روسای شعب بانک کارآفرین به فکر جانشین پروری باشند

مدیرعامل بانک کار آفرین به روسای شعب سراسر کشور توصیه کرد که جانشین پروری یکی از اولویت کاری آنان باشد.

به گزارش روابط عمومی بانک کار آفرین، دکتر محمد رضا فرزین همزمان با برگزاری گردهمایی روسای موفق شعب بانکهای کشور توسط بانک مرکزی برگزار شد،از روسای موفق شعب بانک کار آفرین تقدیر کرد. وی تقدیر از روسای موفق شعب بانکی را بدعتی نو خواند و گفت: هر چند که این فرآیند در بانک کارآفرین هر فصل با برگزاری مجامع فصلی انجام می گیرد، اما انتخاب و تقدیر از روسای موفق بانکی توسط بانک مرکزی فرآیندی قابل تقدیر و شایسته ای است که موجب افزایش انگیزه خدمت در بانکها خواهد شد. در حقیقت تحول اصلی در شعب اتفاق می افتد، به همین دلیل از ابتدای سال اصرار داشتیم تا مسیر و شرایط بهتری برای انجام اهداف برنامه ریزی شده در شعب اجرا شود. مسیری که شامل تجهیز شعب به فناوری های روز، افزایش نیروی انسانی مجرب و... که همگی بستر ساز عملکرد بهتر شعب هستند، بودیم.

فرزین در توضیحات بیشتر افزود: باید در شعب جانشین پروری انجام گیرد و در صورت جا به جایی بتوانیم از نیروهای جانشین حرفه ای و کارآمداستفاده کنیم.

 

گسترش همکاریهای بانک توسعه تعاون و منتا

رئیس هیات مدیره بانک توسعه تعاون بر اهمیت گسترش همکاریهای این بانک و مرکز منتا در راستای تقویت بازارهای تعاونیها تأکید ورزید. سید باقر فتاحی در جلسه مرکز نوآوری و توسعه تعاون ایران، منتا اظهار داشت: موضوع حمایت از کسبوکارهای نوآورانه جایگاه ویژهای در اساسنامه و اسناد راهبردی بانک داشته است. این بانک از سالهای نخستین فعالیت، از بانکهای پیشرو در انعقاد تفاهمنامه با معاونت علمی و فناوری رئیسجمهور بوده است و طی این سالها تسهیلات متنوعی به تعاونیهای دانشبنیان و کسبوکارهای نوظهور اعطا نموده است. فتاحی با اشاره به اینکه بانک توسعه تعاون از بانکهای پیشگام در انعقاد تفاهم با صندوق نوآوری و شکوفایی نیز بوده است خاطرنشان کرد: تشکیل صندوقهای خطرپذیر از راهکارهای مطرح و پذیرفتهشده جهت تأمین مالی ایدههای خلاقانه و فعالیتهای نوآورانه است که جدی شدن سازوکار آن در کشور، میتواند در حمایت مالی از این فعالیتها مؤثر واقع گردد. وی همکاری بانک توسعه تعاون و مرکز منتا را در راستای تقویت تعاونیها به لحاظ تأمین مواد اولیه، بازاریابی فروش ، پیشخرید و پیشفروش محصولات و تقویت سازوکارهای بازار تعاون حائز اهمیت عنوان نمود و گفت: شتابدهندههای فعال در این مرکز در مهندسی و شکلگیری بازارهای نوین و ایجاد رونق در این بازارها نقش مهمی برعهدهدارند.

تقدیر مؤسسه عالی آموزش بانکداری
از رؤسای موفق شعب بانک آینده

در یازدهمین گردهمایی رؤسای موفق شعب بانکهای کشور، شماری از رؤسای شعب بانک آینده نیز تقدیر شدند. در این گردهمایی آنلاین که با عنوان «مدیریت شعب در دوران شیوع ویروس کرونا» و با رویکردهای مهندسی مجدد فرآیندها، برنامهریزی اقتضایی، دستورالعملهای بهداشتی، فنآوریهای نوین، حمایت و همدلی و دورکاری با حضور دکتر اکبر کمیجانی، قائممقام بانک مرکزی ج.ا.ایران، فرشاد حیدری، رئیس مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران و شاهین فرهنگ، پژوهشگر حوزه روانشناسی برگزار شد؛ از ١٠ رئیسشعبه موفق بانک آینده نیز، تقدیر شد. در این مراسم آنلاین که مدیرعامل، اعضای هیأت مدیره و جمعی از معاونان و مدیران بانک آینده هم حضور داشتند؛ از مژگان تأثری، شعبه پل رومی، (کد۳۲۰)، ولیالله درویشینیا، شعبه ساری امیرمازندرانی، (کد ۷۲۱۲)، محمدرضا کاشانی، شعبه زعفرانیه آصف (کد ۲۱۰)، الهام برادران نقشینه، شعبه اصفهان بلوار کشاورز (کد ۲۶۳۳)، سیروس سلیمانی متین، شعبه آیةالله کاشانی چهارراه شاهین، (کد ۲۶۱)، محسن سعیدیمقدم، شعبه ظفر شرقی، (کد ۳۰۵)، محسن بهروش، شعبه مشهد بلوار سجاد، (کد ۱۰۰۱)، محمد نیکخواه، شعبه نوبنیاد، (کد ۳۱۳)، راحله عظامی، شعبه ولیعصر ساعی، (کد ۳۲۹) و علی طاهرخانی، شعبه قزوین نوروزیان، (کد ۱۳۰۵)، بهعنوان رؤسای موفق شعب بانک آینده، تجلیل شد.

اعطای لوح تقدیر جایزه مسئولیت اجتماعی مدیریت به بیمه "ما"

شرکت سهامی بیمه "ما" در پنجمین کنفرانس ملی “فرهنگ سازمانی با رویکرد مدیریت در شرایط بحران" موفق به دریافت جایزه مسئولیت اجتماعی مدیریت شد. به گزارش روابط عمومی بیمه "ما"، پنجمین کنفرانس ملی “فرهنگ سازمانی با رویکرد مدیریت در شرایط بحران” توسط انجمن مدیریت ایران و با حضور رئیس انجمن و جمعی از استادان، کارشناسان، دانشجویان و فعالان حوزه فرهنگ سازمانی در تاریخ ۷ و ۸ بهمن ماه سال جاری، در دانشگاه خاتم برگزار و جایزه مسئولیت اجتماعی مدیریت و لوح تقدیر کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی به بیمه "ما" اعطا شد. بر اساس این گزارش، جایزه مسئولیت اجتماعی مدیریت به پاس اتخاذ تدابیر اندیشمندانه در راستای ایفای تعهدات، اقدامات انسان دوستانه و عملکرد مناسب در زمینه مسئولیت های اجتماعی و همچنین تلاش های شبانه روزی پرسنل و بالغ بر ۳۰۰۰ نماینده در راستای عمل به استراتژی های تبیین شده و مدیریت بحران در زمان شیوع کووید ۱۹ به دکتر بهاری فر مدیر عامل شرکت اعطا شد.

با حضور دکتر محمد بیگدلی صورت گرفت؛

گروه بانک و بیمه: علیرضا ملاحتی - خدمت جدید شرکت ارزش آفرین اطلس با عنوان کارت اعتباری ارزش کارت با حضور مدیرعامل بانک ملت، عضو هیات مدیره، معاونان مدیرعامل و تعدادی از مدیران ارشد این بانک به صورت رسمی
رونمایی شد.

دکتر محمد بیگدلی مدیرعامل بانک ملت در این مراسم که مرتضی نجف عضو هیات مدیره، عزیز آخوندی اصل، محمود اخلاقی، محسن خوارزمی، سیدابوطالب دیبایی، مجتبی کحالی و عباس جعفرلو معاونان مدیرعامل، سیدکاظم چاوشی و علی اکبر صابریان مدیران امور، مجتبی توکلی رییس اداره کل بانکداری شرکتی، علیرضا ابراهیم پور مدیرعامل گروه مالی ملت و تعدادی از مدیران عامل شرکت های زیرمجموعه حضور داشتند، از دست اندرکاران طراحی و عملیاتی کردن ارزش کارت به عنوان محصول جدید این بانک قدردانی کرد.

بانک ها برای باقی ماندن در عرصه رقابت، دو کار مهم باید انجام دهند که یکی ایجاد تنوع در ارائه محصولات و دیگری روزآمدکردن محصولات و ارائه محصولات جدید فراتر از نیازهای مشتریان است. دکتر بیگدلی با اشاره به این نکته که بانک ها و موسسات مالی و اعتباری باید به یک سوپرمارکت مالی تبدیل شوند تا بتوانند همه نیازهای مشتریان را در زمینه خدمات و محصولات تامین کنند، افزود: بانک ها باید حتی قبل از اعلام نیاز مشتریان، نیازسنجی های لازم را انجام دهند وگرنه در شرایط رقابتی سنگین، از گردونه رقابت خارج خواهند شد. وی ادامه داد: بانک ملت هم برای تکمیل چرخه خدمات مورد نیاز مشتریان خود، شرکت هایی تاسیس کرده است که این شرکت ها باید نیازهای مشتریان را شناسایی و متناسب با آن خدمت یا محصول جدید را تولید و ارائه کنند. مدیرعامل بانک ملت با اشاره به این نکته که کارت اعتباری ارزش کارت با همکاری شرکت ارزش آفرین اطلس، گروه مالی ملت و این بانک به عنوان یک محصول جدید و پرطرفدار بانکی طراحی و تولید شده است گفت: تولید این محصول اقدام ارزشمندی است که در آن از منابع بانک استفاده نمی شود و در عین حال به مشتریان هم برای دریافت سود و مبالغ تسهیلات، فشاری وارد نمی شود و همه چیز بر اساس توافق شرکت و فروشندگان کالا و خدمات تعیین می شود.

وی این کارت را هم برای فروشندگان، هم تولیدکنندگان، هم شرکت، هم مشتریان و هم بانک دارای منافع خوبی خواند و اظهار داشت: طراحی این محصول یک حرکت چندجانبه است و امیدواریم که همه شرکت های زیرمجموعه از این کار الگو بگیرند و با بهره گیری از توانمندی و پتانسیل شرکت های دیگر بانک، تامین نیازهای مشتریان را در دستور کار قرار دهند و از این طریق برای خود نیز درآمد خوبی ایجاد کنند.

از مدیران ارشد بانک به ویژه در بخش اجرا نیز انتظار می رود که برای رونق این محصول، همکاری های لازم را انجام دهند و این محصول را در شعب نیز به مشتریان معرفی کنند زیرا بدون همراهی و همکاری بانک، فروش این محصول با موفقیت همراه نخواهد شد.

در یازدهمین گردهمایی رؤسای موفق شعب بانکهای کشور که با موضوع «مدیریت شعب در دوران اشاعه ویروس کرونا» به صورت مجازی برگزار شد، از رؤسای موفق شعب بانک دی تقدیر شد. در این مراسم که با حضور برات کریمی، مدیرعامل، رحیم طاهری، عضو هیئتمدیره و جمعی از معاونان و مدیران ارشد در ساختمان مرکزی بانک دی برگزار شد، از پنج رییس موفق شعب بانک دی با اهدای لوح سپاس و تندیس قدردانی شد. بر اساس این گزارش، اسماعیل افتخاری، رییس وقت شعبه ملاصدرا و رییس کنونی اداره اعتبارات، سپیده شیربخت، رییس شعبه چهارراه فرمانیه، رامین قاسمی، رییس وقت شعبه دروس و رییس کنونی شعبه شریعتی، رضا سلطانی، رییس حوزه و شعبه مرکزی اصفهان و حبیب علیزاده زواردهی، رییس شعبه مرکزی بابل، به ترتیب، به عنوان رؤسای موفق شعب بانک دی معرفی شدند و از تلاشهای آنان تجلیل به عمل آمد. همچنین در این مراسم لوح تقدیر بانک مرکزی به پاس قدردانی از کارکنان شعبه ملاصدرا، به عنوان شعبه برتر بانک دی، به جلیل بینظیر، رییس اداره امور شعب ۱ اهدا شد. گفتنی است گردهمایی معرفی رؤسای موفق شعب بانکهای کشور، هر سال توسط بانک مرکزی ج.ا.ا و مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران و با مشارکت تمامی بانکهای کشور برگزار میشود که در سال جاری به علت محدودیتهای ناشی از شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی برگزار شد.

 

رئیس هیئت مدیره بورس تهران، با اشاره به گزارش های مثبت ۹ ماهه شرکت ها، اظهار کرد: این گزارشها حاکی از روند درآمدی رو به رشد و تکرار شونده دارند و باید گفت در افق بلندمدت بازار سرمایه بهتر از بازارهای موازی خواهد بود. امیرتقی خان تجریشی درمورد شرایط فعلی بازار سرمایه توضیح داد: تصمیم گیری برای خرید و فروش سهام در بازار سرمایه، مستلزم داشتن اطلاعات تحلیل و آگاهی از وضعیت بازارها و عوامل تاثیرگذار بر هر سهم و صنعت است. طبعا سرمایه گذارانی که اکنون می خواهند برای سرمایه گذاری خود در بازار سرمایه تصمیم گیری کنند و نگاه میان مدت و بلندمدت دارند، می توانند با توجه به رشد قیمت جهانی کالاهای اساسی به عنوان نشانه ای برای افزایش سود آوری شرکتهای فعال در صنایع فلزات اساسی، معدنیها و همچنین صنایع مرتبط با کالاهای اساسی تصمیم گیری کنند. وی افزود: همچنین باید توجه داشت که به دلیل متعادل شدن قیمت ارز، در افق زمانی پیش رو و مسائل بودجه، نمی توان انتظار نوسانات سنگین در بازارهای موازی بازار سرمایه نظیر ارز و طلا داشت. به همین دلیل به نظر می رسد که با این نگاه جذابترین بازار برای سرمایه گذاری، بازار سرمایه است، اصلاح نسبت پی بر ای در بسیاری سهم ها و با توجه به گزارش های ۹ ماهه منتشر شده از سوی شرکت ها که عمدتا وضعیت خوب و تکرار شونده ای را داشتند، می توان به آینده این بازار از نگاه بنیادی و میان مدت تا بلند مدت امیدوار بود. این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: از سوی دیگر باید در این نکته نیز تامل کرد که ریزش ماه های اخیر شاخص بورس، باعث شده که هم اکنون برخی سهم ها در جایگاه یک سال قبل خود قرار بگیرند، اما گزارش ها نشان میدهد که شرکتها نسبت به یک سال قبل خود، وضعیتی بهتر دارند. بنابراین با توجه به این نکته و همچنین اعمال سیاست های حمایتی از سوی مقام ناظر، مانند کاهش دامنه نوسانی منفی و افزایش دامنه نوسانی مثبت، افزایش اعتبار، بازنگری حجم مبنا و انتشار اوراق تبعی به نظر می رسد که کفه معاملات به نفع خریداران و کسانی که دید بلند مدت دارند نسبت به سفته بازان و فروشندگان سنگین تر باشد. گرچه معتقدیم که محدودیت ها باید کوتاه مدت باشد تا نقد شوندگی بازار تهدید نشود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به تغییر دامنه نوسان از روز گذشته در بازار سرمایه و برخی تغییرات دیگر در مورد حجم مبنا اظهار کرد: این تغییرات که با هدف ایجاد آرامش در بازار گرفته شده است تا اطلاع ثانوی ادامه دارد.

علی دهقان دهنوی در مراسم رونمایی از بازار تامین مالی جمعی و شاخص صکوک فرابورس ایران با تاکید بر اینکه هدف سازمان بورس از تغییر دامنه نوسان ایجاد آرامش در بورس بوده است اظهار کرد: از این تغییرات بازخوردهای خوبی گرفتیم و امیدواریم بتوانیم شرایط با ثباتتری را در بازار داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه روند بررسی، شناسایی و مقابله با تخلفات همیشه در سازمان بورس وجود داشته و با قدرت بیشتری دنبال میشود، تصریح کرد: بازار سرمایه توسعه پیدا کرده و حجم معاملات، تعداد فعالان، نوع حضور فعالین در بازار باید متناسب با این شرایط توسعه پیدا کند و در این راستا باید ابزارهای نظارتی خود را به شکل قویتر و پیشرفتهتری به کار ببریم و بتوانیم با تخلفات احتمالی هم مقابله کنیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد اینکه اعلام شده نام ۱۵۰ متخلف بورسی به زودی اعلام خواهد شد، توضیح داد: در سازمان بورس چنین چیزی به ما اعلام نشده است.

دهقان دهنوی با اشاره به تغییرات اعمال شده در بازار سرمایه از روز گذشته اظهار کرد: این تغییرات که با هدف ایجاد آرامش در بازار گرفته شده تا اطلاع ثانوی ادامه دارد و پس از آن ما شرایط را رصد میکنیم و متناسب با شرایط تصمیمگیری خواهیم کرد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه بازار بورس محل عرضه و تقاضا است، تصریح کرد: همیشه تعدادی عرضه کننده و تعدادی تقاضا کننده در این بازار وجود دارند.

بازگشت حقیقی ها به بازار

روز گذشته رکورد خروج پول از صندوق های با درآمد ثابت شکست شد ؛ اتفاقی که برای بازار سهام در وضعیت فعلی مثبت و امیدبخش ارزیابی می شود . مدیر مجامع و امور سهام هلدینگ هزاردستان با بیان این مطلب از اقبال مجدد حقیقی ها به بازار خبر داد و گفت : حقیقی ها به بازار برگشته اند و با توجه به ارزندگی بسیاری از سهم ها درقیمت های فعلی، وضعیت برای سرمایه گذاری با افق زمانی یکساله مناسب خواهد بود . محمد گرجی آرا همچنین درخصوص اقدام به فروش تعدادی از حقوقی ها گفت: برخی از حقوقی ها در شرایط نزولی منابعی را به حمایت از بازار اختصاص داده و سعی کرده بودند با خرید کردن، حداقل نقدشوندگی بازار را حفط کنند تا بازار از این بابت وضعیت مناسبی داشته باشد. وی ادامه داد: الان حقوقی هایی که در افت قیمت خرید کرده بودند، موقعیت را مناسب دیده اند تا منابع خود را برای حمایت مجدد از بازار به مرور با نقد کردن سهام آزاد کنند . لذا عرضه ها توسط حقوقی ها اتفاق بدی نیست و اشکالی ندارد که بخواهند بخشی از منابع خود را در زمان مطلوب، در حجم مناسب و در جای درست مجددا نقد کنند . گرجی آرا در تشریح دلایل اقبال به بازار توضیح داد: اقبال به بازار دلایل متعدد دارد و قبل از هرچیز به ارزندگی شرکت ها مربوط است . از آنجا که بازار پیش از این افت قیمت سنگینی را تجربه کرده است، هم اکنون بسیاری از سهم ها قیمت های جذابی برای خرید و سرمایه گذاری پیدا کرده اند. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد : دومین مساله به پالس هایی برمی گردد که بازار از حوزه سیاست خارجی دریافت کرده است . وی افزود: به نظر می رسد که قیمت دلار ، چندان روند نزولی خود را ادامه نمی دهد و حتی برای شش ماهه پیش رو گارد صعودی گرفته است و این باعث شده تعدادی از افرادی که از بازار خارج شده بودند و انتظارات تورمی آنها کاهش یافته بود، مجددا با افزایش انتظارات تورمی، به بازار برگردند و شروع به خرید سهم کنند .

ارزش معاملات بازار سرمایه از ٢٠ هزار میلیارد تومان گذشت

گروه بورس: بازار سرمایه دیروز روزی پرنوسان را پشت سر گذاشت به طوری که شاخص کل بورس در حالی که تا یک میلیون و ۲۶۴ هزار واحد کاهش یافته بود در ساعات میانی معاملات به یک میلیون و ۲۷۲ هزار واحد رسید و در نهایت در پایان معاملات در رقم یک میلیون و ۲۶۴ هزار واحد ایستاد.

شاخص کل بورس روز گذشته با ۲۸۶ واحد افزایش در رقم یک میلیون و ۲۶۴ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۱۴۶۰ واحد صعود کرد و به رقم ۴۳۷ هزار و ۸۵ واحد رسید.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز در یک روند نوسانی در نهایت با افزایش ۲۰۸۵ واحد روبهرو شد.

بورس اوراق بهادار تهران که این روزها ظاهراً در دور رشد قرار گرفته، دیروز گرچه در ابتدای معاملات رو به رشد بود، اما نوسان زیادی پیدا کرد و در نهایت با افزایش جزئی ۲۰۸۵ واحد به رقم یک میلیون و ۲۶۴ هزار و ۳۳۸ واحد رسید.

شاخص کل با معیار هموزن هم با ۰.۳۴ درصد رشد تعداد ۱۴۶۰ واحد افزایش یافته و به رقم ۴۳۷ هزار و ۸۵ واحد رسید.

ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۵ میلیون و ۲۸ هزار میلیارد تومان رسید.

معاملهگران دیروز حدود ۱۲ میلیارد سهام حقتقدم و اوراق مالی در قالب ۱.۲ میلیون نوبت معامله و به ارزش ۱۲ هزار و ۲۹۴ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

همچنین در فرابورس ایران معاملهگران بیش از ۸ هزار و ۳۲ میلیارد تومان معامله کردند، یعنی مجموع ارزش معاملات بورس و فرابورس به بیش از ۲۰ هزار و ۳۲۷ میلیارد تومان رسید.

دیروز همچنین نماد پالایشیکم بعد از مدتها کاهش در ساعاتی از معاملات مثبت شده و به ۱۰ هزار و ۲۶۰ تومان خرید و فروش شد، البته ناگفته نماند بعد از آن دوباره به زیر قیمت اولیه افتاد.

روز گذشته اکثر شاخصهای بورس سبز بودند گر چه رشد اندکی و زیر یک درصد بوده است، به گونهای که شاخص کل بورس و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی ۰.۱۷ درصد رشد کردند.

همچنین شاخص کل و شاخص قیمت با ترازوی هموزن ۰.۳۴ درصد رشد کردند.

شاخص آزاد شناور ۰.۳۵ درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس ۰.۶۶ درصد رشد کرد، اما شاخص بازار دوم بورس ۰.۴۶ درصد کاهش یافت.

دیروز نمادهای ملی مس، فولاد مبارکه، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و سایپا به ترتیب بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشتهاند و نمادهای پتروشیمی خلیجفارس و شستا به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته است.

نمادهای پر تراکنش در بورس شامل سایپا، پالایش نفت اصفهان، ملی مس ایران، ایران خودرو، سرمایهگذاری تأمین اجتماعی، فولاد مبارکه اصفهان و پالایش نفت تهران بودهاند. در فرابورس ایران شاخص کل ۵۶ واحد کاهش یافته و به رقم ۱۷ هزار و ۸۱۶ واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس به بیش از یک میلیون و ۲۲۰ هزار میلیارد تومان رسید.

روز گذشته معاملهگران در فرابورس بیش از ۲.۱ میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب ۵۰۷ هزار نوبت معامله و به ارزش ۸ هزار و ۳۲ میلیارد تومان داد وستد کردند.

دیروز نمادهای فولاد ارفع و هلدینگ معدنی خاورمیانه بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشتند و بر عکس نمادهای بیمه پاسارگاد، آریا ساسول، پتروشیمی زاگرس، فولاد هرمزگان و ذوبآهن بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشتهاند.

نمادهای پرتراکنش در فرابورس شامل توزیع غذای دنا آفرین فدک، سپیدار سیستم آسیا، صنایع چوب خزر کاسپین، ذغالسنگ پروده طبس، سرمایهگذاری مالی سپهر صادرات، پتروشیمی ارومیه و دامپروری ملارد شیر بودهاند.

سرمایهگذاری در بورس به قول وزیر اقتصاد حتما باید با مطالعه،تحقیق و مشاوره با افراد امین و کاردان صورت گیرد. همچنین کارشناسان مرتب توصیه میکنند تازهواردان بهتر است ابتدا از سرمایهگذاری در صندوقهای با درآمد ثابت که فهرست ۲۰۰ نوع از صندوقهای سرمایهگذاری در سامانه فیپیران سازمان بورس معرفی شده است، شروع کنند و بعد از مدتی سرمایهگذاری در صندوقها کم کم وارد خرید و فروش سهام شوند.

همچنین برای سرمایهگذاری در بورس حتما سهام متنوع و شرکتهای بنیادی، هلدینگها و شرکتهای سرمایهگذاری را خرید کنند تا کمترین زیان و بیشترین بازدهی را داشته باشند و به هیچ وجه تک سهمهایی که اطلاعی از آن ندارند خریداری نکنند. همچنین برای سرمایهگذاری در بورس نیاز به یک چشمانداز حداقل ۶ ماهه و یکساله دیده میشود.