال خون کشور و حضور تیم ویژه این سازمان در ساختمان مرکزی بیمه پارسیان در راستای کمک به بیماران نیازمند خون، با رعایت کلیه پروتکل های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی، مدیران و کارکنان این شرکت اقدام به اهدای خون نمودند.

سرویس "نرخدهی هوشمند" همراز

باتوجه به اهمیت تجهیز و بهروزرسانی شبکه محترم فروش بیمه رازی با روشهای نوین کسبوکار و ابزارهای دیجیتال، یک امکان کاربردی دیگر به اکوسیستم همراز اضافه شد.

سرویس استعلام و نرخدهی هوشمند آتشسوزی، ابزاریست که در پی دریافت بازخورد نمایندگان در موبایل اپلیکیشن همراز ایجاد شد. دسترسی این سرویس منحصراً برای نمایندگان محترم فراهم شده است و از طریق آن امکان استعلام نرخ بر اساس نیاز مشتریان، به وسیله موبایل اپلیکیشن همراز و در هنگام مذاکره با بیمهگذاران وجود دارد.

به منظور بررسی دستاوردهای بانکداری الکترونیک و خدمات غیر حضوری انجام گرفت

گروه بانک: ششمین نمایشگاه تراکنش ایران (ITE٢٠٢٠) با حضور عباس معمارنژاد معاون امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی، مهران محرمیان، معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی، حجتاله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات ایران، مدیران عامل بانکها، مدیران، کارشناسان و فعالان حوزه بانکداری الکترونیک در هتل اسپیناس پالاس تهران آغاز به کار کرد.

به گزارش تجارت به نقل از روابطعمومی بانک صادرات ایران، حجتاله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات ایران در حاشیه بازدید از این نمایشگاه در غرفه بانک صادرات که با حضور شرکت پرداخت الکترونیک سپهر و شرکت راهحلهای هوشمند سپهر همراه بود، حضور یافت و آخرین دستاوردهای بانکداری الکترونیک و خدمات غیر حضوری این بانک را مورد بررسی قرار داد.

در افتتاحیه این نمایشگاه همچنین از چهرههای ماندگار صنعت بانکداری و عرصه فناوری و پرداخت و همچنین شهدای خدمتگذار عرصه بانکی قدردانی و از برخی فناوریهای نوین در عرصه فناوری مالی و تراکنش رونمایی شد.

عباس معمارنژاد در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه ضرورتهای تحول دیجیتال را مورد توجه قرار داد و گفت: اقتصاد هوشمند و تحول دیجیتال صرفا یک موضوع فناورانه نیست. برای تحقق کامل آن به تغییر نگرش در تفکر و فرهنگ سازمانها نیاز است.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: تحول دیجیتال یک ابر فرصت برای اصلاح نظام بانکی است که دیگر مجبور به استفاده از شعب نباشیم و در فضای دیجیتال و با استفاده از ابزارهای هوشمند خدمات را به مردم ارائه دهیم. در این مراسم همچنین معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی نیز با بررسی روند استفاده از ابزارهای بانکداری الکترونیک، گفت: از زمان شیوع بیماری کرونا در اواخر سال گذشته تاکنون، بخش عمدهای از مردم نیاز به استفاده از پول فیزیکی نداشتهاند که این امر نتیجه سالها زحمت تلاشگران عرصه بانکداری الکترونیک بوده است.

مهران محرمیان با بیان اینکه دهه ٨٠ دهه حکمرانی خودپردازها در نظام بانکی بود، افزود: دهه ٩٠ دهه حکمرانی کارتخوانها و شبکه پرداخت بوده که البته در کنار دیگر رقبا همچون USSDها، پرداختهای موبایلی و در نهایت در رقابت با اپلیکیشنهای پرداخت، دامنه آنها محدود شده است.

وی با بررسی لزوم استفاده از فناوریهای نوین در بانکداری غیرحضوری، گفت: پرداختهای غیرحضوری به بیش از ٩٠ درصد افزایش یافته و کشور ما در دنیا از این نظر در شرایط مناسبی قرار دارد. وی فعالان عرصه بانکداری الکترونیک و فناوری پرداخت را سربازان فناوری اطلاعات دانست که در دوران شیوه بیماری کرونا به مراتب بیش از سایر بخشها برای سهولت دسترسی مردم به فناوریهای پرداخت تلاش کردهاند. همزمان با برگزاری این نمایشگاه، نشستهای تخصصی با موضوعات مختلفی در خصوص صنعت بانکداری، مالی و پرداخت با حضور صادق فرامرزی، مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک صادرات ایران، سید جعفر صدری، مدیر امور فناوری اطلاعات بانک صادرات ایران، کاوه رزاقی، رئیس کل اداره انفورماتیک و امیرحسین آقامحمدی، رئیس اداره کل خدمات نوین بانک صادرات ایران در نظر گرفته شده است. چالشهای کسب و کارهای شبکه پرداخت الکترونیکی، هویت دیجیتال، نئوبانکها، کیف پول الکترونیک، رابطه کربنکینک و تحول دیجیتال، چالشهای بورسی شدن استارتآپها و خلاءهای نوآوری در صنعت بانکداری، سند باکس و همچنین معرفی سامانه شمس (شعبه مجازی بانک صادرات ایران) مهمترین محورهای نشستهای تخصصی در این نمایشگاه است که مورد استقبال صاحب نظران و کارشناسان قرار گرفته است.

رئیس اداره کل خدمات نوین بانک صادرات ایران در پنل تخصصی «چالشهای کسب و کارهای شبکه پرداخت الکترونیکی» که در اولین روز این نمایشگاه برگزار شد، لزوم اثربخشی کارمزدها در شبکه پرداخت را مورد توجه قرار داد و گفت: زیرساختهای سخت افزاری و نرمافزاری شبکه پرداخت الکترونیکی به سرعت توسعه پیدا کرد اما مدل کسب و کار به شیوه مناسبی بر روی این بستر شکل نگرفته است. امیرحسین آقامحمدی با بیان اینکه کارایی کسب و کار (BUSINESSMODEL) به اثر بخشی کارمزدها مرتبط است، افزود: در مدلهای کسب و کار موجود، در تعامل بین کار و پایانههای فروشگاهی و ابزار پذیرش قوانینی حاکم است که کمک میکند پذیرنده هیچگونه کارمزدی بابت خدماتی که دریافت میکند، پرداخت نکند و حتی خدمات بیشتری را دریافت کند.

وی اظهار کرد: این مدل کسب و کار قدرت چانهزنی پذیرندگان خدمات را بالا برده است تا جایی که بحث امتیاز گیری از تعداد تراکنشها نیز مطرح شده و در نهایت بین شرکتهای PSP در این خصوص رقابت شدیدی ایجاد شده و به نوعی سرمایههای ملی را دچار رکود کرده است تا جایی که شرکتهای PSP همچنان به دنبال وارد کردن دستگاه پایانه فروش هستند.

شاخص کل بازار سرمایه ٣٠ هزار واحد سقوط کرد

گروه بورس: بازار سرمایه که تا شش ماه پیش از سوی دولت به عنوان یک محل طلایی برای سرمایه گذاری معرفی می شد و توجه سرمایه گذاران بسیاری را به خود جلب کرده بود حالا به روزهای سخت رسیده است. درحالی که تقریبا پارامترهای اقتصادی برای حرکت صعودی این بازار فراهم است، حواشی مختلف و از بین رفتن اعتماد سرمایه گذاران باعث روشن ماندن پیاپی چراغ قرمز بورس شده و سرمایه بسیاری از مردم در دل این چراغ درحال سوختن است.

بر اساس آخرین گزارش ها روند نزولی بازار سرمایه دیروز هم ادامه داشت و شاخص کل این بازار بیش از ۳۰ هزار واحد کاهش یافت.

شاخص کل بورس روز گذشته با ۳۰ هزار و ۸۴۴ واحد نزول تا رقم یک میلیون و ۲۲۹ هزار واحد کاهش یافت.

شاخص کل با معیار هم وزن هم با ۸۴۰۶ واحد کاهش در رقم ۴۵۴ هزار و ۷۸۶ واحد ایستاد.

معاملهگران یک میلیون معامله به ارزش ۱۰۲ هزار و ۵۰۴ میلیارد ریال انجام دادند.

صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، بانک ملت، پالایش نفت اصفهان و پتروشیمی جم نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی و در مقابل سرمایه گذاری تامین اجتماعی نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند.

لیست نمادهای پربیننده این بازار از سرمایه گذاری تامین اجتماعی، ایران خودرو، بهساز کاشانه تهران، پالایش نفت اصفهان، سایپا، لیزینگ پارسیان و ملی صنایع مس ایران تشکیل شده است.

شاخص کل فرابورس هم با ۳۸۱ واحد کاهش تا رقم ۱۸ هزار و ۳۲۰ واحد کاهش یافت. معاملهگران این بازار ۵۹۹ هزار معامله به ارزش ۱۴۹ هزار و ۶۵ میلیارد ریال انجام دادند. پلیمر آریاساسول، سنگ آهن گوهرزمین، صنعتی مینو، پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی تندگویان و فولاد هرمزگان جنوب نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی و در مقابل سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند. همچنین سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات، صنایع چوب خزر کاسپین، سپیدار سیستم آسیا، برق و انرژی پیوندگستر پارس، توسعه مسیر برق گیلان، پلیمر آریاساسول و پتروشیمی ارومیه نمادهای پربیننده فرابورس بودهاند.

سهام داران این روزها انگشت اتهام را به سمت دولتی ها گرفته اند و معتقدند زمانی که دولتی ها به عناوین مختلف مردم را برای سرمایه گذاری در بورس تشویق و این بازار را بهترین بازار برای سرمایه گذاری معرفی می کردند، به نظر می رسید برنامه جامعی برای بازار سرمایه داشته باشند. حتی وزیر اقتصاد بارها و در بازه های زمانی مختلف بر این موضوع تاکید کرد که بازار سرمایه کریدور سوم تامین مالی است و البته که گام های قابل توجهی نیز در مسیر توسعه این بازار در اوایل سال برداشته شد؛ اما در نهایت اتفاقی که افتاد این بود که دولت در اوج قیمتها سهام خود و شرکتهای زیر مجموعه اش را در بورس عرضه کرد و ناگهان بورس و سهامداران که به اعتماد حرف های مسئولان به این بازار روی آورده بودند را به حال خود رها کرد. در همین حال روز گذشته معاون اول رئیسجمهور به گمانهزنیها درباره نقش دولت در افت شاخص بورس واکنش نشان داد. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیسجمهور در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره نشست اخیر خود با دستاندرکاران بورس که نتیجه آن ریزش شاخص کل بورس بوده است، گفت: فردای آن روز که شاخص کل افزایش داشته است! وی در پاسخ به این سوال که کارشناسان معتقد هستند که این افزایش دستوری بوده است، سکوت کرد.

هرچند در حال حاضر عملکرد شرکت ها و وضعیت بنیادین آن ها نسبت به ابتدای سال بهتر و پارامترهای اقتصادی برای صعود بازار فراهم است اما بال اعتماد مردم شکسته شده و این بار سهامداران خرد به جای رقابت در خرید سهم، در خارج کردن سرمایه خود از این بازار با یکدیگر رقابت می کنند. البته نمی توان دلایل اقتصادی مانند انتظار بازار از کاهش قیمت دلار را نادیده گرفت. برخی بر این باورند که دلار تا محدوده حدود ۲۱ هزار تومان یعنی ۲۰ درصد پایین تر از نرخ فعلی کاهش می یابد، زیرا دوره ریاست جمهوری ترامپ پایان یافته و زمزمه های آزادسازی بیش از هفت میلیارد دلار پول بلوکه ایران در کره جنوبی نیز به گوش می رسد.

اما این تنها یک وجه ریزش بازار است و باید گفت آنچه که تیشه به ریشه بورس زده، از بین رفتن اعتماد مردم است. حتی صندوق پالایشی یکم که مردم به اعتماد حرف مسئولان اقدام به خرید آن کردند، بیش از ۳۵ درصد در ضرر است و این باعث شد طناب اعتماد مردم به مسئولان در زمینه بازار سرمایه به حداقل برسد.

در این میان نباید از تاثیر حواشی قیمت گذاری دستوری فولاد به راحتی گذشت. اتفاقی که باعث خروج میزان قابل توجهی نقدینگی از بازار شد و هرچند در ظاهر منتفی شده، اما سهامداران پیش بینی می کنند که این اتفاق نه تنها در فولاد بلکه در سهم های دیگر نیز تکرار شود. از سوی دیگر در این روزها حقوقی ها هم خریدهای موثری ندارند که بتوانند سهمی را بالا بکشند و اکثرا در کف دامنه قیمتی خرید می کنند.

هرچند روند بازار سرمایه را باید عرضه و تقاضا مشخص کند اما از آنجایی که آجر نخست این بازار کج گذاشته شد و دخالت های دولت در آن دخیل بود، در این روزها هم توقع حمایت از دولت می رود.صاحب نظران بر این باورند که دولت وظیفه دارد بخشی از چند ده هزار میلیارد تومانی که از ابتدای سال تا مرداد ماه از بازار تامین کرده را در این روزها به بازار برگرداند؛ اتفاقی که با توجه به قیمتهای کنونی سهم ها، یک سرمایهگذاری ارزشمند برای دولت تلقی میشود.

بازار سرمایه کی سبز پوش می شود؟

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه روند منفی که اکنون در بازار ایجاد شده است هیچ توجیهی ندارد، گفت: دو عامل تاثیرگذار که از مدتها قبل باعث روند نزولی معاملات بورس شدند شامل تاثیر نتیجه انتخابات آمریکا و انتظارات تورمی است که معاملات بورس را دچار نوسان کرده است. «محسن عبدالهی» بااشاره به افت شاخص بورس در چند روز اخیر افزود: اکنون معاملات بورس روند پیچیدهای را به خود گرفته است و در شرایط فعلی دو عامل مهم در بازار حاکم شده است. وی اظهار داشت: رخدادها و اتفاقی که در کشور رخ میدهد شرایط بازار را به شدت تحت تاثیر قرار میدهند و مشخص کننده وضعیت قیمت سهام هستند. عبدالهی به دو رخداد تاثیرگذار که از مدتها قبل باعث روند نزولی معاملات بورس شدند، اشاره کرد و گفت: نخستین رخداد که از مدتها قبل بازار را تحت تاثیر قرار داد، انتخاب بایدن به عنوان رییس جمهوری آمریکا بود که باعث ایجاد برخی از ابهامها در روند معاملات بازار شد. وی با بیان اینکه بازار همیشه با توجه به چشم اندازی که برای آینده ایجاد میشود نسبت به این مسایل واکنش مثبت یا منفی نشان میدهد، گفت: انتظارات تورمی که به دلیل آن رخدادها در بازار ایجاد میشود معاملات بورس را دچار نوسان میکند.

عبدالهی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تا مرداد ماه شاخص بورس به دلیل رشد ارزش دلار و گزارش مثبت شرکتها روند بیسابقهای را به خود گرفت، اظهار داشت: از ماه مرداد به بعد به دلیل پررنگ شدن تاثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سایه ترس در بازار حاکم شد و شاهد تغییر مسیر معاملات بورس و ورود آن به فاز اصلاحی شدید بودیم. این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: براساس پیشبینیهای صورت گرفته انتظار میرفت که بازار از آبان ماه روند صعودی خود را آغاز کند در حالی که چنین اتفاقی رخ نداد و به نظر میرسد یکی از دلایل روند اصلاحی فعلی شاخص بورس ناشی از کاهش انتظارات تورمی است که باعث شد تا قیمت دلار تحت تاثیر انتخاب بایدن با روند نزولی همراه شود. وی افزود: همچنین با توجه به احتمالات توافق هستهای همچنان احتمال افت نرخ دلار وجود دارد که این موضوع باعث شده است تا چشمانداز معاملات بورس کاهش پیدا کند.

عبدالهی با بیان اینکه روند منفی که اکنون در بازار ایجاد شده است هیچ توجیحی ندارد، گفت: بعد از اصلاح ۷۰ درصد قیمت سهام شرکت ها به هیچ عنوان روند فعلی شاخص بورس منطقی نیست مگر آنکه رخدادهای سیاسی در این بین درگیر شوند و تعیین کننده مسیر بازار باشند که تاکنون چنین اتفاقی در کشور رخ نداده است. این کارشناس بازار سرمایه به افت روند فعلی شاخص بورس اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به پایان رسیده است اما برخی معتقدند که با انتخاب بایدن امکان کاهش تحریمها و توافق بین دو کشور افزایش پیدا کرده است، این موضوع به مراتب بر افزایش روند اصلاحی شاخص بورس تاثیرگذار بوده است.